Indenrigsudvalget 2023-24
INU Alm.del Bilag 63
Offentligt
2907005_0001.png
Sundhed
tæt på dig
Del 1
SEPTEMBER 2024
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 63: Regeringens udspil til en kommende sundhedsreform
2907005_0002.png
Henvendelse om publikationen kan ske til:
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf. 72 26 90 00
ISBN-13 978-87-94224-75-8 (digital version)
ISBN-13 978-87-94224-74-1 (trykt version)
Design BGRAPHIC
Foto
RODE IMAGES / Joachim Rode,
Valdemar Ren og
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Tryk
Stibo
Complete
Publikationen kan hentes på
Indenrigs- og Sundhedsministeriets
hjemmeside:
www.ism.dk
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 63: Regeringens udspil til en kommende sundhedsreform
2907005_0003.png
SUNDHED TÆT PÅ DIG · DEL 1
3
Indhold
Sundhed tæt på dig
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Overblik over reformens initiativer
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Lægereform
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Kronikerpakker og nye patientrettigheder
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Behandling tættere på
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ny struktur i sundhedsvæsenet
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Reformøkonomi
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5
10
13
21
25
33
45
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 63: Regeringens udspil til en kommende sundhedsreform
2907005_0004.png
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 63: Regeringens udspil til en kommende sundhedsreform
2907005_0005.png
SUNDHED TÆT PÅ DIG · DEL 1
5
Sundhed
tæt på dig
Knap 50.000 danskere forventes i år at få at
vide, at de desværre har kræft.
For bare 20 år siden var det for mange en
dødsdom. Dengang måtte man vente; først på at
få diagnosen, så på at blive behandlet. Danmark
var det land i Norden, hvor færrest overlevede
en kræftsygdom.
Sådan er det ikke længere. Rammes man af
kræft, får man i de allerfleste tilfælde en hurtig
og professionel behandling med det resultat,
at langt flere overlever.
Siden årtusindeskiftet har vi været igennem
det, vi kan kalde den første etape af sundheds-
væsenets udvikling. Der er indført patientrettig-
heder, frit valg, kræftpakker, behandlingen
er blevet yderligere specialiseret, der er bygget
supersygehuse og investeret hundredvis af
millioner i moderne udstyr. Og så har vi kompe-
tent og veluddannet personale.
Nu er der behov for en anden etape. En udvikling
af sundhedsvæsenet, der styrker egen læge og de
nære tilbud, som er den del af indsatsen, der ligger
uden for sygehusene. Det kan illustreres med ét
eksempel.
Hver dag dør i gennemsnit ti danskere, fordi de
har fået lungesygdommen KOL. Sygdommen gør
det svært at trække vejret, man har åndenød
og daglige hosteanfald.
Mange med KOL oplever, at de først behandles
hos lægen, så på sygehuset, og så hjemme –
og de oplever, at ingen tager ansvar for at sikre
en sammenhængende indsats.
Selvom KOL ikke kan helbredes, så kan man med
den rette hjælp og støtte i mange tilfælde bremse
og leve med sygdommen. Men i dag er der for
mange, som ikke får den hjælp, de har brug for
i hverdagen. Resultatet er ofte, at deres sygdom
forværres, og de havner alt for ofte i en hospitals-
seng.
Situationen for mennesker med KOL er desværre
ikke enestående. Hver femte dansker lever med én
eller flere kroniske sygdomme. Kroniske sygdomme
– som også omfatter for eksempel diabetes, hjerte-
sygdom, demens og leddegigt – er netop kroniske,
fordi man typisk skal leve med sygdommen resten
af livet. De påvirker ens liv og betyder, at mange
har brug for sundhedsvæsenet resten af livet.
Nogle af problemerne inden for kronikerområdet
er de samme, som de var inden for kræftområdet
for 20 år siden. At sygdommen opdages for sent.
Og at man i høj grad er overladt til selv at finde
rundt i sundhedsvæsenet; mellem egen læge,
kommune og sygehus.
Men hvor den specialiserede behandling på
sygehusene stod helt centralt for at nedbringe
dødeligheden af kræft, så er svaret et andet end
den specialiserede behandling på sygehusene,
når det gælder kroniske sygdomme. Dertil kommer
forholdet, at vi bliver flere ældre, der får behov for
hjælp – uden at der er flere til at hjælpe dem.
Og som det er nu, er sundhedsvæsenet ikke
gearet til at tackle den udfordring.
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 63: Regeringens udspil til en kommende sundhedsreform
2907005_0006.png
SUNDHED TÆT PÅ DIG · DEL 1
6
Et nært sundhedsvæsen, der er
tilstede tæt på borgerne
Regeringens sundhedsreform udstikker den over-
ordnede retning for den næste store udvikling af
sundhedsvæsenet.
Antallet af borgere med psykiske lidelser er
steget i løbet af de seneste år. I 2035 vil vi være
ca. 160.000 flere ældre over 80 år. Flere vil leve
med én eller flere kroniske sygdomme.
Samtidig vil der være flere ældre, der stopper på
arbejdsmarkedet, end der kommer unge ind på
arbejdsmarkedet. Det vil vi også kunne mærke
i sundhedsvæsenet.
Der vil især mangle social- og sundhedshjælpere
og social- og sundhedsassistenter.
Vores forventninger til, hvad sundhedsvæsenet
skal kunne, vil stige.
Og gør vi ikke noget. Så vil de steder i Danmark,
hvor flest af os er syge – i endnu højere grad end
i dag – være de samme steder, hvor der er færrest
læger.
Alt det forstærker en ulighed, der allerede er udtalt
i sundhedsvæsenet. Geografisk og socialt. Hvor
dem, der bor langt fra de større byer eller har levet
et hårdere liv, har adgang til en dårligere behandling
end andre.
Den struktur, vi har nu, har gjort sygehusene til
en magnet, der tiltrækker økonomi, kvalitet og
personale. Det har været godt og nødvendigt.
Men samtidig er der ikke en ligeså stærk magnet
i de nære sundhedstilbud uden for sygehusene
for de patienter med problemer og sygdomme,
der kunne få bedre og hurtigere hjælp uden at
blive indlagt. Enten hos ens egen læge, i et lokalt
sundhedstilbud tæt på ens bopæl eller sågar
i ens eget hjem.
Derfor er der nu behov for at skabe den nye
magnet, der trækker økonomi, kompetencer og
personale tættere på danskerne. Og som gør, at vi
finder nye måder at tilbyde borgere og patienter
behandling, pleje og omsorg.
Det er netop målet med regeringens sundheds-
reform: At udvikle et nært sundhedsvæsen, der er
til stede dér, hvor borgerne bor. Hvor man i langt
højere grad får sammenhængende pleje, behandling
og omsorg. Hvor egen læge skal varetage flere
opgaver og være en naturlig indgang for mange
flere. Hjælpen skal passe til den enkeltes behov, og
der skal sættes tidligere ind. Det må ikke være en
kamp at skulle navigere gennem systemet, når man
står i en sårbar situation.
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 63: Regeringens udspil til en kommende sundhedsreform
2907005_0007.png
SUNDHED TÆT PÅ DIG · DEL 1
7
Centrale udfordringer
og tendenser
20% af befolkningen
har én eller flere
kroniske sygdomme.
Frem mod 2035
vil der komme
50% flere ældre
over 80 år.
Der kan mangle 15.000 flere
social- og sundhedshjælpere
og -assistenter i 2035
sammenlignet med i dag.
Borgernes forventninger
til sundhedsvæsenet vokser
i takt med, at vi bliver
rigere som samfund.
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 63: Regeringens udspil til en kommende sundhedsreform
2907005_0008.png
SUNDHED TÆT PÅ DIG · DEL 1
8
Sundhedsreformens tre centrale
elementer
Hvis det skal lykkes at udvikle et nært og sammen-
hængende sundhedsvæsen, skal vi dreje på mange
tandhjul. Det afspejler reformens mange initiativer.
Tre elementer er imidlertid helt centrale:
Nye sundhedsråd som motor for
forandring
Sundhedsvæsenet skal indrettes på en måde, så
det er muligt at trække det i den ønskede retning.
Derfor foreslår regeringen, at den nationale rolle
i sundhedsvæsenet styrkes, og der etableres fire
regioner og herunder 17 nye sundhedsråd i alt.
Regionerne får det primære ansvar for sundheds-
væsenet i regionen og for den tværgående plan-
lægning og prioritering. Regionerne skal sikre
sygehuse, der fortsat leverer behandling af høj
kvalitet, og de skal sikre, at ressourcerne fordeles
sådan, at der er læger nok til stede i de områder,
hvor borgerne har det største behandlingsbehov.
De får også ansvar for en samlet økonomi, der
skal målrettes de steder, hvor behovet er størst.
Sundhedsrådene, der etableres i regionerne, og
hvor der vil være medlemmer fra både regioner
og kommuner, får et fælles ansvar og midler
til at udvikle nære sundhedstilbud i det område,
de dækker, herunder behandling i eget hjem.
De sundhedsråd, der dækker områder med de
største sundhedsproblemer og har mange ældre
borgere, vil få flere midler til at løse deres opgaver,
end de sundhedsråd, der dækker områder, hvor
borgerne er mere raske.
På nationalt plan skal det sikres, at de samlede
ressourcer – økonomi og sundhedspersonale –
fordeles bedre på tværs af landsdelene. Der skal
være en langsigtet, national sundhedsplan, som
blandt andet sætter retning for brugen og for-
delingen af ressourcer på tværs af landet. Så der
bliver mulighed for at levere høj og ensartet
kvalitet på tværs af landet.
Nationalt skal der også skubbes på innovation
og implementering af digitale løsninger gennem et
bedre og mere systematisk samarbejde om brugen
af ny teknologi. Den digitale del af sundheds-
væsenet skal hænge bedre sammen, og digitale
løsninger og velfærdsteknologi skal fremover
udvikles og udbredes meget mere ensartet i
hele landet. Derfor etableres der en ny national
drifts- og udviklingsorganisation – Digital Sundhed
Danmark – og et nyt Nationalt Center for
Sundhedsinnovation, der skal bidrage til mere
sammenhængende patientforløb og bedre
behandling.
Alt det skal gøre sundhedsvæsenet mere digitalt
og tilgængeligt for den enkelte.
1
En
lægereform
skal give alle adgang til en
læge tæt på, hvor man bor, og sikre, at der
er speciallæger nok – også på de mindre
sygehuse rundt omkring i landet.
Med nye
kronikerpakker
indføres nye
rettigheder til en individuelt tilpasset
indsats for mennesker med kronisk sygdom.
Den enkelte vil få en sygdomsspecifik,
individuel behandling af høj kvalitet, præget
af sammenhæng.
Flere
nære sundhedstilbud
skal sikre,
at behandling rykkes tættere på borgerne,
så alle har adgang til lokale og attraktive
sundhedstilbud, uden at man er nødt til
at køre langt.
2
3
Et mere nært sundhedsvæsen skal gå hånd i
hånd med, at patienterne får flere rettigheder
og et øget frit valg.
Sundhedstilbuddene skal tilpasses efter den
enkelte borger – ikke omvendt.
Derfor skal man for eksempel have mulighed
for at vælge at få behandling gennem et digitalt
tilbud, i stedet for at skulle møde fysisk op hos
egen læge eller på andre lokale sundhedstilbud.
