Grønlandsudvalget 2023-24
GRU Alm.del Bilag 64
Offentligt
2886781_0001.png
Nunalerinermut, Imminut Pilersornermut, Nukissiutinut Avatangiisinullu Naalakkersuisoqarfik NAALAKKE R s Uy | s UT
Departementet for Landbrug, Selvforsyning, Energi og Miljø
Miljømininsteriet
Høringssvar: 2 bekendtgørelser om HFO-forbud i Arktis
Departementet for Landbrug, Selvforsyning, Energi og Miljø (Departementet) har
modtaget Miljøministeriets høring vedrørende 2 udkast til bekendtgørelser, som
forbyder HFO i Arktis. Det ene udkast gælder uden for Grønlands havområder, mens det
andet udkast udelukkende gælder for den eksklusive økonomiske zone (EEZ) ved
Grønland.
Naalakkersuisoq for Landbrug, Selvforsyning, Energi og Miljø (Naalakkersuisoq) har
følgende bemærkninger, som primært vedrører dispensationsreglen i § 6 i
bekendtgørelsesudkastet, der gælder uden for Grønlands havområder, dvs.
"Bekendtgørelse om forbud mod transport i bulk som last, anvendelse som ballast eller
transport og anvendelse som skibsbrændstof af tung olie i Antarktis og anvendelse og
transport som skibsbrændstof af tung olie i Arktis’ (HFO-bekendtgørelsen for det åbne
hav).
§ 6 i HFO-bekendtgørelsen for det åbne hav giver mulighed for at udstede
dispensationer gældende for Grønlands EEZ. Naalakkersuisoq bemærker, at HFO-
bekendtgørelsen for det åbne hav er hjemlet i den danske lov om beskyttelse af
havmiljøet (den danske havmiljølov). Naalakkersuisoq vurderer imidlertid, at der ikke er
hjemmel i den danske havmiljølov til at udstede dispensationsreglen i § 6, da det
fremgår af den danske havmiljølovs § 68, at loven ikke gælder for Grønland. Det
bemærkes i denne forbindelse, at der gælder en særskilt lov om beskyttelse af havmiljøet
i den eksklusive økonomiske zone ved Grønland (?EEZ-havmiljøloven’), som bør danne
grundlag for alle havmiljøregler gældende for EEZ’en.
Naalakkersuisoq bemærker i forlængelse heraf, at en tilsvarende
dispensationsbestemmelse er indsat i det andet bekendtgørelsesudkast, som
Miljøministeriet har sendt i høring. Denne anden bekendtgørelse gælder udelukkende
for EEZ’en, og er hjemlet i EEZ-havmiljøloven. Naalakkersuisoq vurderer derfor, at
dispensationsreglen i § 6 i HFO-bekendtgørelsen for det åbne hav er overflødig og
mangler lovhjemmel.
Naalakkersuisoq anmoder derfor Miljøministeriet om at ændre HFO-bekendtgørelsen
for det åbne hav, så den ikke gælder for Grønlands EEZ, herunder ved at slette
dispensationsreglen i § 6.
Som led i uformel dialog om bekendtgørelsesudkastene forud for den offentlige høring,
har Miljøministeriet på embedsmandsniveau svaret, at § 6, ikke er udtryk for en fejl. Så
vidt Naalakkersuisoq forstår, er det Miljøministeriets opfattelse, at den danske
havmiljølov gælder for danske skibe, uanset hvor de befinder sig, herunder når de
befinder sig i Grønlands EEZ, til trods for, at § 68 i den danske havmiljølov siger det
GOVERNMENT OF GREENLAND
Brevdato: 14-03-2024
Sagsnr.: 2023 - 28228
Akt-id: 23990862
Postboks 1614
3900 Nuuk
TIf. (+299) 34 50 00
Fax (+299) 34 54 10
E-mail: [email protected]
www.naalakkersuisut.gl
Grønlandsudvalget 2023-24
GRU Alm.del - Bilag 64
Offentligt
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 64: Orientering om ikrafttrædelse af udkast til to bekendtgørelser om forbud mod tung olie i Arktis og fortolkning af anvendelsesområdet for havmiljøloven, fra miljøministeren
2886781_0002.png
modsatte. Miljøministeriet vurderer kort sagt, at dette er nødvendigt for at leve op til
Danmarks internationale forpligtelser.
Naalakkersuisoq er ikke enig i, at den danske havmiljølov gælder for danske skibe i
Grønlands EEZ, eller at dette er nødvendigt for at leve op til Danmarks internationale
forpligtelser. På nuværende tidspunkt kan Naalakkersuisoq derfor ikke støtte udkastet til
HFO-bekendtgørelse for det åbne hav, da det afspejler en fortolkning, som kan have
potentielt vidtrækkende indvirkning på forståelsen af grænserne for Grønlands
kompetencer.
Således vil dette f.eks. medføre, at en række EU-regler kommer til at finde anvendelse i
Grønland, til trods for at Grønland har meldt sig ud af EU. Endvidere medfører det, at
internationale konventioner, som Grønland har valgt at tage forbehold for, kommer til at
finde anvendelse inden for Grønlands havområder, i strid med Inatsisartuts beslutninger
om at stå uden for disse konventioner. Dette begrænser unødigt Inatsisartuts mulighed
for at vælge, hvilke internationale regler, der skal gælde i Grønland.
Grundlaget for Naalakkersuisoqs vurdering af hjemmelsproblemet
I dette afsnit redegøres der for, hvorfor den danske havmiljølov hverken kan eller bør
finde anvendelse for Grønlands EEZ, og derfor ikke kan danne grundlag for § 6 i HFO-
bekendtgørelsen for det åbne hav. Redegørelsen svarer i høj grad til de bemærkninger,
som allerede uformelt er afgivet af Departementet inden den offentlige høring, men som
ikke har ført til, at § 6 er blevet slettet.
Det bemærkes indledningsvist, at ’danske skibe’ omfatter både grønlandskflagede og
danskflagede skibe. Dette ses i § 1, stk. 1, i lov om sikkerhed til søs som sat i kraft for
Grønland: ”§ 1. Loven finder anvendelse på danske skibe, herunder skibe
hjemmehørende i Grønland.” Lov om sikkerhed til søs tager altså udtrykkeligt stilling til
spørgsmålet og angiver, at ’danske skibe’ omfatter skibe hjemmehørende i Grønland,
dvs. skibe, der sejler med grønlandsk flag. Dette afspejles også i søloven som sat i kraft
for Grønland, hvor § 5, stk. 1, 1. pkt., angiver, at danske skibe skal have hjemsted i riget.
