Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del Bilag 146
Offentligt
2807906_0001.png
Fordeling af
omkostninger til
CO
2
-kvoter
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Den 11. januar 2024
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 146: Materiale fra Næstved Fjernvarme ifm. foretræde den 11/1-24 om dækning af udgifter til CO2-kvoter på affaldsforbrændingsanlæg og manglende incitament til at etablere CCS-anlæg
2807906_0002.png
For at skabe økonomisk
incitement til nedbringelse
af CO
2
-udledning er
affaldsforbrændingsanlæg
i Danmark omfattet af
CO
2
-kvote ordningen.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 146: Materiale fra Næstved Fjernvarme ifm. foretræde den 11/1-24 om dækning af udgifter til CO2-kvoter på affaldsforbrændingsanlæg og manglende incitament til at etablere CCS-anlæg
2807906_0003.png
Reglerne siger at
fjernvarmekunden, der
modtager varmen fra et
affaldsforbrændingsanlæg,
skal betale størstedelen af
omkostningerne til køb af
CO
2
-kvoter.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 146: Materiale fra Næstved Fjernvarme ifm. foretræde den 11/1-24 om dækning af udgifter til CO2-kvoter på affaldsforbrændingsanlæg og manglende incitament til at etablere CCS-anlæg
2807906_0004.png
Det betyder, at man på
dette område fraviger
forurener-betaler-princippet.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 146: Materiale fra Næstved Fjernvarme ifm. foretræde den 11/1-24 om dækning af udgifter til CO2-kvoter på affaldsforbrændingsanlæg og manglende incitament til at etablere CCS-anlæg
2807906_0005.png
Næstved Fjernvarme
betaler ca. 29 mio.kr.
årligt til det fælles-
kommunale affaldsfor-
brændsanlæg.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 146: Materiale fra Næstved Fjernvarme ifm. foretræde den 11/1-24 om dækning af udgifter til CO2-kvoter på affaldsforbrændingsanlæg og manglende incitament til at etablere CCS-anlæg
2807906_0006.png
Næstved Fjernvarme kan
ikke vælge en anden energi-
produktion da denne,
samfundsøkonomisk, ikke vil
være billigere.
(Varmeforsyningsloven)
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 146: Materiale fra Næstved Fjernvarme ifm. foretræde den 11/1-24 om dækning af udgifter til CO2-kvoter på affaldsforbrændingsanlæg og manglende incitament til at etablere CCS-anlæg
2807906_0007.png
På grund af denne
skævvridning har
affaldsforbrændingsanlæg
en meget lille økonomisk
interesse i at investere i
CCS (Carbon capture and
storage)
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 146: Materiale fra Næstved Fjernvarme ifm. foretræde den 11/1-24 om dækning af udgifter til CO2-kvoter på affaldsforbrændingsanlæg og manglende incitament til at etablere CCS-anlæg
2807906_0008.png
Det betyder, at Folketinget
ikke når sine CO
2
-
reduktionsmål på dette
område.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 146: Materiale fra Næstved Fjernvarme ifm. foretræde den 11/1-24 om dækning af udgifter til CO2-kvoter på affaldsforbrændingsanlæg og manglende incitament til at etablere CCS-anlæg
2807906_0009.png
Energistyrelsen skal ændre
fordelingsreglerne i en ny
bekendtgørelse.
Vi har tidligere
uden held -
henvendt os til myndighederne
for at få ændret reglerne
Se juridisk notat fra Bech-
Bruun.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 146: Materiale fra Næstved Fjernvarme ifm. foretræde den 11/1-24 om dækning af udgifter til CO2-kvoter på affaldsforbrændingsanlæg og manglende incitament til at etablere CCS-anlæg
2807906_0010.png
Klima- og energieksperter:
Partner Hans Henrik Lindboe,
Ea Energianalyse
Energiprofesser Brian Vad
Mathiesen
Bekræfter at de nuværende
regler ikke virker efter hensigten.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 146: Materiale fra Næstved Fjernvarme ifm. foretræde den 11/1-24 om dækning af udgifter til CO2-kvoter på affaldsforbrændingsanlæg og manglende incitament til at etablere CCS-anlæg
2807906_0011.png
Spørgsmål ?