Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del Bilag 164
Offentligt
2814033_0001.png
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Center
Center for international klima
og energi
Kontor
EU-kontoret
Dato
22. januar 2024
Den europæiske vindenergipakke
KOM(2023) 669
1. Resumé
Europa-Kommissionen har den 24. oktober 2023 fremsat den europæiske vindener-
gipakke, som består af hhv. en meddelelse om en handlingsplan for vindenergi
(”handlingsplanen”) og en meddelelse om opfyldelse af EU’s ambitioner inden for
vedvarende offshoreenergi (”offshore meddelelsen”). Den europæiske vindindustri
står over for en række udfordringer, som truer dens konkurrenceevne og fremtidige
vækst. Handlingsplanen søger at adressere disse udfordringer, og har til formål at
støtte europæiske virksomheder i vindsektoren og øge deres konkurrencedygtighed,
så EU’s vindindustri vil blive ved med at spille en nøglerolle i den grønne omstilling.
Til at nå dette mål indeholder handlingsplanen 15 tiltag fordelt under følgende seks
søjler: 1) accelereret udbygning, 2) forbedret auktionsdesign, 3) finansiering 4) fair
internationale konkurrenceforhold, 5) kvalificeret arbejdskraft samt 6) inddragelse af
industrien.
Offshoremeddelelsen har til formål at støtte udbygningen af offshoreenergi, herunder
særligt havvind, og fastlægge yderligere tiltag for at 1) styrke netinfrastrukturen og
det regionale samarbejde, 2) fremskynde udstedelsen af tilladelser, 3) sikre integre-
ret havplanlægning, 4) styrke infrastrukturens modstandsdygtighed, 5) støtte forsk-
ning og innovation og 6) udvikle forsyningskæder.
Da vindpakken består af meddelelser, har vindpakken i sig selv ikke nogen erhvervs-
økonomiske, samfundsøkonomiske eller statsfinansielle konsekvenser.
Regeringen hilser Kommissionens vindpakke velkommen. Overordnet er det positivt,
at Kommissionen sætter fokus på at styrke den europæiske vindindustris konkurren-
ceevne. Fra et dansk perspektiv er det positivt, at Kommissionen vil arbejde for at
sikre hurtigere tilladelsesprocesser for vindenergiprojekter og tilhørende infrastruk-
tur. Derudover er det positivt, at Kommissionen vil sikre bedre krav til auktionsdesign
i form af prækvalifikationskriterier, der bl.a. skal sikre modstandsdygtighed i forsy-
ningskæden og overfor konkurrence fra virksomheder fra tredjelande.
2. Baggrund
Europa-Kommissionen (”Kommissionen”) har den 24. oktober 2023 fremsat vindpak-
ken, herunder meddelelsen om en handlingsplan for vindenergi samt meddelelsen
J nr.
2023 - 4884
/ HAVER
Side 1/13
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 164: Grundnotat og nærhedsnotat om Kommissionens EU's vindpakke
2814033_0002.png
om EU’s ambitioner inden for vedvarende offshoreenergi. De to meddelelser er over-
sendt til Rådet den 12. december 2023 i dansk sprogversion.
Handlingsplanen baserer sig bl.a. på det nyligt vedtagne EU-mål om mindst 42,5 pct.
vedvarende energi (VE) i 2030. Opfyldelsen af dette mål vil bl.a. kræve en massiv
udbygning af vindkapaciteten i EU med en forventet vækst fra 204 GW i 2022 til mere
end 500 GW i 2030.
Handlingsplanen ledsages af en offshore-meddelelse, der er fremlagt som opfølg-
ning på EU's strategi for vedvarende offshoreenergi fra 2020, hvor målsætningen lød
på mindst 60 GW havvindskapacitet og mindst 1 GW øvrig havenergi end vind i 2030,
og en installeret kapacitet på 300 GW havvind og 40 GW havenergi i 2050. I januar
2023 blev ambitionsniveauet øget, da medlemslandene blev enige om ikke-bindende
mål på 111 GW vedvarende havvindskapacitet i 2030 og cirka 317 GW i EU i 2050.
På Oostende-topmødet i april 2023 offentliggjorde ni lande omkring Nordsøen deres
ambitionsniveau for den samlede udbygning af havvind til at være minimum 120 GW
i 2030 og mindst 300 GW i Nordsøen i 2050.
3. Formål og indhold
Kommissionen fremhæver, at den nuværende situation i den europæiske vindener-
gisektor kræver øjeblikkelig handling. Historisk er vindenergisektoren en succeshi-
storie i EU. Størstedelen af det nødvendige udstyr til udbygningen af den vindenergi,
der er installeret i EU i dag, er leveret af europæiske producenter, som også er
stærke internationale aktører. Dog er det ifølge Kommissionen blevet vanskeligt for
sektoren at sikre en rentabel og konkurrencedygtig drift i dag.
Kommissionen fremhæver, at vindindustrien blandt andet er udfordret af utilstrække-
lig og usikker efterspørgsel, langsomme og komplekse tilladelsesprocedurer, mang-
lende adgang til råstoffer, høj inflation, høje råvarepriser og pressede forsyningskæ-
der, stigende konkurrence fra internationale konkurrenter samt mangel på kvalificeret
arbejdskraft. På denne baggrund har Kommissionen præsenteret vindpakken.
