Grønlandsudvalget 2023-24
GRU Alm.del Bilag 60
Offentligt
2878834_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. juni 2024
Nordatlantkontoret
Sessie
Holm-
Hemmingsen
2023-08423
3039047
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af retsplejelov for Grønland
(Betalingspåkrav)
§1
I retsplejelov for Grønland, jf. lovbekendtgørelse nr. 1186 af 18.
september 2023, som ændret ved lov nr. 1781 af 28. december 2023, § 2 i
lov nr. 1782 af 28. december 2023, § 4 i lov nr. 1794 af 28. december og §
2 i lov nr. 411 af 23. april 2024, foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 262 indsættes i
afsnit III:
»Kapitel 22
Betalingspåkrav
§ 263.
Reglerne i dette kapitel kan anvendes ved inddrivelse af forfaldne
pengekrav på højst 100.000 kr., når kreditor ikke forventer, at skyldneren
har indsigelser mod kravet eller vil gøre modkrav gældende. Renter og
omkostninger medregnes ikke ved opgørelsen af kravets værdi.
Stk. 2.
Er der angivet flere skyldnere i samme betalingspåkrav, anvendes
reglerne i §§ 263 d-263 g for hver skyldner for sig.
Side 1/43
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af retsplejelov for Grønland
§ 263 a.
Inddrivelsen indledes ved indlevering af betalingspåkrav til
Retten i Grønland.
Stk. 2.
Såfremt kreditor anmoder om, at udlæg iværksættes uden fornyet
anmodning, jf. § 263 b, stk. 2, nr. 2, er det en betingelse, at der er værneting
i Grønland efter § 601, stk. 1 og stk. 2, 1. pkt.
Stk. 3.
Før betalingspåkravet indleveres til retten, skal der til skyldneren
være sendt et påkrav, der opfylder betingelserne i stk. 4 og 5, og den frist,
der er nævnt i stk. 5, skal være udløbet, medmindre overholdelse af disse
bestemmelser vil medføre en nærliggende risiko for, at fordringen ellers
ikke vil kunne inddrives.
Stk. 4.
I påkravet skal tydeligt angives alle oplysninger, som er
nødvendige for skyldnerens bedømmelse af fordringen.
Stk. 5.
I påkravet skal angives en frist, inden for hvilken skyldneren kan
indfri fordringen, uden at der foretages foranstaltninger, hvorved der påføres
skyldneren yderligere omkostninger. Fristen skal være mindst 14 dage fra
afsendelsen af påkravet.
§ 263 b.
Betalingspåkravet skal indeholde
1) parternes navne og adresser, herunder en adresse, hvortil meddelelser
til kreditor kan sendes,
2) kreditors krav og
3) en beskrivelse af baggrunden for kreditors krav.
Stk. 2.
Betalingspåkravet skal endvidere indeholde oplysning om,
1) hvorvidt kreditor ønsker betalingspåkravet forkyndt for skyldneren,
såfremt udlæg er udelukket efter § 603, stk. 1, eller konkurslovens
§§ 16, 16 a, 31 eller 171 eller § 207, stk. 1,
2) hvorvidt kreditor ønsker, at udlæg iværksættes uden fornyet anmodning
fra kreditor, såfremt skyldneren ikke fremsætter indsigelser, og
3) hvorvidt kreditor ønsker, at retssagsbehandling indledes på grundlag af
betalingspåkravet uden indlevering af stævning, såfremt skyldneren
fremsætter indsigelser.
Stk. 3.
Domstolsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om
betalingspåkravets udformning, herunder om anvendelse af særlige
blanketter og om indlevering af kopier af betalingspåkravet.
Stk. 4.
Retten i Grønland vejleder om udfyldning af blanketter.
§ 263 c.
Opfylder betalingspåkravet ikke kravene i §§ 263-263 b, afvises
sagen ved en beslutning, der meddeles kreditor. Det samme gælder, hvis
Side 2/43
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af retsplejelov for Grønland
kreditors krav ikke findes begrundet ved sagsfremstillingen. Efter kreditors
anmodning skal afgørelsen om afvisning begrundes.
Stk. 2.
Retten kan give kreditor en frist til at afhjælpe mangler som nævnt
i stk. 1.
Stk. 3.
Retten træffer afgørelse om betaling af sagsomkostninger og giver
betalingspåkravet påtegning herom.
§ 263 d.
Retten sørger for, at betalingspåkravet vedhæftet den i stk. 2
nævnte vejledning bliver forkyndt for skyldneren, medmindre udlæg er
udelukket efter § 603, stk. 1, eller konkurslovens §§ 16, 16 a, 31 eller 171
eller § 207, stk. 1, og kreditor har anmodet om, at forkyndelse i så fald
undlades, jf. § 263 b, stk. 2, nr. 1.
Stk. 2.
Domstolsstyrelsen udarbejder en vejledning til skyldneren om
retsvirkningerne af betalingspåkravet og om, hvad skyldneren bør foretage
sig til varetagelse af sine interesser.
§ 263 e.
Har skyldneren indsigelser mod kravet, skal skyldneren
skriftligt give retten meddelelse herom inden 4 uger fra forkyndelsen af
betalingspåkravet.
§ 263 f.
Fremkommer der ikke rettidigt indsigelser mod kravet, jf.
§ 263 e, giver retten betalingspåkravet påtegning herom og underretter
parterne. Såfremt kreditor har anmodet om foretagelse af udlæg uden
fornyet anmodning, jf. § 263 b, stk. 2, nr. 2, sender retten betalingspåkravet
til kredsretten, og betalingspåkravet sidestilles med en anmodning om
tvangsfuldbyrdelse. Såfremt kreditor ikke har anmodet om foretagelse af
udlæg uden fornyet anmodning, sender retten udskrift af betalingspåkravet
til kreditor.
Stk. 2.
Når betalingspåkravet har fået påtegning efter stk. 1, 1. pkt., har
det samme bindende virkning som en dom.
Stk. 3.
Skyldneren kan inden for en frist på 4 uger kræve sagen
genoptaget. Anmodning skal fremsættes til Retten i Grønland. Fremsættes
anmodningen til kredsretten, giver kredsretten straks Retten i Grønland
meddelelse herom. Retten i Grønland kan undtagelsesvis genoptage sagen,
hvis anmodning fremsættes senere, men inden 1 år. Genoptagelse kan
betinges af, at skyldneren betaler eller stiller sikkerhed for de
sagsomkostninger, der er pålagt.
Stk. 4.
Genoptages sagen, annullerer retten påtegningen efter stk. 1, 1.
pkt., og går frem efter § 263 g.
Side 3/43
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af retsplejelov for Grønland
§ 263 g.
Fremkommer der rettidigt indsigelser mod kravet, jf. § 263 e,
og har kreditor anmodet om, at retssagsbehandling indledes uden
indlevering af stævning, jf. § 263 b, stk. 2, nr. 3, iværksætter retten
retssagsbehandling på grundlag af betalingspåkravet, der sidestilles med en
stævning. Har kreditor ikke anmodet om, at retssagsbehandling indledes
uden indlevering af stævning, sendes betalingspåkravet til kreditor, og
skyldneren underrettes herom.«
2.
I
§ 598, stk. 1, nr. 1,
indsættes efter »tvangsfuldbyrdes,«:
»betalingspåkrav med påtegning efter § 263 f, stk. 1,«.
3.
I
§ 599
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Betalingspåkrav med påtegning efter § 263 f, stk. 1, kan
fuldbyrdes straks.«
Stk. 3-6 bliver herefter stk. 4-7.
4.
I
§ 600, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »stk. 6« til: »stk. 7«.
5.
I
§ 609, stk. 3,
indsættes efter »kendelser«: »samt betalingspåkrav med
påtegning efter § 263 f, stk. 1,«.
6.
Overskriften før § 708 affattes således:
»Borgerlige domssager og betalingspåkrav«.
7.
I
§ 708
indsættes efter »1. instans«: »og betalingspåkrav«.
8.
I
§ 708
indsættes som
stk. 2:
»Stk. 2.
Afgiftspligten bortfalder, hvis forkyndelse af betalingspåkravet
undlades, fordi udlæg er udelukket efter § 603, stk. 1, eller konkurslovens
§§ 16, 16 a, 31 eller 171 eller § 207, stk. 1, og kreditor har anmodet om, at
forkyndelse i så fald undlades, jf. § 263 b, stk. 2, nr. 1.«
9.
I
§ 715, nr. 1,
indsættes efter »stævninger«: », betalingspåkrav«.
10.
I
§ 720
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk.
2.
Når tvangsfuldbyrdelse iværksættes på grundlag af et
betalingspåkrav i medfør af § 263 f, stk. 1, 2. pkt., betales ikke afgift efter
stk. 1, nr. 1, jf. dog § 722.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
Side 4/43
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af retsplejelov for Grønland
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2025.
Side 5/43
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af retsplejelov for Grønland
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Betalingspåkrav
2.1. Gældende ret
2.2. Justitsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer mv.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
Regeringen ønsker et ligeværdigt, positivt og styrket partnerskab med
Grønland i rigsfællesskabet. I fællesskab med Grønland vil regeringen
derfor udvikle danske ansvarsområder, blandt andet ved at opdatere
lovgivningen for Grønland på områder, som Danmark har ansvaret for. Det
er vigtigt, at den lovgivning for Grønland, som Danmark har ansvaret for,
er tidssvarende og af god kvalitet.
Naalakkersuisut har anmodet om, at der i grønlandsk retspleje indføres
samme mulighed for forenklet behandling af inkassosager, som der er
gældende i Danmark.
Justitsministeriet kan tilslutte sig Naalakkersuisuts anmodning, og det
foreslås på den baggrund, at der i retsplejelov for Grønland indsættes regler
om betalingspåkrav.
Side 6/43
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af retsplejelov for Grønland
Det bemærkes, at når der i lovforslagets bemærkninger henvises til
»retsplejeloven«, sigtes der til retsplejelov for Grønland, medmindre andet
er angivet.
2. Betalingspåkrav
2.1. Gældende ret
Retten i Grønland er 1. instans for civile retssager, jf. retsplejelovens § 57.
Parterne kan aftale, at en retssag, som hører under Retten i Grønland, skal
behandles af kredsretten, jf. retsplejelovens § 202. Kredsretten kan dog
uanset en sådan aftale henvise sagen til Retten i Grønland efter
retsplejelovens § 56, hvis sagen angår særlig vanskelige faktiske eller retlige
spørgsmål, sagen er af principiel karakter, eller sagen har særlig indgribende
betydning for en part.
Der er ikke fastsat særlige regler om behandlingen af inkassosager, dvs.
sager om pengekrav hvor skyldneren ikke har indsigelser mod kravet.
2.2. Justitsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.2.1.
Ved lov nr. 450 af 9. juni 2004, der trådte i kraft den 1. januar 2005,
blev der indført nye regler om forenklet inkassoproces i den danske
retsplejelov med det formål at lette inddrivelsen af ubestridte pengekrav.