Man skal have ret til hurtig behandling, når
man har brug for en praktiserende speciallæge.
Og mulighed for frit at vælge en lokation tæt
på pårørende, hvis man for eksempel efter endt
sygehusindlæggelse ikke kan fortsætte behand-
lingen i eget hjem, men har brug for et midlertidigt
ophold på en sengeplads med ekstra pleje og
sundhedsfaglig hjælp.
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 63: Regeringens udspil til en kommende sundhedsreform
2907005_0009.png
SUNDHED TÆT PÅ DIG · DEL 1
9
Kan man udvikle sundhedsvæsenet i løbet af
de næste årtier med den struktur, vi har i dag?
Måske. Men det vil gå for langsomt. Og incita-
menterne er ikke stærke nok.
Særligt med oprettelsen af 17 nye sundhedsråd
i regionerne etableres nu en motor, der skal drive
udviklingen af et mere nært sundhedsvæsen.
I sundhedsrådene vil alle medlemmer have
stemmeret. Med sundhedsrådene er formålet
at samle folkevalgte fra både regioner og kom-
muner, der har indsigt i, hvor sundhedsbehovene
er størst. Samtidig får sundhedsrådene økonomi
og beslutningskompetence til at skabe flere
tilbud tæt på borgerne.
Det muliggøres blandt andet af, at der for
eksempel sættes loft over stigningen i antallet
af speciallæger på universitetshospitalerne,
og en andel af økonomien målrettes initiativer
uden for sygehusene.
Regionerne og sundhedsrådene overtager
en række sundhedsopgaver fra kommunerne,
såsom midlertidige pladser med sundhedsfaglige
indsatser og akutsygepleje til eksempelvis ustabile
patienter, hvor mange kommuner i dag har svært
ved at tilbyde borgerne et tilstrækkeligt tilbud
døgnet rundt. Opgaveflytningen giver regionen
og sundhedsrådene et større og mere sammen-
hængende ansvar for behandlingen – helt ud
i borgerens eget hjem.
Ved for eksempel at etablere et regionsråd for
hele Østdanmark bliver det muligt, at læger på
Rigshospitalet fremover også kan få opgaver
på sygehuset i Nykøbing Falster.
Det vil bidrage til at fastholde og udvikle sygehuse
og sundhedstilbud i de dele af landet, hvor der
i dag er mangel på læger.
Og ved for eksempel at målrette en betydelig del
af økonomien til investeringer i lokale sundheds-
tilbud. Så er det med til at skabe den nødvendige
forandring, hvor flere opgaver løses uden for
sygehusene til gavn for borgerne.
En ny struktur er derfor ikke målet med regeringens
sundhedsreform.
Det er et middel – et afgørende middel – til det,
dét egentlig handler om: At endnu flere borgere
– uanset sygdom – får en bedre og hurtigere
behandling i det danske sundhedsvæsen.
Endnu flere skal overleve og leve et godt liv med
kræft og sygdomme, der kræver specialiseret
behandling. Derfor har regeringen også varslet
en Kræftplan V.
Samtidig med, at endnu flere skal kunne leve et
bedre liv på trods af kroniske sygdomme, og endnu
flere får en hurtigere og bedre behandling af alt det,
der ikke kræver en sygehusindlæggelse.
Regeringens sundhedsreform er baseret på det
grundige arbejde fra Sundhedsstrukturkommis-
sionen og de mange efterfølgende høringssvar
fra mange interessenter.
Det er vores bud på, hvordan vi igangsætter anden
etape – en udvikling af sundhedsvæsenet for de
næste mange år i tæt samarbejde med sundheds-
væsenets mange aktører og dygtige medarbejdere.
Nu ser vi frem til de politiske forhandlinger med
Folketingets partier.
Regeringen, september 2024
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 63: Regeringens udspil til en kommende sundhedsreform
2907005_0010.png
SUNDHED TÆT PÅ DIG · DEL 1
10
Overblik over
reformens initiativer
Lægereform
Kronikerpakker og
nye patientrettigheder
Det skal være nemmere at få den hjælp,
man har brug for, hvis man er syg. Det kræver
mere faste rammer for tilbuddene til borgere
med kronisk sygdom. Nye rettigheder i det
nære sundhedsvæsen skal sikre frit valg
og hurtig behandling.
Udvalgte centrale initiativer:
Kronikerpakker – ret til samlet pakke
med sundhedsindsatser
Ret til hurtig adgang til praktiserende
speciallæger
Ret til digitale sundhedstilbud
Alle skal have et stærkt sundhedstilbud
tæt på. Det kræver en bedre fordeling af
læger på tværs af landet. Samtidig skal
det almenmedicinske tilbud styrkes, så
mere kan løses hos egen læge.
Udvalgte centrale initiativer:
Reform af det almenmedicinske tilbud
Bedre fordeling af speciallæger
Flere uddannelsespladser på medicin­
studiet i Aalborg, Esbjerg og Køge
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 63: Regeringens udspil til en kommende sundhedsreform
2907005_0011.png
SUNDHED TÆT PÅ DIG · DEL 1
11
Behandling tættere på
Ny struktur for
sundhedsvæsenet
Der er brug for en ny organisering, som
kan sikre bedre sammenhæng og et stærkere
nært sundhedsvæsen. Det betyder en reform
af sundhedsvæsenets strukturer og en ny
opgavefordeling mellem myndighederne.
Udvalgte centrale initiativer:
Én samlet Region Østdanmark
17 nye sundhedsråd
Én national plan for udviklingen
af sundhedsvæsenet
Nationalt Center for Sundhedsinnovation
Sundhedsvæsenet skal tættere på
borgerne, og mere behandling skal foregå
i borgernes eget hjem. Der skal investeres
mere i den del af sundhedsvæsenet,
som ligger uden for sygehusene.
Udvalgte centrale initiativer:
Hjemmebehandlingsteams
Regionale sundheds­ og omsorgs­
pladser uden egenbetaling
Sundhedsfond til bedre fysiske
rammer og digital infrastruktur
Læs mere om den samlede reform og alle
initiativerne i
Sundhed tæt på dig, del 2.
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 63: Regeringens udspil til en kommende sundhedsreform
2907005_0012.png
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 63: Regeringens udspil til en kommende sundhedsreform
2907005_0013.png
SUNDHED TÆT PÅ DIG · DEL 1
13
Lægereform
Alle borgere skal have adgang til en læge tæt på,
uanset hvor man bor.
Egen læge udgør en grundsten i sundhedsvæsenet,
og de alment praktiserende læger løfter i dag en
stor og vigtig opgave i sundhedsvæsenet. Mange
af vores helbredsproblemer løses her, hos en læge
vi kender, og som kender os. I fremtidens sund-
hedsvæsen skal egen læge spille en endnu større
rolle og bidrage med mere sammenhæng og kvali-
tet for den enkelte. Egen læge skal i højere grad
være indgangen til et nyt og mere nært sundheds-
væsen, som løfter flere opgaver tæt på borgerne.
Derfor skal det almenmedicinske tilbud være
stærke, og det skal være attraktivt at arbejde
som læge i hele landet.
Der skal være en bedre og mere retfærdig
fordeling af læger.
I dag er der stor forskel i fordelingen af læger på
tværs af landet. Det gælder særligt i forhold til de
almenmedicinske læger – det vil sige borgernes
egen læge – men der er også en skæv fordeling af
både sygehuslæger og praktiserende speciallæger.
Samtidig er der stor forskel på, hvor syge borgerne
er i forskellige dele af landet. Der er i dag færrest
læger og generelt dårligere adgang til sundheds-
tilbud i de områder af landet, hvor befolkningen
har det største behov.
Regeringen vil gennemføre en lægereform
i to hovedspor:
– Ét spor, der styrker egen læge.
– Og ét spor, der skal skabe mere lige
adgang til sygehuslæger og praktiserende
speciallæger.
Regeringen foreslår både initiativer, der vil
virke de kommende år, og initiativer, der kræver
længere tid for at slå igennem. Desværre kommer
omstillingen ikke fra den ene dag til den anden.
Bedre lægedækning og flere og bedre nære
sundhedstilbud kræver først og fremmest, at der
kommer flere læger tæt på borgerne. Derfor er
det regeringens ambition, at der skal være mindst
5.000 læger i det almenmedicinske tilbud i 2035.
Det skal ske ved, at uddanne flere læger i almen
medicin, skabe gode og attraktive forhold for læger
i det almenmedicinske tilbud i hele landet, og skabe
en bedre balance i fordelingen af lægerne mellem
sygehusene og de nære tilbud.
Mindst 5.000 læger
i det almenmedicinske
tilbud i 2035.
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 63: Regeringens udspil til en kommende sundhedsreform
2907005_0014.png
SUNDHED TÆT PÅ DIG · DEL 1
14
Bjarne får egen
læge tæt på
Før reformen
Bjarne er 62 år og bor på Lolland. Han har KOL og gigt. Bjarne er i dag ikke rådgivet
godt nok om sine sygdomme, og hvordan han bedst håndterer dem i dagligdagen.
Bjarne har brug for sygehusbehandling på flere afdelinger og behandling hos egen læge.
I mange år var det svært, da der ikke var nok praktiserende læger i hans lokalområde,
og turen til sygehuset var lang.
Efter reformen
Bjarne har fået sin egen læge tættere på sit hjem. Bjarne kender lægen godt og er tryg
ved hende. Bjarnes læge får desuden god rådgivning fra sygehuset. Og det betyder,
at Bjarne nu er velbehandlet, og at flere ting bliver taget i opløbet. Så behøver Bjarne ikke
at tage turen til sygehuset for sine kontroller og medicinregulering. Samtidig har Bjarne
mulighed for at blive tilset og monitoreret digitalt derhjemme, så han helt undgår nogle
af de fysiske kontroller.
Lægen hjælper ham også med at holde overblik over og koordinere hans forløb på tværs
af sygehuset, kommunen og hos lægen selv. Der er blandt andet åbnet et nyt sundhedshus
i hans kommune, hvor der både er lægeklinik, træning, kostvejledning og rygestopkurser,
mulighed for blodprøvetagning og sociale aktiviteter arrangeret af lokale frivillige
foreninger.
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 63: Regeringens udspil til en kommende sundhedsreform
2907005_0015.png
SUNDHED TÆT PÅ DIG · DEL 1
15
Bedre adgang til egen læge
I fremtiden skal langt mere behandling og pleje
foregå væk fra sygehuset og tættere på borgeren.
Derfor skal egen læge fremover have en større
rolle og være den naturlige indgang til mødet
med sundhedsvæsenet.
Kapaciteten i det almenmedicinske tilbud skal
øges og fordeles mere ligeligt – så der i højere
grad bliver taget højde for, at der er forskel på,
hvor syge patienterne er rundt omkring i landet.
I områder med mange borgere med stort behand-
lingsbehov skal læger have færre patienter, mens
læger i områder, hvor borgerne har en bedre
sundhedstilstand, skal have et højere patienttal.
En bedre og mere rimelig sammenhæng mellem
tyngden i lægens patientgruppe og lægens
honorering vil på den måde understøtte den
nye fordeling af læger på tværs af landet.
Særligt i de områder, hvor behovet er størst og
lægedækningen dårligst, skal der gøres noget med
det samme, så vi inden for få år har flere læger til
de områder, hvor lægedækning i dag er dårligst.
