Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del Bilag 10
Offentligt
2761189_0001.png
DanskHalm
foretræde
for Klima-, energi- og Forsyningsudvalget
12. oktober 2023
Bilag til foretræde 12. oktober 2023
o
Afgifter
o
Klima og anvendelser af halm
o
Halm ressourcen
o
2023 særligt år
for halmproducenter
o
Hvem er DanskHalm
o
Kontaktoplysninger
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 10: Materiale fra DanskHalm om klimaafgift på halm
2761189_0002.png
Afgifter
-
omkostninger på den grønne
omstilling
Klimaafgift
En klima afgift på biologiske processer forventes at øge omkostningen for landbruget
ved salg af halm til andre sektorer.
Samtidig øger det udfordringen for landbruget til selv at nå de dansk mål – så erhvervet
vil klarer sig bedre klimamæssigt ved
ikke
at sælge halm til el og varme, byggeri eller
andre som ikke leverer langtidslagerbart kulstof tilbage til marken.
Det skal I som politikere være opmærksomme på ved valg af model for en klimaafgift.
Kilometerafgift
Forslag om 130 øre pr km.
Et læs halm med 18 tons får derved en afgift på 7,2 øre pr ton halm pr kørt km (halmen
er på læsset).
Når de store værker i gennemsnit kører ca. 60 km for at hente halmen, bliver afgiften
på 4,32 kr. pr ton halm
Halm til biogas og pyrolyse giver langtidslagring af kulstof i landbruget
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 10: Materiale fra DanskHalm om klimaafgift på halm
2761189_0003.png
Klima
Halm har siden 1980erne bidraget til udfasning af kul fra kraftvarmeværker og
giver
derved fortsat anledning til store klima-
og miljøgevinster i energisektoren.
I SEGES Innovations klimavirkemiddelkatalog fra 2023, viser de at ved anvendelse af 1, 4
millioner ton halm til pyrolyse vil det give en klimaeffekt
i landbruget på
0,7 millioner
ton CO2e.
De viser samtidig at der forventes anvendt 1 million ton halm til biogas
hvoraf 80 pct.
af den afgassede fiber sendes til pyrolyse, vil give anledning til tilsvarende 0,7 millioner
ton CO2e i landbruget.
Det er langtidslagring af
kulstof når det sker som biokul.
Hertil kommer de afledte effekter uden for landbruget. Det er bl.a. i transport og
energisektorerne, hvor den produceres olie og gas vil anvendes som erstatning for fossile
kilder.
Meliora
i Kalundborg laver 173 liter bioethanol
pr. tons halm + præ-biotika
Uden præ-biotika ville det være 230 liter
bioethanol pr. tons halm.
Melioras bioethanol
er certificeret i forhold til benzin med et GHG tal på ca. 85%: Dvs. en CO2 fortrængning på
85% hvis man afbrænder et kg. benzin i forhold til et kg
bioethanol.
Med i regnskabet på
bioethanolen
tæller:
-
CO2 belastning for presning og transport af halm til vores anlæg
-
CO2 belastning for vores procesanlæg ved fremstilling af
bioethanolen.
-
CO2 belastning for transport af bioethanolen til slutkunden.
Det sammenlignes med benzin
uden udledninger ved udvinding, raffinering og transport.
- muligheder med halmen
- Halm til pyrolyse og biogas kan give
reduktion på 1,4
mill. tons CO2e
Halm bidrager til klimareduktioner i flere sektorer
- allerede i dag
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 10: Materiale fra DanskHalm om klimaafgift på halm
2761189_0004.png
Klima: Nye anvendelser
Halm skal i fremtiden ikke kun anvendes til el og varme.
Aftagere af halm forventes fremover at være:
-
Biogasanlæg og pyrolyse
- Bioraffinaderier (f.eks. Meliora)
- Byggeri
Som forbehandling til biogas kan benyttes teknologi til at trække voks og lignin ud af
halmen. Det giver ud over biogas, et produkt til kosmetik og en industriel lim. Restfibre
fra biogas anvendes til pyrolyse.
Klimaeffekt
primært i energi-
og transportsektorerne. Pyrolyse giver
langtidslagring af kulstof på landbrugsjord med biokul (se næste side).
Bioraffinaderierne kan fra halm producere brændstoffer til biler, lastbiler, traktorer, fly
og skibe, samtidig med der kan produceres fødevarer (præ-biotika),
voks og lignin.
Klimaeffekt primært i energi-
og transportsektorerne.
Byggeriet leder efter nye byggematerialer og her er allerede en lang række produkter på
markedet eller på vej, det benytter halm i bygningselementer, plader til vægbeklædning
og f.eks. isolerings-
og støjdæmpningselementer. De kan også bruge
lignin.
Klimaeffekt primært byggesektoren.
Hvis landbruget sælger 1 million ton halm –
uden der kommer kulstof retur
har SEGES Innovations
opgjort at lagring af kulstof reduceres med 150 kg kulstof pr ha. Det årlige input ligger på 4.000-4.500
kg pr. ha.
