Grønlandsudvalget 2023-24
GRU Alm.del Bilag 22
Offentligt
2817186_0001.png
Rigsombudsmanden
i Grønland
Nuuk, 30. januar 2024
Orientering nr. 2/2024
Den 22. januar 2024 offentliggjorde Departementet for Finanser og Skatter den halvårlige rapport fra
Økonomisk Råd.
I rapporten anføres det, at øget produktivitet er afgørende for fortsat udvikling af velstanden i Grønland.
Det kræver bl.a. et højere uddannelsesniveau og en mere effektiv udnyttelse af arbejdskraft og kapital ved
omstilling fra fiskeriet og den offentlige sektor til andre sektorer. Rapporten gør endvidere opmærksom
på, at erfaringerne med erhvervsstøtte ikke er gode, idet støtten ikke i tilstrækkeligt omfang har bidraget
til en udvikling af en bredere erhvervsstruktur og øget produktivitet.
Mht. konjunkturudviklingen gør rapporten opmærksom på, at der efter en række gunstige år er udsigt til
en opbremsning i væksten og en moderat stigende inflation. Det skyldes bl.a., at økonomien er præget af
høj beskæftigelse og rekordlav arbejdsløshed. De seneste års vækst har bl.a. været båret af
udefrakommende arbejdskraft, og udfordringen med fortsat at sikre tilstrækkelig arbejdskraft er en stor
udfordring for den økonomiske politik.
Halvårlig rapport fra Økonomisk Råd
Den kritiske journalistik på KNR er udfordret
Året startede med, at KNR måtte meddele, at der fortsat bliver produceret færre nyheder. Det sker på
baggrund af vedvarende udfordringer med at rekruttere grønlandske journalister. I en artikel den 25.
januar 2023, refererer KNR til en pressemeddelelse som det grønlandske journalistforbund (TP) netop
havde udsendt. Her beskriver TP situationen på KNR's nyhedsafdeling.
Aktuelt mangler radioavisen fem grønlandske journalister, og der er således kun to grønlandske
journalister tilbage. Hvis bare den ene af dem siger op, havner KNR ifølge TP i en katastrofal situation.
TP udtaler:
”Befolkningen i vores land har krav på velbearbejdede og kritiske nyheder, nu betaler de prisen. Den fjerde
statsmagt er udmagret, og KNR kan ikke løfte sit public service-ansvar længere”
og fortsætter:
”Nu hvor politikerne går
ind for selvstændighed, har der aldrig været så meget brug for grønlandske journalister”.
TP peger på højere løn som en del af løsningen og på den markant lønforskel, der er på at arbejde som
journalist ved KNR og som kommunikationsmedarbejder i selvstyret.
Krisen startede foråret 2022, og i foråret 2023 trak daværende Naalakkersuisoq for Uddannelse, Kultur,
Idræt og Kirke, Peter Olsen (IA) sig fra posten som Naalakkersuisoq efter, at Demokraatit havde stillet
et mistillidsvotum for hans håndtering af spørgsmålet om at afhjælpe manglen på grønlandsksprogede
journalister på KNR.
Indaleeqqap Aqq. 3
Postboks 1030, 3900 Nuuk
www.rigsombudsmanden.gl
Telefon: +299 32 10 01
E-mail: [email protected]
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 22: Rigsombudsmandens halvårlig rapport fra Økonomisk Råd - orientering nr. 2/2024
2817186_0002.png
Overgangsstrategi for turismeområdet 2023 - 2024
Naalakkersuisut fremlagde den 26. januar 2024 sin nationale turismestrategi under overskriften
”Overgangstrategi på turismeområdet 2023-2024”.
Overgangsstrategien skal ses som en trædesten frem mod
en 10-årig turismesektorplan for perioden 2025 – 2035.
Med den fremlagte overgangsstrategi er det Naalakkersuisuts mål at sikre, at de grundlæggende forhold,
der følger med de nye lufthavne og med krydstogtsturismen, er på plads. Det er afgørende for
Naalakkersuisut, at væksten kommer alle landets borgere til gavn, og at den øgede turisme ikke presser
naturen og lokalsamfundene over evne. Overgangsstrategien arbejder med tre strategiske fokusområder:
1. Rammebetingelser
2. Modtagerapparat
3. Kompetenceudvikling
Ny socialpakke offentliggjort
Naalakkersuisut igangsatte i november 2023 et arbejde med en samlet pakke med socialkompenserende
tiltag, der særligt skulle have fokus på børnefamilierne og forbedringer af deres livskvalitet.
Første del af pakken blev gennemført allerede før jul og betød et ekstraordinært børnetilskud på 1.000
kr. pr. barn i december 2023. Den 12. januar 2024 præsenterede Naalakkersuisut anden del af
socialpakken, som indeholder en ophævelse af sukkerafgiften og en forhøjelse af grænserne for aftrapning
af boligsikringen.
