Indfødsretsudvalget 2023-24
IFU Alm.del Bilag 8
Offentligt
2761444_0001.png
Sendt digitalt
Side 1/2
3. april 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Forvaltningsret og Datasikkerhed
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
6198 4000
Mail [email protected] Web
www.uim.dk
CVR-nr.
36977191
1.
Ved e-mail af 20. februar 2023 har du anmodet Udlændinge- og
Integrationsministeriet om aktindsigt på følgende måde:
”Jeg anmoder hermed om aktindsigt i mødereferater fra møder i indfødsretsaftalekredsen
de seneste to år.”
Sagsbehandler
Christoffer Bruus
Tel.
Mail
Sags nr.
Akt-id
61 98 40 00
[email protected]
2023 - 3256
2243528
Ved e-mail af 1., 10. og 21. marts 2023 har Udlændinge- og Integrationsminister iet
underrettet dig om sagens behandling.
2.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har nu færdigbehandlet din
anmodning om aktindsigt. Ministeriet har i den forbindelse identificeret og
gennemgået en række dokumenter, som må anses for omfattet af din anmodning
om aktindsigt. Det drejer sig om dokumenter, der indgår i sagen med j.nr. 2021-3004.
Du meddeles hermed delvis aktindsigt i en række dokumenter i sagen i
overensstemmelse med offentlighedslovens § 7. Ministeriet vedlægger en kopi af de
dokumenter, der efter ministeriets vurdering bør udleveres til dig. Desuden
vedlægges aktlisten for sagen.
Nedenfor følger en begrundelse for det delvise afslag på aktindsigt.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker, at en række dokumenter er
omfattet af offentlighedslovens § 23, stk. 1, nr. 1, om interne dokumenter. Det drejer
sig om interne dokumenter, der ikke er afgivet til udenforstående. Det drejer sig
nærmere om intern e-mailkorrespondance i sagen.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker imidlertid, at retten til aktindsigt
i dokumenter omfattet af offentlighedslovens § 23, stk. 1, nr. 1, uanset denne
bestemmelse, omfatter oplysninger om en sags faktiske grundlag, i det omfang
oplysningerne er relevante for sagen, jf. § 28, stk. 1, i offentlighedsloven.
Udlændinge-
og
Integrationsministeriet
udleverer en række
oplysninger fra sådanne
dokumenter i et særskilt
IFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Aktindsigt i indfødsretsforhandlingerne
2761444_0002.png
dokument (ekstraheringsark) med henvisning til offentlighedslovens § 28, stk. 1.
Side
2/2
Udlændinge- og Integrationsministeriet har overvejet, om de undtagne oplysninger
burde udleveres til dig efter princippet om meroffentlighed, jf. offentlighedslovens §
14, stk. 1. Ministeriet har i den forbindelse foretaget en afvejning af på den ene side
de hensyn, der ligger bag den ovennævnte undtagelsesbestemmelse i
offentlighedsloven, og på den anden side den berettigede interesse, du som
journalist må antages at have i, at anmodningen om aktindsigt imødekommes.
Ministeriet har på den baggrund ikke fundet grundlag for at udlevere oplysninger til
dig efter meroffentlighedsprincippet.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal beklage det sene svar i denne sag.
Med venlig hilsen
Christoffer Bruus
IFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Aktindsigt i indfødsretsforhandlingerne
2761444_0003.png
Aktoversigt
Udlændinge- og
3. april 2023
Integrationsministeriet
Sagstitel: Processtyring af indfødsretsforhandlingerne
2021
1216 København K
Slotsholmsgade 10
Sagsnummer: 2021 - 3004
Tel.
61 98 40 00
Mail.
[email protected]
Web. www.uim.dk
CVR-nr. 36977191
Akt nr.