Bedre fordeling af læger i det almen­
medicinske tilbud:
Regeringen foreslår,
at antallet og fordelingen af læger i det
almenmedicinske tilbud (konkret gennem
fordelingen af ydernumre) skal fastsættes
nationalt, så der tages højde for patient-
tyngde og patienternes behandlingsbehov.
Mere rimelig aflønning af egen læge:
Regeringen foreslår, at alment praktiserende
læger aflønnes mere rimeligt i forhold til
de opgaver, der løftes af den enkelte læge.
Det skal ske gennem en differentiering af
honorarerne.
Egen læge som tydelig tovholder:
Regeringen foreslår, at for de borgere, som
har mest brug for ekstra støtte og hjælp,
skal lægen have en styrket tovholderrolle.
Så den enkelte får hjælp til at holde overblik
over behandlingsforløb, som for eksempel
både involverer kommune, sygehus og egen
læge.
Nationale krav til lægetilbud:
Regeringen
foreslår, at der nationalt fastsættes krav
og opgavebeskrivelser til lægetilbud på
tværs af landet, så der sikres let tilgænge-
lighed, høj kvalitet og faglig udvikling af
lægetilbuddene til gavn for borgerne
Stop for nye lægeklinikker i områder med
god lægedækning:
Regeringen foreslår, at
der allerede i 2025 skal lukkes for at etablere
nye lægeklinikker i områder med i forvejen
høj lægedækning. Samtidig foreslår
regeringen, at der i en overgangsperiode
for at styrke lægedækningen nu og her gives
en særlig økonomisk støtte til læger med
mange syge patienter i områder med svag
lægedækning. Derudover foreslås det at lave
nye og mere fleksible ansættelsesformer
for læger på vej på pension i 2025 og 2026.
45% flere læger i det
almenmedicinske tilbud
på tværs af Lolland,
Guldborgsund og
Vordingborg kommuner
i 2030.
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 63: Regeringens udspil til en kommende sundhedsreform
2907005_0016.png
SUNDHED TÆT PÅ DIG · DEL 1
16
Figur 1
Nuværende
lægedækning
ift. behandlings-
behov
Antal lægekapaciteter
pr. 100.000 sygdomsvægtede
indbyggere
66
45
Anm.: Figuren viser antal
lægekapaciteter pr. 100.000
sygdomsvægtede indbyggere
inden for akuthospitalernes
optageområder i 2023.
Sygdomsvægtene bestemmes
af den enkelte indbyggers
estimerede behandlingsbehov
i det almenmedicinske tilbud
på baggrund af deres køn,
alder, kroniske sygdomme og
arbejdsmarkedstilknytning.
Variation på tværs af kommu-
ner inden for akuthospitalernes
optageområder fremgår ikke
af figuren.
Kilde: Sundhedsdatastyrelsen
og egne beregninger.
Figur 2
Pct.
45
Fremskrivning
af udviklingen
i læger i det
almenmedicinske
tilbud i 2030
0
Anm.: Figuren viser, hvordan
den forventede kapacitets-
udvidelse i det almenmedi-
cinske tilbud (opgjort i antal
lægekapaciteter) forventes at
skulle fordeles pr. indbygger
inden for akuthospitalernes
optageområder, hvis der skal
opnås en lige lægefordeling
i forhold til befolkningens
behandlingsbehov frem mod
2030. Behandlingsbehovet
estimeres på baggrund af
den enkelte indbyggeres køn,
alder, kroniske sygdomme og
arbejdsmarkedstilknytning
og fremskrives på baggrund
af DST’s befolkningsfremskriv-
ning. Tallene baseres på en
foreløbig fordelingsmodel,
og den endelige fordeling
kan derfor afvige fra figuren.
Variation på tværs af kommu-
ner inden for akuthospitalernes
optageområder fremgår ikke
af figuren.
Kilde: Lægeprognosen 2019,
Sundhedsdatastyrrelsen,
DST’s befolkningsfremskrivning
og egne beregninger.
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 63: Regeringens udspil til en kommende sundhedsreform
2907005_0017.png
SUNDHED TÆT PÅ DIG · DEL 1
17
Nye klinikformer og nye
ansættelsesformer for egen læge
Alt for mange borgere oplever, at lægedækningen,
der hvor de bor, er for dårlig. Der er behov for at
tiltrække flere læger til områderne uden for de
store byer.
Det kan blandt andet ske ved, at vi skaber flere
muligheder for at organisere hvordan en lægeklinik
drives. Konkret kan det betyde, at egen læge i
fremtiden både kan være privatpraktiserende,
ansat i en offentlig drevet klinik eller i en klinik
drevet af en privat virksomhed. Det vil være et
initiativ, der kan give bedre lægedækning allerede
i de kommende år.
Samtidig er der behov for nye og mere fleksible
ansættelsesformer for lægerne. Det kan for
eksempel være ansættelsesformer, hvor læger
slipper for den administration, der følger med
at være selvstændig klinikejer, og derudover
tilbydes et kollegialt miljø med flere læger frem
for at eje sin egen klinik.
Nye klinikformer:
Regeringen foreslår,
at der fra 2025 gives mulighed for at
etablere nye permanente klinikformer,
eksempelvis permanente offentligt
drevne lægeklinikker.
Nye ansættelsesformer for egen læge:
Regeringen foreslår, at der laves nye
og mere fleksible ansættelsesformer for
læger i det almenmedicinske tilbud.
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 63: Regeringens udspil til en kommende sundhedsreform
2907005_0018.png
SUNDHED TÆT PÅ DIG · DEL 1
18
Flere pladser på medicinstudiet
uden for de største byer
Der skal uddannes flere læger for at understøtte
et stærkt og nært sundhedsvæsen i fremtiden.
Samtidig er der et potentiale i at uddanne flere
læger tættere på de områder, hvor lægemanglen
er størst. For når læger skal finde arbejde, sker
det ofte, at lægerne finder arbejde tæt på det
universitet, hvor de blev uddannede.
Samtidig skal der være fokus på at ændre de
velkendte karriereveje for lægerne. Hvor mange
læger i dag oplever at skulle specialisere sig på
universitetshospitalerne for at få de mest attraktive
stillinger, så skal vi have skabt nye karriereveje,
hvor almene kompetencer og nærhed til patien-
terne tæller med større tyngde på vejen gennem
karrieren. Det kan for eksempel være mere
sammenhængende uddannelsesforløb eller
stillinger, hvor man både er tilknyttet et speciali-
seret sygehus i en af de store byer og et mindre
sygehus.
Medicinuddannelsen i Køge skal understøtte,
at flere læger på sigt arbejder i hele Østdanmark.
Det gøres blandt andet ved at skabe en bred
forankring af uddannelsen, og de øvrige sygehuse
på Sjælland, for eksempel i Nykøbing Falster,
Slagelse og Holbæk, skal tænkes med i udviklingen
af den samlede uddannelse.
Flere uddannelsespladser på medicin­
studiet uden for de største byer:
Regeringen
foreslår at oprette flere uddannelsespladser
på medicinstudiet uden for de tre største
byer. De nye uddannelsespladser på
medicinuddannelsen oprettes i Esbjerg,
Aalborg og Køge, så det samlede antal
uddannelsespladser på tværs af landet
opjusteres.
Bacheloruddannelse i medicin i Esbjerg:
Regeringen foreslår samtidig, at der oprettes
en bacheloruddannelse i medicin i Esbjerg,
hvor der i dag kun er en kandidatuddannelse.
Det er allerede besluttet, at der i 2027
oprettes en kandidatuddannelse i medicin
i Køge.
Flere karriereveje for lægerne:
Regeringen
foreslår at skabe nye karriereveje for lægerne,
hvor almene kompetencer og nærhed til
patienterne fylder mere i uddannelsesforløbet
og gennem karrieren, så flere læger vælger
stillinger i de nære sundhedstilbud og uden
for de store byer.
Flere speciallæger i udvalgte specialer:
Regeringen foreslår også at uddanne flere
speciallæger i almen medicin, psykiatri,
børne-og ungepsykiatri og geriatri ved at
hæve dimensioneringen.
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 63: Regeringens udspil til en kommende sundhedsreform
2907005_0019.png
SUNDHED TÆT PÅ DIG · DEL 1
19
Loft over speciallæger på
universitetshospitalerne
Det skal være attraktivt at være læge på sygehuse
i hele landet. Der er brug for, at flere sygehuslæger
søger mod sygehuse, hvor det i dag er svært at
rekruttere læger, for eksempel på de mindre
sygehuse uden for de større byer.
På nogle sygehuse uden for de største byer kan
det i dag være svært at opretholde de nødvendige
tilbud til patienterne. Det skyldes, at sygehusene
oplever mangel på læger inden for udvalgte
specialer. De større universitetshospitaler har en
stærk tiltrækningskraft på sygehuslægerne på
bekostning af andre sygehuse og sundhedstilbud.
Det betyder blandt andet, at nogle patienter
skal rejse langt for at få en behandling, selvom
den ikke er meget specialiseret.
Bedre adgang til praktiserende
speciallæger
I dag er der områder i landet, hvor det er svært at
finde eller få tid hos en praktiserende speciallæge.
Det er for eksempel relevant, når du har fået en
henvisning fra din egen læge til en praktiserende
psykiater, eller du skal i kontakt med en praktise-
rende øjenlæge.
Bedre adgang til praktiserende speciallæger:
Regeringen foreslår en mere lige fordeling
af og adgang til praktiserende speciallæger
på tværs af landet.
Konkret vil regeringen indføre fastere rammer
for regionernes praksisplanlægning, så der
kommer en bedre geografisk og en mere
ensartet og effektiv brug af praktiserende
speciallæger på tværs af landet.
Loft over speciallæger på universitets­
hospitalerne:
Regeringen foreslår individuelt
fastsatte lofter over antallet af speciallæger
på landets universitetshospitaler. Forslaget
skal ses i sammenhæng med den nationale
sundhedsplan, der skal sætte retning for
en bedre overordnet fordeling af
sundhedsvæsenets samlede ressourcer.
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 63: Regeringens udspil til en kommende sundhedsreform
2907005_0020.png
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 63: Regeringens udspil til en kommende sundhedsreform
2907005_0021.png
SUNDHED TÆT PÅ DIG · DEL 1
21
Kronikerpakker
og nye patient-
rettigheder
Det skal være nemmere at få den hjælp, man har
brug for, hvis man er syg. Det gælder ikke mindst
for den gruppe af borgere, hvor sygdom fylder
en stor del af hverdagen.
I dag lever mindst én ud af fem borgere med
én eller flere kroniske sygdomme, hvor livslang
behandling er en uundgåelig del af hverdagen.
Det er for eksempel sygdomme som KOL, diabetes,
hjertesygdom og slidgigt. I fremtiden forventes det
at blive en livsbetingelse for endnu flere borgere,
i takt med at vi lever længere og bliver flere ældre.
Som borger skal man vide, hvad man kan regne
med. Og man skal kunne vælge frit, når det
sundhedsfagligt giver mening. Derfor skal
patientrettighederne i det nære sundhedsvæsen
udbygges. Alle – uanset hvor tit man er i kontakt
med sundhedsvæsenet – skal i højere grad tilbydes
indsatser og behandling, der passer til dem.
Og for dem, hvor sygdom fylder meget i
hverdagen, er der behov for en endnu mere
systematisk og sammenhængende indsats.
