Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del Bilag 120
Offentligt
2795951_0001.png
Regulering af
overskudsvarme
7. december 2023
Oplæg for Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
1
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 120: Materiale fra åbent ekspertmøde om prisloftet på overskudsvarme den 7/12-23
2795951_0002.png
Regulering af overskudsvarme
Juli 2023
Ny prislofts-
regulering træder i
kraft
November 2023
Forsyningstilsynet
udmelder nyt
prisloft
Januar 2022
Energistyrelsen
beregner og
udmelder prisloft.
Oktober 2023
Forsyningstilsynet
beregner nyt
prisloft.
Oktober 2023
Forsyningstilsynet
sender prisloftet i
høring.
Januar 2024
Prisloftet træder i kraft
samtidig med individuelle
prislofter og forhøjelse af
prislofter.
Forsyningstilsynet fører
løbende tilsyn med
prisloftsreguleringen.
Forsyningstilsynets opgave
At administrere den nye regulering.
2
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 120: Materiale fra åbent ekspertmøde om prisloftet på overskudsvarme den 7/12-23
2795951_0003.png
Interval og prisloft for 2024
Beregnet prisloft baseret
på simpelt gennemsnit:
110 kr./GJ
50 pct. billigste selskaber
af selskaber med mindst
90 pct. VE-produktion
Forsyningstilsynets opgave
At fastsætte internvallet og beregne prisloftet.
3
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 120: Materiale fra åbent ekspertmøde om prisloftet på overskudsvarme den 7/12-23
2795951_0004.png
Substitutionsprisprincippet
Beregning
Eksisterende alternativ
Anmeldelse
Fastlagt praksis
Forsyningstilsynet beregner en
alternativ pris på baggrund af
et eksisterende, tilsvarende
alternativ til nuværende
varmeleverandør.
Substitutionsprisen kan ikke
altid beregnes, da der ikke
altid vil være et eksisterende
alternativ.
Substitutionsprisen anmeldes
ikke til Forsyningstilsynet.
​ Beregningen af
substitutionsprisen er i øvrigt
kompleks og ikke altid mulig.
Substitutionsprisprincippet er
fastlagt ved praksis. Der
findes ikke praksis for
anvendelse af
substitutionsprisprincippet ved
overskudsvarme.
Udgangspunktet for substitutionsprisen er varmeforsyningslovens § 20.
Ifølge § 20 kan varmeforsyningsselskaberne kun indregne de nødvendige omkostninger i deres priser.
Substitutionsprisen beregnes dermed kun i forbindelse med en konkret tilsynssag. Substitutionsprisen er ikke
beregnet på objektive forhold for selskaberne og Forsyningstilsynet.
4
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 120: Materiale fra åbent ekspertmøde om prisloftet på overskudsvarme den 7/12-23
2795951_0005.png
Risikobaseret tilsyn med overskudsvarme
Monitorering
Forsyningstilsynet kigger på
indberetninger af priser for
overskudsvarme løbende.
Risikobaseret tilsyn
Forsyningstilsynets tilsynsstrategi sætter
rammen for tilsynet med
varmeforsyningssektoren – også
overskudsvarme.
Pristilsyn
Som en del af det almindelige tilsyn med
priser, vil overskudsvarme indgå i
Forsyningstilsynets tilsyn med
varmeforsyningssektoren.
5