Dato
04-06-2021
15:09:00
Titel
AFtalt proces på mødet
med aftaleparterne bag
indfødsretsaftalen om
undtagelsen til
beskæftigelseskravet den
4. juni 2021
Akt ID # Parter
2234931 1
Til
Louise Gertrud
Michaëlis; UIM MS
([email protected])
Kommentar
Dok. 1: § 23, stk. 1, nr. 1 + § 28,
stk. 1
28-05-2021
09:20:00
09-04-2021
12:42:00
Aftalt proces aftalt på
2234932 1
mødet
med
aftalepartierne bag INF-
aftalen vedr.
beskæftigelseskravet den
28. maj 2021
8. møde i
2234933 1
indfødsretsforhandlingerne
den 9. april 2021
7. møde i
2234934 2
indfødsretsforhandlingerne
den 7. april 2021
6. møde i
2234935 1
indfødsretsforhandlingerne
den 25. marts 2021
5. møde i
2234936 1
indfødsretsforhandlingerne
den 11. marts 2021
Referat af 4. møde i
2234937 1
indfødsretsforhandlingerne
den 3. marts 2021
Louise Gertrud
Michaëlis
Dok. 1: § 23, stk. 1, nr. 1 + § 28,
stk. 1
Louise Gertrud
Michaëlis; Laleh
Molodi-Safa; Pelle
Dam Nielsen
Louise Gertrud
Michaëlis; Laleh
Molodi-Safa; Pelle
Dam Nielsen
Louise Gertrud
Michaëlis; Laleh
Molodi-Safa; Pelle
Dam Nielsen
Dok. 1: § 23, stk. 1, nr. 1 + § 28,
stk. 1
08-04-2021
10:52:00
Dok. 1: § 23, stk. 1, nr. 1 + § 28,
stk. 1
Dok. 2: Ej omfattet
Dok. 1: § 23, stk. 1, nr. 1 + § 28,
stk. 1
26-03-2021
12:19:00
12-03-2021
08:53:00
04-03-2021
09:33:00
UIM MS ([email protected]); Dok. 1: § 23, stk. 1, nr. 1 + § 28,
Louise Gertrud
stk. 1
Michaëlis
Louise Gertrud
Michaëlis; Laleh
Molodi-Safa
Dok. 1: § 23, stk. 1, nr. 1 + § 28,
stk. 1
# = antal relaterede dokumenter.
Oplysninger som offentliggøres i medfør af offentlighedsloven
IFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Aktindsigt i indfødsretsforhandlingerne
2761444_0004.png
Sagsnummer: 2021-3004
Akt id: 2234931, dokument 1:
”[…]
På mødet i dag blev undtagelsen til beskæftigelseskravet drøftet endnu en gang.
Ministeren foreslog, at sagerne i en forsøgsperiode kunne blive forelagt IFU. […]
Det blev aftalt, at ministeriet forsøger at lave et estimat på, hvor stor en gruppe dette drejer sig om. Det blev
dog oplyst, at det ikke vil være muligt at sige, hvor mange i gruppen, der ville opfylde beskæftigelseskravet, da
det ikke tidligere har været et krav og derfor ikke noget gruppen har indsendt dokumentation for.
Herefter indkaldes til et nyt møde ultimo næste uge.
[…]”
Akt id: 2234932, dokument 1:
”[…]
Hermed kort oprids af, hvad der blev aftalt på mødet med aftalepartierne bag INF-aftalen vedr.
beskæftigelseskravet.
Det blev aftalt at parterner mødes igen ultimo næste uge. INF udarbejder nyt notat.
Det aftales endvidere, at mødet om midlertidighed, som forventes at blive i uge 25 først indkaldes, når denne
problemstilling er løst.
INF har fået et udvalgsspørgsmål fra RV om, hvad der lægger i det nye beskæftigelseskrav. Det aftales, at dette
ikke kan besvares, førend denne problemstilling er løst.
1. Undtagelser fra beskæftigelseskravet
K har allerede i medlemsbreve mv. fortalt, at den nye indfødsretsaftale indebærer, at det nye
beskæftigelseskrav gælder for alle.
2. Indfasning af beskæftigelseskravet
V kan godt bakke op om forslag om justering af indfasningen. Det kan LA også.
Akt id: 2234933, dokument 1:
”[…]
Nedenfor er opsummeret, hvad M loves på 8. møde om indfødsretsforhandlingerne […]
IFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Aktindsigt i indfødsretsforhandlingerne
Kriminalitet:
Frakendelse:
NB ønsker at se eksempler på, hvem der med et nyt lovforslag vil kunne få frakendt deres statsborgerskab.
Ministeren oplyser, at han hvis det er muligt, vil der blive udarbejdet eksempler.
Ministeren lover – som det også står i aftaleteksten – at aftaleparterne bliver indkaldt vedr. lovforslagets
udformning.
Indfødsretsprøven:
Opholdskravet:
Ministeren lover, at der sendes et bud på en tekst til dette afsnit i morgen.
