Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del Bilag 190
Offentligt
2822184_0001.png
En drivhusgasafgift på
landbruget
De økonomiske konsulenter i Folketinget
Folketinget
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Præsentation fra møde den 8/2-24 ifm. gennemgang af notat om modeller til opkrævning af en drivhusafgift på landbrugets udledninger ved Folketingets økonomiske konsulenter
2822184_0002.png
Problemstilling
Anbefaler oplægsholderne
en afgift?
”Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget vil bede
de økonomiske konsulenter i Folketinget om at
udarbejde et notat, der sammenligner de
modeller til en drivhusgasafgift, der blev
præsenteret på udvalgets høring om en
drivhusgasafgift i landbruget den 23. november
2023”
Kilde: KEF Alm. del - Bilag 87 (2023-24)
Kilde: SEGES Innovation har oplyst til de økonomiske konsulenter, at de
ikke forholder sig til, om der skal være en afgift eller ej
Vismændene, CEPOS,
CONCITO, Klimarådet,
Økologisk
Landsforening anbefaler
alle en drivhusgasafgift
eller et prissignal for at
opnå en
omkostningseffektiv
indfrielse af Danmarks
klimaforpligtelser
L&F
anbefaler ikke en
drivhusgasafgift
Folketinget
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Præsentation fra møde den 8/2-24 ifm. gennemgang af notat om modeller til opkrævning af en drivhusafgift på landbrugets udledninger ved Folketingets økonomiske konsulenter
2822184_0003.png
Seks centrale spørgsmål
Hvilke mål skal afgiften opfylde?
Hvornår skal afgiftsmodellen træde i kraft?
Hvorledes skal afgiftsgrundlaget udformes?
Skal effekterne af afgiften afbødes?
Skal der være en afgift på forbrug?
Skal andre hensyn integreres i
afgiftsmodellen?
Direkte
kompensation
Samlet
belastning
Samlet
afgiftsbetaling
Tilskud
Afgiftssats
Afgiftsgrundlag
Bundfradrag
Beregnet
udledning
Grund-
udledning
Folketinget
Fradrag for
reduktionstiltag
Fradrag for
optag af
drivhusgasser
Kilde: Med inspiration fra ”Statusrapport 2022”, Klimarådet, 2022
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Præsentation fra møde den 8/2-24 ifm. gennemgang af notat om modeller til opkrævning af en drivhusafgift på landbrugets udledninger ved Folketingets økonomiske konsulenter
2822184_0004.png
Seks centrale spørgsmål
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Hvilke mål skal afgiften opfylde?
Hvornår skal afgiftsmodellen træde i kraft?
Hvorledes skal afgiftsgrundlaget udformes?
Skal effekterne af afgiften afbødes?
Skal der være en afgift på forbrug?
Skal andre hensyn integreres i afgiftsmodellen?
Folketinget
Side 4
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Præsentation fra møde den 8/2-24 ifm. gennemgang af notat om modeller til opkrævning af en drivhusafgift på landbrugets udledninger ved Folketingets økonomiske konsulenter
2822184_0005.png
Hvilke mål skal afgiften opfylde?
Klimaloven indeholder en lang række
politiske hensyn/guidende principper
De politiske hensyn er ikke formuleret
ens i regeringsgrundlaget og
klimaloven, jf. ”dansk
konkurrencekraft” i klimaloven og
”erhvervets konkurrenceevne” i
regeringsgrundlaget
Vær opmærksom på, at
oplægsholdernes vægter de
politiske hensyn forskelligt,
hvilket afspejler sig i
forskellige afgiftsmodeller
Præciser, hvordan de politiske
hensyn skal fortolkes og
vægtes og bed evt. om
beregninger
• CEPOS: en omkostningseffektiv omstilling kræver, at afgiftsniveauet skal rettes mod
det mest restriktive mål
Folketinget
Side 5
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Præsentation fra møde den 8/2-24 ifm. gennemgang af notat om modeller til opkrævning af en drivhusafgift på landbrugets udledninger ved Folketingets økonomiske konsulenter
2822184_0006.png
Kan teknologi
(omkostningseffektivt)
bringe os i mål?