Mennesker, der har en kronisk sygdom, har
meget forskellige sygdomsbilleder og dermed
også forskellige behov for indsatser og behandling.
Heldigvis er der mange med en kronisk lidelse,
som lever et liv, hvor sygdommen ikke fylder
i hverdagen. For andre er det en hel anden
oplevelse.
Mange med kronisk sygdom har forløb på både
sygehus, i kommunale tilbud og hos egen læge.
Forløb der alt for ofte ender med ikke at hænge
sammen. Det skaber utryghed og risikerer at for-
værre sygdommen for mennesker i en allerede
sårbar situation.
Derfor skal indsatsen løftes. Så flere får den hjælp
og støtte, de har brug for, for at kunne mestre egen
sygdom og leve et godt liv.
I dag lever hver
femte dansker
med én eller flere
kroniske sygdomme.
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 63: Regeringens udspil til en kommende sundhedsreform
2907005_0022.png
SUNDHED TÆT PÅ DIG · DEL 1
22
Kronikerpakker
Regeringen vil – inspireret af succesen med
kræftpakkerne – indføre nye behandlingspakker
for borgere med kronisk sygdom.
Nye kronikerpakker skal give mennesker med
kronisk sygdom en fast ramme for deres behand-
ling, så de oplever ét samlet forløb hos de forskel-
lige aktører og tilbud i sundhedsvæsenet. Det
konkrete forløb og indsatserne skal være tilpasset
den enkeltes behov. Det kan være indsatser mål-
rettet kostvejledning, træning, sygdomsmestring
og rygestop, men for eksempel også relevante
undersøgelser hos praktiserende speciallæger og
andre aktører i praksissektoren.
Kronikerpakkerne skal skabe sammenhæng i
borgernes forløb og understøtte en klar arbejds-
deling og organisering af de mange indsatser.
Planen kan også indeholde tilbud, der ligger uden
for sundhedsvæsenet, og som kan gavne patien-
tens behandling og livskvalitet i dagligdagen.
Der udarbejdes sygdomsspecifikke pakker
for en række kroniske sygdomme, som
borgerens egen læge tilpasser og målretter
efter den enkeltes behov i dialog med
borgeren selv.
Kronikerpakkerne skal ses i sammenhæng med
en række andre initiativer, som også bidrager til
at forbedre forløb for mennesker med kronisk
sygdom. Det gælder eksempelvis etablering af
lokale sundhedsindsatser, hjemmebehandlings-
teams, udbredelse af digitale løsninger til hjemme-
behandling, styrket forebyggelse og en styrket
national sundhedsplanlægning, som skal under-
støtte, at det samlede sundhedsvæsen kan levere
netop den hjælp, den enkelte har brug for.
Kronikerpakkerne udvikles i prioriteret
rækkefølge startende med:
– Kronisk obstruktiv lungesygdom, KOL
Herefter følger kronikerpakker for:
Kronikerpakker – ret til samlet pakke
med sundhedsindsatser:
Regeringen
foreslår at indføre kronikerpakker, så
borgere med kronisk sygdom får en pakke
af sundhedsindsatser samlet i en klar
individualiseret behandlingsplan.
Med de nye kronikerpakker skal borgeren
have én indgang til behandlingsforløbet.
Egen læge vil være ansvarlig for den
konkrete plan og være tovholder for det
samlede forløb.
Klare frister for opstart af kronikerpakker:
Regeringen foreslår, at kronikerpakkerne
skal indeholde frister for opstart af den
individuelle plan og indsatser i planen.
Det betyder, at borgeren har krav på, at en
samlet og overskuelig behandlingsplan rulles
ud inden for en given frist fra det tidspunkt,
hvor borgerens diagnose er stillet.
Borgere med behov vil have ret til at få
rehabiliteringstilbud inden for fristerne.
Det skal sikre en rettidig indsats, som
kan bidrage til at forhindre forværring af
sygdommen og forbedre livskvaliteten for
de mennesker, der har en kronisk sygdom
med sig gennem livet.
– Type 2-diabetes
– Hjertesygdomme
– Kroniske lænderygsmerter
– Kompleks multisygdom
Alle patientgrupperne kan have brug for netop
den ekstra hjælp, der skal til for, at de kan leve
et godt og langt liv med kronisk sygdom.
Ret til hurtig behandling hos
praktiserende speciallæge
I dag har man ret til hurtig behandling på
sygehuset, men ikke hos praktiserende special-
læger. Derudover er der alt for stor forskel på,
hvor lang ventetid der er til speciallægen rundt
omkring i landet. Det gælder for eksempel
psykiatere, hudlæger og gynækologer.
Ret til hurtig behandling ved praktiserende
speciallæge:
Regeringen foreslår at indføre
en lovfæstet rettighed, så borgere, der har
modtaget en henvisning til en praktiserende
speciallæge, får egentlige rettigheder til
udredning og behandling.
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 63: Regeringens udspil til en kommende sundhedsreform
2907005_0023.png
SUNDHED TÆT PÅ DIG · DEL 1
23
Louise får en
kronikerpakke
Før reformen
Louise er 63 år og har slidgigt i knæet. Efter hun har været ved lægen, fordi hun undrer
sig over, at hun har hyppig vandledning og er meget tørstig, har hun også fået konstateret
diabetes. Hun har tidligere haft svært ved at fastholde et arbejde, fordi hun har mange
smerter på grund af sin slidgigt, og det påvirker hendes overskud til at håndtere, at hun
nu også har diabetes.
Efter reformen
Louises egen læge har igangsat en kronikerpakke og udarbejdet en personlig behandlings-
plan. Planen er skræddersyet til Louises behov, hvor hun har brug for særlig støtte til at
leve med diabetes. Louise har blandt andet fået den rette medicin og er startet på kurser
i egenomsorg og kostvejledning som led i et madlavningsforløb med andre fra lokalområdet,
der også har diabetes.
Derudover er Louise også hjulpet videre i et træningstilbud hos en fysioterapeut, som har
mindsket hendes smerter i knæet.
Louise er løbende ved lægen, som følger op på hendes diabetes, og hvordan hun har det.
Det giver mere overskud i hverdagen, at hun får hjælp til at planlægge sit sygdomsforløb
og få de rette behandlinger. Louise oplever, at lægen har bedre tid til at hjælpe med at være
tovholder for hendes behandling i hele sundhedsvæsenet.
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 63: Regeringens udspil til en kommende sundhedsreform
2907005_0024.png
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 63: Regeringens udspil til en kommende sundhedsreform
2907005_0025.png
SUNDHED TÆT PÅ DIG · DEL 1
25
Behandling
tættere på
En strukturel ændring af sundhedsvæsenet skal
flytte sundhedsvæsenet tættere på borgerne,
og langt mere behandling skal foregå væk fra
sygehuset og tættere på borgerens eget hjem.
Flere skal fremover kunne få behandling i vante
rammer i hjemmet tæt på venner og familie.
Mange ønsker ikke at komme på sygehuset, hvis
det kan undgås. Samtidig oplever for mange at
blive indlagt for sygdomme og tilstande, der kunne
være behandlet eller forebygget i eller tæt på eget
hjem. Det er en udvikling, regeringen ønsker at
vende.
Derfor skal der tilføres flere penge til det nære
sundhedsvæsen - til udbyggede nære indsatser
og flere læger og styrkede lokale pleje- og behand-
lingstilbud. Der skal skabes bedre fysiske rammer
med nye og udbyggede sundhedsindsatser, og flere
behandlingsopgaver skal flyttes ud fra sygehusene
og løses lokalt.
Hvert år bliver
70.000 ældre
indlagt på sygehuset
med en diagnose,
som kunne være
forebygget.
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 63: Regeringens udspil til en kommende sundhedsreform
2907005_0026.png
SUNDHED TÆT PÅ DIG · DEL 1
26
Grethe bliver
behandlet i eget
hjem
Før reformen
Grethe er 83 år og er både fysisk og kognitivt svækket som følge af flere kroniske
sygdomme. Hun har derfor behov for hjælp til at komme igennem hverdagen, og er
ofte indlagt. Hun er dog glad for at kunne bo i eget hjem med hjælp fra kommunen,
blandt andet til personlig pleje.
Efter reformen
Grethe har for nyligt være indlagt på sygehuset med en akut lungebetændelse.
Grethe kom hurtigt hjem fra sygehuset, selvom hun fortsat havde brug for intravenøs
behandling med antibiotika. Behandlingen varetages af en sygeplejerske fra de nye
regionale hjemmebehandlingsteams, der kommer hjem til Grethe og tjekker op på
behandlingen i dialog med Grethes egen læge.
Grethe er meget glad for at undgå en lang indlæggelse. Hun er bange for at skulle
dø alene på et sygehus og synes, at det er rart, at hun kan behandles hjemme i trygge
rammer, hvor familie og venner er tæt på og kan komme og besøge hende.
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 63: Regeringens udspil til en kommende sundhedsreform
2907005_0027.png
SUNDHED TÆT PÅ DIG · DEL 1
27
Hjemmebehandlingsteams
Sundhedsfaglige medarbejdere skal kunne køre
ud til borgere med særligt komplicerede sygdoms-
forløb, for eksempel hos ældre og sårbare borgere
og borgere, der lever med én eller flere kroniske
sygdomme, hvor de bor, uanset om det er i eget
hjem, på et botilbud, plejehjem eller midlertidigt
på en regional sundheds- og omsorgsplads.
Samtidig vil hjemmebesøg gøre det nemmere for
sundhedspersonalet tidligt at opdage, om borgere
har fået det dårligere og har brug for en ekstra
indsats. På den måde kan borgerne få den
fornødne behandling, der skal til, inden tilstanden
bliver så dårlig, at der er behov for sygehus-
behandling eller -indlæggelse.
Målrettede midler til
nære sundhedstilbud
Når det nære sundhedsvæsen skal styrkes,
skal pengene følge med. Flere penge til lokalt
at udbygge de nære sundhedstilbud, herunder
ansætte flere læger og mere sundhedspersonale
i nære pleje- og behandlingstilbud.
Nye målrettede midler skal hjælpe med at omstille
sundhedsvæsenet og bringe det tættere på
borgeren. De målrettede midler til nære indsatser
udmøntes lokalt af de 17 sundhedsråd.
Hjemmebehandlingsteams:
Regeringen
foreslår, at der etableres regionale
hjemmebehandlingsteams med sundheds-
medarbejdere, der kan køre ud til borgeren
med særlige behov og eksempelvis hjælpe,
hvis hjemmemonitoreringsapparatet
fortæller, at borgerens sundhedstilstand
er forværret.
Etableringen af hjemmebehandlingsteams
bliver et af de tiltag, som de nye sundheds-
råd skal implementere lokalt som en del
af udbygningen af de nære tilbud.
Målrettede penge til nærindsats:
Regeringen
foreslår, at en markant del af de kommende
års økonomiske løft af sundhedsvæsenet
målrettes det nære sundhedsvæsen, blandt
andet til flere læger. De målrettede midler til
nære sundhedstilbud vil skulle udmøntes af
sundhedsrådene. I 2030 vil sundhedsrådene
samlet kunne investere for 4,3 mia. kr. årligt
i nære sundhedstilbud.
