Indenrigsudvalget 2023-24
INU Alm.del Bilag 39
Offentligt
2837834_0001.png
Opfølgning på Indenrigsudvalgets høring om kommu-
nernes økonomi
Opsamlingsnotat fra høringen om kommunernes økonomi den 28. februar
2024
Formål
Indenrigsudvalget ville holde en høring om kommunernes økonomi, fordi dan-
skernes forventninger til velfærd er højere nogensinde, samtidig med at
mange kommuner oplever store udfordringer med at få midlerne til at række
for blot at sikre et uændret velfærdsniveau.
Behovet for effektiviseringer og langsigtede prioriteringer har vokset sig
større i de seneste år. I nogle kommuner oplever man, at udligningsordnin-
gens økonomiske incitamenter er uhensigtsmæssige, da de stiller enkelte
kommuner bedre end andre og kan medvirke til et lavere serviceniveau.
Udover forskelle i rammevilkår kan forskelle i kvaliteten af den politiske og
administrative ledelse blive afgørende for fremtidens velfærdskvalitet på
tværs af kommunerne.
13. marts 2024
J.nr.: Skriv ref. og tryk
F11
Side 1 | 6
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 39: Opsamlingsnotat på Indenrigsudvalgets høring om kommunernes økonomi den 28/2-24
2837834_0002.png
Oplægsholdernes vigtigste budskaber og anbefalinger
I det følgende gengives oplægsholdernes bidrag, som er tilsendt udvalgsse-
kretæren efter afholdelsen af høringen. Paneldeltagerne blev bedt om at
sende 3-5 (kortfattede) anbefalinger.
Teksterne er i visse tilfælde redigeret af hensyn til opsamlingsnotatets konsi-
stens. I tilfældene, hvor en oplægsholder har henvist til sin Power Point-præ-
sentation, har udvalgssekretæren selv overført tekststykker fra præsentatio-
nen til opsamlingsnotatet; det drejer sig om budskaberne fra Ole Vind, Arne
Ullum og Niels Højberg.
1. Ole Vind (V), borgmester, Hedensted Kommune
Borgmestrene i Favrskov, Hedensted, Holstebro og Rebild Kommune ser
dem selv som fire veldrevne kommuner. Alligevel er kommunernes økonomi
mere udfordret end gennemsnittet. Det skyldes i høj grad skævheder i udlig-
ningssystemet.
Kommunernes analyse af det kommunale tilskuds- og udligningssystem vi-
ser:
At kriterierne i udligningssystemet i flere tilfælde fremstår tilfældige
og forældede (fx beskæftigelse, handicap- og uddannelseskriteri-
erne)
At kriterierne i udligningssystemet har bevæget sig fra objektive krite-
rier til specifikke kriterier, som rammer eller kompenserer enkelte
kommuner
At systemet er præget af lappeløsninger (fx særtilskudspulje til sær-
ligt udsatte kommuner)
Kommunernes vurdering er, at det ikke flugter med intentionerne bag udlig-
ningssystemet, som handler om at sikre ensartede vilkår for velfærd.
Kommunerne undrer sig over flere forhold i bl.a. den socioøkonomiske ud-
giftsbehovsopgørelse. Det vigtigste socioøkonomiske kriterie (20-59-årige
uden beskæftigelse) til opgørelse af udgifterne til overførselsområdet er for-
ældet. Det tager afsæt i, hvordan arbejdsmarkedet var for 30 år siden. Krite-
riet stopper ved 59 år, selvom tilbagetrækningsalderen i dag er 66,5 år. Det
betyder, at alle borgere over 60 år ikke tæller med i dette kriterie, selvom
kommunerne har udgifter til f.eks. førtidspensionsområdet. Samtidig tager det
ikke højde for, at langt flere borgere er i småjob.
Side 2 | 6
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 39: Opsamlingsnotat på Indenrigsudvalgets høring om kommunernes økonomi den 28/2-24
2837834_0003.png
2. Susanne Ekman, lektor, Roskilde Universitet
Offentlig styring har igennem længere tid været præget af win-win-
terminologi, som tilslører svære afvejninger og prioriteringer. (Fx: Vi
vil have mere effektivitet, højere faglighed, mere udvikling, gladere
borgere og bedre arbejdsmiljø på en omkostningsneutral måde).
