Udligning: Det er tid til et serviceeftersyn
Udligningssystemet er langtfra perfekt. Men det er bedre end rygtet – og en del af kritikken af systemet
rammer ved siden af.
Udligningssystemet er kompliceret at gennemskue, og det bør med jævne mellemrum udsættes for et
serviceeftersyn. Serviceeftersyn er nødvendige, fordi de kriterier, den virkelighed og de indikatorer, som
udligningen er baseret på konstant er under forandring. Den seneste reform blev vedtaget i 2020. På
daværende tidspunkt var de mest aktuelle data fra 2018, og reformen var ikke fagligt underbygget på
samme måde som tidligere reformer.
Der er sket meget siden 2018, som har betydning for den mellemkommunale udligning, og den manglende
faglige underbygning af reformen kalder i den grad på et serviceeftersyn. Jeg vil nedenfor nævne et konkret
eksempel på, hvorfor det er påkrævet med et serviceeftersyn.
Først vil jeg dog kommentere på en aktuel kritik af udligningssystemet, som jeg finder uberettiget. I
forbindelse med en høring i Folketingets Indenrigsudvalg den 28 februar i år gengav en af oplægsholderne
en kritik af udligningssystemet, som konsulentfirmaet Dataproces har regnet på.
Kritikken omhandler beregningen af de kommunale udgiftsbehov. De kommunale udgifter udlignes med 93
eller 95 % ud fra to forskellige fordelingsnøgler. Den ene fordelingsnøgle vedrører demografien, og skal
kompensere for, at de forskellige aldersgrupper medfører forskellige kommunale udgifter. De mindste børn
og de ældste ældre medfører flere udgifter i en kommune end de øvrige aldersgrupper. Udligningen skal
således sikre, at en kommune med relativt mange små børn/ældre modtager penge i udligning mens en
kommune med relativt få små børn/ældre skal aflevere til udligningen. Den demografiske udligning vægter
med 67%.
Den anden fordelingsnøgle vægter med 33 %, og skal kompensere kommuner med mange sociale
udfordringer med heraf afledte sociale udgifter. Kommuner med relativt få sociale udfordringer bidraget til
denne ordning. Det giver sig selv, at der er megen fokus på, hvordan de sociale udfordringer kan måles på
en objektiv måde, og uden at den enkelte kommune kan påvirke resultatet. Det er også til diskussion,
hvordan de objektive kriterier bliver gjort op – validiteten i kriterierne. Men det er en anden diskussion.
Postulatet er, at den demografiske udligning underkompenseres ved, at ”Pengene til de 33 procent i
socioøkonomisk udgiftsbehov tages som en procentdel af udgiftsbehovet for alle aldersgrupper”. (Citatet er
fra NB Økonomi den 7/2 2024, og blev i sin substans gentaget under høringen den 28/2.) Men er det rigtigt
?
Svaret er, at citatet i sig selv er rigtigt. Men det er misvisende grænsende til manipulerende at fremstille
problemstillingen på denne måde. Der er ikke tale om en systematisk underkompensation.
Beregningen af den demografiske udligning gennemføres ved at summere alle de kommunale udgifter,
herunder udgifter til service, indkomstoverførsler og anlæg. Disse udgifter fordeles herefter på
aldersgrupper. Udgifter, der ikke kan henføres til en given aldersgruppe fordeles proportionalt på alle
alderstrin.
Pointen er, at det ikke alene er demografi, der udløser kommunale udgifter. Der er også andre forhold, som
betyder noget for udgiftsniveauet i en given kommune, herunder ikke mindst de sociale forhold. Derfor