Grønlandsudvalget 2023-24
GRU Alm.del Bilag 64
Offentligt
2886777_0001.png
Folketingets Grønlandsudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2022 - 8837
Den 26. juni 2024
Orientering af GRU om ikrafttrædelse af udkast til to
bekendtgørelser om forbud mod tung olie i Arktis og fortolkning
af anvendelsesområdet for havmiljøloven
./.
Til udvalgets orientering fremsendes hermed to nye bekendtgørelser, hhv.
bekendtgørelse om forbud mod anvendelse og transport af tung olie som
skibsbrændstof i den eksklusive økonomiske zone ved Grønland i det arktiske
havområde (bekendtgørelsen for den eksklusive økonomiske zone ved Grønland)
og bekendtgørelse om forbud mod transport i bulk som last, anvendelse som ballast
eller transport og anvendelse som skibsbrændstof af tung olie i Antarktis og
anvendelse og transport som skibsbrændstof af tung olie i Arktis (bekendtgørelsen
for skibe i Arktis og Antarktis).
Bekendtgørelserne skal implementere forbud mod transport og anvendelse af tung
olie, det såkaldte ”heavy fuel oil” (HFO), som skibsbrændstof
i arktiske havområder,
som vedtaget af IMO (FN’s søfartsorganisation). Endvidere implementeres
forbuddet mod transport og anvendelse af tung olie i Antarktis på Miljøministeriets
område.
Bekendtgørelserne blev sendt i offentlig høring i perioden fra den 6. februar 2024
til den 5. marts 2024.
Der er som følge af høringen foretaget følgende ændringer:
Bestemmelsen i høringsversionens § 6 i bekendtgørelsen for skibe i Arktis
og Antarktis, hvorefter der kan søges om dispensation i den eksklusive
økonomiske zone ved Grønland, udgår, ligesom bekendtgørelsens
anvendelsesområde afgrænses således, at den kun gælder for danske skibe,
der befinder sig i det arktiske havområde uden for den eksklusive
økonomiske zone ved Grønland, eller som befinder sig i det antarktiske
havområde.
Bestemmelserne i hhv. § 9, stk. 2, i høringsversionen af bekendtgørelsen for
den eksklusive økonomiske zone ved Grønland og § 10, stk. 2, i
høringsversionen af bekendtgørelsen for skibe i Arktis og Antarktis
omformuleres, så bestemmelserne omfatter alle skibe, der lever op til
reglerne om beskyttet brændstoftank i MARPOL, bilag 1, regel 12A uanset
om de er leveret før den 1. august 2010, jf. nedenfor.
Mindre sproglige og lovtekniske justeringer.
Miljøministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 64: Orientering om ikrafttrædelse af udkast til to bekendtgørelser om forbud mod tung olie i Arktis og fortolkning af anvendelsesområdet for havmiljøloven, fra miljøministeren
Baggrunden for den nye afgrænsning af bekendtgørelsen for skibe i Arktis og
Antarktis er, at bekendtgørelsen for den eksklusive økonomiske zone ved Grønland
allerede vil omfatte danske skibe, der befinder sig dér. Forbuddet mod HFO og
muligheden for dispensation for danske skibe vil dermed alene fremgå af
bekendtgørelsen for den eksklusive økonomiske zone ved Grønland.
Ændringen i høringsversionernes hhv. § 9, stk. 2, og § 10, stk. 2, skyldes, at
Miljøministeriet ifm. høringen af de to bekendtgørelser blev gjort opmærksom på
en fortolkningstvivl om rækkevidden af overgangsbestemmelsen i det
internationale forbud i MARPOL-konventionens bilag I, regel 43A, stk. 2.
Regel 43A i bilag I til MARPOL-konventionen forbyder anvendelse og transport af
HFO som skibsbrændstof i arktisk havområde fra og med 1. juli 2024 med
undtagelse af visse skibe omfattet af regel 12A, der først vil være omfattet af
forbuddet 1. juli 2029.
Regel 12A i MARPOL bilag I, fastsætter konstruktionsmæssige krav om beskyttede
brændstoftanke for skibe, der er leveret den 1. august 2010 eller senere.
Fortolkningstvivlen angår således, hvorvidt det med henvisningen i regel 43A, stk.
2, til regel 12A er tilsigtet, at overgangsbestemmelsen skal omfatte alle skibe, der
konstruktionsmæssigt opfylder de krav, som regel 12A stiller til skibe leveret den 1.
august 2010 eller senere om beskyttede brændstoftanke, herunder også skibe
leveret før den 1. august 2010, men som frivilligt opfylder disse krav, eller om
undtagelse fra forbuddet frem til 1. juli 2029 forudsætter, at de pågældende skibe
først er leveret den 1. august 2010 eller senere.
Overgangsbestemmelsen var i høringsudkastet til bekendtgørelserne formuleret
således, at alene skibe, der både opfylder krav om beskyttede brændstoftanke og er
leveret efter 1. august 2010, undtages fra forbuddet for en tidsbegrænset periode.
Miljøministeriet har efterfølgende vurderet, at overgangsbestemmelsen bør
fortolkes således, at også skibe leveret før 1. august 2010 er omfattet, hvis de frivilligt
inden dette tidspunkt allerede levede op til kravene i MARPOL bilag I, regel 12A. Af
referatet fra drøftelserne under forhandlingen af overgangsbestemmelsen fremgår,
at hensigten med indsættelsen af denne i regel 43A, stk. 2, var at tage hensyn til
skibenes konstruktion snarere end leveringsdato. Flere skibe vil efter denne
fortolkning, hvor formålet med overgangsbestemmelsen er tillagt afgørende
betydning, være undtaget frem til 1. juli 2029, end hvis der som i høringsudgaven
blev anlagt en mere restriktiv ordlydsfortolkning. Miljøministeriet har i sin
vurdering af fortolkningsspørgsmålet lagt vægt på, at disse skibes brændstoftanke,
der er bygget i overensstemmelse med de konstruktionsmæssige krav i regel 12A, vil
forebygge oliespild på lige fod med skibe leveret efter 1. august 2010.
Fortolkningen er dog behæftet med en vis usikkerhed. Såfremt det senere skulle vise
sig, at der i IMO-regi ændres i MARPOL-konventionen, så der ikke længere er tvivl,
eller der på anden vis opnås klarhed, vil Miljøministeriet ændre bekendtgørelserne
i overensstemmelse hermed og orientere Folketinget på ny.
2
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 64: Orientering om ikrafttrædelse af udkast til to bekendtgørelser om forbud mod tung olie i Arktis og fortolkning af anvendelsesområdet for havmiljøloven, fra miljøministeren
Endelig bemærkes det, at den anlagte fortolkning vil indebære, at der ved anløb i
andre landes havne vil kunne være risiko for tilbageholdelse, såfremt disse lande
skulle have en anden fortolkning af forbuddet. Miljøministeriet er bekendt med, at
nogle lande deler Miljøministeriets fortolkning af forbuddet, mens andre lande har
anlagt en anden fortolkning af forbuddet. Dette kommunikeres til erhvervet.
Bekendtgørelserne træder i kraft den 1. juli 2024.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
3