Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del Bilag 13
Offentligt
2763916_0001.png
Bekendtgørelse om netvirksomheders interne overvågning
1
I medfør af § 20 a, stk. 3, § 78, stk. 7, § 88, stk. 1, og § 92 b, stk. 1, i lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse
nr. 984 af 12. maj 2021, som ændret ved lov nr. 2605 af 28. december 2021, fastsættes:
Program for intern overvågning, herunder programmets indhold og offentliggørelse
§ 1. En netvirksomhed skal opstille et program for intern overvågning (internt overvågningsprogram), som
har til formål at forhindre diskriminerende adfærd.
Stk. 2. En netvirksomhed skal offentliggøre sit interne overvågningsprogram, jf. § 20 a, stk. 1, 1. pkt., i lov
om elforsyning, således at det til enhver tid gældende interne overvågningsprogram som særskilt
dokument er tilgængeligt på netvirksomhedens hjemmeside.
§ 2. Det interne overvågningsprogram skal afdække potentielle interessekonflikter ved drift og ledelsen af
netvirksomheden. Programmet skal beskrive netvirksomhedens tiltag for at undgå eller håndtere sådanne
konflikter og forhindre diskriminerende adfærd, herunder beskrive de specifikke forpligtelser, som
virksomhedens ansatte, rådgivere og øvrige personer, som udfører opgaver for virksomheden, er underlagt
for at opfylde det i § 1 nævnte formål. Som minimum skal det interne overvågningsprogram opfylde de
indholdsmæssige krav efter stk. 2 eller 3.
Stk. 2. Det interne overvågningsprogram for en netvirksomhed, der alene eller sammen med en eller flere
andre netvirksomheder, som den eller de samme fysiske eller juridiske person eller personer udøver
kontrol over, har 100.000 eller flere tilsluttede elkunder, skal som minimum beskrive de i bilag 1 opførte
tiltag, herunder specifikke forpligtelser, jf. stk. 1, som skal være egnede til at forhindre diskriminerende
adfærd.
Stk. 3. Det interne overvågningsprogram for en netvirksomhed, der ligger under den grænse på 100.000
tilsluttede elkunder, som er nævnt i stk. 2, skal som minimum beskrive de i bilag 2 opførte tiltag, herunder
specifikke forpligtelser, jf. stk. 1, som skal være egnede til at forhindre diskriminerende adfærd.
1
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2019/944/EU af 5. juni 2019 om fælles regler for det indre marked for elektricitet og om ændring af
direktiv 2012/27/EU, EU-Tidende 2019, nr. L 158, side 125.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 13: Orientering om høring af bekendtgørelser om habilitet i netvirksomhedernes bestyrelser
2763916_0002.png
§ 3. En netvirksomheds interne overvågningsprogram skal beskrive, hvordan virksomheden gennemfører en
passende kontrol af programmet, herunder hvordan den overvågningsansvarliges uafhængighed sikres, jf. §
6.
§ 4. Forsyningstilsynet kan kræve, at en netvirksomheds interne overvågningsprogram skal indeholde
beskrivelse af forhold ud over de §§ 2 og 3 nævnte, i det omfang dette er påkrævet for at forhindre
diskriminerende adfærd i den pågældende virksomhed.
Kontrol af programmet og overvågningsansvarlig
§ 5. Netvirksomheden skal sikre, at programmet gennemføres, herunder at der gennemføres en passende
kontrol af programmet.
§ 6. En netvirksomhed skal udpege en overvågningsansvarlig, som er uafhængig, jf. § 20 a, stk. 2, i lov om
elforsyning.
Stk. 2. En netvirksomhed, der har 100.000 tilsluttede elkunder eller mere, skal have en
overvågningsansvarlig, der er ansat i netvirksomheden.
Stk. 3. Den uafhængige overvågningsansvarlige for en netvirksomhed må ikke have nogen stilling, noget
ansvar, nogen interesser eller noget forretningsforhold i eller med virksomheder, som netvirksomheden er
selskabsmæssigt forbundet med, jf. § 3 i bekendtgørelse om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter.
Stk. 4. En netvirksomheds overvågningsansvarlig må ikke indgå i direktionen eller bestyrelsen for
netvirksomheden.