Der skelnes ofte mellem to forskellige begreber:
Teknisk omstilling:
Landbruget anvender
tekniske omstillingselementer. Det vil sige, at
bedrifterne producerer de samme produkter,
men med nye teknologier eller metoder
Hvis ikke, er det vigtigt, at
afgiftsstrukturen ikke
hindrer et incitament til
strukturel omstilling
Strukturel omstilling:
Landbruget producerer
mindre eller omlægger produktionen
Kilde: Klimarådet (februar 2023): »Statusrapport 2023«, s. 159
Folketinget
Ja:
Landbrug og
Fødevarer og
SEGES
Innovation
Nej:
Klimarådet,
vismændene,
CONCITO og
Økologisk
Landsforening
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Præsentation fra møde den 8/2-24 ifm. gennemgang af notat om modeller til opkrævning af en drivhusafgift på landbrugets udledninger ved Folketingets økonomiske konsulenter
2822184_0007.png
Seks centrale spørgsmål
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Hvilke mål skal afgiften opfylde?
Hvornår skal afgiftsmodellen træde i kraft?
Hvorledes skal afgiftsgrundlaget udformes?
Skal effekterne af afgiften afbødes?
Skal der være en afgift på forbrug?
Skal andre hensyn integreres i afgiftsmodellen?
Folketinget
Side 7
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Præsentation fra møde den 8/2-24 ifm. gennemgang af notat om modeller til opkrævning af en drivhusafgift på landbrugets udledninger ved Folketingets økonomiske konsulenter
2822184_0008.png
Fordele ved hurtig
annoncering
• Klimarådet, CONCITO, vismændene og
Økologisk Landsforening anbefaler alle, at der
snarest annonceres et sigtepunkt for afgiften i
2030, og at afgiften indfases gradvist frem
mod 2030
• Klimarådet og Økologisk Landsforening
anbefaler, at der udmeldes en plan for
afgiftens udvikling frem mod målet om
klimaneutralitet i 2050, så landbruget har klare
langsigtede rammevilkår
Folketinget
Fordele
• Afbøder jordprisfald
• Afbøder
omstillingsomkostninger for
arbejdskraft
• Sætter skub i udviklingen af
afgiftsgrundlaget
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Præsentation fra møde den 8/2-24 ifm. gennemgang af notat om modeller til opkrævning af en drivhusafgift på landbrugets udledninger ved Folketingets økonomiske konsulenter
2822184_0009.png
Seks centrale spørgsmål
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
Hvilke mål skal afgiften opfylde?
Hvornår skal afgiftsmodellen træde i kraft?
Hvorledes skal afgiftsgrundlaget udformes?
Hvornår skal afgiftsmodellen træde i kraft?
Skal effekterne af afgiften afbødes?
Skal der være en afgift på forbrug?
Skal andre hensyn integreres i afgiftsmodellen?
Folketinget
Side 9
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Præsentation fra møde den 8/2-24 ifm. gennemgang af notat om modeller til opkrævning af en drivhusafgift på landbrugets udledninger ved Folketingets økonomiske konsulenter
2822184_0010.png
To centrale spørgsmål
• Kan udledningerne opgøres korrekt?
• Hvad sigter vi efter: de faktiske eller de opgjorte
regnskabsmæssige udledninger?
Folketinget
Side 10
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Præsentation fra møde den 8/2-24 ifm. gennemgang af notat om modeller til opkrævning af en drivhusafgift på landbrugets udledninger ved Folketingets økonomiske konsulenter
2822184_0011.png
Kan de faktiske udledninger
opgøres (gennemsnitligt) korrekt ?
Husdyr
Stald og
opbevaring
Gyllehåndtering
Hvad betyder gennemsnitligt
korrekt?
Vismændene:
• En middelret beregning på
bedriftsniveau er tilstrækkelig
• Dvs. beregningen er måske større
end de faktiske udledninger for
nogle bedrifter og mindre for andre,
men der er ikke en systematik i
fejlen, så udledningerne fra
bedrifter med bestemte
karakteristika konsekvent under-
eller overvurderes.
