Udvalget for Forretningsordenen 2023-24, Granskningsudvalget 2023-24
UFO Alm.del Bilag 14, GRA Alm.del Bilag 5
Offentligt
2783797_0001.png
Beslutningsforslag nr.
B 1212
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Udvalget for Forretningsordenen den xx. november 2023
Udkast til Betænkning og indstilling
vedrørende
Granskningsudvalgets behandling af FE-sagen
1.
Baggrund
Granskningsudvalget har i medfør af forretningsordenens §
64, stk. 1, i brev af 20. november 2023 indstillet til Udvalget
for Forretningsordenen, at udvalget i medfør af forretnings-
ordenens § 65, stk. 2, tager de fornødne skridt til, at spørgs-
målet om en iværksættelse af en egentlig undersøgelse af
FE-sagen i form af en granskningskommission forhandles af
Folketinget.
2.
Granskningsudvalgets behandling af sagen
kommissorium eller en fast plan for gennemførelsen, dog
er det naturligvis ikke udelukket, at Granskningsudvalget
vil kunne sammenfatte en beskrivelse af undersøgelsens
genstand og en plan for gennemførelsen som en form for
arbejdsdokumenter til brug for arbejdet.«
Granskningsudvalget blev på sit møde den 8. november
2023 enige om, at sagens karakter gjorde, at Gransknings-
udvalget ikke ville kunne få yderligere afklaring af sagen
gennem de almindelige parlamentariske værktøjer, som ud-
valget råder over i en forundersøgelse.
I forlængelse heraf fandt udvalget derfor ikke anledning til
iværksættelse af en egentlig forundersøgelse.
Underudvalg
Det følger af forretningsordenens § 62, stk. 1, at Gransk-
ningsudvalget indleder en undersøgelse af en sag med en
forundersøgelse, når den støttes af medlemmer af Gransk-
ningsudvalget, som repræsenterer en eller flere folketings-
grupper, der tilsammen udgør mindst en tredjedel af Folke-
tingets medlemmer.
Det følger af forretningsordenens § 62, stk. 2, at »til oplys-
ning af en sag som led i en forundersøgelse kan Gransk-
ningsudvalget stille spørgsmål til ministre til skriftlig besva-
relse eller til mundtlig besvarelse under et samråd i et møde
i Granskningsudvalget efter reglerne i § 8, stk. 6.«
Der er således ikke i reglerne fastsat bestemte krav til gen-
nemførelsen af en forundersøgelse. Af bemærkningerne til
bestemmelsen fremgår det, at »[d]et er forventningen, at
en forundersøgelse vil være en dynamisk størrelse, således
forstået, at Granskningsudvalget løbende vil kunne tilpasse
forundersøgelsens sigte og midler, efterhånden som forun-
dersøgelsen skrider frem. Det forventes af samme grund
ikke, at der vil skulle udarbejdes et formelt opdrag eller
Granskningsudvalget nedsatte på mødet den 8. november
2023 et underudvalg bestående af Socialistisk Folkepartis,
Danmarksdemokraternes, Liberal Alliances, Det Konserva-
tive Folkepartis, Enhedslistens, Radikale Venstres, Dansk
Folkepartis, Alternativets og Nye Borgerliges medlemmer af
Granskningsudvalget.
Underudvalget fik til opgave at udarbejde et udkast til
betænkning og indstilling fra Granskningsudvalget til Ud-
valget for Forretningsordenen om Granskningsudvalgets be-
handling af FE-sagen.
Udkastet har været sendt i skriftlig godkendelsesprocedure i
Granskningsudvalget.
3.
Granskningsudvalgets konklusioner
Granskningsudvalget drøftede på sit møde den 8. november
2023 forslag til en undersøgelse af statsministerens og den
forrige regerings ansvar for at have igangsat de nu opgivne
straffesager mod Claus Hjort Frederiksen og Lars Findsen.
Et
flertal
i Granskningsudvalget bestående af Socialdemo-
kratiets, Venstres og Moderaternes medlemmer af udvalget
modsætter sig, at der nedsættes en granskningskommission
til undersøgelse af FE-sagen og indstiller, at undersøgelsen
DokumentId
Journalnummer
GRA, Alm.del - 2023-24 - Bilag 5: Udkast til betænkning og indstilling om Granskningsudvalgets behandling af FE-sagen og indstilling til Udvalget for Forretningsordenen herom.
2783797_0002.png
2
fortsætter i de allerede fastlagte rammer under den nesatte
undersøgelseskommission om FE-sagen.
Et
mindretal
i Granskningsudvalget bestående af Socia-
listisk Folkepartis, Danmarksdemokraternes, Liberal Allian-
ces, Det Konservative Folkepartis, Enhedslistens, Radikale
Venstres, Dansk Folkepartis og Alternativets medlemmer af
udvalget, der samlet set repræsenterer mere end en tredjedel
af Folketingets medlemmer indstiller, at der nedsættes en
granskningskommission til undersøgelse af FE-sagen.
Politiske bemærkninger
Socialdemokratiets, Venstres og Moderaternes medlem-
mer af Granskningsudvalget støtter, at der iværksættes en
grundig kommisionsundersøgelse angående straffesagerne
mod Lars Findsen og Claus Hjort Frederiksen. Flertallet har
tillid til, at tre uvildige landsdommere kan forestå undersø-
gelsen af, om der er varetaget usaglige hensyn i forbindelse
med de centrale beslutninger om iværksættelse og tilrette-
læggelse af efterforskningen og retsforfølgningen. Henset
til, at helt særlige omstændigheder gør sig gældende i for-
bindelse med en undersøgelse vedrørende efterretningstjene-
sternes forhold, herunder navnlig i relation til beskyttelse af
klassificerede oplysninger, mener Socialdemokratiet, Venst-
re og Moderaterne, at undersøgelsen i lighed med den igang-
værende FE-kommission ikke bør forankres i Gransknings-
udvalget, som ikke håndterer klassificerede oplysninger.