Handlingsplanen er centreret omkring seks søjler: 1) accelereret udbygning, 2) for-
bedret auktionsdesign, 3) finansiering 4) fair internationale konkurrenceforhold, 5)
kvalificeret arbejdskraft samt 6) inddragelse af industrien. Tilsammen indeholder søj-
lerne 15 tiltag, som Kommissionen vil præsentere i løbet af 2023 og første halvdel af
2024. Handlingsplanen er suppleret af offshore-meddelelsen, som har til formål at
styrke indsatsen ift. at opnå EU’s offshore-ambitioner.
Nedenfor beskrives foranstaltningerne i handlingsplanen og indholdet i offshore-
meddelelsen.
Handlingsplan for vindenergi
Hurtigere tilladelsesprocesser
Side 2/13
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 164: Grundnotat og nærhedsnotat om Kommissionens EU's vindpakke
2814033_0003.png
Første søjle i handlingsplanen (accelereret udbygning) indeholder en række tiltag,
der bl.a. skal sætte fokus på behovet for mere effektive og transparente tilladelses-
processer for en hurtigere udbygning af vedvarende energi.
For at sikre en effektiv implementering af tilladelsesbestemmelserne i det reviderede
direktiv for vedvarende energi (VE-direktivet) vil Kommissionen opfordre medlems-
landene til at vedtage detaljerede implementeringsplaner.
Dertil vil Kommissionen accelerere tilladelser ved at lægge stor vægt på digitalise-
ring af de nationale tilladelsesprocesser i medlemslandene, støtte indførelsen af
uddannelse for nationale godkendelsesmyndigheder, samt oprette et nyt EU-online
værktøj til at bistå medlemslandene med tilladelsesprocesser.
Derudover vil Kommissionen inden april 2024 opdatere anbefalingen om fremskyn-
delse af tilladelsesprocedurerne for VE-projekter og vejledningen om god praksis for
fremskyndelse af tilladelsesprocedurerne samt udgive en ny vejledning om udpeg-
ning af VE-accelerationsområder. Endelig vil Kommissionen opgradere den nuvæ-
rende uformelle ekspertgruppe om tilladelser til et dedikeret forum til at udveksle
best
practices
og identificere barrierer, der hindrer hurtigere tilladelser.
Øget forudselighed og synlighed af vindprojekter
For at øge forudsigeligheden og synligheden af vindprojekter vil Kommissionen
bl.a. etablere en interaktiv digital platform, hvor medlemslandenes auktionsplaner
offentliggøres. Det vil ifølge Kommissionen sikre en større synlighed om kom-
mende projekter og hjælpe virksomhederne ved at samle alle informationer om
planlagte auktioner i EU ét sted. I december 2023 vil Kommissionen på baggrund
af medlemslandenes udkast til nationale energi- og klimaplaner (NECPer) udstede
anbefalinger om tilladelser og langsigtet planlægning af VE-udbygning, og Kommis-
sionen vil opfordre medlemslandene til at vedtage 10-års planer for udbygningen af
VE, særligt vindkraft, med 2040 for øje som del af medlemslandenes opdaterede
NECPer.
Derudover vil Kommissionen opfordre medlemslandene til at forpligte sig til speci-
fikke, konkrete tilsagn om udbredelse af vindenergi i det mindste i perioden 2024-
2026.
Endeligt vil Kommissionen styrke regionale fora (fx NSEC, BEMIP, mfl.) mhp. at
identificere vindprojekter og øvrige VE-projekter, herunder grænseoverskridende
projekter, der kan understøttes med en hurtig implementering.
Handlingsplan for udbygning af infrastruktur
Som opfølgning på vindpakken har Kommissionen den 28. november 2023 vedtaget
en handlingsplan for udbygningen af elnettet, herunder både transmissions- og di-
stributionsnettet. Handlingsplanen vil fremskynde vigtige grænseoverskridende
Side 3/13
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 164: Grundnotat og nærhedsnotat om Kommissionens EU's vindpakke
2814033_0004.png
elinfrastrukturprojekter, så de kan komme på listen over projekter af fælles europæ-
isk interesse (PCI-liste). Handlingsplanen omfatter bl.a. foranstaltninger til at adres-
sere flaskehalse, der hæmmer styrkelse og udvidelse af nettet, herunder grænse-
overskridende omkostningsdeling.
Objektive, gennemsigtige og ikke-diskriminerende kvalitative kriterier i auktioner
Under den anden søjle (forbedret auktionsdesign) har Kommissionen fokus på en
række tiltag, herunder fremme af brugen af kvalitative kriterier i auktionsdesign.
På baggrund af dialog med medlemslande og interessenter vil Kommissionen hur-
tigst muligt foreslå en række harmoniserede, ikke-diskriminerende og transparente
prækvalifikationskriterier relateret til cybersikkerhed og international dataoverførsel,
bæredygtighed, miljø og evnen til at kunne levere. Hvis medlovgiverne beslutter det,
er Kommissionen på sigt villig til at gøre disse standardelementer juridisk bindende
via en gennemførelsesretsakt i forordningen om nettonulindustri (NZIA). Ydermere
vil Kommissionen øge klarheden omkring brugen af kvalitative tildelingskriterier ift.
at belønne bæredygtighed, innovation, systemintegration, højkvalitetsprodukter og
bidrag til modstandsdygtige værdikæder.