Den forenklede inkassoproces, der er valgfri for fordringshaveren,
indeholder følgende hovedelementer:
Fordringshaveren skal indlevere et krav om betaling (betalingspåkrav) til
fogedretten. Betalingspåkravet skal indeholde de samme oplysninger som
en stævning i en inkassosag (navnlig parternes navne og adresser, kravet og
begrundelsen herfor).
Betalingspåkravet skal (efter fogedrettens indledende kontrol) forkyndes
for skyldneren på samme måde som en stævning. Hvis skyldneren ikke kan
acceptere kravet, skal skyldneren inden 14 dage skriftligt gøre indsigelse
over for fogedretten. Indsigelsen behøver ikke at være nærmere begrundet.
Hvis skyldneren
ikke
gør indsigelse inden 14 dage, giver fogedretten
betalingspåkravet påtegning herom. Fogedretten underretter både fordrings-
Side 7/43
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af retsplejelov for Grønland
haveren og skyldneren herom. Et betalingspåkrav med påtegning kan tjene
som grundlag for tvangsfuldbyrdelse og har samme bindende virkning som
en dom. Det kan i betalingspåkravet angives, at sagen skal fortsætte med
tvangsfuldbyrdelse uden fornyet anmodning fra fordringshaveren, hvis
skyldneren ikke gør indsigelse.
Hvis skyldneren gør indsigelse inden 14 dage, kan sagen ikke fortsætte
som inkassosag. Tvisten må i så fald afgøres under en almindelig civil
retssag. Det kan i betalingspåkravet angives, at sagen skal fortsætte med
retssagsbehandling uden fornyet anmodning fra fordringshaveren, hvis
skyldneren gør indsigelse.
2.2.2.
Naalakkersuisut har anmodet om, at der i grønlandsk retspleje
indføres samme mulighed for forenklet behandling af inkassosager, som der
er gældende i Danmark.
Justitsministeriet kan tilslutte sig Naalakkersuisuts anmodning.
2.2.3.
Det foreslås på den baggrund, at der i den grønlandske retsplejelov
indsættes regler om betalingspåkrav.
Betalingspåkrav er karakteriseret ved, at retten skal foretage en juridisk
kontrol af betalingspåkravet, før det i givet fald forkyndes for skyldneren,
svarende til den juridiske kontrol, som retten foretager før afsigelsen af en
udeblivelsesdom i en civil retssag.
Da civile retssager og dermed den juridiske kontrol forud for afsigelse af en
udeblivelsesdom foretages ved Retten i Grønland, foreslås det, at
betalingspåkrav i Grønland skal behandles ved Retten i Grønland og ikke
som i Danmark ved fogedretten.
Det foreslås i tilknytning hertil, at hvis skyldneren ikke har indsigelser mod
kravet, og kreditor har anmodet om, at tvangsfuldbyrdelse i så fald
iværksættes på grundlag af betalingspåkravet uden fornyet anmodning, skal
Retten i Grønland sende betalingspåkravet til kredsretten, som derefter på
grundlag heraf skal indlede tvangsfuldbyrdelse uden fornyet anmodning fra
kreditor. Kreditor vil dermed ligesom i Danmark kunne få fastslået kravet
og gennemført tvangsfuldbyrdelse i en sammenhængende sagsgang på
grundlag af én anmodning.
Side 8/43
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af retsplejelov for Grønland
Endvidere foreslås det, at kredsretten skal kunne modtage og videresende
en anmodning fra skyldneren om genoptagelse af en sag om betalingspåkrav
til Retten i Grønland.
Som følge af de grønlandske forhold foreslås det, at skyldnerens frist for at
gøre indsigelse mod kravet i alle tilfælde skal være 4 uger fra forkyndelsen
af betalingspåkravet, hvor fristen i Danmark er 14 dage, når forkyndelsen
sker i Danmark, og 4 uger, når forkyndelsen sker i Grønland, på Færøerne
eller i udlandet.
Endvidere foreslås det, at skyldneren i det påkrav, der som udgangspunkt
skal sendes til skyldneren, før betalingspåkrav kan indleveres til retten, skal
have en frist på mindst 14 dage til at betale kravet, uden at der påløber
yderligere omkostninger, hvor fristen i Danmark er 10 dage.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget forventes at medføre merudgifter for domstolene på 0,5 mio.
kr. i 2025 relateret til udvikling og implementering af en it-løsning til
håndtering af betalingskrav samt ca. 0,2-0,3 mio. kr. i 2025 til den
nødvendige kompetenceudvikling af medarbejdere ved bl.a. kredsretterne i
Grønland som følge af ændringer i sagsbehandlingen.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget giver mulighed for en forenklet behandling af sager om
inddrivelse af pengekrav på højst 100.000 kr., når sagsøgte ikke har
indsigelser mod kravet, hvilket forventes at kunne medføre en administrativ
og økonomiske lettelse for virksomheder.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget giver mulighed for en forenklet behandling af sager om
inddrivelse af pengekrav på højst 100.000 kr., når sagsøgte ikke har
indsigelser mod kravet, hvilket forventes at kunne medføre en administrativ
lettelse for borgerne.
6. Klima- og miljømæssige konsekvenser
Side 9/43
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af retsplejelov for Grønland
2878834_0010.png
Lovforslaget har ingen klima- eller miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den [*] 2024 til den [*] 2024 været
sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
[*]
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«)
anfør »Ingen«)
Økonomiske
konsekvenser
for stat,
kommuner og
regioner
Ingen
Lovforslaget forventes at medføre
merudgifter for domstolene på 0,5
mio. kr. i 2025 relateret til udvikling
og implementering af en it-løsning til
håndtering af betalingskrav samt ca.
0,2-0,3 mio. kr. i 2025 til den
nødvendige kompetenceudvikling af
medarbejdere ved bl.a. kredsretterne
i Grønland som følge af ændringer i
sagsbehandlingen.
Lovforslaget medfører udvikling og
implementering af en it-løsning til
håndtering af betalingskrav.
Implementerings Ingen
konsekvenser
for stat,
kommuner og
regioner
Økonomiske
Lettelse for virksomheder, der
konsekvenser
inddriver ubestridte pengekrav på
for erhvervslivet højst 100.000 kr.
Administrative Lettelse for virksomheder, der
konsekvenser
inddriver ubestridte pengekrav på
for erhvervslivet højst 100.000 kr.
Ingen
Ingen
Side 10/43
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af retsplejelov for Grønland
2878834_0011.png
Administrative Lettelse for borgere, der inddriver
konsekvenser
ubestridte pengekrav på højst
for borgerne
100.000 kr.
Klimamæssige
konsekvenser
Miljø- og
naturmæssige
konsekvenser
Forholdet til
EU-retten
Er i strid med de
principper for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
Side 11/43
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af retsplejelov for Grønland
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Der foreslås et nyt
kapitel 22
om betalingspåkrav i retsplejelovens afsnit III
om civile sagers behandling.
Reglerne om betalingspåkrav er et tilbud til kreditor, som kan anvendes, når
betingelserne er opfyldt. Kreditor kan alternativt vælge at anlægge en
almindelig retssag, selv om betingelserne for at indlevere et betalingspåkrav
er opfyldt.
Der henvises generelt til pkt. 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger
Til § 263
Den foreslåede § 263 angår anvendelsesområdet for det nye kapitel 22 om
betalingspåkrav.
Det foreslås i
§ 263, stk. 1,
at reglerne i dette kapitel kan anvendes ved
inddrivelse af forfaldne pengekrav på højst 100.000 kr., når kreditor ikke
forventer, at skyldneren har indsigelser mod kravet eller vil gøre modkrav
gældende. Renter og omkostninger medregnes ikke ved opgørelsen af
kravets værdi.
Reglerne om betalingspåkrav kan anvendes i alle sager, der hører under de
almindelige domstole, jf. retsplejelovens § 1.
Der skal være tale om et forfaldent pengekrav. Det er uden betydning, hvad
grundlaget for kravet er, eksempelvis en kontrakt, en skadegørende handling
eller en offentligretlig forpligtelse. Kravet skal imidlertid være forfaldent og
må ikke være betinget af en modydelse.
Kravet må højst være på 100.000 kr. Heri medregnes ikke renter og
omkostninger. Med renter sigtes til renter af den hovedstol, som er genstand
for betalingspåkravet. Såfremt betalingskravet kun omfatter renter –
eksempelvis fordi hovedstolen allerede er betalt, eller fordi der allerede
foreligger
særligt
retsgrundlag
vedrørende
hovedstolen,
og
Side 12/43
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af retsplejelov for Grønland
betalingspåkravet indleveres med henblik på afbrydelse af forældelse
vedrørende senere påløbne renter – skal renterne dog medregnes og må højst
udgøre 100.000 kr. Omkostninger omfatter i denne sammenhæng såvel
udenretlige
inkassoomkostninger
som
sagsomkostninger
ved
domstolsbehandlingen. Betalingspåkravet skal afvises, hvis det lyder på et
højere beløb end 100.000 kr. eksklusive renter og omkostninger.
Der er ikke noget til hinder for, at kreditor indgiver forskellige
betalingspåkrav om forskellige krav, der hver især ikke overstiger 100.000
kr. Der skal i så fald betales særskilt retsafgift for hvert betalingspåkrav, da
det svarer til at indlevere flere stævninger om forskellige krav.
Der er heller ikke noget til hinder for, at kreditor i samme betalingspåkrav
medtager flere krav, der til sammen ikke overstiger 100.000 kr., og der skal
så kun betales én retsafgift. Kreditor kan imidlertid ikke få delvis medhold.
Enten finder retten det samlede krav begrundet ved sagsfremstillingen, eller
også afvises hele betalingspåkravet, medmindre kreditor inden en af retten
fastsat frist berigtiger betalingspåkravet. Tilsvarende har den enkelte
skyldner enten indsigelser eller ikke. Fremsætter en skyldner indsigelser,
der udtrykkeligt er begrænset til en del af kravet, kan betalingspåkravet ikke
i forhold til denne skyldner for nogen dels vedkommende gives påtegning
om, at skyldneren ikke har fremsat indsigelser.
Endelig er det en betingelse, at kreditor ikke forventer, at skyldneren har
indsigelser mod kravet eller vil gøre modkrav gældende.
Det foreslås i
§ 263, stk. 2,
at hvis der er angivet flere skyldnere i samme
betalingspåkrav, anvendes reglerne i §§ 263 d-263 g for hver skyldner for
sig.
Forslaget indebærer, at hvis der er angivet flere skyldnere i et
betalingspåkrav, skal de foreslåede regler i retsplejelovens §§ 263 d-263 g
anvendes for hver skyldner for sig. Derimod skal de foreslåede regler i
§ 263, stk. 1, og §§ 263 a-263 c anvendes for betalingspåkravet under ét,
uanset om der er angivet én eller flere skyldnere i betalingspåkravet. I det
følgende redegøres der nærmere for anvendelsen af hver af de nævnte
bestemmelser, når der er angivet flere skyldnere i samme betalingspåkrav.
