Indenrigsudvalget 2023-24
INU Alm.del Bilag 5
Offentligt
2774929_0001.png
UDGIFTSPRES OG FAKTISKE UDGIFTER, 23.
OKTOBER 2023
Sammenligning af udgifterne på overførselsområdet i forhold til lands-
plan for Hedensted, Holstebro, Favrskov og Rebild Kommune
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 5: Materiale til besøg i udvalget af Holstebro, Favrskov, Rebild og Hedensted kommune d. 7/11-23
2774929_0002.png
Indhold
1. INDLEDNING
..........................................................................................
2
2. UDGIFTSBEHOV PR. BORGER I DE UDVALGTE KRITERIER
...........................
3
3. UDGIFTERNE PÅ OVERFØRSELSOMRÅDET VEDR. DE ØVRIGE OVERFØRSLER
OG FØRTIDSPENSIONSOMRÅDET
................................................................
7
4. SAMMENHÆNG MELLEM DET OPGJORTE UDGIFTSBEHOV OG AFHOLDTE
UDGIFTER
..................................................................................................
9
5. BILAG
...................................................................................................
11
5.1 Bilag 1 Opgørelse af de kommunale udgifter
...............................................................
11
Skalhuse 13, 9240 Nibe | 41 21 05 00 | www.dataproces.dk | Side 1 af 13
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 5: Materiale til besøg i udvalget af Holstebro, Favrskov, Rebild og Hedensted kommune d. 7/11-23
2774929_0003.png
1. Indledning
Følgende rapport har til formål at opgøre henholdsvis Hedensted, Rebild, Favrskov og Holstebro
Kommunes udgiftsbehov på overførselsområdet for ikke forsikrede ledige og førtidspensionsom-
rådet.
Formålet hermed er at vurdere sammenhængen mellem tre af kriterierne i det socioøkonomiske
udgiftsbehovsopgørelse og kommunernes udgiftsbehov herfor set i forhold til de udgifter på
overførselsområdet, som kriterierne skal kompensere for.
Det socioøkonomiske udgiftsbehov opgøres igennem 18 kriterier. Kriterierne er indirekte og af-
spejler således ikke en direkte sammenhæng mellem kommunernes udgifter og den dertilhø-
rende kompensation i kriteriet. Men flere forskellige kriterier kan afspejle en variation i kommu-
nens udgifter på et enkelt område. En variation i kommunens udgifter på overførselsområdet
1
afspejles igennem de tre kriterier, som denne analyse har fokus på:
20-59-årige uden beskæfti-
gelse over 5 pct., 20-59-årige uden erhvervsuddannelse
og
Almene boliger.
Disse kriterier udgør
samlet set 44 pct. af det socioøkonomiske udgiftsbehov svarende til 63,8 mia. kr. for statsgaran-
tien 2024.
Gældende for disse tre kriterier, har de alle til formål at kompensere for udviklingen i udgifterne
inden for følgende områder
2
:
-
-
-
-
-
-
-
-
Løntilskud/fleksjob
Sygedagpenge
Kontant- og Uddannelseshjælp
Revalideringsydelse
Integrationsydelse
Ressource-/jobafklaringsforløb
Ledighedsydelse
Førtidspension
I kapitel 2 vil udgiftsbehovet pr. borger i de forskellige kommuner inden for de relevante socio-
økonomiske kriterier blive skitseret og sammenholdt med hinanden.
Herefter følger i kapitel 3 en gennemgang af udgifterne inden for de forskellige overførselsom-
råder for de enkelte kommuner, og en sammenligning heraf kommunerne imellem.
Hvorefter den forholdsmæssige andel af udgiftsbehov som opgjort igennem kriterierne kontra
reelle udgifter vil blive opgjort i kapitel 4.
For spørgsmål, kommentarer mv. i regi af denne rapport kan der rettes henvendelse til følgende
på nedenstående kontaktoplysninger:
Afdelingschef Kasper Lund Nødgaard,
[email protected],
25 55 19 18
1
Dette fremgår af Finansieringsudvalgets
”Betænkning 1533. Kommunale udgiftsbehov og andre udlig-
ningsspørgsmål”
fra 2012 og
”Afrapportering fra finansieringsudvalget”
fra 2020
2
Hertil kommer dagpengeområdet. Det er fravalgt, da et af de socioøkonomiske kriterier
”Regional
ledig-
hed for forsikrede ledige”
direkte afspejler udgifterne hertil. Ligeledes er udgifterne under ӯvrige
over-
førsler” ikke medtaget,
da de ikke er en del af det budgetgaranterede område og dermed ikke skal finan-
sieres 1:1. For en præcisering af de forskellige funktionsområder inden for udgiftsområderne se bilag 5.1
Skalhuse 13, 9240 Nibe | 41 21 05 00 | www.dataproces.dk | Side 2 af 13
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 5: Materiale til besøg i udvalget af Holstebro, Favrskov, Rebild og Hedensted kommune d. 7/11-23
2774929_0004.png
2. Udgiftsbehov pr. borger i de udvalgte kriterier
Gældende for det kommunale tilskuds- og udligningssystem opgøres hver kommunes udgiftsbe-
hov igennem den demografiske og socioøkonomiske udgiftsbehovsopgørelse, hvoraf først-
nævnte vægter 67 pct., mens den socioøkonomiske opgørelse har en vægt på 33 pct. For stats-
garantien 2024 udgør det samlede udgiftsbehov 439,3 mia. kr., hvoraf de 294,3 mia. kr. opgøres
via det demografiske udgiftsbehov, mens de resterende 145,0 mia. kr. afspejles via de 18 socio-
økonomiske kriterier.
