Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del Bilag 12
Offentligt
2763723_0001.png
Bekendtgørelse om systemansvarlig virksomhed og anvendelse
af gassystemet
1)
I medfør af § 10 a, § 11, stk. 2, § 12, stk. 3, § 12 a, stk. 4, § 23, stk. 3, § 41 a, stk. 1, § 44 b, § 45 a,
stk. 4, § 52 og § 54 i lov om gasforsyning jf. lovbekendtgørelse nr.
1100 af 16. august 2023
126 af 6.
februar 2020, som ændret ved lov nr. 2211 af 29. december 2020 og lov nr. 923 af 18. maj 2021,
og § 4,
stk. 8 og 9, § 4 e, stk. 3, § 19 a, stk. 1 og § 21 i lov om Energinet, jf. lovbekendtgørelse nr.
271 af 9.
marts 2023,118
af 6. februar 2020, som ændret ved lov nr. 2211 af 29. december 2020,
fastsættes:
Kapitel 1
Generelle bestemmelser
§ 1.
Bekendtgørelsen finder anvendelse på transmissions-, distributions-, lager- og LNG-selskaber
samt systembrugere.
§ 2.
Transmissionsselskaber skal videregive oplysninger til udenlandske transmissionsselskaber i det
omfang, det er nødvendigt for samarbejdet mellem disse eller varetagelsen af det modtagende
transmissionsselskabs opgaver.
Stk. 2.
Pligten til at videregive oplysninger, som nævnt i stk. 1, gælder kun i det omfang, det
modtagende transmissionsselskab er underlagt tilsvarende regler om videregivelse af oplysninger.
Stk. 3.
Distributions-, lager- og LNG-selskaber og systembrugere skal videregive oplysninger til
transmissionsselskaberne i det omfang, det er nødvendigt for udarbejdelse af vilkår og betingelser og
planlægning, jf. kapitel 2, 3 og 4, samt pligt til at offentliggøre informationer, jf. § 3.
§ 3.
Transmissionsselskaber skal offentliggøre informationer inden for selskabernes ansvarsområde,
der kan have betydning for prisdannelsen på gasmarkedet.
Stk. 2.
De i stk. 1 nævnte informationer skal være tilgængelige for alle systembrugere og potentielle
systembrugere.
Kapitel 2
Anvendelse af transmissionssystemet
§ 4.
Parter, som har ret til reservation af transmissionskapacitet, skal medvirke til, at
transmissionskapaciteten udnyttes fuldt ud.
Stk. 2.
De i stk. 1 nævnte parter og systembrugere skal efter vilkår og betingelser fastsat af
transmissionsselskabet i medfør af § 5, stk. 1, anmelde planer for udnyttelse af transmissionskapaciteten
til transmissionsselskabet, således at transmissionsselskabet efterfølgende har mulighed for at tilbyde
uudnyttet og ledig kapacitet til anden side.
Kapitel 3
Vilkår og betingelser
§ 5.
Transmissionsselskaberne skal efter drøftelse med distributions-, lager- og LNG-selskaber samt
andre relevante markedsaktører udarbejde vilkår og betingelser for benyttelsen af gassystemet, som er
nødvendige for, at transmissionsselskaberne kan varetage deres opgaver, herunder som systemansvarlig
virksomhed, jf. § 12 a, stk. 1-2, i lov om gasforsyning. Vilkårene og betingelserne skal indeholde
følgende:
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Orientering om høring af ændring af bekendtgørelse om økonomisk regulering af Energinet og dennes helejede datterselskab
2763723_0002.png
1) Vilkår og betingelser for adgang til og benyttelse af gassystemet (Betingelser for Gastransport).
2) Vilkår og betingelser for aktørernes forpligtelser, som sikrer opretholdelsen af den tekniske
kvalitet, forsyningssikkerheden, gaskvaliteten og balancen inden for gassystemet.
Stk. 2.
De vilkår og betingelser, som fastsættes i medfør af stk. 1, skal offentliggøres. Historiske
vilkår og betingelser skal være tilgængelige for interesserede parter. Vilkår og betingelser skal anmeldes
til Forsyningstilsynet.
Stk. 3.
Klager over vilkår og betingelser, som fastsættes efter stk. 1, kan indbringes for
Forsyningstilsynet. Forsyningstilsynet kan give pålæg om ændring af vilkår og betingelser.
§ 6.
