Indenrigsudvalget 2023-24
INU Alm.del Bilag 7
Offentligt
2776973_0001.png
Møde i Indenrigsudvalget
d. 7. november 2023
Jesper Greth (V)
Rebild Kommune
H. C. Østerby (A)
Holstebro Kommune
Den kommunale
udligningsordning:
Tid til gentænkning
Lars Storgaard (C)
Favrskov Kommune
Ole Vind (V)
Hedensted Kommune
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 7: Power point præsentation fra besøget d. 7/11-23 vedr. udligningsordningen i kommunerne
2776973_0002.png
Disponering af møde med
Indenrigsudvalget 7. november 2023
1. Kort om vores kommuner og baggrund for mødet her v. Ole Vind (V)
2. Vores analyse: Hovedpointer v. Lars Storgaard (C)
3. Vores analyse: Nedslag i mulige systemfejl v. Jesper Greth (V)
4. Opsamling og konklusioner ved H.C. Østerby (A)
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 7: Power point præsentation fra besøget d. 7/11-23 vedr. udligningsordningen i kommunerne
2776973_0003.png
Vi repræsenterer fire kommuner i vækst
Favrskov Kommune
53.000
52.000
51.000
50.000
49.000
48.000
47.000
46.000
45.000
62.000
61.000
60.000
59.000
58.000
57.000
56.000
55.000
54.000
Holstebro Kommune
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
2031
2032
2033
2034
2035
Antal borgere
Prognose
Hedensted Kommune
51.000
50.000
49.000
48.000
47.000
46.000
45.000
44.000
43.000
34.000
33.000
32.000
31.000
30.000
29.000
28.000
27.000
26.000
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
2031
2032
2033
2034
2035
Antal borgere
Prognose
Kilde: Danmarks Statistik
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
2031
2032
2033
2034
2035
Antal borgere
Prognose
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
2031
2032
2033
2034
2035
Antal borgere
Prognose
Rebild Kommune
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 7: Power point præsentation fra besøget d. 7/11-23 vedr. udligningsordningen i kommunerne
2776973_0004.png
Ikast-Brande
Vejen
Herning
Lemvig
Nordfyn
Varde
Morsø
Skive
Odder
Esbjerg
Hedensted
Rebild
Silkeborg
Favrskov
Skanderborg
Sønderborg
Ringkøbing-Skjern
Vejle
Brønderslev
Høje-Taastrup
Billund
Haderslev
Ballerup
Sorø
Ringsted
Vallensbæk
Gentofte
Horsens
Holstebro
Mariagerfjord
Næstved
Assens
Fredericia
Lejre
Tønder
Svendborg
Thisted
Kolding
Struer
Aabenraa
Hjørring
Viborg
Middelfart
Rødovre
Solrød
Nyborg
Vesthimmerland
Køge
Guldborgsund
Odsherred
Lyngby-Taarbæk
Aalborg
Faxe
Jammerbugt
Kalundborg
Frederiksberg
Norddjurs
Gladsaxe
Furesø
Lolland
Hvidovre
Slagelse
Frederikshavn
Randers
Roskilde
Odense
Syddjurs
Vordingborg
Frederikssund
Rudersdal
Holbæk
Greve
Glostrup
Albertslund
Egedal
Faaborg-Midtfyn
Ishøj
Brøndby
Stevns
Aarhus
Hillerød
Tårnby
Allerød
København
Fredensborg
Herlev
Helsingør
Hørsholm
Halsnæs
Kerteminde
Gribskov
Bornholm
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
5.000
0
10.000
15.000
20.000
25.000
30.000
Vi repræsenterer fire veldrevne kommuner
Udgifter til overførsler pr. Indbygger (Kr.) (Kilde: Indenrigs- og Sundhedsministeriet)
