Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del Bilag 108
Offentligt
2793250_0001.png
Komiténotat til Folketingets Europaudvalg
Dato
4. december 2023
Kommissionens forslag til revision af forordning (EU) 327/2011 om mil-
jøvenligt design af ventilatorer i henhold til Europa-Parlamentets og Rå-
dets direktiv 2009/125/EF af 21. oktober 2009
1. Resumé
Europa-Kommissionen har den 10. november 2023 fremsat forslag til revision af
forordning om krav til miljøvenligt design af ventilatorer. Anvendelsesområdet om-
fatter ventilatorer, der enten integreres i andre produkter, eller fungerer som selv-
stændige enheder. Der er tale om ventilatorer, der anvendes i industri og erhverv.
Anvendelsesområdet omfatter ikke ventilationsaggregater til boligventilation - disse
produktgrupper reguleres i øvrige ecodesign- og energimærkningsproduktforordnin-
ger.
Ecodesign regulerer energi- og ressourceeffektivitetskrav og informationskrav. Her-
med sikres et velfungerende europæisk marked for produkter af høj energi- og res-
sourceeffektivitet, lige konkurrencevilkår for virksomheder samt mere energi- og
ressourceeffektive produkter til forbrugerne.
Forslaget er sat til afstemning på et møde i Den Regulerende Komite for Ecodesign
den 12. december 2023. Ikrafttrædelsestidspunktet er ikke specificeret, men retsak-
ternes bestemmelser forventes at finde anvendelse i hhv. ultimo 2025 og ultimo
2026.
Forslaget vurderes at have mindre statsfinansielle konsekvenser i form af mindre
elafgiftsprovenu. Forslaget vurderes hverken, at have væsentlige samfundsøkono-
miske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser, og vurderes ikke at berøre beskyt-
telsesniveauet i Danmark.
Regeringen er positiv over for forslaget og lægger vægt på, at ecodesignkravene
bidrager til EU's klima- og energimål og til de ressourceeffektivitetsmål, der er fast-
sat i handlingsplanen for cirkulær økonomi 2020, ved at forbedre energi- og res-
sourceeffektiviteten for produktgruppen
Regeringen agter at stemme for forslaget.
Side 1/6
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 108: Komiténotat om miljøvenligt design af ventilatorer
2793250_0002.png
2. Baggrund
Europa-Kommissionen har den 10. november 2023 fremsat forslag til revision af
forordning (EU) 327/2011 om krav til miljøvenligt design af ventilatorer med en
elektrisk effekt mellem 125W og 500kW.
Forslaget til forordning er fremsat med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2009/125/EF (ecodesigndirektivet) om rammerne for fastlæggelse af krav til
miljøvenligt design af energirelaterede produkter.
Forslaget skal behandles efter forskriftsproceduren med kontrol, jf. artikel 5a i Rå-
dets afgørelse 1999/468/EF, og det forventes, at forslaget bliver sat til afstemning
på den Regulerende Komités møde den 12. december 2023.
Ved kvalificeret flertal for forslaget i komitéen, forelægger Kommissionen forslaget
for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og
absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet
og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig imod inden for
tidsfristen.
3. Formål og indhold
Ecodesigndirektivet med tilhørende harmoniserende produktforordninger er et vigtigt
redskab, der
bidrager til den grønne omstilling, ved at øge energieffektiviteten og
miljøbeskyttelsesniveauet af
produkter og apparater på det europæiske marked.
Formålet med ecodesigndirektivet er at bidrage til EU's klima- og energimål samt til
de ressource- og effektivitetsmål, der er fastsat i EU’s handlingsplan for cirkulær
økonomi 2020
.
Revisionsstudiet for ecodesign-reguleringen for ventilatorer har påvist, at den eksi-
sterende regulering har bidraget betydeligt til reduktioner af elforbrug og drivhus-
gasudledning; 14 TWh årligt fra 2020 svarende til 5 Mt CO2e, stigende til 27 TWh
om året fra 2030, svarende til 8 Mt CO2e. Revisionsstudiet påviser desuden et be-
tydeligt additionelt energibesparelsespotentiale for omkostningseffektive forbedrin-
ger af produktgruppen. Hovedsageligt gennem mere ambitiøse energieffektivitets-
krav, udvidelse af anvendelsesområdet og en generel skærpelse af definitionerne i
reguleringen for at lukke eksisterende loopholes.
