Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del Bilag 111
Offentligt
2794110_0001.png
Risegaard, den 4. december 2023.
Til Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Vedr. Energiø Bornholm, Landanlæg.
Som lodsejer til det planlagte landanlæg på Bornholm har jeg jfr. nedenfor med særlig interesse læst miljø-
rapporten:
”Miljøvurdering af udkast til Plan for Program Energi Bornholm,
Miljørapport del 3: Land”.
Jf. min gennemgang nedenfor fremgår det med al tydelighed af Miljørapporten, at en placering af landan-
lægget i den sydlige del af udpegningsområdet frarådes. Ifølge rapporten bør landanlægget i stedet placeres
i den nordlige del af udpegningsområdet.
Det er min vurdering, at Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget skal sikre, at Energistyrelsen i det videre ar-
bejde iagttager de forhold som fremgår af miljørapporten således, at de miljømæssige påvirkninger af dette
kæmpe byggeri minimeres.
På de følgende sider fremgår mit høringssvar indsendt til Energistyrelsen den 30. november 2023.
Jens-Otto A. Sonne
Ahlstandsvej 2
3700 Rønne
Ejer af Risegaard
Søndre Landevej 104
3720 Åkirkeby
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 111: Henvendelse af 4/12-23 fra Jens-Otto Arboe Sonne, Rønne, om ændret placering af Landanlæg Energiø Bornholm som konsekvens af "Miljøvurdering"
2794110_0002.png
Risegaard, den 30. november 2023.
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Høringssvar til ”Plan for Program Energiø Bornholm”.
Som lodsejer til det planlagte landanlæg på Bornholm har jeg med særlig interesse læst miljørapporten:
”Miljøvurdering af udkast til Plan for Program Energi Bornholm,
Miljørapport del 3: Land”.
Jf. min gennemgang nedenfor fremgår det med al tydelighed, at en placering af landanlægget i den sydlige
del af udpegningsområdet i rapporten frarådes. Ifølge rapporten bør landanlægget i stedet placeres i den
nordlige del af udpegningsområdet.
Det er min vurdering, at Energistyrelsen i det videre arbejde skal iagttage de forhold som fremgår af miljø-
rapporten og tilrette projektet ud fra de i rapporten påpegede forhold.
Jf. Rapportens pkt. 4. Mennesker og samfund
Af rapporten side 26 fremgår følgende formulering
i afsnittet ”Miljøvurdering”:
”Inden
for planområdet vil en kystnær og sydlig placering af et fremtidigt højspændingsanlæg derfor
få en større og mere synlig visuel påvirkning end en nordlig placering inde i landet. I forbindelse med
realiseringen af planen og udvælgelsen af den eksakte placering skal dette indtænkes.”
Og videre på samme side:
”På
grund af områdets terrænhældning vil stationens høje anlægsdele kunne ses over længere afstande
hvis det betragtes fra de sydlige omkringliggende landskaber”
I den sammenfattede vurdering pkt. 4.1.7 fremgår på side 30:
”Påvirkningsgraden
af de visuelle forhold på Bornholm vurderes som udgangspunkt at være høj, idet
højspændingsanlægget vil udgøre et dominerende element i et landskab, som i dag primært er domi-
neret af landbrugsdrift. Det vurderes at være muligt at finde en placering af højspændingsanlæg in-
den for planområdet på Bornholm uden, at påvirke væsentlige landskabselementer og dermed vurde-
res graden af den potentielle visuelle påvirkning at være moderat. Den visuelle indvirkning som følge
af realiseringen af planen er derfor ikke væsentlig”
Det fremgår af ovenstående, at en placering i den sydlige del af planområdet frarådes og at en nordlig
placering i stedet skal indtænkes, da den visuelle indvirkning alternativt vil være høj.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 111: Henvendelse af 4/12-23 fra Jens-Otto Arboe Sonne, Rønne, om ændret placering af Landanlæg Energiø Bornholm som konsekvens af "Miljøvurdering"
2794110_0003.png
I det sydlige område ligger der i øvrigt en række ejendomme ud til Søndre Landevej som i den grad rammes
såvel økonomisk som menneskeligt, hvis landanlægget placeres i den sydlige del. Dette vil ikke tilsvarende
gøre sig gældende, hvis anlægget placeres nordligt.
Jf. Rapportens pkt. 5. Materielle goder
Af rapporten side 51 fremgår følgende formulering i afsnittet
”Jordbundsforhold”:
”Jordbundsforholdene
på det sydlige Bornholm er domineret af moræneler, men med væsentligt ind-
slag af ferskvandsdannelser som kan være tørv omkring Risebæk og Læså, samt områder præget af
smeltevandssand og grus i den vestlige del af planområdet, som vist på Figur 5-1. Lavningerne omkring
Risebæk er fremkommet ved dræning af en stor
mose ”Myrene” der lå her tidligere.”
”Det
fremgår da også af Kapitel 4.1, at der inden for planområdet er flere områder af geologisk beva-
ringsværdi. Det er derfor vigtigt, at man til stadighed kan opleve, undersøge og formidle den geologiske
historie, som landskabet er et resultat af (Miljøministeriet, n.d.-a). Det skal som udgangspunkt sikres,
at værdifulde geologiske områder friholdes for byggeri og anlæg. Området på Bornholm har derfor en
høj sårbarhed.”