Det vil betyde, at sundhedsrådene kan skabe
en omstilling, hvor en større del af midlerne til
sundhed i fremtiden vil blive brugt på at styrke
egen læge og sundhedstilbud tæt på hjemmet
– mens midlerne til sygehusene vil vokse
langsommere. Det handler om at dreje indsatserne
i vores sundhedsvæsen, så vi investerer mere i,
at der behandles nært og tidligt, og flere dermed
undgår at blive så syge, at de skal indlægges
på sygehuset.
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 63: Regeringens udspil til en kommende sundhedsreform
2907005_0028.png
SUNDHED TÆT PÅ DIG · DEL 1
28
3,5 mia. kr. til bedre fysiske
rammer for nye lokale
sundhedsindsatser
Der skal være bedre fysiske rammer for, at flere
indsatser kan varetages i det nære sundhedsvæsen.
Det kan eksempelvis være nye rammer for det
styrkede almenmedicinske tilbud og fremskudte
sygehusfunktioner, såsom røntgen og blodprøver
eller andre sundheds- og plejeindsatser, for eksem-
pel genoptræning og patientrettetforebyggelse.
For mange patienter oplever i dag at skulle både
rejse langt og flytte sig rundt mellem mange
forskellige adresser som en del af et behandlings-
forløb.
Hvert sundhedsråd skal stå for at sikre de fysiske
rammer for stærke lokale sundhedsindsatser.
Og regeringen afsætter 3,5 mia. kr. til opgaven.
Sundhedsrådene skal stå for at udmønte pengene
og vælge, hvordan pengene bedst anvendes i
netop deres lokalområde. Og flest penge skal
tildeles sundhedsråd med stor patienttyngde og
store geografiske afstande. Der kan både være
tale om sundhedshuse/nærhospitaler, der samler
flere funktioner på én eller flere adresser. Og det
kan være både kommunale og regionale tilbud.
Den konkrete sammensætning vil afhænge af de
lokale forhold, behov og ønsker. Der kan være
fokus på pleje og behandling så vel som sociale
fællesskaber og involvering af civilsamfundet.
Mere moderne sygehuse
i hele landet
Som borger skal man kunne få specialiseret
behandling af høj kvalitet i moderne omgivelser
og med det nyeste hospitalsudstyr, når man
har brug for det, uanset hvor i landet man bor.
Det kræver investeringer i bygninger og udstyr
til de sygehuse, hvor der er behov for modernise-
ring. De fysiske rammer for behandlingstilbud
i nærmiljøet skal være af høj kvalitet.
24 mia. kr. til mere moderne sygehuse og
et mere sammenhængende sundhedsvæsen:
Regeringen foreslår at etablere en sund-
hedsfond på 22 mia. kr. over de næste
10 år til en ekstraordinær investering i og
modernisering af sygehuse og 2 mia. kr.
til teknologi og digitalisering.
Sundhedsfonden kommer oveni de 3,5 mia. kr. afsat
til at etablere bedre fysiske rammer for nye lokale
sundhedsindsatser. Dermed vil regeringen samlet
set investere yderligere 27,5 mia. kr. i bedre fysiske
og teknologiske rammer i sundhedsvæsenet over
de næste 10 år.
Der vil blive fordelt flest penge til sundhedsråd med
stor sygdomsbyrde og store geografiske forskelle.
3,5 mia. kr. til bedre fysiske rammer for
nye lokale sundhedsindsatser:
Regeringen
foreslår, at sundhedsrådene får 3,5 mia. kr.
over perioden 2027-2031 til at etablere
bedre fysiske rammer for nye lokale sund-
hedsindsatser, så borgerne kan få træning,
pleje og behandling, tæt på hvor de bor.
22 mia. kr. går til
modernisering
af sygehuse over
de næste 10 år.
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 63: Regeringens udspil til en kommende sundhedsreform
2907005_0029.png
SUNDHED TÆT PÅ DIG · DEL 1
29
Foreløbig fordeling af midler
til bedre lokale fysiske rammer,
fordelt på sundhedsråd
Midt
200 mio. kr.
840 kr. pr. borger
Vestjylland
220 mio. kr.
770 kr. pr. borger
Vendsyssel
180 mio. kr.
1.150 kr. pr. borger
Limfjorden
260 mio. kr.
600 kr. pr. borger
Kronjylland
200 mio. kr.
870 kr. pr. borger
Horsens
190 mio. kr.
820 kr. pr. borger
Aarhus
170 mio. kr.
450 kr. pr. borger
Nordsjælland
210 mio. kr.
640 kr. pr. borger
Hovedstaden Nord
140 mio. kr.
290 kr. pr. borger
Hovedstaden
220 mio. kr.
270 kr. pr. borger
Hovedstaden Syd og Vest
100 mio. kr.
320 kr. pr. borger
Østsjælland og øerne
260 mio. kr.
600 kr. pr. borger
Midt- og Vestsjælland
250 mio. kr.
610 kr. pr. borger
Sønderjylland
200 mio. kr.
910 kr. pr. borger
Fyn
260 mio. kr.
570 kr. pr. borger
210 mio. kr.
Region Nordjylland
860 kr. pr. borger
Sydvestjylland
Trekantsområdet
210 mio. kr.
Region
690 kr. pr. borger
Midtjylland
Vendsyssel
Limfjorden
Kronjylland
Horsens
Aarhus
Vestjylland
Anm.: Figuren viser en foreløbig fordeling af de 3,5 mia. kr. til anlæg af eller
renovering af de fysiske rammer for lokale sundhedsindsatser, som de nye
sundhedsråd skal udmønte. Der vil blive fordelt flest penge til sundheds-
råd med stor patienttyngde og store geografiske afstande. Den endelige
Region Østdanmark
Region Syddanmark
fordeling afventer udvikling af en ny model for beregning af patienttyngde.
Tallene er afrundet.
Fyn
Trekantsområdet
Sydvestjylland
Sønderjylland
Hovedstaden
Hovedstaden Syd og Vest
Hovedstaden Nord
Nordsjælland
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 63: Regeringens udspil til en kommende sundhedsreform
2907005_0030.png
SUNDHED TÆT PÅ DIG · DEL 1
30
Ret til digitalt sundhedstilbud
For mange borgere kan det give bedre mening
at blive derhjemme frem for at skulle flytte sig
derhen, hvor sundhedspersonalet er. Det kan
digitale sundhedstilbud understøtte, men behand-
lingen skal altid tilpasses den enkeltes præmisser,
og personalet skal kunne hjælpe med at betjene
de forskellige digitale løsninger i borgerens
eget hjem.
Som borger skal det være muligt at vælge, om
man ønsker en plads placeret i en anden region og
tættere på familie eller venner eller foretrækker
en plads tæt på eget hjem. Det skal skabe større
tryghed i en ellers meget sårbar livssituation.
Ret til digitalt tilbud:
Regeringen foreslår,
at borgere, der kan og vil, skal have ret til
at vælge et digital tilbud frem for et fysisk,
når det giver mening i forhold til den
konkrete behandling.
Sundheds­ og omsorgspladser uden
egenbetaling:
Regeringen foreslår, at
regioner overtager ansvaret fra kommunerne
for at tilbyde ophold på en sundheds- og
omsorgsplads til borgere med behov for en
sundhedsfaglig indsats, som ikke kan tilbydes
hensigtsmæssigt i eget hjem. Opholdet skal
være uden egenbetaling.
Sundheds­ og omsorgspladser omfattes af
frit valg:
Regeringen foreslår også, at
sundheds- og omsorgspladser bliver omfattet
af en ret til frit valg, så den enkelte kan
vælge, hvilket sted i landet der passer bedst.
Regionale sundheds- og omsorgs-
pladser uden egenbetaling
Mange patienter - særligt ældre - oplever at
få tildelt et ophold på en midlertidig plads i
forbindelse med at blive udskrevet fra sygehuset.
Variationen i kommunernes tilbud, både i form
af kapacitet og kompetencer, er imidlertid stor.
Det kan betyde, at nogle borgere er indlagt på
sygehuset i længere tid end nødvendigt. Samtidig
er der udfordringer med at sikre god nok læge-
dækning på de midlertidige pladser.
I fremtiden skal sundhedsrådene derfor have
ansvaret for at tilbyde ophold på sundheds- og
omsorgspladser til en større gruppe af de borgere,
hvor ansvaret i dag er kommunernes. Opgaveflyt-
ningen omfatter ansvaret for de kommunale akut-
pladser og hovedparten af alle øvrige midlertidige
pladser. Det er patienter, som ikke har behov for
at være indlagt på sygehuset, men som har brug
for en sundhedsindsats, som ikke kan tilbydes
hensigtsmæssigt i eget hjem. Kommunerne skal
for eksempel fortsat kunne tilbyde et ophold til
en borger med demens, hvor formålet er at aflaste
den pårørende. De nye pladser bliver omfattet
af nationale krav, så borgerne er sikre på at få
den indsats, hjælp og pleje, de har brug for.
I dag kan borgerne i nogle tilfælde opkræves
betaling for ophold på midlertidige pladser
i kommunerne, men reglerne er uklare, og
borgernes retsstilling skal forbedres. Sundheds-
og omsorgspladser skal være uden egenbetaling
og skal derudover omfattes af frit valg.
96 timers behandlingsansvar
Når behandlingen afsluttes på sygehuset, har
mange stadig brug for behandling eller pleje.
I de situationer er det afgørende, at der er et
tæt samarbejde mellem sygehus, egen læge og
de nære sundhedstilbud, så borgerne oplever,
at deres behandlingsforløb hænger sammen
i ét fælles sundhedsvæsen.
Derfor skal sygehusene fremover have en mere
udadvendt rolle og i højere grad støtte sundheds-
personalet i kommunen, på sundheds- og omsorgs-
pladserne og hos egen læge.
96 timers behandlingsansvar:
Regeringen
foreslår at udvide sygehusets behandlings-
ansvar til 96 timer, efter borgeren er
udskrevet.
Det betyder konkret, at sygehuset stadig
har et ansvar for patienten i op til fire dage
efter, at patienten er blevet udskrevet. Og
hvis egen læge eller sundhedspersonalet
i borgerens eget hjem bliver i tvivl om noget,
skal speciallægen på sygehuset kunne hjælpe.
Muligheden skal i fremtiden også gælde flere
patientgrupper. Det kan for eksempel være
psykiatriske patienter eller ældre patienter,
der også har været på en akutmodtagelse
på et sygehus.
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 63: Regeringens udspil til en kommende sundhedsreform
2907005_0031.png
SUNDHED TÆT PÅ DIG · DEL 1
31
Mere sundhed i social-
psykiatrien og flere digitale
løsninger i psykiatrien
Regeringen ønsker bedre kvalitet i den sundheds-
faglige indsats for borgerne i socialpsykiatrien.
En stærkere forebyggende og behandlende indsats
for beboere på botilbud skal sikre, at både psykisk
og somatisk sygdom opdages og behandles mere
effektivt end i dag. Det skal ske gennem det
samlede løft af den kommunale sundhedsindsats
via sundhedsrådene. Derfor stiller regeringen
blandt andet krav om, at beboere på botilbud får
tilbud om at vælge en læge, som er fasttilknyttet
botilbuddet.
Derudover vil regeringen sørge for, at borgere,
der mistrives eller har lettere psykiske lidelser,
får bedre adgang til digital hjælp og støtte.
Flere digitale løsninger skal øge tilgængeligheden
i psykiatrien og styrke samarbejdet på tværs af
det samlede sundhedsvæsen.
