Grønlandsudvalget 2023-24
GRU Alm.del Bilag 68
Offentligt
2890198_0001.png
Dato:
2. juli 2024
Kontor: Nordatlantkontoret
Sagsbeh: Sessie Holm-Hemming-
sen
Sagsnr.: 2020-00578
Dok.:
3338911
Forslag
til
Lov om ændring af våbenlov for Grønland
(Aldersgrænse for besiddelse m.v. af skydevåben og krav til opbevaring af
skydevåben)
§1
I våbenlov for Grønland, lov nr. 1008 af 19. december 1992, som ændret
ved lov nr. 572 af 10. maj 2022 og lov nr. 242 af 7. marts 2023, foretages
følgende ændringer:
1.
I § 1, stk. 1, ændres »tilvirke« til: »fremstille«.
2.
Efter § 1 indsættes:
Ȥ
1 a.
Det er forbudt for personer, der ikke er fyldt 15 år, at indføre, frem-
stille, erhverve, besidde, bære eller anvende
1)
våben samt genstande omfattet af § 1, stk. 1,
2)
andre skydevåben og genstande end de, der er omfattet af § 1, stk. 1,
herunder genstande, der fremtræder som skydevåben og som følge af
konstruktionen eller det anvendte materiale kan ombygges hertil,
3)
piber, låsestole, bundstykker og baskyler til de våben, der er nævnt i
nr. 1, og
4)
ammunition til skydevåben, herunder også patronhylstre, tændskruer,
fænghætter, brandrør og projektiler.
Stk. 2.
Uanset stk. 1 kan en person, der ikke er fyldt 15 år, og som er i
besiddelse af et gyldigt fritidsjagtbevis, bære eller anvende de i stk. 1, nr. 2-
4, nævnte våben og genstande i forbindelse med jagt, herunder målskydning
Side 1/31
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Lovudkast om ændring af våbenlov for Grønland (Aldersgrænse for besiddelse m.v. af skydevåben og krav til opbevaring af skydevåben), fra justitsministeren
og indskydning, eller flugtskydning, hvis personen er i følge med en egnet
ledsager, der
1)
er fyldt 18 år og
2)
er i besiddelse af et gyldigt erhvervs- eller fritidsjagtbevis.
Stk. 3.
Det påhviler forældremyndighedens indehaver at sikre, at personen,
der ikke er fyldt 15 år, er i følge med en egnet ledsager, jf. stk. 2, når perso-
nen bærer eller anvender de i stk. 1, nr. 2-4, nævnte våben og genstande i
forbindelse med jagt, herunder målskydning og indskydning, eller flugt-
skydning.
Stk. 4.
Det påhviler ledsageren, jf. stk. 2, at sikre, at personen, der ikke er
fyldt 15 år, er i besiddelse af et gyldigt fritidsjagtbevis. Det påhviler endvi-
dere ledsageren løbende at føre opsyn med personen, der ikke er fyldt 15 år,
og at sikre, at våben og genstande overlades til ledsageren ved jagten eller
flugtskydningens ophør.«
3.
I
§ 2
indsættes som
stk. 2:
»Stk.
2.
Det er forbudt at overdrage eller overlade de af § 1 a, stk. 1, om-
fattede våben og genstande til personer, der ikke er fyldt 15 år, medmindre
betingelserne efter § 1 a, stk. 2, er opfyldt.«
4.
Efter § 3 indsættes:
Ȥ
3 a.
Våben og genstande, der er omfattet af denne lov, skal opbevares
forsvarligt og utilgængeligt for uvedkommende.
Stk. 2.
Justitsministeren kan fastsætte regler om opbevaring af våben og
ammunition m.v., som er påkrævet af hensyn til sikkerheden.«
5.
I
§ 4, stk. 1,
indsættes efter »personer,«: »der er fyldt 15 år, og«.
6.
I
§ 13, stk. 1,
indsættes efter »§ 1, stk. 1,«: »§ 1 a, stk. 1, 3 og 4,« og ef-
ter »§ 2,« indsættes: »§ 3 a,«.
7.
I
§ 13
indsættes som
stk. 3:
»Stk.
3.
Der kan foretages konfiskation efter reglerne i kriminalloven for
overtrædelse af denne lov.«
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2025.
Side 2/31
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Lovudkast om ændring af våbenlov for Grønland (Aldersgrænse for besiddelse m.v. af skydevåben og krav til opbevaring af skydevåben), fra justitsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
Indledning .......................................................................................... 4
Lovforslagets hovedpunkter ............................................................. 5
2.1.
Kontrolordning for skydevåben .................................................... 5
2.1.1. Gældende ret............................................................................. 5
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning ...... 8
2.1.2.1.
2.1.2.2.
2.2.
Indførelse af alderskrav.................................................. 8
Indførelse af ledsagerordning ...................................... 10
Opbevaring .................................................................................. 11
2.2.1. Gældende ret........................................................................... 11
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning .... 12
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for
det offentlige............................................................................................. 13
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v. 13
5.
6.
7.
8.
9.
Administrative konsekvenser for borgerne .................................. 13
Klimamæssige konsekvenser .......................................................... 14
Miljø- og naturmæssige konsekvenser .......................................... 14
Forholdet til EU-retten ................................................................... 14
Hørte myndigheder og organisationer m.v. .................................. 14
10. Sammenfattende skema .................................................................... 14
Side 3/31
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Lovudkast om ændring af våbenlov for Grønland (Aldersgrænse for besiddelse m.v. af skydevåben og krav til opbevaring af skydevåben), fra justitsministeren
1. Indledning
Regeringen ønsker et tæt og løsningsorienteret samarbejde med Grønland.
Derfor arbejder regeringen for, at standarden på danske ansvarsområder i
Grønland følger standarden i Danmark – med respekt for de forhold og for-
skelle, der er mellem landene.
Som led i dette arbejde har Justitsministeriet efter ønske fra Naalakkersuisut
udarbejdet dette lovforslag, som indeholder den første større opdatering af
våbenlov for Grønland siden lovens vedtagelse i 1992.
Den gældende våbenlov for Grønland indeholder en kontrolordning for sær-
ligt farlige skydevåben. Derimod er der – også for børn – fri adgang til al-
mindelige jagtvåben, herunder haglgeværer og rifler, hvilket skal ses i sam-
menhæng med den grønlandske jagt- og fangerkultur.
Grønlands Politi har oplyst, at der i Grønland er en række udfordringer for-
bundet med, at skydevåben opbevares lemfældigt, og at der har været en
række vådeskudsulykker i Grønland, der involverer både børn, unge og
voksne. Ofte sker vådeskudsulykkerne, fordi ejerne af skydevåbnene ikke
sikrer sig, at våbnene er opbevaret utilgængeligt for uvedkommende, lige-
som funktionsdygtige våben opbevares sammen med ammunition. Derved
opstår der risiko for, at navnlig børn i forbindelse med leg enten i private
hjem eller på havnene kan finde våbnene.
Samtidig er der flere eksempler på selvmord og selvmordsforsøg, hvor der
anvendes skydevåben. Også i disse tilfælde kan der være en sammenhæng
med lemfældig opbevaring af våben.
Regeringen og Naalakkersuisut er derfor enige om, at der er behov for at
opdatere våbenlov for Grønland for at øge trygheden i Grønland, og at op-
dateringen skal ske i respekt for de grønlandske forhold, herunder den grøn-
landske jagt- og fangerkultur.
Lovforslaget har på den baggrund
for det første
til formål at indføre en al-
dersgrænse på 15 år for, hvornår man i Grønland må indføre, fremstille, er-
hverve, besidde, bære eller anvende skydevåben m.v. og ammunition til sky-
devåben. Når der ikke lægges op til en aldersgrænse på 18 år som i Dan-
mark, skal det ses i lyset af den grønlandske jagt- og fangerkultur, og af, at
børn på 15 år i Grønland kan få udstedt licens til jagt og fangst på visse
kvoterede arter, hvis de i øvrigt opfylder betingelserne herfor. Af hensyn til
Side 4/31
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Lovudkast om ændring af våbenlov for Grønland (Aldersgrænse for besiddelse m.v. af skydevåben og krav til opbevaring af skydevåben), fra justitsministeren
den grønlandske jagt- og fangerkultur foreslås det samtidig, at der etableres
en ledsagerordning, så børn, der ikke er fyldt 15 år, og som er i besiddelse
af et gyldigt fritidsjagtbevis kan bære og anvende skydevåben og ammuni-
tion, hvis barnet er i umiddelbar nærhed af en voksen ledsager, som er i
besiddelse af et gyldigt erhvervs- eller fritidsjagtbevis, og som løbende fører
opsyn med barnet.