At det foreslåede § 263, stk. 1, skal anvendes for betalingspåkravet som
helhed, indebærer som også berørt ovenfor,
at
der for alle skyldneres
Side 13/43
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af retsplejelov for Grønland
vedkommende skal være tale om inddrivelse af forfaldne pengekrav,
at
der
ved ét betalingspåkrav højst kan inddrives 100.000 kr. i alt (ekskl. renter og
omkostninger), og
at
kreditor for ingen af skyldnerne forventer, at de har
indsigelser mod kravet eller vil gøre modkrav gældende.
Beløbsmaksimummet på 100.000 kr. (ekskl. renter og omkostninger)
indebærer, at der f.eks. kan fremsættes krav om betaling af 100.000 kr. mod
to solidarisk hæftende skyldnere eller om, at to skyldnerne hver skal betale
50.000 kr. Derimod kan der ikke ved ét betalingspåkrav fremsættes krav om
f.eks., at to skyldnere hver skal betale 60.000 kr.
At reglerne i den foreslåede § 263 a skal anvendes for betalingspåkravet som
helhed, indebærer bl.a., at der skal være værneting i Grønland i forhold til
alle skyldnere. Kravet i det foreslåede § 263 a, stk. 2, om, at der før
betalingspåkravet indleveres til retten, skal være sendt et påkrav til
skyldneren, skal også være opfyldt i forhold til alle skyldnerne.
Opfylder betalingspåkravet ikke kravene i § 263, stk. 1, og §§ 263 a-§ 263 b
i forhold til alle skyldnerne, skal betalingspåkravet i sin helhed afvises efter
§ 263 c. Det samme gælder, hvis kreditors krav ikke findes begrundet ved
sagsfremstillingen for så vidt angår en eller flere af skyldnerne, jf. forslaget
til § 263 c, stk. 1, 2. pkt. Betalingspåkravet vil ikke kunne afvises efter den
foreslåede § 263 c alene for nogle skyldneres vedkommende. Retten kan
imidlertid efter det foreslåede § 263 c, stk. 2, give kreditor en frist til at
afhjælpe mangler, og en afhjælpning kan også bestå i, at kreditor lader nogle
af skyldnerne udgå af betalingspåkravet.
Reglerne i de foreslåede §§ 263 d-263 g skal som nævnt anvendes for hver
skyldner for sig. Det skal således afgøres for hver skyldner for sig, om
forkyndelse af betalingspåkravet skal undlades efter det foreslåede § 263 d,
stk. 1, fordi udlæg er udelukket efter retsplejelovens § 603, stk. 1, eller
konkurslovens §§ 16, 16 a, 31 eller 171 eller § 207, stk. 1, og kreditor har
anmodet om, at forkyndelse i så fald undlades.
Fristen efter den foreslåede § 263 e for at fremkomme med indsigelser mod
kravet skal for hver skyldner regnes fra forkyndelsen af betalingspåkravet
for den pågældende skyldner. Påtegning efter det foreslåede § 263 f, stk. 1,
1. pkt., om, at der ikke rettidigt er fremkommet indsigelser, skal gives for så
vidt angår hver skyldner, der ikke har gjort indsigelse inden for den frist, der
gælder for den pågældende skyldner, og udlæg skal i givet fald iværksættes
efter det foreslåede § 263 f, stk. 1, 2. pkt., i forhold til disse skyldnere.
Side 14/43
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af retsplejelov for Grønland
Fristen for genoptagelse efter det foreslåede § 263 f, stk. 3, skal også regnes
for hver skyldner i forhold til, hvornår betalingspåkravet har fået påtegning
om, at den pågældende skyldner ikke rettidigt er fremkommet med
indsigelser, og i givet fald genoptages sagen kun for så vidt angår skyldnere,
der anmoder herom. Tilsvarende skal der gås frem efter den foreslåede §
477 g for hver skyldner, der rettidigt fremkommer med indsigelser, eller for
hvem sagen genoptages.
Det følger af det anførte, at hvis kreditor har anmodet både om, at udlæg
iværksættes uden fornyet anmodning, såfremt skyldneren ikke fremsætter
indsigelser, og om, at retssagsbehandling indledes på grundlag af
betalingspåkravet, såfremt skyldneren fremsætter indsigelser, vil det kunne
forekomme, at udlæg iværksættes i forhold til én eller flere skyldnere
samtidig med, at retssagsbehandling iværksættes i forhold til én eller flere
andre skyldnere.
Til § 263 a
Den foreslåede § 263 a angår indledningen af en sag ved betalingspåkrav og
betingelserne herfor.
Det foreslås i
§ 263 a, stk. 1,
at inddrivelsen indledes ved indlevering af
betalingspåkrav til Retten i Grønland.
Indleveringen af betalingspåkrav til retten er et retsligt skridt, der afbryder
forældelse, jf. 1908-lovens § 2, 2. pkt.
Det er en forudsætning, at der er værneting for kravet i Grønland efter
retsplejelovens almindelige regler i lovens kapitel 17.
Det foreslås i
§ 263 a, stk. 2,
at hvis kreditor anmoder om, at udlæg
iværksættes uden fornyet anmodning, jf. det § 263 b, stk. 2, nr. 2, er det en
betingelse, at der er værneting i Grønland efter § 601, stk. 1 og stk. 2, 1. pkt.
Det betyder, at i de tilfælde, hvor kreditor alene anmoder om at få etableret
et tvangsfuldbyrdelsesgrundlag, vil alene værnetingsreglerne for civile
retssager i retsplejelovens kapitel 17 gælde.
I de tilfælde, hvor kreditor ønsker udlæg foretaget uden fornyet anmodning,
skal der derimod endvidere være værneting i Grønland efter retsplejelovens
Side 15/43
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af retsplejelov for Grønland
§ 601, stk. 1 og stk. 2, 1. pkt., der indeholder de almindelige regler om
værneting ved udlæg. Betalingspåkravet kan således i disse tilfælde kun
indgives til Retten i Grønland, hvis der er værneting i Grønland både efter
kapitel 17 og efter § 601, stk. 1 og stk. 2, 1. pkt.
Retten i Grønland påser af egen drift, at der er værneting for sagen i
Grønland, jf. herved den foreslåede § 263 c. Er der ikke værneting for sagen
i Grønland, afvises sagen, jf. ligeledes den foreslåede § 263 c
Det foreslås i
§ 263 a, stk. 3,
at før betalingspåkravet indleveres til retten,
skal der til skyldneren være sendt et påkrav, der opfylder betingelserne i stk.
4 og 5, og den frist, der er nævnt i stk. 5, skal være udløbet, medmindre
overholdelse af disse bestemmelser vil medføre en nærliggende risiko for,
at fordringen ellers ikke vil kunne inddrives.
Det foreslås i
§ 263 a, stk. 4,
at der i påkravet tydeligt skal angives alle
oplysninger, som er nødvendige for skyldnerens bedømmelse af fordringen.
Det foreslås i
§ 263 a, stk. 5,
at der i påkravet skal angives en frist, inden for
hvilken skyldneren kan indfri fordringen, uden at der foretages
foranstaltninger, hvorved der påføres skyldneren yderligere omkostninger.
Fristen skal være mindst 14 dage fra afsendelsen af påkravet.
De foreslåede § 263 a, stk. 3-5, indebærer, at betalingspåkrav først vil kunne
indleveres til retten, når der til skyldneren er sendt et påkrav, der tydeligt
angiver alle oplysninger, som er nødvendige for, at skyldneren dels kan
identificere det fremsatte krav om betaling, dels kan bedømme
retmæssigheden, herunder opgørelsen af kravet.
Kreditors og skyldnerens navn og adresse skal altid angives. Endvidere skal
påkravet indeholde præcise oplysninger om det forhold, kravet støttes på,
herunder i givet fald på hvilken måde en aftale er misligholdt.
Herudover skal kravet specificeres i hovedstol og rente. Omfatter kravet
flere forskellige gældsposter til samme kreditor, skal hvert enkelt forhold
behandles for sig. Endvidere skal grundlaget for renteberegningen angives.
Der skal således oplyses om anvendte rentesatser, og fra hvilken dato rente
er beregnet, bl.a. således at skyldner kan kontrollere, at der ikke opkræves
forældede renter. Det anførte gælder for såvel morarente som kreditrente.
Ved påløbne renter skal der oplyses om det rentebeløb, som skyldneren skal
Side 16/43
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af retsplejelov for Grønland
betale. Oplysninger om eventuel fremtidig rente kan ske ved at angive
rentesatsen.
Med hensyn til inkassoomkostninger skal der så vidt muligt oplyses om det
beløb, som skyldneren kan komme til at betale i omkostninger, herunder om
allerede påløbne omkostninger.
I påkravet skal endvidere angives en frist på mindst 14 dage, inden for
hvilken skyldneren kan indfri fordringen, uden at der foretages
foranstaltninger, hvorved skyldneren påføres yderligere omkostninger.
Betalingspåkrav kan dermed tidligst indleveres til retten, når den frist på
mindst 14 dage, der er angivet i påkravet, er udløbet, uden at skyldneren har
betalt. Der regnes kun med hele dage, og betalingspåkravet kan dermed
tidligst indleveres til retten dagen efter, at fristen på 14 dage er udløbet.
Betalingspåkrav kan dog indgives uden at afvente udløbet af fristen på
mindst 14 dage, hvis der er en nærliggende risiko for, at fordringen ellers
ikke vil kunne inddrives. Dette vil navnlig være tilfældet, hvis det er
nødvendigt at foretage retslige skridt inden udløbet af fristen for at undgå,
at kravet forældes.
Retten i Grønland skal af egen drift påse, at betingelserne i § 263 a, stk. 3-
5, er opfyldt, og skal i benægtende fald afvise sagen, jf. den foreslåede § 263
c. Rettens prøvelse vil ske på grundlag af betalingspåkravet, der således skal
indeholde de oplysninger, der er nødvendige for, at retten kan konstatere, at
betingelsen om fremsendelse af påkrav til skyldneren er opfyldt. Retten vil
dog eventuelt kunne give kreditor en frist til at afhjælpe eventuelle mangler
ved betalingspåkravet i denne henseende, jf. den foreslåede regel i § 263 c,
stk. 2.
Det kræves imidlertid ikke, at kreditor i betalingspåkravet beskriver
indholdet af et forudgående påkrav til skyldneren så detaljeret, at retten kan
kontrollere selve indholdet af påkravet. Det vil være tilstrækkeligt, at
kreditor i betalingspåkravet angiver, at der på en nærmere angiven dato er
fremsendt påkrav til skyldneren om betaling af det beløb, som er angivet i
betalingspåkravet. Er betalingspåkravet en sammenlægning af flere krav,
kan det være nødvendigt, at kreditor oplyser dato og beløb for påkravene
vedrørende de enkelte delkrav.