Derudover vil Kommissionen udforske muligheden for et europæisk kodeks for for-
retningsadfærd for fremtidige vindauktioner, som bl.a. skal fremme gennemsigtighed
i værdikæder. Kommissionen fremhæver derudover, at den vil styrke cyberresilien-
sen af vindinstallationer og den dertilhørende infrastruktur.
Dertil vil Kommissionen sikre fuld og rettidig gennemførelse af projekter gennem pas-
sende incitamenter, herunder vha. strafklausuler for private udviklere for manglende
gennemførelse af projekter og prisindeksering for at hjælpe industrien til bedre at
klare omkostningsstigninger som følge af inflation.
Kommissionen vil derudover vurdere konsekvenserne af negative bud for hastighe-
den og omfanget af udbygningen af vindenergi og for værdikæden. I forbindelse med
indsamling af medlemslandenes vindløfter vil Kommissionen anmode medlemslan-
dene om oplysninger om, hvorvidt de har til hensigt at bruge negative bud (dvs. be-
taling), særligt negative bud uden loft. Hvor relevant, vil Kommissionen indgå i dialog
med medlemslande ift. om sådanne budstrukturer kan undgås. Endelig vil Kommis-
sionen håndtere budlofter, der leder til for få bud.
Håndtere cybersikkerhed og databeskyttelse
Kommissionen vil udføre en cybersikkerhedsrisikovurdering med hensyn til vindmøl-
ler og dertilhørende infrastruktur, herunder databeskyttelsesaspekter. Analysen vil
blive udført ifm. risikovurderingen, jf. direktiv om foranstaltninger til sikring af et højt
fælles cybersikkerhedsniveau i hele Unionen (NIS2), der i øjeblikket ledes af Kom-
missionen og Samarbejdsgruppen for net- og informationssystemer. Resultaterne af
analysen kan understøtte indkøbsprocesser og auktionsdesign, yderligere udform-
ning af politik samt screening af udenlandske direkte investeringer.
Side 4/13
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 164: Grundnotat og nærhedsnotat om Kommissionens EU's vindpakke
2814033_0005.png
Øget brug af strategisk indkøb ifm. Global Gateway
Ift. tredjelande vil Kommissionen øge brugen af strategiske indkøbsstandarder under
Global Gateway-projekter, så projekter leveres i overensstemmelse med høje miljø-
mæssige og sociale standarder. Global Gateway er en europæisk strategi, der bl.a.
skal fremme intelligente, rene og sikre links på det digitale område, i energisektoren
og i transportsektoren.
Øget adgang til EU-finansiering
Kommissionen ønsker at lette sektorens adgang til EU-finansiering (tredje søjle),
navnlig gennem EU’s innovationsfond, hvor Kommissionen vil udvide muligheden for
støtte til produktion af vindenergi ved at fordoble budgettet til finansiering af projekter
om produktion af ren teknologi til 1,4 mia. EUR. Dertil vil Kommissionen lette adgan-
gen til EU-finansiering til forskning og innovation via den reviderede strategiske ener-
giteknologiplan (SET-planen) og gennem den nyligt foreslåede platform for strategi-
ske teknologier for Europa (STEP-platformen).
Garantier via EIB, udnytte fleksibilitet i midlertidige statsstøtteregler og styrket dialog
med investorer
Sammen med Den Europæiske Investeringsbank (EIB) arbejder Kommissionen på
en ny garantifacilitet for kommercielle bankers krediteksponeringer over for vigtige
leverandører inden for vindindustrien. EIB vil gøre brug af denne facilitet og stille
risikobegrænsende garantier til vindindustrien til rådighed. Den 13. december 2023
lancerede EIB et initiativ, der stiller €5 mia. til rådighed som opfølgning på handlings-
planen.
Derudover opfordrer Kommissionen medlemslandene til fuldt at udnytte fleksibilite-
ten i den ændrede midlertidig krise- og omstillingsramme for statsstøtte til at støtte
produktion af vindenergi i EU. Endelig vil Kommissionen styrke den løbende dialog
med langsigtede investorer inden for rammerne af
Investors Dialogue
for at finde
løsninger, der kan tiltrække investeringer på globalt plan.
Adgang til udenlandske markeder, beskyttelse af det indre marked mod urimelig
handelspraksis og fremme af standardiseringer i sektoren
For at sikre et retfærdigt og konkurrencebaseret internationalt marked for vindsekto-
ren (fjerde søjle) vil Kommissionen fremsætte en række tiltag.
Før det første vil Kommissionen anvende EU's handelsaftaler til at forbedre vindsek-
torens adgang til udenlandske markeder gennem fokus på implementering og hånd-
hævelse af aftalerne. Kommissionen vil benytte igangværende forhandlinger om nye
handelsaftaler til at lægge særlig vægt på sektorens behov i forhold til bl.a. råstoffer.