Lovforslaget har
for det andet
til formål at indføre regler om opbevaring af
våben og genstande m.v., som er omfattet af loven, for at vanskeliggøre bru-
gen af skydevåben i affekt eller kådhed, herunder at nedbringe vådeskuds-
ulykker samt drab og selvmord og forsøg herpå.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Kontrolordning for skydevåben
2.1.1. Gældende ret
Der er i forhold til særligt farlige skydevåben i Grønland en kontrolordning,
hvorefter det er forbudt – uden tilladelse fra politiet – at indføre, tilvirke,
erhverve, besidde, bære eller anvende disse skydevåben, jf. § 1, stk. 1, i vå-
benlov for Grønland. Kontrolordningen omfatter dog ikke civile statsmyn-
digheder i Grønland og militære myndigheder, jf. § 12 i våbenlov for Grøn-
land.
Af lovforslag nr. L 36 af 7. oktober 1992 (Folketingstidende 1992-93, tillæg
A, spalte 898) fremgår, at et skydevåben i almindelighed kan defineres som
en som våben fremtrædende genstand, der er i stand til med nogen kraft at
udslynge faste bestanddele – typisk en kugle eller et projektil.
De våbentyper, der er omfattet af kontrolordningen, er pistoler, revolvere og
andre korte håndskydevåben samt hel- og halvautomatiske geværer, herun-
der halvautomatiske glatløbende haglgeværer, som kan indeholde mere end
2 haglpatroner. Det drejer sig endvidere om maskinpistoler og maskingevæ-
rer.
Det er endvidere forbudt – uden tilladelse fra politiet – at indføre, tilvirke,
erhverve, besidde, bære eller anvende piber, låsestole, bundstykker og
baskyler til de våben, der er omfattet af kontrolordningen.
Side 5/31
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Lovudkast om ændring af våbenlov for Grønland (Aldersgrænse for besiddelse m.v. af skydevåben og krav til opbevaring af skydevåben), fra justitsministeren
Det er desuden forbudt – uden tilladelse fra politiet – at indføre, tilvirke,
erhverve, besidde, bære eller anvende ammunition til de våben, der er om-
fattet af kontrolordningen, herunder patronhylstre, tændskruer, fænghætter,
brandrør og projektiler.
Jagtvåben, herunder almindelige haglgeværer og repeterrifler, er derimod
ikke omfattet af kontrolordningen i våbenlov for Grønland. Det samme gæl-
der luft- og fjederbøsser. Adgangen til disse våbentyper er således helt fri –
også for børn.
Lovens kontrolordning er udvidet ved bekendtgørelse nr. 1010 af 28. okto-
ber 2009 for Grønland om forbud mod visse våben. Det følger af bekendt-
gørelsen, der er udstedt i medfør af § 1, stk. 3, 1. pkt., i våbenlov for Grøn-
land, at kontrolordningen også omfatter håndgranater, bomber, miner og lig-
nende våben. Endvidere omfatter kontrolordningen kemiske, biologiske, ra-
diologiske og nukleare våben og fremføringsmidler, samt dele, der er speci-
elt udformet eller modificeret til at indgå i sådanne våben og fremførings-
midler. Desuden omfatter kontrolordningen visse laservåben, signalvåben
og kombinerede gas- og signalvåben, der ikke alene er konstrueret til affy-
ring af nødraketter og nødblus.
Halvautomatiske geværer til erhvervsmæssig jagt, piber, låsestole, bund-
stykker og baskyler til halvautomatiske geværer til erhvervsmæssig jagt
samt ammunition til disse våben, herunder patronhylstre, tændskruer, fæng-
hætter, brandrør og projektiler, er ved bekendtgørelse nr. 949 af 10. decem-
ber 1993 om undtagelse af skydevåben fra forbuddet i våbenlov for Grøn-
land, der er udstedt i medfør af § 1, stk. 3, 2. pkt., i våbenlov for Grønland,
undtaget fra kontrolordningen for personer, der har gyldig tilladelse til er-
hvervsmæssig fangst og jagt (erhvervslicens), samt børn under 16 år, der er
omfattet af en sådan tilladelse.
Endelig er en række typer af ammunition undtaget fra lovens kontrolordning
ved bekendtgørelse nr. 604 af 1. august 1998 om undtagelse af ammunition
fra forbuddet i våbenlov for Grønland, der er udstedt i medfør af § 1, stk. 3,
sidste pkt., i våbenlov for Grønland.
Efter § 2 i våbenlov for Grønland er det forbudt at overdrage eller overlade
andre besiddelsen af de genstande og stoffer, der er omfattet af kontrolord-
ningen, medmindre erhververen eller modtageren foreviser den fornødne til-
ladelse. Bestemmelsen udelukker i praksis fjernsalg.
Side 6/31
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Lovudkast om ændring af våbenlov for Grønland (Aldersgrænse for besiddelse m.v. af skydevåben og krav til opbevaring af skydevåben), fra justitsministeren
Tilladelse efter våbenlov for Grønland meddeles alene personer, om hvis
personlige forhold og hidtidige vandel, der ikke foreligger oplysninger, som
gør det betænkeligt at imødekomme ansøgningen, jf. § 4 i våbenlov for
Grønland.
Af lovforslag nr. L 36 af 7. oktober 1992 (Folketingstidende 1992-93, tillæg
A, spalte 900-901) fremgår, at det beror på en skønsmæssig vurdering, om
oplysningerne om den pågældendes hidtidige vandel og personlige forhold
gør det betænkeligt, at vedkommende er i besiddelse af våben omfattet af
kontrolordningen, og det er forudsat, at hensynet til de grønlandske forhold
skal indgå i vurderingen.
Våbentilladelse skal afslås, hvis der foreligger en begrundet risiko for, at
våbnet vil blive misbrugt. Det samme gælder, hvor skødesløshed i omgang
med skydevåben er særlig indiceret. Endvidere må udgangspunktet i til-
fælde, hvor der er begrundet tvivl om, hvorvidt våbnet vil blive misbrugt,
være, at en våbentilladelse nægtes. Afgjorte kriminalsager, aktuelle sigtelser
samt ansøgerens personlige forhold kan således begrunde afslag.
Der gælder ikke et alderskrav for at kunne få tilladelser efter våbenlov for
Grønland, men efter kriminallovens § 90, stk. 1, dømmes den, som forsæt-
ligt eller uagtsomt overlader et barn under 12 år eller en sindssyg, mentalt
retarderet eller beruset person våben, sprængstof eller andre farlige ting, for
uforsvarlig omgang med farlige ting.
Det følger af bestemmelsens forarbejder (Folketingstidende 2007-08 (2.
samling), tillæg A, side 1661), at bestemmelsen svarer til § 64, stk. 1, i den
tidligere kriminallov for Grønland (lov nr. 55 af 5. marts 1954).
Af forarbejderne til den tidligere kriminallovs § 64, stk. 1, fremgår, at be-
stemmelsen i princippet svarer til straffelovens § 254, hvor aldersgrænsen
dog er 15 år. Aldersgrænsen i Grønland er 12 år, idet det på tidspunktet for
indførslen af bestemmelsen i kriminalloven flere steder i Grønland ikke var
ualmindeligt, at drenge i 10-11-årsalderen deltog i jagt, jf. Folketingstidende
1953-54, tillæg A, spalte 385.
Af forarbejderne til straffelovens § 254 fremgår, at bestemmelsen sigter på
at forebygge ulykker. Ved udtrykket »overlades« sigtes derfor alene til de
Side 7/31
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Lovudkast om ændring af våbenlov for Grønland (Aldersgrænse for besiddelse m.v. af skydevåben og krav til opbevaring af skydevåben), fra justitsministeren
situationer, hvor barnet ikke er under behørigt tilsyn (Straffelovskommissi-
onens betænkning af 1912, § 373, stk. 2, motiverne, side 311).
