Indenrigsudvalget 2023-24
INU Alm.del Bilag 32
Offentligt
2831866_0001.png
Fra: Lotte Nytofte Nielsen <[email protected]> På vegne af Rie Langhoff Perry 
Sendt: 20. december 2017 11:41 
Til: 'Poul Otto Hansen' <[email protected]
Cc: Sven Koefoed‐Hansen <[email protected]>; Torben Kelm Danielsen <[email protected]>; Anders 
Gedde Petersen <[email protected]>; Carsten Rasmussen <[email protected]>; Anne Korbo Christensen 
<[email protected]
Emne: SV: Ansvar for at svar er retvisende. 
Kære Poul Otto Hansen
Tak for din mail og dine spørgsmål.
I sidste ende er det mig, som kommunaldirektør, der har det overordnede ansvar for de svar,
der gives. Dog vil det være således, at det er fagcentrene og fagcentercheferne, der er
ansvarlige for det faglige indhold i besvarelserne. Jeg har bedt en af kommunens
udviklingskonsulenter om at være tovholder på at få indhentet besvarelserne til dig hos de
relevante fagpersoner i vores fagcentre. Dette har jeg gjort for at aflaste disse fagpersoner, så
de kan have tid til at passe deres arbejdsopgaver. Det er således fortsat de relevante
fagpersoner og fagcentre, der står inde for fagligheden i besvarelserne til dig.
Vedr. besvarelse af dine henvendelser om Byrådets beslutningsprocesser i
forbindelse med anlæg af Ring Øst
Din seneste mail giver mig anledning til at bemærke, at Næstved Kommune nu, i perioden fra
2012 og frem til i dag, har modtaget omkring 90 henvendelser fra dig vedr. byrådets
beslutning i 2009 om at anlægge Ring Øst, og deraf afledte forhold, bl.a. ekspropriationer,
tilslutning af Kalbyrisvej, stikrydsninger, tunneller mv.
1.
Vejprojektet blev udarbejdet at Storstrøm Amt, var i offentlig høring fra den 11. september
til den 6. november 2006 og der er afholdt borgermøde den 25. september 2006. Herefter
blev vejprojektet vedtaget inden Amternes nedlæggelse. Ændringer i et godkendt
vejprojekt skal i fornyet offentlighøringer. Offentligheden hører først i 2011 om lukningen
af Kalbyrisvej for biler og årsagen var en kommunal løgn.
Jeg skal anmode om
aktindsigt i de dokumenter hvor byrådet i 2009 beslutter bl.a. ekspropriationer,
tilslutning af Kalbyrisvej, stikrydsninger, tunneller mv.
Jeg skal efter
Forvaltningsloves § 24 anmode om henvisning til de retsregler der
lovliggør at byrådet åbenbart tilsidesætte vejprojektet af 2006.
Svar
udbedes
I dine henvendelser kritiserer du byrådets beslutning om lukning af vej samt kommunens
sagsbehandling i den forbindelse. Dine synspunkter er noteret, og det bemærkes samtidig, at
Næstved Kommune ikke er enig i dine synspunkter.
2.
Vejprojektet fra 2006 er forlagt for offentligheden og vedtaget af Amt og byråd og det
vejprojekt forventer borgerne selvfølgelig udført. Ingen borger kunne i deres vildeste
fantasi forestille sig, at Næstved kommune (NK) i 2009 skriver under på, at Herlufsholm
Skole og Gods kan lukke Kalbyrisvej? Kommunen prøver at hemmeligholde det?
Når
Næstved Kommune ikke er enig i mine synspunkter, skal jeg anmode NK
om at dokumentere lovligheden af, at 4 af vejprojektets 7 besluttede veje
ikke etableres.
Svar udbedes
Dine henvendelser er løbende blevet besvaret. Jeg finder i den anledning grund til at
fremhæve,
at byrådets beslutning den 5.10.2009 om at anlægge Ring Øst og i den forbindelse ikke at
tilslutte Kalbyrisvej til Ring Øst, blev truffet på baggrund af en sagsfremstilling, som var
offentliggjort forinden,
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 32: Henvendelse af 27/2-24 fra Poul Otto Hansen om manglende afgørelse i sag om manglende lovhjemmel
2831866_0002.png
3. Som tidligere nævnt gik borgerne i den tro og god tro, at det vejprojekt der var vedtaget i
2006 også blev udført. Først i 2011 bliver offentligheden med 5 dages varsel oplyst om
lukningen af Kalbyrisvej, med 1100 biler daglig. Årsagen til lukningen var til med en løgn.