Til § 263 b
Side 17/43
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af retsplejelov for Grønland
Den foreslåede § 263 b angår kravene til betalingspåkravets indhold.
Det foreslås i
§ 263 b, stk. 1,
at betalingspåkravet skal indeholde 1) parternes
navne og adresser, herunder en adresse hvortil meddelelser til kreditor kan
sendes, 2) kreditors krav og 3) en beskrivelse af baggrunden for kreditors
krav.
Kravene svarer til nogle af de tilsvarende krav til stævninger, jf.
retsplejelovens § 217, stk. 2.
Det vil imidlertid være tilstrækkeligt, at betalingspåkravet indeholder en
kort beskrivelse af baggrunden for kreditors krav.
Der stilles ikke krav om, at relevante beviser skal angives, og der skal ikke
vedlægges nogen bilag som dokumentation for kravet.
Retten i Grønland skal af egen drift påse, at kravene i stk. 1 er opfyldt, og
skal i benægtende fald afvise sagen, jf. den foreslåede § 263 c. Retten vil
dog eventuelt kunne give kreditor en frist til at afhjælpe mangler, jf. den
foreslåede regel i § 263 c, stk. 2.
Det foreslås i
§ 263 b, stk. 2,
at betalingspåkravet endvidere skal indeholde
oplysning om, 1) hvorvidt kreditor ønsker betalingspåkravet forkyndt for
skyldneren, såfremt udlæg er udelukket efter § 603, stk. 1, eller
konkurslovens §§ 16, 16 a, 31 eller 171 eller § 207, stk. 1, 2) hvorvidt
kreditor ønsker, at udlæg iværksættes uden fornyet anmodning fra kreditor,
såfremt skyldneren ikke fremsætter indsigelser, og 3) hvorvidt kreditor
ønsker, at retssagsbehandling indledes på grundlag af betalingspåkravet
uden indlevering af stævning, såfremt skyldneren fremsætter indsigelser.
Det foreslåede § 263 b, stk. 2, opregner de valgmuligheder, kreditor vil have
for behandlingen af betalingspåkravet.
Kreditor vil for det første kunne anmode om, at sagen sluttes og
betalingspåkravet tilbagesendes, hvis udlæg er udelukket i medfør af
fredningsreglen i retsplejelovens § 603, stk. 1, eller i medfør af
konkurslovens §§ 16, 16 a, 31 eller 171 eller § 207, stk. 1, om anmeldt
betalingsstandsning, konkurs, åbning af tvangsakkordforhandling og
indledning af gældssaneringssag. I givet fald tilbagebetales retsafgiften, jf.
Side 18/43
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af retsplejelov for Grønland
forslaget til retsplejelovens § 708, stk. 2, som affattet ved lovforslagets § 1,
nr. 8.
Kreditor vil for det andet have to valgmuligheder, hvis skyldneren ikke
fremsætter indsigelser. Kreditor vil kunne vælge blot at få en udskrift af
betalingspåkravet med rettens påtegning om, at skyldneren ikke rettidigt har
fremsat indsigelser. Betalingspåkravet med påtegning vil have samme
retskraft som en dom, jf. forslaget til § 263 f, stk. 2, og vil senere kunne
anvendes som grundlag for tvangsfuldbyrdelse, jf. retsplejelovens § 598,
stk. 1, nr. 1, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 2.
Kreditor vil alternativt kunne vælge at få foretaget udlæg uden fornyet
anmodning herom. Indleveringen af betalingspåkravet til Retten i Grønland
vil i så fald fungere som en anmodning både om forkyndelse af
betalingspåkravet for skyldneren og som en anmodning om efterfølgende
tvangsfuldbyrdelse, hvis skyldneren ikke fremsætter indsigelser.
Endelig vil kreditor tilsvarende have to valgmuligheder, hvis skyldneren
fremsætter indsigelser: at få betalingspåkravet tilbage eller at få sagen
fortsat som en civil retssag, således at betalingspåkravet træder i stedet for
en stævning.
Af hensyn til sagens behandling vil det være nødvendigt, at kreditor har
angivet sine valg på disse tre punkter i betalingspåkravet. Rent praktisk vil
det ske ved afkrydsning på en standardblanket, jf. nedenfor om stk. 3.
Sagen må derfor afvises, hvis kreditor ikke har tilkendegivet sine valg, jf.
den foreslåede § 263 c. Det vil dog normalt være naturligt at give kreditor
en frist til at afhjælpe manglen, jf. den foreslåede regel i § 263 c, stk. 2.
Det foreslås i
§ 263 b, stk. 3,
at Domstolsstyrelsen kan fastsætte nærmere
regler om betalingspåkravets udformning, herunder om anvendelse af
særlige blanketter og om indlevering af kopier af betalingspåkravet.
For Danmarks vedkommende henvises
bekendtgørelse nr. 352 af 7. april 2015.
til
Domstolsstyrelsens
Det bemærkes, at en tilsvarende grønlandsk blanket også vil skulle
udformes på grønlandsk, enten i form af en dobbeltsproget
Side 19/43
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af retsplejelov for Grønland
grønlandsk/dansk blanket eller i form af en grønlandsksproget og en
dansksproget version af blanketten.
Det foreslås i
§ 263 b, stk. 4,
at Retten i Grønland vejleder om udfyldning
af blanketter.
Det betyder, at kreditor vil kunne få vejledning fra Retten i Grønland med
hensyn til, hvordan betalingspåkravsblanketten skal udfyldes.
Til § 263 c
Den foreslåede § 263 c indeholder regler om rettens indledende kontrol af
betalingspåkravet.
Det foreslås i
§ 263 c, stk. 1,
at hvis betalingspåkravet ikke opfylder kravene
i §§ 263-263 b, afvises sagen ved en beslutning, der meddeles kreditor. Det
samme gælder, hvis kreditors krav ikke findes begrundet ved
sagsfremstillingen. Efter kreditors anmodning skal afgørelsen begrundes.
Skyldneren forventes som udgangspunkt ikke at have indsigelser, og
betalingspåkravet som forkyndt af retten vil derfor som regel automatisk få
retskraft, når fristen for at fremkomme med indsigelser er udløbet, jf.
forslaget til § 263 f.
Af hensyn til skyldnerens retssikkerhed er det derfor efter det foreslåede
§ 263 c, stk. 1, 1. pkt., en betingelse for, at retten kan forkynde
betalingspåkravet, at sagen er omfattet af den foreslåede § 263, og at
betalingspåkravet opfylder kravene i §§ 263 a og 263 b. Retten kan give
kreditor en frist til at afhjælpe eventuelle mangler, jf. nedenfor om det
foreslåede stk. 2, men afhjælpes sådanne mangler ikke, skal sagen afvises.
Der er ikke som ved stævninger mulighed for at forkynde et mangelfuldt
påkrav, der dog kan danne grundlag for behandling af sagen. Dette skyldes
blandt andet, at der ved forkyndelse af en stævning ikke er taget stilling til,
om der kan afsiges udeblivelsesdom, hvis sagsøgte ikke svarer. I
modsætning hertil gør beslutningen om forkyndelse af et betalingspåkrav
endeligt op med, at kravet kan tillægges retskraft og kan tvangsfuldbyrdes,
hvis skyldneren ikke gør indsigelse.
Side 20/43
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af retsplejelov for Grønland
Betalingspåkravet skal derfor også afvises, hvis kreditors krav ikke findes
begrundet ved sagsfremstillingen, jf. det foreslåede § 263 c, stk. 1, 2. pkt.
Det er forudsat, at rettens kontrol af betalingspåkravet i denne henseende
skal være identisk med den kontrol af stævninger, der efter gældende regler
og praksis foretages ved afsigelse af udeblivelsesdomme i medfør af
retsplejelovens § 221.
I de tilfælde, hvor kreditors krav ikke findes begrundet ved
sagsfremstillingen, vil rettens reaktion også være afvisning (eller at give frist
til afhjælpning af mangler, jf. det foreslåede § 263 c, stk. 2). Der kan ikke
blive tale om »frifindelse« af skyldneren, hverken helt eller delvis.
Dette gælder også med hensyn til renter og udenretlige
inkassoomkostninger. Hvis betalingspåkravet indeholder krav om betaling
af renter eller udenretlige inkassoomkostninger, som ikke findes begrundet
ved sagsfremstillingen, kan retten kun afvise sagen eller anmode kreditor
om at berigtige betalingspåkravet (afhjælpe manglen). Nægter kreditor at
frafalde krav på renter eller udenretlige inkassoomkostninger, som retten
finder uhjemlede, skal retten afvise sagen ved en beslutning, der efter
anmodning skal begrundes, og kreditor vil kunne kære afgørelsen om
afvisning efter reglerne i retsplejelovens kapitel 43.
Derimod fastsættes de egentlige sagsomkostninger for selve
betalingspåkravssagen af retten, jf. nedenfor om det foreslåede stk. 3.
Det foreslås i
§ 263 c, stk. 2,
at retten kan give kreditor en frist til at afhjælpe
mangler som nævnt i stk. 1.
Det er overladt til rettens skøn, om retten vil give frist til afhjælpning af
mangler eller straks vil afvise sagen. Der kan i almindelighed være større
anledning til at give frist til afhjælpning, når betalingspåkrav indleveres af
en ikke-professionel part, eller når manglen er udtryk for, at retten med
hensyn til et hidtil uafklaret juridisk spørgsmål har anlagt en anden
fortolkning end kreditor. Der kan omvendt i almindelighed være mindre
anledning til at give frist til afhjælpning, når betalingspåkrav indleveres af
en professionel part og manglen kan være udtryk for manglende omhu.
Den praktiske forskel mellem frist til afhjælpning og afvisning vil navnlig
være, at hvis kreditor efter en afvisning af sagen indleverer et nyt betalings-
påkrav, hvor manglen er afhjulpet, skal der betales ny retsafgift for beta-
Side 21/43
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af retsplejelov for Grønland
lingspåkravet. Hvis retten giver kreditor frist til at afhjælpe mangler ved
betalingspåkravet, vil kreditor derimod efter at have afhjulpet manglerne
kunne få behandlet det tilrettede betalingspåkrav uden at skulle betale ny
retsafgift.
Det foreslås i
§ 263 c, stk. 3,
at retten træffer afgørelse om betaling af
sagsomkostninger og giver betalingspåkravet påtegning herom.
Sagsomkostningerne vil omfatte retsafgiften samt kreditors udgifter til
professionel partsrepræsentant, hvis betalingspåkravet er indleveret til retten
af en professionel partsrepræsentant for kreditor. Det forudsættes i den
forbindelse, at de vejledende takster for udmåling af sagsomkostninger til
dækning af advokatsalær i inkassoretssager, som udarbejdes af
præsidenterne for Østre og Vestre Landsret, også skal anvendes i forbindelse
med betalingspåkrav.