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.1.2.1. Indførelse af alderskrav
I den danske våbenlovgivning gælder der et generelt forbud mod at erhverve
de i våbenloven omfattede genstande uden tilladelse. For personer under 18
år udstrækkes forbuddet til at omfatte yderligere våbengenstande, jf. våben-
lovens § 2, 2. pkt., mens der for personer under 16 år slet ikke kan opnås
tilladelse efter våbenlovens § 2, stk. 1, jf. § 16 i cirkulære nr. 10222 af 1.
december 2016 om våben og ammunition m.v., som senest ændret ved cir-
kulære nr. 9579 af 6. juli 2023.
Justitsministeriet anser det for et naturligt udgangspunkt for våbenlovgiv-
ningen, at børn ikke har adgang til skydevåben. Der skal i forhold til Grøn-
land imidlertid tages højde for den grønlandske jagt- og fangerkultur.
Justitsministeriet og Naalakkersuisut afholdte i 2018 et fællesmøde, hvor
relevante aktører var inviteret med henblik på at drøfte, om våbenlov for
Grønland udgjorde et tilstrækkeligt og tidssvarende værn mod ulykker og
forbrydelser, der involverer skydevåben.
Der var på fællesmødet i det væsentlige enighed om, at en generel alders-
grænse på 16 år i våbenlovgivningen i Grønland på daværende tidspunkt
ville stemme overens med såvel samfundsudviklingen i Grønland som den
grønlandske jagt- og fangerkultur. Justitsministeriet udarbejdede bl.a. på
baggrund heraf i 2019 et forslag til ændring af våbenloven med en alders-
grænse på 16 år, der dog ikke blev gennemført.
Dette lovforslag er udarbejdet med udgangspunkt i lovforslaget fra 2019,
idet der dog er taget højde for relevant inatsisartutlovgivning, der er trådt i
kraft i den mellemliggende periode.
Den 1. juli 2023 trådte inatsisartutlov nr. 34 af 13. juni 2023 om fangst og
jagt i kraft for Grønland. Med loven blev der indført et alderskrav på 15 år,
så der alene kan tildeles licens til jagt på kvoterede arter til personer, der er
fyldt 15 år. Med loven er det fortsat muligt for personer, der er fyldt 12 år,
at erhverve fritidsjagtbevis til ikke-kvoterede arter, dog under forudsætning
Side 8/31
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Lovudkast om ændring af våbenlov for Grønland (Aldersgrænse for besiddelse m.v. af skydevåben og krav til opbevaring af skydevåben), fra justitsministeren
af at pågældende, der er mellem 12 og 15 år, ledsages af barnets forældre,
værge eller anden myndig person over 18 år.
Det foreslås på den baggrund, at tilladelser efter våbenlov for Grønland li-
geledes alene skal kunne gives til personer, der er fyldt 15 år. Der er ikke
herudover tilsigtet en ændring af betingelserne for, hvornår der kan opnås
tilladelse efter våbenlov for Grønland.
Det foreslås endvidere, at personer, der ikke er fyldt 15 år, ikke må indføre,
fremstille, erhverve, besidde, bære eller anvende våben eller genstande, som
er omfattet af kontrolordningen efter lovens § 1, stk. 1, andre skydevåben
samt genstande, der fremtræder som skydevåben og som følge af konstruk-
tionen eller det anvendte materiale kan ombygges hertil samt piber, låse-
stole, bundstykker, baskyler og ammunition til skydevåben, herunder pa-
tronhylstre, tændskruer, fænghætter, brandrør og projektiler. Det foreslås, at
der heller ikke kan opnås tilladelse hertil for personer, der ikke er fyldt 15
år.
Der vil fortsat være fri adgang for personer, der er fyldt 15 år, til at indføre,
fremstille, erhverve, besidde, bære eller anvende de nævnt genstande.
Udtrykket »skydevåben« skal i denne forbindelse forstås som ethvert bær-
bart våben med et løb, som enten affyrer, er konstrueret til at affyre eller på
enkel vis vil kunne omdannes til at affyre et hagl, en kugle eller et projektil
ved hjælp af et brændbart drivmiddel.
Ud over skydevåben, omfatter det foreslåede forbud også genstande, der i
udgangspunktet ikke er skydevåben, men som fremtræder som sådanne, og
som kan ombygges hertil.
Et våben, der er deaktiveret ved gennemskæring af hele våbnet på langs med
undtagelse af skæftet og kolben, anses ikke for et skydevåben. Baggrunden
herfor er, at våbnet er deaktiveret på en sådan måde, at det ikke kan benyttes
til skydning, eller ved konstruktive ændringer kan gøres anvendelig hertil.
For at sikre, at alderskravet ikke kan omgås ved lovligt at besidde de dele af
et våben, som må anses for væsentlige for anvendelsen af et skydevåben,
foreslås det, at forbuddet også skal omfatte piber, låsestole, bundstykker og
baskyler til disse våben.
Side 9/31
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Lovudkast om ændring af våbenlov for Grønland (Aldersgrænse for besiddelse m.v. af skydevåben og krav til opbevaring af skydevåben), fra justitsministeren
2.1.2.2. Indførelse af ledsagerordning
Der er i Grønland – navnlig uden for de større byer – tradition for, at børn
ned til 12-årsalderen deltager i jagt. Flere steder er der også tradition for, at
et barn skyder et dyr inden sin konfirmation.
Med henblik på at sikre, at disse traditioner kan fortsætte i Grønland, fore-
slås det at supplere det foreslåede alderskrav med en ledsagerordning.
Det foreslås, at personer, der ikke er fyldt 15 år, og som er i besiddelse af et
gyldigt fritidsjagtbevis, kan bære og anvende skydevåben i forbindelse med
jagt, herunder målskydning og indskydning, eller flugtskydning, hvis perso-
nen er i følge med en egnet ledsager, der fører opsyn med den mindreårige.
Det foreslås desuden, at ledsageren skal være fyldt 18 år og være i besid-
delse af gyldigt erhvervs- eller fritidsjagtbevis.
Det foreslås, at ledsageren skal være egnet. En person vil ikke være egnet
som ledsager, hvis den pågældende som følge af beruselse, sygdom, svæk-
kelse, overanstrengelse, mangel på søvn, påvirkning af opstemmende eller
bedøvende midler eller af lignende årsag befinder sig i en sådan tilstand, at
han eller hun ikke kan håndtere et skydevåben på betryggende måde.
Den grundlæggende ordning vil herefter være, at der altid er en voksen, der
er ansvarlig for håndteringen af skydevåben, når en person, der ikke er fyldt
15 år, deltager i jagten eller i flugtskydning.
Med den foreslåede ordning tages der højde for den grønlandske jagt- og
fangerkultur, og samtidig skabes der en tryg ramme i forhold til personer,
der ikke er fyldt 15 år, som deltager i jagt, idet de vil være under opsyn af
en myndig ledsager, der må forventes at være i stand til selv at gå på jagt og
med tilstrækkelig autoritet sikre, at barnet håndterer våbnet forsvarligt.
Den foreslåede ledsagerordning omfatter endvidere sportsgrenen flugtskyd-
ning, som også personer, der ikke er fyldt 15 år, bør kunne udøve. Hvor der
i Danmark er krav om, at personer under 16 år alene må udøve flugtskydning
i følge med en flugtskydningsinstruktør efter reglerne i bekendtgørelse nr.
2531 af 20. december 2021 om våben og ammunition m.v., foreslås det, at
det i Grønland, hvor der ikke findes en ordning om godkendelse af flugtsky-
deinstruktører, skal være lovligt for personer, der ikke er fyldt 15 år, og som
er i besiddelse af et gyldigt fritidsjagtbevis, at udøve flugtskydning i følge
med en egnet ledsager.
Side 10/31
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Lovudkast om ændring af våbenlov for Grønland (Aldersgrænse for besiddelse m.v. af skydevåben og krav til opbevaring af skydevåben), fra justitsministeren
Pligten til at føre opsyn indebærer, at barnet til stadighed skal være i umid-
delbar nærhed af ledsageren, og at ledsageren løbende skal holde øje med,
hvad den mindreårige foretager sig og om nødvendigt gribe ind. Ledsageren
skal i den forbindelse løbende sikre, at den mindreårige håndterer skydevåb-
net med den fornødne forsigtighed og ikke begynder at lege med våbnet.
Ledsageren er endvidere forpligtet til at sikre, at våben og genstande, som
bæres af en person, der ikke er fyldt 15 år, overlades til ledsageren ved jag-
ten eller flugtskydningens ophør.
Det foreslås, at foranstaltninger kan iværksættes, hvis en ledsager ikke over-
holder sine forpligtelser.