Rangliste over erhvervsvenlighed, hvor 1 er bedst (Kilde: DI)
Gentofte
Rudersdal
Hørsholm
Allerød
Vallensbæk
Dragør
Egedal
Lyngby-Taarbæk
Furesø
Solrød
Frederiksberg
Fanø
Lejre
Fredensborg
Gladsaxe
Skanderborg
Hillerød
Roskilde
Københavns
Greve
Favrskov
Rebild
Tårnby
Gribskov
Frederikssund
Læsø
Hedensted
Middelfart
Herlev
Rødovre
Høje-Taastrup
Helsingør
Vejle
Aalborg
Odder
Silkeborg
Kolding
Faxe
Aarhus
Holstebro
Syddjurs
Ringsted
Ærø
Glostrup
Hvidovre
Ikast-Brande
Vejen
Jammerbugt
Varde
Sorø
Køge
Holbæk
Mariagerfjord
Stevns
Aabenraa
Ringkøbing-Skjern
Næstved
Halsnæs
Brønderslev
Herning
Ballerup
Lemvig
Kerteminde
Billund
Esbjerg
Nordfyns
Thisted
Svendborg
Horsens
Viborg
Struer
Faaborg-Midtfyn
Nyborg
Vesthimmerlands
Samsø
Assens
Frederikshavn
Fredericia
Odense
Tønder
Albertslund
Haderslev
Ishøj
Sønderborg
Hjørring
Vordingborg
Randers
Skive
Brøndby
Norddjurs
Slagelse
Odsherred
Morsø
Kalundborg
Guldborgsund
Bornholms
Langeland
Lolland
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 7: Power point præsentation fra besøget d. 7/11-23 vedr. udligningsordningen i kommunerne
2776973_0005.png
10.000
15.000
20.000
25.000
30.000
10.000
20.000
30.000
40.000
50.000
60.000
70.000
80.000
90.000
5.000
0
Vi repræsenterer fire veldrevne kommuner
0
Serviceudgifter pr. indbygger (Kr.) (Kilde: Indenrigs- og Sundhedsministeriet)
Administrationsudgifter pr. indbygger (Kr.) (Kilde: Indenrigs- og Sundhedsministeriet)
Viborg
Holstebro
Vejle
Herning
Skanderborg
Roskilde
Silkeborg
Slagelse
Randers
Favrskov
Horsens
Kolding
Aalborg
Ikast-Brande
Greve
Tårnby
Ringkøbing-Skjern
Holbæk
Hedensted
Varde
Gentofte
Kalundborg
Syddjurs
Rebild
Næstved
Hillerød
Ringsted
Assens
Svendborg
Middelfart
Frederikssund
Aarhus
Lejre
Køge
Allerød
Vejen
Rudersdal
Jammerbugt
Gribskov
Fredensborg
Esbjerg
Faaborg-Midtfyn
Furesø
Nordfyns
Odder
Hørsholm
Guldborgsund
Helsingør
Lyngby-Taarbæk
Aabenraa
Morsø
Frederikshavn
Mariagerfjord
Norddjurs
Vesthimmerlands
Skive
Thisted
Hjørring
Billund
Brønderslev
Vordingborg
Faxe
Fredericia
Stevns
Sorø
Rødovre
Odense
Sønderborg
Egedal
Solrød
Odsherred
Høje-Taastrup
Lemvig
Kerteminde
Halsnæs
Hvidovre
Haderslev
Glostrup
Tønder
Dragør
Gladsaxe
Københavns
Lolland
Ballerup
Bornholms
Langeland
Vallensbæk
Struer
Herlev
Nyborg
Brøndby
Ishøj
Albertslund
Ærø
Fanø
Samsø
Læsø
Lolland
Vejle
Frederiksberg
Aarhus
Ikast-Brande
Herning
Odense
Viborg
Horsens
Middelfart
Silkeborg
Favrskov
Aalborg
Københavns
Hedensted
Odder
Holbæk
Kolding
Holstebro
Rebild
Syddjurs
Næstved
Skanderborg
Greve
Randers
Stevns
Egedal
Lejre
Varde
Ringkøbing-Skjern
Svendborg
Sorø
Hillerød
Vejen
Solrød
Roskilde
Faaborg-Midtfyn
Mariagerfjord
Faxe
Esbjerg
Nordfyns
Thisted
Assens
Køge
Skive
Kalundborg
Haderslev
Kerteminde
Hørsholm
Ringsted
Slagelse
Jammerbugt
Fredericia
Sønderborg
Aabenraa
Struer
Dragør
Gribskov
Vordingborg
Frederikshavn
Allerød
Rudersdal
Nyborg
Billund
Tårnby
Frederikssund
Gentofte
Brønderslev
Tønder
Lyngby-Taarbæk
Norddjurs