Kilde: De Økonomiske Råd (2022): »Økonomi og Miljø 2022«
Mark
Metan fra
fordøjelse
Udbragt gødning
Planterester
Kulstofindhold inkl.
lavbundsjorde
Kalk
Folketinget
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Præsentation fra møde den 8/2-24 ifm. gennemgang af notat om modeller til opkrævning af en drivhusafgift på landbrugets udledninger ved Folketingets økonomiske konsulenter
2822184_0012.png
Klimarådet: En begrænset afgift giver halv
effekt
»Indføres der f. eks. en afgift, som kun pålægges udledninger fra stald, lager og
lavbundsjorder (hvormed udledninger fra arealer, herunder udbringning af gødning på
marken undtages fra afgift), vurderer Klimarådet, at reduktionen i udledningerne ændres til
cirka halvdelen af effekten ved en afgift på alle drivhusgasudledninger. En sådan afgift vil
primært ramme kvægbedrifternes økonomi og skubbe den strukturelle omstilling mod
specielt flere plantebrug, som næsten helt afgiftsfritages«
Klimarådet (2023): »Landbrugets omstilling ved en drivhusgasafgift«
Folketinget
Side 12
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Præsentation fra møde den 8/2-24 ifm. gennemgang af notat om modeller til opkrævning af en drivhusafgift på landbrugets udledninger ved Folketingets økonomiske konsulenter
2822184_0013.png
De faktiske eller de regnskabs-
mæssige udledninger?
• CEPOS: De opgjorte regnskabsmæssige udledninger.
• De økonomiske vismænd, Økologisk Landsforening,
CONCITO og Klimarådet: Omstillingselementer, der er
velafprøvede vil med tiden blive indregnet i FN’s
opgørelser.
De regnskabsmæssige
udledninger
IPCC gør brug af tre forskellige metoder,
der varerier mht. kompleksitet:
1) En ikke-landespecifik aggregeret
metode
2) En landespecifik aggregeret metode
3) En landespecifik metode, der tager
udgangspunkt i den enkelte bedrift.
Metoderne skal godkendes af IPPC,
hvilket kræver, at der er videnskabeligt
belæg for metoden.
• Økologisk Landsforening: Integrerer andre hensyn
f.eks. pløjefri dyrkning, fastekørespor og kompostering,
hvor der endnu ikke foreligger forskningsbaserede
værdier.
Folketinget
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Præsentation fra møde den 8/2-24 ifm. gennemgang af notat om modeller til opkrævning af en drivhusafgift på landbrugets udledninger ved Folketingets økonomiske konsulenter
2822184_0014.png
Tre modeller
1. CONCITO peger på en forenklet afgiftsmodel, der alene retter sig mod de områder,
hvor der allerede eksisterer valide aktivitetsdata (dvs. metanudledninger fra
fordøjelse, gyllehåndtering samt kvælstoftilførsel til jorden og lavbundsjorder).
2. Vismændene anbefaler et klimaregnskab med to niveauer: 1) et simpelt regnskab,
eller 2) et frivilligt mere detaljeret regnskab.
3. Økologisk Landsforening:
• henviste på høringen til, at der med ESGreen Tool Climate allerede er udviklet et
bedriftsbaseret klimaregnskab for bl.a. statslige midler
• ønsker at integrere andre mere kvalitative vurderinger og foreslår derfor en
omlægning af landbrugsstøtten i stedet for en afgift.
Folketinget
Side 14
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Præsentation fra møde den 8/2-24 ifm. gennemgang af notat om modeller til opkrævning af en drivhusafgift på landbrugets udledninger ved Folketingets økonomiske konsulenter
2822184_0015.png
Seks centrale spørgsmål
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Hvilke mål skal afgiften opfylde?
Hvornår skal afgiftsmodellen træde i kraft?
Hvorledes skal afgiftsgrundlaget udformes?
Skal effekterne af afgiften afbødes?
Skal der være en afgift på forbrug?
Skal andre hensyn integreres i afgiftsmodellen?
Folketinget
Side 15
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Præsentation fra møde den 8/2-24 ifm. gennemgang af notat om modeller til opkrævning af en drivhusafgift på landbrugets udledninger ved Folketingets økonomiske konsulenter
2822184_0016.png
Hvad er formålet?
• Kompensation af de nuværende
bedrifter?
• Fastholdelse af drivhusgasintensiv
landbrugsproduktion?
Hvordan rammer en
drivhusgasafgift ?
• belaster i særlig grad
animalsk produktion
• leder til kapitaltab på jord,
bygninger og husdyr
• rammer erhverv, der aftager
landbrugets produkter
• Medfører også
tilpasningsomkostninger for
arbejdskraften.
Folketinget
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Præsentation fra møde den 8/2-24 ifm. gennemgang af notat om modeller til opkrævning af en drivhusafgift på landbrugets udledninger ved Folketingets økonomiske konsulenter
2822184_0017.png
Tiltag, der fremgik af materiale
Klimarådet Vismænd
CEPOS
CONCITO
Økologisk
Landsf.