Desuden foreslås det, at foranstaltninger kan iværksættes over for forældre-
myndighedens indehaver, hvis det kan tilregnes forældremyndighedens in-
dehaver som uagtsomt, at den mindreårige er gået på jagt eller til flugtskyd-
ning med skydevåben, uden at være i følge med en person der opfylder be-
tingelserne for at være ledsager.
Endelig foreslås det, at foranstaltninger kan iværksættes, hvis et skydevåben
overdrages eller overlades til en person, der ikke er fyldt 15 år, uden at det
sker i forbindelse med jagt eller flugtskydning, eller uden at der er en ledsa-
ger.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2-3 og 5-7, samt bemærkningerne her-
til.
2.2. Opbevaring
2.2.1. Gældende ret
Der er ikke i våbenlov for Grønland fastsat generelle regler om opbevaring
af skydevåben og ammunition.
Efter § 6 i våbenlov for Grønland kan politiet imidlertid i en tilladelse efter
§ 1 fastsætte sådanne vilkår vedrørende opbevaring og rådighed, som må
antages at være påkrævet af hensyn til sikkerheden.
Side 11/31
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Lovudkast om ændring af våbenlov for Grønland (Aldersgrænse for besiddelse m.v. af skydevåben og krav til opbevaring af skydevåben), fra justitsministeren
Det fremgår af bestemmelsens forarbejder (Folketingstidende 1992-93, til-
læg A, spalte 901), at det forudsættes, at politimesteren fastsætter vilkår for
opbevaring svarende til reglerne i den dagældende danske våbenbekendtgø-
relses § 13 (nugældende § 24, stk. 1) med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger. Det indebærer, at der fastsættes vilkår om, at våben opbe-
vares forsvarligt og så vidt muligt på et sted, der er utilgængeligt for uved-
kommende. Der fastsættes endvidere vilkår om, at skydevåben, der ikke op-
bevares i et sikkert, aflåst gemme, skal opbevares på en sådan måde, at låsen
eller bundstykket udtages og anbringes under lås. Endelig fastsættes der vil-
kår om, at ammunition skal opbevares for sig i et aflåst gemme.
Reglerne i våbenlov for Grønland suppleres af § 12, stk. 4, i bekendtgørelse
nr. 1562 af 19. december 2022 for Grønland om politiets sikring af den of-
fentlige orden og beskyttelse af enkeltpersoners og den offentlige sikkerhed
m.v., samt politiets adgang til at iværksætte midlertidige foranstaltninger
(ordensbekendtgørelsen), hvorefter skydevåben skal aflades, inden de brin-
ges inden for 500 meter fra bebyggede områder samt på veje, anlæg og los-
sepladser m.v. uden for bebyggede områder.
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det er Grønlands Politis vurdering, at en af grundene til, at der har været
flere vådeskudsulykker i Grønland, som involverer børn, er lemfældig op-
bevaring af våben. Desuden kan den lemfældige opbevaring af våben ek-
sempelvis friste suicidale personer eller personer, der er i affekt eller er be-
rusede, til at skyde inden for bymæssig bebyggelse, jf. nærmere herom un-
der pkt. 1 ovenfor. Der bør derfor indføres minimumskrav for opbevaring af
alle typer af våben og ammunition, som er omfattet af loven.
De foreslåede minimumskrav kan ikke tage udgangspunkt i de krav, der i
dag gælder i Danmark, hvorefter opbevaring af ammunition til skydevåben
skal ske i sikringsskabe, boksrum m.v., og hvor der gælder særlige krav til
opbevaring af våben afhængig af våbentype, idet der skal være tale om reg-
ler, som skal finde anvendelse i hele Grønland – herunder i mindre huse og
lejligheder.
Det foreslås på den baggrund, at alle typer af våben og genstande, som er
omfattet af loven, skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgænge-
ligt for uvedkommende. Det indebærer, at alle typer af våben skal opbevares
adskilt fra ammunition, f.eks. ved, at ammunitionen opbevares i en skuffe
Side 12/31
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Lovudkast om ændring af våbenlov for Grønland (Aldersgrænse for besiddelse m.v. af skydevåben og krav til opbevaring af skydevåben), fra justitsministeren
eller et aflukke adskilt fra skydevåbnet. Det indebærer desuden, at våbnet
ikke frit må kunne borttages og anvendes uden ejerens/ejernes medvirken.
Det er ikke afgørende, hvordan våbnet mere præcist gøres utilgængeligt. Det
er således ikke et krav, at våbnet skal opbevares i et typegodkendt våben-
skab, der skal boltes fast til vægge og gulv. I stedet kan våbnet eller bund-
stykket f.eks. låses inde i et almindeligt solidt skab eller skuffe, våbnet kan
påmonteres en aftrækkerlås eller våbnet kan lænkes til fast inventar. Det er
ikke tilstrækkeligt eksempelvis alene at udtage bundstykke og lægge i
samme våbentaske som riflen. Der skal i stedet være en eller anden form for
låsemekanisme.
Det foreslås endvidere, at justitsministeren kan fastsætte regler om opbeva-
ring af våben og ammunition m.v., som er påkrævet af hensyn til sikkerhe-
den.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 4, samt bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske konsekvenser for politiet og
anklagemyndigheden. [Efter en foreløbig vurdering vurderes de økonomi-
ske konsekvenser for domstolene begrænsede, men afdækkes frem mod
fremsættelse af lovforslaget]
Lovforslaget medfører ikke økonomiske eller implementeringsmæssige
konsekvenser for regionerne eller kommunerne.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget forventes at medføre begrænsede merudgifter for borgerne,
idet enkelte borgere vil skulle investere i aftrækkerlåse eller lignende som
følge af indførslen af regler om opbevaring af skydevåben.
Side 13/31
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Lovudkast om ændring af våbenlov for Grønland (Aldersgrænse for besiddelse m.v. af skydevåben og krav til opbevaring af skydevåben), fra justitsministeren
2890198_0014.png
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den [*] 2024 til den [*] 2024 været
sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
[*]
Derudover har et udkast til lovforslag været forelagt Grønlands Selvstyre til
udtalelse.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekven-
ser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv om-
fang)
Økonomiske konsekvenser Ingen.
for stat, kommuner og regio-
ner
Negative
konse-
kvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv om-
fang)
Lovforslaget vurde-
res ikke at have øko-
nomiske konsekven-
ser for politiet og an-
klagemyndigheden.
[Efter en foreløbig
vurdering vurderes
de økonomiske kon-
sekvenser for dom-
stolene begrænsede,
Side 14/31
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Lovudkast om ændring af våbenlov for Grønland (Aldersgrænse for besiddelse m.v. af skydevåben og krav til opbevaring af skydevåben), fra justitsministeren
2890198_0015.png
Implementeringskonse-
Ingen
kvenser for stat, kommuner
og regioner
Økonomiske konsekvenser Ingen
for erhvervslivet m.v.
Administrative konsekven- Ingen
ser for erhvervslivet m.v.
men afdækkes frem
mod fremsættelse af
lovforslaget]
Ingen
Ingen
Lovforslaget forven-
tes at medføre be-
grænsede merudgif-
ter for borgerne, som
følge af indførslen af
regler om opbeva-
ring af skydevåben.
Ingen
Ingen
Administrative konsekven- Ingen
ser for borgerne
Miljømæssige konsekvenser Ingen
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
Er i strid med de
fem principper for
implementering af
erhvervsrettet EU-regule-
ring (sæt X)
Ja
Nej
X
Side 15/31
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Lovudkast om ændring af våbenlov for Grønland (Aldersgrænse for besiddelse m.v. af skydevåben og krav til opbevaring af skydevåben), fra justitsministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter § 1, stk. 1, i våbenlov for Grønland er det forbudt uden tilladelse fra
politi at indføre, tilvirke, erhverve, besidde, bære eller anvende pistoler, re-
volvere og andre korte håndskydevåben, hel- og halvautomatiske geværer,
herunder halvautomatiske glatløbede haglgeværer, som kan indeholde mere
end 2 haglpatroner, maskinpistoler, maskingeværer, piber, låsestole, bund-
stykker og baskyler til de våben, der er nævnt i bestemmelsen, ammunition
til de våben, der er nævnt under nr. 1-4, derunder også patronhylstre, tænd-
skruer, fænghætter, brandrør og projektiler.
Det foreslås i
§ 1, stk. 1,
at ændre ordet ”tilvirke” til ”fremstille”.