Stk. 5. Stk. 3 er ikke til hinder for, at to eller flere netvirksomheder med mindre end 100.000 tilsluttede
elkunder hver, eller distributionsselskaber omfattet af lov om gasforsyning udpeger den samme
overvågningsansvarlige. Stk. 3 er heller ikke til hinder for, at en netvirksomhed med mindre end 100.000
tilsluttede elkunder, der er selskabsmæssigt forbundet med en netvirksomhed med 100.000 tilsluttede
elkunder eller mere, udpeger den overvågningsansvarlige, der er ansat i sidstnævnte virksomhed, jf. stk. 2.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 13: Orientering om høring af bekendtgørelser om habilitet i netvirksomhedernes bestyrelser
2763916_0003.png
§ 7. En netvirksomheds overvågningsansvarlig skal til varetagelse af sine opgaver have relevant indsigt i
netvirksomhedsdrift og kendskab til reglerne i lov om elforsyning og regler fastsat i medfør af loven for
sikring af uafhængig varetagelse af netvirksomhed og neutral adfærd.
§ 8. Den overvågningsansvarlige skal afrapportere til både bestyrelsen og direktionen.
Stk. 2. Den overvågningsansvarlige skal have beføjelse til at udtale sig direkte til bestyrelsen.
Stk. 3. Den overvågningsansvarlige skal til varetagelse af sin opgave have adgang til alle nødvendige
oplysninger hos netvirksomheden og de virksomheder, som netvirksomheden er selskabsmæssigt
forbundet med, jf. § 3 i bekendtgørelse om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter.
Stk. 4. Den overvågningsansvarlige kan klage til Forsyningstilsynet over manglende adgang til at udtale sig
direkte til bestyrelsen, jf. stk. 2. Den overvågningsansvarlige kan ligeledes klage til Forsyningstilsynet over
manglende adgang til nødvendige oplysninger, jf. stk. 3.
Årsberetning
§ 9. Virksomheden skal offentliggøre en årsberetning for hvert kalenderår med en redegørelse for
gennemførelse af det interne overvågningsprogram i det forløbne år for hvert af punkterne i programmet,
herunder en beskrivelse af ændringer i det interne overvågningsprogram og den foretagne kontrol.
Årsberetningen skal endvidere redegøre for den udpegede overvågningsansvarliges uafhængighed.
Stk. 2. Årsberetningen skal endvidere indeholde:
1) En vurdering af, om programmet punkt for punkt og samlet set sikrer ikke-diskriminerende adfærd,
herunder uafhængig beslutningstagning og neutral adfærd i netvirksomheden.
2) Hvis relevant, en beskrivelse af, om der i perioden, som årsberetningen dækker, er kommet nye
risikoområder, og hvordan disse er adresseret i overvågningsprogrammet og programmets gennemførelse.
3) En redegørelse for den udpegede overvågningsansvarliges kvalifikationer i henhold til § 7.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 13: Orientering om høring af bekendtgørelser om habilitet i netvirksomhedernes bestyrelser
2763916_0004.png
§ 10. Årsberetningen, der skal udarbejdes af den overvågningsansvarlige, skal dateres og underskrives af
virksomhedens bestyrelse, direktør og den uafhængige overvågningsansvarlige.
§ 11. Årsberetningen for et kalenderår skal offentliggøres og anmeldes til Forsyningstilsynet senest den 1.
juni i det følgende kalenderår.
Forhold til anden lovgivning
§ 12. Det forhold, at en virksomhed har udarbejdet og gennemført et intern overvågningsprogram i
overensstemmelse med reglerne i denne bekendtgørelse, fritager ikke virksomheden for andre
forpligtelser, som virksomheden er pålagt efter lov om elforsyning, anden lovgivning eller EU-retsakter,
eller efter regler eller afgørelser i henhold til lov om elforsyning, anden lovgivning, eller EU-retsakter.
Administrative bestemmelser
§ 13. Al skriftlig kommunikation med myndigheder om forhold, som er omfattet af denne bekendtgørelse,
skal ske digitalt.
Tilsyn
§ 14. Forsyningstilsynet fører tilsyn med, at det interne overvågningsprogram er i overensstemmelse med
§§ 1-4, og at årsberetning udformes, offentliggøres og anmeldes efter reglerne i §§ 9-11.
