Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del Bilag 112
Offentligt
2794387_0001.png
HØRINGSNOTAT
Kontor/afdeling
Varme og affald
Dato
24. november 2023
J nr.
2023 - 12596
/mvnw
Høringsnotat vedr. udkast til bekendtgørelse om
ændring af bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører m.v.
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører
m.v. blev sendt i ekstern høring den 12. oktober 2023 med frist for afgivelse af høringssvar
den 9. november 2023.
Der er modtaget i alt 8 høringssvar i høringsperioden.
Følgende 3 høringsparter har fremsendt bemærkninger til udkastet til
bekendtgørelsesændringen:
Brancheforeningen Cirkulær
Dansk Fjernvarme
Kommunernes Landsforening (KL)
Følgende 5 høringsparter har oplyst, at de ingen bemærkninger har til udkastet til
bekendtgørelsesændringen:
Dansk Arbejdsgiverforening
DIN Forsyning
Erhvervsflyvningens Sammenslutning
Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI)
Forsyningstilsynet
I det følgende vil de indkomne høringssvar blive gennemgået efterfulgt af ministeriets
bemærkninger. Bemærkningerne er markeret med kursiv. For detaljerede oplysninger om
svarenes indhold henvises der til de fremsendte høringssvar, som kan ses på
Høringsportalen.
KL
KL bemærker, at det i høringsbrevet fremgår, at der er indsat en bagatelgrænse for
indberetningspligtige anlæg med henblik på at begrænse de administrative byrder for
kommuner og mindre anlæg. Det er KL’s forståelse, at indberetningspligten påhviler
affaldsforbrændingsanlæggene, og KL beder derfor Energistyrelsen oplyse om, hvilke
administrative opgaver og byrder samt omfanget heraf, der påhviler kommunerne.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet bemærker, at kravene om indberetning kun forventes at medføre begrænsede
administrative omkostninger hos affaldsforbrændingsanlæggene. I høringsbrevet fremgår
det, at der i bekendtgørelsen er fastsat en bagatelgrænse, så det alene er anlæg af en vis
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 112: Ændringsbekendtgørelse og orientering om høring af affaldsaktørbekendtgørelsen
2794387_0002.png
størrelsesorden, som skal indberette oplysninger til Energistyrelsen. Hermed undgås
behovet for løbende årlig koordinering mellem Energistyrelsen og kommunerne med henblik
på at kortlægge indberetningspligtige mindre anlæg, hvor kommunen er
godkendelsesmyndighed.
Brancheforeningen Cirkulær og Dansk Fjernvarme
Brancheforeningen Cirkulær og Dansk Fjernvarme anfører, at det generelt er vigtigt, at
værkerne har en ensartet forståelse af, hvad der skal indberettes, fx begreber som installeret
kapacitet og funktionel kapacitet, eller hvordan, der skelnes mellem levetidsforlængelse og
vedligehold. Derudover bør der også tages højde for brændværdiens udvikling, der varierer
alt efter hvilken type affald, der forbrændes, da denne har betydning for kapaciteten.
Brancheforeningen Cirkulær og Dansk Fjernvarme anfører specifikke bemærkninger til en
række indberetningspunkter:
2.b: Den miljøgodkendte kapacitet er et udtryk for, hvad et anlæg må brænde,
men ikke hvad det kan brænde. Den miljøgodkendte kapacitet kan således
ikke alene afspejle et anlægs faktiske kapacitet og bør derfor ikke anvendes
som grundlag for beslutninger vedr. kapacitetsreduktion.
2.e: Driftstimer i sig selv kan kun i ringe grad sige noget om kapaciteten. Ofte
oplever anlæg at være nedregulerede, f.eks. som følge af
afsætningsbegrænsninger af fjernvarme i sommerhalvåret. Den reducerede
kapacitet bliver opgjort korrekt ved at kigge på rå driftstimer. I stedet bør
ækvivalente fuldlasttimer indberettes og anvendes.
2.f.g.h og i: Disse parametre har ikke nogen umiddelbar betydning for
kapaciteten af affaldsforbrænding, men derimod kun på energiproduktion og
miljøparametre. Foreningerne tilbyder at indgå i en nærmere drøftelse herom.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet bemærker, at der lægges op til en branchedialog med henblik på at skabe en
ensartet forståelse af de indberetningspligtige oplysninger blandt
affaldsforbrændingsanlæggene, herunder hvad der forstås ved de forskellige anvendte
begreber i bilag 6 ’Oplysninger, som skal indberettes til brug for monitorering, jf. § 51 a’.
Ministeriet bemærker hertil, at der med den installerede kapacitet forstås ovnens oprindelige
installerede kapacitet i ton, hvor der ikke tages højde for ovnens alder, vedligehold, havari,
varmeafsætningsmuligheder og bortkølingsmuligheder. Mens der med den funktionelle
kapacitet forstås den installerede kapacitet i ton, hvor der tages højde for ovnens alder,
vedligehold, havari, varmeafsætningsmuligheder og bortkølingsmuligheder. Ministeriet
lægger op til en branchedialog herom, således at der kommer en fælles forståelse for
begreberne forud for indberetning. Med en levetidsforlængelse forstås i denne
sammenhæng, at der foreligger en relevant myndighedsgodkendelse. Ministeriet er enige i,
at affaldets brændværdi har betydning for kapaciteten på anlæggene, hvorfor der bør tages
højde for denne i monitoreringen.
Side 2/3
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 112: Ændringsbekendtgørelse og orientering om høring af affaldsaktørbekendtgørelsen
I forhold til den specifikke bemærkning vedrørende 2.b er ministeriet enig i, at den
miljøgodkendte kapacitet er et udtryk for hvad anlæggene må brænde. Ministeriet
bemærker, at oplysningen der indhentes med punkt 2.b stadig er relevant
for
ministeriets
beregninger af den fremskrevne kapacitet i sektoren, hvorfor der ikke vil blive tilføjet nogle
ændringer til punkt 2.b.
I forhold til den specifikke bemærkning vedrørende 2.e bemærker ministeriet, at oplysninger
om driftstimer skal indgå i ministeriets beregninger af den fremskrevne kapacitet i sektoren.
Ministeriet er opmærksomme på, at driftstimer påvirkes af en række faktorer, herunder bl.a.
afsætningsbegrænsninger i sommerhalvåret og havarier og ikke alene kan bruges til at
beskrive kapaciteten.
I forhold til den specifikke bemærkning vedrørende 2. f, g, h og i bemærker ministeriet, at
oplysninger om diverse installationer på de enkelte ovne skal indgå i ministeriets
beregninger af den fremskrevne kapacitet i sektoren, da installationerne har betydning for
anlæggenes økonomiske forhold samt energiproduktion og dermed også kapacitet.
De specifikke bemærkninger fra Brancheforeningen Cirkulær og Dansk Fjernvarme har givet
anledning til ændring af punkt 2.c, 2.d og 3.e i Bilag 6, hvor angivelsen af den installerede og
funktionelle kapacitet i stedet skal opgøres som ’tons affald pr. time ved en eller flere
angivne brændværdier’ i stedet for som ’tons pr. time og antal GJ pr. time’.
Side 3/3