Der er tale om en sproglig ændring, som har til formål at anvende det mere
tidssvarende begreb ”fremstille”.
Til nr. 2
Der gælder ikke i dag en aldersgrænse for, hvornår man i Grønland må ind-
føre, fremstille, erhverve, besidde, bære eller anvende skydevåben m.v. og
ammunition til skydevåben.
Det foreslås, at der indsættes en ny bestemmelse som § 1 a i våbenlov for
Grønland.
Det foreslås i
stk. 1,
at det forbydes personer, der ikke er fyldt 15 år, at ind-
føre, fremstille, erhverve, besidde, bære eller anvende våben samt gen-
stande, som er omfattet af kontrolordningen for særligt farlige skydevåben
efter § 1, stk. 1, andre skydevåben og genstande end de, som er omfattet af
kontrolordningen af § 1, stk. 1, herunder genstande, der fremtræder som
skydevåben og som følge af konstruktionen eller det anvendte materiale kan
ombygges hertil, bestemte dele til de nævnte våben samt ammunition.
Ved udtrykket »skydevåben« i
stk. 1, nr. 2,
forstås ethvert bærbart våben
med et løb, som enten affyrer, er konstrueret til at affyre eller på enkel vis
Side 16/31
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Lovudkast om ændring af våbenlov for Grønland (Aldersgrænse for besiddelse m.v. af skydevåben og krav til opbevaring af skydevåben), fra justitsministeren
vil kunne omdannes til at affyre et hagl, en kugle eller et projektil ved hjælp
af et brændbart drivmiddel.
Signalvåben og kombinerede gas- og signalvåben (løsskudsvåben), der ikke
kan ombygges, og hvis virkning alene beror på lyd eller lyseffekten, uden at
der affyres et hagl, en kugle eller et projektil, er ikke omfattet af den fore-
slåede bestemmelse.
Et våben, der er deaktiveret ved gennemskæring af hele våbnet på langs med
undtagelse af skæftet og kolben, anses heller ikke for et skydevåben i lovens
forstand. Baggrunden herfor er, at våbnet er deaktiveret på en sådan måde,
at det ikke kan benyttes til skydning, eller ved konstruktive ændringer kan
gøres anvendelig hertil.
For så vidt angår udtrykket »genstande, der fremtræder som et skydevåben
og som følge af konstruktionen eller det anvendte materiale kan ombygges
hertil«, bemærkes, at det foreslåede forbud alene omfatter genstande, der
både fremstår som et skydevåben og faktisk også kan ombygges hertil. For-
buddet omfatter imidlertid ikke attrapvåben, dvs. ydre efterligninger af sky-
devåben.
Det foreslås i bestemmelsens
stk. 1, nr. 3,
at piber, låse, bundstykker og
baskyler til de våben, der er nævnt i den foreslåede bestemmelse i stk. 1, nr.
2, er omfattet af det foreslåede forbud. Der er tale om dele, der hver især
anses for at være væsentlige for anvendelsen af et skydevåben.
Det foreslås i bestemmelsens
stk. 1, nr. 4,
at ammunition, herunder også
patronhylstre, tændskruer, fænghætter, brandrør og projektiler, omfattes af
det foreslåede forbud. Bestemmelsens angivelse af eksempler på kompo-
nenter til brug for fremstillingen af ammunition er ikke udtømmende.
Med henblik på at tage højde for jagt- og fangerkulturen i Grønland og at
sikre, at børn, der ikke er fyldt 15 år, kan deltage i jagt, herunder målskyd-
ning og indskydning, eller flugtskydning med en ansvarlig voksen, foreslås
det i
stk. 2,
at der indføres en ledsagerordning.
Det foreslås således, at en person, der ikke er fyldt 15 år, og som er i besid-
delse af et fritidsjagtbevis, kan bære eller anvende skydevåben og ammuni-
tion hertil i forbindelse med jagt, herunder målskydning og indskydning,
eller flugtskydning, hvis personen er i følge med en egnet ledsager.
Side 17/31
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Lovudkast om ændring af våbenlov for Grønland (Aldersgrænse for besiddelse m.v. af skydevåben og krav til opbevaring af skydevåben), fra justitsministeren
Det foreslås, at ledsageren skal være egnet. En person vil ikke være egnet
som ledsager, hvis den pågældende som følge af beruselse, sygdom, svæk-
kelse, overanstrengelse, mangel på søvn, påvirkning af opstemmende eller
bedøvende midler eller af lignende årsag befinder sig i en sådan tilstand, at
han eller hun ikke kan håndtere et skydevåben på betryggende måde.
Ledsageren skal endvidere være fyldt 18 år og være i besiddelse af et gyldigt
erhvervs- eller fritidsjagtbevis. Det er derimod ikke et krav, at der er en re-
lation mellem ledsageren og den mindreårige, men det er forventningen, at
hovedanvendelsesområdet for bestemmelsen vil være forældre, der tager de-
res børn med på jagt eller flugtskydning.
Den foreslåede ledsagerordning vil alene finde anvendelse i forbindelse med
jagtrelaterede aktiviteter, herunder i forbindelse med indskydning, målskyd-
ning, træningsskydning eller egentlig jagt på ikke-kvoterede arter, samt i
forbindelse med flugtskydning. Hvis personen, der ikke er fyldt 15 år, bærer
skydevåben under transport til eller fra anvendelsesstedet, må der ikke fore-
tages svinkeærinder.
Det foreslås i
stk. 3,
at det påhviler forældremyndighedens indehaver at
sikre, at personen, der ikke er fyldt 15 år, er i følge med en egnet ledsager,
når de bærer eller anvender skydevåben og ammunition hertil i forbindelse
med jagt, herunder målskydning og indskydning, eller flugtskydning.
Hvis en person, der ikke er fyldt 15 år, går på jagt eller til flugtskydning, og
i den forbindelse bærer eller anvender skydevåben og ammunition uden en
ledsager, vil der således kunne iværksættes foranstaltninger over for en for-
ældremyndighedsindehaver. Det vil i disse tilfælde være et krav, at det kan
tilregnes forældremyndighedsindehaveren som uagtsomt, at den mindre-
årige er gået på jagt eller til flugtskydning uden en ledsager, f.eks. hvis en
forældremyndighedsindehaver har set den mindreårige forberede sig på at
skulle på jagt eller til flugtskydning.
Der vil ligeledes kunne iværksættes foranstaltninger over for en forældre-
myndighedsindehaver, hvis det kan tilregnes forældremyndighedsindehave-
ren som uagtsomt, at den mindreårige er gået på jagt eller til flugtskydning
med en ledsager, der ikke er fyldt 18 år, eller som ikke er i besiddelse af et
gyldigt fritidsjagtbevis. Der skal ved vurderingen heraf lægges vægt på, om
forældremyndighedshaveren har foretaget rimelige bestræbelser på at sikre,
Side 18/31
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Lovudkast om ændring af våbenlov for Grønland (Aldersgrænse for besiddelse m.v. af skydevåben og krav til opbevaring af skydevåben), fra justitsministeren
at ledsageren er fyldt 18 år og er i besiddelse af et gyldigt erhvervs- eller
fritidsjagtbevis, f.eks. ved at se ledsagerens bopælsattest eller originale bil-
ledlegitimation og et gyldigt erhvervs- eller fritidsjagtbevis.
Det foreslås endvidere, at der vil kunne iværksættes foranstaltninger over
for en forældremyndighedsindehaver, hvis forældremyndighedsindehave-
ren vidste eller burde have vidst, at ledsageren var uegnet som ledsager. En
person er ikke egnet som ledsager, hvis den pågældende som følge af beru-
selse, sygdom, svækkelse, overanstrengelse, mangel på søvn, påvirkning af
opstemmende eller bedøvende midler eller af lignende årsag befinder sig i
en sådan tilstand, at han eller hun ikke kan håndtere et skydevåben på be-
tryggende måde.
Det foreslås i
stk. 4,
at det påhviler ledsageren løbende at føre opsyn med
den mindreårige. Ledsageren skal således sikre, at den mindreårige håndte-
rer skydevåbnet med den fornødne forsigtighed og ikke begynder at lege
med det.
Ledsagerens opsynsforpligtelse indebærer, at ledsageren til enhver tid skal
holde sig i umiddelbar nærhed af den mindreårige. Det beror på en konkret
vurdering af bl.a. vejrforhold og den mindreåriges modenhed og erfaring
med våbenhåndtering, hvor langt ledsageren kan være fra den mindreårige.
