Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del Bilag 129
Offentligt
2799223_0001.png
Ref. Ares(2023)3023552 - 28/04/2023
INDKALDELSE AF FEEDBACK
VEDRØRENDE ET INITIATIV (uden konsekvensanalyse)
I
NITIATIVETS TITEL
Varmepumper – handlingsplan for at fremskynde udbredelsen i EU
Ansvarligt
GD
ansvarlig enhed
F
ORVENTET TYPE INITIATIV
V
EJLEDENDE TIDSPLAN
Y
DERLIGERE OPLYSNINGER
ENER.B3
Andet — Nyt
4. kvartal 2023
https://energy.ec.europa.eu/topics/energy-efficiency_en
A. Politisk baggrund, problemformulering og nærhedstjek
Politisk baggrund
Udrulning af varmepumper er afgørende for omstillingen til ren energi og for opnåelse af
kulstofneutralitet i overensstemmelse med målene i den
europæiske grønne pagt
. Alle de
politiske scenarier, der ligger til grund for
"Fit for 55"
-lovgivningsforslagene, omfatter en
betydelig udbredelse af varmepumper i alle sektorer, navnlig i bygninger.
For at opfylde 2030-
målene og levere den nødvendige hurtige dekarbonisering af opvarmningsområdet bør man hurtigst
muligt ophøre med at installere kedler i nye bygninger og udskifte kedler, der afbrænder fossile
brændstoffer, med nyere udgaver
1
.
I
REPowerEU-planen
opfordres der til at prioritere investeringer i vedvarende energi og
energieffektivitet med henblik på at reducere importen af fossile brændstoffer og til at fordoble
omfanget af den nuværende udrulning af varmepumper i bygninger.
Planen opfordrer også til
hurtigere udrulning af store varmepumper i fjernvarme- og fjernkølingsnet.
Der er et presserende behov for at skifte til vedvarende og effektive opvarmnings- og
kølingsteknologier i bygninger, industri og net.
Kommissionens
rapport om konkurrenceevnen for
rene energiteknologier
indikerer, at det er nødvendigt at fremskynde udrulningen af alle typer
varmepumper yderligere:
fra varmepumper til enfamiliehuse, store ejendomme med flere lejligheder,
tertiære bygninger og varmenet til højtemperaturvarmepumper til industrielle formål.
I
industriplanen for
den grønne pagt
peges der på varmepumper som en af de centrale teknologier i bestræbelserne
på at opfylde EU-målene om klimaneutralitet i
forordningen om nettonulindustrien
og understøtte
industriproduktionen.
Opfyldelsen af disse mål bygger på den ramme, der er fastsat af:
Renoveringsbølgen
de igangværende revisioner af produktspecifikke forordninger om opvarmning og
køling i henhold til rammen for
miljøvenligt design og energimærkning
den igangværende lovgivningsmæssige revision af
direktivet om bygningers
energimæssige ydeevne
(EPBD),
direktivet om vedvarende energi
(RED) og
direktivet om
1
JRC's rapport 127122 om EU's udfordringer med at reducere anvendelsen af fossile brændstoffer i bygninger, december
2021.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 129: Henvendelse af 13/12-23 fra Varmepumpeindustrien (VPI) om anmodning om foretræde vedr. forslag til en dansk strategi for anvendelse af varmepumpeteknologi
2799223_0002.png
energieffektivitet
(EED), som er en del af "Fit for 55"-pakken.
Problem, som initiativet har til formål at løse
Dette initiativ har til formål at: i) adressere de langsomme fremskridt inden for dekarbonisering af
energisystemet ii) skabe en ramme for overgangen til vedvarende og effektive opvarmnings- og
kølingsteknologier i bygninger, industri og net iii) støtte konkurrenceevnen i EU's industri for ren energi.
Omkring 50 % af den energi, der forbruges i EU i dag, anvendes til opvarmning og køling. Mere end
70 % af opvarmningen og kølingen er stadig baseret på fossile brændstoffer, hovedsagelig naturgas. I
boligsektoren anvendes ca. 80 % af det endelige energiforbrug til rum- og vandopvarmning
2
.
Fremskridt med hensyn til at forbedre energieffektiviteten for forbrændingsbaserede rum- og
vandvarmere nærmer sig grænsen for, hvad der er fysisk muligt. Derfor kræver yderligere reduktioner i
energiforbruget til rum- og vandopvarmning udrulningen af nye og mere effektive teknologier, dvs.
varmepumper, som også er en vedvarende energiteknologi.