Mere lige muligheder for
at leve et sundere liv
Mange sygdomme kan undgås. Også mange
kroniske sygdomme.
Vi skal derfor blive bedre til at fremme danskernes
sundhed. Og forebygge sygdom. Danskernes
sundhed bliver ikke kun påvirket af sundheds-
væsenet. Sundhed eksisterer på arbejdspladsen,
i hjemmet, i skoler, dagtilbud og den lokale
håndboldklub. Dér, hvor vi lever vores liv.
Regeringen vil skabe mere lige muligheder for
at leve et langt og godt liv. Det skal ske gennem
et større og målrettet fokus på at fremme sundhed.
For alle og på tværs af velfærdsområder. Det
kræver en fælles indsats. For at styrke folke-
sundheden og mindske uligheden i sundheden.
Fasttilknyttet læge på botilbud:
Regeringen
foreslår også, at beboere på botilbud får
tilbud om at vælge en læge, som er
fasttilknyttet botilbuddet.
Styrket udbredelse af brugen af digitale
løsninger i psykiatrien:
Regeringen foreslår,
at digitale løsninger udbredes i psykiatrien.
Ny folkesundhedslov:
Regeringen foreslår
en ny folkesundhedslov, der styrker
kommunernes arbejde med forebyggelse
på tværs af sektorer med fokus på sunde
rammer for danskernes hverdag med henblik
på mere effektiv og målrettet forebyggelse.
Det skal foregå i et tæt samarbejde med
de almene boligorganisationer, lokale
virksomheder, civilsamfundet m.fl.
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 63: Regeringens udspil til en kommende sundhedsreform
2907005_0032.png
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 63: Regeringens udspil til en kommende sundhedsreform
2907005_0033.png
SUNDHED TÆT PÅ DIG · DEL 1
33
Ny struktur i
sundhedsvæsenet
Det danske sundhedsvæsen er på mange områder
velfungerende og af høj kvalitet. Men hvis det
også i fremtiden skal være lige så velfungerende,
er der behov for en ny organisering, så vi sikrer, at
der kan blive taget hånd om et stigende antal ældre
og syge. Det skal ske uden at sætte årtiers frem-
skridt over styr. Derfor skal de seneste årtiers
opbygning af et stærkt sundhedsvæsen nu følges
op af endnu en historisk udbygning. Næste etape
handler om sundhedsvæsenet tæt på borgerne.
Den nye struktur skal sikre bedre sammenhæng
for den enkelte borger. Vi skal fastholde og videre-
udvikle avanceret behandling i verdensklasse på
de specialiserede sygehuse – men samtidig
gennemføre en historisk satsning på at opbygge
det nære sundhedsvæsen. Det er en hovedprioritet
at få nedbragt uligheden i sundhedsvæsenet.
Derfor skal adgangen til sundhedstilbud af høj
kvalitet bliver mere lige – både geografisk og
socialt.
Det kræver, at vi får skabt en ny struktur, der
kan være drivende for den store og enormt
udfordrende omstilling, som vores sundhedsvæsen
skal igennem for, at vi kan skabe et sundheds-
væsen, der i højere grad end i dag samarbejder
på tværs og er mere nært.
I dag har de fem regioner mærkbart forskellige
vilkår, blandt andet i forhold til at tiltrække læger
til sygehusene. Det rammer særligt borgere, der
bor øst for Storebælt. Derfor vil regeringen etablere
én samlet Region Østdanmark, så der i fremtiden
bliver fire regioner. Det skal bidrage til en mere
bæredygtig geografisk fordeling af sundheds-
væsenets ressourcer med mere lige adgang til
læger i alle dele af Danmark.
Med den nye organisering skal beslutningerne
træffes tættere på danskerne. Derfor vil regeringen
oprette 17 nye sundhedsråd i regionerne, som skal
varetage den umiddelbare forvaltning af sundheds-
opgaverne i et afgrænset geografisk område.
De nye sundhedsråd får egne ressourcer, og med
deltagelse fra både det regionale og kommunale
niveau skal de være drivende i omstillingen af
sundhedsvæsenet.
Samtidig skal nogle beslutninger træffes nationalt
og regionalt – fordi der skal være en sikkerhed
for ensartet høj kvalitet i den specialiserede
behandling i alle dele af landet. Der er desuden
behov for et styrket samarbejde om digitalisering
og udbredelse af innovative løsninger i sundheds-
væsenet. Det skal ske gennem en ny organisering
af den digitale del af sundhedsvæsenet i Digital
Sundhed Danmark og oprettelsen af et nyt
Nationalt Center for Sundhedsinnovation. Det
kræver, at vi på nationalt plan fastsætter og hæver
ambitionsniveauet. Det skal kombineres med
stort lokalt ansvar for at finde lokale løsninger,
der passer til de lokale udfordringer.
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 63: Regeringens udspil til en kommende sundhedsreform
2907005_0034.png
SUNDHED TÆT PÅ DIG · DEL 1
34
Oversigt over de nye myndigheder
og deres opgaver
Staten
4 regioner
Nordjylland
Midtjylland
Syddanmark
Østdanmark
17 sundhedsråd
98 kommuner
Opgaver
Nationalt
Stat
National sundhedsplan
Specialeplan
Krav til det almenmedicinske tilbud
Rammer for brug af praktiserende speciallæger
Nationale kvalitetsstandarder
Patientrettigheder
National koordinering i forhold til data og digitalisering
Fællesoffentlig
– Digital Sundhed Danmark
– Nationalt Center for Sundhedsinnovation
– Sygehuse, blandt andet psykiatri og akutberedskab
– Det almenmedicinske tilbud og øvrig praksissektor,
for eksempel speciallægehjælp, fysioterapi og psykolog
– Udvalgte sundhedsopgaver overtaget fra kommuner, for eksempel
akutsygepleje, patientrettet forebyggelse og sengepladser med
sundhedsfaglige indsatser
Regioner
Regionsråd
Overordnet ansvar for alle regionens opgaver
Sygehus- og sundhedsplanlægning
Budget og fordeling af ressourcer
Overholdelse af patientrettigheder mv.
Sundhedsråd
– Udarbejde nærsundhedsplan
– Udmønte de økonomiske rammer for nye og udbyggede indsatser
i det nære sundhedsvæsen
– Vende sygehusene udad og styrke nære indsatser
– Planlægning af det almenmedicinske tilbud og praksissektor
– Aftaler med kommuner, blandt andet om rekruttering og
sammenhængende forløb
Ældreplejen, blandt andet helhedspleje, plejehjem, plejeboliger mv.
Almen kommunal sygepleje
Genoptræning på alment niveau
Borgerrettet forebyggelse og sundhedsfremme
Sundhedspleje
Børne- og ungdomstandpleje og omsorgstandpleje mv.
Lettilgængeligt tilbud til børn og unge med psykisk mistrivsel mv.
Vederlagsfri fysioterapi
Kommuner
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 63: Regeringens udspil til en kommende sundhedsreform
2907005_0035.png
SUNDHED TÆT PÅ DIG · DEL 1
35
17 nye sundhedsråd i regionerne
Sundhedsvæsenet skal være nært. Derfor skal
en større del af sundhedsbeslutningerne også
træffes tættere på danskerne. Der er behov for
et mere lokalt forankret politisk udvalg med
et større kendskab til lokale forhold.
Regeringen vil oprette 17 nye sundhedsråd
i regionerne, som er geografisk afgrænsede
i forhold til deres lokalområde.
Sundhedsrådene får til opgave at "vende syge-
husene udad" og skabe sammenhæng i de nære
sundhedstilbud. Derfor skal sundhedsrådene
have ansvaret for den umiddelbare forvaltning
af sundhedsopgaverne i et afgrænset geografisk
område – inden for nationalt og regionalt
fastsatte rammer.
De nye sundhedsråd etableres i regionerne
og vil bestå af politisk valgte repræsentanter for
både regionsrådet og byrådene i de kommuner,
der indgår i sundhedsrådets geografiske område.
Det samlede antal medlemmer i sundhedsrådene
vil spænde fra seks til 20. Repræsentanterne
for regionsrådet vil altid udgøre flertallet af
medlemmer i sundhedsrådet.
Deltagelse af kommunale repræsentanter med
øget kendskab til lokale forhold og kommunale
sundhedstilbud vil bidrage til at binde plan-
lægningen af sundhedsvæsenet på tværs af
regioner og kommuner bedre sammen.
Både de regionale og kommunale repræsentanter
vil have stemmeret i sundhedsrådet.
Hvert sundhedsråd får egen økonomi, der blandt
andet skal finansiere en udbygning og styrkelse
af de nære sundhedstilbud. Dermed får udvalgene
en selvstændig økonomisk kompetence til at drive
omstillingen af sundhedsvæsenet og bringe det
tættere på borgerne.
Sundhedsrådet vil ikke kunne træffe beslutninger,
der strider mod sundheds- og sygehusplaner, som
er fastlagt i regionsrådet. Det betyder for eksempel,
at sundhedsrådet ikke kan beslutte at flytte eller
nedlægge funktioner på sygehusene, da opgaven
med den tværgående sygehusstyring ligger i
regionsrådet. På den måde sikres det, at kvalitet
og balancer på tværs af landet fastholdes og løftes,
samtidig med at der er rum til lokale løsninger.
Herudover vil sundhedsrådene være en central
drivkraft i at skabe bedre sammenhæng mellem
behandlingen på sygehusene, eget hjem og
på regionale og kommunale sengepladser.
I sundhedsrådene vil man kunne indgå aftaler
med kommunerne om, at de varetager opgaver
tæt på borgerne på vegne af regionen. Det
gælder især i store kommuner, hvor det er
muligt at levere den tilstrækkelige kvalitet.
Regionerne og kommunerne vil have mulighed
for at påvirke den geografiske inddeling og
navngivningen af sundhedsrådene gennem
en opmand.