I nedenstående tabel er oversigten over de 18 socioøkonomiske kriterier og deres vægtning gen-
givet.
Vægtning
20-59-årige uden beskæftigelse over 5 pct.
25-49-årige uden erhvervsuddannelse
Almene boliger
Psykiatriske patienter
Billig privat udlejning m.m.
Børn i familier hvor forsørgerne har lav uddannelse
Enlige på 65 år og derover
Personer med lav indkomst i tre ud af fire år
Handicappede
Indvandrere og efterkommere
20-59-årige i arbejde med færdigheder på grundniveau
0-15-årige børn af enlige forsørgere
0-17-årige børn som har flyttet kommune mindst tre gange
45-64-årige med begrænset erhvervserfaring
Regional ledighed for forsikrede ledige
Gennemsnitlig afstand til arbejdspladser
Befolkningstæthedskriterium
Middellevetidskriterium
19 pct.
13 pct.
12 pct.
2 pct.
6 pct.
9 pct.
3 pct.
5 pct.
4 pct.
6 pct.
4 pct.
2 pct.
3 pct.
5 pct.
2 pct.
2 pct.
1 pct.
2 pct.
Enhedsbeløb
76.118
79.561
34.352
21.873
33.038
230.880
8.217
63.399
130.969
15.040
6.330
18.336
142.195
39.857
47.146
702
193
947
Tabel 1. Vægtning af de socioøkonomiske kriterier, 2024 niveau.
Kilde: Social- og Indenrigsministeriets
”Kommunal udligning og generelle tilskud”,
egen tilvirkning udgiftsbehov
Af overstående tabel fremgår det, at kriterierne
20-59-årige uden beskæftigelse over 5 pct., 25-
49-årige uden erhvervsuddannelse
og
Almene boliger
vægter henholdsvis 19 pct., 13 pct. og 12
pct. og udgør tilsammen 44 pct. af det socioøkonomiske udgiftsbehov
svarende til 63,8 mia. kr.
af det samlede udgiftsbehov. Kriterierne har som nævnt til formål at afspejle forskelle i kommu-
nernes udgifter på det overførselsområdet jf. beskrivelserne af sammenhængen mellem de tre
kriterier og udgiftsområderne herfor i af finansieringsudvalget i
”Betænkning 1533.
Kommunale
udgiftsbehov og andre udligningsspørgsmål”
samt for kriteriet
Almene boliger
i finansieringsud-
valget
”Afrapportering fra finansieringsudvalget”.
Formålet med opgørelserne i kriterierne er at afspejle en indirekte sammenhæng mellem et gi-
vent udgiftsområde og forskellene i de enkelte kommuners udgiftsbehov inden for udgiftsområ-
derne. Sammenhængen er indirekte, hvilket skyldes, at det ikke skal være muligt for kommunerne
at påvirke et givent udgiftsbehov ved eksempelvis at tildele førtidspension til flere borgere.
Skalhuse 13, 9240 Nibe | 41 21 05 00 | www.dataproces.dk | Side 3 af 13
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 5: Materiale til besøg i udvalget af Holstebro, Favrskov, Rebild og Hedensted kommune d. 7/11-23
2774929_0005.png
I kriteriet
20-59-årige uden beskæftigelse
medregnes antal 20-59-årige, som enten er arbejdsløse
eller uden for arbejdsstyrken. Her anvendes seneste tilgængelige periodes opgørelse eller opgø-
relsen tre år forud
såfremt denne overstiger seneste års opgørelse. Kriteriet opgøres ultimo uge
49 hvert år og afspejler således ledighedsstatussen på dette tidspunkt. I kriteriet er beskæftigelse
defineret som værende min. 1 times arbejde i referencetidspunktet for opgørelsen (uge 49).
Kriteriet
25-49-årige uden erhvervsuddannelse
opgøres med afsæt i borgernes højest fuldførte
uddannelsesniveau eksklusiv borgere, der er under uddannelse. Såfremt en borger ikke har en
uddannelse, uddannelsesniveauet er uoplyst eller uddannelsen er på grundskole niveau medfø-
rer borgeren et udgiftsbehov for kommunen igennem dette kriterie
3
.