L&F
Ordninger, der kompenserer de nuværende bedrifter uden modgående krav
Direkte kompensation
Reduktion af jordskatter
Jordfond
Gratis kvoter
Ordninger, der er indbygget i afgiftssystemet
Bundfradrag
Afgifter baseret på eksisterende
data
100 pct. nedslag for reduktionstiltag
Differentierede afgifter efter lækage
Tilskud
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
Til bestemte teknologier
Teknologineutrale tilskud
Omlægning af EU’s landbrugsstøtte
Folketinget
X
X
X
X
X
X
X
Side 17
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Præsentation fra møde den 8/2-24 ifm. gennemgang af notat om modeller til opkrævning af en drivhusafgift på landbrugets udledninger ved Folketingets økonomiske konsulenter
2822184_0018.png
De økonomiske vismænd, Klimarådet samt CEPOS
understreger, at de tiltag, de nævner ikke udgør en
egentlig politisk anbefaling!
Folketinget
Side 18
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Præsentation fra møde den 8/2-24 ifm. gennemgang af notat om modeller til opkrævning af en drivhusafgift på landbrugets udledninger ved Folketingets økonomiske konsulenter
2822184_0019.png
Kompensation af
nuværende bedrifter
Folketinget
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Præsentation fra møde den 8/2-24 ifm. gennemgang af notat om modeller til opkrævning af en drivhusafgift på landbrugets udledninger ved Folketingets økonomiske konsulenter
2822184_0020.png
Minimering af
samfundsøkonomisk tab
”Det er væsentligt, at en kompensation gives på en
måde, så afgiftens incitamentsvirkning bevares. Det kan
opnås, hvis kompensation til den enkelte landmand alene
sker på baggrund af historiske oplysninger, der ikke kan
påvirkes”
Samfundsøkonomisk gevinst
påvirkes ikke af fordeling
Kilde: De Økonomiske Råd (2023): »Miljø og Økonomi 2023«
Scenarie 1: ren afgift
Scenarie 2: provenu går til bedrifter
Folketinget
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Præsentation fra møde den 8/2-24 ifm. gennemgang af notat om modeller til opkrævning af en drivhusafgift på landbrugets udledninger ved Folketingets økonomiske konsulenter
2822184_0021.png
Kompensation uden
modgående krav
Af hensyn til EU’s statsstøtteregler foreslår CEPOS et
gratis kvotesystem:
• Prisstabiliseringsmekanisme, der sikrer, at kvoteprisen
svarer til den generelle drivhusgasafgift
• Der udstedes et årligt antal gratiskvoter svarende til
hver bedrifts udledninger i 2020.
Hvis udledningerne skal være lavere end niveauet i 2020
skal fonden købe kvoter, som derefter annuleres
Bedriftsbeslastning efter
omstillingen:
er mindre end
afgiften af de historiske udledninger
men større end provenuet
her ses
bort overvæltning
Kr.
C
A
Reduktioner
Historiske udledninger
B
Folketinget
B: Samlet afgiftsbetaling
C: Overkompensation
A: Samlede reduktionsomkostninger
Marginal reduktionsomkostinger
Afgift/kvotepris
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Præsentation fra møde den 8/2-24 ifm. gennemgang af notat om modeller til opkrævning af en drivhusafgift på landbrugets udledninger ved Folketingets økonomiske konsulenter
2822184_0022.png
Belastning af landbruget afhænger af
overvæltning
Folketinget
Side 22
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Præsentation fra møde den 8/2-24 ifm. gennemgang af notat om modeller til opkrævning af en drivhusafgift på landbrugets udledninger ved Folketingets økonomiske konsulenter
2822184_0023.png
Tiltag rettet mod
lækage
Folketinget
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Præsentation fra møde den 8/2-24 ifm. gennemgang af notat om modeller til opkrævning af en drivhusafgift på landbrugets udledninger ved Folketingets økonomiske konsulenter
2822184_0024.png
Afgift klimaeffektiv bedrift
Folketinget
Afgift mindre klimaeffektiv
bedrift
Satser og fradrag
Fradrag
Klimarådets model
Afgift på forbrug
Klimaeffektiv bedrift
Afgift ved eksport
Mindre klimaeffektiv bedrift
Klimaeffektiv bedrift
Mindre klimaeffektiv bedrift
Afgift på hjemmemarked
Import
Side 24
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Præsentation fra møde den 8/2-24 ifm. gennemgang af notat om modeller til opkrævning af en drivhusafgift på landbrugets udledninger ved Folketingets økonomiske konsulenter
2822184_0025.png
Lækage
(Positiv) lækage betyder, at den globale reduktion er mindre end reduktionerne i Danmark.