Derudover peger Kommissionen på, at der kan gøres brug af instrumentet for inter-
nationale offentlige udbud (IPI), hvis der er en ulige adgang til et tredjelands marked
Side 5/13
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 164: Grundnotat og nærhedsnotat om Kommissionens EU's vindpakke
2814033_0006.png
for offentlige udbud. Dertil samarbejder EU med partnere i Verdenshandelsorgani-
sationen (WTO) om at styrke de globale subsidieregler for at skabe mere lige kon-
kurrencevilkår og øge gennemsigtigheden på området.
Kommissionen vil desuden fortsat anvende øvrige eksisterende værktøjer til at over-
våge eventuelle former for urimelig handelspraksis i vindsektoren. Det kan indebære
at gøre brug af mulighederne i reguleringen om udenlandske subsidier samt EU's
defensive handelspolitiske instrumenter hvis berettiget, fx undersøge brug af subsi-
dier i forbindelse med produkter, der importeres til EU. I samarbejde med medlems-
landene vil Kommissionen desuden arbejde for at undgå, at udenlandske direkte in-
vesteringer i EU’s vindindustri truer sikkerheden og den offentlige orden.
Endelig vil Kommissionen fremme vedtagelsen af EU-standarder og internationale
standarder for sektoren, herunder gennem det etablerede forum på højt plan om eu-
ropæisk standardisering samt ved at anmode de europæiske standardiseringsorga-
nisationer om at udarbejde europæiske standardiseringsresultater.
Flere uddannelsesprogrammer målrettet vedvarende energisektoren
For at sikre tilstrækkelig kvalificeret arbejdskraft (femte søjle) opfordrer Kommissio-
nen færdighedspartnerskaberne i stor skala for VE og offshore VE til at udforme pro-
jekter, der støtter kompetenceudvikling i sektoren for vedvarende energi. Dertil vil
Kommissionen via NZIA fremme lanceringen af europæiske akademier for klimaneu-
trale færdigheder, herunder et akademi specifikt for vindsektoren, som medlemssta-
terne frivilligt kan gøre brug af for at opkvalificere og omskole arbejdstagere.
EU-vindcharter
Med det sidste tiltag under den sjette søjle (inddragelse af industrien) opfordrer Kom-
missionen medlemslandene og vindindustrien til at indgå frivillige forpligtelser som
del at et EU-vindcharter. Formålet er at koordinere og hurtigt implementere tiltag fra
Kommissionen, medlemslandene og industrien for at opretholde den europæiske
vindindustris konkurrenceevne. Kommissionen vil bistå medlemslandene og interes-
senter fra industrien med at udvikle de præcise forpligtelser i vindcharter. Vindchar-
teret skal være med til at give industrien den sikkerhed, det kræver, at øge investe-
ringer i vindenergi. Vindcharteret blev underskrevet den 19. december 2023.
Offshore-meddelelsen
Med offshore-meddelelsens lægger Kommissionen op til at intensivere indsatsen
for at støtte de høje ambitioner for sektoren for offshore VE, hvilket inkluderer hav-
vind og andre typer vedvarende energi på havet samt dertil knyttet infrastruktur.
Dette skal ske ved at 1) styrke netinfrastrukturen og det regionale samarbejde, 2)
fremskynde udstedelsen af tilladelser, 3) sikre integreret maritim fysisk planlæg-
ning, 4) styrke infrastrukturens modstandsdygtighed, 5) støtte forskning og innova-
tion og 6) udvikle forsyningskæder og færdigheder.
Styrke netinfrastrukturen og det regionale samarbejde
Side 6/13
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 164: Grundnotat og nærhedsnotat om Kommissionens EU's vindpakke
2814033_0007.png
Kommissionen peger på adgang til velfungerende offshore og onshore elnet samt
styrket regionalt samarbejde som afgørende for en hurtigere udbygning af havvind.
For at fremme regionalt samarbejde vil Kommissionen yde støtte i form af en vej-
ledning om cost-benefit-analyse og omkostningsdeling ved grænseoverskridende
offshore netprojekter. Derudover vil Kommissionen organisere en workshop om
proaktive investeringer med relevante interessenter og, hvis relevant, udvikle en
vejledning. Endelig vil Kommissionen fremme koordineringen mellem medlems-
lande ift. langsigtet planlægning og offentliggørelse af auktioner samt yderligere
fremme erfaringsudveksling om ensartet brug af auktionskriterier mhp. at fremme
fælles- og hybridprojekter.
Fremskynde udstedelsen af tilladelser
Kommissionen fremhæver, at grænseoverskridende offshore-projekter ofte er gen-
stand for lange tilladelsesprocedurer. Dette ønsker Kommissionen at adressere, da
det vil kræve en signifikant hurtigere udbygning af offshore-energi at nå sektorens
ambitioner. Derfor vil Kommissionen styrke støtten til de nationale myndigheder
ifm. gennemførelsen af bestemmelserne om udstedelse af tilladelser i henhold til
TEN-E-forordningen om VE-direktivet.
Sikre integreret maritim fysisk planlægning
Kommissionen ønsker at fremme regionalt samarbejde om maritim fysisk planlæg-
ning og vil undersøge, hvordan man kan gå fra rent nationale havplaner til regionale
havplaner for de respektive havområder.