”Lavbundsarealer
udgør et vigtigt potentiale for udvikling af områder med stor naturværdi. Det kan
f.eks. være kunstigt afvandede eller drænede arealer, der tidligere var strandenge, moser, lavvandede
søer og fjorde. Formålet med udpegning af lavbundsarealer i kommuneplanen er både et fremtidigt
potentiale for naturgenopretning, men også at lavtliggende arealer i særlig grad vil blive udsat for
oversvømmelse som følge af klimaændringer. Alene af den grund kan det være hensigtsmæssigt at
friholde lavbundsarealer for byggeri og anlæg. Lavbundsarealerne har derfor en høj sårbarhed.
”Planområde
for højspændingsanlæg og landkabler på Bornholm omfatter lavbundsarealer omkring
Risebæk.”
”Lavbundsarealerne er rester af en smeltevandssø, som blev drænet første gang i 1930’erne og sidst i
1980’erne. I denne proces sænkede man drængrøfterne og derved opstod,
der problemer med okkerud-
trængning i Risebæk.”
Det fremgår med al tydelighed, at etablering af et højspændingsanlæg i det sydlige område i udpegnings-
området frarådes.
Det sydlige område er et lavbundsareal med stor sårbarhed. Som det fremgår er lavbundsarealer ikke egnet
til byggeri og anlæg, men bør i stedet indgå i et naturopretningsprojekt. Hele det sydlige område var tidligere
et moseområde, hvor kvæg gik og afgræssede. Kun som følge af udgravning af grøfter og dræning er det
gennem årene lykkedes, at inddrage området i konventionelt landbrug. Området er fortsat præget af, at
grundvandet står højt og området er i vinterhalvåret mættet af vand eller oversvømmet.
I en tid hvor alle taler om nødvendigheden af at genoprette naturen og skabe plads til dyreliv af enhver art,
er det tankevækkende at Energistyrelsen
som et statsligt organ
tilsyneladende har mulighed for at tilside-
sætte miljøet på et så afgørende punkt ved at opføre et transformeranlæg i området
specielt når anlægget
som anført i rapporten kan placeres mere nordligt
eller et helt andet sted.
Etablering af et landanlæg i den sydlige del af udpegningsområdet forudsætter, at grundvandet sænkes såvel
under byggeriet, men formentlig også på sigt, da anlægget ellers i perioder vil stå under vand.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 111: Henvendelse af 4/12-23 fra Jens-Otto Arboe Sonne, Rønne, om ændret placering af Landanlæg Energiø Bornholm som konsekvens af "Miljøvurdering"
2794110_0004.png
Sænkning af grundvandet medfører 2 væsentlige miljøkatastrofer.
For det første vil der som korrekt beskrevet i rapporten ske en enorm og uoprettelig okkerudtrængning i den
naturfredede Risebæk, som løber ud i Østersøen. Der er planlagt etableret nogle bassiner, hvor okker skal
nedfældes. Men jeg er i tvivl om hvorvidt det praktisk er muligt ud fra anslået 90 hektar, at beregne størrelsen
på sådanne bassiner således, at vandet ikke indeholder okker, når det ledes videre til Risebæk. For det andet
vil bassiner medføre en regulering af vandtilførslen til Risebæk, hvilket mig bekendt er i strid med gældende
lovgivning.
For det andet vil sænkning af grundvandet jf. rapportens side 141 afsnit 12.1.3 medføre en forringelse af
vandkvalitet og kvantitet.
”Realisering af planen vurderes til ikke at medfører en potentiel væsentlig påvirkning af grundvand, og
der er derfor ikke behov for afværgeforanstaltninger. Dette gælder dog kun, hvis der ikke grundvands-
sænkes i områder, hvor det kan betyde en forringelse af vandkvalitet og kvantitet. Dvs. i sårbare ind-
vindingsområder og i nærheden af vandløb.”
Sammenfattende fremgår det af rapporten, at:
Den visuelle påvirkning af transformeranlægget vil være høj, hvis anlægget placeres i det sydligt
udpegede område, men alene moderat ved en mere nordlig placering
Lavbundsarealer - som ved Risebæk - skal friholdes for byggeri og anlæg. Dvs. anlægget skal place-
res mere nordligt eller et helt andet sted.
Lavbundsarealer
som det sydligt udpegede område udgør - skal anvendes til naturopretningspro-
jekter og ikke til anlæg og byggeri.
Placering i det sydlige område vil nødvendiggøre sænkning af grundvandet, hvilket vil medføre for-
ringelse af vandkvalitet og kvantitet. Som følge heraf skal anlægget placeres mere nordligt eller et
helt andet sted.
Som følge af ovenstående må de ansvarlige myndigheder sørge for, at Energistyrelsens planlagte placering
af transformeranlægget ændres.
Jens-Otto A. Sonne
Ejer af Risegaard
Søndre Landevej 104
3720 Åkirkeby