Hjørring
Lemvig
Vallensbæk
Furesø
Vesthimmerlands
Helsingør
Guldborgsund
Odsherred
Fredensborg
Bornholms
Glostrup
Morsø
Gladsaxe
Halsnæs
Høje-Taastrup
Herlev
Fanø
Rødovre
Hvidovre
Langeland
Brøndby
Ishøj
Ballerup
Lolland
Ærø
Albertslund
Samsø
Læsø
Gennemsnit
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 7: Power point præsentation fra besøget d. 7/11-23 vedr. udligningsordningen i kommunerne
2776973_0006.png
Fokus i debatten om udligning er ofte
konflikten mellem hovedstad og yderområder
Konsekvensen har været, at:
Andre kommuner – som os - betaler prisen
Udligningskriterierne bevæger sig fra objektive kriterier til specifikke kriterier som
rammer eller kompenserer enkelte kommuner
Systemet får lappeløsninger (fx særtilskudspulje til særligt udsatte kommuner)
Kriterierne virker tilfældige og ikke vedligeholdt (fx handicap- og psykiatrikriteriet)
Vi er ikke eksperterne, men vi undrer os og spørger os selv om, det der sker, er
intentionen…
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 7: Power point præsentation fra besøget d. 7/11-23 vedr. udligningsordningen i kommunerne
2776973_0007.png
Vores analyse: Hovedpointer v. Lars
Storgaard (C)
Kort fortalt en nedadgående økonomisk spiral fra et lavt udgangspunkt
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 7: Power point præsentation fra besøget d. 7/11-23 vedr. udligningsordningen i kommunerne
2776973_0008.png
Indtægter: Ugunstig udvikling i
finansieringsgrundlag pr. indbygger (2007-
2027)
1.000 kr.
0 kr.
2007
-1.000 kr.
-2.000 kr.
-3.000 kr.
-4.000 kr.
-3.814 kr.
-4.450 kr.
-2.436 kr.
2012
2017
2020
2024
2027
0 kr.
Finansieringsgrundlaget er
summen af tilskud, udligning og
skatteindtægter
Udviklingen fra 2007-2027 viser
afvigelsen i
finansieringsgrundlaget pr. borger
i forhold til landsgennemsnittet
Udviklingen viser, hvordan alle fire
kommuner fra 2007 til 2027 får et
lavere finansieringsgrundlag pr.
indbygger set i forhold til
landsgennemsnittet:
Hedensted (-1.669 kr.)
Holstebro (-925 kr.)
Rebild (-3.197 kr.)
Favrskov (-3.536 kr.)
-3.361 kr.
-5.000 kr.
-6.000 kr.
-7.000 kr.
-8.000 kr.
-5.192 kr.
-6.861 kr.
-7.011 kr.
-7.986 kr.
Hele Landet
Holstebro
Favrskov
Hedensted
Rebild
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 7: Power point præsentation fra besøget d. 7/11-23 vedr. udligningsordningen i kommunerne
2776973_0009.png
Indtægter: Gabet i finansieringsgrundlag
pr. borger vokser og vokser
30.000 kr.
25.000 kr.
20.000 kr.
15.582 kr.
17.996 kr.
29.044 kr.
26.075 kr.
Finansieringsgrundlaget er
summen af tilskud, udligning og
skatteindtægter
Grafen viser forskellen mellem
kommuner med den
højeste og
laveste finansiering pr. borger
15.000 kr.
10.000 kr.
5.000 kr.
0 kr.
0 kr.
-5.000 kr.
-10.000 kr.
2007
-3.330 kr.
12.904 kr.
7.750 kr.
Udviklingen er opgjort i 10 deciler,
som kommunerne er grupperet i,
så 1. decil har højest
finansieringsgrundlag og 10. decil
har laveste finansieringsgrundlag
2012
-5.506 kr.