Gældende for kriteriet
Almene boliger
opgøres dette ud fra det samlede antal boliger for hver
kommune og tager afsæt i statistikken vedrørende antallet af almene boliger fra boligstat.dk. Kri-
teriet er en bredere paraplyvariabel, hvor der er en påvist sammenhæng mellem kommunernes
antal af almene boliger og forskelle kommunerne imellem vedrørende udgifterne på overførsels-
området. Sammenhængen er indirekte, hvilket betyder, at såfremt kommunen oplever en stig-
ning i eksempelvis kontanthjælpsmodtagere, betyder det ikke nødvendigvis, at kommunen vil op-
leve en stigning i kriteriet
almene boliger.
Der hersker dog en sammenhæng herimellem med
tilpas høj forklaringsgrad af udgifterne inden for overførselsområdet, hvilket legitimerer dets an-
vendelse i udligningssystemet.
Med afsæt i ovenstående præsenterer nedenstående tabel de fire kommunernes udgiftsbehov
pr. borger som opgjort igennem de tre kriterier set i forhold til landsgennemsnitlige udgiftsbehov
pr. indbygger.
20-59-årige uden beskæfti-
gelse over 5 pct.
Hedensted
Holstebro
Rebild
Favrskov
Hele landet
3.071
3.553
2.797
2.682
4.623
20-59-årige uden
erhvervsuddannelse
3.362
3.061
2.488
2.500
3.163
Almene
boliger
884
2.623
970
1.241
2.920
Samlet
7.317
9.237
6.255
6.424
10.706
Tabel 2: Socioøkonomisk udgiftsbehov pr. borger, 2024, faste priser, opgjort i kr.
Kilde: Social- og Indenrigsministeriets
”Kommunal udligning og generelle tilskud”,
egen tilvirkning
Som det fremgår af overstående tabel, får alle fire kommuner opgjort et udgiftsbehov under det
landsgennemsnitlige niveau når udgiftsbehovet pr. indbygger i de enkelte kriterier lægges sam-
men. Landsgennemsnittet er således 10.706 kr. pr. indbygger. Holstebro Kommune er den kom-
mune, der kommer tættest på det landsgennemsnitlige udgiftsbehov, mens Rebild Kommune er
længst derfra. Kommunernes indekserede udvikling set i forhold til det landsgennemsnitlige ni-
veau for de enkelte kriterier er gengivet i nedenstående tabel.
3
Det blev indført med udligningsreformen i 2021 at indvandrere, som var under 20 år på indvandringstids-
punktet, ikke medtages i kriteriet uanset uddannelsesniveau.
Skalhuse 13, 9240 Nibe | 41 21 05 00 | www.dataproces.dk | Side 4 af 13
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 5: Materiale til besøg i udvalget af Holstebro, Favrskov, Rebild og Hedensted kommune d. 7/11-23
2774929_0006.png
20-59-årige uden beskæfti-
gelse over 5 pct.
Hedensted
Holstebro
Rebild
Favrskov
Hele landet
66,4
76,9
60,5
58,0
100,0
20-59-årige uden
erhvervsuddannelse
106,3
96,8
78,7
79,0
100,0
Almene
boliger
30,3
89,8
33,2
42,5
100,0
Samlet
68,3
86,3
58,4
60,0
100,0
Tabel 3: Socioøkonomisk udgiftsbehov indeks set ift. landsgennemsnitligt niveau, 2024.
Kilde: Social- og Indenrigsministeriets
”Kommunal udligning og generelle tilskud”,
egen tilvirkning
I Tabel 3 fremgår hver af de fire kommuners udgiftsbehov som procent af det landsgennemsnit-
lige niveau. Her fremgår det, at blot Hedensted Kommune i kriteriet
20-59-årige uden erhvervs-
uddannelse
har et udgiftsbehov over det landsgennemsnitlige niveau. Som det fremgår heraf er
Hedensted Kommune den eneste af de fire kommuner, der i et af kriterierne oplever et udgifts-
pres over det landsgennemsnitlige niveau. I de øvrige kriterier og for de øvrige kommuner er
dette under det landsgennemsnitlige niveau.
Hele udgiftsbehovsopgørelsen har til formål at opgøre hver enkelt kommunes udgiftspres set i
forhold til det landsgennemsnitlige niveau. Såfremt en kommune har et udgiftsbehov over eller
under landsgennemsnittet modtager eller bidrager den enkelte kommune med udligning herpå
henholdsvis 95 eller 93 pct. af forskellen. Dette medfører derfor en omfordeling mellem landets
kommune, der skal sikre et vist forhold mellem indtægter og udgifter. Den omfordelende effekt i
de tre kriterier for de fire kommuner er gengivet i nedenstående tabel
20-59-årige uden beskæfti-
gelse over 5 pct.
