04.12.2023
Wind Estate anmoder om foretræde for Klima-, Energi-,
og Forsyningsudvalget
Tre projekter overlevede lukningen af Åben Dør-ordningen, men venter stadig på en
overgangsordning. Der er behov for en afklaring af overgangsordningen og en løsning, der sikrer
fremdrift i udbygningen af havvind i Danmark. Ventepositionen gør det samtidigt vanskeligt for
udviklerne at drive forretning, alt imens renter og stigende stålpriser giver svære
rammebetingelser for sektoren.
Wind Estate har ventet siden 2019
Folketingets partier skal i en nær fremtid behandle regeringens forslag til en overgangsordning for Åben
Dør, hvor Wind Estate ejer to af de tre projekter, der står til at komme med i overgangsordningen. Da
overgangsordningen har direkte indflydelse på Wind Estates vindprojekter, håber vi inderligt, at Klima-,
Energi- og Forsyningsudvalget vil give os mulighed for at præsentere vores input ved et foretræde for
udvalget.
Wind Estate ansøgte i 2019 om projekterne Paludan Flak og Kadet Banke gennem Åben Dør-ordningen.
Da ordningen tidligere på året blev lukket, var de to projekter blandt de tre projekter, som fik muligheden
for at fortsætte. Derfor blev der tidligere i år taget initiativ til at lave en overgangsordning for blandt andet
disse to projekter, men der er endnu ikke en afklaring. Derfor opfordrer Wind Estate til, at regeringen
vedtager en overgangsordning for de projekter, der kan realiseres i henhold til Havplanen. Den
nuværende venteposition begrænser vores muligheder for at planlægge kommende aktiviteter, ligesom det
er uholdbart for Danmarks indfrielse af 2030-målet, hvis vi kasserer levedygtige havvindsprojekter.
En fair og gennemsigtig overgangsordning
En overgangsordning skal først og fremmest sikre, at der kommer en udbygning af den grønne energi.
Wind Estate står klar i startboksen for at opføre de to projekter, men det er afgørende, at
overgangsordningen indrettes på en fair og gennemsigtig måde. Vi håber, at Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalget vil give os lov til at folde vores forslag til overgangsordningen ud ved et foretræde. Vi
foreslår, at følgende implementeres i overgangsordningen:
●
Konkurrenceudsættelse
- Argumentet bag lukningen af Åben Dør-ordningen var, at
embedsværket vurderede, at ordningen var i strid med statsstøttereglerne i EU. Derfor er det
forståeligt, at en overgangsordning skal indeholde et konkurrenceudsættende element. Men det er
ikke ligegyldigt, hvor i processen konkurrenceudsættelsen finder sted: Den kan finde sted før, der
er givet tilladelse til forundersøgelse, efter godkendt VVM-undersøgelse, eller efter der er givet
etableringstilladelse. For hvert trin bliver projektet mindre risikabelt for udvikleren, og dermed
øges villigheden til at betale staten en større andel for rettigheden til projektet.
Det er vores anbefaling, at konkurrenceudsættelsen ligger efter en godkendt VVM-undersøgelse.
Her
er der en større projektsikkerhed og dermed betalingsvillighed, end hvis
konkurrenceudsættelsen placeres meget tidligt i projektudviklingen. Samtidig ligger afklaringen
om udviklernes betaling for rettigheden til projektet heller ikke alt for mange år ude i fremtiden.
En konkurrenceudsættelse umiddelbart efter VVM-godkendelse giver derfor de bedste
betingelser for både staten og udvikleren.
●
Kompensation til oprindelige bydere
- En eventuel anden vindende byder vil naturligvis have
gavn af den oprindelige udviklers arbejde. Derfor er det kun rimeligt, at den vindende byder
kompenserer den oprindelige udvikler for de meget store beløb, som modningen af projekterne
har kostet. Vi anbefaler, at den oprindelige udvikler kompenseres for deres omkostninger,
såfremt udbuddet skulle gå til en anden virksomhed ved konkurrenceudsættelsen.
1