Naalakkersuisoq for Finanser og Skatter Erik Jensen (S) udtaler:
”Denne beslutning er en vigtig milepæl i vores
bestræbelser på at styrke velfærden og forbedre livet for alle her i landet. Vi fortsætter denne indsats inden for alle områder.
Det er mit håb, at også den kommende skattereform vil fortsætte indsatsen”.
De budgetterede udgifter til den samlede socialpakke ligger på omkring 24,5 mio. kr.
Tusass får aftale på Pituffik Space Base
Inussuk A/S, der i oktober 2023 overtog servicekontrakten på Pituffik Space Base, har indgået en aftale
med det nationale grønlandske teleselskab Tusass om forsyning af mobiltelefoni, internet, radio og TV
til basen. Aftalen sikrer midlertidig satellitforsyning til basen via OneWeb, og medio 2024 vil Tusass og
Inussuk A/S i fællesskab opføre en GreenSat satellitjordstation.
Aftalen, der løber frem til 2033, er kommet i stand efter, at der for et års tid siden opstod tvivl om,
hvorvidt Tusass fortsat skulle servicere basen. Aftalen er i tråd med ambitionen fra Inussuk A/S om at
anvende grønlandske leverandører til basen. Administrerende direktør Jeppe Bloch Steffensen i Inussuk
A/S udtaler således bl.a., at: ”Det
er værdifuldt, at vi i denne aftale med Tusass har fået en troværdig grønlandsk
leverandør med mange års erfaring i at levere teletjenester under de ekstreme arktiske betingelser i Pituffik, og at vi kan
regne med, at Tusass vil prioritere det løbende vedligehold af basens teleforsyning og sikre hurtigst mulig fejlretning hvis der
opstår tekniske problemer.”
Indaleeqqap Aqq. 3
Postboks 1030, 3900 Nuuk
www.rigsombudsmanden.gl
Telefon: +299 32 10 01
E-mail: [email protected]
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 22: Rigsombudsmandens halvårlig rapport fra Økonomisk Råd - orientering nr. 2/2024
2817186_0003.png
Forsvarsforlig – delaftale med fokus på Arktis og Nordatlanten
Den 18. januar 2024 indgik regeringen og forligspartierne i Folketinget den første delaftale under
forsvarsforliget 2024-2033 (se bilag). Naalakkersuisut har været inddraget i de dele af aftalen, der vedrører
Grønland, og der er enighed om fortsat inddragelse i det
fremadrettede forligsarbejde mv.
Aftalen indebærer bl.a., at
man viderefører arbejdet med at anskaffe to langtrækkende droner, som blev
besluttet i regi af Arktis-kapacitetspakke fra 2022. Endvidere fremgår det aftalen, at aftaleparterne er ”klar
til at understøtte den positive søgning til Arktisk Basisuddannelse i Grønland, herunder om muligt og relevant med et
styrket optag på uddannelsen, samt undersøge udviklingspotentialet for ordningen med Grønlandsvogtere. Begge dele under
inddragelse af Naalakkersuisut.”
I forlængelse af aftalen har Naalakkersuisoq for Selvstændighed og Udenrigsanliggender, Vivian
Motzfeldt (Siumut) udsendt en pressemeddelelse, hvori hun udtaler sig positivt om forhandlingerne og
forventningerne til kommende drøftelser og tilføjer: ”Det
er for mig altafgørende, at opgaven med at styrke
forsvaret af og sikkerheden i Grønland også kommer den grønlandske befolkning til gode.”
Til Sermitsiaq.AG udtrykker medlem af Folketinget Aaja Chemnitz (IA) imidlertid utilfredshed med
forløbet af forhandlingerne. Hun siger bl.a. følgende: ”I
regeringsgrundlaget i Danmark står der, at de grønlandske
partier skal inddrages i forsvarsforligsforhandlinger. I praksis er det desværre ikke tilfældet, at vi deltager i alle forhandlinger.
Det svarer til at invitere os til familiefesten og sætte Grønland ved børnebordet.”
Og fortsætter: ”Naalakkersuisut
og
Inatsisartut er vigtigst at inddrage, men de sidder ikke med i de løbende forhandlingerne med de danske partier. Derfor
præsenteres Naalakkersuisut, Inatsisartut og de grønlandske folketingsmedlemmer for aftalen, når den stort set er klappet
af mellem danske partier. Det er er på ingen måder tilfredsstillende, hvis du spørger mig.”
Indaleeqqap Aqq. 3
Postboks 1030, 3900 Nuuk
www.rigsombudsmanden.gl
Telefon: +299 32 10 01
E-mail: [email protected]