Retten vil skulle fastsætte sagsomkostningerne i forbindelse med den
indledende kontrol af betalingspåkravet. Beløbet vil blive påført
betalingspåkravet, sådan at skyldneren ved forkyndelsen af
betalingspåkravet oplyses om det samlede beløb, der skal betales, hvis
skyldneren ikke gør indsigelse.
Rettens afgørelse om sagsomkostninger deler skæbne med
betalingspåkravet. Såfremt skyldneren rettidigt gør indsigelse, får
afgørelsen om sagsomkostninger således ikke nogen virkning.
Beslutningen om at forkynde et betalingspåkrav indebærer samme
stillingtagen til kravet og sagsfremstillingen som afsigelsen af en
udeblivelsesdom. Beslutningen skal derfor træffes af en jurist. Dette
forhindrer ikke, at Retten i Grønland tilrettelægger arbejdet på den måde, at
rettens kontorpersonale foretager en indledende sagsbehandling og på
grundlag heraf afgiver indstilling til en jurist om, hvorvidt betalingspåkravet
skal forkyndes.
Til § 263 d
Den foreslåede § 263 d indeholder regler om forkyndelse af
betalingspåkravet.
Side 22/43
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af retsplejelov for Grønland
Det foreslås i
§ 263 d, stk. 1,
at retten sørger for, at betalingspåkravet
vedhæftet den i stk. 2 nævnte vejledning bliver forkyndt for skyldneren,
medmindre udlæg er udelukket efter § 603, stk. 1, eller konkurslovens
§§ 16, 16 a, 31 eller 171 eller § 207, stk. 1, og kreditor har anmodet om, at
forkyndelse i så fald undlades, jf. § 263 b, stk. 2, nr. 1.
Retten skal sørge for at lade betalingspåkravet forkynde, medmindre (1)
sagen afvises efter den foreslåede § 263 c, eller (2) udlæg er udelukket efter
fredningsreglen i retsplejelovens § 603, stk. 1, eller efter konkurslovens
§§ 16, 16 a, 31 eller 171 eller § 207, stk. 1, om anmeldt betalingsstandsning,
konkurs, åbning af tvangsakkordforhandling og indledning af
gældssaneringssag, og kreditor har anmodet om, at forkyndelse undlades i
denne situation.
Det foreslås i
§ 263 d, stk. 2,
at Domstolsstyrelsen udarbejder en vejledning
til skyldneren om retsvirkningerne af betalingspåkravet og om, hvad
skyldneren bør foretage sig til varetagelse af sine interesser.
For Danmarks vedkommende henvises til bilag 2 til Domstolsstyrelsens
bekendtgørelse nr. 352 af 7. april 2015.
Det bemærkes, at en tilsvarende grønlandsk vejledning også vil skulle
udformes på grønlandsk, enten i form af en dobbeltsproget
grønlandsk/dansk vejledning eller i form af en grønlandsksproget og en
dansksproget version af vejledningen.
Bortset fra den særlige regel om, at forkyndelse – hvis kreditor har anmodet
om det – undlades, når udlæg er udelukket efter retsplejelovens § 603, stk.
1, eller konkurslovens §§ 16, 16 a, 31 eller 171 eller § 207, stk. 1, svarer den
foreslåede § 263 d til retsplejelovens § 219 om forkyndelse af stævninger.
I de tilfælde, hvor forkyndelse undlades under henvisning til retsplejelovens
§ 603, stk. 1, eller konkurslovens §§ 16, 16 a, 31 eller 171 eller § 207, stk.
1, og kreditors anmodning, sendes betalingspåkravet til kreditor med
oplysning om, at de nævnte bestemmelser er til hinder for udlæg. Endvidere
tilbagebetales retsafgiften, jf. forslaget til retsplejelovens § 708, stk. 2, som
affattet ved lovforslagets § 1, nr. 8.
Til § 263 e
Side 23/43
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af retsplejelov for Grønland
Den foreslåede
§ 263 e
indeholder regler om skyldnerens mulighed for at
gøre indsigelse mod kravet.
Det foreslås, at hvis skyldneren har indsigelser mod kravet, skal skyldneren
skriftligt give retten meddelelse herom inden 4 uger fra forkyndelsen af
betalingspåkravet.
Det vil være tilstrækkeligt, at skyldneren skriftligt og med fornøden
identifikation af sagen giver Retten i Grønland en ganske kort meddelelse,
hvoraf det fremgår, at skyldneren ikke godkender kravet. Et udsagn som
»jeg har indsigelser mod kravet« eller »jeg accepterer ikke kravet« vil for
eksempel være tilstrækkeligt, og meddelelsen behøver ikke at oplyse, hvad
indsigelserne går ud på.
Skyldnerens frist for at gøre indsigelse vil i alle tilfælde være 4 uger fra
forkyndelsen af betalingspåkravet, og Retten i Grønland vil ikke kunne tage
hensyn til en indsigelse, som indgives til retten efter fristens udløb, uanset
om retten endnu ikke har givet betalingspåkravet påtegning efter det
foreslåede § 263 f, stk. 1. Retten vil dog i forbindelse med underretningen
af skyldneren om påtegningen efter det foreslåede § 263 f, stk. 1, kunne
vejlede skyldneren om adgangen til at kræve sagen genoptaget efter det
foreslåede § 263 f, stk. 3.
Retten vil også kunne vejlede skyldneren om adgangen til at kræve sagen
genoptaget, hvis retten modtager en indsigelse fra skyldneren, efter at retten
har givet betalingspåkravet påtegning.
Til § 263 f
Den foreslåede § 263 f indeholder regler om retsvirkningerne, hvis
skyldneren ikke rettidigt fremkommer med indsigelser mod
betalingspåkravet.
Det foreslås i
§ 263 f, stk. 1,
at hvis der ikke rettidigt fremkommer
indsigelser mod kravet, giver retten betalingspåkravet påtegning herom og
underretter parterne. Såfremt kreditor har anmodet om foretagelse af udlæg
uden fornyet anmodning, jf. § 263 b, stk. 2, nr. 2, sender retten
betalingspåkravet til kredsretten, og betalingspåkravet sidestilles med en
anmodning om tvangsfuldbyrdelse. Såfremt kreditor ikke har anmodet om
Side 24/43
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af retsplejelov for Grønland
foretagelse af udlæg uden fornyet anmodning, sender retten udskrift af
betalingspåkravet til kreditor.
Som anført i bemærkningerne til den foreslåede § 263 c skal retten før
forkyndelsen af betalingspåkravet kontrollere, at betalingspåkravet kan
tillægges retskraft og kan fuldbyrdes, hvis skyldneren ikke gør indsigelse.
Rettens påtegning efter det foreslåede § 263 f, stk. 1, 1. pkt., vil derfor være
en rent administrativ ekspedition og vil kunne gives af rettens
kontorpersonale.
Når retten har givet betalingspåkravet påtegning om, at skyldneren ikke
rettidigt er fremkommet med indsigelser, afhænger den videre sagsgang af,
hvad kreditor har valgt.
Hvis kreditor har anmodet om foretagelse af udlæg uden fornyet anmodning
herom, skal Retten i Grønland sende betalingspåkravet til kredsretten, og
betalingspåkravet sidestilles med en anmodning om tvangsfuldbyrdelse.
Retten i Grønland vil skulle sende betalingspåkravet til den kredsret, som er
stedligt kompetent i forhold til skyldneren, jf. retsplejelovens § 601, stk. 1
og stk. 2, 1. pkt., der ikke foreslås ændret. Kredsretten skal derefter
iværksætte tvangsfuldbyrdelse på grundlag af betalingspåkravet, der
sidestilles med en anmodning om tvangsfuldbyrdelse, jf. det foreslåede §
263 f, stk. 1, 2. pkt.
Retten i Grønland vil have kontrolleret værnetingsgrundlaget før
forkyndelsen af påkravet, jf. de foreslåede regler i § 263 b, stk. 2, og § 263
c. Der vil derfor ikke skulle ske ny prøvelse efter retsplejelovens § 601.
Betalingspåkravet med påtegning efter § 263 f, stk. 1, 1. pkt., vil udgøre
tvangsfuldbyrdelsesgrundlaget, jf. retsplejelovens § 598, stk. 1, nr. 1, som
affattet ved lovforslagets § 1, nr. 2. Kravene i retsplejelovens § 601, stk. 4,
til anmodningen om tvangsfuldbyrdelse vil derfor også være opfyldt. Samlet
set vil der derfor ikke kunne blive tale om afvisning efter retsplejelovens §
602 om manglende kompetence, utilstrækkeligt grundlag for
tvangsfuldbyrdelse eller manglende oplysninger eller dokumenter.
Derimod vil fredningsreglen i retsplejelovens § 603, stk. 1, finde
anvendelse. Fredningsreglen vil også finde anvendelse, selv om Retten i
Grønland efter kreditors anmodning allerede før forkyndelsen af påkravet
har foretaget prøvelse efter denne bestemmelse, jf. de foreslåede regler i §
263 b, stk. 2, nr. 1, og § 263 d, stk. 1. Det kan nemlig eventuelt i mellemtiden
Side 25/43
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af retsplejelov for Grønland
ved en anden fogedforretning være konstateret, at det ikke er muligt at opnå
dækning hos skyldneren.
I øvrigt skal tvangsfuldbyrdelsen ske efter de almindelige regler i
retsplejelovens §§ 604 og følgende. Det bemærkes, at der efter forslaget ikke
vil gælde nogen fuldbyrdelsesfrist, dvs. tvangsfuldbyrdelse vil kunne ske
straks, jf. det foreslåede § 599, stk. 3 (lovforslagets § 1, nr. 3).
Som nævnt vil betalingspåkravet være sidestillet med en anmodning om
tvangsfuldbyrdelse. Dette indebærer blandt andet, at prioritetsstillingen for
udlæg, jf. retsplejelovens § 614, stk. 3, vil skulle regnes fra indleveringen af
betalingspåkravet til Retten i Grønland.
Hvis kreditor
ikke
har anmodet om foretagelse af udlæg uden fornyet
anmodning herom, sender retten en udskrift af betalingspåkravet (med
påtegning) til kreditor, jf. det foreslåede § 263 f, stk. 2, 3. pkt.
Kreditor vil senere kunne indgive anmodning om tvangsfuldbyrdelse på
grundlag af betalingspåkravet, men der vil så skulle ske fornyet prøvelse
bl.a. efter retsplejelovens §§ 601-603, og der vil også skulle betales ny
retsafgift.
Det foreslås i
§ 263 f, stk. 2,
at når betalingspåkravet har fået påtegning efter
stk. 1, 1. pkt., har det samme bindende virkning som en dom.
