Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del Bilag 137
Offentligt
2804050_0001.png
Høringsnotat
Kontor/afdeling
El
Dato
27-11-2023
J nr. 2023-12655
chfe/dsvlz
Høringsnotat vedr. ændring af netvirksomhedsbekendtgørelsen,
bekendtgørelse om ikrafttræden af bestemmelse i elforsyningsloven
angående offentliggørelse af interne overvågningsprogrammer samt
ændring af bekendtgørelse om netvirksomheders interne overvågning
En ændring af bekendtgørelse om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter
(netvirksomhedsbekendtgørelsen), en ikrafttrædelsesbekendtgørelse af
bestemmelse i lov om elforsyning samt en ændring af bekendtgørelse om
netvirksomheders interne overvågning (IO-bekendtgørelsen) blev sendt i ekstern
høring den 23. oktober 2023 med frist for afgivelse af høringssvar den 17.
november 2023.
Der er modtaget i alt 8 høringssvar i høringsperioden.
Følgende fem høringsparter har fremsendt bemærkninger til
netvirksomhedsbekendtgørelsen og IO-bekendtgørelsen:
- Cerius A/S og Radius Elnet A/S (fælles høringssvar)
- Forsyningstilsynet
- Green Power Denmark (herefter GPD)
- N1 A/S
- Trefor El-net A/S og Trefor El-net Øst A/S (fælles høringssvar)
Ingen af disse høringsparter har haft bemærkninger til
ikrafttrædelsesbekendtgørelsen.
Cerius-Radius, N1 og Trefor El-net
bakker op om GPD’s høringssvar på de to
andre bekendtgørelser.
Følgende tre høringsparter har oplyst, at de ingen bemærkninger har til
bekendtgørelserne:
- Dansk Industri
- Erhvervsflyvningens sammenslutning
- Foreningen af rådgivende ingeniører
Nedenfor gennemgås høringsparternes væsentligste høringssvar, efterfulgt af
Energistyrelsens bemærkninger (kursiv skrift).
Parternes høringssvar kan læses i deres helhed på Høringsportalen.
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/4
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 137: Orientering om udstedelse af 3 bekendtgørelser om netvirksomheders bestyrelser og mindre ændringer
2804050_0002.png
1. Netvirksomhedsbekendtgørelsen
1.1 Omfang af tilladte aktiviteter i en selskabsmæssig forbundet virksomhed,
uden at det har betydning for habilitetsbestemmelserne
Forsyningstilsynet kommenterer på forudsætningen, hvorefter den
økonomiske værdi af den aktivitet, der tillades uden at det har
betydning for habilitetsbestemmelserne, er ubetydelig i forhold til
virksomhedernes andre forretninger. Forsyningstilsynet finder dette for
upræcist. Netvirksomhederne skal have et sikkert grundlag at indrette
sig på, når de skal implementere habilitetsbestemmelsen i
virksomheden.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen finder, at det konkrete omfang af de i givet fald tilladte
aktiviteter bør fastlægges under hensyntagen til de konkrete forhold.
Det anses derfor ikke for muligt at angive en kvantitativ de minimis
grænse, der ville finde anvendelse i alle konstellationer.
Energistyrelsen forudsætter, at netvirksomhederne i tvivlstilfælde vil
henvende sig til Forsyningstilsynet for at efterlyse vejledning.
Høringssvaret giver derfor ikke anledning til ændringer af
høringsudkastet til netvirksomhedsbekendtgørelsen.
1.2 Rækkeviden af muligheden for at eje, drive eller forvalte ladestandere,
uden at det har betydning for habilitetsbestemmelserne
GPD synes, at bestemmelsen, der tillader en selskabsmæssig
forbundet virksomhed at eje, drive eller forvalte ladestandere til
opladning af virksomhedernes egne, medarbejdernes eller gæsters
elektriske køretøjer, uden at det har betydning for
habilitetsbestemmelserne, er for snæver. Under henvisning til
situationer med fælles kontorlokationer opfordrer GPD til, at
bestemmelsen bør udvides til at omfatte situationer, hvor ladestandere
stilles til rådighed for andre selskaber inden for koncernen på samme
kontorlokation.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen kan tilslutte sig forslaget. Høringsudkastet er ændret
for at tage højde herfor.
