Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del Bilag 191
Offentligt
2822964_0001.png
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Dato
8. februar 2024
J nr.
2023-5706
Kommissionens meddelelse om en EU handlingsplan for net
KOM (2023) 757
Notatet oversendes tillige til Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg.
1. Resumé
Kommissionen offentliggjorde den 28. november 2023 en meddelelse om en EU-
handlingsplan for net (herefter EU’s nethandlingsplan).
Meddelelsen opridser kerneudfordringerne ved at udvide, digitalisere, og bedre ud-
nytte EU’s transmissions- og distributionsnet. Meddelelsen præsenterer tiltag til
fremskyndelse af udvikling og effektivisering af de europæiske net. Tiltagene har fo-
kus på øget koordination og politisk styring af projektudvikling og netplanlægning,
øget adgang til finansiering via regulatoriske incitamenter og øget synlighed af mu-
lige finansieringsinstrumenter, optimering af tilladelsesprocesser, samt forbedring og
sikring af netforsyningskæderne. Handlingsplanen skal understøtte EU’s klimamål
for 2030 og bistå til at gøre Europa uafhængig af russiske brændstoffer.
Meddelelsen har i sig selv ingen lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekven-
ser. Regeringen hilser nethandlingsplanen velkommen.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2023) 757 af den 28. november fremsendt meddelelse
om en EU-handlingsplan for net. Meddelelsen er oversendt til Rådet den 1. februar i
dansk sprogversion. Det fremgår af meddelelsen, at EU har et af de mest omfattende
og robuste net i verden, som leverer energi til millioner af borgere. Det sammenhæn-
gende europæiske net har vist sig at være et vigtigt aktiv for at sikre stabil forsyning
under energikrisen. Det fremgår videre, at EU har indført en juridisk ramme for at
understøtte udbygningen af nettet med den reviderede forordning om den transeu-
ropæiske energiinfrastruktur (TEN-E), elmarkedsdirektivet og –forordningen, det re-
viderede direktiv for fremme af vedvarende energi, næsten færdigforhandlet gas- og
brintdirektivet samt tilhørende forordning, og forslag til retsakt om nettonulindustrien
og reform af elmarkedsdesignet.
Side 1/7
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 191: Grundnotat og nærhedsnotat om Europa-Kommissionens handlingsplan for net ("Grid Action Plan"), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2822964_0002.png
3. Formål og indhold
Kommissionens meddelelse om en EU-handlingsplan for net blev offentliggjort den
28. november 2023. Det fremgår af meddelelsen, at formålet med nethandlingspla-
nen er at sikre, at det europæiske net gøres mere effektivt, samt at nettet udbygges
yderligere og hurtigere. Meddelelsen beskriver et behov for at udbygge transmissi-
ons- og distributionsnettene for at opfylde målene fastsat i REPowerEU planen om
at stoppe importen af russiske fossile brændstoffer, indfri EU’s klimamål om at redu-
cere drivhusgasemissioner med 55 pct. i forhold til 1990 inden 2030 og klimaneutra-
litet i 2050, samt indfri det nyligt aftalte mål om at nå en andel af vedvarende energi
på 42,5 pct. med en ambition om 45 pct. inden 2030. Nethandlingsplanen udspringer
af det første højniveauforum for net, som blev afholdt af det europæiske netværk af
transmissionssystemoperatører for elektricitet (ENTSO-E) og understøttet af Kom-
missionen i september 2023.
Det skønnes i meddelelsen, at elforbruget i EU forventes at stige med 60 pct. inden
2030. Ifølge meddelelsen skal nettet kunne håndtere et mere digitaliseret, decentra-
liseret og fleksibelt system med store mængder vedvarende energi, elektrificering af
varmeforsyning og transport, og lokale energifællesskaber, som deler ressourcer. Da
40 pct. af de europæiske distributionsnet er mere end 40 år gamle, og da der er
behov for at fordoble den nuværende grænseoverskridende transmissionskapacitet
inden 2030, anslår Kommissionen, at der er behov for at investere 584 mia. euro (ca.
4.350 mia. kr.) i nettet.