Det afgørende for vurderingen er, at ledsageren kan se, hvad den mindre-
årige foretager sig, og om nødvendigt kan gribe ind.
Hvis den mindreårige – på trods af ledsagerens forsøg på instruktion af den
mindreårige – ikke håndterer våbnet med den fornødne forsigtighed, vil led-
sageren som led i sin pligt til at føre opsyn med den mindreårige efter om-
stændighederne have pligt til at tage våbnet fra den mindreårige.
Hvis den mindreårige ikke frivilligt vil overdrage skydevåbnet til ledsageren
på dennes forlangende, indebærer ledsagerens forpligtelse ikke, at ledsage-
ren skal forsøge at afvæbne den mindreårige med magt. Det kan således ikke
lægges ledsageren til last, hvis denne i stedet snarest muligt kontakter poli-
tiet og giver oplysning herom.
Ledsageren er endvidere forpligtet til at sikre, at våben og genstande, som
bæres af en person, der ikke er fyldt 15 år, overlades til ledsageren ved jag-
ten eller flugtskydningens ophør. Ledsagerens forpligtelser ophører derfor
først, når våbnet er afleveret til ledsageren efter jagt eller flugtskydningen,
Side 19/31
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Lovudkast om ændring af våbenlov for Grønland (Aldersgrænse for besiddelse m.v. af skydevåben og krav til opbevaring af skydevåben), fra justitsministeren
eller der er givet meddelelse til politiet om, at den mindreårige ikke vil af-
levere skydevåbenet til ledsageren.
Det foreslås, at der kan iværksættes foranstaltninger over for en ledsager,
som ikke holder sig i umiddelbar nærhed af den mindreårige, eller ikke lø-
bende fører opsyn med den mindreårige. Således vil der f.eks. kunne iværk-
sættes foranstaltninger over for en ledsager, hvis ledsageren er så optaget af
sin egen jagt, at ledsageren reelt ikke holder øje med barnet og således ikke
er i stand til at kunne gribe ind over for barnet. Der vil efter omstændighe-
derne også kunne iværksættes foranstaltninger over for en ledsager, som
selv skyder mod flyvende mål under flugtskydning, samtidig med at den
mindreårige bærer eller anvender skydevåben.
Der vil i visse tilfælde også kunne iværksættes foranstaltninger, hvis ledsa-
geren ikke udfolder rimelige bestræbelser på at stoppe den mindreårige, hvis
denne begynder at lege med våbnet, f.eks. ved at irettesætte den mindre-
årige, forlange at den mindreårige overdrager våbnet til ledsageren eller
kontakter politiet med oplysning om, at den mindreårige ikke vil overdrage
våbnet til ledsageren.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 6 og 7,
samt pkt. 2.1.2.1. og pkt. 2.1.2.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Efter § 2 i våbenlov for Grønland er det forbudt at overdrage eller overlade
andre besiddelsen af de genstande, der er omfattet af kontrolordningen i lo-
vens § 1, medmindre erhververen eller modtageren foreviser den fornødne
tilladelse.
Bestemmelsen, hvis overtrædelse kan medføre foranstaltninger i henhold til
kriminalloven, udelukker i praksis fjernsalg af våben, der er omfattet af kon-
trolordningen.
For at sikre et effektivt værn mod, at personer, der ikke er fyldt 15 år, får
adgang til våben uden for rammerne af den foreslåede ledsagerordning, fo-
reslås det i
stk. 2,
at der skal gælde et tilsvarende forbud mod overdragelse
eller overladelse af skydevåben til personer, der ikke er fyldt 15 år. Der stil-
les i den forbindelse krav om, at det ved overdragelse eller overladelse af
Side 20/31
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Lovudkast om ændring af våbenlov for Grønland (Aldersgrænse for besiddelse m.v. af skydevåben og krav til opbevaring af skydevåben), fra justitsministeren
skydevåben m.v., der er omfattet af den foreslåede bestemmelse i § 1 a, stk.
1, skal sikres, at erhververen eller modtageren er fyldt 15 år.
Der vil i visse tilfælde i medfør af § 13 i våbenlov for Grønland kunne iværk-
sættes foranstaltninger over den person, som har overdraget eller overladt
våben eller genstande til en person, der ikke er fyldt 15 år, f.eks. hvis den
pågældende ikke har sikret sig, at erhververen eller modtageren er fyldt 15
år. Det vil eksempelvis kunne være tilfældet, hvis overdrageren ikke har an-
modet om personlig forevisning af den fornødne dokumentation, herunder
bopælsattest eller original billedlegitimation.
Den foreslåede bestemmelse tager sigte på situationer uden for den foreslå-
ede ledsagerordning.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2.1 i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til nr. 4
Efter § 6 i våbenlov for Grønland kan politiet i en tilladelse efter § 1 i vå-
benlov for Grønland fastsætte sådanne vilkår vedrørende opbevaringen og
rådigheden, som må antages at være påkrævet af hensyn til sikkerheden.
Der kan fastsættes vilkår om, at våben skal opbevares forsvarligt og så vidt
muligt på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende. Der kan for sky-
devåben, der ikke opbevares i et sikkert, aflåset gemme, fastsættes vilkår
om, at låsen eller bundstykket udtages og anbringes under lås. Der kan des-
uden fastsættes vilkår om, at ammunition til skydevåben skal opbevares for
sig i et aflåset gemme.
Våbenlov for Grønland indeholder ikke herudover krav til opbevaring af
våben. Der gælder derfor alene krav til opbevaring af våben, hvis det er fast-
sat i en konkret tilladelse til særligt farlige våben efter § 1 i våbenlov for
Grønland.
Det foreslås i
stk. 1,
at våben og genstande, der er omfattet af denne lov, skal
opbevares forsvarligt og utilgængeligt for uvedkommende.
Den foreslåede bestemmelse har til formål at indføre minimumskrav til op-
bevaring af skydevåben for at øge trygheden i Grønland, idet krav til
Side 21/31
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Lovudkast om ændring af våbenlov for Grønland (Aldersgrænse for besiddelse m.v. af skydevåben og krav til opbevaring af skydevåben), fra justitsministeren
opbevaring af skydevåben kan have betydning for antallet af vådeskuds-
ulykker, episoder med afskydning af skydevåben i bymæssig bebyggelse
samt drab og selvmord og forsøg herpå med anvendelse af skydevåben.
Bestemmelsen vil omfatte både våben og genstande, som er omfattet af kon-
trolordningen for særligt farlige våben efter § 1, stk. 1, og våben og gen-
stande, som er omfattet af det foreslåede forbud efter § 1 a, stk. 1. Bestem-
melsen omfatter endvidere våben, som er omfattet af kontrolordningen i
medfør bekendtgørelser, der er udstedt efter § 1, stk. 3, 1. pkt.
At et våben skal opbevares forsvarligt indebærer, at våbnet opbevares ad-
skilt fra ammunitionen, f.eks. ved at ammunitionen opbevares i en skuffe
eller et aflukke adskilt fra våbnet.
At et våben skal opbevares utilgængeligt for uvedkommende indebærer, at
våbnet ikke frit bør kunne borttages og anvendes uden ejerens/ejernes med-
virken. Det er ikke afgørende, hvordan våbnet gøres utilgængeligt. Kravet
kan således opfyldes ved, at våbnet opbevares et utilgængeligt sted eller på
anden måde sikres mod uautoriseret brug. For eksempel kan våbnet eller
bundstykket låses inde i et almindeligt solidt skab eller skuffe, våbnet kan
påmonteres en aftrækkerlås, eller våbnet kan lænkes til fast inventar. Det er
heller ikke afgørende, om flere våbenejere opbevarer deres våben sammen.
Afgørende er i stedet, at en indbrudstyv eller anden uvedkommende person
ikke har uhindret adgang til et funktionsdygtigt våben.
Det foreslås i
stk. 2,
at justitsministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere
regler for opbevaring af våben og ammunition m.v. Der vil således kunne
indføres generelle minimumskrav til opbevaring af våben og ammunition
m.v. Grønlands Politi vil i tillæg til de generelle krav, som kan fastsættes
efter det foreslåede stk. 2, fortsat kunne fastsætte konkrete vilkår vedrørende
opbevaringen og rådigheden i en tilladelse efter § 1, jf. § 6 i våbenlov for
Grønland.