Samtaler:
Der var ingen bemærkninger til aftalens øvrige punkter.
[…]”
Akt id: 2234934, dokument 1:
”[…]
Hermed referat fa 7. møde i indfødsretsforhandlingerne, hvor bilag 9b (forelæggelsesmodel med personlige
samtaler, individuelle afstemninger og et loft over antallet af årlige statsborgerskaber), jf. vedhæftede, blev
drøftet. […]
spurgte ministeren de øvrige, hvordan de ser en model med individuelle samtaler praktiseret i virkeligheden.
M svarer hertil, at det ikke er regeringens holdning, at rettigheder/pligter i et samfundet skal være styret af,
hvilken religion man har.
Fsva. gebyr for ansøgning om statsborgerskab oplyser M, at dette ikke må være så højt, at det reelt må anses
som en hindring. Dette følger af statsborgerretskonventionen.
V påpegede, at der tidligere har været et notat fra evt. en lokal politibetjent, […]
... NB støtter altså loft, opdeling på LF, samtaler og individuel behandling.
Fsva. samtaler oplyser M igen, at det skal kunne fungere indenfor den danske grundlovsmodel,
oplyser M, at der også sidst blev udarbejdet et ændringsspørgsmål efter ønske om at pille nogle fra en række
lande ud.
Afrunding:
Næste møde er fredag den 9. april 2021 og mødet er både fysisk i ministeriet og virtuelt. Her vil M præsentere
et bud på en aftaletekst.
Akt id: 2234935, dokument 1:
”[…]
Hermed referat af 6. møde i indfødsretsforhandlingerne.
IFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Aktindsigt i indfødsretsforhandlingerne
[…]
---
M læser udkast til indfødsretsaftalen op
Præamblen:
K, DF og NB synes at de vigtige elementer (loft, individuel samtale mv) mangler i aftalen.
[Det aftales efter mødet, at præamblen udbygges med elementer om, at det er vigtigt at lære dansk og ikke
have begået kriminalitet for at få dansk indfødsret]
Kriminalitet:
Fsva. kriminalitet i hjemlandet, oplyser M, at det i praksis vil være svært, da det ikke er alle myndigheder, der
har sådanne oplysninger.
[Det aftales efter mødet, at en afslagsregel, hvor ansøgeren i stedet bliver vejledt om, at kunne søge på ny og
få et medlem til at forelægge for IFU, afvises. Det aftales, at lade den nuværende tekst stå og så forklare, at
det andet vil give nogle meget mærkelige, skøre sager.
Det aftales, at Venstre skal imødekommes på følgende: 1) medtage bøde givet efter udlændingeloven og
socialt bedrageri, 2. hvornår karensen begynder, 3. deadline på KR-løsningen. Det bemærkes dog, at der pt.
ikke er penge til den løsning der muligvis kan lade sig gøre. Der skal stå en linje om finansieringen i
dokumentet.] Frakendelse:
M oplyser, at pga. statsretskonventionen vil det, hvis man skriver loyalitetsbestemmelsen ind, alene være svig i
forhold til loyalitet. (altså en indsnævring af begrebet)
M oplyser, at mulighederne for at frakende ved ”almindelig alvorlig kriminalitet” ikke er tilstede indenfor
konventionerne. Det skal være til fare for Danmarks vitale interesser.
M oplyser, at regeringen ikke ser det som en mulighed at træde ud og ind af konventionerne. De lande, der har
forbehold tog disse, inden de trådte ind i konventionerne. Henviser til tidligere skriv. (Svarnotits 7b)
DF efterspørger resumé af de sager, hvor RA ikke har fundet at bevisbyrden ikke kunne løftes, hvilket M lover.
[Efter mødet aftales det, at der i sidste afsnit af teksten skal stå, at ”der som udgangspunkt skal der ske
frakendelse, medmindre det er i strid med internationale konventioner”]
Indfødsretsprøven
[Det aftales efter mødet, at der i aftaleteksten skal stå, at der dermed gås fra 5 til 10 uforberdte spørgsmål]
Opholdskravet
[Det aftales efter mødet, at opdatere bilag 7a med Ks model (Et års permanent ophold + model 2)]
Beskæftigelse
Førtidspension vil her tælle som beskæftigelse, det er et krav efter handikapkonventionen.