Uden en yderligere målrettet EU-indsats risikerer 22 mio. gamle individuelle varmeapparater og flere
tusind gamle store fossilbaserede varmeanlæg at blive udskiftet med fossile kedler. For at bidrage til at
reducere forbruget af fossil gas og olie støtter REPowerEU-planen en hurtigere udbredelse af
individuelle varmepumper i bygninger og store varmepumper i fjernvarme- og fjernkølenet. Dette giver
sig udslag i målet om at installere
mindst 10 mio. ekstra varmepumper inden 2027.
Med
udfasningen af enkeltstående kedler inden 2029 som led i bestræbelserne på at fremme miljøvenligt
design
kan der desuden forventes en samlet udrulning af mindst 30 mio. varmepumper frem
mod 2030 sammenlignet med 2020,
hvoraf de fleste er hydroniske (herunder hybrider).
Udrulningen af varmepumper risikerer at blive hæmmet af faktorer på både efterspørgsels- og
udbudssiden, f.eks.:
1.
strukturelle hindringer
— nuværende opvarmningsinfrastruktur og -systemer, høje
startomkostninger til varmepumper, utilstrækkelig elnetkapacitet og (mangel på )
teknisk beredskab i bygninger til opvarmning ved lav temperatur
2.
informationsbarrierer
manglende
information
om
eksisterende
varmepumpeløsninger og nødvendige støttefunktioner samt ringe bevidsthed og
accept blandt kunder og installatører
3.
markedssvigt
— umodne eller underudviklede forretningsmodeller for energimæssig
ydeevne
i
varmesektoren,
skæve
incitamenter,
misforhold
mellem
finansieringsbehovet i forbindelse med renoveringsprojekter og de typiske produkter,
der tilbydes af finansielle institutioner, mangel på attraktive finansielle produkter,
begrænset brug af mekanismer, der mobiliserer offentlig kapital med henblik på at
tiltrække private investeringer og begrænset udbredelse af energieffektivitet samt visse
vedvarende og intelligente teknologier
4.
en lovgivningsmæssig og politisk ramme,
der ikke er tilstrækkelig understøttende
med hensyn til produktstandarder og -mærker, godkendelsesprocedurer, nationale
bygningsreglementer,
centraliseret
fjernvarme
og
-planlægning,
gunstig
energibeskatning og muligheder for reaktion på efterspørgselssiden
5.
begrænsninger i industrien og værdikæderne,
der på nuværende tidspunkt
forhindrer EU-industrien i fuldt ud at udnytte de nødvendige industrielle og finansielle
ressourcer og opskalere produktionen til masseproduktionsniveau
6.
kvalifikationskløfter
i hele værdikæden og en stigende mangel på uddannede
rådgivere og installatører.
EU's varmepumpeproduktionssektor er godt rustet til at imødekomme denne efterspørgsel og
skal forblive konkurrencedygtig i mødet med store mængder importerede lavprisprodukter.
En
strategi for fremskyndelse af udrulningen af varmepumper vil støtte industriens konkurrenceevne og
skabe lokal merværdi og beskæftigelse i EU.
Grundlaget for en EU-indsats (retsgrundlag og nærhedstjek)
Retsgrundlag
Af artikel 194, stk. 1, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde fremgår følgende: "Som
led i det indre markeds oprettelse og funktion og under hensyn til kravet om at bevare og forbedre
2
Eurostat, 2022,
Energy consumption in households - Statistics Explained (europa.eu).
2
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 129: Henvendelse af 13/12-23 fra Varmepumpeindustrien (VPI) om anmodning om foretræde vedr. forslag til en dansk strategi for anvendelse af varmepumpeteknologi
2799223_0003.png
miljøet sigter Unionens politik på energiområdet mod i en ånd af solidaritet mellem medlemsstaterne at
fremme energieffektivitet og energibesparelser samt udvikling af nye og vedvarende energikilder".
Konkret behov for en EU-indsats
Initiativet vil indeholde opfølgningsforanstaltninger på lokalt, nationalt eller EU-plan alt efter, hvor disse
foranstaltninger bedst træffes i overensstemmelse med nærhedsprincippet, jf. artikel 5 i traktaten om
Den Europæiske Union. Dekarbonisering af opvarmning og køling og fremskyndelse af udrulningen af
varmepumper i bygninger, fjernvarmenet og industrien kan ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af
medlemsstaterne alene og kræver en supplerende indsats på EU-plan for at sikre sammenhæng
mellem fælles mål og politisk engagement. Der regnes med tilstrækkelig fleksibilitet med henblik på at
muliggøre tilpasning til de nationale og lokale forhold i medlemsstaterne.