Når afvejninger og prioriteringer forsvinder fra styringssproget, rejser
dilemmaerne ned gennem systemet og lander tungt på frontpersona-
let, som skal udføre dem i praksis uden at have systemisk rygdæk-
ning. Det skaber stress, afmagt, krænkelsesfølelse, manglende ar-
bejdsglæde og opløsning af kollegiale fællesskaber. Herefter følger
udfordringer med rekruttering og fastholdelse
Når styringssystemet er dårligt til afvejninger og prioriteringer, bliver
problemløsningen dårligere, fordi den glider over i urealistisk win-win,
som bare tilslører, forskyder og på sigt forværrer problemerne.
Der opstår onde spiraler af manglende bæredygtighed. Jo længere
de står på, jo højere er den ophobede (men skjulte) regning, og jo
mere frister det at køre en ny runde urealistisk overbud som 'løsning'.
Der florerer mange pseudoløsninger, som ikke griber dybt nok ned i
problemet med systemisk overbud. Fx pseudoeffektiviseringer i form
af urealistiske forventninger til teknologi, til bedre arbejdstilrettelæg-
gelse, til bedre ledelse, til frisættelse eller til hjælp-til-selvhjælp. Hvert
af disse tiltag kan i moderat form bidrage til løsninger, men de bliver
problemforværrende, når de er dybt urealistiske og ikke vejet op
imod hinanden.
Der foregår for mange penduleringer mellem forsimplede yderpoler,
som dels koster ekstremt dyrt i transaktionsomkostninger, dels gen-
tager problemet med manglende afvejninger. Fx pendulering mellem
overstyring og frisættelse. Problemer med bæredygtighed løses ikke
i yderpolerne, men i de svære daglige afvejninger.
Der er grundlæggende behov for at forstå nødvendigheden af buffer-
kapacitet rundt omkring i systemerne, så de har plads til det svære
daglige arbejde med at AFVEJE fx styring og frihed op imod hinan-
den.
Der skal findes et nyt sprog omkring velfærd også i samtalen med
borgerne, så de svære afvejninger og prioriteringer også bliver legi-
time her. I bund og grund skal alle parter igen myndiggøres gennem
Side 3 | 6
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 39: Opsamlingsnotat på Indenrigsudvalgets høring om kommunernes økonomi den 28/2-24
2837834_0004.png
realisme, ansvarlighed og vanskelige prioriteringer, frem for ønske-
tænkning og problemforskydning.
Der skal findes et nyt sprog for, hvad man får, når nogen tager noget
fra en. Dvs. et sprog for den aflastning det giver at skrue ned for
overophedning, også selvom man mister nogle konkrete 'velfærds-
produkter' i processen.
3. Niels Jørgen Mau Pedersen, projektchef, VIVE
”Udfordringer i den kommunale økonomi –
udligning, forbrugsudvikling og
styring”
Tilskuds- og udligningssystemet er afgørende for kommunernes løs-
ning af velfærdsopgaverne.
Dette system ses at have behov for vedligeholdelse og ajourføring
samt håndtering af en række mangler.
Den længste pause i 30 år i analysevirksomheden vedrørende syste-
met skaber behov for grundig gennemarbejdning/’eftersyn’, så det
kan videreudvikles med bevarelse af værdierne i systemet.
Gennemsnittet af real udvikling i forbruget pr. indbygger i kommu-
nerne i 10 år er lavere end for bl.a. det private forbrug. Det kan pege
på relevans af produktivitetsudvikling og investeringer.
Den ét-årige finanspolitiske vinkel i budgetlov-styringssystemet kan
eventuelt udfordre kommunal investeringsvirksomhed.
Vedr. budgetloven og en sammenligning med det svenske system henvises
til Niels Jørgen Mau Pedersens VIVE-rapport fra 2018:
Statens styring af
kommuner (vive.dk).
4. Morten Mandøe, cheføkonom, KL
1. Siden 2010 har der åbnet sig et gab mellem det private og det offent-
lige forbrug, der blandt andet medfører, at den offentlige velfærd ikke
kan leve op borgernes forventninger.
2. Kommunerne har siden kommunalreformen reduceret antallet af
hænder pr. bruger betydeligt, og derigennem frigjort midler.
3. En stadig voksende andel af kommunernes udgifter vedrører specia-
liserede indsatser på social- og skoleområdet, og for at have mulig-
hed for økonomisk at rumme dette, er kommunerne tvunget til at re-
ducere udgifterne på normalområdet.