Hedensted
Holstebro
Rebild
Favrskov
Hele landet
-74.145
-63.177
-56.817
-96.359
0
20-59-årige uden
erhvervsuddannelse
9.491
-6.052
-20.991
-32.905
0
Almene
boliger
-97.262
-17.548
-60.672
-83.312
0
Samlet
-161.916
-86.777
-138.479
-212.577
0
Tabel 4: Den omfordelende effekt af udgiftsbehovet, 2024, faste priser, opgjort i t.kr.
Kilde: Social- og Indenrigsministeriets
”Kommunal udligning og generelle tilskud”,
egen tilvirkning
Som det fremgår af ovenstående tabel er den omfordelende effekt isoleret set for disse tre krite-
rier mellem 86,8
212,6 mio. kr. for statsgarantien 2024. Ovenstående isolerer effekten for de
tre kriterier alene. Vurderes hele systemet og dermed den samlede omfordelende effekt i ud-
giftsbehovsopgørelsen for de fire kommuner, så bidrager henholdsvis Hedensted, Holstebro, Re-
bild og Favrskov Kommune for statsgarantien 2024 med 178,3, 108,8, 140,0 og 280,7 mio. kr. i
udligningen af udgiftsbehovet. En stor del af de fire kommuners bidrag i udligningen af udgifts-
behovet forekommer derfor som følge af den omfordelende effekt i de tre ovenstående kriterier.
Udgiftsbehovsopgørelsen skal som bekendt opgøre og afspejle det udgiftspres, som kommu-
nerne oplever på baggrund af deres demografiske og socioøkonomiske karakteristika. Et lavt ud-
giftsbehov pr. indbygger, set i forhold til det landsgennemsnitlige niveau som opgjort igennem
ovenstående tre kriterier for de fire kommuner, er derfor ikke nødvendigvis en udfordring.
Skalhuse 13, 9240 Nibe | 41 21 05 00 | www.dataproces.dk | Side 5 af 13
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 5: Materiale til besøg i udvalget af Holstebro, Favrskov, Rebild og Hedensted kommune d. 7/11-23
2774929_0007.png
Såfremt kommunernes udgifter til overførselsområdet er på niveau eller under det opgjorte ud-
giftspres vil kommunerne således opleve, at udgiftsbehovet og følgelig kommunes bidrag eller
tilskud igennem udligningssystemet står på mål med udgifterne på overførselsområdet. Det er
først såfremt det modsatte er tilfældet, herunder at udgiftsbehovet som opgjort igennem krite-
rier er under udgifterne på overførselsområdet, at kommunerne kan opleve en finansieringsud-
fordring.
Relevant herfor er således både antallet af borgere uden for beskæftigelse samt udgifterne som
anvendt herfor set i forhold til landsgennemsnittet. Førstnævnte fremgår af nedenstående tabel.
Arbejdsløse og udenfor
arbejdsstyrken
Hedensted
Holstebro
Rebild
Favrskov
Hele landet
93,8
98,0
97,1
95,6
100,0
Beskæftigede
106,3
102,1
103,0
104,4
100,0
Tabel 5: Beskæftigelsesfrekvensen og personer uden beskæftigelse set i forhold til det landsgennemsnitlige niveau
Kilde: Danmarks Statistik RAS201 statistikken, egen tilvirkning
Som det fremgår af ovenstående har alle fire kommuner en højere andel af borgere i beskæfti-
gelse set i forhold til det landsgennemsnitlige niveau.
4
Hvilket derfor også medfører en lavere
andel af borgere uden for beskæftigelse set i forhold til det landsgennemsnitlige niveau.
Holstebro Kommune er den kommune, der er tættest på at have en landsgennemsnitlig opgørelse
mens Hedensted Kommune er den kommune, der er længst herfra. Vurderes dette i forhold til
opgørelsen af udgiftsbehovet pr. indbygger for de tre kriterier har alle kommuner et udgiftsbehov
under det landsgennemsnitlige niveau.
Ovenstående afspejler dog alene antallet og ikke udgiften i form af finansiering vedrørende over-
førselsudgifterne. Ovenstående bekræfter alene, at kommunerne har en højere beskæftigelses-
grad end det landsgennemsnitlige niveau. Hvorvidt denne står mål med forskellen mellem det
opgjorte udgiftsbehov og de reelle udgifter på området vil blive undersøgt i det følgende, med
udgangspunkt i regnskab 2022 data for de afholdte udgifter inden for de skitserede områder som
præciseret i indledningen.
4
Tallene er baseret på 2020 opgørelsen i RAS201 statistikken.