Dette skal være foreneligt med andre marine økonomiske aktiviteter og med miljømål
og naturbeskyttelses- og genopretningsmål for havet. Kommissionen vil støtte med-
lemslandene med at identificere, estimere og adressere konsekvenserne af offshore-
projekter på økosystemer og biodiversitet, herunder de kumulative effekter i havom-
råderne. Endelig vil Kommissionen yde støtte til medlemslandene ift. at udpege are-
aler til multianvendelse ifm. revisionen af de nationale havplaner.
Styrke infrastrukturens modstandsdygtighed
I lyset af Ruslands invasion af Ukraine fremhæver Kommissionen behovet for at
styrke modstandsdygtigheden og beskyttelsen af særligt offshore VE-infrastruktur.
Kommissionen vil derfor søge at styrke samarbejdet mellem medlemslandene for at
udvikle regionale overvågningsplaner for infrastrukturen på havet. Derudover vil
Kommissionen samarbejde om offshore cybersikkerhed med ligesindede ikke-EU-
lande på bilateralt og multilateralt niveau. I den forbindelse nævnes direktivet om
kritiske enheders modstandsdygtighed (CER-direktivet), der har til formål at styrke
kritiske enheders modstandsdygtighed, og NIS 2-direktivet, der har til formål at
opnå et højt fælles cybersikkerhedsniveau i EU, som begge trådte i kraft i januar
2023, og som nu skal implementeres i medlemsstaterne.
Støtte forskning og innovation
Side 7/13
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 164: Grundnotat og nærhedsnotat om Kommissionens EU's vindpakke
2814033_0008.png
Det fremhæves, at forskning og innovation (F&I) lægger grundlaget for at under-
støtte EU’s lederskab inden for havvind. I relation til Kommissionens arbejde med
den reviderede strategiske energiteknologiplan (SET-planen) vil Kommissionen:
støtte den europæiske teknologi- og innovationsplatform (ETIP) for vindenergi
ift. at revidere deres strategiske F&I-dagsorden mhp. offentliggørelse inden
udgangen af 2023, samt støtte ETIP for havenergi ift. at revidere deres strate-
giske F&I-dagsorden mhp. offentliggørelse i foråret 2024.
vurdere og muligvis revidere F&I-målene for SET-planens gennemførelsesar-
bejdsgruppe for vindenergi i 2024.
Ifm implementeringen af den fornyede SET-plan i 2024 være særlig opmærk-
som på fremstilling, cirkularitet, materialer, færdigheder og samfundsmæssige
behov med målet om at fremme offshore sektorens konkurrenceevne.
Kommissionen vil i de kommende år styrke forsknings- og innovationsaktiviteterne,
særligt gennem Horizon Europe og dets arbejdsprogrammer og gennem dedike-
rede indkaldelser af bud. Kommissionen vil:
fortsætte sit fokus på cirkulær økonomi på området som en prioritet.
lancere projekter med fokus på avancerede materialer til magneter med særlig
fokus på permanente magneter til vindmøller mhp. at mindske materialeaf-
hængigheden i løbet af 2024.
iværksætte forskning- og innovation for at reducere miljøpåvirkningen og opti-
mere de socioøkonomiske påvirkninger af havvindmølleparker i løbet af 2024.
fortsætte bestræbelserne på at forbedre den industrielle produktivitet og effek-
tivitet på tværs af værdikæden for offshore vindenergi, herunder ved at for-
bedre produktionsteknologier. Kommissionen vil i 2024 iværksætte en innova-
tionsaktion for at demonstrere flydende havvind.
Samarbejde med medlemsstater og regioner for at gøre brug af tilgængelige
EU-midler på en koordineret måde for at opnå en samlet kapacitet på 100 MW
havenergi i 2027 og omkring 1 GW i 2030.
udforske innovative indkøb som en mekanisme til at nedbringe risici ved tek-
nologiudvikling og fastholde EUs førerposition inden for offshoreenergi.
Udvikle forsyningskæder og færdigheder
Kommissionen fokuserer på havnenes rolle som et centralt element i forsyningskæ-
den for offshoreenergi. Kommissionen har bl.a. iværksat et pilotprojekt (Port Electri-
city Commercial Model), der afsluttes i første halvdel af 2024, hvor Kommissionen
ser på havnenes miljøaftryk og deres evne til at dekarbonisere industrielle aktivite-
ter og søtransport. Dertil undersøges havnenes evne til at understøtte den hurtige
udbygning af havvind ved at kortlægge, kategorisere og prioritere havnenes infra-
strukturbehov i regi af Nordsøsamarbejdet (NSEC).
Derudover peger Kommissionen på vigtigheden af adgang til råstoffer og produk-
tion af komponenter. For at øge EU's strategiske autonomi og styrke forsyningskæ-
derne undersøger Kommissionen en række mulige tiltag i regi af forordningen om
nettonulindustri (NZIA) og forordningen om kritiske råstoffer (CRMA), herunder:
Side 8/13
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 164: Grundnotat og nærhedsnotat om Kommissionens EU's vindpakke
2814033_0009.png
fremme udvindingen af sjældne jordarter i Europa.
øget kapacitet til at fremstille komponenter i EU særligt mht. raffinering af
sjældne jordarter og produktion af permanente magneter.
fremme genbrug af permanente magneter og brug af innovative materialer og
design i stedet for sjældne jordarter.
