Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del Bilag 2
Offentligt
2758260_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer
4. oktober 2023
Klima-, energi- og forsyningsministerens lovprogram for 2023-24
Hermed et uddrag af statsministerens åbningsredegørelse pr. 3. oktober
2023 for afvikling af regeringens lovprogram for 2023-24. Uddraget omfatter
de lovforslag og redegørelser, som vedrører Klima-, Energi- og Forsynings-
udvalgets ressortområde.
Med venlig hilsen
Charlotte Roel Andersen,
Udvalgsassistent
Side 1 | 5
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 2: Klima-, energi- og forsyningsministerens lovprogram for 2023-24
2758260_0002.png
Klima-,
energi-
forsyningsministeren
og
Ændring af lov om en indefrysningsordning for høje energiregninger,
lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning for
høje energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v. og lov
om Forsyningstilsynet (Ændring af administrationsmodel for indefrys-
ningsordningen og præcisering af Forsyningstilsynets opgavevareta-
gelse) (Okt I)
Lovforslaget har til formål at ændre administrationsmodellen for indefrysningsordnin-
gen for høje energiregninger for husstande og virksomheder. Lovforslaget er en opfølg-
ning på aftalen om serviceeftersyn og omlægning af indefrysningsordningen mellem
regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, Dan-
marksdemokraterne, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre og
Alternativet fra marts 2023.
Ændring af lov om radioudstyr og elektromagnetiske forhold, lov om
elektroniske kommunikationsnet og -tjenester, lov om etablering og
fælles udnyttelse af master til radiokommunikationsformål og udnyttel-
se af infrastruktur til opsætning af trådløse adgangspunkter med lille
rækkevidde m.v. og lov om fremme af effektiv energianvendelse og
drivhusgasreduktion (Universalopladere til mobiltelefoner m.v., regler
om kommunal støtte til bredbåndsudrulning, indhentning af oplysnin-
ger om elforbrug og indberetning af oplysninger om datacentres ener-
gimæssige ydeevne m.v.) (Okt I)
Lovforslaget implementerer EU-ændringsdirektiv om universalopladere til mobiltelefo-
ner m.v. Endvidere konsolideres teleloven, således at politiske aftaler på teleområdet kan
gennemføres. Herudover konsolideres masteloven, og det sikres, at loven kan understøt-
te Danmarks forpligtelser i en gennemførselsforordning om ”small cells”, som anvendes
til mobilkommunikation. Endelig foreslås en bemyndigelse til klima-, energi- og forsy-
ningsministeren til at fastsætte regler, der skal muliggøre implementering af energieffek-
tivitetsdirektivets krav til indberetning og offentliggørelse af oplysninger om datacentres
energimæssige ydeevne. Lovforslaget er en opfølgning på aftalen om bredbånd og mobil
i digital topklasse - fremtidens telepolitik for hele Danmark (teleforliget) mellem den
daværende regering (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Social-
demokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten
og Alternativet fra maj 2018 og telepolitisk aftale mellem samme partier fra december
2021.
Side 2 | 5
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 2: Klima-, energi- og forsyningsministerens lovprogram for 2023-24
2758260_0003.png
Ændring af lov om udstykning og anden registrering i matriklen og lov
om tinglysning (Gennemførelse af de resterende dele af Grunddatapro-
grammets delaftale 1 og tilpasninger i forhold til Danmarks eksklusive
økonomiske zone) (Okt I)
Lovforslaget har til formål at foretage tilpasninger af udstykningsloven og tinglysnings-
loven. Herved sikres gennemførelse af de resterende dele af Grunddataprogrammets
delaftale 1, som navnlig smidiggør registreringen af bygninger på fremmed grund m.v.
Endvidere sikres bl.a. en udvidelse af udstykningslovens geografiske anvendelsesområde
til også at omfatte Danmarks eksklusive økonomiske zone, således at det bliver muligt at
registrere fast ejendom i form af indvundne arealer i zonen samt bygninger og tekniske
anlæg.
