Grønlandsudvalget 2023-24
GRU Alm.del Bilag 64
Offentligt
2886780_0001.png
NOTAT
J.nr. 2022 - 8837
Den 6. juni 2024
Høringsnotat over to bekendtgørelser om tung olie
Miljøministeriet har den 6. februar til 5. marts 2024 haft udkast til hhv. bekendtgørelse om forbud mod
anvendelse og transport af tung olie som skibsbrændstof i den eksklusive økonomiske zone ved
Grønland i det arktiske havområde og bekendtgørelse om forbud mod transport i bulk som last,
anvendelse som ballast eller transport og anvendelse som skibsbrændstof af tung olie i Antarktis og
anvendelse og transport som skibsbrændstof af tung olie i Arktis i høring. De to udkast har i den
forbindelse været offentliggjort på høringsportalen. Ministeriet har modtaget 3 høringssvar fra hhv.
Grønlands Selvstyre, Danske Rederier og Royal Arctic Line. Arktisk Stations Råd (Københavns
Universitet), Grønlands Erhverv og Visit Greenland har meddelt, at de ikke har bemærkninger til
bekendtgørelserne. Høringen har givet anledning til justeringer af bekendtgørelserne som angivet
nedenfor:
§ 6 i høringsversionen for bekendtgørelse om forbud mod transport i bulk som last,
anvendelse som ballast eller transport og anvendelse som skibsbrændstof af tung olie i
Antarktis og anvendelse og transport som skibsbrændstof af tung olie i Arktis i høring udgår.
§ 9, stk. 2 i høringsversionen af bekendtgørelsen for EØZ’en ved Grønland og den tilsvarende §
10, stk. 2 i høringsversionen af bekendtgørelsen for danske skibe i Arktis og Antarktis
omformuleres, så den omfatter alle skibe, der lever op til reglerne om beskyttet brændstoftank
i MARPOL, bilag 1, regel 12A og ikke kun de skibe, der også er leveret efter 1. august 2010, jf.
nedenfor.
Mindre sproglige justeringer
Bemærkninger til anvendelsesområdet af den danske havmiljølov
Grønlands Naalakkersuisoq for Landbrug, Selvforsyning, Energi og Miljø og Departement for
Landbrug, Selvforsyning, Energi og Miljø (herefter "Grønland") har oplyst, at de er af den opfattelse,
at den danske havmiljølov ikke gælder inden for Grønlands havområder, til trods for, at der fremgår
noget andet i bemærkningerne til havmiljøloven for den eksklusive økonomiske zone (EEZ) i Grønland.
Naalakkersuisoq for Landbrug, Selvforsyning, Energi og Miljø mener derfor, at der § 6 i
bekendtgørelsen for danske skibe i Arktis og Antarktis bør slettes, og kan derfor ikke tilslutte sig
bekendtgørelsen. Naalakkersuisoq for Landbrug, Selvforsyning, Energi og Miljø nævner hertil, at der
tidligere er gjort opmærksom på dette, og at Miljøministeriet har oplyst, at det ikke er et udtryk for en
fejl. Naalakkersuisoq for Landbrug, Selvforsyning, Energi og Miljø nævner herefter en række
argumenter for, hvorfor bemærkningerne til havmiljøloven EEZ’en i Grønland er et udtryk for en
fejlfortolkning samt konsekvenserne herved.
Miljøministeriet bemærker, at der, som Naalakkersuisoq for Landbrug, Selvforsyning, Energi og Miljø
nævner, inden den offentlige høring har været uformelle drøftelser om, hvordan lovens
anvendelsesområde skal fortolkes. Miljøministeriet har i den forbindelse gjort opmærksom på, at
Miljøministeriet • Frederiksholms Kanal 26 • 1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 64: Orientering om ikrafttrædelse af udkast til to bekendtgørelser om forbud mod tung olie i Arktis og fortolkning af anvendelsesområdet for havmiljøloven, fra miljøministeren
drøftelserne ikke er et udtryk for Miljøministeriets endelige position, idet denne ikke var klarlagt. Det
blev således aftalt mellem Miljøministeriet og Grønlands departement for Landbrug, Selvforsyning,
Energi og Miljø, at spørgsmålet skulle klarlægges snarest og sammen i en særskilt sag, idet der er tale
om et principielt spørgsmål, som ikke kun har betydning for bekendtgørelsen for danske skibe i Arktis
og Antarktis men generelt for den danske havmiljølovs anvendelsesområde. Det blev også aftalt, at
høringsprocessen for HFO-bekendtgørelserne kunne fortsættes parallelt med denne afklaring.
§ 6 i bekendtgørelsen for skibe i Arktis og Antarktis er udgået, idet bekendtgørelsen for den eksklusive
økonomiske zone vil omfatte danske skibe, der befinder sig dér.
Naalakkersuisoq for Landbrug, Selvforsyning, Energi og Miljø har efterfølgende tilsluttet sig de ændrede
versioner af begge bekendtgørelser, hvor den tidligere dispensationsbestemmelse i § 6 er taget ud i
bekendtgørelsen for danske skibe i Arktis og Antarktis.
Dispensation inden for den grønlandske EEZ skal således kun søges efter bekendtgørelsen herfor.
