Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del Bilag 140
Offentligt
2836999_0001.png
Delegationsrejse onsdag 13. marts 2024
Deltagere fra nordjysk side:
Anders Bauditz
Kamilla Bittmann
Kim Thygesen
Kristian Thulesen Dahl
Lene Espersen
Michael Lundgaard Thomsen
Mohammad Rona
Niels Bay Christensen
Per Brix Hylle
Per Holm Nørgaard
Rasmus Haugaard
Steen Bjerre
Søren Gais Kjeldsen
Thomas Nørgaard Christensen
Lasse Rosendahl
Norlys
Erhverv Norddanmark
M.A.R.S.
Port of Aalborg
Green Hub Denmark
Aalborg Portland
Moderaterne
Erhvervshus Nord
Nord Energi
Port of Hirtshals
Haugaard-Braad Advokatfirma
Erhverv Norddanmark
Aalborg Forsyning
COWI
AAU Energi
---ooOoo---
Udgangspunkt for delegationen
Nordjylland har en række meget alvorlige begrænsninger med hensyn til infrastruktur pa ener-
giomradet. Det ønsker vi at drøfte med klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard, rele-
vante embedsmænd og partiernes energiordførere.
Det vil vi tale om
Manglende infrastruktur til energi betyder, at Nordjylland mister oplagte grønne erhvervs- og
udviklingsmæssige potentialer. Det er magtpaliggende, at vi far gjort ministeren og udvalget klar
over denne meget alvorlige problematik, sa der ikke sker en afkobling af Nordjylland fra den
vækst, som udbygningen af vedvarende energi vil medføre. Det er et samfundsansvar – bade over
for klimaet, af hensyn til Nordjylland og af hensyn til sammenhængskraften i Danmark.
Det mener vi
1) Den grønne omstilling kræver massiv udbygning af vedvarende energi, hvilket stiller nye
krav til elnettet, fordi en stor del af omstillingen handler om at elektrificere samfundet. Vi
skal bruge mere el til transport, opvarmning og industri, hvilket vil føre til en kraftig stigning
i elforbruget. Samtidig er de vedvarende energikilder mere uforudsigelige end fossile brænd-
stoffer, sa vi skal have større kapacitet af vedvarende energikilder for at sikre, at vi altid har
nok el. Og oven i dette skal elnettet kunne handtere variationen i elproduktionen fra
1
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 140: Henvendelse af 21/12-23 fra Erhverv Norddanmark om invitation til frokostmøde med Nordjysk Erhvervsdelegation 13. marts 2024
2836999_0002.png
vedvarende energikilder, hvilket kræver bedre infrastruktur til at lagre energi og transpor-
tere energi fra omrader med overskud til omrader med underskud.
2) Den oprindelige statslige screening for arealer egnede til vedvarende energiparker pa land
resulterede i 188 arealer, men kun 32 indgar i den endelige politiske aftale. En stor del af are-
alerne er sorteret fra, fordi eltransmissionsnettet ikke har plads nok til at tilslutte de nye
grønne projekter. Det gælder særligt i Nordjylland, som saledes er i betydelig risiko for at
blive afskaret fra den grønne omstillings vækstpotentialer.
3) Det er nødvendigt med en hurtig udbygning af transmissionsnettet ejet og drevet af det stats-
lige Energinet. Men der skal ogsa implementeres nye løsninger pa arealer med begrænsnin-
ger i elnettet, men som allerede i dag kan bidrage til mere vedvarende energi. Det gælder for
eksempel ved at placere solceller og vindmøller sammen og i nær tilknytning til virksomhe-
der med behov for grøn strøm, sa strømmen skal transporteres over kortere afstande og der-
med belaste nettet mindre.
4) I relation til Energinet – med ansvar for bade el- og gasnet – er det centrale, hvor Nordjylland
star pt. i forhold til tilgængelighed af grøn strøm, herunder hvordan dette spiller sammen
med de planlagte PtX-anlæg i regionen og andre storbrugere. Hertil hvad det vil betyde, hvis
Nordjylland ikke i tilstrækkeligt omfang forbindes til den fremtidige brintinfrastruktur (Lille
Torup) i forhold til fremtidens grønne brændsler.
5) Det er nødvendigt med batteriløsninger, der kan være med til at stabilisere elnettet – men
det fordrer de rette rammer for tilslutning og drift af lagringsanlæg, sa teknologien for alvor
kan bidrage til aflastning.