1.3 Egenproduktion i netvirksomheder
Side 2/4
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 137: Orientering om udstedelse af 3 bekendtgørelser om netvirksomheders bestyrelser og mindre ændringer
2804050_0003.png
GPD og N1 bemærker, at det kunne være hensigtsmæssigt, hvis også
netvirksomhederne selv havde mulighed for en vis egenproduktion.
Energistyrelsens bemærkninger:
Høringparternes bemærkning vedrører kravet om selskabsmæssig
adskillelse, som ikke er genstand for nærværende høring.
1.4 Bekendtgørelsens virkningsbestemmelser
GPD finder, at de virkningsbestemmelser, der var indeholdt i den
tidligere bekendtgørelse, der bliver ophævet, bør bibeholdes for at
skabe sikkerhed om, hvilke bestemmelser finder anvendelse i
efterfølgende kontrolsager.
Særskilt henviser GPD til § 48, sammenholdt med § 58 i den gældende
bekendtgørelse. Efter § 48 skal netvirksomheder inden den 1. juli i et år
offentliggøre aftaler med forbundne virksomheder indgået i det
forudgående år. § 58 indebærer, at bestemmelsen først får virkning fra
den 1. juli 2023. GPD mener, at § 58 betyder, at oversigten over aftaler
med forbundne virksomheder efter § 48 fortsat først skal offentliggøres
første gang inden 1. juli 2024.
Energistyrelsens bemærkninger:
Den nye bekendtgørelse vil træde i kraft den 1. januar 2024. Dermed
gælder dennes bestemmelser fremadrettet. Dette indebærer, at de ikke
vil finde anvendelse ifm. tilsynssager angående forhold inden den 1.
januar 2024. Her vil de regler finde anvendelse, som var gældende på
det tidspunkt, som tilsynssagen vedrører.
Energistyrelsen er i øvrigt enig i, at oversigten efter § 48 først skal
offentliggøres første gang inden 1. juli 2024. Det anses heller ikke i
denne henseende for nødvendigt at opretholde den hidtil gældende
overgangsbestemmelse i § 58.
På baggrund af ovenstående giver GPDs bemærkninger dermed ikke
anledning til ændringer i høringsudkastet af
netvirksomhedsbekendtgørelsen.
2. IO-bekendtgørelsen
2.1 Bekendtgørelsens virkningsbestemmelser
GPD finder, at de virkningsbestemmelser, der var indeholdt i den
tidligere bekendtgørelse, der bliver ophævet, bør bibeholdes for at
Side 3/4
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 137: Orientering om udstedelse af 3 bekendtgørelser om netvirksomheders bestyrelser og mindre ændringer
2804050_0004.png
skabe sikkerhed om, hvilke bestemmelser finder anvendelse
fremadrettet.
Energistyrelsens bemærkninger:
Den nye bekendtgørelses ændring vil træde i kraft den 1. januar 2024.
Dermed gælder dennes bestemmelser fremadrettet. Dette indebærer,
at den ikke vil finde anvendelse ifm. tilsynssager angående forhold
inden den 1. januar 2024. Her vil de regler finde anvendelse, som var
gældende på det tidspunkt, som tilsynssagen vedrører.
På baggrund af ovenstående giver GPDs bemærkninger dermed ikke
anledning til ændringer i høringsudkastet af IO-bekendtgørelsen.
2.2 Offentliggørelse af intern overvågningsprogram
FSTS bemærker, at det ikke fremgår, hvor på hjemmesiden
offentliggørelse af netvirksomhedens interne overvågning skal ske.
FSTS mener, at for at forfølge formålet med offentliggørelse vil det
kræve, at programmet er let tilgængelig på hjemmesiden, f.eks. via
forsiden.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen kan delvist tilslutte sig forslaget og høringsudkastet er
ændret til ”let tilgængelig” for at tage højde herfor.
Offentliggørelse på netvirksomhedens hjemmeside vil i sagens natur
gøre netvirksomhedens interne overvågning tilgængelig for enhver.
Hvorvidt netvirksomheden offentliggører den interne overvågning via
forsiden eller eksempelvis via en fane, er op til netvirksomheden, så
længe dokumentet er nemt at finde.
3. Øvrigt
Der er desuden enkelte steder blevet taget højde for GPDs
bemærkninger af lovteknisk og sproglig karakter ved at tilpasse
høringsudkast af bekendtgørelserne.
Side 4/4