Bemærkninger til omfanget af overgangsbestemmelsen frem til 1. juli 2029
Royal Arctic Line bemærker, at hensigten med forbuddet er at mindske miljøkonsekvenser ved et
eventuelt skibshavari/-forlis i Arktis, dette i takt med at mulighederne og interessen for at sejle i Arktis
bliver stadig større. Royal Arctic Line påpeger endvidere, at reguleringen har nogle utilsigtede
økonomiske konsekvenser for det grønlandske samfund, der er afhængig af skibstrafik, og som ligger
inde i det arktiske område, samt at rederiet har påpeget dette ved flere lejligheder bl.a. da IMO´s
daværende generalsekretær Kitack Lim besøgte Ilulissat august 2019. Endvidere gøres opmærksom
på, at Royal Arctic Line allerede længe før reglerne i MARPOL, bilag 1, regel 12A, trådte i kraft med
implementeringsfristerne fra 2007
2010, har designet og bygget skibe til sejlads under arktiske
forhold, herunder skibe med ekstra styrke, dobbeltskrog samt beskyttede brændstoftanke. Det påpeges
i den forbindelse, at Royal Arctic Line opererer med HFO, og at to skibe, der opfylder MARPOL-
kravene, i henhold til høringsforslaget ikke er inkluderet i undtagelsen frem til 2029. Royal Arctic Line
nævner hertil, at skibe, der skal kunne sejle på en anden type brændstof, vil skulle ændre i
fremdrivningsmaskineriet, hvilket vil have omkostninger til ombygning og fremadrettet drift. Dette
er efter Rederiets opfattelse ikke intentionen med reglerne. Rederiet opfordrer derfor til, at indholdet
i bekendtgørelsen ændres, så de skibe, der indgår i forsyningen af Grønland, og som er bygget i
henhold til MARPOL, bilag 1, regel 12A, alle er omfattet af undtagelsen frem til 1. juli 2029.
Danske Rederier har endvidere påpeget ovenstående problemstilling og fremfører, at der er skibe, som
blev designet og bygget til sejlads ved Grønland før implementeringsfristerne, men hvor rederiet selv
har tilvalgt at bygge skibet med beskyttede brændstoftanke for at øge sikkerheden for skib og miljø og
som derfor lever op til de krav, der blev obligatoriske efter implementeringsfristerne fra 2007
2010.
De skibe vil derfor med den foreslåede tekst ikke kunne anvende HFO indtil sommeren 2029, selvom
de lever op til kravene om beskyttede brændstoftanke. Det er heller ikke efter Danske Rederiers
opfattelse hensigten med reglerne. Danske Rederier opfordrer derfor til, at det tilføjes til
ikrafttrædelsesbestemmelserne i de to bekendtgørelser, at skibe, der er bygget i henhold til MARPOL,
bilag 1, regel 12A, først er omfattet af forbuddet fra sommeren 2029.
Miljøministeriet er opmærksomme på spørgsmålet om, hvorvidt skibe, der frivilligt lever op til kravene
i MARPOL, bilag 1, regel 12A, er undtaget fra forbuddet mod tung olie i Arktis frem til 1. juli 2029.
Fortolkningstvivlen skyldes, at det fremgår af HFO-forbuddet,
som vedtaget af FN’s søfartsorganisation,
at de skibe, der er midlertidigt undtaget frem til 1. juli 2029, er skibe, for hvilke MARPOL, bilag 1, regel
12A, ”applies”.
Efter regel 12A skal skibe leveret den 1. august 2021 eller senere opfylde bestemmelsens
materielle krav om beskyttede brændstoftanke. Nogle skibe, der er leveret før 1. august 2010, har dog
2
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 64: Orientering om ikrafttrædelse af udkast til to bekendtgørelser om forbud mod tung olie i Arktis og fortolkning af anvendelsesområdet for havmiljøloven, fra miljøministeren
frivilligt valgt at efterleve de krav, som MARPOL, bilag 1, regel 12A, fastsætter for skibe leveret den 1.
august 2010 eller senere. Miljøministeriet har på den baggrund undersøgt, hvorvidt reglerne skal
fortolkes således, at de også midlertidigt undtager skibe, der frivilligt lever op til de
konstruktionsmæssige krav om beskyttede brændstoftanke, selvom de er leveret før den 1. august 2010.
Miljøministeriet har vurderet, at overgangsbestemmelsen bør fortolkes således, at også skibe leveret før
1. august 2010 er omfattet af overgangsperioden, hvis de frivilligt lever op til kravene i MARPOL bilag I,
regel 12A. Det skyldes, at det efter Miljøministeriets opfattelse var hensigten med
overgangsbestemmelsen i regel 43A, stk. 2 at tage hensyn til skibenes konstruktion snarere end
leveringsdato. Flere skibe vil efter denne fortolkning være undtaget frem til 1. juli 2029. Disse skibes
brændstoftanke vil dog i overensstemmelse med de konstruktionsmæssige krav i regel 12A forebygge
oliespild på lige fod med skibe leveret efter 1. august 2010.
Miljøministeriet har på den baggrund ændret bekendtgørelserne i overensstemmelse med denne
fortolkning. Såfremt det senere skulle vise sig, at der blandt de arktiske stater i IMO-regi ændres i
MARPOL-konventionen, så tvivl kan udelades, eller der på anden vis opnås klarhed, vil Miljøministeriet
ændre bekendtgørelserne i overensstemmelse hermed.
Miljøministeriet kan dog konstatere, at der generelt er uklarhed om fortolkningen blandt
medlemslandene i FN’s søfartsorganisation,
hvorfor erhvervet bør være særligt opmærksomme på, at
der kan være divergerende fortolkninger i andre lande og dermed på risikoen for tilbageholdelse i lande
med anden fortolkning. Miljøministeriet henleder endvidere opmærksomheden på, at Grønlands
Selvstyre har lovgivningskompetencen i havområdet ud til 3 sømil.
3