Det forhold at grønlandskflagede skibe skal have hjemsted i Grønland, ændrer således
ikke på, at de er danske skibe.
Anvendelsen af den danske havmiljølov i Grønland hviler på en misforståelse af
folkeretten
Så vidt Naalakkersuisoq forstår, er det Miljøministeriets opfattelse, at den danske
havmiljølov og dens bekendtgørelser skal gælde for danske skibe, uanset hvor de
befinder sig, herunder i Grønlands EEZ, hvilket er grunden til dispensationsreglen i § 6.
Naalakkersuisoq forstår Miljøministeriets opfattelse sådan, at danske skibe skal
overholde alle de konventioner, som Danmark har tiltrådt, uanset hvor de befinder sig,
herunder i Grønlands EEZ. Dette er angiveligt tilfældet, uanset om der er taget
territorialt forbehold for Grønland ved tiltrædelsen af konventionerne. Miljøministeriet
har i den forbindelse henvist til følgende tekst fra afsnit 5.2 i bemærkningerne til EEZ-
havmiljøloven:
”Den danske havmiljølov gælder for alle danske skibe og luftfartøjer, uanset
hvor de befinder sig i verden. Således vil både den danske havmiljølov og [EEZ-
havmiljøloven] gælde for danske skibe, som befinder sig i den eksklusive
økonomiske zone ved Grønland.”
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 64: Orientering om ikrafttrædelse af udkast til to bekendtgørelser om forbud mod tung olie i Arktis og fortolkning af anvendelsesområdet for havmiljøloven, fra miljøministeren
2886781_0003.png
Naalakkersuisoq vurderer, at denne bemærkningstekst udgør en fejlfortolkning af de
folkeretlige regler vedrørende staters flagstatsjurisdiktion, hvorefter et dansk skib er
underkastet dansk jurisdiktion (med visse begrænsninger), når skibet befinder sig i andre
landes havområder. Når danske skibe sejler inden for grønlandske havområder, befinder
de sig ikke i et andet land, men er stadig inden for Kongerigets territorium, og de
folkeretlige regler om Danmarks jurisdiktion over danske skibe i udlandet er derfor uden
betydning for Danmarks forpligtelser fsva. Grønlands havområder.
Når der tages generelt territorialt forbehold for Grønland ved tiltrædelse af en
konvention, betyder det med andre ord, at Kongeriget Danmark ikke skal implementere
reglerne fra den pågældende konvention inden for Grønlands territorium, herunder
landterritoriet, søterritoriet og EEZ’en. Et generelt territorialt forbehold for Grønland
gælder med andre ord, uanset om der er tale om danske skibe (herunder dansk- eller
grønlandsflagede skibe) eller udenlandske skibe.
Fejlfortolkningen medfører konflikt med Grønlands råstoflovgivnin
Hvis den danske havmiljølov gælder for danske skibe, uanset hvor de befinder sig, vil
den også komme til at gælde for danske skibe, der er involverede i råstofaktiviteter
inden for Grønlands havområder.
Dette skyldes, at den danske havmiljølov ikke indeholder en undtagelsesbestemmelse
svarende til § 3, stk. 3, i EEZ-havmiljøloven: ”Stk. 3. Loven omfatter ikke beskyttelse af
havmiljøet [...] i forbindelse med aktiviteter omfattet af den grønlandske
råstoflovgivning.”
Tværtimod regulerer den danske havmiljølov udtrykkeligt platforme og rørledninger, og
indeholder i § 30 hjemmel til at regulere udledning og bortskaffelse af stoffer og
materialer, der stammer fra undersøgelse eller udnyttelse af undersøiske
mineralforekomster. Den manglende undtagelsesbestemmelse betyder derfor, at den
danske havmiljølov også vil gælde for danske skibe engageret i råstofaktiviteter i
Grønland, herunder f.eks. sandsugningsskibe, til trods for, at Grønland har overtaget
dette sagsområde.
Fejlfortolkningen medfører, at den danske havmiljølov vil gælde inden for Grønlands
søterritorium
Fejlfortolkningen vil ikke blot føre til, at den danske havmiljølov gælder for danske
skibe inden for Grønlands EEZ, men vil også føre til, at den danske havmiljølov gælder
for danske skibe inden for Grønlands søterritorium.
Hvis grundlaget for at anvende den danske havmiljølov inden for Grønlands EEZ er, at
den skal gælde for danske skibe uanset hvor de befinder sig, vil den danske havmiljølov
nødvendigvis også gælde for danske skibe inden for Grønlands søterritorium. Dette
stemmer ikke overens med, at Grønland har hjemtaget sagsområdet havmiljø inden for
søterritoriet.
Selvstyrelovens krav om inddragelse af Grønland er ikke blevet overholdt
I henhold til Selvstyrelovens § 17, stk. 1, skal danske lovforslag, der omfatter Grønland,
sendes til Selvstyret til udtalelse. Tilsvarende fremgår det af selvstyrelovens § 18, stk. 1,
at udkast til bekendtgørelser, der omfatter Grønland, skal fremsendes til Selvstyret til
udtalelse. Såfremt det konkluderes, at den danske havmiljølov og dens bekendtgørelser
gælder for Grønland, er der imidlertid foretaget en række ændringer af loven og udstedt
en lang række bekendtgørelser, som vil have betydning for Grønland, uden at Grønland
er blevet inddraget.
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 64: Orientering om ikrafttrædelse af udkast til to bekendtgørelser om forbud mod tung olie i Arktis og fortolkning af anvendelsesområdet for havmiljøloven, fra miljøministeren
2886781_0004.png
Grønlands forhold til EU ændres væsentligt
Fejlfortolkningen ændrer også Grønlands forhold til EU. Grønland har meldt sig ud af
EU, hvilket betyder, at grønlandske land- og havområder falder uden for EU’s
jurisdiktion.
Fejlfortolkningen betyder imidlertid, at en række EU-regler vil skulle gælde for danske
skibe i Grønland, selvom Grønland ikke er medlem af EU. Det bemærkes endvidere, at
fejlfortolkningen reelt vil medføre, at en række EU-forordninger skal gives direkte
virkning for danske skibe i Grønland. Også af denne grund er fejlfortolkningen
problematisk.
Grønlands forbehold for internationale konventioner undermineres væsentligt
Som allerede antydet, vil fejlfortolkningen underminere Grønlands mulighed for selv at
bestemme, hvilke internationale konventioner, der skal gælde for danske skibe, der
sejler inden for Grønlands havområder. Således medfører fejlfortolkningen reelt, at
grønlandske forbehold kun vil gælde for udenlandske skibe, mens danske skibe i
Grønland vil være omfattet af de konventioner, som Grønland har taget forbehold for.