Positiv lækage
• Skift i udenrigshandel
(produktion af visse varer falder i
DK og stiger i udlandet)
• Skift i priser på fossile brændsler
• International regulering
Negativ lækage
• Skift i udenrigshandel
• Forbillede effekt
• Teknologiske spillover-effekter
Folketinget
Side 25
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Præsentation fra møde den 8/2-24 ifm. gennemgang af notat om modeller til opkrævning af en drivhusafgift på landbrugets udledninger ved Folketingets økonomiske konsulenter
2822184_0026.png
Andre modeller rettet mod lækage
- mindre administrativ tunge men giver køb på ensartet
tilskyndelse til teknologisk omstilling
• CEPOS: Drivhusgasafgifterne kan groft differentieres efter lækage.
• CONCITO: Fuldt fradrag selv om reduktionstiltag ikke nødvendigvis
reducerer udledningen med 100 pct.
Folketinget
Side 26
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Præsentation fra møde den 8/2-24 ifm. gennemgang af notat om modeller til opkrævning af en drivhusafgift på landbrugets udledninger ved Folketingets økonomiske konsulenter
2822184_0027.png
Tilskud
Folketinget
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Præsentation fra møde den 8/2-24 ifm. gennemgang af notat om modeller til opkrævning af en drivhusafgift på landbrugets udledninger ved Folketingets økonomiske konsulenter
2822184_0028.png
Hvorfor afgifter?
Med en afgift vælger vi de billigste løsninger først:
”Afgifter
er et omkostningseffektivt
instrument til regulering af negative eksternaliteter, hvis afgiftsgrundlaget i øvrigt kan
identificeres, og de administrative omkostninger ved en afgift ikke overstiger de
samfundsøkonomiske gevinster”
Kilde:
Afgifts- og tilskudsanalysen på energiområdet,
Delanalyse
4 , side 9
Marginalomkostning
120
100
80
60
Afgift
40
20
Anskaf elbil
Isoler huset
Luk vinduet
1 1,2 1,4 1,6 1,8 2 2,2 2,4 2,6 2,8 3 3,2 3,4 3,6 3,8 4 4,2 4,4 4,6 4,8 5 5,2 5,4 5,6 5,8 6 6,2 6,4 6,6 6,8
0
Reduktion af fossil energi
Side 28
Folketinget
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Præsentation fra møde den 8/2-24 ifm. gennemgang af notat om modeller til opkrævning af en drivhusafgift på landbrugets udledninger ved Folketingets økonomiske konsulenter
2822184_0029.png
En ensartet afgift minimerer de
samfundsøkonomiske omkostninger
”En ensartet afgift på alle typer af drivhusgasudledninger skaber incitamenter til at foretage de billigst mulige
reduktioner på tværs af samfundets virksomheder og husholdninger”
Marginalomkostning
Kilde: ”Dansk Klimapolitik frem mod 2030”, Det Økonomiske Råd, 2021
Den pågældende virksomhed eller
husholdning har dermed et incitament til
at finde den billigste måde at reducere
udledningerne på, og de virksomheder
og husholdninger, som har de laveste
reduktionsomkostninger, reducerer mest
Kilde: ”Dansk Klimapolitik frem mod 2030”, Det Økonomiske Råd, 2021
����
β
0
1
2
3
4
α
11
12
13
14
15
5
6
7
8
9
10
Reduktion af drivhusgasser
Marginalomkostninger for virksomhed A
Marginalomkostninger for virksomhed B
Folketinget
Side 29
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Præsentation fra møde den 8/2-24 ifm. gennemgang af notat om modeller til opkrævning af en drivhusafgift på landbrugets udledninger ved Folketingets økonomiske konsulenter
2822184_0030.png
Teknologineutralt tilskud
• Stort set samme grundlag som en afgift
• Samme tilskyndelse til teknologisk omstilling
• MEN risiko for fastholdelse af nuværende
produktionsstruktur
Teknologineutralt tilskud:
leder
til en reduktion af bedriftens
omkostninger
Kr.