Meddelelsen opridser kerneudfordringerne ved at udvide, digitalisere, og bedre ud-
nytte EU’s transmissions- og distributionsnet. Nethandlingsplanen fremlægger 14 til-
tag til at sikre den fornødne investering i Europas net. Meddelelsen opsummerer
udfordringerne i følgende syv handlingsområder:
1. Fremskyndelse af gennemførelsen og udviklingen af nye projekter af fælles-
europæisk interesse (PCI) ved hjælp af politisk styring, styrket overvågning
og flere projektforslag;
2. Forbedring af ENTSO-E's langsigtede netplanlægning for at håndtere mere
vedvarende energi og elektrificering i energisystemet, herunder brint, ved at
styre transmissionssystemoperatørernes (TSO’er) og distributionssystem-
operatørernes (DSO’er) arbejde;
3. Indførelse af regulatoriske incitamenter gennem vejledning om proaktive,
fremadskuende investeringer og grænseoverskridende omkostningsdeling
af offshore projekter;
4. Tilskyndelse til bedre udnyttelse af nettet ved øget transparens og forbed-
rede netværkstariffer for intelligente net, effektivitet og innovative teknologier
og løsninger. Dette skal bl.a. opnås ved at støtte systemoperatørerne og
anvende anbefalinger fra Agenturet for Samarbejde mellem Energiregule-
ringsmyndigheder (ACER);
5. Bedre adgang til finansiering af netprojekter ved at øge synligheden af mu-
ligheden for at ansøge EU-finansieringsprogrammer, herunder særligt for in-
telligente net og modernisering af distributionsnettet;
Side 2/7
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 191: Grundnotat og nærhedsnotat om Europa-Kommissionens handlingsplan for net ("Grid Action Plan"), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2822964_0003.png
6. Tilskyndelse til hurtigere tilladelser og udrulning af net ved at yde vejledning
og teknisk støtte til myndigheder og en fælles indsats til bedre inddragelse
af interessenter og lokalsamfund;
7. Forbedring og sikring af netforsyningskæderne ved at øge transparens om
sektorens behov og harmonisering af tekniske krav.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Initiativerne i meddelelsen har ikke i sig selv konsekvenser for dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Meddelelsen vurderes ikke i sig selv at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Meddelelsen vurderes ikke i sig selv at have statsfinansielle, samfundsøkonomiske
eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Meddelelsen skønnes i sig selv ikke at berøre forbrugerbeskyttelsesniveauet i Dan-
mark
8. Høring
Forslaget blev sendt i høring 6. december 2023 med frist for kommentarer den 13.
december 2023.
Ørsted
ser nethandlingsplanen som et rettidig og tiltrængt initiativ, der skal gøre det
muligt at fremskynde udbygningen af elnettet i EU. Øget støtte til langsigtet system-
planlægning, herunder integration af havvind og brint, tilløb til fremadskuende inve-
steringer, fokus på udfordringer på tværs af landegrænser og CBCA-udfordringer
(Cross Border Cost Allocation) samt støtte til udvikling af innovative netværkstariffer
og finansieringsmodeller er velkomne elementer i nethandlingsplanen. Det havde
været nyttigt med en plan på kort og mellemlang sigte til at finde den nødvendige
finansiering, samt behovet for en fælles regulatorisk ramme for CBCA. Ørsted kon-
staterer, at der er behov for at se nærmere på mulige støttemekanismer til at finde
de 584 mia. EUR og se nærmere på, at der er tilstrækkelig regional/EU-finansiering
til rådighed.
Side 3/7
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 191: Grundnotat og nærhedsnotat om Europa-Kommissionens handlingsplan for net ("Grid Action Plan"), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2822964_0004.png
Dansk Standard (DS)
byder Kommissionens EU Action Plan for Grids velkommen.
Generelt fremhæves det, at harmonisering af standarder og tekniske krav på tværs
af EU fjerner barrierer for den grønne omstilling og muliggør hurtigere udrulning af
vedvarende energi på elnettet. Standarder spiller en rolle i realisering af Kommissi-
onens grønne mål. Den nationale implementering og anvendelse af standarderne er
afgørende for at ensarte lovgivningen og fremme den grønne omstilling. DS fremhæ-
ver fire punkter:
1. DS ser positivt på betoningen af standardernes rolle i at harmonisere tilslutningen
af vedvarende energi (VE) til elnettet. DS støtter især handlingspunkt nr. 13, men
påpeger, at den foreslåede CEN Workshop Agreement (CWA) vil have begrænset
effekt, mens en europæisk standard ville være mere effektiv.
2. En central udfordring er manglende koordination mellem nationale transmissions-
systemoperatører (TSO'er) og distributionsystemoperatører (DSO'er) i Europa, hvil-
ket skaber administrative byrder og hindringer for VE-operatører. DS understreger
behovet for ensartede tilslutningsstandarder for at øge harmoniseringen.