Kan have væsentlig betydning for skibe, der opererer i Grønland
Hvis den danske havmiljølov gælder for danske skibe i Grønland, kan det have
væsentlige konsekvenser for disse skibe. Således vil danske skibe skulle overholde alle
de konventioner, som Danmark har tiltrådt, såvel som EU-retlige krav gældende for
danske skibe, selvom Grønland har valgt, at disse krav og konventioner ikke skal gælde
i Grønland.
Hvis begge love gælder, medfører det en uklar dobbeltregulering, herunder ved
lovovertrædelser
Hvis den danske havmiljølov skal gælde for Grønlands EEZ, vil der gælde to
forholdsvis ens regelsæt for det samme geografiske område, uden at der er taget højde
for, hvordan de to regelsæt skal kunne fungere sammen. Det er således uklart hvad der
gælder, i de tilfælde hvor en handling måtte være lovlig efter den ene lov, men ulovlig
efter den anden lov.
Hvis den danske havmiljølov skal gælde for Grønlands EEZ, kan der endvidere opstå
situationer, hvor en given handling udgør en overtrædelse af både EEZ-havmiljøloven
og den danske havmiljølov. Hvis der f.eks. sker ulovlig dumpning af affald ude i
Grønlands EEZ, kan der ske retsforfølgelse for overtrædelse af begge love. Dette vil
føre til usikkerhed om retsforfølgelse af sådanne lovovertrædelser.
Samtidig er overtrædelser af den danske havmiljølov underkastet strafferetlig forfølgelse
i Danmark efter straffelovens regler, mens overtrædelser af EEZ-havmiljøloven er
omfattet af den grønlandske kriminallov og dennes sanktionsprincipper mv., herunder
idømmelse af foranstaltninger såsom anbringelse i anstalt. Hvis den danske havmiljølov
skal gælde inden for EEZ’en, vil den danske straffelov kunne bringes i anvendelse i
Grønland, og lovovertrædelser i Grønland kan ende med at blive behandlet af
domstolene i Danmark efter andre principper end i Grønland.!
! Det bemærkes, at der er taget hensyn til forskellen mellem foranstaltninger og straf i Bek. nr.
267 af 18/04/2008, Bek. nr. 268 af 18/04/2008, Bek. nr. 269 af 18/04/2008 og Bek. nr. 874 af
27/06/2016. Disse bekendtgørelser er imidlertid udstedt med hjemmel i den danske havmiljølov
og den tidligere gældende havmiljøanordning for Grønlands EEZ, og indeholder særlige
sanktionsregler for overtrædelser, der finder sted i Grønland.
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 64: Orientering om ikrafttrædelse af udkast til to bekendtgørelser om forbud mod tung olie i Arktis og fortolkning af anvendelsesområdet for havmiljøloven, fra miljøministeren
2886781_0005.png
Endvidere indeholder de to love forskellige tilsynsregler, som henviser til forskellige
myndigheder. Der kan således i teorien opstå tvivl om, hvilken myndighed, der er
ansvarlig for at gribe ind over for ulovlige handlinger, eller hvilken myndighed, der er
ansvarlig for at føre tilsyn.
Bekendtgørelser udstedt i henhold til den danske havmiljølov kommer til at gælde for
Grønlands EEZ
Der er udstedt en lang række bekendtgørelser med hjemmel i den danske havmiljølov,
som vil komme til at gælde for danske skibe i Grønland, uden at der er taget stilling til
de eventuelle økonomiske eller administrative konsekvenser heraf, eller til håndteringen
af eventuelle uklarheder eller uhensigtsmæssigheder, når bekendtgørelserne bringes i
anvendelse i Grønland.
En lov kan kun sættes i kraft for Grønland ved anordning, hvis den ikke allerede gælder
for Grønland
Før vedtagelsen af EEZ-havmiljøloven, blev den danske havmiljølov sat i kraft for
Grønland ved kongelig anordning (første gang ved anordning nr. 1012 af 14/12/1994).
Anordningen satte den danske havmiljølov i kraft for Grønlands EEZ, netop fordi den
danske havmiljølov ikke var gældende for EEZ’en. Dette er også afspejlet i § 70 i 1980-
udgaven af den danske havmiljølov, som anførte, at loven ikke gjaldt for Grønland, men
kunne sættes i kraft for Grønland ved kongelig anordning. Tilsvarende indeholder
Vejledning om lov om beskyttelse af havmiljøet et afsnit med overskriften Færøerne og
Grønland, som ikke siger noget om, at loven gælder for danske skibe i Grønland.
Tværtimod siges det, at loven vil blive sat i kraft for Grønland ved kongelig anordning.
Andre bemærkninger til de to bekendtgørelsesudkast
Naalakkersuisoq og Departementet for Landbrug, Selvforsyning, Energi og Miljø har
enkelte yderligere forslag til justeringer i de to bekendtgørelsesudkast, som dog er
knyttet til ovenstående kommentarer. Der bidrages gerne med disse yderligere
bemærkninger, når ovenstående spørgsmål er afklaret.
Inussiarnersumik inuulluaqqusillunga
Med venlig hilsen
AAA
Kalistat Lund
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 64: Orientering om ikrafttrædelse af udkast til to bekendtgørelser om forbud mod tung olie i Arktis og fortolkning af anvendelsesområdet for havmiljøloven, fra miljøministeren
2886781_0006.png
Bekendtgørelse om forbud mod transport i bulk som last, anvendelse som
ballast eller transport og anvendelse som skibsbrændstof af tung olie i
Antarktis og anvendelse og transport som skibsbrændstof af tung olie i Arktis
I medfør af § 32, stk. 1, § 33, stk. 1, § 48, stk. 1 0g 2 0g § 61, stk. 1, i lov om beskyttelse af havmiljøet, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1032 af 25. juni 2023, fastsættes:
Anvendel/sesområde og definitioner
§ 1. Bekendtgørelsen finder anvendelse på danske skibe, jf. lovens § 2, stk. 1, nr. 1.
Stk, 2. Bekendtgørelsen finder ikke anvendelse på følgende:
1) Orlogsskibe og andre skibe, der ejes eller benyttes af en stat, så længe skibet udelukkende benyttes i ikkekommerciel
statstjeneste.
2) Skibe, der er involveret i sikring af skibes sikkerhed eller i eftersøgnings- og redningsoperationer.
3) Skibe, der indgår i beredskab i forbindelse med oliespild i Arktis.