Det forudsættes i forbindelse med bemyndigelsen, at der ikke vil blive fast-
sat mere restriktive regler for opbevaring af våben og genstande omfattet af
forbuddet i § 1 a, stk. 1, end hvad Grønlands Politi kan fastsætte i konkrete
tilladelser efter § 1.
Side 22/31
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Lovudkast om ændring af våbenlov for Grønland (Aldersgrænse for besiddelse m.v. af skydevåben og krav til opbevaring af skydevåben), fra justitsministeren
Det forudsættes endvidere, at der ikke vil kunne fastsættes krav om, at våben
skal opbevares i et typegodkendt våbenskab, der skal boltres fast til vægge
og gulve.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.2.2. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til nr. 5
Efter § 4 i våbenlov for Grønland kan tilladelser efter loven kun gives til
personer, om hvis personlige forhold og hidtidige vandel der ikke foreligger
oplysninger, der gør det betænkeligt at imødekomme ansøgningen.
Det foreslås, at det i
§ 4
tydeliggøres, at personer, der ikke er fyldt 15 år,
ikke skal kunne meddeles tilladelse til at indføre, fremstille, erhverve, be-
sidde, bære eller anvende genstande omfattet af forbuddet i § 1 i våbenlov
for Grønland.
Den foreslåede bestemmelse er en konsekvens af den foreslåede forbudsbe-
stemmelse i § 1 a, stk. 1, nr. 1, hvorefter det er forbudt for personer, der ikke
er fyldt 15 år, at indføre, fremstille, erhverve, besidde, bære eller anvende
våben samt genstande omfattet af § 1, stk. 1.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 2, og pkt.
2.1.2.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
Efter § 13 i våbenlov for Grønland er våbenlovens forbuds- og påbudsbe-
stemmelser sanktioneret med foranstaltning i henhold til kriminallov for
Grønland.
Efter § 16 i kriminallov for Grønland kan handlinger foretaget af børn under
15 år ikke medføre foranstaltninger efter kriminalloven.
Det foreslås, at der i
stk. 1
indsættes en henvisning til bestemmelserne i den
foreslåede § 1 a, stk. 1, 3 og 4, samt bestemmelsen i den foreslåede § 3 a.
Den foreslåede henvisning til § 1 a, stk. 1, indebærer, at der vil kunne på-
lægges et kriminalretligt ansvar, hvis det foreslåede forbud overtrædes.
Side 23/31
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Lovudkast om ændring af våbenlov for Grønland (Aldersgrænse for besiddelse m.v. af skydevåben og krav til opbevaring af skydevåben), fra justitsministeren
Da det foreslåede forbud efter § 1 a, stk. 1, er møntet på personer, der ikke
er fyldt 15 år, vil der imidlertid ikke kunne sanktioneres med foranstaltning
for disse personer for overtrædelse af forbuddet i § 1 a, stk. 1, jf. kriminal-
lovens § 16. Der vil derimod efter omstændighederne kunne ifaldes et an-
svar for medvirken efter kriminallovens § 13 for overtrædelse af det fore-
slåede forbud efter i § 1 a, stk. 1, for personer, der er fyldt 15 år, og som ved
tilskyndelse, råd eller dåd eller medvirket til lovovertrædelsen.
Med lovforslaget lægges der desuden op til en grundlæggende ordning,
hvorefter der altid er en voksen, som er ansvarlig for håndteringen af et vå-
ben, når en person, der ikke er fyldt 15 år, går på jagt, herunder målskydning
og indskydning, eller til flugtskydning.
Forældremyndighedsindehaveren er således ansvarlig for, at der er en egnet
ledsager med, når en person, der ikke er fyldt 15 år, går på jagt eller til flugt-
skydning, og ledsageren er ansvarlig for at overholde sine forpligtelser.
Den foreslåede henvisning til det foreslåede § 1 a, stk. 3, indebærer, at en
forældremyndighedsindehaver vil kunne ifalde et kriminalretligt ansvar for
overtrædelse af sine forpligtelser efter loven.
Det vil i disse tilfælde være et krav, at det kan tilregnes forældremyndig-
hedsindehaveren som uagtsomt, at den mindreårige er gået på jagt eller til
flugtskydning uden en ledsager, f.eks. hvis en forældremyndighedsindeha-
ver har set den mindreårige forberede sig på at skulle på jagt eller til flugt-
skydning.
Der vil ligeledes kunne iværksættes foranstaltninger over for en forældre-
myndighedsindehaver, hvis det kan tilregnes forældremyndighedsindehave-
ren som uagtsomt, at den mindreårige er gået på jagt eller til flugtskydning
med en ledsager, der ikke er fyldt 18 år, eller som ikke er i besiddelse af et
gyldigt fritidsjagtbevis. Der skal ved vurderingen heraf lægges vægt på, om
forældremyndighedshaveren har foretaget rimelige bestræbelser på at sikre,
at ledsageren er fyldt 18 år og er i besiddelse af et gyldigt erhvervs- eller
fritidsjagtbevis, f.eks. ved at se ledsagerens bopælsattest eller originale bil-
ledlegitimation og et gyldigt erhvervs- eller fritidsjagtbevis.
Den foreslåede henvisning til den foreslåede § 1 a, stk. 4, indebærer, at en
ledsager vil kunne ifalde et kriminalretligt ansvar for overtrædelse af sine
forpligtelser efter loven.
Side 24/31
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Lovudkast om ændring af våbenlov for Grønland (Aldersgrænse for besiddelse m.v. af skydevåben og krav til opbevaring af skydevåben), fra justitsministeren
Der vil således kunne iværksættes foranstaltninger over for en ledsager, der
ikke holder sig i umiddelbar nærhed af den mindreårige, eller ikke løbende
fører opsyn med den mindreårige. Således vil der f.eks. kunne iværksættes
foranstaltninger over for en ledsager, hvis ledsageren er så optaget af sin
egen jagt, at ledsageren reelt ikke holder øje med barnet og således ikke har
forudsætningerne for at kunne gribe ind over for barnet. Der vil efter om-
stændighederne også kunne iværksættes foranstaltninger over for en ledsa-
ger, som selv skyder mod flyvende mål under flugtskydning samtidig med,
at den mindreårige bærer eller anvender skydevåben.
Der vil i visse tilfælde også kunne iværksættes foranstaltninger, hvis ledsa-
geren ikke udfolder rimelige bestræbelser på at stoppe den mindreårige, hvis
denne begynder at lege med våbnet, f.eks. ved at irettesætte den mindre-
årige, forlange at den mindreårige overdrager våbnet til ledsageren eller
kontakter politiet med oplysning om, at den mindreårige ikke vil overdrage
våbnet til ledsageren.
Der vil efter omstændighederne kunne foranstaltes i sammenstød med § 1 a,
stk. 3 og 4, i våbenlov for Grønland og kriminallovens § 90, stk. 1.
Den foreslåede bestemmelse indebærer endelig, at en overtrædelse af den
foreslåede bestemmelse i § 3 a i våbenlov for Grønland, jf. lovforslagets §
1, nr. 3, om opbevaring af våben vil kunne sanktioneres med foranstaltning
i henhold til kriminallov for Grønland.
Der henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 1-3, og pkt. 2.1.2. i de alminde-
lige bemærkninger.
Til nr. 7
Efter § 13 i våbenlov for Grønland er våbenlovens forbuds- og påbudsbe-
stemmelser som udgangspunkt sanktioneret med foranstaltning i henhold til
kriminallov for Grønland.
Efter § 16 i kriminallov for Grønland kan handlinger foretaget af børn under
15 år ikke medføre foranstaltninger efter kriminalloven.
I kriminallovens kapitel 37 er der fastsat nærmere regler om konfiskation.
Kapitel 37 om konfiskation er udtryk for en anden retsfølge af en forbry-
delse og ikke en foranstaltning. Dette indebærer, at konfiskationsreglerne
Side 25/31
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Lovudkast om ændring af våbenlov for Grønland (Aldersgrænse for besiddelse m.v. af skydevåben og krav til opbevaring af skydevåben), fra justitsministeren
ikke anses som en foranstaltning, hvilket har den virkning, at de kan anven-
des over for børn under 15 år.
Efter det foreslåede
stk. 3
kan der ske konfiskation efter reglerne i kriminal-
loven for overtrædelse af denne lov.
