Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del Bilag 220
Offentligt
2833947_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Kontor/afdeling
Land og sol
Dato
04-03-2024
J nr.
2023 - 8973
/khhk
I forbindelse med KEF-udvalgshøring den 7. februar 2024, blev der stillet opfølgende
spørgsmål.
Spørgsmål 1
Hvilke direktiver kan der undtages fra under hhv. nødforordningen og VEIII-direkti-
vet?
Svar
VEIII-direktivet giver mulighed for, at vedvarende energi-projekter og net- og lag-
ringsinfrastrukturprojekter, som placeres i særlige fremskyndelsesområder, kan und-
tages fra 1) krav om miljøkonsekvensvurdering efter VVM-direktivet 2) habitat- og
artsbeskyttelsesvurdering om bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter efter
habitatdirektivet og 3) beskyttelse af vilde fugle efter fuglebeskyttelsesdirektivet.
Fsva artsbeskyttelsesvurderingerne, er det kun i net- og lagringsområderne, projek-
ter kan undtages.
Muligheden for at undtage fra disse krav sker under forudsætning af, at de pågæl-
dende projekter ikke forventes at få en væsentlig indvirkning på miljøet i de pågæl-
dende områder. Der skal i forbindelse med udpegning af områderne gennemføres
en strategisk miljøvurdering, hvor der fastsættes passende og forholdsmæssige reg-
ler, herunder forholdsmæssige afbødende foranstaltninger for at undgå skadelige
indvirkninger på miljøet.
Nødforordningen giver ligeledes mulighed for at undtage fra krav om miljøkonse-
kvensvurdering i henhold til VVM-direktivet og artsbeskyttelsesvurderinger i henhold
til EU's naturdirektiver, når projekterne er placeret i et særligt område for vedvarende
energi eller et særligt netområde for tilhørende net- eller lagringsinfrastruktur. Det
skal dog sikres, at der fastsættes passende og forholdsmæssige afbødningsforan-
staltninger, som skal sikre beskyttelsen i naturdirektiverne.
For både VEIII-direktivet og nødforordningen gælder det, at de ikke undtager med-
lemsstaterne fra at overholde målsætningerne i naturdirektiverne om at sikre opret-
holdelse eller genoprettelse af gunstig bevaringsstatus for naturtyper samt vilde dyre-
og plantearter af fællesskabsbetydning. Tabel 1 opsummerer, hvilke direktiver der
kan undtages fra med hhv. VEIII-direktivet og nødforordningen.
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Niels Bohrs Vej 8
6700 Esbjerg
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 220: Opfølgning på spørgsmål ifm- teknisk gennemgang af lovforslag om VEIII-direktivet den 7/2-24, fra Energistyrelsen
2833947_0002.png
Tabel 1
Vurderinger, der kan undtages fra i nødforordningen og VEIII-direktivet
Vurderinger
Nødforordningen
VEIII-direktivet,
VEIII-direktivet,
VE-fremskyndelsesom- Net- og lagringsområder
råder
x
x
x
x
x
x
Miljøkonsekvensvurdering
(VVM-direktivet)
Artsbeskyttelsesvurdering
(Habitatdirektivet)
Artsbeskyttelsesvurdering
(Fuglebeskyttelsesdirektivet)
Habitatvurdering
(Habitatdirektivet)
x
x
x
Anm.: Det er kun muligt at undtage fra vurderingerne, såfremt en række forudsætninger er opfyldt
Kilde: Energistyrelsen
Side 2/2