§ 2. I denne bekendtgørelse forstås ved:
1) Den eksklusive økonomiske zone ved Grønland: Havområdet uden for og stødende op til det grønlandske søterritorium
indtil en afstand af 200 sømil fra de til enhver tid gældende basislinjer.
2) Det antarktiske havområde: Havområdet syd for 60° sydlig bredde.
3) Det arktiske havområde: Havområdet, der er beliggende nord for en linje fra breddegraden 58°00’. 0 N og længdegraden
042°00'. 0 V til breddegraden 64°37’. 0 N, længdegraden 035°27'. 0 V og derfra via en kompaslinje til breddegraden
67°03’. 9 N, længdegraden 026°33'. 4 V og derfra via en kompaslinje til breddegraden 70°49’. 56 N og længdegraden
008259’. 61 V (Sørkapp, Jan Mayen) og via den sydlige kyst af Jan Mayen til 73931’. 6 N og 019°01'. 0 Ø ved Bjørnøya,
og derfra via en stor cirkellinje til breddegraden 68°38’. 29 N og længdegraden 043°23'08 Ø (Cap Kanin Nos) og derfra
via den nordlige kyst af det asiatiske kontinent østpå til Beringstrædet og derfra fra Beringstrædet vestpå til breddegraden
60° N så langt som til Il'pyrskiy og langs den 60. nordlige breddegrad østpå så langt som til og inklusive Etolin-strædet
og derfra via den nordlige kyst af det nordamerikanske kontinent så langt sydpå som til breddegraden 60° N og derfra
østpå langs breddegraden 60° N til længdegraden 056°37'. 1 V og derfra til breddegraden 58°00’. 0 N, længdegraden
042°00'. 0 V.
4) Kategori A-skib: Et skib, der i henhold til skibets. polarskibscertifikat er certificeret som et kategori A-skib af et af
Søfartsstyrelsen godkendt klassifikationsselskab.
5) Kategori B-skib:/Et skib, der i henhold til skibets polarskibscertifikat er certificeret som et kategori B-skib af et af
Søfartsstyrelsen godkendt klassifikationsselskab.
6) Kyst: Den basislinje, hvorfra det ydre territorialfarvand er fastlagt i overensstemmelse med international ret.
7) Ydre territorialfarvand: Ydre territorialt farvand som omfattet af definitionen i lov om beskyttelse af havmiljøet § 5, stk. 2.
8) Olie: Olie som omfattet af definitionen i lov om beskyttelse af havmiljøet § 9, stk. 1.
9) Råolie: Enhver flydende kulbrinteblanding, der forekommer naturligt i jorden, uanset om den er behandlet for at gøre den
egnet til transport, herunder råolie, hvorfra visse destillater kan være fjernet, og råolie, hvortil visse destillater kan være
tilføjet.
10) Skib: Søgående fartøj af en hvilken som helst type, der opererer i havmiljøet, herunder hydrofoilbåde, luftpudefartøjer,
undervandsfartøjer, flydende platforme og flydende materiel.
11) Søterritoriet: Søterritoriet som omfattet af definitionen i lov om beskyttelse af havmiljøet § 5, stk. 1.
Forbud mod transport i bulk som last, anvendelse som ballast eller transport med henblik på anvendelse og anvendelse som
skibsbrændstof af tung olie i det antarktiske havområde
§ 3. Følgende er forbudt i det antarktiske havområde:
1) Transport af tung olie i bulk som last.
2) Anvendelse af tung olie som ballast.
3) Transport af tung olie som skibsbrændstof.
4) Anvendelse af tung olie som skibsbrændstof.
Stk, 2. Ved tung olie i denne bestemmelses stk. 1 forstås:
1) Råolie med en højere massefylde end 900 kg/m? ved 15° C.
2) Olie, bortset fra råolie, med en højere massefylde ved 15° C end 900 kg/m’, eller en kinematisk viskositet ved 50° C, der
er højere end 180 mm/s.
3) Bitumen, tjære og deres emulsioner.
Forbud mod anvendelse og transport med henblik på anvendelse af tung olie som skibsbraændstof i det arktiske havområde
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 64: Orientering om ikrafttrædelse af udkast til to bekendtgørelser om forbud mod tung olie i Arktis og fortolkning af anvendelsesområdet for havmiljøloven, fra miljøministeren
2886781_0007.png
§ 4. Anvendelse af tung olie som skibsbrændstof og transport med henblik på anvendelse af tung olie som skibsbrændstof er
forbudt i det arktiske havområde.
Stk. 2. Ved tung olie i denne bestemmelses stk. 1 forstås olie, bortset fra råolie, med en højere massefylde end 900 kg/m?
ved 15° C, eller en højere kinematisk viskositet end 180 mm/s ved 50° C.
Fritagelse fra tank- 09g rørrensning
§ 5. Tank- og rørrensning er ikke påkrævet efter tidligere anvendelse eller transport af tung olie omfattet af § 3, stk. 2, nr.
1-3 i det antarktiske havområde og § 4, stk. 2, som skibsbrændstof i det arktiske havområde.
Dispensation
§ 6. Miljøstyrelsen kan på baggrund af en ansøgning meddele en midlertidig dispensation fra forbuddet i § 4 til danske og
grønlandske skibe, når skibet opererer i den eksklusive økonomiske zone ved Grønland. Dispensationer kan kun meddeles for
perioden frem til og med den 30. juni 2029. Miljøstyrelsen hører Naalakkersuisut inden Miljøstyrelsen træffer afgørelse om
udstedelse af dispensation gældende for skibe i den eksklusive økonomiske zone ved Grønland.
Stk. 2. Miljøstyrelsen kan fastsætte nærmere angivne vilkår ved meddelelse af en dispensation efter stk. 1.
Stk. 3. Miljøstyrelsen skal ved forvaltningen af stk. 1 tage højde for FN’s Søfartsorganisations retningslinjer for udarbejdelsen
af sådanne dispensationer.
Stk. 4. Miljøstyrelsen underretter FN’s Søfartsorganisation med oplysninger om dispensationer udstedt efter stk. 1.
Tilsyn
§ 7. Miljøstyrelsen fører tilsyn med overholdelse af reglerne i denne bekendtgørelse, jf. lovens regler herom.
Klageadgang
§ 8. Miljøstyrelsens afgørelser efter denne bekendtgørelse kan ikke påklages til miljøministeren.