Den reviderede retsakt har til formål at højne energi- og ressourceeffektiviteten bl.a.
ved at stille krav, som fremmer produkter med høj energieffektivitet. Desuden stilles
krav, som faciliterer reparation og vedligehold gennem bl.a. informationskrav og til-
gængeliggørelse af reservedele. Samtidig er revisionen fremsat med henblik på at
sikre en fortsat udvikling af produktområdet og dermed muligheden for at høste om-
kostningseffektive energi- og ressourcebesparelser.
Side 2/6
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 108: Komiténotat om miljøvenligt design af ventilatorer
2793250_0003.png
Reguleringen er målrettet producenter, importører og bemyndigede repræsentanter.
Harmoniserede produktkrav sættes med henblik på at sikre lige konkurrenceforhold
for industrien og klare rammer for tilsynsmyndighedernes markedstilsyn.
Foreslåede krav
Anvendelsesområdet omfatter ventilatorer (med en elektrisk effekt mellem 125W og
500kW), som er defineret ved, at de er beregnet til at ventilerer områder, som ikke
anvendes til beboelse. Anvendelsesområdet foreslås udvidet til bl.a. tunnelventilato-
rer. Anvendelsesområdet omfatter altså hverken komfortventilatorer til indendørs-
brug, ventilatorer til udluftningsbrug i emhætter, eller ventilationsaggregater, som an-
vendes til boligventilationssystemer - disse produktgrupper reguleres under en
række andre ecodesign- og energimærkningsproduktforordninger.
Forslaget indeholder en række krav, der skal understøtte øget energi- og ressource-
effektivitet:
stramning af krav til minimal virkningsgrad (energieffektivitet) til de forskellige
typer af ventilatorer i anvendelsesområdet,
informationskrav angående virkningsgraden i forskellige kapacitetsniveauer,
krav om tilgængeligheden af reservedele og reparations- og vedligeholdsin-
struktioner for professionelle reparatører,
krav til den maksimale leveringstid for reservedele,
informationskrav vedr. reparations- og vedligeholdelsesinstruktionernes ind-
hold,
krav til, at softwareopdateringer ikke må forringe produkters ydeevne, på en
måde, så produktet ikke overholder gældende lovgivning,
krav til, at produktdesignet hverken må ændre performance under test eller efter
en kort periode på markedet.
Effekt af reguleringen
Kommissionen vurderer, at effekten af forordningsrevisionen vil give en additionel
energibesparelse på 4 TWh pr. år i EU fra 2030, stigende til 12 TWh pr. år i EU fra
2040.
Ikrafttræden af krav og revision
Kravene introduceres på en sådan måde, at producenter har tid til at omstille deres
design og produktion. Ifølge forordningsforslaget vil ændringen af de forskellige typer
krav finde anvendelse fra hhv. slutningen af 2025 og ultimo 2026, med undtagelse
af bestemmelser angående software-opdateringer og softwares indflydelse på efter-
levelse og test, som vil finde anvendelse på et nøjere specificeret tidspunkt efter
reguleringens ikrafttrædelsestidspunkt.
Side 3/6
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 108: Komiténotat om miljøvenligt design af ventilatorer
2793250_0004.png
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil, i overensstemmelse med den gældende komitéprocedure,
udtale sig, efter at den relevante Regulerende Komité har behandlet forslaget. Der
er endnu ikke fastsat dato for, hvornår Europa-Parlamentet forventes at behandle
sagen.
5. Nærhedsprincippet
For overholdelse af nærhedsprincippet henvises til, at forordningsforslaget er udar-
bejdet med baggrund i Ecodesigndirektivet (2009/125/EF). Derudover er energief-
fektivisering og ressourceknaphed grænseoverskridende aspekter, hvor en koordi-
neret indsats på EU-niveau er nødvendigt. Det har klare fordele frem for selvstæn-
dig regulering i de enkelte medlemslande.