Skalhuse 13, 9240 Nibe | 41 21 05 00 | www.dataproces.dk | Side 6 af 13
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 5: Materiale til besøg i udvalget af Holstebro, Favrskov, Rebild og Hedensted kommune d. 7/11-23
2774929_0008.png
3. Udgifterne på overførselsområdet vedr. de øv-
rige overførsler og førtidspensionsområdet
Følgende har til formål at skitsere og opgøre forskellene i kommunernes udgifter inden for over-
førselsområdet og førtidspensionsområdet. Gældende herfor er følgende udgiftsområder med-
taget og opgjort med afsæt i de udgifter, som hver kommune har afholdt inden for området jævn-
før regnskab 2022. Opgørelsen er foretaget med afsæt i, hvilke udgiftsområder der hører under
det budgetgaranterede område for overførselsudgifterne. Herunder specificeringen i budgetga-
rantien for 2024
5
af hvilke funktions-, dranst- og grupperingsområder, som hører under de for-
skellige kategorier. Sondringen herimellem er således
6
:
Løntilskud/fleksjob
Sygedagpenge
Kontant- og uddannelseshjælp
Revalideringsydelse
Integrationsydelse
Ressource-/jobafklaringsforløb
Ledighedsydelse
Førtidspension
Inden for det kommunaløkonomiske område sondres der mellem to områder
uagtet at alle om-
råder er udsat for en midtvejs- og efterregulering.
Gældende for barsels- og sygedagpengeområdet, fleksjob samt personlige tillæg, boligsikring, se-
niorjob og forberedende grunduddannelse opgøres disse som de
beskæftigelsesrelaterede ud-
gifter for de øvrige overførsler.
Gældende for de fire sidstnævnte er de ikke medtaget i nærvæ-
rende opgørelse, da de ikke reguleres gennem de tre anskuede sociale kriterier.
Derudover indgår alle de øvrige overførselsudgifter i
budgetgarantien.
Frem til 2021 blev be-
skæftigelsestilskuddet reguleret særskilt, men er fra 2021 og frem indeholdt i budgetgarantien.
I regi af tilskuds- og udligningssystemet sondres der mellem udgifterne relateret til boligstøtte,
beskæftigelsesudgifterne for de ikke-forsikrede ledige, beskæftigelsesudgifterne til de forsikrede
ledige samt førtidspensionsudgifterne. For nærværende opgørelse er fokus på overførselsudgif-
terne til de ikke-forsikrede ledige samt førtidspensionsudgifterne, da de tre opgjorte kriterier har
til formål at afspejle forskelle i de afholdte udgifter herfor imellem landets kommuner. Modsat
opgøres boligstøtteudgifterne igennem kriteriet
billig privat udlejning,
mens de to nye kriterier
som indført fra 2021 og frem
45-64-årige med begrænset erhvervserfaring
samt
Regional
5
2022 er valgt, da det er det seneste år, hvor regnskabsdata foreligger. Gældende herfor anvendes regn-
skab 2022 til opgørelsen af det forventede niveau af de budgetgaranterede områder for statsgarantien
2024 ved at fremskrive udgifterne til budget 2024. For sondringen mellem de forskellige funktionsområder
forekommer der enkelte ændringer hvert år.
6
Igen henvises der til bilag 5.1 for en detaljeret opgørelse vedrørende de forskellige udgiftsområders funk-
tionsområder
Skalhuse 13, 9240 Nibe | 41 21 05 00 | www.dataproces.dk | Side 7 af 13
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 5: Materiale til besøg i udvalget af Holstebro, Favrskov, Rebild og Hedensted kommune d. 7/11-23
2774929_0009.png
ledighed for forsikrede ledige
har til formål at afspejle forskelle i udgifterne til primært de forsik-
rede ledige
7
.
Med udgangspunkt i overstående er udgifterne inden for områderne for Hedensted og sammen-
ligningskommunerne gengivet i nedenstående tabel.
Hedensted
Førtidspension
Kontanthjælp
Barsels -og sygedag-
penge
Fleksjob
Ressource-/jobafkla-
ringsforløb
Ledighedsydelse
Integrationsydelse
Revalideringsydelse
Løntilskud
I alt
3.718
851
2.033
2.506
832
524
199
7
20
10.691
Holstebro
4.781
1.280
1.783
2.087
1.242
630
204
16
32
12.054
Rebild
3.839
808
1.662
1.657
874
299
204
214
32
9.589
Favrskov
3.764
709
1.530
1.859
853
265
178
27
47
9.231
Hele landet
5.279
1.461
1.693
1.611
938
371
168
54
29
11.605
Tabel 6: Udgifter til overførselsområdet for de ikke forsikrede ledige og førtidspensionsområdet, regnskab 2022, 2024
priser, opgjort i kr. pr. borger.
Kilde: Danmarks Statistik REGK 100 statistikken, Social- og Indenrigsministeriet, egen tilvirkning
Ovenstående tabel angiver udgifterne inden for udgiftsområderne i kr. pr. borger. Som det heraf
fremgår, er de afholdte udgifter højest på førtidspensionsområdet. Gældende herfor afholder
Holstebro Kommune de højeste udgifter set i forhold til de øvrige kommuner. Udgifterne for alle
kommuner er dog under det landsgennemsnitlige niveau, der er på 5.279 kr. pr. indbygger.