Straf
§ 9. Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der
1) anvender eller transporterer tung olie `i strid med reglerne i §§ 3 0g 4,
2) tilsidesætter vilkår i en dispensation givet efter § 6, stk. 2, eller
3) afgiver urigtige oplysninger i forbindelse med ansøgning om dispensation efter § 6, stk. 1
Stk. 2. Straffen kan stige til fængsel i indtil 2 år, hvis overtrædelsen er begået forsætligt eller ved grov uagtsomhed, og hvis
der ved overtrædelsen er
1) voldt skade på miljøet eller fremkaldt fare herfor, eller
2) opnået eller tilsigtet en økonomisk fordel for den pågældende selv eller andre, herunder ved besparelser.
Stk. 3. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel, jf. lov om
beskyttelse af havmiljøet § 62.
Ikrafttrædelses- 0g overgangsbestemmeflser
§ 10. Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2024, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Bekendtgørelsens § 4 finder først anvendelse den 1. juli 2029 for følgende skibe:
1) Skibe med en samlet oliebrændstofkapacitet på 600 m? eller derover, og
a. for hvilke byggekontrakten er oprettet den 1. august 2007 eller senere,
. såfremt byggekontrakt ikke foreligger, hvis køl er lagt, eller som var på et tilsvarende konstruktionsstadium, den 1.
februar 2008,
. som er leveret den 1. august 2010 eller senere, eller
. som har undergået en større ombygning,
i. for hvilken der blev oprettet kontrakt den 1. august 2007 eller senere,
såfremt kontrakt ikke forelå, hvis udførelse påbegyndtes den 1. februar 2008 eller senere, eller
som blev afsluttet den 1. august 2010.
2) Kategori A- og B-skibe, som er bygget efter den 1. januar 2017 med en samlet oliebrændstofkapacitet på mindre end 600
m’, dog ikke under 30 m?.
TD
an
Miljøministeriet, den XX
Magnus Heunicke
/ Tone Madsen
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 64: Orientering om ikrafttrædelse af udkast til to bekendtgørelser om forbud mod tung olie i Arktis og fortolkning af anvendelsesområdet for havmiljøloven, fra miljøministeren
2886781_0008.png
Bekendtgørelse om forbud mod anvendelse og transport af tung olie som
skibsbrændstof i den eksklusive økonomiske zone ved Grønland i det arktiske
havområde
I medfør af § 22, stk. 1, § 22 a, § 34, stk. 1 0g 2, 0g § 46, stk. 1 i lov nr. 1534 af 19. december 2017 om beskyttelse af havmiljøet
i den eksklusive økonomiske zone ved Grønland, som ændret ved lov nr. af fastsættes:
Anvendelsesområde og definitioner
§ 1. Bekendtgørelsen finder anvendelse på danske og grønlandske skibe, der befinder sig i den eksklusive økonomiske zone
ved Grønland i det arktiske havområde. I det omfang det er foreneligt med international ret, finder bekendtgørelsen endvidere
anvendelse på udenlandske skibe, som befinder sig i den eksklusive økonomiske zone ved Grønland i det arktiske havområde.
Stk. 2. Bekendtgørelsen omfatter ikke beskyttelse af havmiljøet, herunder regulering, tilsyn, beredskab og bekæmpelse, i
forbindelse med aktiviteter omfattet af den grønlandske råstoflovgivning.
Stk. 3. Bekendtgørelsen finder ikke anvendelse på følgende:
1) Orlogsskibe og andre skibe, der ejes eller benyttes af en stat, så længe skibet udelukkende benyttes i ikkekommerciel
statstjeneste.
2) Skibe, der er involveret i sikring af skibes sikkerhed eller i eftersøgnings- og redningsoperationer.
3) Skibe, der indgår i beredskab i forbindelse med oliespild i Arktis.
§ 2. I denne bekendtgørelse forstås ved:
1) Den eksklusive økonomiske zone ved Grønland: Den eksklusive økonomiske zone ved Grønland som omfattet af
definitionen i lov om beskyttelse af havmiljøet i den eksklusive økonomiske zone ved Grønland § 5, stk. 1.
2) Det arktiske havområde: Havområdet, der er beliggende nord for en linje fra breddegraden 58°00’. 0 N og længdegraden
042°00'. O V til breddegraden 64°37’. 0 N, længdegraden 035°27'. 0 V og derfra via en kompaslinje til breddegraden
67903’. 9 N, længdegraden 026°33'. 4 V og derfra via en kompaslinje til breddegraden 70°49’. 56 N og længdegraden
008°59'. 61 V (Sørkapp, Jan Mayen) og via den sydlige kyst af Jan Mayen til 73°31’. 6 N og 019°01'. 0 Ø ved Bjørnøya,
og derfra via en stor cirkellinje til breddegraden 68°38’. 29 N og længdegraden 043°23'08 Ø (Cap Kanin Nos) og derfra
via den nordlige kyst af det asiatiske kontinent østpå til Beringstrædet og derfra fra Beringstrædet vestpå til breddegraden
60° N så langt som til Il'pyrskiy og langs den 60. nordlige breddegrad østpå så langt som til og inklusive Etolin-strædet
og derfra via den nordlige'kyst af det nordamerikanske kontinent så langt sydpå som til breddegraden 60° N og derfra
østpå langs breddegraden 60° N til længdegraden 056°37'. 1 V og derfra til breddegraden 58°00’. 0 N, længdegraden
042°00'. 0 V.
3) Kategori A-skib: Et skib, der i henhold til skibets polarskibscertifikat er certificeret som et kategori A-skib af et af
Søfartsstyrelsen godkendt klassifikationsselskab.
4) Kategori B-skib: Et skib, der i henhold til skibets polarskibscertifikat er certificeret som et kategori B-skib af et af
Søfartsstyrelsen godkendt klassifikationsselskab.
5) Kyst: Den basislinje, hvorfra det ydre territorialfarvand er fastlagt i overensstemmelse med international ret.
6) Ydre territorialfarvand: Ydre territorialt farvand som omfattet af definitionen i lov om beskyttelse af havmiljøet i den
eksklusive økonomiske zone ved Grønland § 5, stk. 3.
7) Olie: Olie som omfattet af definitionen i lov om beskyttelse af havmiljøet i den eksklusive økonomiske zone ved Grønland
§ 8, stk. 1.
8) Råolie: Enhver flydende kulbrinteblanding, der forekommer naturligt i jorden, uanset om den er behandlet for at gøre den
egnet til transport, herunder råolie, hvorfra visse destillater kan være fjernet, og råolie, hvortil visse destillater kan være
tilføjet.
9) Skib: Skib som omfattet af definitionen i lov om beskyttelse af havmiljøet i den eksklusive økonomiske zone ved Grønland
§ 4, stk. 5.
10) Søterritoriet: Søterritoriet som omfattet af lov om beskyttelse af havmiljøet i den eksklusive økonomiske zone ved Grønland
§ 5, stk. 2.