Jeg skal anmode om aktindsigt i den sagsfremstilling som var
offentliggjort forinden den 5.10.2009. Dvs. den meddelelse på de blå sider
i ugebladet der udsendes til alle borger i kommunen og hvor det fremgår,
at Kalbyrisvej ikke tilsluttes Ring Øst.
Svar udbedes
at du til trods for, at åstedsforretningen om ekspropriation til anlæg af Ring Øst den
3.6.2010 var offentligt annonceret, ikke var mødt,
4.
Jeg var ikke mødt af den simple årsag, at der aldrig har været afholdt en ekspropriation
hvor Kalbyrisvej indgår, fordi der blev indgået en Købsaftale med Herlufsholm Skole og
Gods. Her er så indføjet, at Kalbyrisvej lukkes for biler.
Jeg skal anmode om
aktindsigt i den offentlige annonce der kundgør åstedsforretningen af
3.6.2010, og hvor det fremgår at Kalbyrisvej lukkes for biler.
Svar
udbedes
at du var tilstede under åstedsforretningen den 7.1.2016 om ekspropriation i forbindelse
med tilslutning af Kalbyrisvej til Ring Øst, men du valgte ikke at komme med
bemærkninger til den planlagte ekspropriation eller fremsætte dine synspunkter
vedrørende erstatningens størrelse,
5.
Vi var 3 fra vejgruppen til stede på åstedet hvor forholdene blev beset. Det videreforløb
forgik på Herlufsholm Gods, hvor vi blev nægtet adgang, så aftaler om erstatning m.m.
havde vi ikke kendskab til eller indflydelse på.
Jeg skal anmode
kommunaldirektøren fremsende mødereferatet fra forhandlingerne på
Herlufsholm Gods. Er 3 deltager fra vejgruppen
ikke
nævnt, kan det
bevidnes at vi ikke deltog. Dvs. en direkte usand påstand.
Svar udbedes
at Ankestyrelsen, som varetager tilsynet med kommunerne, i 2 afgørelser har meddelt dig
og Næstved Kommune, at styrelsen ikke vil rejse tilsynssag mod kommunen i anledning af
dine henvendelser,
6. Jeg vedlægger de 17 synder – ulovligheder.
Det virker ejendommeligt, at
Ankestyrelsen ikke kan finde et eneste punkt hvor der kan rejses en tilsynssag?
at du – til trods for dine mange henvendelser om utilfredshed med byrådets beslutninger
og udførelsen heraf – ikke har rejst noget konkret krav mod Næstved Kommune – hverken
i form af et krav om erstatning for et dokumenteret lidt økonomisk tab som følge af en
ansvarspådragende beslutning fra byrådets side eller i form af en konkret klage over
gyldigheden af byrådets beslutninger og efterfølgende beslutninger til udførelse heraf,
7.
Det er korrekt at der ikke den 20.12.2017 er fremsendt et erstatningskrav. Det er der så i
2018, 2019 og 2020. NK afviser kravet fra mig og andre med begrundelsen, at vejprojektet
er lovligt udført. Lukningen af de 4 veje er udført i strid med Forvaltningsloven,
Officialprincippet og Legalitetsprincippet som kræver, at byrder pålagt borgerne skal have
hjemmel i en lov
?
Jeg skal anmode kommunen dokumentere hvilke lovkrav,
retsregler, paragraffer m.m., som uden offentlighøringer kan lukke 4 veje
ud af vejprojektets 7 vedtaget veje?
Svar udbedes
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 32: Henvendelse af 27/2-24 fra Poul Otto Hansen om manglende afgørelse i sag om manglende lovhjemmel
2831866_0003.png
at Næstved Kommune mindst en gang har givet dig aktindsigt i alle akter omkring Ring
Øst, som du har ønsket aktindsigt i,
8.