Stk. 2. I forbindelse med anmeldelsen af årsberetningerne, jf. § 11, fører Forsyningstilsynet endvidere tilsyn
med, at programmet er gennemført, og at der er foretaget den i programmet beskrevne kontrol af
programmet, jf. § 5.
§ 15. Forsyningstilsynet fører tilsyn med den overvågningsansvarliges uafhængighed, herunder dennes
ansættelsesforhold, jf. § 6, og med den overvågningsansvarliges kvalifikationer, jf. § 7.
Klage
§ 16. Klager over manglende overholdelse af bekendtgørelsen indgives til Forsyningstilsynet.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 13: Orientering om høring af bekendtgørelser om habilitet i netvirksomhedernes bestyrelser
2763916_0005.png
Straf
§ 17. Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der overtræder §§
9 -11 om offentliggørelse og anmeldelse af årsberetning til Forsyningstilsynet.
Stk. 2. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens kapitel
5.
Ikrafttrædelse og overgangsbestemmelser
§ 18. Bekendtgørelsen træder i kraft den
1. januar 2024.
Stk. 2. Bekendtgørelse nr.
1049 af 27. juni 2022
om program for intern overvågning for net- og
transmissionsvirksomheder og Energinet ophæves.
§ 19.
Bekendtgørelsens §§ 1 og 2, bilag 1 og 2, jf. dog 2. pkt., §§ 3 og 4, § 6, stk. 2-5, §§ 7-10, 14, 15 og 17,
får virkning fra den 1. januar 2024. § 9, stk. 2, finder anvendelse for årsberetninger for kalenderåret 2024
og frem.
Stk. 2.
Bilag 1, nr. 11, og bilag 2, nr. 11, får virkning fra den 1. januar 2026.
Indtil den 1. januar 2024 finder §
20 a, stk. 2, 2. pkt., og stk. 3 og 4 i lov om elforsyning som affattet ved lovbekendtgørelse nr. 984 af 12. maj
2021, og de hidtil gældende regler i §§ 1 og 2, § 3, stk. 2, §§ 5-7 og § 9 i bekendtgørelse nr. 2247 af 29.
december 2020 om program for intern overvågning for net- og transmissionsvirksomheder og Energinet
anvendelse på forhold angående netvirksomheders interne overvågning. Henvisninger i de i 3. pkt. nævnte
bestemmelser i bekendtgørelse nr. 2247 af 29. december 2020 til bestemmelser i lov om elforsyning er til
bestemmelserne i lov om elforsyning som affattet ved lovbekendtgørelse nr. 984 af 12. maj 2021.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, den … 2023
Lars Aagaard
/ Martin Hansen
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 13: Orientering om høring af bekendtgørelser om habilitet i netvirksomhedernes bestyrelser
2763916_0006.png
Bilag 1
Minimumskrav til indholdet i det interne overvågningsprogram for en netvirksomhed, der alene eller
sammen med en eller flere andre netvirksomheder, som den eller de samme fysiske eller juridiske person
udøver kontrol over, har 100.000 eller flere tilsluttede elkunder, jf. § 3, stk. 2
1) De tiltag, der skal sikre, at kravene om habilitet, jf. § 5, stk. 1-3, i bekendtgørelse om varetagelse af
netvirksomhedsaktiviteter (netvirksomhedsbekendtgørelse), er opfyldt, herunder en redegørelse for,
hvordan arbejdsdelingen mellem bestyrelsen og direktionen som fastlagt i dokumentationen i henhold til §
5, stk. 7, i netvirksomhedsbekendtgørelsen, understøtter netvirksomhedens selvstændige og uafhængige
beslutningskompetence og neutral adfærd. Beskrivelse af tiltag angående § 5, stk. 2 og 3, kan undlades, i
det omfang, netvirksomheden er omfattet af undtagelserne i §§ 8 eller 9 i netvirksomhedsbekendtgørelsen
og har underrettet Forsyningstilsynet herom.
2) De tiltag, der skal sikre, at kravet om 2 uafhængige bestyrelsesmedlemmer, jf. § 5, stk. 4, i
netvirksomhedsbekendtgørelsen, er opfyldt. Dette punkt kan undlades, hvis netvirksomheden er omfattet
af undtagelsen i § 8 i netvirksomhedsbekendtgørelsen og har underrettet Forsyningstilsynet herom.