Forbud mod anvendelse og transport med henblik på anvendelse af tung olie som skibsbraændstof
§ 3. Anvendelse og transport af tung olie som skibsbrændstof og transport med henblik på anvendelse af tung olie som
skibsbrændstof er forbudt.
Stk. 2. Ved tung olie forstås olie, bortset fra råolie, med en højere massefylde end 900 kg/m’? ved 15° C, eller en højere
kinematisk viskositet end 180 mm?/s ved 50° C.
Fritagel/se fra tank- 0g rørrensning
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 64: Orientering om ikrafttrædelse af udkast til to bekendtgørelser om forbud mod tung olie i Arktis og fortolkning af anvendelsesområdet for havmiljøloven, fra miljøministeren
2886781_0009.png
§ 4. Tank- og rørrensning er ikke påkrævet efter tidligere anvendelse eller transport af tung olie omfattet af § 3, stk. 2, som
skibsbrændstof.
Dispensation
§ 5. Miljøstyrelsen kan på baggrund af en ansøgning meddele en midlertidig dispensation fra forbuddet i § 3 til danske og
grønlandske skibe. Dispensationer kan kun meddeles for perioden frem til og med den 30. juni 2029.
Miljøstyrelsen hører Naalakkersuisut inden Miljøstyrelsen træffer afgørelse om udstedelse af dispensation gældende for skibe
i den eksklusive økonomiske zone ved Grønland.
Stk. 2. Miljøstyrelsen kan fastsætte nærmere angivne vilkår ved meddelelse af en dispensation efter stk. 1.
Stk. 3. Miljøstyrelsen skal ved forvaltningen af stk. 1 tage højde for FN’s Søfartsorganisations retningslinjer for udarbejdelsen
af sådanne dispensationer.
Stk. 4. Miljøstyrelsen underretter FN’s Søfartsorganisation med oplysninger om dispensationer udstedt efter stk. 1.
Tilsyn
§ 6. Miljøstyrelsen fører tilsyn med overholdelse af reglerne i denne bekendtgørelse, jf. lovens regler herom.
Klageadgang
§ 7. Miljøstyrelsens afgørelser efter denne bekendtgørelse kan ikke påklages til miljøministeren.
Foranstaltninger
§ 8. Medmindre højere sanktion er forskyldt efter den øvrige lovgivning, idømmes med bøde den, der
1) anvender eller transporterer tung olie i strid med reglerne i § 3,
2) tilsidesætter vilkår i en dispensation givet efter § 5, stk. 2, eller
3) afgiver urigtige oplysninger i forbindelse med ansøgning om dispensation efter § 5, stk. 1.
Stk. 2. Efter § 46, stk. 1, i lov om beskyttelse af havmiljøet i den eksklusive økonomiske zone ved Grønland kan overtrædelse
af reglerne nævnt i stk. 1 medføre idømmelse af andre foranstaltninger efter kriminallov for Grønland, hvis overtrædelsen er
begået forsætligt eller ved grov uagtsomhed, og hvis der ved overtrædelsen er
1) voldt skade på miljøet eller fremkaldt fare herfor, eller
2) opnået eller tilsigtet en økonomisk fordel for den pågældende selv eller andre, herunder ved besparelser.
Stk. 3. Efter § 46, stk. 3, i lov om beskyttelse af havmiljøet i den eksklusive økonomiske zone ved Grønland finder stk. 2 ikke
anvendelse for overtrædelser begået fra udenlandske skibe.
Stk. 4. For overtrædelse af bestemmelserne i denne bekendtgørelse begået af et selskab m.v. (juridisk person) kan bødeansvar
efter kapitel 5 i kriminallov for Grønland pålægges selskabet, jf. lov om beskyttelse af havmiljøet i den eksklusive økonomiske
zone ved Grønland § 48.
Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser
§ 9. Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2024, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Bekendtgørelsen finder først anvendelse den 1. juli 2029 for følgende skibe:
1) Skibe med en samlet oliebrændstofkapacitet på 600 m? eller derover, og
a) for hvilke byggekontrakten er oprettet den 1. august 2007 eller senere,
b) såfremt byggekontrakt ikke foreligger, hvis køl er lagt, eller som var på et tilsvarende konstruktionsstadium, den 1.
februar 2008,
c) som er leveret den 1. august 2010 eller senere, eller
d) som har undergået en større ombygning,
i. for hvilken der blev oprettet kontrakt den 1. august 2007 eller senere,
i. såfremt kontrakt ikke forelå, hvis udførelse påbegyndtes den 1. februar 2008 eller senere, eller
. som blev afsluttet den 1. august 2010.
2) Kategori A- og B-skibe, som er bygget efter den 1. januar 2017 med en samlet oliebrændstofkapacitet på mindre end
600 m?, dog ikke under 30 m?.
Miljøministeriet, den XX
Magnus Heunicke
/ Tone Madsen
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 64: Orientering om ikrafttrædelse af udkast til to bekendtgørelser om forbud mod tung olie i Arktis og fortolkning af anvendelsesområdet for havmiljøloven, fra miljøministeren
2886781_0010.png
Miljøministeriet
= Departementet
Til høringsparterne Vild natur og Biodiversitet
J.nr. 2022 - 8837
Ref. JUEMS
Den 6. februar 2024
Høring over to bekendtgørelser til implementering af forbud
mod tung olie i Arktis
Hermed fremsendes udkast til hhv. bekendtgørelse om forbud mod anvendelse og
transport af tung olie som skibsbrændstof i den eksklusive økonomiske zone ved
Grønland i det arktiske havområde og bekendtgørelse om forbud mod transport i
bulk som last, anvendelse som ballast eller transport og anvendelse som
skibsbrændstof af tung olie i Antarktis og anvendelse og transport som
skibsbrændstof af tung olie i Arktis.
Baggrund
Marine Environment Protection Committee (MEPC) under FNs
søfartsorganisation vedtog i 2021 et forbud mod brug og transport af heavy fuel oil
(HFO) som skibsbrændstof i Arktis. Hovedformålet er at begrænse forurening af
havet ved oliespild. Forbuddet begrænser ligeledes luftforurening. Forbuddet
medfører, at HFO ikke længere kan anvendes som skibsbrændstof eller
transporteres til brug som brændstof fra den 1. juli 2024 i arktiske områder. Skibe,
hvor der er krav om beskyttede brændstoftanke, er først omfattet af reglerne fra 1.
juli 2029. Stater med kystlinje i Arktis kan frem til 1. juli 2029 midlertidigt
dispensere fra HFO-forbuddet for skibe, der sejler dets flag, når de opererer i den
pågældende stats jurisdiktion. HFO kan fortsat transporteres som gods (i
modsætning til som skibsbrændstof) i tankskibe.