Det betyder, at et betalingspåkrav, der har fået påtegning efter det foreslåede
§ 263 f, stk. 1, 1. pkt., vil have samme bindende virkning (retskraft) som en
dom. Betalingspåkravet vil således hindre, at der senere anlægges retssag
om samme krav, og dette vil gælde for begge parter. Betalingspåkravet vil
endvidere udgøre et særligt retsgrundlag efter 1908-lovens § 1, stk. 2,
således at kravet bringes ind under 20-årig forældelse efter danske lov 5-14-
4. Udenretlige inkassoomkostninger, som er medtaget i betalingspåkravet
og tillagte sagsomkostninger samt renter frem til den dag, hvor retten giver
betalingspåkravet påtegning om, at der ikke er fremkommet indsigelser, vil
også være underlagt 20-årig forældelse efter Danske Lov 5-14-4. Fremtidige
renter vil derimod være underlagt 1908-lovens 5-årige forældelse.
Det foreslås i
§ 263 f, stk. 3,
at skyldneren inden for en frist på 4 uger kan
kræve sagen genoptaget. Anmodning skal fremsættes til Retten i Grønland.
Fremsættes anmodningen til kredsretten, giver kredsretten straks Retten i
Side 26/43
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af retsplejelov for Grønland
Grønland meddelelse herom. Retten i Grønland kan undtagelsesvis
genoptage sagen, hvis anmodning fremsættes senere, men inden 1 år.
Genoptagelse kan betinges af, at skyldneren betaler eller stiller sikkerhed
for de sagsomkostninger, der er pålagt.
Det betyder, at skyldneren vil have mulighed for at få sagen genoptaget efter
tilsvarende regler, som gælder for genoptagelse af en sag, når der er afsagt
udeblivelsesdom, jf. retsplejelovens § 232. Skyldneren vil således have krav
på, at sagen genoptages, hvis anmodning herom fremsættes inden 4 uger
efter, at retten har givet betalingspåkravet påtegning om, at der ikke rettidigt
er fremkommet indsigelser.
Anmodningen skal fremsættes til Retten i Grønland, men hvis skyldneren
fremsætter anmodningen til kredsretten, eksempelvis i forbindelse med en
tvangsfuldbyrdelse af betalingspåkravet, skal kredsretten sørge for straks at
give Retten i Grønland meddelelse herom.
Retten vil kunne betinge genoptagelse af, at skyldneren betaler de
sagsomkostninger, der er pålagt skyldneren, eller stiller sikkerhed for
betalingen, men bortset herfra vil skyldneren have et absolut krav på
genoptagelse, når anmodningen fremsættes inden for 4-ugers fristen.
Sagsomkostningerne omfatter retsafgiften og eventuelle udgifter til
professionel partsrepræsentant i forbindelse med indleveringen af
betalingspåkravet, hvorimod udenretlige inkassoomkostninger ikke er
omfattet.
Indgives anmodningen om genoptagelse senere end 4 uger efter, at retten
har givet betalingspåkravet påtegning om, at der ikke rettidigt er modtaget
indsigelser, vil genoptagelse derimod kun kunne ske undtagelsesvis.
Adgangen til genoptagelse forudsættes administreret på samme måde som
reglen i retsplejelovens § 232 om genoptagelse af udeblivelsesdomme. Der
vil således navnlig kunne tages hensyn til, om det er undskyldeligt, at
anmodningen om genoptagelse ikke er indgivet tidligere.
Det foreslås i
§ 263 f, stk. 4,
at hvis sagen genoptages, annullerer retten
påtegningen efter stk. 1, 1. pkt., og går frem efter § 263 g.
Det betyder, at retsvirkningen af en genoptagelse af sagen er, at påtegningen
efter stk. 1, 1. pkt., annulleres. Betalingspåkravet vil herefter ikke længere
kunne tvangsfuldbyrdes, og et eventuelt allerede foretaget udlæg på
Side 27/43
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af retsplejelov for Grønland
grundlag af betalingspåkravet vil skulle ophæves, jf. herved retsplejelovens
§ 610, nr. 5.
Den videre sagsgang efter en genoptagelse af sagen vil afhænge af, hvad
kreditor har valgt for det tilfælde, at skyldneren fremsætter indsigelser mod
kravet, jf. nærmere den foreslåede § 263 g.
Til § 263 g
Den foreslåede
§ 263 g
indeholder regler om, hvad der skal ske, når
skyldneren rettidigt meddeler retten at have indsigelser mod kreditors krav.
Det foreslås, at hvis der rettidigt fremkommer indsigelser mod kravet, jf.
§ 263 e, og kreditor har anmodet om, at retssagsbehandling indledes uden
indlevering af stævning, jf. § 263 b, stk. 2, nr. 3, iværksætter retten
retssagsbehandling på grundlag af betalingspåkravet, der sidestilles med en
stævning. Har kreditor ikke anmodet om, at retssagsbehandling indledes
uden indlevering af stævning, sendes betalingspåkravet til kreditor, og
skyldneren underrettes herom.
Det betyder, at hvis kreditor har anmodet om, at retssagsbehandling i denne
situation indledes uden indlevering af stævning, skal retten drage omsorg
for, at retssagsbehandling indledes, idet betalingspåkravet sidestilles med en
stævning, jf. det foreslåede § 263 g, 1. pkt.
Da betalingspåkravet allerede er forkyndt, betyder det, at retten pålægger
skyldneren, der nu er at anse som sagsøgt, at svare efter reglerne i
retsplejelovens § 220, og at sagen herefter fortsætter ved Retten i Grønland
som en civil retssag.
Hvis skyldnerens indsigelser mod betalingspåkravet er udførligt begrundet,
vil retten også kunne behandle indsigelserne som et svarskrift og dermed
undlade at pålægge skyldneren/sagsøgte at svare efter reglerne i
retsplejelovens § 220. I givet fald vil retten meddele skyldneren/sagsøgte, at
der nu er indledt retssag, og at de modtagne indsigelser vil blive anset som
sagsøgtes svarskrift, medmindre sagsøgte inden for en nærmere angiven
frist fremkommer med et supplerende svar.
Det bemærkes, at da betalingspåkravet sidestilles med en stævning, anses
retssag for anlagt ved indleveringen af betalingspåkravet til retten. Dette vil
Side 28/43
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af retsplejelov for Grønland
eksempelvis gælde i relation til begyndelsestidspunktet for beregning af
procesrente. Det vil også kunne have betydning i relation til, om en anden
retssag om samme krav mellem samme parter skal afvises (litis pendens).
Hvis den anden retssag er anlagt efter indleveringen af betalingspåkravet til
retten, vil den retssag, der indledes på grundlag af betalingspåkravet, således
blive anset for at være anlagt først.
Hvis kreditor har anmodet om, at retssagsbehandling
ikke
indledes uden
indlevering af stævning, såfremt skyldneren rettidigt fremsætter indsigelser,
vil sagen være slut. Betalingspåkravet skal sendes til kreditor, og både
kreditor og skyldneren skal underrettes om, at der er modtaget indsigelser,
og at sagen er afsluttet, jf. det foreslåede § 263 g, 2. pkt.
Til nr. 2
Retsplejelovens § 598 angår grundlaget for tvangsfuldbyrdelse.
Det foreslås i
§ 598, stk. 1, nr. 1,
efter ”tvangsfuldbyrdes” at indsætte
”betalingspåkrav med påtegning efter § 263 f, stk. 1”.
Det betyder, at betalingspåkrav, der er kontrolleret af Retten i Grønland og
forkyndt for skyldneren, uden at denne rettidigt har fremsat indsigelser mod
kravet, vil kunne tjene som grundlag for tvangsfuldbyrdelse på linje med en
dom, når retten har givet betalingspåkravet påtegning om, at der ikke er
fremkommet indsigelser.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Retsplejelovens § 599 angår fuldbyrdelsesfristen for de forskellige
tvangsfuldbyrdelsesgrundlag nævnt i § 598.
Det foreslås at indsætte et nyt
§ 599, stk. 2,
hvorefter betalingspåkrav med
påtegning efter § 263 f, stk. 1, kan fuldbyrdes straks.
Det betyder, at betalingspåkrav, der er kontrolleret af Retten i Grønland og
forkyndt for skyldneren, uden at denne rettidigt har fremsat indsigelser mod
kravet, vil kunne fuldbyrdes straks efter, at retten har givet
betalingspåkravet påtegning om, at der ikke er fremkommet indsigelser.
Side 29/43
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af retsplejelov for Grønland
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Retsplejelovens § 600 angiver, hvornår anmodning om tvangsfuldbyrdelse
kan indgives.
Det foreslås i
§ 600, stk. 1, 2. pkt.,
at ændre henvisningen til § 599, stk. 6,
til en henvisning til § 599, stk. 7.
Forslaget er en konsekvens af forslaget om at indsætte et nyt § 599, stk. 2,
jf. lovforslagets § 1, nr. 3, hvorved det gældende § 599, stk. 6, bliver § 599,
stk. 7.
Forslaget medfører ingen realitetsændringer.
Til nr. 5
Retsplejelovens § 609 angår fogedrettens prøvelse af indsigelser mod
grundlaget for tvangsfuldbyrdelsen.
Det fremgår af § 609, stk. 3, at indsigelser mod rigtigheden af domme og
kendelser og indsigelser mod indenretlige forlig, som angår rettens
virksomhed, ikke kan gøres gældende under tvangsfuldbyrdelsen.
Det foreslås i
§ 609, stk. 3,
efter ”kendelser” at indsætte ”samt
betalingspåkrav med påtegning efter § 263 f, stk. 1”.
Det betyder, at indsigelser mod rigtigheden af betalingspåkrav med
påtegning efter retsplejelovens § 263 f, stk. 1, som affattet ved lovforslagets
§ 1, nr. 1, ikke vil kunne gøres gældende under tvangsfuldbyrdelsen.
Forslaget er en konsekvens af forslaget om, at betalingspåkrav, der er
kontrolleret af Retten i Grønland og forkyndt for skyldneren, uden at denne
rettidigt har fremsat indsigelser mod kravet, skal have samme bindende
virkning som en dom, når retten har givet betalingspåkravet påtegning om,
at der ikke er fremkommet indsigelser, jf. retsplejelovens § 263 f, stk. 2, som
affattet ved lovforslagets § 1, nr. 1.
Side 30/43
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af retsplejelov for Grønland
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
Retsplejelovens kapitel 55, som har overskriften ”Afgifter i borgerlige
domssager i 1. instans”, angår dels borgerlige domssager, jf. overskriften før
§ 708, dels bevisoptagelse mv., jf. overskriften før § 718.
Det foreslås, at overskriften før § 708 affattes
”Borgerlige domssager og
betalingspåkrav”.