Gæld (bilag 5a)
IFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Aktindsigt i indfødsretsforhandlingerne
P-bøder er slettet, men bøder til Arriva mv. bliver anset som gæld til det offentlige.
[Det aftales efter mødet, at der skal sættes en bagatelgrænse på 3.000kr. for kontrolafgifter til trafikselskaber]
Der er tidligere indgået aftale om grundlovsceremonier, hvorfor dette ikke berøres. Sydslesvigere
Enighed.
Nordiske statsborgere
Enighed
Midlertidighed
Bilag 8 a – syriske flygtninge
[det aftales efter mødet, at der kan lægges op til, at regeringen forpligter sig til inden sommerferien, at
indkalde partierne, da alle er meget optagede af midlertidighed og ønsker at flygtninge skal vende hjem, når
der er sikkerhed i hjemlandet. På den baggrund forpligter regeringen sig til at indkalde aftalepartiernes til
forhandlinger for at undgå at syrerne de facto får permanent ophold]
Bevissager:
[Det aftales efter mødet, at der kan lægges op til, at aftalekredsen diskuterer det i 4.kvartal]
Næste møde:
Der indkaldes til et nyt møde, hvor det alene omhandler samtaler og loft, umiddelbart efter påske, bilag 9b..”
Akt id: 2234936, dokument 1:
”[…]
Hermed referat fra gårdagens møde i indfødsretsforhandlingerne.
1. Kriminalitet:
Der er lagt 3 forslag på bordet;
a. Ansøgere der har været dømt en betinget eller ubetinget frihedsstraf, skal efter at have
udstået karensperioden, fremover forelægges IFU, mhp. deres stillingtagen til, om de kan
optages på et lovforslag.
b. Dømmes man for social kontrol, skal det give 18 års karens.
c. Bøder over 3000kr. skal ikke længere forelægges IFU.
oplyste ministeren at der på BMs område ikke meddeles administrative bøder, men at folk der begår socialt
bedrageri bliver meddelt en tilbagebetalingspligt, og at kommunerne har pligt til at politianmelde
tilbagebetalingspligt på over 21.000kr. til politiet. Disse sager bliver rejst ved domstolene, hvor langt de fleste
idømmes frihedsstraf. Det aftales, at UIM udsender Justitsministeriets svar på REU 1791 af 1. december 2020
vedr. statistik for, hvor mange og hvorledes der straffes for socialt bedrageri.
V
IFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Aktindsigt i indfødsretsforhandlingerne
2761444_0008.png
Der er enighed om forslag a og b.
2. Sydslesvigere
Der er lagt 3 forslag på bordet;
a.
Børn af dansksindede sydslesvigere skal fremover kunne blive danske statsborgere
som bipersoner
b.
Den geografiske opdeling af Kiel ophæves, at hele Kiel kommune er at anse som
Sydslesvig.
c.
Dokumentationskravet for tilknytning til danske forhold udvides fra 3 mdr. efter endt
skolegang til 5 år efter endt skolegang.
NB er enige i de tre forslag.
Det aftales, at der er tilslutning til de tre forslag, og at forslag a skal ledsages af en betingelse om
dokumentation for dansk skole eller børnehave, såfremt barnet ikke er blevet hjemmepasset.
3. Nordiske statsborgere:
a. Det foreslås at afskaffe erklæringsadgangen for nordiske statsborgere mellem
18 og 23 år, som er meddelt nordiske statsborgerskab ved naturalisation.
K kan tilslutte sig forslaget.
DF er enige i afskaffelsen, men mener også, at man snart bør se på erklæringsadgangen for nordiske
statsborgere, der er meddelt nordisk statsborgerskab ved fødslen, da befolkningssammensætningen i de
nordiske lande har ændret sig de seneste 30 år.
NB er enige.
Ministeren oplyser, at den erklæringsadgang der er for de nordiske statsborgere, der er født med
statsborgerskabet, er bundet er en nordisk konvention. Sidste år brugte 239 denne ordning. Hvis svenskere
ikke benytter erklæringsadgangen, skal de opfylde de almindelige betingelser, med undtagelse af
opholdskravet, der for nordiske statsborgere er lempeligere. Det aftales, at UIM beskriver den nordiske
konvention samt hvad en udtrædelse heraf vil kræve.
Der er enighed om forslag a.
4. Frakendelse
Der er lagt 2 forsalg på bordet
a.