HFO-forbuddets administrative konsekvenser for erhvervslivet er vurderet af
erhvervsstyrelsen til under 4 mio. kr. årligt, hvorfor de ikke kvantificeres
yderligere. Der vil derudover være øvrige konsekvenser for det grønlandske
erhvervsliv på 25,5 mio. kr. årligt. Beløbet afhænger dog af brændstofpriserne og
er derfor usikkert.
Bekendtgørelsernes indhold
De to bekendtgørelser implementerer HFO-forbuddet i hhv. den eksklusive
økonomiske zone ved Grønland i Arktis og for danske skibe i Arktis. Endvidere
implementeres forbuddet i Antarktis, hvilket ligeledes har ophæng i MARPOL.
Bekendtgørelsen, der gælder i den eksklusive økonomiske zone ved Grønland i
Arktis har hjemmel i en bestemmelse i et forslag til lov om ændring af lov om
beskyttelse af havet i den eksklusive økonomiske zone ved Grønland, der endvidere
skal træde i kraft den 1. juli 2024. Lovforslaget har været i høring den 30. marts til
Miljøministeriet « Frederiksholms Kanal 26 • 1220 København K
Tlf. 38 14 21 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 64: Orientering om ikrafttrædelse af udkast til to bekendtgørelser om forbud mod tung olie i Arktis og fortolkning af anvendelsesområdet for havmiljøloven, fra miljøministeren
2886781_0011.png
den 11. maj 2023 (lífik) og er nødvendigt, idet der ikke er tilstrækkelig klar hjemmel
i den nuværende lovgivning.
Høringssvar
Udkast til de to bekendtgørelser er sendt i høring hos de parter, der fremgår af
vedlagte høringsliste og offentliggøres ligeledes på www.hoeringsportalen.dk.
Høringssvar bedes sendt til [email protected] med kopi til [email protected] med
angivelse af journalnummer 2022-8837 i emnefeltet. Høringssvar modtages senest
den 5. marts 2024.
Høringssvar vil blive offentliggjort på Høringsportalen efter høringsfristens udløb.
Høringen er endvidere sendt til Grønlands Selvstyre, der står for høringen af de
grønlandske parter.
Spørgsmål til lovforslaget kan rettes til fuldmægtig Julie Schade på e-mail:
[email protected]
Med venlig hilsen
Julie Schade
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 64: Orientering om ikrafttrædelse af udkast til to bekendtgørelser om forbud mod tung olie i Arktis og fortolkning af anvendelsesområdet for havmiljøloven, fra miljøministeren
2886781_0012.png
Resumé af to bekendtgørelser til implementering af HFO-forbuddet i
Arktis
Baggrund
Marine Environment Protection Committee (MEPC) under FN’s søfartsorganisation vedtog i 2021 et
forbud mod brug og transport af tung olie, det såkaldte ”heavy fuel oil” (HFO), som skibsbrændstof i
Arktis. Hovedformålet er at begrænse forurening af havet ved oliespild. Forbuddet begrænser ligeledes
luftforurening.
Forbuddet medfører, at HFO ikke længere kan anvendes som skibsbrændstof eller transporteres til brug
som skibsbrændstof fra den 1. juli 2024 i arktiske havområder. Skibe, hvor der er krav om beskyttede
brændstoftanke, er først omfattet af reglerne fra 1. juli 2029. Stater med kystlinje i Arktis kan frem til 1.
juli 2029 midlertidigt dispensere fra HFO-forbuddet for skibe, der sejler dets flag, når de opererer i den
pågældende stats jurisdiktion. HFO kan fortsat transporteres som gods (i modsætning til som
skibsbrændstof) i tankskibe.
Bekendtgørelsernes indhold
De to bekendtgørelser har til formål at implementere HFO-forbuddet i hhv. den eksklusive økonomiske
zone ved Grønland i Arktis og for danske skibe i Arktis. Endvidere implementeres forbuddet i Antarktis,
hvilket ligeledes har ophæng i MARPOL. Bekendtgørelsen, der gælder i den eksklusive økonomiske zone
ved Grønland i Arktis har hjemmel i en bestemmelse i et forslag til lov om ændring af lov om beskyttelse
af havet i den eksklusive økonomiske zone ved Grønland, der endvidere skal træde i kraft den 1. juli
2024. Lovforslaget er nødvendigt, idet der ikke er tilstrækkelig klar hjemmel i den nuværende
lovgivning.
Den påtænkte ordning og løsning
HFO-forbuddet i Arktis implementeres i hhv. den eksklusive økonomiske zone ved Grønland og for
danske skibe i hhv. Arktis og Antarktis.
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 64: Orientering om ikrafttrædelse af udkast til to bekendtgørelser om forbud mod tung olie i Arktis og fortolkning af anvendelsesområdet for havmiljøloven, fra miljøministeren
2886781_0013.png
Miljøministeriet
[email protected]
Kopi:
[email protected]
13. marts 2024
Høring over to bekendtgørelser om HFO i Arktis (journalnummer 2022-8837)
Grønlands Erhverv har modtaget høring af to bekendtgørelse om HFO i Arktis, udkast til bekendtgørelse om
anvendelse og transport af tung olie i den eksklusive økonomiske zone ved Grønland og udkast til
bekendtgørelse om anvendelse og transport af tung olie i Arktis og Antarktis.
Forbuddet om anvendelse af HFO som skibsbrændstof kom allerede til vores erindring i 2016, hvor der vil være
en overgangsperiode. Dette er forelagt Brancheudvalget for eksporterhverv og Fiskeri i Grønlands Erhverv også
dengang. Siden dengang har der været tung investeringer i havgående fiskeri af forskellige årsager. Da de to
bekendtgørelser har til formål at implementere HFO-forbuddet i hhv. den eksklusive økonomiske zone ved
Grønland i Arktis og for danske skibe i Arktis (ophæng i MARPOL), er dette også en beskyttelse af vores
eksklusive økonomiske zone, hvilket vi ser dette med positive øjne.
Grønlands Erhverv har ikke kommentar til fremsendte.