Forslaget indebærer, at retsplejelovens §§ 708-717 vil gælde i sager om
betalingspåkrav, i det omfang reglerne efter deres indhold er relevante, jf.
herved også de foreslåede ændringer af §§ 708 og 715 (lovforslagets § 1, nr.
7-9).
Retsplejelovens § 708 foreslås ændret, så der skal betales samme retsafgift
på 500 kr. for betalingspåkrav som for borgerlige domssager i 1. instans, jf.
lovforslagets § 1, nr. 7.
Retsplejelovens § 709 indebærer, at der alene vil skulle betales én retsafgift
på 500 kr. for et betalingspåkrav, selv om betalingspåkravet indeholder krav
mod flere skyldnere. Det bemærkes, at der foreslås en beløbsgrænse på
100.000 kr. for betalingskrav, og at der derfor ikke ved ét betalingspåkrav
vil kunne kræves mere end 100.000 kr. i alt, jf. den foreslåede § 263 og
bemærkningerne hertil (lovforslagets § 1, nr. 1).
Retsplejelovens
§§
710
og
711
om
adcitationssøgsmål,
interventionssøgsmål og sagsøgtes modkrav til selvstændig dom vil ikke
være relevante for betalingspåkrav.
Retsplejelovens § 712 vil som udgangspunkt ikke være relevant for
betalingspåkrav, men indebærer dog, at hvis et betalingspåkrav fejlagtigt
indleveres til kredsretten, og kredsretten afviser sagen i stedet for at henvise
den til Retten i Grønland, skal der ikke betales retsafgift igen, hvis
betalingspåkravet indleveres til Retten i Grønland inden 3 måneder efter
afvisningen. Et andet formentlig lige så sjældent forekommende tilfælde
kunne være, at sagen afvises som følge af manglende værneting i Grønland,
hvor skyldneren efterfølgende får værneting i Grønland. Er der gået mindre
Side 31/43
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af retsplejelov for Grønland
end 3 måneder efter afvisningen, vil betalingspåkravet kunne indleveres
igen, uden at der skal betales ny retsafgift.
Retsplejelovens § 713 vil ikke være relevant for selve sagen om
betalingspåkrav, men hvis skyldneren fremsætter indsigelser, og kreditor
har anmodet om, at der i så fald indledes retssagsbehandling uden fornyet
anmodning, indebærer retsplejelovens § 713, at hvis sagen efter
indledningen af retssagsbehandling oversendes til behandling ved
Grønlands Forbrugerudvalg, jf. retsplejelovens § 225, stk. 2, og kreditor
herefter hæver sagen, vil den betalte retsafgift for betalingspåkravet kunne
forlanges tilbagebetalt.
Retsplejelovens § 714 indebærer, at hvis en sag om betalingspåkrav efter
kære til Grønlands Landsret hjemvises til Retten i Grønland, skal der ikke
betales ny retsafgift for den fornyede behandling af betalingspåkravet ved
Retten i Grønland.
Retsplejelovens § 715 foreslås ændret, så det fremgår, at afgiftspligten for
betalingspåkrav indtræder, når betalingspåkravet indleveres til retten, jf.
lovforslagets § 1, nr. 9.
Retsplejelovens § 716 om afgiftsfri sager vil ikke være relevant for
betalingspåkrav, og § 717 om fri proces og statstjenestemænd, der anlægger
sag efter ordre, vil næppe heller i praksis få betydning for betalingspåkrav.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 7 og 8
Retsplejelovens § 708 fastsætter, at der for borgerlige domssager i 1. instans
svares en afgift på 500 kr.
Det foreslås i
§ 708
efter ”1. instans” at indsætte ”og betalingspåkrav”.
Det betyder, at der for betalingspåkrav ligesom for borgerlige domssager i
1. instans skal betales en retsafgift på 500 kr.
Afgiftspligten indtræder ved indleveringen af betalingspåkravet til Retten i
Grønland, jf. retsplejelovens § 715, nr. 1, som affattet ved lovforslagets § 1,
nr. 9.
Side 32/43
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af retsplejelov for Grønland
Retten i Grønland vil ikke skulle begynde prøvelsen af betalingspåkravet,
før retsafgiften er betalt.
Betales afgiften ikke efter påkrav, kan retten fastsætte en frist for afgiftens
betaling, og hvis afgiften herefter ikke betales inden fristens udløb, betragtes
anmodningen om behandling af betalingspåkravet som bortfaldet, jf.
retsplejelovens § 737, stk. 1, 2. og 3. pkt., der ikke foreslås ændret.
Det foreslås at indsætte et nyt
§ 708, stk. 2,
hvorefter afgiftspligten
bortfalder, hvis forkyndelse af betalingspåkravet undlades, fordi udlæg er
udelukket efter § 603, stk. 1, eller konkurslovens §§ 16, 16 a, 31 eller 171
eller § 207, stk. 1, og kreditor har anmodet om, at forkyndelse i så fald
undlades, jf. § 263 b, stk. 2, nr. 1.
Det betyder, at afgiftspligten bortfalder, når udlæg er udelukket efter de
nævnte bestemmelser,
og
kreditor i betalingspåkravet har valgt, at
betalingspåkravet i så fald ikke skal forkyndes for skyldneren, sådan at
sagen afsluttes uden stillingtagen til, om kreditors krav er berettiget.
Retsafgiften skal ikke tilbagebetales i andre tilfælde, herunder når
betalingspåkravet afvises på grund af mangler, eller fordi kravet ikke er
begrundet ved sagsfremstillingen, eller når sagen i overensstemmelse med
kreditors valg i betalingspåkravet afsluttes, efter at skyldneren har gjort
indsigelse mod kravet, og dermed uden rettens stillingtagen til, om kravet er
berettiget.
Retsafgiften skal heller ikke betales i tilfælde, hvor Retten i Grønland giver
betalingspåkravet påtegning om, at skyldneren ikke har fremsat indsigelser,
og sender betalingspåkravet til kredsretten med henblik på
tvangsfuldbyrdelse, hvorefter kredsretten nægter at foretage udlæg i medfør
af retsplejelovens § 603, stk. 1, eller konkurslovens §§ 16, 16 a, 31 eller 171
eller § 207, stk. 1, idet udlæg nu – i modsætning til da Retten i Grønland traf
afgørelse om forkyndelse af betalingspåkravet – er udelukket efter en af
disse bestemmelser.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 9
Side 33/43
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af retsplejelov for Grønland
Retsplejelovens § 715 angår afgiftspligtens indtræden.
Det fremgår af retsplejelovens § 715, nr. 1, at afgiftspligten for stævninger
og andre processkrifter af afgiftspligtigt indhold indtræder ved
indleveringen.
Det foreslås i
§ 715, nr. 1,
efter ”stævninger” at indsætte ”betalingspåkrav”.
Forslaget indebærer, at afgiftspligten for betalingspåkrav vil indtræde ved
indleveringen af betalingspåkravet til retten.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 10
Retsplejelovens § 720 angår retsafgiften for fogedforretninger.
Det fremgår af retsplejelovens § 720, stk. 1, nr. 1, at der for udlæg svares en
afgift på 300 kr.
Det foreslås at indsætte et nyt
§ 720, stk. 2,
som fastsætter, at når
tvangsfuldbyrdelse iværksættes på grundlag af et betalingspåkrav i medfør
af § 263 f, stk. 1, 2. pkt., betales ikke afgift efter stk. 1, nr. 1, jf. dog § 722.
Forslaget indebærer, at når skyldneren ikke fremsætter indsigelser mod
betalingspåkravet, og Retten i Grønland i overensstemmelse med kreditors
valg i betalingspåkravet herefter sender betalingspåkravet med påtegning til
kredsretten, sådan at betalingspåkravet sidestilles med en anmodning om
tvangsfuldbyrdelse, jf. retsplejelovens § 263 f, stk. 1, 2. pkt., som affattet
ved lovforslagets § 1, nr. 1, skal der som udgangspunkt ikke betales
retsafgift for udlæg efter retsplejelovens § 720, stk. 1, nr. 1.
Den retsafgift på 500 kr., som efter forslaget skal betales ved indleveringen
af betalingspåkravet, jf. lovforslagets § 1, nr. 7, vil således også dække en
efterfølgende tvangsfuldbyrdelse, når tvangsfuldbyrdelsen i medfør af det
foreslåede § 263 f, stk. 1, 2. pkt., iværksættes uden fornyet anmodning.
I tilfælde, hvor kreditor har valgt at få betalingspåkravet med påtegning
tilbage uden på det tidspunkt at indlede tvangsfuldbyrdelse, vil der
imidlertid, hvis kreditor senere anmoder om udlæg på grundlag af
Side 34/43
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af retsplejelov for Grønland
betalingspåkravet, skulle betales sædvanlig retsafgift på 300 kr. for
anmodningen om udlæg, jf. retsplejelovens § 720, stk. 1, nr. 1.
Der vil endvidere skulle betales retsafgift for udlæg, hvis kreditor senere
end 3 måneder efter, at betalingspåkravet blev indleveret til Retten i
Grønland, fremsætter ny anmodning vedrørende kravet, jf. den foreslåede
henvisning til retsplejelovens § 722.
Det bemærkes i den forbindelse, at oversendelsen af betalingspåkravet
med påtegning fra Retten i Grønland til kredsretten med henblik på
tvangsfuldbyrdelse ikke er en ny anmodning fra kreditor. Når kreditor i
betalingspåkravet har valgt, at tvangsfuldbyrdelse skal iværksættes uden
ny anmodning, hvis skyldneren ikke har indsigelser mod kravet, vil
indleveringen af betalingspåkravet fungere som en anmodning om
tvangsfuldbyrdelse, og tvangsfuldbyrdelsen vil i givet fald skulle ske på
grundlag af denne oprindelige anmodning, uanset om der i mellemtiden
måtte være gået mere end 3 måneder.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Bestemmelsen angår lovens ikrafttræden.
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2025.
Side 35/43
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af retsplejelov for Grønland
2878834_0036.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I retsplejelov for Grønland, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1186 af 18.
september 2023, som ændret ved
lov nr. 1781 af 28. december 2023,
§ 2 i lov nr. 1782 af 28. december
2023, § 4 i lov nr. 1794 af 28.
december 2023 og § 2 i lov nr. 411
af 23. april 2024, foretages
følgende ændringer:
1.
Efter § 262 indsættes i
afsnit III:
»Kapitel 22
Betalingspåkrav
§ 263.
Reglerne i dette kapitel
kan anvendes ved inddrivelse af
forfaldne pengekrav på højst
100.000 kr., når kreditor ikke
forventer, at skyldneren har
indsigelser mod kravet eller vil
gøre modkrav gældende. Renter og
omkostninger medregnes ikke ved
opgørelsen af kravets værdi.
Stk. 2.
Er der angivet flere
skyldnere
i
samme
betalingspåkrav,
anvendes
reglerne i §§ 263 d-263 g for hver
skyldner for sig.
§ 263 a.