Reduktioner
Historiske udledninger
Overkompensation
Marginal reduktionsomkostinger
Folketinget
Tilskud pr. reduktion
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Præsentation fra møde den 8/2-24 ifm. gennemgang af notat om modeller til opkrævning af en drivhusafgift på landbrugets udledninger ved Folketingets økonomiske konsulenter
2822184_0031.png
Tilskud, der ikke er teknologineutrale
Folketinget
Kr.
Hvis myndighederne har fuld information
Omkostning til initiativ
Initiativer, der gennemføres
Tilskud til initiativ
Omkostning til initiativ
Tilskud til initiativ
Initiativ 1
Initiativ 3
Initiativ 4
Initiativ 5
Initiativ 6
Initiativ 7
Initiativ 9
Initiativ 10
Initiativ 11
Initiativ 13
Initiativ 14
Initiativ 15
Initiativ 16
Initiativ 17
Initiativ 18
Initiativ 19
Initiativ 20
Initiativ 21
Initiativ 22
Initiativ 23
Initiativ 2
Initiativ 8
Initiativ 12
Side 31
Initiativ 1
Initiativ 2
Initiativ 3
Initiativ 4
Initiativ 5
Initiativ 6
Initiativ 7
Initiativ 8
Initiativ 9
Initiativ 10
Initiativ 11
Initiativ 12
Initiativ 13
Initiativ 14
Initiativ 15
Initiativ 16
Initiativ 17
Initiativ 18
Initiativ 19
Initiativ 20
Initiativ 21
Initiativ 22
Initiativ 23
Kr.
Hvis myndighederne ikke har fuld information
Initiativer, der gennemføres
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Præsentation fra møde den 8/2-24 ifm. gennemgang af notat om modeller til opkrævning af en drivhusafgift på landbrugets udledninger ved Folketingets økonomiske konsulenter
2822184_0032.png
Udfordringer ved en tilskudsstrategi
• Kan i teorien udformes, så der sikres samme tilskyndelse til teknologisk omstilling
som ved en afgift – men kræver (mindst) samme information
• Ved overkompensation fastholdes erhvervsstruktur
• Tilskud til bestemte teknologier kan blive kapitaliseret i prisen
• Finansieringsbehov
• Kræver også tilskud til FoU
• Ingen mulighed for at overvælte på udlandet - tværtimod
Folketinget
Side 32
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Præsentation fra møde den 8/2-24 ifm. gennemgang af notat om modeller til opkrævning af en drivhusafgift på landbrugets udledninger ved Folketingets økonomiske konsulenter
2822184_0033.png
Økologisk Landsforening:
Omlæg landbrugsstøtten
Nettotilskud afhænger af udledninger pr. hektar
En næsten teknologineutral
model
måske så neutral som
den kan blive
To skærpede konditionalitetskrav
henholdsvis et klimaloft og et
minimum marknaturindeks og
derudover to eco-schemes
Opfyldes de to konditionalitetskrav
ikke udløser det støttetræk fra
basisindkomststøtten
Overopfyldes de to
konditionalitetskrav udløser det
merbetaling fra eco-schemes
kr. pr. hektar
Udledninger pr. hektar
Klimaloft
Betalingen reduceres på grund af afgiften
Betalingen forøges på grund af tilskud
Kilde: Egen illustration, hvor der er set bort fra, at hensynet til natur også er integreret
Folketinget
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Præsentation fra møde den 8/2-24 ifm. gennemgang af notat om modeller til opkrævning af en drivhusafgift på landbrugets udledninger ved Folketingets økonomiske konsulenter
2822184_0034.png
Seks centrale spørgsmål
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Hvilke mål skal afgiften opfylde?
Hvornår skal afgiftsmodellen træde i kraft?
Hvorledes skal afgiftsgrundlaget udformes?
Skal effekterne af afgiften afbødes?
Skal der være en afgift på forbrug?
Skal andre hensyn integreres i afgiftsmodellen?
Folketinget
Side 34
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Præsentation fra møde den 8/2-24 ifm. gennemgang af notat om modeller til opkrævning af en drivhusafgift på landbrugets udledninger ved Folketingets økonomiske konsulenter
2822184_0035.png
Afgift på forbrug eller
produktion?