Transmissionsselskaberne skal efter drøftelse med distributions-, lager- og LNG-selskaber samt
andre relevante markedsaktører udarbejde en fælles måleforskrift til såvel afregnings- som
systemdriftsformål, som er nødvendig for varetagelsen af transmissionsselskabernes opgaver.
Måleforskriften skal indeholde krav til transmissions-, distributions-, lager- og LNG-selskabernes
målinger af forbrug og gasudveksling, herunder krav til
1) omfanget af de målinger som selskaberne skal foretage, herunder i hvilken grad gasforbrug skal
måles,
2) nøjagtigheden af de enkelte målinger under hensyntagen til regler fastlagt i medfør af anden
lovgivning og
3) formidling af målinger til berørte parter, herunder inden for hvilke tidsfrister målingerne skal
videreformidles.
Stk. 2.
De vilkår og betingelser, som fastsættes i medfør af stk. 1, skal offentliggøres. Historiske
vilkår og betingelser skal være tilgængelige for interesserede parter. Vilkår og betingelser skal anmeldes
til Forsyningstilsynet.
Stk. 3.
Klager over vilkår og betingelser, som fastsættes efter stk. 1, kan indbringes for
Forsyningstilsynet. Forsyningstilsynet kan give pålæg om ændring af vilkår og betingelser.
Kapitel 4
Planlægning og sikring af den nødvendige kapacitet m.v.
§ 7.
Energinet skal udarbejde en langsigtet udviklingsplan, som skal give et samlet overblik over den
planlagte udbygning af gastransmissionssystemet på kort sigt og det langsigtede behov for udviklingen
af gastransmissionssystemet for en 20-årig periode.
Stk. 2.
Planen efter stk. 1 skal medtage forhold for tilstødende infrastrukturtyper mv.
Stk. 3.
Den langsigtede udviklingsplan skal udarbejdes på grundlag af Energistyrelsens
analyseforudsætninger evt. suppleret med følsomhedsberegninger som følge af mellemliggende, større
ændringer i analyseforudsætningerne eller grundlaget herfor, f.eks. ændringer i produktion, forbrug,
brændsels- eller elpriser.
Stk. 4.
Den langsigtede udviklingsplan skal udarbejdes hvert andet år og første gang i 2022.
§ 8.
Den langsigtede udviklingsplan skal på baggrund af analyseforudsætninger og eventuelle
følsomhedsberegninger identificere og dokumentere udviklingsbehovet i gastransmissionssystemet.
Stk. 2.
Den langsigtede udviklingsplan skal som minimum indeholde følgende oplysninger:
1) En beskrivelse af de planlagte projekter m.v.
2) Hvilke af de planlagte projekter der på kort sigt forventes at blive ansøgt om godkendelse af efter
§ 4, stk. 3, i lov om Energinet.
3) En redegørelse for de hensyn, der er taget i forhold til de modtagne høringssvar jf. § 11.
Stk. 3.
Energinet skal udarbejde et tillæg til den langsigtede udviklingsplan, hvis der opstår et behov
for påbegyndelse eller godkendelse af projekter efter § 4, stk. 3, i lov om Energinet, som ikke er belyst i
den langsigtede udviklingsplan. Hvis der udarbejdes et tillæg til den langsigtede udviklingsplan, skal det
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Orientering om høring af ændring af bekendtgørelse om økonomisk regulering af Energinet og dennes helejede datterselskab
2763723_0003.png
offentliggøres og indsendes til klima-, energi- og forsyningsministeren i overensstemmelse med § 4, stk.
2, i lov om Energinet.
§ 9.
Den langsigtede udviklingsplan skal vedlægges en liste over samtlige projekter med forventede
anlægstidspunkter, som Energinet planlægger at gennemføre, herunder anlægsprojekter, der ikke skal
ansøges om godkendelse af efter § 4, stk. 3, i lov om Energinet.
Stk. 2.
Energinet skal opdatere den i stk. 1 nævnte liste, hvis der opstår behov for yderligere
anlægsprojekter, som er belyst som mulig udvikling i den langsigtede udviklingsplan, og som skal
gennemføres eller godkendes efter § 4, stk. 3, i lov om Energinet, inden en ny langsigtet udviklingsplan
foreligger. Hvis listen opdateres, skal den offentliggøres og indsendes til klima-, energi- og
forsyningsministeren i overensstemmelse med § 4, stk. 2, i lov om Energinet.
§ 10.