2017
-6.255 kr.
1. decil
2020
-6.081 kr.
10. decil
2024
2027
-7.713 kr.
-8.498 kr.
Hele Landet
Hedensted, Rebild, Favrskov og
Holstebro befinder sig alle
omkring det 10. decil sammen
med Frederiksberg, Gentofte og
Skanderborg
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 7: Power point præsentation fra besøget d. 7/11-23 vedr. udligningsordningen i kommunerne
2776973_0010.png
Udgifter: Opfanges udgiftsbehov korrekt?
Udviklingen i udgiftsbehov pr. borger
15.000 kr.
11.943 kr.
10.000 kr.
10.015 kr.
8.989 kr.
12.157 kr.
Grafen viser forskellen mellem de
kommuner,
der har det højeste
og laveste udgiftsbehov i alt pr.
borger
som opgjort gennem
udligningssystemet.
Udviklingen er opgjort i 10 deciler,
som kommunerne er grupperet i,
så 1. decil har højest udgiftsbehov
og 10. decil har laveste
udgiftsbehov pr. indbygger
Hedensted, Rebild og Favrskov
befinder sig alle omkring det 10.
decil sammen med eksempelvis
Frederiksberg, Aarhus og
Gentofte
5.000 kr.
3.592 kr.
0 kr.
0 kr.
2007
-5.000 kr.
2012
2016
2022
2024
-5.336 kr.
-6.292 kr.
-5.699 kr.
-6.935 kr.
-7.158 kr.
-10.000 kr.
Hele Landet
1. decil
10. decil
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 7: Power point præsentation fra besøget d. 7/11-23 vedr. udligningsordningen i kommunerne
2776973_0011.png
De reelle overførselsudgifter viser at
opgørelsen af udgiftsbehovet er skæv!
7.000 kr.
5.538 kr.
5.000 kr.
3.000 kr.
1.000 kr.
0 kr.
-1.000 kr.
-3.000 kr.
-5.000 kr.
-7.000 kr.
Hele Landet
1. decil
10. decil
Favrskov
2.335 kr.
3.541 kr.
1.254 kr.
Grafen viser forskellen mellem de
kommuner,
der har de højeste
og laveste overførselsudgifter
2007
2012
2016
2022
De fire kommuners udgiftsbehov,
som opgjort gennem
udligningssystemet, ligger langt
fra de reelle overførselsudgifter
De teoretiske og konstaterede
udgifter ligger langt fra hinanden!
-2.202 kr.
-3,802 kr.
-5.781 kr.
Hedensted
Rebild
-6,499 kr.
Holstebro
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 7: Power point præsentation fra besøget d. 7/11-23 vedr. udligningsordningen i kommunerne
2776973_0012.png
Vores analyse: Nedslag i mulige
systemfejl v. Jesper Greth (V)
Vi er ikke eksperterne – det er I! Men vi undrer os over flere forhold i bl.a.
den socioøkonomiske udgiftsbehovsopgørelse
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 7: Power point præsentation fra besøget d. 7/11-23 vedr. udligningsordningen i kommunerne
2776973_0013.png
Nedslag i mulige systemfejl
Direkte sammenhæng
Demografisk
udgiftsbehov
(67 pct.)
Lovbestemte
omkostningsvægte
Budgetterede udgifter
året forud
Samlet
udgiftsbehov
Indirekte sammenhænge
Socioøkonomisk
udgiftsbehov
(33 pct.)
Lovbestemt vægtning
af hvert kriteriums
samlede udgiftsbehov
Afholdte udgifter
inden for de seneste 1-3
år
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 7: Power point præsentation fra besøget d. 7/11-23 vedr. udligningsordningen i kommunerne
2776973_0014.png
Tre nedslag i de socioøkonomiske kriterier
For hvert kriterie skal der
eksistere en sammenhæng
mellem det, som kriteriet opgør,
og de udgiftsområder de dækker
Da kriterierne er indirekte, er
sammenhængen ikke 1:1
På eksempelvis førtidspensions-
området ved vi dog, at
kriterierne rammer skævt:
”(…) at de socioøkonomiske
udgiftsbehovskriterier på
førtidspensionsområdet isoleret
set ”skyder over” på udgifterne i
bykommunerne og under i
yderkommunerne og
mellemkommunerne.”