6) Det er nødvendigt med sakaldt delvis nettilslutning, hvor vedvarende energianlæg tilsluttet
elnettet kan afkobles eller reguleres ned, hvis der er perioder, hvor elnettet er særligt bela-
stet. Det vil ogsa kunne bane vejen for hurtigere udbygning af vedvarende energi. Dette er
allerede godt pa vej, men bør i endnu højere grad udnyttes pa distributions- og transmissi-
onsniveau for hurtigere at sikre mere grøn strøm.
7) En screening foretaget for Business Region North Denmark (BRN) konkluderer, at ”kapacite-
ten i transmissionsnettet ikke star mal med kommunerne og virksomhedernes planer frem
mod 2030”. Og at ”sa snart der er tale om el-intensive processer, sasom Power to X, sa opstar
der problemer i transmissionsnettet”
(Kilde:” Screening af kapacitet i Nordjyllands transmissi-
onsnet”, Aalborg Universitet, 2022).
8) Har det nordjyske net ikke kapacitet til el-intensive virksomheder, skævvrides potentialerne
for at understøtte virksomhedernes grønne omstilling og at tiltrække virksomheder, investe-
ringer og arbejdspladser. Og uden tilstrækkelig kapacitet kan vi ikke udnytte vores unikke
styrkepositioner og gunstige forhold sasom et universitet med 400 energiforskere, store
2
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 140: Henvendelse af 21/12-23 fra Erhverv Norddanmark om invitation til frokostmøde med Nordjysk Erhvervsdelegation 13. marts 2024
2836999_0003.png
arealer til virksomheder og produktion af grøn strøm, mulighed for modning og skalering af
teknologier inden for Power to X og CCUS
(Kilde: BRN, september 2022).
9) Samtlige Danmarks ruter pa Trans-European Transport Network (TEN-T) bliver elektrifice-
ret – pa nær strækningen i Nordjylland til Hirtshals og Frederikshavn. Dette star i skærende
kontrast til EU’s krav om, at godstransport fremtidigt i langt højere grad skal ske via et elek-
trisk jernbanenet og at hele strækningen fra den dansk-tyske grænse til Hirtshals og Frede-
rikshavn skal være en del af TEN-T-hovednettet og derfor senest i 2030 leve op til kravene til
den europæiske infrastruktur, herunder fuld elektrificering
(Kilde: ”Scandinavian-Mediter-
ranean – Fourth Work Plan of the European Coordinator”, september 2020).
Infrastrukturafta-
len fra 2021 lægger op til batteridrevne togstrækninger nord for Aalborg, men dette umulig-
gør effektiv godstransport pa bane grundet fordyrende omlæsninger, udfordrer den sam-
menhængende fjerntogsdrift og harmonerer hverken med tidligere udmeldinger om elektri-
ficering eller EU’s TEN-T-ambitioner
(Kilde: BRN, september 2022).
Hvis ikke jernbanenettet
nord for Aalborg bliver elektrificeret meget snart, er Vendsyssel kørt ud pa et sidespor og
havnene i Hirtshals og Frederikshavn afskaret fra at blive bragt i spil i forbindelse med gods-
transport pa jernbane mellem Norge, Sverige, Tyskland og videre ud i Europa.
10) I Norge og Danmark er 26 partnere – fra dansk side blandt andre Frederikshavn Kommune,
Greenport North, Hirtshals Havn, Hjørring Kommune, Nordjyske Jernbaner, Port of Aalborg
og Region Nordjylland – samlet om Grønn Jyllandskorridor. Formalet med det trearige pro-
jekt er at bidrage til udvikling af effektiv og miljøvenlig, multimodal transport i Jyllandskorri-
doren og skabe synergi mellem passager- og godstransport. Desuden undersøger projektet
mulighederne for at tage ny teknologi og bæredygtige løsninger i brug for transport pa bane,
vej og sø.
11) Motoren for den grønne omstilling af Nordjylland er adgang til massive mængder nyopført
grøn strøm, der udelukkende vil være tilgængelig fra havvind. Nordjylland er den eneste re-
gion, som endnu ikke har en havvindmøllepark tilsluttet. Det er oplagt at udnytte det alle-
rede screenede omrade i Jammerbugt til en havvindmøllepark, der kan understøtte den
grønne omstilling – og Energinet ma i gang med udbygning af transmissionsnettet i Vendsys-
sel snarest muligt.
Løsningsforslag
1) Afsæt midler til en hurtig og malrettet udbygning af transmissionsnettet, for eksempel i kom-
bination af offentlige og private investeringer
2) Prioriter Nordjylland med behov for øget kapacitet i elnettet
3) Udbyg strækningen fra den dansk-tyske grænse til Hirtshals og Frederikshavn med fuld elek-
trificering i overensstemmelse med EU's krav
3