Styrke partnerskaber med lande for sikre forsyningen af kritiske råstoffer.
Endeligt sætter Kommissionen fokus på behovet for at sikre tilstrækkelig arbejds-
kraft, og vil styrke indsatsen for at støtte udviklingen af nye færdigheder for perso-
ner, der arbejder inden for områder med relevans for offshore VE-industrien. Dertil
vil Kommissionen forbedre sektorens mangfoldighed og rummelighed, herunder fx
støtte kønsbalancen og tiltrække unge.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, idet der er tale om en meddelelse fra
Kommissionen.
6. Gældende dansk ret
Kommissionens vindpakke (meddelelse om handlingsplan for vindindustrien samt
offshore-meddelelsen) har ikke betydning for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Meddelelserne vurderes ikke i sig selv at have konsekvenser for dansk ret.
Økonomiske konsekvenser
Meddelelserne vurderes ikke i sig selv at have økonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Meddelelserne vurderes ikke i sig selv at have andre konsekvenser eller konse-
kvenser for beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Forslaget blev sendt i høring den 26. oktober 2023 med frist den 7. november 2023
i specialudvalget for Klima-, Energi- og Forsyningspolitik. Der er indkommet hørings-
svar fra Dansk Standard, Dansk Erhverv, Dansk Industri Energi, Ørsted, TotalEner-
gies og GreenPowerDenmark.
Dansk Standard (DS) støtter Kommissionens handlingsplan for vindenergi og beto-
ner vigtigheden af standardisering i denne sammenhæng. Standarder har historisk
været afgørende for den europæiske vindsektors succes og innovation. Det er es-
sentielt at sikre dansk og europæisk deltagelse i international standardisering, også
for offentlige og akademiske aktører. Brugen af standarder i bekendtgørelser er et
Side 9/13
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 164: Grundnotat og nærhedsnotat om Kommissionens EU's vindpakke
2814033_0010.png
eksempel på, hvordan standarder kan lette overholdelse af lovgivning. Standarder
kan også effektivisere godkendelsesprocedurer for vindenergiprojekter og dermed
hjælpe med at opfylde klima- og energimål. De giver et teknisk sprog til at beskrive
kriterier og krav, hvilket kan forenkle ansøgningsprocessen for vindkraftleverandø-
rer, især når de samme krav baseret på europæiske standarder anvendes på tværs
af landegrænser. Desuden bør Kommissionens Net-Zero Industry Act (NZIA) bruge
standarder til at styrke europæiske positioner inden for bæredygtige vindenergisy-
stemer.
Dansk Erhverv (DE) ser EU vindpakken som et vigtigt første skridt til at sikre en
stærk europæisk vindindustri. Overordnet vurderer DE, at vindpakken indeholder
gode elementer, der kan fremme en sund og levedygtig vindindustri, herunder kon-
krete initiativer, der vil accelerere udbygningen af vedvarende energi, fremme ud-
budsdesign så den samlede værdi af vindenergi afspejles samt identificere og
holde unfair konkurrence ude af det europæiske vindenergimarked. DE fremhæver,
at det er vigtigt med konkret handling, som vil føre til, at der bliver sat flere vindmøl-
ler op i EU. Udbygningen skal accelereres, og der skal sikres rammevilkår, der un-
derstøtter en sund europæisk vindindustri. Derudover fremhæver DE behovet for
FDI-screeninger på havvindsudbud, og at
Foreign Direct Investment-regulering
bør
benyttes som et aktivt redskab ved havvindudbud. Dertil pointerer DE, at et euro-
pæisk statsstøtteræs bør undgås, og opfordrer til, at medlemsstaternes evt. brug af
statsstøtte koordineres i EU, og at den bliver afgrænset, målrettet og midlertidig.
Dansk Industri Energi (DI) mener helt overordnet, at den grønne omstilling må ac-
celereres. DI finder, at mange af Kommissionens tiltag på tilladelsesområdet er
hensigtsmæssige, men tvivler på, om tiltagene er tilstrækkelige. DI finder, at Kom-
missionens tiltag til øget gennemsigtighed på tværs af medlemsstaterne over vind-
projekter er hensigtsmæssig. Dog skal der tages hensyn til, at flere virksomheder
allerede tilbyder dette overblik på kommercielle vilkår, samt at medlemsstaterne er i
konkurrence med hinanden og har uens vilkår i deres respektive udbud. Derudover
finder DI det positivt, at Kommissionen vil foreslå ikke-pris kriterier i udbud. DI øn-
sker en langsigtet plan over udbuddene af havindsparker for at håndtere flaske-
halse i værdikæden. DI påpeger, at det er vigtigt, at investorer og udviklere bliver
ved med at have en positiv business case. DI ser desuden positivt på tiltag inden
for cybersikkerhed og
global sourcing,
og er enig med Kommissionen i, at adgang
til finansiering er et vigtigt område. Dansk Industri ser også positivt på, at Kommis-
sionen tager tiltag til at sikre fair international konkurrence og tiltag for at sikre, der
er tilstrækkelig arbejdskraft til den grønne omstilling.