Derfor er det regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Ecodesigndirektivet er gennemført i dansk ret i ecodesignloven, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 2166 af 29. november 2021 og ecodesignbekendtgørelsen, jf. bekendtgø-
relse nr. 1321 af 9. juni 2021, herunder indeholdende kontrol- og straffebestemmel-
ser.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forordningen vil være direkte gældende i Danmark og skal ikke implementeres i
dansk lovgivning. En vedtagelse af forslaget medfører derfor ingen lovgivningsmæs-
sige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
De forventede besparelser i elforbruget, jf. ”Effekt af reguleringen”, vil medføre et
beskedent mindreprovenu fra elafgifter fra industrien.
Det bemærkes, at afledte nationale merudgifter som følge af EU-retsakter holdes
inden for de berørte ministeriers eksisterende bevillinger, jf. budgetvejledningens be-
stemmelser herom.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Regeringen vurderer, at forordningen ikke vil medføre væsentlige samfundsøkono-
miske konsekvenser for forbrugerne, hverken industri, offentlig sektor eller hus-
stande.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Regeringen vurderer, at de samlede administrative og økonomiske konsekvenser
ved forordningen er under 4 mio. kr. Forordningen vurderes derfor ikke at medføre
væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Side 4/6
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 108: Komiténotat om miljøvenligt design af ventilatorer
2793250_0005.png
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forordningen skønnes ikke, at få konsekvenser for beskyttelsesni-
veauet i Danmark.
8. Høring
Forslaget har den 15.-22. november 2023 været sendt i høring i Specialudvalget for
Energi-, Forsyning-, og Klimapolitik. Der er modtaget følgende høringssvar:
Brancheforeningen Cirkulær
finder det positivt, at forordningen skal fremme repara-
tion. Brancheforeningen støtter særligt, at reservedele tilgængeliggøres i en tiårig
periode efter produktets markedsføring, samt informationskrav og procedurer, der
fremmer reparationen. Brancheforeningen bifalder krav om, at reparations- og vedli-
geholdelsesinformation skal leveres inden for en arbejdsdag, og anbefaler fasthol-
delse af kravet om, at produkter skal kunne skilles ad med ’almindeligt’ værktøj. Det
ønskes, at forordningen specifikt havde adresseret design med henblik på genbrug
af genbrugelige del, når et produkt ikke længere kan repareres.
Ydermere findes det beklageligt, at reservedele og manualer ikke gøres tilgængelige
for alle, som har til hensigt, at reparere et produkt. Brancheforeningen bemærker, at
den maksimale leveringstid på reservedele på otte uger, som gælder, hvis ikke andet
er specificeret mellem producent og køber eller i produktinformationen, er så lang, at
der er stor risiko for, at ventetiden afgør beslutning om, at købe nyt fremfor at repa-
rere. Endelig spørges der til, hvilken indsats, der monitorerer og afgør overholdelsen
af kravet om, at der skal være en rimelig pris for adgang til reparations- og vedlige-
holdsinformation.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at et flertal af medlemslande vil være positive over for det fremlagte
forslag og vil stemme for forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter forslaget, som er med til at fremme et velfungerende europæisk
marked for produkter med høj energieffektivitet og øgede energibesparelser. Energi-
og miljøkrav til energirelaterede produkter sikrer dette, og medfører samtidig et la-
vere energi- og ressourceforbrug og en reduktion af CO
2e
-udledningen for samfun-
det. Desuden opnår virksomhederne lige konkurrencevilkår på det indre marked, og
industrien får mere energieffektive produkter, som er nemmere og mere omkost-
ningseffektive, at få levetidsforlænget/repareret.
Regeringen støtter derfor, at produktforordning (EU) 327/2011 om krav til miljøvenligt
design af ventilatorer revideres.
For at sikre en så effektiv regulering som mulig, hvor der tages højde for den nyeste
teknologiske udvikling, vil regeringen arbejde for ambitiøse krav til energieffektivitet
og ambitiøse krav til ressourceeffektivitet i form af øget reparerbarhed, herunder øget
Side 5/6
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 108: Komiténotat om miljøvenligt design af ventilatorer
2793250_0006.png
tilgængelighed af reservedele. Desuden arbejdes for, at forordningens foreslåede
anvendelsestidspunkt fastholdes og ikke udskydes.
Selv uden regeringens ønskede ændringer til forordningsforslaget vurderes det, at
forslaget vil medføre lavere energi- og ressourceforbrug og deraf følgende CO2e-
reduktion. Derfor agter regeringen at stemme for forslaget til gennemførelsesforord-
ning.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 6/6