3) De tiltag, der skal sikre, at kravet om, at bestyrelsen samlet skal have tilstrækkelig viden om de
lovgivningsmæssige rammere for varetagelse af netvirksomhed i medfør af lov om elforsyning og regler
fastsat i medfør af loven, herunder for sikring af uafhængig varetagelse af netvirksomhed og neutral
adfærd, opfyldes, jf. § 5, stk. 6, i netvirksomhedsbekendtgørelsen.
4) De tiltag, der skal sikre, at medlemmer af netvirksomhedens direktion og netvirksomhedens ledende
medarbejder kan handle uafhængigt fra erhvervsmæssige interesser, jf. § 6 i
netvirksomhedsbekendtgørelsen.
5) De tiltag der skal sikre, at adgangen til virksomhedens net sker på ikkediskriminerende vilkår, og at
vedligeholdelse og udbygning af nettet samt virksomhedernes opgaver, herunder vedrørende nettilslutning
og netafbrydelse, gennemføres på en ikkediskriminerende måde i forhold til nettets brugere.
6) De tiltag der skal sikre, at virksomheden i sin kundekontakt ikke favoriserer bestemte selskaber.
7) De tiltag der skal sikre overholdelse af kravet om, at aftaler, som virksomheden indgår med andre
virksomheder, skal indgås på markedsmæssige vilkår samt foreligge skriftligt på aftaletidspunktet, jf. § 46,
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 13: Orientering om høring af bekendtgørelser om habilitet i netvirksomhedernes bestyrelser
2763916_0007.png
stk. 1 og 2, i lov om elforsyning, og de tiltag, der skal sikre overholdelse af dokumentationskravene i medfør
af kapitel 12 i netvirksomhedsbekendtgørelsen.
8) De tiltag der skal sikre overholdelse af kravet om regnskabsmæssig adskillelse, jf. § 47, stk. 3, i lov om
elforsyning samt regler herom udstedt i medfør af lov om elforsyning.
9) De tiltag der skal sikre overholdelse af kravet om selskabsmæssig udskillelse af aktiviteter, jf. § 47, stk. 4,
i lov om elforsyning.
10) De tiltag der skal sikre, at kommunikation med en elhandelsvirksomhed om forhold, der vedrører et
konkret aftagenummer, sker via datahubben i henhold til forskrifter udstedt af Energinet, og at direkte
kommunikation mellem netvirksomheden og elhandelsvirksomheden om enkelte aftagenumre kun sker i
særlige tilfælde fastlagt i Energinets forskrifter, hvor elhandelsvirksomheden har behov for en dialog
vedrørende konkrete problemstillinger om målinger, fakturering, afbrydelser eller lignende, jf. § 72 c, stk. 1,
i lov om elforsyning.
11) De tiltag der skal sikre, at adgang til netvirksomhedsdata, der indgår i datasystemer, gives i
overensstemmelse med reglerne i § 11 i netvirksomhedsbekendtgørelsen. Dette punkt kan undlades, hvis
netvirksomheden er omfattet af undtagelsen i § 12 i netvirksomhedsbekendtgørelsen og har underrettet
Forsyningstilsynet herom.
12) De tiltag der skal sikre, at forretningsmæssigt følsomme oplysninger, som virksomheden modtager
under udøvelsen af sin virksomhed, behandles fortroligt, jf. § 84, stk. 8, og § 84 a, stk. 1, i lov om
elforsyning, og såfremt sådanne oplysninger kan videregives, at dette sker på en ikkediskriminerende
måde. Programmet skal herunder beskrive, hvilke oplysninger, der skal behandles fortroligt, samt de
procedurer, der gælder for virksomhedens modtagelse og behandling af disse oplysninger.
13) De tiltag der skal forhindre, at oplysninger om virksomhedens egne aktiviteter, som kan være
forretningsmæssigt fordelagtige, bliver videregivet på en diskriminerende måde, jf. § 84 a, stk. 1, i lov om
elforsyning. Programmet skal herunder nærmere beskrive de oplysninger, hvis videregivelse ikke må ske på
en diskriminerende måde, samt de procedurer, der skal overholdes for at sikre mod videregivelse på en
diskriminerende måde.