3. DS fokuserer på data- og kommunikationssikkerhedsstandarder i lyset af nuvæ-
rende geopolitiske uroligheder. Sikker og ensartet datakommunikation mellem hhv.
TSO'er og DSO'er og på tværs af landegrænser er vigtigere og mere essentielt end
nogensinde.
4. Endelig argumenterer DS for, at international standardisering bør prioriteres over
europæisk.
Green Power Denmark
bakker grundlæggende op om Kommissionens forslag til
Action Plan on Grids,
da elnettet i Danmark og Europa står over for store udbygnin-
ger over de kommende år. I distributionsnettet er de danske elnetselskaber i gang
med at investere og udbygge elnettet, men der er behov for, at de lovgivningsmæs-
sige rammer justeres, hvis elnetselskaberne skal kunne foretage de nødvendige in-
vesteringer. Det er derfor positivt, at der i Kommissionens plan er fokus på de regu-
latoriske forudsætninger, fx ved ’Anticipatory investments’. I transmissionsnettet bli-
ver især energiøer og offshore transmissionsnet centrale omdrejningspunkter for
den opjustering af skala, som især havvind skal op i for at nå de ambitiøse Oo-
stende- og Marienborgerklæringer for udbygning af VE i Nordsøen og Østersøen.
Dansk Erhverv
bakker op om Kommissionens meddelelse til Grid Action Plan. Et
fremtidssikret elnet med tilstrækkelig kapacitet udgør et væsentligt rammevilkår for
omstillingen af den europæiske energiforsyning. Det haster med at få det europæi-
ske elnet op i gear – hvis udbygningen ikke accelereres, vil et utilstrækkeligt elnet
udgøre en markant barriere for den grønne omstilling. En langsigtet og holistisk
planlægning af det europæiske elnet er nødvendig, hvis udbygningen skal ske om-
kostningseffektivt. Herunder bør elnetudbygningen samtænkes med fremtidens
fleksibilitetsløsninger, VE-produktion og kommende brintinfrastruktur. Udbygningen
Side 4/7
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 191: Grundnotat og nærhedsnotat om Europa-Kommissionens handlingsplan for net ("Grid Action Plan"), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2822964_0005.png
bør desuden ske i sammenhæng med, at EU fremmer retvisende budzoner i med-
lemslandene. Overordnet peger Dansk Erhverv på følgende hovedforhold, der bør
adresseres med den europæiske Grid Action Plan:
1. Behov for at strømline og forkorte godkendelsesprocesser for etablering af nye
elnetsanlæg samt tilslutning af både produktions- og forbrugsenheder til elnettet.
2. Andre former for finansiering til udbygning af elnettet skal understøtte, at der kan
ske en fremtidssikret udbygning uden at tarifferne skyder i vejret. Fælleseuropæisk
finansiering og risikotagning fra EIB er i den henseende vigtige instrumenter, lige-
som nationale tiltag til at understøtte bedre vilkår for låntagning bør afsøges.
3. Understøtte at medlemslandene tillader, at nationale TSO’er og DSO’er kan
bygge forlods (investeringer ud fra forventet forbrug og produktion). Den nationale
rammeregulering skal tillade, at elnettet udbygges på forkant. Reguleringen bør ske
i samspil med risikotagning fra finansielle værktøjer, der kan mindske risikoen for
tarifstigninger (se pkt. 2).
4. Det er positivt, at planen adresserer, hvordan udgifter til netudbygning og -for-
stærkning kan finansieres på tværs af landegrænserne. En grænseoverskridende
fordeling af udgifterne til elnettet ved etablering af f.eks. hybridprojekter er nødven-
dig, hvis det fulde potentiale for vindenergi i Nordsøen bl.a. skal udnyttes.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke for indeværende kendskab til andre landes holdninger til meddelelsen.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens nethandlingsplan velkommen. Regeringen læg-
ger generelt stor vægt på rettidig udbygning af energiinfrastruktur i Europa til fremme
af det indre marked, forsyningssikkerhed, fremme innovation samt integration af ved-
varende energi. I den henseende hilser regeringen ambitionerne i meddelelsen vel-
kommen, herunder hensigten om at sikre de rette politiske, tekniske, samarbejds-
mæssige og finansielle incitamenter til at udbygge og effektivisere transmissions- og
distributionsnettet på europæisk plan.