Med bestemmelsen præciseres det, at der kan foretages konfiskation efter
reglerne i kriminalloven for overtrædelse af våbenlov for Grønland. Bestem-
melsen har således til formål at tydeliggøre, at våben og genstande vil kunne
konfiskeres efter kriminallovens kapitel 37, hvis betingelserne herfor i øv-
rigt er opfyldt.
Bestemmelsen finder også anvendelse i forhold til personer, der ikke er fyldt
15 år, og hvor der dermed ikke kan ifaldes et kriminalretligt ansvar, jf. § 16
i kriminallov. Politiet vil således for eksempel kunne konfiskere et våben
eller en genstand, hvis en person, der ikke er fyldt 15 år, er i besiddelse heraf
uden for ledsagerordningen efter den foreslåede 1 a, stk. 2. Der henvises i
øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 6.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2025.
Derved gives borgerne lejlighed til at indrette sig på de nye regler, herunder
at personer, der ikke er fyldt 15 år, og som forud for lovens ikrafttræden
lovligt er i besiddelse af skydevåben efter de gældende regler, kan overdrage
eller overlade disse til personer, der er fyldt 15 år.
Endvidere vil ikrafttrædelsestidspunktet give politiet lejlighed til – i relevant
omfang – at vejlede borgerne om de nye regler, f.eks. i forbindelse med bor-
germøder.
Side 26/31
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Lovudkast om ændring af våbenlov for Grønland (Aldersgrænse for besiddelse m.v. af skydevåben og krav til opbevaring af skydevåben), fra justitsministeren
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I våbenlov for Grønland, lov
nr. 1008 af 19. december 1992,
som ændret ved lov nr. 572 af
10. maj 2022 og lov nr. 242 af
7. marts 2023, foretages føl-
gende ændringer:
§ 1.
Det er forbudt uden tilla-
delse fra politimesteren i Grøn-
land at indføre, tilvirke, erhverve,
besidde, bære eller anvende
1) pistoler, revolvere og andre
korte håndskydevåben,
2) hel- og halvautomatiske ge-
værer, herunder halvauto-
matiske glatløbede haglge-
værer, som kan indeholde
mere end 2 haglpatroner,
3) maskinpistoler,
4) maskingeværer,
5) piber, låsestole, bundstykker
og baskyler til de våben, der
er nævnt under nr. 1-4,
6) ammunition til de våben, der
er nævnt under nr. 1-4, der-
under også patronhylstre,
tændskruer,
fænghætter,
brandrør og projektiler.
Stk. 2.
Luft- og fjederbøsser er
undtaget fra forbudet i stk. 1.
Stk. 3.
Justitsministeren kan
fastsætte regler om, at andre end
de i stk. 1 nævnte våben omfattes
af forbudet. Endvidere kan
Side 27/31
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Lovudkast om ændring af våbenlov for Grønland (Aldersgrænse for besiddelse m.v. af skydevåben og krav til opbevaring af skydevåben), fra justitsministeren
justitsministeren undtage våben
omfattet af stk. 1, herunder halv-
automatiske geværer, der anven-
des erhvervsmæssigt til jagtfor-
mål, fra lovens kontrolordning.
Politimesteren i Grønland kan
fastsætte regler om, at ammuni-
tion omfattet af stk. 1, nr. 6, er
undtaget fra lovens kontrolord-
ning.
1.
Efter § 1 indsættes:
Ȥ
1 a.
Det er forbudt for per-
soner, der ikke er fyldt 15 år, at
indføre, fremstille, erhverve,
besidde, bære eller anvende
1)
våben samt genstande
omfattet af § 1, stk. 1,
2)
andre skydevåben samt
genstande end de, der er
omfattet af § 1, stk. 1,
herunder genstande, der
fremtræder som skydevå-
ben og som følge af kon-
struktionen eller det an-
vendte materiale kan om-
bygges hertil,
3)
piber, låsestole, bund-
stykker og baskyler til de
våben, der er nævnt under
nr. 1, og
4)
ammunition til skydevå-
ben, herunder også pa-
tronhylstre, tændskruer,
fænghætter, brandrør og
projektiler.
Stk. 2.
Uanset stk. 1, kan en
person, der ikke er fyldt 15 år,
og som er i besiddelse af et gyl-
digt fritidsjagtbevise, bære eller
Side 28/31
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Lovudkast om ændring af våbenlov for Grønland (Aldersgrænse for besiddelse m.v. af skydevåben og krav til opbevaring af skydevåben), fra justitsministeren
anvende de i stk. 1, nr. 2-4,
nævnte våben og genstande i
forbindelse med jagt, herunder
målskydning og indskydning,
eller flugtskydning, hvis perso-
nen er i følge med en egnet led-
sager, der
1)
er fyldt 18 år og
2)
er i besiddelse af et gyl-
digt erhvervs- eller fri-
tidsjagtbevis.
Stk. 3.
Det påhviler forældre-
myndighedens indehaver at
sikre, at personen, der ikke er
fyldt 15 år, er ifølge med en eg-
net ledsager, jf. stk. 2, når per-
sonen bærer eller anvender de i
stk. 1, nr. 2-4, nævnte våben og
genstande i forbindelse med
jagt, herunder målskydning og
indskydning, eller flugtskyd-
ning.
Stk. 4.
Det påhviler ledsage-
ren, jf. stk. 2, at sikre, at perso-
nen, der ikke er fyldt 15 år, er i
besiddelse af et gyldigt fritids-
jagtbevis. Det påhviler endvi-
dere ledsageren løbende at føre
opsyn med personen, der ikke er
fyldt 15 år, og at sikre, at våben
og genstande overlades til led-
sageren ved jagten eller flugt-
skydningens ophør..«
§ 2.
Det er forbudt at overdrage
eller overlade andre besiddelsen
af de af § 1 omfattede genstande,
medmindre erhververen eller
modtageren foreviser den for-
nødne tilladelse.
Side 29/31
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Lovudkast om ændring af våbenlov for Grønland (Aldersgrænse for besiddelse m.v. af skydevåben og krav til opbevaring af skydevåben), fra justitsministeren
2.
I
§ 2
indsættes som
stk. 2:
»Stk.
2.
Det er forbudt at over-
drage eller overlade de af § 1 a,
stk. 1, omfattede våben og gen-
stande til personer, der ikke er
fyldt 15 år, medmindre betin-
gelserne efter § 1 a, stk. 2, er op-
fyldt.«
§ 3.
§ 1 og § 2 skal dog ikke
være til hinder for, at et våbens
pibe- eller låsedele, bundstykke
eller dele af baskyler ved istand-
sættelse fornys.
3.
Efter § 3 indsættes:
Ȥ
3 a.
Våben og genstande,
der er omfattet af denne lov,
skal opbevares forsvarligt og
utilgængeligt for uvedkom-
mende.
Stk. 2.
Justitsministeren kan
fastsætte regler om opbevaring
af våben og ammunition m.v.,
som er påkrævet af hensyn til
sikkerheden.«
§ 4.
Tilladelser efter denne lov
kan kun gives til personer om
hvis personlige forhold og hidti-
dige vandel, der ikke foreligger
oplysninger, der gør det betænke-
ligt at imødekomme ansøgnin-
gen.
Stk. 2-3. ---
4.
I
§ 4, stk. 1,
indsættes efter
»personer,«: »der er fyldt 15 år,
og«.
§ 13.
Overtrædelse af § 1, stk.
1, § 2, § 5, § 8, stk. 3, § 9, § 10,
stk. 1 og 5, § 14, stk. 2, samt over-
trædelse af et forbud efter § 1,
5.
I
§ 13, stk. 1,
indsættes efter
»§ 1, stk. 1,«: »§ 1 a, stk. 1, 3 og
4,« og efter »§ 2,«: indsættes:
»§ 3 a,«.
Side 30/31
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Lovudkast om ændring af våbenlov for Grønland (Aldersgrænse for besiddelse m.v. af skydevåben og krav til opbevaring af skydevåben), fra justitsministeren
stk. 3, kan medføre foranstaltnin-
ger i henhold til kriminalloven.
Foranstaltninger kan ligeledes
iværksættes over for den, der
undlader at efterkomme et vilkår
fastsat efter § 6.
Stk. 2. ---
6.
I
§ 13
indsættes som
stk. 3:
»Stk.
3.
Der kan foretages kon-
fiskation efter reglerne i krimi-
nalloven for overtrædelse af
denne lov.«
Side 31/31