Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del Bilag 172
Offentligt
2819736_0001.png
Bilag 1. Konsekvenser af producenttarifferne 24 måneder efter vedtagelse af
lov om ændring af lov om elforsyning og forskellige andre love af 28. decem-
ber 2021
Center
Center for el, vand og VE på
land
Kontor
Kontor for el og sikkerhed
Dato
5. februar 2024
I nærværende bilag følges op på de forventede konsekvenser af lovforslaget 24
måneder efter vedtagelse af lovforslaget.
Energinet og netvirksomhederne begyndte at opkræve geografisk differentierede
indfødningstariffer og tilslutningsbidrag fra 1. januar 2023. Differentieringen giver et
økonomisk incitament til, at nye VE-anlæg placeres der, hvor elnettet bedst kan
håndtere det. Det giver ligeledes et økonomisk incitament til samplacering af for-
brug og produktion, idet det kan reducere de MW, der skal tilsluttes elnettet. Hvis
anlæggene i højere grad bliver placeret mere hensigtsmæssige steder i elnettet,
kan det bidrage til en hurtigere nettilslutning af VE-anlæggene.
I lighed med tidligere vurdering præsenteret for udvalget, vurderes det fortsat sam-
let set, at producentbetalingen ikke vil medføre en lavere udbygning med VE-anlæg
frem mod 2030. Energistyrelsen vurderer, at nettilslutningen af en del planlagte VE-
anlæg er blevet fremrykket grundet udsigten til at skulle betale tilslutningsbidrag fra
og med 2023, og dermed er blevet nettilsluttet i 2022 i stedet for 2023. Fremryknin-
gen sammenholdt med usikkerheden om niveauerne for producentbetalingen for-
ventes at medføre en midlertidig nedgang i nettilslutning af VE-anlæg i 2023. Den
fremskrevne nedgang skyldes en antagelse om færre endelige investeringsbeslut-
ninger i tiden op til at tarifferne blev kendt i 2022 samt den naturlige efterfølgende
forventede etableringstid af projekterne. Det forventede efterslæb af planlagt kapa-
citet forventes dog i Energistyrelsens fremskrivning at blive nettilsluttet i løbet af
2024 og 2025. Tabel 1 viser den realiserede nettoudbygning af sol og vind i årene
2017 til 2023.
Tabel 1. Nettoudbygning af sol og vind 2017-2023 (MW)
År
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023*
Havvind
0
28
407
0
605
0
168
Landvind
252
188
-3
218
83
100
10
Solceller
62
95
92
239
487
1.346
361
J nr.
2022-4212
/ MASCH MAGAM
Kilde: Energistyrelsens stamdataregister t.o.m. 4. kvartal 2023. Netselskaberne indrapporterer løbende
nye oplysninger om nettilslutning af VE-anlæg. Hermed forekommer der løbende justeringer af datama-
terialet.
*) 2023 medregner data, der var indmeldt til stamdataregisteret ved udgangen af 4. kvartal 2023. Da ind-
meldinger sker bagudrettet, kan der forekomme ændringer til tallet.
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 172: Opfølgning på udvalgets betænkning om konsekvenser af producenttariffer
2819736_0002.png
Tabel 2 nedenfor viser den forventede udvikling i nettoudbygning af sol og vind,
som følger af Klimastatus og -fremskrivning 2023 (KF23), publiceret april 2023. Det
ses heraf, at udbygningen efter et fald i 2023 ventes at tage fat igen i 2024 og
2025. Forventningen er fortsat, at nogle projektidriftsættelser er blevet fremskyndet
fra 2023 til udgangen af 2022, som følge af udsigten til at skulle betale tilslutnings-
bidrag fra og med 2023.
Tabel 2. Den forventede nettoudbygning af sol og vind jf. KF23 (MW)
År
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
Havvind
350
50
-45
1.308
223
-207
1.000
4.000
Landvind
-49
310
306
72*
129
120
111
169
Solceller
826
1.493
1.515
1.136
1.207
1.228
1.250
1.271
Kilde: Klimastatus og -fremskrivning 2023
*) Nedgang i forventet nettoudbygning i 2026 skyldes, at der en højere nedtagning af landvindmøller i
fremskrivningen end i de omkringliggende år. Det er baseret på en antagelse om forskellige mølletyper
og deres levetid. Historisk var der en større udbygning omkring årtusindeskiftet, hvor disse møller anta-
ges nedtaget efter 25 år.
Det bemærkes, at den registrerede udbygning med landvind i 2023 pt. er højere,
end forventet i KF23. Den registrerede udbygning med solenergi i 2023 er aktuelt
lavere end i KF23, hvilket kan ses i sammenhæng med, at den faktiske udbygning i
2022 til gengæld har oversteget forventningerne til 2022 i KF23. Fsva. havvind, er
der i 2023 pt. registreret en lavere udbygning, end forventet i KF23, hvilket skyldes,
at parken Vesterhav Nord ikke blev tilsluttet i 2023.
Fremskrivningen er forbundet med usikkerhed, og er under opdatering ifm. Klima-
status og -fremskrivning 2024 (KF24). KF24 forventes at blive udgivet i løbet af
april 2024. Det bemærkes, at KF er en helhedsbetragtning på fremskrivningen af
udbygningen og ikke udgør en særskilt marginal effektvurdering af producentbeta-
lingen.
Det bemærkes, at der siden 1. januar 2023 er indgået flere politiske aftaler, der
sætter rammerne for yderligere grøn elproduktion, ift. hvad der er lagt til grund for
KF23.
Med
Klimaaftale om mere grøn energi fra sol og vind på land 2023
er der besluttet
yderligere initiativer, der kan bidrage til at øge elproduktionen fra solenergi og land-
vind frem mod 2030. En opdateret fremskrivning af elproduktion fra solenergi og
landvind vil forelægge med KF24.
Side 2/3
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 172: Opfølgning på udvalgets betænkning om konsekvenser af producenttariffer
2819736_0003.png
Med
Tillægsaftale om udbudsrammer for 6 GW havvind og Energiø Bornholm
er
der desuden fastlagt rammevilkår for udbygning af 9 GW havvind, som potentielt
kan blive til 14 GW eller mere med overplanting.
Hvis al muliggjort VE-produktion bliver opstillet, skønnes det, at Danmark vil produ-
cere i omegnen af 130 TWh grøn strøm i 2030. Til sammenligning forventes der i
KF23 en elproduktion fra VE-kilder på omkring 72 TWh.
Det bemærkes, at de politiske aftaler ikke
sikrer
VE-udbygningen, men at den re-
elle udbygning i høj grad vil afhænge af i, hvilken grad markedet finder VE-udbyg-
ningen rentabel.
Side 3/3