Energinet skal under udarbejdelsen af den langsigtede udviklingsplan løbende inddrage
interessenter. Energinet skal involvere interessenter bredt, herunder producenter, distributionsselskaber
og andre systembrugere. Energistyrelsen og Forsyningstilsynet skal have mulighed for at deltage som
observatører.
Stk. 2.
Energinet skal udarbejde forslag til en proces for interessentinddragelsen. Processen skal
drøftes med Energistyrelsen, som kan stille krav hertil.
Stk. 3.
Energinet skal i forbindelse med offentliggørelsen af den langsigtede udviklingsplan jf. § 4,
stk. 2, i lov om Energinet sende en afrapportering af den gennemførte interessentinddragelse til
Energistyrelsen.
§ 11.
Energinet skal sende et udkast til den langsigtede udviklingsplan i høring via Energinets
hjemmeside.
Stk. 2.
Energinet skal offentliggøre modtagne høringssvar og indsende dem til ministeren sammen
med den langsigtede udviklingsplan.
§ 12.
Forsyningstilsynet overvåger Energinets langsigtede udviklingsplan jf. § 4, stk. 2, i lov om
Energinet og vurderer, planens forenelighed med de europæiske netudviklingsplaner, jf. artikel 8, stk. 3,
litra b, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning om betingelserne for adgang til gastransmissionsnet
samt vurderer dens forenelighed med hensynet til fremme af et indre europæisk marked for gas. Denne
vurdering kan omfatte anbefalinger til ændringer af Energinet langsigtede udviklingsplan.
Stk. 2.
Forsyningstilsynet overvåger de af Energinet gennemførte foranstaltninger, jf. § 14, med
henblik på at vurdere deres forenelighed med hensynet til fremme af et indre marked for gas i EU.
Stk. 3.
På baggrund af Forsyningstilsynets vurderinger, jf. stk. 1-2 kan tilsynet komme med
henstillinger til transmissionsselskaberne og Energinet.
§ 13.
Energinet redegør årligt for deres sammenhængende og helhedsorienterede planlægning på
tværs af relevante sektorer, herunder eksempelvis i forhold til markedsbaserede løsninger,
ændringsbehov og forsyningssikkerhed.
Stk. 2.
Energistyrelsen og Energinet drøfter hvert år det nærmere indhold i redegørelsen efter stk. 1.
Energistyrelsen kan stille krav til redegørelsens indhold.
§ 14.
Når Energinet har gennemført konkrete foranstaltninger på gasområdet for at sikre systemets
integritet i en beredskabssituation i medfør af bekendtgørelse om beredskab for gassektoren, sender
Energinet snarest muligt en redegørelse herfor til Forsyningstilsynet med henblik på at fremme
konkurrencen og undgå negative konsekvenser for samhandelen i EU.
Kapitel 5
Godkendelse
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Orientering om høring af ændring af bekendtgørelse om økonomisk regulering af Energinet og dennes helejede datterselskab
2763723_0004.png
§ 15.
Energinet skal efter § 4, stk. 3, i lov om Energinet ansøge om godkendelse af:
1) Anlægsprojekter, der har en væsentlig betydning for gastransmissionssystemet på grund af
etablering af nye gastransmissionssystemer eller ændringer i det bestående system og kan medføre
tillæg til indtægtsrammen efter § 37 d, stk. 1, 2. pkt., i lov om gasforsyning.
2) Større modningsprojekter, som Energinet iværksætter til afdækning af behov for og eventuelt valg
af løsning på et konstateret behov, når der er tale om væsentlige ændringer af
gastransmissionssystemet.
3) Indmeldelse af projekter til EU-Kommissionens Projekter af Fælleseuropæisk Interesse (PCI-
projekter).
Stk. 2.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan i helt særlige tilfælde bestemme, at et konkret
anlægs- eller modningsprojekt skal godkendes efter § 4, stk. 3, i lov om Energinet.
§ 16.
Forud for klima-, energi- og forsyningsministerens afgørelse skal følgende projekter forelægges
et udvalg nedsat af Folketinget, jf. § 4 e, stk. 1, i lov om Energinet:
1) Projekter vedrørende udbygning i relation til sammenkoblingslinjer.
2) Anlægsprojekter med forventede anlægsomkostninger på mindst 1 mia. kr.
§ 17.
Energistyrelsen kan i forbindelse med behandling af projekter om etablering af nye
sammenkoblingslinjer og visse andre større investeringer indhente ekstern bistand til vurdering af
projektet, elementer i projektet eller projektets business case.
§ 18.