14) De tiltag der skal sikre, at netvirksomheden forvalter data i overensstemmelse med § 84 a, stk. 3, i lov
om elforsyning, herunder beskrive de tiltag, der sikrer, at alle berettigede parter har ikkediskriminerende
adgang til oplysninger vedrørende netvirksomhedens aftagenumre på tydelige og lige vilkår.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 13: Orientering om høring af bekendtgørelser om habilitet i netvirksomhedernes bestyrelser
2763916_0008.png
15) De tiltag der skal sikre, at netvirksomheder er identitetsmæssigt adskilt fra virksomheder, som er
vertikalt integreret med netvirksomheden, og at der ikke i øvrigt i den vertikalt integrerede netvirksomheds
kommunikationsarbejde og identitetsstrategier skabes uklarheder om netvirksomhedens særskilte
identitet. Netvirksomheden skal herunder beskrive de tiltag, der skal sikre retlig og faktisk råderet over
netvirksomhedens hjemmeside og oplysninger, som netvirksomheden lader andre uden for
netvirksomheden anvende, jf. § 20 b, stk. 1, i lov om elforsyning. Dette punkt kan undlades, hvis
netvirksomheden ikke er vertikalt integreret, jf. § 5, nr. 34, i lov om elforsyning.
16) De tiltag der skal sikre, at andre, der udfører opgaver for netvirksomheden, ved opgavens udførelse
anvender en identitet, som adskiller sig fra de identiteter, som i øvrigt anvendes af virksomheder, som er
vertikalt integreret med netvirksomheden, jf. § 20 b, stk. 2, i lov om elforsyning. Dette punkt kan undlades,
hvis netvirksomheden ikke er vertikalt integreret, jf. § 5, nr. 34, i lov om elforsyning.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 13: Orientering om høring af bekendtgørelser om habilitet i netvirksomhedernes bestyrelser
2763916_0009.png
Bilag 2
Minimumskrav til indholdet i det interne overvågningsprogram for en netvirksomhed, der falder under den
i § 2, stk. 1, nævnte grænse på 100.000 tilsluttede elkunder, jf. § 3, stk. 3
1) De tiltag, der skal sikre, at kravene om bestyrelsens habilitet, jf. § 7, stk. 1-3, i bekendtgørelse om
varetagelse af netvirksomhed (netvirksomhedsbekendtgørelse), overholdes. Dette punkt kan undlades, hvis
netvirksomheden er omfattet af undtagelsen i § 8 i netvirksomhedsbekendtgørelsen og har underrettet
Forsyningstilsynet herom.
2) De tiltag, der skal sikre, at kravet om, at bestyrelsen samlet skal have tilstrækkelig viden om de
lovgivningsmæssige rammere for varetagelse af netvirksomhed i medfør af lov om elforsyning og regler
fastsat i medfør af loven, herunder for sikring af uafhængig varetagelse af netvirksomhed og neutral
adfærd, opfyldes, jf. § 7, stk. 4, i netvirksomhedsbekendtgørelsen.
3) De tiltag, der skal sikre, at kravet om særskilte bestyrelsesmøder med adskilt formandskab, jf. § 7, stk. 5, i
netvirksomhedsbekendtgørelsen, overholdes.
4) De tiltag, der skal sikre, at kravet om afsættelse af tid til netvirksomhedens direktion, jf. § 7, stk. 6, i
netvirksomhedsbekendtgørelsen, overholdes.
5) De tiltag der skal sikre, at adgangen til virksomhedens net sker på ikkediskriminerende vilkår, og at
vedligeholdelse og udbygning af nettet samt virksomhedernes opgaver, herunder vedrørende nettilslutning
og netafbrydelse, gennemføres på en ikkediskriminerende måde i forhold til nettets brugere.
6) De tiltag der skal sikre, at virksomheden i sin kundekontakt ikke favoriserer bestemte selskaber.
7) De tiltag der skal sikre overholdelse af kravet om, at aftaler, som virksomheden indgår med andre
virksomheder, skal indgås på markedsmæssige vilkår samt foreligge skriftligt på aftaletidspunktet, jf. § 46,
stk. 1 og 2, i lov om elforsyning, og de tiltag, der skal sikre overholdelse af dokumentations- kravene i
medfør af kapitel 12 i netvirksomhedsbekendtgørelsen.