Ørsted ser positivt på Kommissionens vindpakke, der kan afhjælpe de udfordringer,
som branchen står over for. Ørsted støtter Kommissionens hensigt om at øge syn-
ligheden og forudsigeligheden af auktionspipelines, og i Kommissionens systemati-
ske tilgang til netplanlægning. Ørsted er positiv over Kommissionens fokus på at
forbedre auktionsdesigns vha. kvalitative minimums-/prækvalifikations- og ikkepris-
Side 10/13
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 164: Grundnotat og nærhedsnotat om Kommissionens EU's vindpakke
2814033_0011.png
tildelingskriterier. Desuden støtter Ørsted, at Kommissionen har til hensigt at vur-
dere konsekvenserne af negative bud og budlofter yderligere, da negative bud dri-
ver aggressive omkostningsreduktioner, lægger yderligere pres på forsyningskæ-
derne og risikerer hele sektorens økonomiske levedygtighed. I tillæg til mange af
de gode initiativer i planen, foreslår Ørsted, at Kommissionen og medlemsstaterne
også har fokus på at udvikle ordninger, hvor udviklere kan indsende en uopfordret
ansøgning om havvindmølleprojekter. Dertil foreslår Ørsted, at der bliver taget en
mere regional tilgang til grænseoverskridende infrastruktur, herunder energiø-pro-
jekter, samt at behovet for et nyt markedsdesign ved hybrider undersøges. Derud-
over anbefaler Ørsted, at der sættes fokus på at udvikle design af støttesystemer,
herunder en EU CFD-top-up afhængig af opfyldelse af specifikke ESG-kriterier,
samt fokus på at forbedre sektorens adgang til finansiering.
TotalEnergies støtter generelt Kommissionens indsats for at styrke vindindustrien
og hilser det velkomment, at der skabes gode rammevilkår for industrien i Europa.
TotalEnergies ønsker dog ikke brugen af non-price award criteria i udbud til at
fremme bæredygtighed og miljø, og ser ikke nogen direkte sammenhæng mellem
non-price award criteria og vindmølleindustriens tilstand. Brug af non-price award
criteria er tidskrævende og gør det langt mere kompliceret at evaluere de indkomne
tilbud, samt risikerer at mindske transparens i udbuddene. I stedet peges på mini-
mumskriterier i udbud, hvor alle bydere skal leve op til at implementere bæredyg-
tige produktløsninger samt miljømæssigt holdbare løsninger, da denne tilgang sik-
rer, at alle bydere lever op til en høj standard gennem brug af minimumskriterier, og
derefter kan konkurrere på pris som den mest objektive og transparente måde at
afgøre et udbud på. Endelig er TotalEnergies uenige i, at ”negative bidding” eller
”uncapped negative bidding” udgør et problem i sig selv, da der reelt er tale om
koncessionsbetalinger for leje af havarealer, som gennem en positiv business case
kan sikre, at der sker en sådan koncessionsbetaling.
Green Power Denmark (GPD) støtter Kommissionens ambitioner om at sikre, at
der også i fremtiden bliver produceret vindmøller i Europa. GPD støtter handlings-
planen og opfordrer til, at den danske regering forpligter sig til hurtigt at følge op på
planen i dansk regi, gøre brug af de industripolitiske værktøjer EU stiller til rådighed
– f.eks. i form af investeringsstøtte til etablering af nye produktionsfaciliteter af
grønne teknologier, og at der laves en national strategi for den grønne energiindu-
stri i Danmark, samt at man accelererer udbygningen af vindenergi både til lands
og til vands. GPD opfordrer til, at den danske regering i højere grad benytter de
lempede muligheder for statsstøtte til produktion af grønne teknologier, som EU
midlertidigt stiller til rådighed for at undgå, at virksomheder flytter ud af Danmark.
GPD støtter, at Kommissionen vil styrke adgangen til finansiering til vindindustrien
gennem bl.a. EU Innovation Fund, EIB og STEP. Det er positivt, at Kommissionen
bl.a. vil fordoble finansiering til grøn teknologi via EU Innovation Fund i næste an-
søgningsrunde. GPD støtter, at Kommissionen og EIB vil forbedre virksomheder-
nes adgang til risikobegrænsende garantier. Derudover, påpeger GPD, bør både
Side 11/13
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 164: Grundnotat og nærhedsnotat om Kommissionens EU's vindpakke
2814033_0012.png
EU’s Innovationsfond og EIB, evt. i en tidsbegrænset periode, kunne give medfi-
nansiering til produktionsfaciliteter inden for de grønne energiteknologier. GPD
fremhæver, at Kommissionens tiltag på arbejdskraftområdet er for uambitiøse
og ukonkrete, og der er behov for mere fokus på, at virksomhederne i Europa
og Danmark har adgang til arbejdskraft med de rette kompetencer. GPD ser posi-
tivt på, at Kommissionen vil styrke den høje europæiske standard inden for sociale
og miljømæssige forhold vha. kvalitative minimumskrav eller kvalitative tildelingskri-
terier i udbud og støtter flere af de krav/kriterier, som opstilles af kommissionen.