Direkte løgn, det har f.eks. taget flere år at få aktindsigt i de tunneller og broer, som det
viser sig at NK har omplaceret? Der mangler stadig dokumenter der viser hvorfor en
borgmester og en kommunaldirektør først godkender et vejprojekt i 2006, for herefter i
hemmelighed underskriver en købsaftale med Herlufsholm Skole og Gods i 2010 der lukker
veje ind i Kalbyris skov, for så i 2011 at offentliggøre en direkte løgnagtig årsagen til
lukningen af Kalbyrisvej.
Så kommunaldirektørens påstand er direkte
usand/løgnagtige.
og at vi vurderer, at vi har givet dig fyldestgørende forklaringer på dine spørgsmål.
9.
Der er adskillige gange, måske 100 gange, bedt om dokumentation for lovligheden af
kommunens handlinger i henholdt til Forvaltningslovens § 24, officialprincippet,
legalitetsprincippet osv. NK har ikke kunnet henvise til bare en eneste retsregel der
lovliggør deres handlinger.
Så kommunaldirektørens påstand er direkte usand/
løgnagtige.
Svar udbedes
Vi har nu svaret på de samme eller meget ensartede spørgsmål så mange gange – og i den
forbindelse lagt beslag på store personaleressourcer. Jeg vurderer, at det ikke kan forsvares
fortsat at bruge ressourcer på at besvare de samme, gentagne spørgsmål fra dig, idet der er
brug for ressourcerne til at udføre nødvendige, andre opgaver som led i betjeningen af
kommunens øvrige borgere.
11.
Havde NK svarede på de stillede spørgsmål, havde sagen været afsluttet for længst.
NK
har fra starten ønsket at skjule handlingsforløbet beskrevet i de 17 synder –
ulovligheder for offentligheden, ved at besvare borgerne med bortforklaringer,
vildledende forklaringer og direkte usandheder/løgne.
Fremover vil kommunen således henvise til tidligere besvarelser, såfremt du retter
henvendelse til kommunen på egne eller andres vegne, med spørgsmål, der vedrører Byrådets
beslutningsproces vedr. anlæg af Ring Øst og deraf afledte forhold, bl.a. tilslutning af
Kalbyrisvej, når
henvendelsen/anmodningen må vurderes at have et indhold, der svarer til de
henvendelser/anmodninger, vi tidligere har behandlet og besvaret, og
behandlingen af din henvendelse/anmodninger - i lyset af behandlingen og besvarelsen af
dine tidligere gentagne henvendelser/anmodninger om samme forhold - ikke giver konkret
anledning til et svar.
Dette vil under samme betingelser også gælde for anmodninger om vejledning og bistand, og
for anmodninger om aktindsigt om forhold, der tidligere er imødekommet eller endeligt afslået
fra kommunens side, f.eks. fordi det pågældende materiale ikke findes.
12.
Kære kommunaldirektør, kan du give en begrundelse eller et eksempel på, at jeg
eller andre anmoder kommunen om svar på noget hvor kommunen tidligere har
givet et svar? Det er da direkte tåbeligt? Hvorfor skulle borger spørge om noget
de har fået svar på?
Årsagen er nok snare, at kommunen har svaret med en
bortforklaring, vildledning eller en usandhed/løgn. Dine påstande er en voldsom
krænkelse og nedgørelse af de borger hvis interesser du som kommunaldirektør er sat
til at varetage, det er utilgiveligt.
Svar udbedes
INU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 32: Henvendelse af 27/2-24 fra Poul Otto Hansen om manglende afgørelse i sag om manglende lovhjemmel
2831866_0004.png
For en god ordens skyld har jeg valgt at orientere Ankestyrelsen og Folketingets Ombudsmand
om min beslutning.
13.Såfremt Kommunaldirektøren ikke kan dokumentere rigtigheden i de 11 punkter,
eller fremsender en offentlig undskyldning til de mange borger som kommunen har
pålagt byrder uden hjemmel i en lov, skal jeg for god ordens skyld orientere
Ankestyrelsen og Folketingets Ombudsmand om, at Næstved Kommunes
kommunaldirektør bevist og med forsæt lyver over for kommunens borgerne.
Svar
udbedes
 
Venlig hilsen
Direktion
Næstved Kommune
Teatergade 8
4700 Næstved
www.naestved.dk
Rie Langhoff Perry
Kommunaldirektør
Direkte:+45 5588 5001
Mobil: +45 5115 1212
E-mail:
[email protected]