Ændring af lov om elforsyning og lov om gasforsyning (Forenkling af
Energinets forretningsplan og justering af den økonomiske regulering
af den systemansvarlige virksomhed) (Okt II)
Lovforslaget har til formål at justere den økonomiske regulering af den systemansvarlige
virksomhed i el- og gassektoren for at sikre hensigtsmæssige regulatoriske rammer, som
understøtter Energinets rolle i den grønne omstilling og en fremsynet udvikling af
Danmarks energisystem. Lovforslaget har derudover til formål at forenkle Energinets
forretningsplan og gøre planen mere fleksibel. Lovforslaget er en opfølgning på aftalen
om fremtidssikret økonomisk regulering af Energinet mellem den daværende regering
(Venstre, Liberal Alliance, og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk
Folkeparti, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti fra maj 2018.
Ændring af lov om fremme af vedvarende energi, lov om ændring af lov
om elforsyning, lov om fremme af vedvarende energi og elsikkerheds-
loven og om ophævelse af lov om tilskud til fremme af vedvarende
energi i virksomheders produktionsprocesser (En
forenklet og hurtig
ansøgnings- og tilladelsesproces for repowering af bestående elproduktions-
anlæg på havet,
tinglysning vedrørende elproduktionsanlæg i den eks-
klusive økonomiske zone, justering af administrationen af visse pristil-
lægsordninger til VE-anlæg samt forlængelse af frist for anmodning om
udbetaling af tilskud) (Okt II)
Formålet med lovforslaget er at understøtte den grønne omstilling ved at forbedre vilkår
for elproducerende anlæg på havet. Med forslaget gives klima-, energi- og forsyningsmi-
nisteren bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om en forenklet og hurtig ansøg-
nings- og tilladelsesproces for repowering af bestående elproduktionsanlæg på havet,
som forsimpler og øger transparensen for ansøgnings- og tilladelsesprocessen. Med
forslaget præciseres, at det er muligt for bl.a. realkreditinstitutter at tinglyse rettigheder
på elproduktionsanlæg som eksempelvis havvindmølleprojekter beliggende i den eksklu-
sive økonomiske zone. Endvidere foreslås justering af administrationen af en række
Side 3 | 5
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 2: Klima-, energi- og forsyningsministerens lovprogram for 2023-24
2758260_0004.png
pristillægsordninger, så administrationen af ordningerne bedre kan håndtere situationer
med vedvarende høje elpriser. Endelig forlænges fristen for udbetalingsanmodninger til
allerede meddelte tilsagn, under VE til procesordningen.
Lov om CO
2
-kvoter (Nov I)
Lovforslaget har til formål at gennemføre ændringer til Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2003/87/EF om et system for handel med kvoter for drivhusgasemissioner i
Unionen og om ændring af Rådets direktiv 96/61/EF i dansk ret. I overensstemmelse
med direktivet er formålet med lovforslaget at bidrage til reduktion af drivhusgasemissi-
oner.
Lov om rørført transport af CO
2
(Jan II)
Lovforslaget har til formål at forbedre og udvide det regulatoriske ophæng for meddelel-
se af tilladelse til etablering og drift af CO
2
-rørledningsinfrastruktur, herunder inddragel-
se af andre transportformål end geologisk lagring af CO
2
. Lovforslaget er en opfølgning
på aftalen om styrkede rammevilkår for CCS i Danmark: Klimahandling - Vejen til fuld
fangst og lagring af CO2 i 2030 mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Mo-
deraterne), Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, En-
hedslisten, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Alternativet fra september 2023.
Ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Afskaffelse af kom-
pensation for indfødningstarif for fremtidige havvindmølleparker) (Feb I)
Lovforslaget har til formål at skabe transparens om støtteudbetalingerne og ligestilling
mellem landbaserede og havbaserede VE-anlæg. Lovforslaget indeholder en afskaffelse
af kompensation for indfødningstarif for fremtidige havvindmølleparker. Lovforslaget er
en opfølgning på klimaaftalen for energi og industri m.v. mellem den daværende rege-
ring (Socialdemokratiet), Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedsli-
sten, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet fra
juni 2020.
Ændring af vandsektorloven, lov om vandforsyning m.v., lov om beta-
lingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v. og lov om kommu-
ners afståelse af vandselskaber (Styrkelse af økonomisk tilsyn og
takstkontrol i vandsektoren m.v.) (Feb I)
Lovforslaget har til formål at styrke det statslige økonomiske tilsyn med vandsektoren,
så der bl.a. føres tilsyn med tilknyttet virksomhed og aftalers markedsmæssighed, hånd-
hævelsesmulighederne styrkes og tilsynets analyse- og overvågningsvirksomhed styrkes
og gøres mere gennemsigtigt. Desuden styrkes den kommunale kontrol af vandselska-
bers takster og leveringsbetingelser. Det indebærer bl.a. administrative lettelser samt at
forbrugere stilles ens på tværs af forsyningsområder. Lovforslaget er en opfølgning på
aftalen om justeret økonomisk regulering af vandsektoren mellem den daværende rege-
Side 4 | 5
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 2: Klima-, energi- og forsyningsministerens lovprogram for 2023-24
2758260_0005.png
ring (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti, Soci-
aldemokratiet, Enhedslisten, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti fra november
2018.
Ændring af lov om varmeforsyning (Transparens, prisloft og styrket
tilsyn m.v. i fjernvarmesektoren) (Feb II)
Lovforslaget har til formål at øge transparensen i varmesektoren gennem en prisregule-
ring af fjernvarme og andre tiltag, der skaber mere transparens omkring varmevirksom-
hedernes omkostninger og prisniveauer over for både myndigheder og forbrugere. Der-
udover indføres regler med henblik på at skabe et forstærket tilsyn med koncerninterne
handler i fjernvarmesektoren. Lovforslaget er en opfølgning på dele af klimaaftalen om
grøn strøm og varme mellem den daværende regering (Socialdemokratiet), Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti,
Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet og Kristendemokraterne fra juni 2022.
Ændring af lov om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgas-
reduktion (Grøn skattereform, energisyn og energiledelsessystemer)
(Feb II)
Lovforslaget har bl.a. til formål at indføre regler vedrørende klimasyn. Endvidere har
lovforslaget til formål at sikre, at kravene til energisyn og energiledelsessystemer, der
følger af
EU’s
energieffektivitetsdirektiv, implementeres. Lovforslaget er en opfølgning
på aftalen om en grøn skattereform for industri m.v. mellem den daværende regering
(Socialdemokratiet), Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Det Konserva-
tive Folkeparti fra juni 2022.
Lov om styrket beredskab i energisektoren (Feb II)
Lovforslaget skal styrke beredskabsniveauet med henblik på at forebygge og modstå
hændelser, som truer energiforsyningen, samt sikre implementering af EU-direktiverne
NIS 2 og CER i energisektoren. Der i dag et højt og markant trusselsniveau mod energi-
sektoren i forhold til især cyberangreb og spionage, hvorfor der er behov for et ambiti-
øst beredskabsniveau, som robustgør sektoren. Lovforslaget har endvidere til formål at
gennemføre de nødvendige lovgivningsmæssige tiltag med henblik på at sikre, at Energi-
styrelsen har tilstrækkelig hjemmel til at behandle anmodninger om sikkerhedsgodken-
delse af ansatte med kritiske funktioner i virksomheder i energisektorerne.
Redegørelser til Folketinget:
Redegørelse for klimaeffekter (Dec I)
Energi- og forsyningspolitisk redegørelse (Maj I)
Side 5 | 5