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 63: Regeringens udspil til en kommende sundhedsreform
2907005_0036.png
SUNDHED TÆT PÅ DIG · DEL 1
36
17 sundhedsråd
i fire regioner
Region
Nordjylland
Region
Midtjylland
Region
Syddanmark
Region Nordjylland
Vendsyssel
Limfjorden
Region Midtjylland
Kronjylland
Horsens
Region Syddanmark
Fyn
Trekantsområdet
Region
Østdanmark
Region Østdanmark
Hovedstaden
Hovedstaden Syd og Vest
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 63: Regeringens udspil til en kommende sundhedsreform
2907005_0037.png
SUNDHED TÆT PÅ DIG · DEL 1
37
Region
Nordjylland
Vendsyssel
Hjørring, Brønderslev, Læsø og Frederikshavn
160.000 indbyggere · 9 rådsmedlemmer
Limfjorden
Aalborg, Vesthimmerland, Jammerbugt,
Morsø, Rebild, Thisted, Mariagerfjord
432.000 indbyggere · 16 rådsmedlemmer
Region
Midtjylland
Kronjylland
Randers, Favrskov, Norddjurs, Syddjurs
230.000 indbyggere · 10 rådsmedlemmer
Horsens
Horsens, Hedensted, Odder, Skanderborg
235.000 indbyggere · 10 rådsmedlemmer
Aarhus
Aarhus, Samsø
372.000 indbyggere · 6 rådsmedlemmer
Vestjylland
Herning, Holstebro, Ikast-Brande, Lemvig,
Ringkøbing-Skjern, Struer
287.000 indbyggere · 14 rådsmedlemmer
Midt
Viborg, Skive, Silkeborg
244.000 indbyggere · 9 rådsmedlemmer
Region
Syddanmark
Fyn
Odense, Assens, Faaborg-Midtfyn,
Nordfyn, Kerteminde, Ærø, Langeland,
Nyborg, Svendborg
466.000 indbyggere · 20 rådsmedlemmer
Trekantsområdet
Kolding, Fredericia, Middelfart, Vejle
310.000 indbyggere · 11 rådsmedlemmer
Sydvestjylland
Esbjerg, Fanø, Varde, Vejen, Billund
238.000 indbyggere · 12 rådsmedlemmer
Sønderjylland
Sønderborg, Tønder, Haderslev, Aabenraa
225.000 indbyggere · 9 rådsmedlemmer
Region
Østdanmark
Hovedstaden
København, Frederiksberg, Bornholm
806.000 indbyggere · 9 rådsmedlemmer
Hovedstaden Syd og Vest
Hvidovre, Dragør, Tårnby, Albertslund, Brønd-
by, Glostrup, Høje-Taastrup, Ishøj, Vallensbæk
304.000 indbyggere · 19 rådsmedlemmer
Hovedstaden Nord
Herlev, Ballerup, Gentofte, Gladsaxe, Lyngby-
Taarbæk, Rødovre, Egedal, Furesø, Rudersdal
477.000 indbyggere · 19 rådsmedlemmer
Nordsjælland
Hillerød, Allerød, Fredensborg, Frederikssund,
Gribskov, Halsnæs, Helsingør, Hørsholm
332.000 indbyggere · 17 rådsmedlemmer
Østsjælland og øerne
Køge, Solrød, Greve, Roskilde, Stevns, Faxe,
Vordingborg, Guldborgssund, Lolland
437.000 indbyggere · 20 rådsmedlemmer
Midt- og Vestsjælland
Slagelse, Holbæk, Næstved, Ringsted, Sorø,
Odsherred, Kalundborg, Lejre
416.000 indbyggere · 19 rådsmedlemmer
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 63: Regeringens udspil til en kommende sundhedsreform
2907005_0038.png
SUNDHED TÆT PÅ DIG · DEL 1
38
Ny samlet Region Østdanmark
Særligt borgere, der bor øst for Storebælt, oplever,
at ressourcerne i sundhedsvæsenet er fordelt
alt for skævt. Region Sjælland har i dag sværere
ved at tiltrække læger og sygehuspersonale
sammenlignet med områder tæt på de større
universitetsbyer.
Eksempelvis er der i Region Sjælland godt
20 speciallæger pr. 10.000 borgere mod godt
30 speciallæger i Region Hovedstaden. Samtidig
bor der i Region Sjælland relativt mange ældre
og sårbare borgere, der generelt set har et større
behandlingsbehov, sammenlignet med Region
Hovedstaden. Det går ikke i et land, hvor
sundhedsvæsenet hviler på fri og lige adgang.
Borgerne på tværs af Danmark skal have adgang
til et sundhedsvæsen af samme beskaffenhed
– og det er ikke tilfældet på Sjælland.
Etableringen af en ny Region Østdanmark
vil bidrage til at skabe et mere bæredygtigt
sundhedsvæsen med lige adgang til læger og
sundhedstilbud af høj kvalitet i alle dele af det
østlige Danmark, hvor der i dag er stor forskel.
Regeringens sundhedsreform baserer sig på den
nuværende sygehusstruktur med 21 akutsygehuse.
Derfor planlægger regeringen ikke sygehus-
lukninger. Når regeringen foreslår en ny Region
Østdanmark, er det netop for at styrke de syge-
huse, som i dag oplever udfordringer, og sådan
at de stærkere sygehuse i hovedstadsområdet
får ansvar for at sikre lægedækning på de mere
udfordrede sygehuse.
Sundhedsreformen ændrer altså ikke på, at
der fortsat skal være et lokalt sygehus i eksem-
pelvis Nykøbing Falster, Slagelse og Holbæk.
De er netop en del af grundlaget for at bringe
sundhedsvæsenet og de samlede sundheds-
tilbud tættere på, hvor borgerne bor. På samme
måde er sundhedsrådene bygget op omkring
sygehusene i lokalområdet og har til opgave
at udvikle sundhedsvæsenet lokalt og nært.
Den nye Region Østdanmark vil få ca. 2,8 mio.
indbyggere og blive politisk ledet af et regionsråd
med 41 medlemmer. Regionens hovedsæde
vil komme til at ligge i Sorø, hvor hovedsædet
for Region Sjælland ligger i dag. Det nuværende
hovedsæde for Region Hovedstaden i Hillerød
vil fortsat danne rammen om en række regionale
opgaver.
Det er meget vigtigt for regeringen, at borgere
fra hele det østlige Danmark er repræsenteret
politisk i det nye regionsråd. Derfor vil regeringen
følge udviklingen tæt og samle op efter det
første valg til regionsrådet og vurdere behovet
for eventuelle justeringer af valgmodellen.
Den geografiske afgrænsning af Region Nord-
jylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark
ændres ikke. Antallet af regionsrådsmedlemmer
nedjusteres.
17 nye lokale sundhedsråd:
Regeringen
foreslår at oprette 17 nye sundhedsråd
i regionerne, som er geografisk afgrænsede
i forhold til deres lokalområde. Der vil
både være repræsentanter for regionen
og kommunerne i sundhedsrådene.
En samlet Region Østdanmark:
Regeringen
foreslår at etablere en ny samlet Region
Østdanmark ved at sammenlægge Region
Sjælland og Region Hovedstaden.
For hver 1.000
borgere er der to
speciallæger i Region
Sjælland, mens der
er tre i Region
Hovedstaden.
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 63: Regeringens udspil til en kommende sundhedsreform
2907005_0039.png
SUNDHED TÆT PÅ DIG · DEL 1
39
Sundhedsrådets
sammensætning
Der vil både være repræsentanter
for regionen og kommunerne
i sundhedsrådene.
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 63: Regeringens udspil til en kommende sundhedsreform
2907005_0040.png
SUNDHED TÆT PÅ DIG · DEL 1
40
National sundhedsplan og
nærsundhedsplaner
For at nå i mål med en vellykket omstilling af sund-
hedsvæsenet er der brug for en styrket national
rolle i sundhedsvæsenet og et bedre nationalt
samarbejde om en række områder. Det gælder
for eksempel fordelingen af ressourcerne på tværs
af landet og understøttelse af, at nye teknologiske
løsninger, der gør det nemmere at være patient,
tages i brug i hele sundhedsvæsenet.
Derfor lægger regeringen op til, at staten inden for
rammerne af en national sundhedsplan skal have
en række nye kompetencer til at udvikle og styrke
det almenmedicinske tilbud og sikre en bedre for-
deling af læger på tværs af landet og en bedre brug
af data og digitalisering i sundhedsvæsenet.
Staten sætter med den nationale sundhedsplan
de overordnede rammer, som det derefter er
regionerne og sundhedsrådenes opgave at
omsætte til konkrete forandringer til gavn for
borgerne. Sundhedsrådene skal derfor udarbejde
en nærsundhedsplan, der udmønter dele af den
nationale sundhedsplan. Planen skal især beskrive
implementeringen af omstillingen af sygehusene
og et styrket sundhedsvæsen tæt på borgerne,
blandt andet gennem øgede krav til de kommunale
opgaver.
National sundhedsplan:
Regeringen foreslår,
at der laves en national sundhedsplan,
som skal sætte en strategisk retning for
udviklingen af sundhedsvæsenet og under-
støtte, at ressourcerne fordeles bedre på
tværs af landet.
Den nationale sundhedsplan skal have
fokus på at opbygge de nære indsatser,
fortsat udvikling af det specialiserede
sundhedsvæsen, understøtte en fordeling
af ressourcer og tydeliggøre krav til de
forskellige dele af sundhedsvæsenet.
Nærsundhedsplaner:
Regeringen foreslår,
at sundhedsrådene får til opgave at omsætte
den nationale sundhedsplan til konkrete
forandringer for borgerne. Det skal ske
gennem lokale nærsundhedsplaner, der skal
implementere omstillingen af sygehusene og
udbygningen af det nære sundhedsvæsen.
Nationalt prioriteringsråd:
Regeringen
foreslår at nedsætte et tværgående nationalt
prioriteringsråd, som arbejder ud fra politisk
besluttede principper og med høj inddragelse
af patienter. Det nationale prioriteringsråd
skal sikre mest sundhed for pengene,
eksempelvis ved at reducere overbehandling
og øge patientinddragelsen i behandlingsvalg.
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 63: Regeringens udspil til en kommende sundhedsreform
2907005_0041.png
SUNDHED TÆT PÅ DIG · DEL 1
41
Psykiatrien skal integreres bedre
i resten af sundhedsvæsenet
Patienter med både fysiske og psykiske lidelser
har brug for, at sundhedsvæsenet har blik for
begge dele og samarbejder bedre om deres
samlede behov.
For at skabe en bedre sammenhængende behand-
ling skal sundhedsrådene både varetage opgaverne
inden for de fysiske sygdomme og de psykiske
sygdomme. Mange borgere med både en psykisk
og fysisk sygdom oplever, at deres forløb ikke
hænger sammen, og at de forskellige læger ikke
er gode nok til at tale sammen. Det skyldes blandt
andet, at psykiatrien i dag har sin egen organisering
adskilt fra de øvrige sygehuse og sundhedstilbud i
regionen.
Derudover vil regeringen i efteråret præsentere
en fuldt finansieret 10-årsplan for psykiatrien,
som indebærer et samlet løft på 3,2 mia. kr. frem
mod 2030. Dermed er psykiatrien løftet med mere
end 4,3 mia. kr. siden 2019.
Integration af psykiatrien og somatikken:
Regeringen foreslår, at psykiatrien i højere
grad skal integreres i det øvrige sundheds-
væsen. Det skal ske ved en organisatorisk
integration af psykiatrien og somatikken.
Fire ud af fem vil
i løbet af deres liv
komme i behandling
for en psykisk sygdom.
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 63: Regeringens udspil til en kommende sundhedsreform
2907005_0042.png
SUNDHED TÆT PÅ DIG · DEL 1
42
Investeringer i et mere digitalt
og innovativt sundhedsvæsen
Mange borgere såvel som sundhedspersonale
oplever i dag, at de digitale systemer ikke taler
sammen. Samtidig er der for stor variation i,
hvilke digitale løsninger borgerne har adgang til.
Vi er kort sagt ikke gode nok til at dele og bruge
data i sundhedsvæsenet. Og udbredelsen af
digitale løsninger går for langsomt og i forskellige
hastigheder på tværs af landet.
Regeringen vil sikre, at sundhedsvæsenet giver
borgere og sundhedspersonale i alle dele af landet
de bedste digitale muligheder i kontakten med
sundhedsvæsenet. Derfor prioriterer regeringen
2 mia. kr. i udbredelse af nye digitale løsninger.
Samtidig vil regeringen lave en ny organisering
af den digitale del af sundhedsvæsenet i en ny
national drifts- og udviklingsorganisation Digital
Sundhed Danmark, som skal binde den digitale
del af sundhedsvæsenet bedre sammen.