4. Det udfordrer samfundskontrakten, når borgerne møder den offent-
lige velfærd med stadig stigende skepsis, og derfor ser vi fx en
Side 4 | 6
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 39: Opsamlingsnotat på Indenrigsudvalgets høring om kommunernes økonomi den 28/2-24
2837834_0005.png
stigning i privat sundhedsforsikring og en vækst i særligt de velstil-
lede familiers brug af fri- og privatskoler på bekostning af folkeskolen.
5. Alt dette til trods er brugerne af den kommunale service generelt set
godt tilfredse med det, kommunerne leverer, og det skyldes kommu-
nernes evne til at omstille og lave hårde politiske prioriteringer.
5. Arne Ullum, chefredaktør, NB Økonomi
Fortællingen er,
at “Danmark er for lille til store forskelle,
og at postnummeret
ikke skal afgøre, hvilken service
borgerne får”.
Men sandheden er, at der er
forskelle på næsten 25 pct. målt på serviceudgift i forhold til behov. Forskelle
mellem de lokale prioriteringer sikrer optimal brug af de offentlige velfærds-
kroner. Hvis man skulle hæve alle serviceområder til det bedste niveau, ville
det formentlig koste 30-40 mia. kr.
Udligningssystemet er fyldt med fejl, det har ikke løst de grundlæggende fejl,
og systemet er blevet repareret med særtilskud. Derudover kan 10-15 kom-
muner ikke udnytte deres serviceramme
og det tal vil formentligt stige med
25 kommuner inden 2027-2028.
Borgerne og samfundet får mindre ud af de offentlige midler, end de kunne
få. De kommuner, som får for mange penge, har en tendens til at drive kom-
munen mindre effektivt, mens de kommuner, som ved et tilfælde får for lidt,
er nødt til at skære.
Der er brug for en anerkendelse af, at det er Folketingets suveræne ret at af-
gøre, hvor mange penge kommuner skal have. Der skal være ærlighed fra
Christiansborg om, hvad pengene rækker til.
Der er brug for en grundlæggende reform af udligningssystemet, så systemet
afspejler kommunernes udgiftsbehov, og det dermed bliver tydeligt:
1. Hvilke forskelle i skat og service, som skyldes et fordelingspolitisk
valg på Christiansborg
2. Hvilke forskelle, som skyldes lokale valg mellem service og skat OG
ikke mindst byrådets evne til at drive kommunen effektivt.
6. Niels Højberg, ledelsesekspert og rådgiver, Kronprins Fre-
deriks Center for Offentlig Ledelse
Side 5 | 6
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 39: Opsamlingsnotat på Indenrigsudvalgets høring om kommunernes økonomi den 28/2-24
2837834_0006.png
Udligningssystemet i dag
i en situation, hvor vi mangler arbejdskraft i Dan-
mark
straffer kommuner, der gør en særlig indsats for at få folk i arbejde.
Det kunne være et sted at starte med forbedringer, mens det ”store system”
bliver undersøgt.
Der er en stor vilje til at gøre en positiv forskel for fællesskabet, og især for
de svageste i samfundet, men prioriteringsrummet er klemt. De mange hårde
prioriteringer og den svære balance mellem særinteresser og konkrete be-
slutninger belaster forholdet til borgerne, og flertallet af politikere oplever, at
tilliden fra borgerne falder. For mange er arbejdspresset ofte meget stort, og
diskussionerne på de sociale medier sætter en tydeligere dagsorden end tid-
ligere, og borgmestrene oplever, at de selv er mere i ”skudlinjen”.
Kommunestyret fungerer generelt godt og politikerne tilkendegiver, at de støt-
ter op om de ansatte i forvaltningen. Der er de fleste steder tillid og respekt
samt klare linjer i samarbejdet både internt i kommunalbestyrelsen og mellem
politikere og forvaltning på trods af store forskelle i organisering og kultur.
Introduktionen af politikere til den nye valgperiode har haft høj kvalitet, men
nogle efterlyser mere fokus på politikudvikling. Nogle politikere (ikke borgme-
strene) efterspørger mere direkte indblik i kommunens daglige arbejde og op-
lever, at forvaltningen nogle gange ikke giver dem spillerum nok. Nogle em-
bedsmænd oplever, at deres faglige vurderinger bliver udfordret. Borgmestre
og kommunaldirektører vurderer, at mange sager bliver mere komplicerede,
hvilket vil fordre længere og mere åbne politiske processer.
Side 6 | 6