B. Hvad sigter initiativet mod at opnå, og hvordan?
Dette initiativ vil fokusere på at fremskynde udrulningen af varmepumper. Det vil tage form af strategisk
kommunikation med en integreret tilgang på tværs af politikområder. Det vil søge at få udarbejdet en
handlingsplan med specifikke foranstaltninger, som har til formål at tackle de vigtigste hindringer og
styrke pullfaktorerne med henblik på en hurtigere udrulning af varmepumper. I handlingsplanen vil der
blive taget hensyn til: i) lovgivningsmæssige og ikkelovgivningsmæssige instrumenter og
støtteværktøjer ii) finansierings-, kommunikations- og kompetenceanvendelsesaspekter iii) flere
indsatsniveauer (på EU-plan, nationalt og lokalt eller regionalt).
Nedenstående aspekter vil understøtte handlingsplanen for fremskyndelse af udrulningen af
varmepumper i hele EU.
1)
En platform/en accelerator/et partnerskab
bestående af Kommissionen, medlemsstaterne, den
relevante sektor, finansielle institutioner og uddannelsesudbydere i hele varmepumpeværdikæden,
herunder vedrørende forskning og innovation, opskalering af produktionen, skabelse af de rette
nationale betingelser, herunder et gunstigt el-/gasprisforhold, og tværgående standardiserings- og
interoperabilitetsaspekter med henblik på at sikre, at varmepumper kan udbredes bredt uden at
underminere elnettets stabilitet.
2) Fokus på
kommunikation
og et særligt
partnerskab om færdigheder
vedrørende varmepumper.
Der er behov for at øge bevidstheden om varmepumper for at støtte deres udbredelse. Forbrugere,
virksomheder og småindustri bør have let adgang til oplysninger om eksisterende
varmepumpeløsninger og om, hvorvidt deres bygninger, industrianlæg og netværk er klar til
varmepumper osv.
3) Ajourførte
lovgivningsmæssige regler
vil sigte mod at sende et tilstrækkeligt stærkt politisk signal
til markedet for varmepumper, herunder ved at udfase enkeltstående kedler senest i 2029.
Disse
regler omfatter omarbejdede udgaver af EPBD og EED,
nødforanstaltningen i artikel 122 om
tilladelse til vedvarende energi
, det reviderede RED, revisionen af lovgivningen om
udformning af elektricitetsmarkedet, forordningen om nettonulindustrien og retsakten om
kritiske
råstoffer
samt
Kommissionens
forslag
til
omarbejdning
af
energibeskatningsdirektivet
og til en
forordning om fluorholdige drivhusgasser
.
4) Mere
For at lette adgangen til alle relevante EU-
finansieringsprogrammer vil handlingsplanen kortlægge finansieringsmulighederne i
forbindelse med udrulningen af varmepumper på individuelt niveau og for fjernvarmenet,
der forsynes med store varmepumper, som led i strategier for opvarmning og køling på
lokalt og regionalt plan, navnlig for de mindre velhavende, såsom personer, der er berørt af
energifattigdom.
I denne forbindelse vil handlingsplanen også specifikt tage hensyn til behovet for
tilgængelig
finansiering.
at fremme tilgange til hele energisystemet inden for bygningsrenovering med henblik på at
prioritere investeringer i integrerede energiopgraderingsprojekter i bygninger.
Forventede virkninger
Initiativet forventes at sikre en hurtig udrulning af effektive opvarmningsløsninger såsom individuelle
varmepumper eller fjernvarmenet, der navnlig forsynes af store varmepumper. Det har til formål at
gribe den mulighed, der ligger i den kommende udskiftning af 22 mio. gamle individuelle
varmeapparater og flere tusind gamle store varmeenheder baseret på fossile brændstoffer. Ved at
3
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 129: Henvendelse af 13/12-23 fra Varmepumpeindustrien (VPI) om anmodning om foretræde vedr. forslag til en dansk strategi for anvendelse af varmepumpeteknologi
2799223_0004.png
fordoble den nuværende udrulningstakt for varmepumper i bygninger og nå op på 40 mio. nye
installerede varmepumper senest i 2030, vil dette initiativ øge EU's energisikkerhed ved at reducere
brugen af importerede fossile brændstoffer til opvarmningsformål og styrke konkurrenceevnen for EU's
industriproducenter. Det vil bidrage til at nå 2030-målene for vedvarende energi og energieffektivitet i
henhold til RED og EED, og det vil bidrage til at gennemføre EPBD's regler om minimumsstandarder
for bygningers energimæssige ydeevne og forberede markedet på nulemissionsbygninger.
