Grønlandsudvalget 2023-24
GRU Alm.del Bilag 64
Offentligt
2886778_0001.png
Lovtidende A
2024
24. juni 2024.
Udgivet den 26. juni 2024
Nr. 796.
Bekendtgørelse om forbud mod transport i bulk som last, anvendelse som
ballast eller transport og anvendelse som skibsbrændstof af tung olie i
Antarktis og anvendelse og transport som skibsbrændstof af tung olie i Arktis
1
I medfør af § 32, stk. 1, § 33, stk. 1, § 48, stk. 1 og
2 og § 61, stk. 1, i lov om beskyttelse af havmiljøet, jf.
lovbekendtgørelse nr. 147 af 19. februar 2024, fastsættes:
Anvendelsesområde og definitioner
§ 1.
Bekendtgørelsen finder anvendelse på danske skibe,
jf. lovens § 2, stk. 1, nr. 1, der befinder sig i det arktiske
havområde uden for den eksklusive økonomiske zone ved
Grønland, eller som befinder sig i det antarktiske havområ-
de.
Stk. 2.
Bekendtgørelsen finder ikke anvendelse på følgen-
de:
1) Orlogsskibe og andre skibe, der ejes eller benyttes af en
stat, så længe skibet udelukkende benyttes i ikkekom-
merciel statstjeneste.
2) Skibe, der er involveret i sikring af skibes sikkerhed
eller i eftersøgnings- og redningsoperationer.
3) Skibe, der indgår i beredskab i forbindelse med olie-
spild i Arktis.
§ 2.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1)
Den eksklusive økonomiske zone ved Grønland: Hav-
området uden for og stødende op til det grønlandske
søterritorium indtil en afstand af 200 sømil fra de til
enhver tid gældende basislinjer.
2)
Det antarktiske havområde: Havområdet syd for 60°
sydlig bredde.
3)
Det arktiske havområde: Havområdet, der er belig-
gende nord for en linje fra breddegraden 58°00�½. 0
N og længdegraden 042°00�½. 0 V til breddegraden
64°37�½. 0 N, længdegraden 035°27�½. 0 V og derfra
via en kompaslinje til breddegraden 67°03�½. 9 N,
længdegraden 026°33�½. 4 V og derfra via en kompas-
linje til breddegraden 70°49�½. 56 N og længdegraden
008°59�½. 61 V (Sørkapp, Jan Mayen) og via den sydli-
ge kyst af Jan Mayen til 73°31�½. 6 N og 019°01�½. 0 Ø
ved Bjørnøya, og derfra via en stor cirkellinje til bred-
degraden 68°38�½. 29 N og længdegraden 043°23�½08
Ø (Cap Kanin Nos) og derfra via den nordlige kyst
af det asiatiske kontinent østpå til Beringstrædet og
derfra fra Beringstrædet vestpå til breddegraden 60°
N så langt som til Il�½pyrskiy og langs den 60. nord-
lige breddegrad østpå så langt som til og inklusive
Etolin-strædet og derfra via den nordlige kyst af det
nordamerikanske kontinent så langt sydpå som til
breddegraden 60° N og derfra østpå langs breddegra-
den 60° N til længdegraden 056°37�½. 1 V og derfra til
breddegraden 58°00�½. 0 N, længdegraden 042°00�½. 0
V.
Kategori A-skib: Et skib, der i henhold til skibets po-
larskibscertifikat er certificeret som et kategori A-skib
af et af Søfartsstyrelsen godkendt klassifikationssel-
skab.
Kategori B-skib: Et skib, der i henhold til skibets po-
larskibscertifikat er certificeret som et kategori B-skib
af et af Søfartsstyrelsen godkendt klassifikationssel-
skab.
Kyst: Den basislinje, hvorfra det ydre territorialfar-
vand er fastlagt i overensstemmelse med international
ret.
Ydre territorialfarvand: Ydre territorialt farvand som
omfattet af definitionen i lov om beskyttelse af hav-
miljøet § 5, stk. 2.
Olie: Olie som omfattet af definitionen i lov om be-
skyttelse af havmiljøet § 9, stk. 1.
Råolie: Enhver flydende kulbrinteblanding, der fore-
kommer naturligt i jorden, uanset om den er behandlet
for at gøre den egnet til transport, herunder råolie,
hvorfra visse destillater kan være fjernet, og råolie,
hvortil visse destillater kan være tilføjet.