Samtidig pointeres, at kravene skal være objektive, transparente og prædefinere-
ret. Endelig støtter GPD, at der skal nye redskaber til for at sætte markant øget
tempo på tilladelserne til de vedvarende energiprojekter, og er positive over for en
forlængelse af nødretsforordningen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdning til meddelelsen.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen byder Kommissionens vindpakke velkommen. Overordnet er det posi-
tivt, at Kommissionen vedtager en handlingsplan, som søger at støtte europæiske
virksomheder i vindsektoren og øge deres konkurrencedygtighed ved at adressere
en række af de udfordringer, som industrien i øjeblikket står overfor. Som led i
handlingsplanen underskrev Danmark den 19. december 2023 et europæisk vind-
charter for hurtigt at implementere handlingspunkterne i vindpakken, samt vise en
koordineret indsats fra medlemslande og industrien om at forbedre betingelserne
for den europæiske vindindustri. Ligeledes ser regeringen positivt på, at Kommissi-
onen med offshore-meddelelsen sætter fokus på at øge indsatsen over for offshore
VE-sektoren. Havvind forventes at yde et væsentligt bidrag til EU's klima- og ener-
gimål i de kommende år. For at nå EU’s offshore ambitioner er der derfor behov at
accelerere udbygningen af havvind.
Regeringen finder det positivt, at Kommissionen sætter fokus på fremme af hurtigere
tilladelsesprocesser for VE-anlæg, også fsva. grænseoverskridende projekter. Re-
geringen ser dog fortsat behov for at se på konkrete nye initiativer, der kan øge
hastigheden og strømline tilladelsesprocesserne fx inden for miljøreguleringen. Re-
geringen vil fortsat arbejde for, at der sker yderligere arbejde med at sikre, at tilladel-
sesprocesserne for VE-projekter og tilhørende netinfrastruktur accelereres og smi-
diggøres.
Regeringen finder det derudover positivt, at Kommissionen vil arbejde for mere sim-
ple og harmoniserede auktioner i EU, og at Kommissionen vil forbedre auktionsde-
sign ved at foreslå harmoniserede, ikke-diskriminerende og transparente
prækvalifi-
kationskrav, herunder kvalitative,
relateret til fx cybersikkerhed og -resiliens, bære-
dygtighed/miljø og egnetshedskrav. Kvalitative
tildelingskriterier
kan fordyre den
grønne omstilling og forlænge udbuds- og tildelingsprocessen, hvorimod fælles og
Side 12/13
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 164: Grundnotat og nærhedsnotat om Kommissionens EU's vindpakke
2814033_0013.png
enkle prækvalifikationskrav vil kunne bidrage til en harmoniseret og ambitiøs indsats
på tværs af EU og skabe transparente auktionsdesign for virksomheder.
Regeringen anerkender de midlertidige rammer for brug af statsstøtte, men yderli-
gere fokus på fleksibilitet risikerer at puste til et statsstøttekapløb. I stedet bør der
skabes bedre langsigtede rammer for at tiltrække private investeringer. Her er rege-
ringen grundlæggende positiv over for en ny EU-facilitet i form af et garantiinstrument
via EIB, men mener ikke, at det instrument, som EIB offentliggjorde den 13. decem-
ber 2023 er tilstrækkeligt ambitiøst eller langsigtet. Regeringen finder desuden, at
handlingsplanens ambitioner ikke bør foregribe forhandlingerne af Kommissionens
forslag til STEP eller det forslag til revision af MFF-forhandlinger i øvrigt.
Regeringen er enig i behovet for at imødegå unfair konkurrence fra tredjelande, som
udfordrer danske og europæiske virksomheder og især skyldes et forstærket globalt
konkurrencepres i lyset af bl.a. en ny geopolitisk verdensorden. Regeringen arbejder
for en robust handelspolitik og støtter, at EU om nødvendigt anvender eksisterende
instrumenter til at håndhæve sine rettigheder i overensstemmelse med WTO-reg-
lerne. Hertil er regeringen positiv over for brug af EU's forordning om udenlandske
subsidier, når der er fyldestgørende bevis for tredjelandes brug af statsstøtte til virk-
somheder, der er aktive på EU’s indre marked, idet der er behov for en balanceret
tilgang, når EU’s langsigtede konkurrenceevne udfordres på en række strategiske
styrkepositioner som vindenergi.
Regeringen finder det positivt, at offshore-meddelelsen sætter fokus på omkost-
ningsfordeling ved hybridprojekter såsom energiøer, og at Kommissionen arbejder
på en vejledning herom. Regeringen ser gerne konkrete tiltag, der kan bidrage til at
sikre en rimelig fordeling af omkostninger og gevinster mellem værtsland og forbru-
gerlande. Regeringen vil arbejde for at forbedre rammerne for hybridprojekter og for
at sikre fælleseuropæiske løsninger på omkostningsfordelingen ved hybridprojekter.
Ansvaret for sådanne projekter af fælleseuropæisk værdi bør i højere grad deles
mellem landene, så det sikrer, at værtslande ikke bærer alle omkostningerne og hele
risikoen alene, når projektet har samfundsøkonomisk værdi for flere lande. Dette
mhp. bedre at understøtte en storskala udbygning af grøn strøm til Europa.
Regeringen finder det desuden positivt, at Kommissionen vil se på cybersikkerhed
og styrke den europæiske infrastrukturs modstandsdygtighed, herunder at medlems-
staterne inkluderer risici for kritisk energiinfrastruktur, når de implementerer scree-
ningsmekanismer for udenlandske investeringer.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 13/13