Det skal fremgå af aftalen, at regeringen forpligter sig til, at i forbindelse med
udarbejde af et kommende lovforslag om frakendelse for visse former for kriminalitet, at
undersøge, hvorvidt der er rum for at udvide muligheden for at frakende statsborgerskab for
andre former for kriminalitet.
b.
Det skal undersøges, om der er mulighed for at stramme reglerne i indfødsretsloven
§§ 8 a og 8 b fra ”kan”- til ”skal”-bestemmelser.
M oplyser hertil, at det ikke er EMRK der er til hinder, men statsborgerretskonventionen, hvoraf fremgår, at
man ”ikke kan fratage et statsborgerskab, medmindre den pågældende har udvist en handlemåde til skade for
statens vitale interesser.”
IFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Aktindsigt i indfødsretsforhandlingerne
M oplyser, at UIM har været i dialog med Rigsadvokaten, men at de sager der tidligere har været ønsket
prøvet, har været sager, hvor folk inden tildeling af statsborgerskab har begået kriminalitet og ikke har oplyst
om det. Disse sager har RA ikke fundet grundlag for at rejse. Det er ikke blevet forsøg ved sager, hvor der efter
tildelingen er begået kriminalitet. Forsættet skal være der på tidspunktet for underskrivelsen på erklæringen.
Det er meget vanskeligt at bevise.
Det aftales, at UIM udsender et notat fra 2018 om samme emne
Der er tilslutning til forslag a og b. regeringen vil gerne imødekomme Vs ønske om, en mere forpligtende tekst
fsva. forslag a.
Til næste møde skal drøftes følgende:
Danske værdier, beskæftigelseskrav, opholdskrav og den nye model for screening.
For K er det helt afgørende for at kunne indgå aftalen, at aftalen indeholder loft, individuel behandling og
samtaler.
Efter mødet:
Det blev aftalt, at INF arbejder på en model, hvor bøder efter udlændingeloven og for socialt bedrageri over et
vis beløb skal give en længere karens og at bagatelgrænsen (3000kr.) beholdes.
INF kigger endvidere nærmere på en model for karenstidens løbeperiode.
INF udarbejder et notat om de konventionsmæssige rammer for nordiske statsborgeres erklæringsadgang.
Derudover udsendes REU 1791 af 1. december 2020 og notat fra 2018 om svig. […]”
Akt id: 2234937, dokument 1:
”[…]
Hermed referat af 4. møde i indfødsretsforhandlingerne den 3. marts 2021
6. Kriminalitet:
Alle bakker op om regeringens to forslag.
UIM har oplyst, at det vil koste penge at tjekke folks kriminalhistorik i hjemlandet,
7. Fratagelse:
M oplyser, at betinget statsborgerskab ikke er muligt,
Regeringen vil gerne indgå en tillægsaftale, som handler om andet end cirkulæret.
Regeringen arbejder netop nu for at ændre reglerne, så der skal kunne ske fratagelse ved andre typer af
kriminalitet. M inviterer til, at partierne kan forpligte hinanden på, hvad der skal stå i de her lovforslag. Der er
enighed om, at der skal arbejdes videre med dette. M vil komme med udkast til, hvordan partierne kan
forpligte hinanden på sådan et lovforslag.
I forhold til den nuværende bestemmelse om, at en statsborgskab kan fratages ved kriminalitet der er ”til
skade for statens vitale interesser”, er der enighed om at undersøge/arbjede på, at ændre bestemmelsen fra
en kanbestemmelse til en skal-bestemmelse.
IFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Aktindsigt i indfødsretsforhandlingerne
UIM har tidligere løftet sager til Rigsadvokaten mhp. at få vurderet om sådanne sager kunne føres. Det har
Rigsadvokaten vurderet ikke var muligt. Vender tilbage med oplysninger om, hvornår og hvordan sagen så ud.
8. Syrerne:
9. Øvrige:
Næste møde: torsdag den 11. marts 2021. Vil have konkrete forslag til aftaletekst.
Efter mødet aftaltes det, at de næste to møder inddeles således:
1.møde (torsdag den 11/3)
- Kriminalitetskravet
- Sydslesvig
- Nordiske statsbogere
- Fratagelser
2. møde:
- Selvforsøgelse og gæld
- Opholdskravet - Danske værdier
indfødsretsprøven
- Loft?
[…]”