Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del Bilag 115
Offentligt
2795417_0001.png
Notat om rapportering af udledningsdata for Samsørute og undtagelse fra
kvotebetaling i ETS1
Center
Sektoromstilling og klima-
fremskrivning
Kontor
Sektoromstilling
Dato
7. december 2023
J nr.
2023 - 5747
I revisionen af EU’s kvotedirektiv fra maj 2023 udvides kvotesystemet, så udlednin-
ger fra skibe og færger over 5.000 bruttoton omfattes af kvotebetaling i det eksiste-
rende kvotesystem (ETS1). Kvotebetalingen indfases gradvist i 2024-2026 og ba-
seres på rederiernes årlige indrapportering af udledninger til EU’s THETIS-MRV-
database,
jf. MRV-forordningen (EU/2015/757).
Medlemslande kan i 2024-2030 undtage indenrigsfærger mellem fastland og øer
uden fast vej- eller jernbaneforbindelse og med færre end 200.000 indbyggere for
kvotebetaling. Fristen for anvendelse af undtagelsen for 2024 var den 15. septem-
ber 2023. Baseret på indrapporterede udledninger i THETIS-MRV-databasen er
Bornholmruten Rønne-Køge den eneste rute, der mødte kriterierne. Regeringen
har besluttet at undtage ruten af hensyn til sammenhængskraften til Bornholm og
den lave klimaeffekt ved undtagelsen af ruten.
Samsøruten Hou-Sælvig indgår ikke af MRV-databasen, da Samsø Rederi ikke har
indmeldt udledningsdata fra ruten. KEFM har opdaget, at dette er en fejl, da ruten
har udledninger af CO
2
e i DCE-databasen. Rederiet forventer at rette deres indrap-
portering af udledninger for 2022 inden udgangen af 2023, og efterfølgende indbe-
rette udledninger siden 2018 til databasen, hvilket der har været pligt til.
Det skønnes, at ruten vil blive pålagt kvotebetaling svarende til ca. 1-5 mio. kr. år-
ligt i 2024-2030,
jf. tabel 1.
/TILMU
Tabel 1
Forventet kvotebetaling for Hou-Sælvig ruten i 2024-2030
2024
Kvotebetaling (mio. kr.,
1
2023-priser)
2025
3
2026
4
2027
4
2028
4
2029
5
2030
5
I alt
26
Anm.: Det skønnes, at færgeforbindelsen udleder ca. 0,005 mio. ton. CO₂ årligt i perioden 2024-
2030. I skønnet forudsættes det, at færgerutens udledningsniveau i 2021, jf. DCE-
færgedata, fastholdes fremadrettet . Kvotebetaling indfases løbende med 40 pct. i 2024, 70
pct. i 2025 og 100 pct fra 2026. Kvotepriserne er baseret på FM’s kvoteprisfremskrivning fra
januar 2023. Skønnene er behæftet med betydelig usikkerhed.
Kilde: Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 115: Notat om rapportering af udledningsdata for Samsørute og undtagelse fra kvotebetaling i ETS1
2795417_0002.png
Samsø Rederi er ejet af Samsø Kommune. Det bemærkes, at KEFM i høringssvar
vedr. CO
2
-kvoteloven har angivet, at lovforslaget ikke forventes at have økonomi-
ske konsekvenser for kommuner og de kommunalt drevne færger. Dette er således
ikke rigtigt set i lyset af, Samsøruten Hou-Sælvig forventes at skulle svare kvoter
givet deres forventede udledninger.
Side 2/2