Med venlig hilsen
Bent Sørensen | Grønlands Erhverv
1
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 64: Orientering om ikrafttrædelse af udkast til to bekendtgørelser om forbud mod tung olie i Arktis og fortolkning af anvendelsesområdet for havmiljøloven, fra miljøministeren
2886781_0014.png
Julie Emma Schade
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Søren Enemark <[email protected]>
26. februar 2024 09:37
MIM - Miljøministeriets Departement
Julie Emma Schade
Svar fra Danske Rederier om : journalnummer 2022-8837
Kære Julie
Danske Rederier takker for muligheden for at kommentere på jeres udkast til de bekendtgørelser, der
gennemfører forbud mod at anvende og transportere HFO som brændstof i skibes brændstoftanke i det
arktiske område, herunder Grønlands eksklusive økonomiske zone. Vi støttede op om dette forbud, under
drøftelserne i FNs søfartsorganisation, IMO, i 2021, og vi støtter naturligvis også op om en gennemførelse
af disse regler i den danske lovgivning, så det kun er skibe der bygget med beskyttede brændstoftanke,
som kan anvende HFO indtil sommeren 2029.
Den måde forbuddet er beskrevet i de udkast, der er sendt i høring, læner sig op ad
implementeringsfristerne for MARPOL annex 1 regel 12A (kravet om at brændstoftanke skal være
beskyttede). Som udgangspunkt har vi ikke nogen indvendinger mod dette, da det er en enkel måde for
den enkelte reder at se og afgøre, om skibet lever op til kravene. Men der er faktisk skibe, som blev
designet og bygget til sejlads ved Grønland før implementeringsfristerne, men hvor rederiet selv har
tilvalgt at bygge skibet med beskyttede brændstoftanke for at øge sikkerheden for skib og miljø og som
derfor lever op til de krav, der blev obligatoriske efter implementeringsfristerne fra 2007 – 2010. De skibe
vil derfor med den foreslåede tekst ikke kunne anvende HFO indtil sommeren 2029, selv om de lever op til
kravet om beskyttede brændstoftanke. Det var efter vores opfattelse ikke hensigten med reglerne.
Vi vil derfor opfordre til, at der indføjes et nyt punkt ”e” under §10 Stk. 2 som beskriver at skibe, der er
bygget i henhold til MARPOL annex 1 regel 12A først er omfattet af forbuddet fra sommeren 2029.
Kind regards
Søren Enemark
Senior adviser
Security, Environment and Maritime Research
M: +45 41 24 74 31
[email protected]
1
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 64: Orientering om ikrafttrædelse af udkast til to bekendtgørelser om forbud mod tung olie i Arktis og fortolkning af anvendelsesområdet for havmiljøloven, fra miljøministeren
2886781_0015.png
Royal Arctic Line A/S
Til
Departementet for Landbrug, Selvforsyning, Energi og Miljø
P.O. Box 1614
3900 Nuuk
Til:
[email protected]
Cc:
[email protected]
Qeqertanut 46 · Postboks 1580
GL-3900 Nuuk · A/S reg. nr. 209.527
Tel. +299 34 91 00 · www.ral.gl
Nuuk d.12.03.2024
Tak for muligheden for at kommentere på udkast til de bekendtgørelser, der gennemfører forbud mod at
anvende og transportere HFO som brændstof i skibes brændstoftanke i det arktiske område, herunder
Grønlands eksklusive økonomiske zone.
Royal Arctic Line har igennem Danske Rederier og søfartsstyrelsen været inde over den dialog, der har
været med IMO omkring den nye regulering. Hensigten med forbuddet er at mindske miljø konsekvenser ved
et eventuelt skibshavari/-forlis i Arktis, dette i takt med at mulighederne og interessen for at sejle i Arktis
bliver stadig større.
Uanset reguleringen er tiltænkt den globale skibstrafik, så i den nogle utilsigtede økonomiske konsekvenser
for et samfund som vores, der er afhængig af skibstrafik og som ligger inde i det arktiske område.
Et emne som Rederiet har påpeget ved flere lejligheder b.la. da IMO´s daværende Generalsekretær, Kitack
Lim besøgte Ilulissat august 2019.
Det skal i den forbindelse nævnes, at vi som grønlandsk rederi i lang tid før ” MARPOL annex 1 regel 12A
med implementeringsfristerne fra 2007 – 2010, har designet bygget vores skibe til sejlads i under arktiske
forhold herunder skibe med ekstra styrke, dobbelt skrog samt beskyttede brændstoftanke.
I forsyningen af Grønland opererer Royal Arctic Line med følgende skibe som i dag benytter HFO.
Skibsnavn
Silver Mary
Irena Arctica
Malik Arctica
Tukuma Arctica
Bruafoss
Detifoss
Levering
Flag
Ejer
SilverSea
RAL
RAL
RAL
EIMSKIP
EIMSKIP
2005 Norsk
1994 Dansk
2017 Dansk
2020 Dansk
2020 Færøsk
2020 Færøsk
De to skibe markeret med gul er køllagt før 1.januar 2017 – opfylder MARPOL kravene, men er i henhold til
høringsforslaget ikke inkluderet i undtagelsen frem til 2029. Dette vil medføre nogle ændringer af
fremdrivningsmaskineriet således skibene kan sejle på en anden type brændstof. Dette med ekstra
omkostninger til både ombygningen samt den fremadrettede drift som følge af, at skibene skal gøre brug af
en dyrere brændstof.
Dette er efter Rederiets opfattelse ikke intentionen med reglerne.
Rederiet opfordrer derfor til, at indholdet i bekendtgørelsen ændres, så de skibe der indgår i forsyningen af
Grønland og som er bygget i henhold til MARPOL annex 1 regel 12A, alle er omfattet af undtagelsen frem til
1.juli 2029.
Royal Arctic Line
Anders Bay Larsen
Head of fleetmanagement
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 64: Orientering om ikrafttrædelse af udkast til to bekendtgørelser om forbud mod tung olie i Arktis og fortolkning af anvendelsesområdet for havmiljøloven, fra miljøministeren
2886781_0016.png
Til
Departementet for Landbrug, Selvforsyning, Energi og Miljø
via e-mail til
[email protected]
med Cc til
[email protected]
12. marts 2024
Emne: Høring over to bekendtgørelser om HFO i Arktis
Indledningsvis skal jeg takke Departementet for at give os muligheden for at afgive
høringssvar.
Visit Greenland har ikke yderligere bemærkninger og hæfter sig ved at andre instanser,
som direkte bliver berørt af emnet, ligeledes har mulighed for at afgive svar.
Inussiarnersumik / Venlig hilsen
På vegne af Visit Greenland
Taatsi Fleischer
Head of Administration
Hans Egedesvej 29 | P.O. Box 1615 | 3900 Nuuk, Greenland
Phone: (+299) 34 28 21 | CVR no. 21553182 | [email protected] | www.visitgreenland.com
1