Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del Bilag 113
Offentligt
2794403_0001.png
Overkompensationsvurdering for biogasstøtteordninger 2020-2022
Center
Center for varme, affald og
gas
Dato
6. december 2023
J nr.
2022 - 1709
Det følger af statsstøttegodkendelserne af støtteordningerne til anvendelse af bio-
gas, at Danmark skal sikre, at støttemodtagerne ikke bliver overkompenserede.
Dette bliver overvåget på ordningsniveau for hver enkelt støtteordning via årlig be-
regning af støtteintensiteten, dvs. støttesatsen som andel af det beregnede støtte-
berettigede beløb. I dette notat beskrives resultaterne af overkompensationsvurde-
ringen for støtteordningerne.
Vurderingen af biogasstøtteordningerne i 2020-2022 konkluderer, at der er fundet
overkompensation i perioden for ordningen til opgraderet biogas, og at støttesatsen
til opgraderet biogas derfor skal nedsættes. For de resterende ordninger viser vur-
deringen ikke overkompensation.
Overkompensationsvurdering for de enkelte støtteordninger
Tabel 1 viser støtteintensiteten i 2020-2022 for støtteordningerne til hhv. opgrade-
ring, elproduktion, proces og varme. Det fremgår, at støtteintensiteten samlet for
den treårige periode er under 100 pct. for støtteordningerne til elproduktion, proces
og varme. Det betyder, at støttesatserne har været under de beregnede støttebe-
rettigede beløb, og det kan derfor konkluderes, at der ikke er forekommet overkom-
pensation på disse ordninger i 2020-2022, hvorfor støttesatsen derfor ikke skal
nedsættes. For biogas til opgradering er støtteintensiteten samlet for den treårige
periode over 100 pct., hvilket betyder, at støttemodtagerne på denne ordning er
blevet overkompenserede i perioden, og der derfor skal foretages en reduktion af
støttesatsen.
Tabel 1
Støtteintensiteten for hver enkelt støtteordning i perioden 2020-2022
Støtteintensitet, pct.
Biogas til opgradering
Biogas til elproduktion (fast afregning)
Biogas til elproduktion (pristillæg)
Biogas til procesformål
Biogas til varme
2020
81
78**
53
56
31
2021
129**
71
18
92**
53**
2022
102
0
47
47
0
2020-2022*
104
45
42
66
44
Anm.: *Støtteintensiteten for 2020-2022 beregnes som et samlet gennemsnit for hele perioden.
**Disse tal varierer ift. foregående års vurdering, da der løbende sker korrektioner i
støttesystemet.
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 113: Orientering om overkompensationsvurdering for biogasstøtteordninger og udsendelse af bekendtgørelse i høring
2794403_0002.png
Den konstaterede overkompensation på opgradering udgør 3,8 kr./GJ over perio-
den 2020-2022. Dette vil håndteres ved midlertidigt at nedsætte støttesatsen for
opgradering med 3,8 kr./GJ i tre år. Det er besluttet, at støtten nedsættes midlerti-
digt, da overkompensationen vurderes primært at kunne tilskrives de ekstraordi-
nært høje gaspriser, der har fundet sted i denne periode.
Særligt for 2022
Støttesatsen for varme udgøres udelukkende af et variabelt tillæg, der stiger med
lave naturgaspriser, og omvendt. Dette tillæg var i 2022 0 kr./GJ, og der er således
ikke udbetalt støtte på denne ordning i dette år, jf. en støtteintensitet på 0 pct. For
elproduktion fastafregning gælder, at støttemodtagerne er sikret en minimumsind-
tægt på 83,9 øre/kWh (2022-sats), og er elprisen lavere end denne sats, modtager
støttemodtagerne differencen i støtte. Omvendt sker der en betaling af difference
ved en højere elpris, hvilket var tilfældet i 2022.