Inddrivelsen indledes
ved indlevering af betalingspåkrav
til Retten i Grønland.
§ 262.
---
Side 36/43
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af retsplejelov for Grønland
2878834_0037.png
Stk. 2.
Såfremt kreditor
anmoder om, at udlæg iværksættes
uden fornyet anmodning, jf. § 263
b, stk. 2, nr. 2, er det en betingelse,
at der er værneting i Grønland efter
§ 601, stk. 1 og stk. 2, 1. pkt.
Stk. 3.
Før betalingspåkravet
indleveres til retten, skal der til
skyldneren være sendt et påkrav,
der opfylder betingelserne i stk. 4
og 5, og den frist, der er nævnt i
stk. 5, skal være udløbet,
medmindre overholdelse af disse
bestemmelser vil medføre en
nærliggende risiko for, at
fordringen ellers ikke vil kunne
inddrives.
Stk. 4.
I påkravet skal tydeligt
angives alle oplysninger, som er
nødvendige
for
skyldnerens
bedømmelse af fordringen.
Stk. 5.
I påkravet skal angives
en frist, inden for hvilken
skyldneren kan indfri fordringen,
uden
at
der
foretages
foranstaltninger, hvorved der
påføres skyldneren yderligere
omkostninger. Fristen skal være
mindst 14 dage fra afsendelsen af
påkravet.
§ 263 b.
Betalingspåkravet skal
indeholde
1) parternes navne og adresser,
herunder en adresse, hvortil
meddelelser til kreditor kan
sendes,
2) kreditors krav og
3)
en
beskrivelse
af
baggrunden for kreditors krav.
Side 37/43
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af retsplejelov for Grønland
2878834_0038.png
Stk. 2.
Betalingspåkravet skal
endvidere indeholde oplysning
om,
1) hvorvidt kreditor ønsker
betalingspåkravet forkyndt for
skyldneren, såfremt udlæg er
udelukket efter § 603, stk. 1, eller
konkurslovens §§ 16, 16 a, 31 eller
171 eller § 207, stk. 1,
2) hvorvidt kreditor ønsker, at
udlæg iværksættes uden fornyet
anmodning fra kreditor, såfremt
skyldneren
ikke
fremsætter
indsigelser, og
3) hvorvidt kreditor ønsker, at
retssagsbehandling indledes på
grundlag af betalingspåkravet
uden indlevering af stævning,
såfremt skyldneren fremsætter
indsigelser.
Stk. 3.
Domstolsstyrelsen kan
fastsætte nærmere regler om
betalingspåkravets udformning,
herunder om anvendelse af særlige
blanketter og om indlevering af
kopier af betalingspåkravet.
Stk. 4.
Retten i Grønland
vejleder om udfyldning af
blanketter.
§ 263
c.
Opfylder
betalingspåkravet ikke kravene i
§§ 263-263 b, afvises sagen ved en
beslutning, der meddeles kreditor.
Det samme gælder, hvis kreditors
krav ikke findes begrundet ved
sagsfremstillingen. Efter kreditors
anmodning skal afgørelsen om
afvisning begrundes.
Side 38/43
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af retsplejelov for Grønland
2878834_0039.png
Stk. 2.
Retten kan give kreditor
en frist til at afhjælpe mangler som
nævnt i stk. 1.
Stk. 3.
Retten træffer afgørelse
om betaling af sagsomkostninger
og
giver
betalingspåkravet
påtegning herom.
§ 263 d.
Retten sørger for, at
betalingspåkravet vedhæftet den i
stk. 2 nævnte vejledning bliver
forkyndt
for
skyldneren,
medmindre udlæg er udelukket
efter § 603, stk. 1, eller
konkurslovens §§ 16, 16 a, 31 eller
171 eller § 207, stk. 1, og kreditor
har anmodet om, at forkyndelse i
så fald undlades, jf. § 263 b, stk. 2,
nr. 1.
Stk. 2.
Domstolsstyrelsen
udarbejder en vejledning til
skyldneren om retsvirkningerne af
betalingspåkravet og om, hvad
skyldneren bør foretage sig til
varetagelse af sine interesser.
§ 263 e.
Har
skyldneren
indsigelser mod kravet, skal
skyldneren skriftligt give retten
meddelelse herom inden 4 uger fra
forkyndelsen af betalingspåkravet.
§ 263 f.
Fremkommer der ikke
rettidigt indsigelser mod kravet, jf.
§ 263 e,
giver
retten
betalingspåkravet
påtegning
herom og underretter parterne.
Såfremt kreditor har anmodet om
foretagelse af udlæg uden fornyet
anmodning, jf. § 263 b, stk. 2, nr.
Side 39/43
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af retsplejelov for Grønland
2878834_0040.png
2, sender retten betalingspåkravet
til
kredsretten,
og
betalingspåkravet sidestilles med
en
anmodning
om
tvangsfuldbyrdelse.
Såfremt
kreditor ikke har anmodet om
foretagelse af udlæg uden fornyet
anmodning, sender retten udskrift
af betalingspåkravet til kreditor.
Stk. 2.
Når betalingspåkravet
har fået påtegning efter stk. 1, 1.
pkt., har det samme bindende
virkning som en dom.
Stk. 3.
Skyldneren kan inden
for en frist på 4 uger kræve sagen
genoptaget. Anmodning skal
fremsættes til Retten i Grønland.
Fremsættes
anmodningen
til
kredsretten, giver kredsretten
straks
Retten
i
Grønland
meddelelse herom. Retten i
Grønland kan undtagelsesvis
genoptage sagen, hvis anmodning
fremsættes senere, men inden 1 år.
Genoptagelse kan betinges af, at
skyldneren betaler eller stiller
sikkerhed
for
de
sagsomkostninger, der er pålagt.
Stk. 4.
Genoptages sagen,
annullerer retten påtegningen efter
stk. 1, 1. pkt., og går frem efter
§ 263 g.
§ 263 g.
Fremkommer der
rettidigt indsigelser mod kravet, jf.
§ 263 e, og har kreditor anmodet
om, at retssagsbehandling indledes
uden indlevering af stævning, jf.
§ 263 b, stk. 2, nr. 3, iværksætter
retten
retssagsbehandling
Side 40/43
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af retsplejelov for Grønland
2878834_0041.png
grundlag af betalingspåkravet, der
sidestilles med en stævning. Har
kreditor ikke anmodet om, at
retssagsbehandling indledes uden
indlevering af stævning, sendes
betalingspåkravet til kreditor, og
skyldneren underrettes herom.«
§ 598.
Tvangsfuldbyrdelse kan ske
på grundlag af
1) domme og beslutninger afsagt
eller truffet af domstole eller andre
myndigheder i Grønland, hvis
afgørelse efter lovgivningen kan
tvangsfuldbyrdes,
2-9) ---
Stk. 2-6.
---
§ 599.
---
Stk. 1. ---
Stk. 2.
Beslutninger kan
fuldbyrdes straks, medmindre andet
er bestemt i beslutningen.
Stk. 3.
De forlig, der er nævnt i §
598, stk. 1, nr. 2, kan fuldbyrdes, når
kravet er forfaldet, medmindre andet
er bestemt i forliget.
Stk. 4-6. ---
2.
I
§ 598, stk. 1, nr. 1,
indsættes
efter
»tvangsfuldbyrdes,«:
»betalingspåkrav med påtegning
efter § 263 f, stk. 1,«.
3.
I
§ 599
indsættes efter stk. 2 som
nyt stykke:
»Stk. 3.
Betalingspåkrav med
påtegning efter § 263 f, stk. 1, kan
fuldbyrdes straks.«
Stk. 3-6 bliver herefter stk. 4-7.
§
600.
Anmodning
om
tvangsfuldbyrdelse
kan
først
indgives efter udløbet af de frister,
der er nævnt i § 599. For krav
4.
I
§ 600, stk. 1, 2. pkt.,
ændres
omfattet af § 599, stk. 6, kan »stk. 6« til: »stk. 7«.
anmodning tidligst indgives dagen
efter
sidste
rettidige
indbetalingsdag.
Stk. 2. ---
Side 41/43
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af retsplejelov for Grønland
2878834_0042.png
§ 609.
---
Stk. 2. ---
Stk.
3.
Indsigelser
mod
rigtigheden af domme og kendelser
og indsigelser mod indenretlige
forlig,
som
angår
rettens
virksomhed, kan ikke gøres
gældende
under
tvangsfuldbyrdelsen.
5.
I
§ 609, stk. 3,
indsættes efter
»kendelser«:
»samt
betalingspåkrav med påtegning
efter § 263 f, stk. 1,«.
Kapitel 55
Afgifter i borgerlige domssager i 1.
instans
Borgerlige domssager
6.
Overskriften før § 708 affattes
således:
»Borgerlige domssager og
betalingspåkrav«
§ 708.
For borgerlige domssager i 1.
7.
I
§ 708
indsættes efter »1.
instans svares en afgift på 500 kr.
instans«: »og betalingspåkrav«.
§ 708.
---
8.
I
§ 708
indsættes som
stk. 2:
»Stk.
2.
Afgiftspligten
bortfalder, hvis forkyndelse af
betalingspåkravet undlades, fordi
udlæg er udelukket efter § 603,
stk. 1, eller konkurslovens §§ 16,
16 a, 31 eller 171 eller § 207, stk.
1, og kreditor har anmodet om, at
forkyndelse i så fald undlades, jf.
§ 263 b, stk. 2, nr. 1.«
§ 715.
Afgiftspligten indtræder
9.
I
§ 715, nr. 1,
indsættes efter
1) for stævninger og andre »stævninger«:
»,
processkrifter af afgiftspligtigt betalingspåkrav«.
indhold: ved indleveringen,
2-3) ---
10.
I
§ 720
indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
§ 720.
---
Side 42/43
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af retsplejelov for Grønland
2878834_0043.png
Stk. 2.
Anmoder en kreditor
samtidig om udlæg på grundlag af
udpantningsret hos samme skyldner
for flere krav, svares én afgift.
Stk. 3.
Anmoder en kreditor om
udlæg eller arrest for samme krav
hos flere skyldnere, svares der afgift
for hver skyldner. Dette gælder dog
ikke, hvis skyldnerne er samlevende
ægtefæller, eller hvor begæringen
vedrører fast ejendom, som tilhører
skyldnerne i forening.
Stk. 4.
Afgiftspligten bortfalder,
hvis fogedretten efter § 603, stk. 1,
afviser at foretage udlægsforretning,
eller hvis forretningen afvises efter
konkurslovens §§ 16, 16 a, 31 og
171 og § 207, stk. 1.
»Stk. 2.
Når tvangsfuldbyrdelse
iværksættes på grundlag af et
betalingspåkrav i medfør af § 263
f, stk. 1, 2. pkt., betales ikke afgift
efter stk. 1, nr. 1, jf. dog § 722.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
Side 43/43