Fleksjobområdet og barsels- og sygedagpengeområdet er de områder, hvor de fire kommuner
enten har udgifter over det landsgennemsnitlige niveau eller lige under dette. Dette er samtidig
de næst- og tredjetungeste udgiftsområder for kommunerne efter førtidspensionsområdet.
Når man betragter de samlede udgifter pr. borger har Holstebro Kommune ligeledes udgifter over
det landsgennemsnitlige niveau, som ligger på 11.605 kr. pr. borger. Lige under landsgennemsnit-
tet er Hedensted Kommune med 10.691 kr. pr. borger.
7
Dette udelukker dog ikke, at der kan være en sammenhæng mellem udgifterne inden for andre udgifts-
områder end de skitserede og de pågældende sociale kriterier. Blot at deres primære formål er at afspejle
udgiftsområder på det hertil definerede.
Skalhuse 13, 9240 Nibe | 41 21 05 00 | www.dataproces.dk | Side 8 af 13
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 5: Materiale til besøg i udvalget af Holstebro, Favrskov, Rebild og Hedensted kommune d. 7/11-23
2774929_0010.png
4. Sammenhæng mellem det opgjorte ud-
giftsbehov og afholdte udgifter
Ud fra ovenstående gennemgang i både kapitel 2 og kapitel 3 vil sammenhængen mellem udgifts-
behovet og de afholdte udgifter nu blive gennemgået. Dette for at vurdere sammenhængen mel-
lem den kompensation, som kommunerne oplever igennem de udvalgte tre socioøkonomiske
kriterier og den udgift, som kommunerne afholder på overførselsområdet.
I det følgende er indekset for de tre kriterierne præsenteret og sammenholdt med indekset for
kommunernes udgifter på området.
Indeks, tre udvalgte kriterier
Hedensted
Holstebro
Rebild
Favrskov
Hele landet
68,3
86,3
58,4
60,0
100,0
Indeks, udgifter
92,1
103,9
82,6
79,5
100,0
Tabel 7: Indeks for udgiftsbehovet og udgifterne inden for de relevante kriterier og udgiftsområder, pct.
Kilde: Social- og Indenrigsministeriets
”Kommunal udligning og generelle tilskud”,
Social- og Indenrigsministeriet, egen
tilvirkning
Som det fremgår af ovenstående tabel har alle kommuner et indeks under landsgennemsnittet
for de tre kriterier. Tættest på landsgennemsnittet er Holstebro Kommune med et indeks igen-
nem de tre kriterier på 86,3. Holstebro Kommune er også den eneste kommune, der har faktiske
udgifter over det landsgennemsnitlige niveau med et indeks på 103,9.
Interessant i forhold til ovenstående er forholdet mellem udgiftspresset og de faktiske udgifter.
Er der således en stor difference herimellem kan det påvirke kommunernes mulighed for at af-
holde andre udgifter end blot disse vedrørende overførselsområdet. Da sidstnævnte er lovbe-
stemte vil et eventuelt skævt forhold mellem det opgjorte udgiftsbehov i udligningssystemet og
de faktiske udgifter skulle finansieres fra et af de andre udgiftsområder i kommunen, som ikke er
lovbestemte. Differencen mellem ovenstående fremgår af nedenstående tabel.
Forskellen mellem afvigelsen i udgiftsbehovet og de reelle udgifter for de enkelte kommuner er
gengivet i nedenstående tabel.
Afvigelse, udgiftsbehov
Hedensted
Holstebro
Rebild
Favrskov
Hele landet
-31,7
-13,7
-41,6
-40,0
0,0
Afvigelse, udgifter
-7,9
3,9
-17,4
-20,5
0,0
Difference
23,8
17,6
24,2
19,5
0,0
Tabel 8: Differencen mellem udgiftsbehovet og udgifterne inden for de relevante kriterier og udgiftsområder, pro-
centpoint.
Kilde: Social- og Indenrigsministeriets
”Kommunal udligning og generelle tilskud”,
Social- og Indenrigsministeriet, egen
tilvirkning
Skalhuse 13, 9240 Nibe | 41 21 05 00 | www.dataproces.dk | Side 9 af 13
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 5: Materiale til besøg i udvalget af Holstebro, Favrskov, Rebild og Hedensted kommune d. 7/11-23
2774929_0011.png
Som det fremgår af ovenstående, har Rebild Kommune og Hedensted Kommune således den hø-
jeste difference mellem udgiftsbehovet og de afholdte udgifterne inden for områderne af de fire
kommuner. Des lavere en difference, des større sammenhæng er der mellem udgiftsbehovet og
de afholdte udgifter.