Ansøgning om godkendelse efter § 4, stk. 3, i lov om Energinet skal udførligt beskrive og
dokumentere behovet for projekterne, samt deres løsningsalternativer og økonomi.
Stk. 2.
Ved større investeringer skal Energinet i ansøgning om godkendelse efter § 4, stk. 3, i lov om
Energinet afdække muligheden for, at de reelle risici indgår i de samfundsøkonomiske business cases,
eksempelvis ved anvendelse af følsomhedsberegninger.
§ 19.
Energinet skal anvende digital kommunikation i forbindelse med ansøgning efter § 4, stk. 3, i
lov om Energinet.
Kapitel 6
Energifaglig vurdering
§ 20.
Forud for systemoperatørs ansøgning til Forsyningstilsynet efter § 37 e, stk. 2, i lov om
gasforsyning, kan systemoperatør indhente klima-, energi- og forsyningsministerens energifaglige
vurdering af nye aktiviteter og aktivitetsændringer, som forventes at medføre meromkostninger, jf. § 37
e, stk. 1 i lov om gasforsyning. I den forbindelse skal systemoperatør som minimum indsende følgende
oplysninger til klima-, energi- og forsyningsministeren:
1) En beskrivelse af de nye aktiviteter eller aktivitetsændringer, der forventes at medføre
meromkostninger. Beskrivelsen skal have en passende detaljeringsgrad i forhold til hver aktivitets
eller aktivitetsændrings udviklingsstadie, som eksempelvis nogle forventelige udviklinger, hvori nye
aktiviteter og aktivitetsændringer kan rummes, og hvor væsentlige afledte konsekvenser kan udledes.
2) Oplysninger om, hvorledes hver ny aktivitet eller aktivitetsændring relaterer sig til systemdrift.
Systemdrift omfatter eksempelvis markedsudvikling, systemudvikling, systemdriftsudvikling og
udvikling af tekniske kompetencer i forbindelse med teknologiudvikling eller indpasning af gas fra
vedvarende energikilder.
3) Budget for nødvendige omkostninger i reguleringsperioden ved gennemførelse af hver aktivitet
eller aktivitetsændring.
4)Hvorledes der er sket inddragelse af offentligheden, jf. § 37 e, stk. 1, i lov om gasforsyning,
herunder om der er sket skriftlig eller mundtlig inddragelse og om inddragelsen eksempelvis er sket
via Energinets hjemmeside, på interessentmøder, workshops, webinar eller via en skriftlig høring,
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Orientering om høring af ændring af bekendtgørelse om økonomisk regulering af Energinet og dennes helejede datterselskab
2763723_0005.png
samt hvilke forhold, der er blevet drøftet og kommenteret på i forbindelse med inddragelse af
offentligheden.
Kapitel
7
Delegation
§ 21.
Energistyrelsen udøver på klima-, energi- og forsyningsministerens vegne de beføjelser, som
ministeren tillægges i medfør af § 4, stk. 8, i lov om Energinet.
Stk. 2.
Energistyrelsen udøver på klima-, energi- og forsyningsministerens vegne de beføjelser, som
ministeren tillægges i medfør af § 4, stk. 3-5, i lov om Energinet for så vidt angår udbygninger og
ændringer af transmissionssystemet, hvor omkostningerne vurderes at være mindre end 150 mio. kr.
Klage- og ikrafttrædelsesbestemmelser
§ 22.
Klage over de afgørelser, som Energistyrelsen træffer i medfør af § 21, stk. 2, kan ikke
indbringes for klima-, energi- og forsyningsministeren.
§ 23.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1.
januar 2024.
juli 2021, jf. dog stk. 2.et.
Stk. 2.
§§ 7-16, § 18 og § 20, stk. 2, træder i kraft den 1. januar 2022.
Stk. 2.
Bekendtgørelse
nr. 1047 af 28. maj 2021 om systemansvarlig virksomhed og anvendelse af
gassystemet ophæves.Bekendtgørelse
nr. 1034 af 4. november 2011 om anvendelse af
naturgasforsyningsnettet og planer for det fremtidige behov for gastransmissionskapacitet ophæves. §§
7-12 i bekendtgørelsen finder dog fortsat anvendelse indtil den 1. januar 2022.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, den
28. maj
XX november 2023
Lars Aagaard
/ Martin Hansen
Officielle noter
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/73/EF af
13. juli 2009 om fælles regler for det indre marked for naturgas og om ophævelse af direktiv 2003/55/EF, EU-Tidende 2009,
nr. L 211, side 94.
1)