Finansieringsudvalget, 2018
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 7: Power point præsentation fra besøget d. 7/11-23 vedr. udligningsordningen i kommunerne
2776973_0015.png
Tre nedslag i de socioøkonomiske
kriterier
1.
20-59 årige uden beskæftigelse over 5 pct:
Ingen graduering af udligning i
forhold til tilknytning til arbejdsmarkedet hvilket giver forkerte økonomiske
incitamenter
Psykiatriske patienter
samt…
…udviklingshæmmede og øvrige handicappede:
Diagnosticeringen af
handicappede borgere er begrænset, ligesom datakvaliteten er det. Forkerte
økonomiske incitamenter, som også afhængig af sygehusenes meget
forskellige datavaliditet
Den socioøkonomiske
udgiftsbehovsopgørelse afspejler
indirekte sammenhænge
Det kan skabe en vilkårlighed i
forhold til fordelingen af
udligning, negativ
incitamentsstruktur og fordeling
på baggrund af tvivlsomt
datagrundlag
Vi skønner ovenstående er
tilfældet, hvilket skævvrider
udligningssystemet betydeligt
2.
3.
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 7: Power point præsentation fra besøget d. 7/11-23 vedr. udligningsordningen i kommunerne
2776973_0016.png
Opsamling og konklusioner ved H.C.
Østerby (A)
Vi er ikke eksperterne, men vi undrer os
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 7: Power point præsentation fra besøget d. 7/11-23 vedr. udligningsordningen i kommunerne
2776973_0017.png
Opsamling og konklusioner
Vores fire kommuner har et markant faldende finansieringsgrundlag ift.
landsgennemsnittet i perioden 2007-2027
Det er en nedadgående økonomisk spiral – fra et lavt udgangspunkt
Vi er i de laveste kategorier, når vi kigger på samlet finansieringsgrundlag pr. indbygger
Vi er i de laveste kategorier, når vi kigger på samlede udgiftsbehov pr. indbygger
Når vi sammenligner udgifter på overførselsområdet, så er vi ikke en del af den samme
gruppering, men ligger tættere på landsgennemsnittet
Vi ligner ikke Aarhus, Frederiksberg og Gentofte på faktiske udgifter pr. indbygger
Den socioøkonomiske udgiftsbehovsopgørelse måler skævt!
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 7: Power point præsentation fra besøget d. 7/11-23 vedr. udligningsordningen i kommunerne
2776973_0018.png
Tid til politisk handling
Det er tid til, at det kommunale udligningssystem bliver gentænkt, inden det
økonomiske gab vokser sig for stort
Vi mener der skal gennemføres væsentlige ændringer i systemet, før det igen
kan leve op til sit formål
Vi bidrager fortsat meget gerne til at finde løsninger - uanset hvordan det skal
ske
BILAG:
Eksterne analyser: ”Udgiftspres og faktiske udgifter” og ”Skævheder i det
kommunale tilskuds- og udligningssystem”
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 7: Power point præsentation fra besøget d. 7/11-23 vedr. udligningsordningen i kommunerne
2776973_0019.png
Tak for jeres tid
Vi fortsætter meget gerne dialogen:
Jesper Greth (V)
Rebild Kommune
Lars Storgaard
Borgmester i Favrskov Kommune
Mail:
[email protected]
Mobil: 24 24 32 77
Ole Vind
Borgmester i Hedensted
Kommune
Mail:
[email protected]
Mobil: 40 74 71 79
H.C. Østerby
Borgmester i Holstebro Kommune
Mail:
[email protected]
Mobil: 21 44 01 50
Jesper Greth
Borgmester i Rebild Kommune
Mail:
[email protected]
Mobil: 40 62 78 52
H. C. Østerby (A)
Holstebro Kommune
Lars Storgaard (C)
Favrskov Kommune
Ole Vind (V)
Hedensted Kommune