Gældende for ovenstående er opgørelsen for udgiftsbehovet foretaget ud fra de tre socioøkono-
miske kriterier, som skitseret i kapitel 2. Kriterierne
Almene boliger, 20-59-årige uden beskæfti-
gelse over 5 pct.
og
25-49-årige uden erhvervsuddannelse,
udgør tilsammen 44 pct. af det socio-
økonomiske udgiftsbehov svarende til 63,8 mia. kr. for statsgarantien 2024. Formålet med krite-
rierne er som nævnt at afspejle forskelle i kommunernes overførselsudgifter. Sammenhængen er
indirekte, hvorfor der således ikke kan forventes at være en 1:1 sammenhæng. Derudover udgør
de tre socioøkonomiske kriterier, som heri er belyst, ikke samtlige kriterier, der skal opgøre for
udviklingen i de beskæftigelsesrelaterede udgifter. Kriterierne er dog dem, der forholdsmæssigt
vægter mest, hvorfor udviklingen herfor således har en overvejende vægtning ved opgørelsen af
forskellene i kommunernes udgiftsbehov.
De relativt store forskelle skal ligeledes ses i lyset af, at finansieringsudvalget i forbindelse med
deres arbejde før vedtagelsen af udligningsreformen ligeledes skitserede, at der var udfordringer
med at anvende kriterier med en tilpas høj sammenhæng og forklaringsgrad af udgifterne særligt
på førtidspensionsområdet. Hertil blev det vurderet, at de gældende socioøkonomiske udgiftsbe-
hovskriterier på førtidspensionsområdet forfordelte bykommunerne set i forhold til de andre
kommunetyper
8
.
Det er for nærværende ikke undersøgt korrelationen, det vil sige forklaringsgraden, af forholdet
mellem de fire kommuners udgiftsbehov inden for de beskæftigelsesrelaterede kriterier og de
faktiske udgifter. Hvorfor det således ikke kan konkluderes hvorvidt systemet under- eller over-
kompenserer de fire kommuner i relation til udgifterne på overførselsområdet. Det kan alene
konkluderes, at de fire kommuner har et noget lavere udgiftsbehov som opgjort igennem de tre
fremhævede kriterier set i forhold til de faktiske udgifter.
8
Se
Analyse af udgiftsbehovsopgørelsen og de øvrige overførsler,
finansieringsudvalget, 2018
Skalhuse 13, 9240 Nibe | 41 21 05 00 | www.dataproces.dk | Side 10 af 13
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 5: Materiale til besøg i udvalget af Holstebro, Favrskov, Rebild og Hedensted kommune d. 7/11-23
2774929_0012.png
5. Bilag
5.1 Bilag 1 Opgørelse af de kommunale udgifter
Kommunal andel
Løntilskud
Løntilskud vedr. kontant- og uddannelseshjælp
Løntilskud vedr. sygedagpenge
Løntilskud vedr. revalidering
Løntilskud vedr. ressource- og jobafklaringsforløb
Løntilskud vedr. ikke-forsikrede nyuddannede per-
soner med handicap
Løntilskud vedr. forsikrede ledige ansat hos pri-
vate arbejdsgivere
Løntilskud vedr. forsikrede ledige ansat hos offent-
lige arbejdsgivere
Løntilskud vedr. forsikrede nyuddannede personer
med handicap
Fleksjob
Fleksløntilskud og tilskud til selvstændige, visite-
ret efter 1. jul. 2014
Løntilskud til personer i fleksjob, visiteret før 1.
jan. 2013, 65 pct.
Fleksløntilskud og tilskud til selvstændige, visite-
ret 1. jan. 2013-31. juni. 2014, 65 pct.
Fleksbidrag
Tidligere skånejob
Sygedagpenge
Sygedagpenge
Regresindtægter vedrørende sygedagpenge
Kontanthjælp
Kontant- og uddannelseshjælp, særlig støtte mv.
Kontanthjælp til personer, der har nået efterlønsal-
deren uden ret til social pension
Løbende hjælp til visse persongrupper, 30 pct. re-
fusion
100 pct. af
70 pct. af
70 pct. af
5.57.73, dr. 1, gr. 007-009, 011,
012, 100-103 og dr. 2, gr. 005-
016, 022-029
5.57.73, dr. 1, gr. 019
5.57.73, dr. 1, gr. 017
100 pct. af
50 pct. af
5.57.71, dr. 1, gr. 013 og dr. 2,
gr. 010-013
5.57.71, dr. 1, gr. 090
100 pct. af
35 pct. af
35 pct. af
100 pct. af
50 pct. af
5.58.81, dr. 1, gr. 116-117 og dr.