Digital Sundhed Danmark:
Regeringen
foreslår, at dele af den digitale udvikling
i sundhedsvæsenet organiseres i en ny
national drifts- og udviklingsorganisation.
Fælles dataplatform:
Regeringen foreslår,
at der arbejdes hen imod en fælles data-
platform for hele sundhedsvæsenet,
så lægen og sygeplejersken kan få adgang
til relevante oplysninger om borgere i
forbindelse med behandling. Det skal gøre
det nemmere for sundhedsmedarbejderne
at samarbejde om den enkeltes behandlings-
forløb.
Investeringer i digitale løsninger:
Regeringen
foreslår at afsætte 2 mia. kr. over de næste
10 år til investeringer i udbredelse af nye
digitale løsninger i regi af Digital Sundhed
Danmark og Nationalt Center for Sundheds-
innovation.
Digital Sundhed Danmark
Digital Sundhed Danmark
Fælles digitale løsninger
til borgere og personale
Infrastruktur
Fælles dataplatform
Nationalt Center for
Sundhedsinnovation
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 63: Regeringens udspil til en kommende sundhedsreform
2907005_0043.png
SUNDHED TÆT PÅ DIG · DEL 1
43
Nyt Nationalt Center for
Sundhedsinnovation
Regeringen vil etablere et selvstændigt Nationalt
Center for Sundhedsinnovation, der skal styrke
udviklingen og udbredelsen af innovative sund-
hedsløsninger. Det skal bidrage til at forbedre
behandling og frigive tid hos sundhedspersonalet.
Centret skal også understøtte sundhedsorganisati-
oner og virksomheder i deres arbejde med at
udvikle og afprøve innovative løsninger og igang-
sætte strategiske innovationsindsatser på tværs
af området.
Tilpasning af regionernes
øvrige regionale opgaver
Regionerne har i dag en række opgaver, der ikke
vedrører sundhedsområdet. Det er opgaver inden
for kollektiv trafik, ungdomsuddannelser, kultur
og miljø og driftsansvaret for en række tilbud
på det specialiserede socialområde og på området
for specialundervisning. Størstedelen af opgaverne
løses bedst på det regionale niveau.
Der er dog enkelte opgaver, hvor det vil give
mening at overføre opgaverne til kommunalt
niveau og dermed samle kræfterne ét sted.
Det gælder for eksempel kulturområdet. Desuden
er der en række øvrige opgaver, som regionerne
varetager i dag, der vurderes at kunne bortfalde.
Det drejer sig om regionernes udviklingsstrategier
og udviklingsaktiviteter knyttet hertil. Bortfaldet
skal ses i lyset af regeringens opmærksomhed på,
at ressourcerne anvendes mest hensigtsmæssigt
og effektivt.
Nationalt Center for Sundhedsinnovation:
Regeringen foreslår at etablere et Nationalt
Center for Sundhedsinnovation. Det skal
styrke udvikling og skalering af innovative
sundhedsløsninger
.
En række kommunale sundheds-
opgaver flyttes til regionerne
Kommunerne varetager i dag en række sundheds-
opgaver, hvor det er svært for mange kommuner
at give borgerne et tilstrækkeligt tilbud, fordi de
er for små. Formålet er at skabe bedre kvalitet,
sammenhæng og større kapacitet i opgave-
løsningen ved at samle opgaverne på et regionalt
niveau.
Kommunerne har fortsat en helt central rolle
i det danske sundhedsvæsen. Omstillingen til
et mere nært sundhedsvæsen stiller høje krav til
kommuner – og især at kommuner og regioner
arbejder tæt og godt sammen. Her vil de nye
sundhedsråd få en helt afgørende rolle i
omstillingen og samarbejdet.
Tilpasning af de øvrige regionale
opgaver:
Regeringen foreslår en tilpasning
af regionernes øvrige opgaver, der ikke
vedrører sundhedsområdet.
Pengene fra opgavebortfald bliver på sund-
hedsområdet og bidrager til at finan siere
den samlede sundhedsreform.
Beslutningen om den fremtidige varetagelse
af ansvaret for den regionale kollektive trafik
afventer anbefalingerne fra Ekspertudvalg
om kollektiv mobilitet i hele Danmark.
En række kommunale sundhedsopgaver
flyttes til regionerne:
Regeringen fore-
slår, at regionerne overtager ansvaret
for en række sundhedsopgaver, der i dag
ligger i kommunerne. Det omfatter blandt
andet kommunale sengepladser med
sundhedsfaglige indsatser, akutsygepleje,
nogle genoptræ ningstilbud og patientrettet
forebyggelse. Det svarer til opgaveflytning
fra kommunerne til regionerne for op til
5 mia. kr.
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 63: Regeringens udspil til en kommende sundhedsreform
2907005_0044.png
SUNDHED TÆT PÅ DIG · DEL 1
44
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 63: Regeringens udspil til en kommende sundhedsreform
2907005_0045.png
SUNDHED TÆT PÅ DIG · DEL 1
45
Reformøkonomi
Gennem de sidste to årtier er der investeret i at
forbedre den specialiserede behandling på syge-
husene. Det har løftet kvaliteten markant. Men
samtidig er sygehusene også blevet til en magnet,
der tiltrækker økonomi, kompetencer og personale.
I de kommende år skal der investeres markant
i de nære sundhedstilbud for at få en bedre balance
i sundhedsvæsenet.
Samlede investeringer i sundhed i 2030
Med den samlede sundhedsreform foreslår
regeringen at investere markant i sundheds-
væsenet. Regeringen vil investere på to måder.
For det første vil regeringen prioritere 3,6 mia. kr.
årligt til sundhed ved fuld indfasning i 2030. For
det andet vil regeringen målrette yderligere samlet
2,7 mia. kr. årligt til nære sundhedsindsatser fra
de midler, der afsættes til kommuner og regioner
i takt med, at der blandt andet kommer flere ældre.
På den måde sættes en større del af investerin-
gerne dér, hvor de gør størst gavn. Samlet set giver
det en ramme på 6,4 mia. kr. i årligt samlet udgifts-
niveau fra 2030.
Et hovedfokus i reformen er at sikre en stærk
investeringsmotor for den nødvendige oprustning
af det nære sundhedsvæsen gennem sundheds-
rådene. Sundhedsrådene skal have økonomi og
beslutningskompetence til at skabe flere tilbud
tæt på borgerne. Ud af rammen vil regeringen fore-
tage en massiv investering på 4,3 mia. kr. i 2030,
som via de nye sundhedsråd skal sikre en bedre
balance i vores sundhedsvæsen. Det skal ske ved,
at sundhedsrådene investerer i at udbygge det
nære sundhedsvæsen, flere almenmedicinske læger
og i fællesskab omsætte nationale tværgående
kvalitetsstandarder til lokale behov. Alt sammen
for at bringe sundhedsvæsenet tættere på borgeren
og opruste dér, hvor behovet er størst. Af rammen
øremærkes 2,4 mia. kr. indsatser i det nære regio-
nale sundhedsvæsen, mens 1,9 mia. kr. øremærkes
tiltag i den kommunale sundhedsindsats, heraf
0,5 mia. kr. til udmøntning af tværgående
kvalitetsstandarder.
I den omstilling, hvor sygehusene skal vokse mindre
og det nære sundhedsvæsen mere, vil regeringen
have et stærkt øje på, at der ikke er sundheds-
personale, der kommer i klemme. Der vil skulle
løses færre opgaver på sygehusene, men mange
flere i det nære sundhedsvæsen. Så der er ikke tale
om, at vi får brug for færre hænder på sundheds-
området i de kommende år.
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 63: Regeringens udspil til en kommende sundhedsreform
2907005_0046.png
SUNDHED TÆT PÅ DIG · DEL 1
46
Nye indsatser
og investeringer
3,6
mia. kr. fra ny
prioritering til sundhed
2,1
2,1 mia. kr. årligt, blandt andet
til kronikerpakker, nye rettigheder
og behandling tættere på borgeren
2,7
mia. kr. fra demografiløft
4,3
mia. kr. årligt til nære
indsatser via sundhedsråd
6,4
mia. kr. årligt til sundhed (2030-niveau)
3,5
mia. kr. til fysiske rammer for lokale
sundhedsindsatser
22
mia. kr. til moderne sygehuse
og apparatur
2,0
27,5
mia. kr. til innovative løsninger
mia. kr. til bedre fysiske og teknologiske
rammer over de næste 10 år
Anm.:
0,2 mia. kr. af de nye midler er finansieret ved opgavebortfald.
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 63: Regeringens udspil til en kommende sundhedsreform
2907005_0047.png
SUNDHED TÆT PÅ DIG · DEL 1
47
Investeringer i de nye sundhedsråd
Mia. kr. 2025-PL
Ramme til kommunernes sundhedsindsats
via sundhedsrådene
– heraf til udmøntning af nationale tværgående
kvalitetsstandarder
Udbygning af det regionale nære sundhedsvæsen
og flere læger
Samlet investeringsniveau
– heraf via målretning af midler til demografiløft
2027
2028
2029
2030
0,6
0,3
0,5
1,1
0,6
1,0
0,5
1,1
2,0
1,2
1,3
0,5
1,8
3,1
2,0
1,9
0,5
2,4
4,3
2,7
Anm.: Der forekommer afrundingsdifferencer. Det demografiske træk opdateres løbende forud for ØA-processen
og vil blive udmøntet årligt med ØA-aftalerne. Det faktiske tal kan derfor ændres.
De resterende 2,1 mia. kr. i årligt niveau fra 2030
prioriteres til konkrete indsatsområder, bl.a.:
Kronikerpakker:
130 mio. kr. i 2027 stigende
til 550 mio. kr. i 2031 og 390 mio. kr. årligt
fra 2034 og frem.
Frit valg og nye patientrettigheder:
5 mio. kr.
i 2026 stigende til 360 mio. kr. årligt fra 2029.
Behandling tættere på:
995 mio. kr. i 2027
og 1.030 mio. kr. årligt fra 2028 til blandt andet
hjemmebehandlingsteams og regionale sund-
heds- og omsorgspladser uden egenbetaling.
Samtidig afsættes der samlet 27,5 mia. kr. til
bedre fysiske og teknologiske rammer i sundheds-
væsenet over de næste 10 år, heraf 22 mia. kr. til
en sundhedsfond til ekstraordinære investeringer
i moderne sygehuse og apparatur, 2 mia. kr. til
udrulning af ny innovative løsninger i sundheds-
væsenet og 3,5 mia. kr. til investeringer i bedre
fysiske rammer for lokale sundhedsindsatser.
Sundhedsrådene står for at udmønte pengene
til de lokale indsatser, og flest penge tildeles
sundhedsråd med stor sygdomsbyrde og store
geografiske afstande.
Senere på året præsenterer regeringen et samlet
udspil til en 10-årsplan for psykiatrien, der samlet
løfter området med 3,2 mia. kr. i 2030. Dermed
er psykiatrien løftet med mere end 4,3 mia. kroner
i årligt niveau siden 2019.
Samlet set vil udgifter til administration blive
mindre som følge af reformen.
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 63: Regeringens udspil til en kommende sundhedsreform
2907005_0048.png
HANDLINGSPLAN
DIG · DEL 1
SUNDHED TÆT PÅ
FOR LIGESTILLING
48
48
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf. 72 26 90 00