Baggrund om metoden
Der er tale om overkompensation, når støttemodtagernes samlede nettoudgifter
ved anvendelse af biogas, inklusive støtte, er lavere end anvendelse af de alterna-
tive brændsler, eksempelvis brug af naturgas. Der vil i sådanne tilfælde være en
EU-retlig forpligtelse til at nedsætte støtten til et niveau, som ikke overkompenserer
støttemodtagerne. Vurderingen foretages på ordningsniveau og baseres på drifts-
økonomiske oplysninger fra de repræsentative støttemodtageres offentlige regn-
skaber. Overkompensationsvurderingen foretages hvert år på baggrund af den
samlede støtteintensitet over en rullende treårig periode. Første gang for 2018-
2020, herefter for 2019-2021, og i år for 2020-2022 osv. Hvis der vurderes at være
overkompensation, og støtten derefter reguleres, opstartes en ny treårig periode,
således at alle år kommer til at indgå i en vurdering, men ét år ikke kan give anled-
ning til overkompensation to gange. Det vil sige, at der for ordningen til opgradering
opstartes en ny vurderingsperiode næste år, således at der først vil blive udført en
samlet treårig vurdering igen for perioden 2023-2025.
For biogas til opgradering og elproduktion gælder det, at der først beregnes et af-
skæringskriterium med henblik på at afgrænse vurderingen til repræsentative støt-
temodtagere. Hermed sikres det, at de offentlige årsregnskaber, der anvendes til
overkompensationsvurdering, er baseret på støttemodtagere, hvis eneste eller pri-
mære økonomiske aktiviteter med høj sandsynlighed er biogasrelaterede. På bag-
grund af de repræsentative støttemodtageres bruttoomkostninger
1
beregnes det
støtteberettigede beløb. Endelig beregnes støtteintensiteten, dvs. støttesatsen som
andel af det maksimale beregnede støtteberettigede beløb.
1
Bruttoomkostningerne pr. anvendt enhed biogas (til opgradering/elproduktion) beregnes pba. de re-
præsentative støttemodtageres samlede omkostninger (inkl. 10 pct. forrentning af materielle anlægsakti-
ver), indtægter (herunder støtte og evt. indtægter fra salg af oprindelsesgarantier), støttemængde samt
naturgasprisen det pågældende år. For biogas til opgradering anvendes den totale mængde, der er inji-
ceret til gassystemet.
Side 2/3
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 113: Orientering om overkompensationsvurdering for biogasstøtteordninger og udsendelse af bekendtgørelse i høring
2794403_0003.png
For biogas til proces og varme er det ikke muligt at anvende støttemodtagernes
årsregnskaber til at gennemføre overkompensationsvurdering, da virksomhederne
enten ikke har offentlige årsregnskaber eller har andre primære økonomiske aktivi-
teter end biogas. Derfor anvendes bruttoomkostningerne for opgraderet biogas til at
beregne det støtteberettigede beløb samt støtteintensiteten for disse to ordninger.
Baggrund om vurderingsgrundlaget for 2022
For hvert enkelt år identificeres alle repræsentative virksomheder på de forskellige
ordninger, som udgør en større eller mindre andel af den samlede produktion på
ordningerne. Her gennemgås som eksempel vurderingsgrundlaget for det seneste
år. På støtteordningen til opgradering var der i alt 57 virksomheder i 2022, og heraf
er identificeret 49 repræsentative virksomheder, som står for 96 pct. af den støttede
mængde på ordningen. På støtteordningen til elproduktion fast afregning var der i
alt 66 virksomheder i 2022, og heraf er identificeret 4 repræsentative virksomheder,
som står for 3 pct. af den støttede elproduktion. For støttemodtagere på elproduk-
tion pristillæg er der identificeret 4 repræsentative årsregnskaber ud af de i alt 54
virksomheder. Her er overkompensationsvurderingen baseret på ca. 20 pct. af den
støttede elproduktion på pristillæg i 2022
2
.
2
De meget få repræsentative støttemodtagende virksomheder på elproduktionsordningerne skyldes, at
afskæringskriteriet bliver lavt ved meget høje gaspriser, som dem, der er set i 2022.
Side 3/3