Til Folke)ngets Indenrigsudvalg
København, oktober 2023
Notat om lovplig,ge ungdomsråd i kommunerne
Formålet med notatet er at give en status på inddragelsen af børn og unge i lokalpoli>ske beslutningspro-
cesser og vise en mulig vej >l at styrke kommunal børne- og ungeinddragelse. I notatet anbefaler Netværket
af Ungdomsråd (NAU), Ungdomsringen og UNICEF Danmark, at Folke>nget – på linje med loven om kommu-
nale ældreråd og handicapråd – gør det lovplig>gt for alle kommuner i Danmark at have et ungdomsråd.
Problems,lling
Børn og unge har ret >l at blive inddraget i og få indflydelse på beslutninger, der vedrører dem. Det fremgår
bl.a. af Børnekonven>onen, som Danmark ra>ficerede i 1991. Men det er langt fra alle børn og unge, der
oplever at blive hørt og inddraget. En undersøgelse fra UNICEF Danmark fra 2021 viser, at:
•
•
Kun 9 pct. af børn mellem 12 og 17 år føler, at poli>kerne lyVer >l deres meninger og holdninger.
6 ud af 10 børn mellem 12 og 17 år mener
ikke,
at poli>kerne i >lstrækkelig grad inddrager børn og
unge i beslutninger, der vedrører dem.
Sammenlignet med andre lande har unge i Danmark et højt poli>sk vidensniveau, og tal fra Dansk Ungdoms
Fællesråds Demokra>analyse (2022) viser, at mere end 2 ud af 3 unge
har
en poli>sk holdning >l, hvilken
retning Danmark og verden skal udvikle sig i. Men unges demokra>ske selv>llid ligger paradoksalt nok rela-
>vt lavt. F.eks. svarer halvdelen af unge i Demokra>analysen, at deres poli>ske holdning ikke er værd at lyVe
>l.
Kommunerne har en vig>g opgave med at sikre, at børn og unge inddrages på de arenaer, hvor de lever de-
res liv, og at børn og unge har mulighed for at få indflydelse på den lokalpoli>k, som påvirker dem. Men en
undersøgelse viser, at der stadig er lang vej endnu:
•
En undersøgelse fra Børnerådet fra 2021 viser, at blot 5 pct. af kommunerne har en nedfældet poli-
>k eller strategi for børneinddragelse. 80 pct. af kommunerne svarer, at de har indarbejdet børne-
inddragelse som en del af andre poli>kker/strategier, mens 15 pct. hverken har en selvstændig poli-
>k/strategi for børneinddragelse eller indarbejdet det i eksisterende poli>kker/strategier.
Den seneste optælling fra NAU fra 2023 viser, at 1 ud af 3 kommuner
ikke
har noget børne- og/eller
ungdomsråd, og dermed ikke noget formelt organ, der sikrer børn og unges ret >l at blive hørt og
inddraget i poli>ske beslutninger i kommunen, som vedrører dem.
Eksempler fra NAU og Ungdomsringen viser, at børn og unge har mødt udfordringer og mangelfuld
opbakning, når de har forsøgt at starte et ungdomsråd i deres kommune. Ligeledes er der eksem-
pler, hvor kommuner har trukket støVen >l eller stærkt beskåret eksisterende ungdomsråd
•
•
Børn og unges indflydelsesmuligheder i lokalpoli,k skal styrkes
Børn og unges indflydelsesmuligheder og ret >l at blive inddraget i lokalpoli>k bør styrkes. Det vil 1) øge
børn og unges oplevelse af at bidrage >l lokalsamfundet og have medbestemmelse over egen hverdag og
1