De positive virkninger vil gavne forbrugere, virksomheder, industrier og store fjernvarme- og
fjernkølingsoperatører. Der vil blive lagt særlig vægt på at finde løsninger for husholdninger, navnlig
sårbare husholdninger og husholdninger, der er i risiko for energifattigdom, for at sikre, at de har let
adgang til bæredygtige opvarmningsløsninger til deres hjem, til pålidelige installatører og til økonomisk
støtte.
Markedets pull-effekt vil have en positiv indvirkning på væksten og konkurrenceevnen i
varmepumpeværdikæden i EU og fremme skabelsen af arbejdspladser af høj kvalitet inden for
varmepumpeproduktion og -installation.
Fremtidig overvågning
Der vil blive oprettet et system til overvågning af output, resultater og virkninger bestående af:
markedsovervågning med henblik på at identificere resultater og markedstendenser og
indsamle kontekstuelle oplysninger
overvågning af finansieringen
overvågning af de operationelle resultater af initiativer vedrørende færdigheder
overvågning af konkurrenceevnen i EU's varmepumpeværdikæde.
Der vil blive udformet en detaljeret data- og overvågningsplatform, der tager hensyn til og integrerer
eventuelle eksisterende data og dataordninger med henblik på at overvåge planens gennemførelse.
C. Bedre lovgivning
Konsekvensanalyse
Der vil ikke blive foretaget nogen konsekvensanalyse af denne meddelelse. På grund af de i denne
meddelelse bebudede foranstaltningers bredspektrede og diversificerede karakter, er det ikke muligt at
foretage en særskilt dybdegående analyse allerede på dette trin i politikudviklingen.
Meddelelsen vil
bygge på de konsekvensanalyser, der er foretaget i forbindelse med revisionen af de
produktspecifikke forordninger om økodesign og energimærkning af varme- og køleapparater,
EPBD, EED og REDII.
Høringsstrategi
Meddelelsen vil bygge på en faktuel statusopgørelse og analyse af mangler i hele EU, herunder status
på nationalt plan.
For at støtte forberedelsen og udrulningen af initiativet vil der blive foretaget
en undersøgelse af synergier med lignende områder og initiativer, så som
industriforum for ren
energi
,
Investors Dialogue on Energy
,
Built4People-partnerskabet
og
pagten for færdigheder
, med de
eksisterende storstilede partnerskaber inden for anlægsindustrien og det nye partnerskab
vedrørende vedvarende energi på land, som samler en lang række relevante interessenter på
lokalt plan, som repræsenterer et væld af viden, kapacitet og bedste praksis.
Der vil blive gennemført en offentlig høring med en varighed på 12 uger via
Kommissionens centrale
offentlige høringsside
.
Bidrag kan indgives på ethvert af de 24
officielle EU-sprog.
Møder i forbindelse med
EU's uge for bæredygtig energi
(20.-22. juni 2023).
Dedikerede virtuelle halvdagsarrangementer i Q2/Q3 2023 (datoer bekendtgøres snart).
Hvorfor foretager vi denne høring?
Kommissionen vil gøre status over, analysere og bygge videre på interessenternes synspunkter,
holdninger og idéer vedrørende hindringer for udrulningen af varmepumper for at opbygge en fælles
forståelse af de relevante politiske tiltag.
Målgruppe
Målgrupperne spænder fra virksomheder og erhvervssammenslutninger, forbrugergrupper og
nationale, regionale og lokale myndigheder til fagforeninger og arbejdsgiverorganisationer,
4
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 129: Henvendelse af 13/12-23 fra Varmepumpeindustrien (VPI) om anmodning om foretræde vedr. forslag til en dansk strategi for anvendelse af varmepumpeteknologi
2799223_0005.png
civilsamfundsorganisationer, uddannelsesinstitutioner, forsknings- og innovationsorganisationer og
privatpersoner.
5