Det er en væsentlig prioritet for regeringen, at Kommissionen hurtigst muligt offent-
liggør retningslinjer for grænseoverskridende omkostningsfordeling og fremsynede
investeringer til netprojekter, herunder særligt for offshore net. Regeringen ønsker
ikke, at Kommissionens meddelelse om fremsynede investeringer medfører, at
TSO’erne i afventning af udviklingen af vejledning bremser netudviklingen. Såfremt
Kommissionen først foreslår retningslinjer til betingelserne for fremsynede investe-
ringer i første kvartal af 2025, risikerer udbygningen af det europæiske net op til flere
års forsinkelse. Lignende gælder ift. fremsynende investeringer i distributionsnet-
tene, hvor der er brug for regulatorisk klarhed for at sikre at netudbygningen følger
med behovet for elektrificieringen.
Side 5/7
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 191: Grundnotat og nærhedsnotat om Europa-Kommissionens handlingsplan for net ("Grid Action Plan"), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2822964_0006.png
Regeringen finder det meget vigtigt, at der snarest muligt findes en model for om-
kostningsfordeling, så det ikke er elforbrugerne i medlemsstater med store havvinds-
ressourcer såsom Danmark, der skal alene betale for den nødvendige infrastruktur
til at forsyne andre medlemsstater med vedvarende energi. Regeringen vil derfor
arbejde for, at Kommissionens udarbejdelse af en vejledning til omkostningsfordeling
og samarbejdsprincipper til brug for offshore netprojekter, herunder hybride trans-
missionsprojekter og energiøer, tilvejebringes så hurtigt som muligt.
Regeringen vil særligt arbejde for, at der sikres større sammentænkning af elnettet
og udviklingen af et sammenhængende europæisk brintsystem. Her er forslaget godt
til at belyse elsektorens potentialer for sparede investeringer ved etablering af brint-
produktion og identifikation af andre sektorkoblingsmuligheder, som brint kan under-
støtte ift. elsektoren. Imidlertid er forslaget fokuseret på elsektoren, hvorfor regerin-
gen gerne så, at arbejdet med infrastrukturplaner via ENTSO-E, som er organisatio-
nen for el-TSO'er, blev tænkt sammen med en kommende ansvarlig organisation for
brint-TSO'er. Det vil derfor være regeringens fokus at sikre en reel sektorintegration,
og at handlingsplanen også medtager input fra brintsektoren.
Regeringen støtter forslaget om fokus på behovet for øget standardisering med hen-
blik på øget omkostningseffektivitet, ligesom regeringen støtter fokus på at sikre for-
syningskæderne på et tidspunkt, hvor COVID-19 og medlemsstaternes omfattende
planer for udbygning af vedvarende energi har udfordret markedet. Regeringen øn-
sker, at Kommissionen på lige fod med forslaget i den europæiske handlingsplan for
vindkraft arbejder for at leverandørerne får bedre adgang til finansieringskilder. Ellers
risikerer TSO’erne og DSO’erne, som er ansvarlige for udviklingen af de nødvendige
projekter, at bære risikoen og omkostningerne ved inflationen i prisen på produktio-
nen og materiel alene.
Regeringen støtter, at der arbejdes for bedre adgang til finansiering af netprojekter
og er positiv over for løsninger via EIB, men dette bør gøres med en ambition om
langsigtet og koordineret at øge investeringsmulighederne inden for grønne teknolo-
gier frem for ad hoc-løsninger. Det bør også indgå i overvejelserne, hvordan man
kan sikre at en fremskyndelse af projekter af fælleseuropæisk interesse ikke bremses
af processen for adgang til CEF-midler. Regeringen vil opfordre til, at man undersø-
ger muligheden for, at projektudviklere indgår betingede investeringsbeslutninger,
således at udviklere ikke afskæres muligheden for efterfølgende at søge om CEF-
midler eller udskyder igangsættelsen af projekter.
Regeringen kan støtte, at Kommissionen, medlemsstaterne og TSO’erne styrker
samarbejdet for fremskyndelsen af udarbejdelsen af PCI’er og PMI’er. Det er positivt,
at der er fokus på at sikre overensstemmelse med de politiske planer for den grønne
omstilling og udbygning af vedvarende energi.
Side 6/7
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 191: Grundnotat og nærhedsnotat om Europa-Kommissionens handlingsplan for net ("Grid Action Plan"), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2822964_0007.png
Regeringen støtter op om videreførelse af nødretsforordningen vedrørende kortere
tidsfrister for tilladelsesprocesser til at fremskynde udbredelsen af vedvarende energi
i direktivet for fremme af vedvarende energi.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 7/7