2, gr. 013-020
5.58.81. dr. 1, gr. 013, 093
5.58.81. dr. 1, gr. 111-114
5.58.81, dr. 1, gr. 118
5.58.81, dr. 1, gr. 008 og 094
100 pct. af
100 pct. af
100 pct. af
100 pct. af
100 pct. af
100 pct. af
100 pct. af
100 pct. af
5.68.94, dr. 1, gr. 108 og dr. 2,
gr. 004-007
5.68.94, dr. 1, gr. 109 og dr. 2,
gr. 008-011
5.68.94, dr. 1, gr. 112 og dr. 2,
gr. 020-023
5.68.94, dr. 1, gr. 110-111 og dr.
2, gr. 012-019
5.68.94, dr. 1, gr. 113 og dr. 2,
gr. 024-027
5.68.94, dr. 1, gr. 114 og dr. 2,
gr. 028-031
5.68.94, dr. 1, gr. 115 og dr. 2,
gr. 032-035
5.68.94, dr. 1, gr. 116 og dr. 2,
gr. 036-039
Funktion
Skalhuse 13, 9240 Nibe | 41 21 05 00 | www.dataproces.dk | Side 11 af 13
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 5: Materiale til besøg i udvalget af Holstebro, Favrskov, Rebild og Hedensted kommune d. 7/11-23
2774929_0013.png
Tilbagebetalinger, 30 pct. refusion
Tilbagebetalinger, 35 pct. refusion
Tilbagebetalinger, 50 pct. refusion
Berigtigelser og tilskud fra EU
Afløb af Aktiv kontanthjælp
Afløb af Aktiv kontant- og uddannelseshjælp, 30
pct.
Tilbagebetalinger, 50 pct.
Tilbagebetalinger, 65 pct.
Revalideringsydelse
Revalidering
Berigtigelser
Tilbagebetaling af revalideringsydelse vedr. perio-
den før 1. januar 2016 med 30 pct. refusion
Tilbagebetaling af hjælp ydet med 65 pct. refusion
Indtægter og tilbagebetalinger, 50 pct. refusion
Integrationsydelse
Afløb af kontanthjælp sfa. integrationsprogrammet
Tilbagebetalinger vedr. introduktionsydelse
Tilbagebetalinger vedr. introduktionsydelse
Udgifter til løntilskud
Ressource- og jobafklaringsforløb
Ressourceforløbsydelse under ressourcefor-
løb/jobafklaringsforløb
Ledighedsydelse
Ledighedsydelse
Ledighedsydelse, ingen refusion
Ledighedsydelse, 30 pct. refusion
Ledighedsydelse, 50 pct. refusion
Ledighedsydelse
70 pct. af
65 pct. af
50 pct. af
100 pct. af
100 pct. af
70 pct. af
50 pct. af
35 pct. af
5.57.73, dr. 1, gr. 097
5.57.73, dr. 1, gr. 091, 093, 095
5.57.73, dr. 1, gr. 092, 094
5.57.73, dr. 2, gr. 003, 020
5.57.75, dr. 2, gr. 003, 020
5.57.75, dr. 1, gr. 097
5.57.75, dr. 1, gr. 093
5.57.75, dr. 1, gr. 094
100 pct. af
100 pct. af
70 pct. af
35 pct. af
50 pct. af
5.58.80, dr. 1, gr. 014-016 og dr.
2, gr. 010-021
5.58.80, dr. 2, gr. 003
5.58.80, dr. 1, gr. 094
5.58.80, dr. 1, gr. 092
5.58.80, dr. 1, gr. 091, 093
100 pct. af
25 pct. af
50 pct. af
100 pct. af
5.46.61, dr. 1, gr. 002-003, 094
og dr. 2, gr. 012-019, 028
5.46.61, dr. 1, gr. 090
5.46.61, dr. 1, gr. 091
5.46.61, dr. 1, gr. 011 og dr. 2,
gr. 020-023
100 pct. af
5.58.82, dr. 1, gr. 103-104 og dr.
2, gr. 004-011
100 pct. af
100 pct. af
70 pct. af
50 pct. af
100 pct. af
5.58.83, dr. 1, gr. 001 og dr. 2,
gr. 006-009
5.58.83, dr. 1, gr. 004 og 094
5.58.83, dr. 1, gr. 005-007 og
095
5.58.83, dr. 1, gr. 008, 091
5.58.83, dr. 2, gr. 003
Skalhuse 13, 9240 Nibe | 41 21 05 00 | www.dataproces.dk | Side 12 af 13
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 5: Materiale til besøg i udvalget af Holstebro, Favrskov, Rebild og Hedensted kommune d. 7/11-23
2774929_0014.png
Førtidspension
Førtidspension tilkendt efter 1. juli 2014
Førtidspension tilkendt før 1. juli 2014
100 pct. af
100 pct. af
5.48.66, dr. 1 gr. 001-004
5.48.68, dr. 1 gr. 001-006 og dr.
2 gr. 003
Skalhuse 13, 9240 Nibe | 41 21 05 00 | www.dataproces.dk | Side 13 af 13