Skib: Søgående fartøj af en hvilken som helst type,
der opererer i havmiljøet, herunder hydrofoilbåde,
luftpudefartøjer, undervandsfartøjer, flydende platfor-
me og flydende materiel.
Søterritoriet: Søterritoriet som omfattet af definitionen
i lov om beskyttelse af havmiljøet § 5, stk. 1.
4)
5)
6)
7)
8)
9)
10)
11)
1
Bekendtgørelsen har som udkast været notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2015/1535 om en
informationsprocedure med hensyn til tekniske forskrifter samt forskrifter for informationssamfundets tjenester (kodifikation).
DD000411
Miljømin., j.nr. 2022-8837
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 64: Orientering om ikrafttrædelse af udkast til to bekendtgørelser om forbud mod tung olie i Arktis og fortolkning af anvendelsesområdet for havmiljøloven, fra miljøministeren
2886778_0002.png
24. juni 2024.
2
Nr. 796.
Forbud mod transport i bulk som last, anvendelse som
ballast eller transport med henblik på anvendelse og
anvendelse som skibsbrændstof af tung olie i det antarktiske
havområde
§ 3.
Følgende er forbudt i det antarktiske havområde:
1) Transport af tung olie i bulk som last.
2) Anvendelse af tung olie som ballast.
3) Transport af tung olie som skibsbrændstof.
4) Anvendelse af tung olie som skibsbrændstof.
Stk. 2.
Ved tung olie i denne bestemmelses stk. 1 forstås:
1) Råolie med en højere massefylde end 900 kg/m
3
ved
15° C.
2) Olie, bortset fra råolie, med en højere massefylde ved
15° C end 900 kg/m
3
, eller en kinematisk viskositet
ved 50° C, der er højere end 180 mm
2
/s.
3) Bitumen, tjære og deres emulsioner.
Forbud mod anvendelse og transport med henblik på
anvendelse af tung olie som skibsbrændstof i det arktiske
havområde
§ 4.
Anvendelse af tung olie som skibsbrændstof og
transport med henblik på anvendelse af tung olie som skibs-
brændstof er forbudt i det arktiske havområde.
Stk. 2.
Ved tung olie i denne bestemmelses stk. 1 forstås
olie, bortset fra råolie, med en højere massefylde end 900
kg/m
3
ved 15° C, eller en højere kinematisk viskositet end
180 mm
2
/s ved 50° C.
Fritagelse fra tank- og rørrensning
§ 5.
Tank- og rørrensning er ikke påkrævet efter tidligere
anvendelse eller transport af tung olie omfattet af § 3, stk.
2, nr. 1-3 i det antarktiske havområde eller § 4, stk. 2, som
skibsbrændstof i det arktiske havområde.
Tilsyn
§ 6.
Miljøstyrelsen fører tilsyn med overholdelse af reg-
lerne i denne bekendtgørelse, jf. lovens regler herom.
Klageadgang
§ 7.
Miljøstyrelsens afgørelser efter denne bekendtgørelse
kan ikke påklages til miljøministeren.
Straf
§ 8.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lov-
givning, straffes med bøde den, der anvender eller transpor-
terer tung olie i strid med reglerne i §§ 3 og 4.
Stk. 2.
Straffen kan stige til fængsel i indtil 2 år, hvis
overtrædelsen er begået forsætligt eller ved grov uagtsom-
hed, og hvis der ved overtrædelsen er
1) voldt skade på miljøet eller fremkaldt fare herfor, eller
2) opnået eller tilsigtet en økonomisk fordel for den på-
gældende selv eller andre, herunder ved besparelser.
Stk. 3.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske person-
er) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel, jf. lov
om beskyttelse af havmiljøet § 62.
Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser
§ 9.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2024.
Stk. 2.
Bekendtgørelsens § 4 finder først anvendelse den
1. juli 2029 for følgende skibe:
1) Skibe, som overholder reglerne i bilag 1 regel 12A
i bekendtgørelse om forebyggelse mod forurening fra
skibe.
2) Kategori A- og B-skibe, som er bygget efter den 1.
januar 2017 med en samlet oliebrændstofkapacitet på
mindre end 600 m
3
, dog ikke under 30 m
3
.
Miljøministeriet, den 24. juni 2024
26. juni 2024
Magnus Heunicke
/ Tone Madsen