8) De tiltag der skal sikre overholdelse af kravet om regnskabsmæssig adskillelse, jf. § 47, stk. 3, i lov om
elforsyning samt regler herom udstedt i medfør af lov om elforsyning.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 13: Orientering om høring af bekendtgørelser om habilitet i netvirksomhedernes bestyrelser
2763916_0010.png
9) De tiltag der skal sikre overholdelse af kravet om selskabsmæssig udskillelse af aktiviteter, jf. § 47, stk. 4,
i lov om elforsyning.
10) De tiltag der skal sikre, at kommunikation med en elhandelsvirksomhed om forhold, der vedrører et
konkret aftagenummer, sker via datahubben i henhold til forskrifter udstedt af Energinet, og at direkte
kommunikation mellem netvirksomheden og elhandelsvirksomheden om enkelte aftagenumre kun sker i
særlige tilfælde fastlagt i Energinets forskrifter, hvor elhandelsvirksomheden har behov for en dialog
vedrørende konkrete problemstillinger om målinger, fakturering, afbrydelser eller lignende, jf. § 72 c, stk. 1,
i lov om elforsyning.
11) De tiltag der skal sikre, at adgang til netvirksomhedsdata, der indgår i datasystemer, gives i
overensstemmelse med reglerne i § 11 i netvirksomhedsbekendtgørelsen. Dette punkt kan udlades, hvis
netvirksomheden er omfattet af undtagelsen i § 12 i netvirksomhedsbekendtgørelsen og har underrettet
Forsyningstilsynet herom.
12) De tiltag der skal sikre, at forretningsmæssigt følsomme oplysninger, som virksomheden modtager
under udøvelsen af sin virksomhed, behandles fortroligt, jf. § 84, stk. 8, og § 84 a, stk. 1, i lov om
elforsyning, og såfremt sådanne oplysninger kan videregives, at dette sker på en ikkediskriminerende
måde. Programmet skal herunder beskrive, hvilke oplysninger, der skal behandles fortroligt, samt de
procedurer, der gælder for virksomhedens modtagelse og behandling af disse oplysninger.
13) De tiltag der skal forhindre, at oplysninger om virksomhedens egne aktiviteter, som kan være
forretningsmæssigt fordelagtige, bliver videregivet på en diskriminerende måde, jf. § 84 a, stk. 1, i lov om
elforsyning. Programmet skal herunder nærmere beskrive de oplysninger, hvis videregivelse ikke må ske på
en diskriminerende måde, samt de procedurer, der skal overholdes for at sikre mod videregivelse på en
diskriminerende måde.
14) De tiltag der skal sikre, at netvirksomheden forvalter data i overensstemmelse med § 84 a, stk. 3, i lov
om elforsyning, herunder beskrive de tiltag, der sikrer, at alle berettigede parter har ikkediskriminerende
adgang til oplysninger vedrørende netvirksomhedens aftagenumre på tydelige og lige vilkår.
15) De tiltag der skal sikre, at netvirksomheder er identitetsmæssigt adskilt fra virksomheder, som er
vertikalt integreret med netvirksomheden, og at der ikke i øvrigt i den vertikalt integrerede netvirksomheds
kommunikationsarbejde og identitetsstrategier skabes uklarheder om netvirksomhedens særskilte
identitet. Netvirksomheden skal herunder beskrive de tiltag, der skal sikre retlig og faktisk råderet over
netvirksomhedens hjemmeside og oplysninger, som netvirksomheden lader andre uden for
netvirksomheden anvende, jf. § 20 b, stk. 1, i lov om elforsyning. Dette punkt kan undlades, hvis
netvirksomheden ikke er vertikalt integreret, jf. § 5, nr. 34, i lov om elforsyning.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 13: Orientering om høring af bekendtgørelser om habilitet i netvirksomhedernes bestyrelser
2763916_0011.png
16) De tiltag der skal sikre, at andre, der udfører opgaver for netvirksomheden, ved opgavens udførelse
anvender en identitet, som adskiller sig fra de identiteter, som i øvrigt anvendes af virksomheder, som er
vertikalt integreret med netvirksomheden, jf. § 20 b, stk. 2, i lov om elforsyning. Dette punkt kan undlades,
hvis netvirksomheden ikke er vertikalt integreret, jf. § 5, nr. 34, i lov om elforsyning.