Det betyder at det tæller negativt for landbruget klimamæssigt at sælge halmen til andre sektorer der
får klimagevinster.
Risiko for det fjerner motivationen til at være halmproducent og dermed reducere tilgængeligheden af
halm på markedet.
-
effektiv klimafortrængning –
ofte
i andre sektorer
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 10: Materiale fra DanskHalm om klimaafgift på halm
2761189_0005.png
Halm ressourcen
2018
Halm i alt
Til fyring
Til husdyr
Ikke brugt
4,4
1,6
2,0
0,8
2019
6,1
1,8
1,7
2,6
2020
6,0
1,5
1,8
2,7
2021
5,6
1,4
1,6
2,5
2022
6,3
1,7
1,8
2,7
Gennemsnit
5,7
1,6
1,8
2,3
Tal er i million tons halm.
Kilde: Statistikbanken, 2023
Halm1
Halm til husdyr anvendes ofte til biogas bagefter
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 10: Materiale fra DanskHalm om klimaafgift på halm
2761189_0006.png
Årets bjergning
2023 har været år med en særlig vækstsæson for korn og derfor også
halmen.
Tørken i forsommeren kom på tidspunkt for strækning (længdevækst) af
kornet. Det påvirkede primært afgrøder sået i foråret og mindre
afgrøder sået i efteråret 2022.
Det har givet halvt udbytte eller mindre i forårs sået afgrøder.
Til høst blev det regnvejr. Figurerne til venstre viser at der i hele landet i
juli og august regnede næsten hver eneste dag. Gør det vanskeligt at
samle tørt halm ind. Så halmen er vendt et par gange på marken inden
presning. Det bidrager til hurtigere tørring. Det har kostet mange ekstra
timer at samle halmen i 2023 og der er brugt mange ekstra ressourcer og
herunder diesel til traktorer. ,
Særlig udfordring:
Samtidig giver datoen for efterafgrøder den 20.
august udfordringer for nogle halmproducenter.
Når halmen ikke
er
bjerget - kan
det være vanskeligt at sikre efterafgrøder. Det koster træk i
N kvote
2024 og dermed stor risiko for økonomisk tab.
Det er vanskeligt at finde nye halmproducenter med denne økonomiske
risiko for følgende års afgrøde.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 10: Materiale fra DanskHalm om klimaafgift på halm
2761189_0007.png
DanskHalm
- hvem er vi
Frem til marts 2023 hed foreningen
Danske Halmleverandører
DanskHalm samler alle aktører, som arbejder med halm, såsom halmproducenter,
halmleverandører, aftagere af halm til bl.a. forarbejdning og leverandører af teknologi
til anvendelse i halmlogistikkæden.
Vi er en landsdækkende forening med sekretariat på Axelborg i København.
Vores bestyrelse har repræsentanter fra hele landet. Foreningen varetager interesser
for medlemmerne; drift og økonomi, politik, netværk og branchens udvikling.
AKTIV DELTAGER I SAMFUNDET
Halm er en vigtig biomasse, som kræver en effektiv organisering. Siden 1985 har vi
arbejdet for at skabe bedre muligheder for vores medlemmer og bedre forståelse for
anvendelsen af halm.
Derfor har vi en aktiv kontakt til ministerier og myndigheder, og vi er med, når nye
anvendelsesmuligheder inden for halmbiomasse tager deres begyndelse. Vi indgår i
tæt dialog med både nuværende og nye aftagere af biomasse.
DanskHalm sikrer branchens bæredygtighed både økonomisk, som arbejdspladser og
som aktiv del af den grønne omstilling. Vi arbejder for at styrke og udvikle
anvendelsen af dansk halm til bl.a. nye energiformål, husdyr (foder og strøelse),
bioraffinering og andre nonfood-områder,
samt til fødevarer. Derfor arbejder vi med
at påvirke og fastholde en god faglig kontakt til det politiske system, styrelser,
forskningsinstitutioner og øvrige samarbejdspartnere. Når samfundsdebatten
behandler vores interesseområder, deltager vi aktivt med faglighed. Således kan man
læse indlæg fra DanskHalm om kulstofkredsløbet for halm som en klimavenlig kilde til
energi, om halm i den grønne omstilling til klimaneutrale energikilder, samt om den
teknologiske effektivisering inden for hele logistikkæden og om de
nye teknologiske veje til udnyttelse af halm.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 10: Materiale fra DanskHalm om klimaafgift på halm
2761189_0008.png
DanskHalm
- kontaktoplysninger
Formand
Erik Poulsen
Mobil: 22 17 91 43
E-mail:
[email protected]
Næstformand
Knud-Erik Clausen
Mobil: 24 49 82 59
E-mail:
[email protected]
Forretningsudvalgsmedlem
Annette Dam
Mobil:
42 72 33 99
E-mail:
[email protected]
Sekretariatet
Thomas Holst
Mobil: 20 76 20 61
E-mail:
[email protected]
www.danskhalm.dk