Afgift på
udledninger
fra bedrift
En forbrugsafgift er ikke effektiv
ift. udledninger fra dansk grund
Afgift på
forbrug
CEPOS og vismændene: En
forbrugsafgift vil kun have beskedne
effekter på målopfyldelsen.
Det skyldes at en forbrugsafgift ikke
rammer eksporten og dermed heller
ikke udledningerne fra produktion af
eksporten.
Eksport
Forbrug af
indenlandsk
producerede
varer i DK
Import
Forbrug af
indenlandsk
producerede
varer i DK
Folketinget
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Præsentation fra møde den 8/2-24 ifm. gennemgang af notat om modeller til opkrævning af en drivhusafgift på landbrugets udledninger ved Folketingets økonomiske konsulenter
2822184_0036.png
Seks centrale spørgsmål
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Hvilke mål skal afgiften opfylde?
Hvornår skal afgiftsmodellen træde i kraft?
Hvorledes skal afgiftsgrundlaget udformes?
Skal effekterne af afgiften afbødes?
Skal der være en afgift på forbrug?
Skal andre hensyn integreres i afgiftsmodellen?
Folketinget
Side 36
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Præsentation fra møde den 8/2-24 ifm. gennemgang af notat om modeller til opkrævning af en drivhusafgift på landbrugets udledninger ved Folketingets økonomiske konsulenter
2822184_0037.png
Andre hensyn
• Klimarådet, CONCITO og Økologisk Landsforening samt vismændene fremhæver, at
samspillet mellem regulering på klimaområdet og andre natur- og miljøområder er
væsentlige at være opmærksom på.
• Økologisk Landsforening har integreret et natur-mark-indeks i deres model.
• CONCITO: Et instrument pr. mål.
Folketinget
Side 37
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Præsentation fra møde den 8/2-24 ifm. gennemgang af notat om modeller til opkrævning af en drivhusafgift på landbrugets udledninger ved Folketingets økonomiske konsulenter
2822184_0038.png
Pris inkl. sideeffekter er i
nogle tilfælde negativ
LANDBRUG OG SKOV
Arealanvendele
Tilskud til udtagning og vådlægning af lavbundsjorder og
randarealer (5.500 ha)
Øget indsats i målrettet regulering (udover landbrugsaftale)
Øget støtte til privat skovrejsning (ca. 2.850 ha frem mod 2027)
Statslig skovrejsning uden medfinansiering (klimaoptimeret -
7.000 ha frem mod 2030)
Statslig skovrejsning med medfinansiering (klimaoptimeret - 4.000
ha frem mod 2025)
Fysisk vandløbsindsats
Pulje til brun bioraffinering (pyrolyse)
Nedsat kvælstofkvote (15 pct.)
Håndtering af gylle og gødning
Krav om nitrifikationshæmmere i husdyrgødning fra 2026
(forudsætter afdækning af vidensbehov)
Krav om nitrifikationshæmmere i kunstgødning fra 2026
(forudsætter afdækning af vidensbehov)
Krav om staldforsuring i kvægstalde
Krav om gyllekøling i svinestalde
Krav om teltoverdækning af gylletanke i kombination med flydelag
Metanreducerende foder
Øget krav til reduktion af udledning fra fordøjelsen (forhøjelse af
Folketinget
krav i landbrugsaftale) (forudsætter afdækning af vidensbehov)
Gennemsnitlig skyggepris
(markedspriser) kr. pr. ton CO2e
med sideeffekter
Negativ
4.950
Negativ
Negativ
Negativ
3.200
2.000
Negativ
uden sideeffekter
600 til 800
5.550
250
600
150
4.400
2.000
2.000
Det er vigtigt at medregne
sideeffekter
Vismændene anbefaler, at
reguleringen af kvælstof-
udledningerne bør være på
plads, når drivhusgas-
reguleringen begynder at virke.
850
1.150
400 til 500
4.000-5.000
300 til 400
1.500
1.400
1.000 til 1.100
4.000-5.000
300 til 400
-
-
Kilde: Virkemiddelkatalog til Klimaprogram 2022
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Præsentation fra møde den 8/2-24 ifm. gennemgang af notat om modeller til opkrævning af en drivhusafgift på landbrugets udledninger ved Folketingets økonomiske konsulenter
2822184_0039.png
Tak for ordet
Tlf.
E-mail:
Folketinget