Socialistisk Folkepartis medlem af Granskningsudvalget har
tillid til myndighederne, og at anklagemyndigheden kun rej-
ser de sager, den kan vinde, ligesom SF også har respekt
for, at efterretningstjenesternes arbejde ikke bare kan lægges
offentligt frem. FE-sagen har givet anledning til mange spe-
kulationer og massiv omtale, og dette risikerer i sig selv
at skade tilliden til myndighederne. På den baggrund finder
SF, at det er vigtigt at få undersøgt sagen nærmere, sådan
at vi får solide konklusioner at stå på, fremfor de mange
spekulationer som florerer i den offentlige debat.
Granskningsudvalget har i brev af 20. november 2023 på
denne baggrund i medfør af forretningsordenens § 64, stk.
1, 2. pkt., indstillet til Udvalget for Forretningsordenen, at
udvalget i medfør af forretningsordenens § 65, stk. 2, tager
de fornødne skridt til, at spørgsmålet om en iværksættelse
af en egentlig undersøgelse i form af en granskningskom-
mission forhandles af Folketinget. Granskningsudvalget har
med brevet fremsendt nærværende udkast til betænkning og
indstilling.
4.
Udvalget for Forretningsordens behandling af sagen
Udvalget for Forretningsordenen har behandlet sagen i
[ .. ] møde.
Udvalget konstaterer, at et enigt Granskningsudvalg ikke
har fundet anledning til en egentlig forundersøgelse, da
Granskningsudvalget ikke har fundet, at sagens karakter
gjorde, at Granskningsudvalget ikke ville kunne få yderlige-
re afklaring af sagen gennem de almindelige parlamentari-
ske værktøjer, som udvalget råder over i en forundersøgelse.
Det følger af forretningsordenens § 64, stk. 1 og § 65, stk.
2, at Folketinget forelægges spørgsmålet om iværksættelse
af en egentlig undersøgelse og formen herfor, såfremt der
efter en forundersøgelse er et mindretal i Granskningsudval-
get, som udgør mindst en tredjedel af Folketingets medlem-
mer, der ønsker at iværksætte en egentlig undersøgelse, men
samtidig et mindretal af mindst samme størrelse, der mod-
sætter sig.
Det følger af forretningsordenens § 64, stk. 1, 2. pkt., at
Granskningsudvalget i en situation, hvor der er det fornødne
mindretal, der ønsker en egentlig undersøgelse iværksat, og
et tilsvarende mindretal, der modsætter sig dette, indstiller
til Udvalget for Forretningsordenen, at sagen forhandles i
Folketinget.
Granskningsudvalget er med sit brev af 20. november
2023 fremkommet med en sådan indstilling. Det følger
af forretningsordenens § 65, stk. 2, at Udvalget for Forret-
ningsordenen på grundlag af en indstilling fra Gransknings-
udvalget i medfør af § 64, stk. 1, 2. pkt., tager de fornødne
skridt til, at spørgsmålet om en egentlig undersøgelse i form
af en granskningskommission forhandles i Folketinget.
Det er udvalgets opfattelse, at det med forretningsorde-
nens § 65, stk. 2, er tilsigtet, at der skal ske en forhandling
i Folketinget af spørgsmål om iværksættelsen af en undersø-
gelse i § 65, stk. 1, når Granskningsudvalget har afgivet
indstilling herom i medfør af § 64, stk. 1, 2. pkt.
Det er udvalgets opfattelse, at reglerne således tilsigter,
at udvalget tager de fornødne skridt til en sådan forhand-
ling i Folketinget, uanset om der ikke måtte være et flertal
i udvalget, der støtter iværksættelse af en undersøgelse i
form af en granskningskommission. Der henvises i den for-
bindelse til betænkning og indstilling nr. B 287 om forslag
til folketingsbeslutning om ændring af forretningsorden for
Folketinget, folketingsåret 2020-21.
Udvalget bemærker, at der ikke i § 65, stk. 2, er taget
endelig stilling til formen for Folketingets forhandling om
iværksættelse af en undersøgelse. I bemærkningerne til be-
stemmelsen anføres om dette spørgsmål:
»Den mest nærliggende form, hvori sagen kan bringes til
forhandling i Folketinget, vil være et beslutningsforslag, der
fremkommer som indstilling fra Udvalget for Forretnings-
ordenen. Et sådant beslutningsforslag vil skulle undergives
to behandlinger i Folketinget efter tilsvarende regler, som
gælder for lovforslags 2. og 3. behandling, jf. forretnings-
ordenens § 17, stk. 1, 5. pkt. Imellem de to behandlinger vil
sagen, hvis der konkret er ønske herom, kunne undergives
fornyet udvalgsbehandling, hvor der bl.a. vil kunne stilles
ændringsforslag.«
Det forudsættes, at spørgsmålet i givet fald endeligt afgø-
res af Folketinget som helhed.
GRA, Alm.del - 2023-24 - Bilag 5: Udkast til betænkning og indstilling om Granskningsudvalgets behandling af FE-sagen og indstilling til Udvalget for Forretningsordenen herom.
2783797_0003.png
3
Herefter fremsætter udvalget nedenstående forslag til folke-
tingsbeslutning.
Forslag til folketingsbeslutning
om iværksættelse af en granskningskommission om FE­
sagen
Folketinget nedsætter i medfør af § 1 a, stk. 1, i lov om un-
dersøgelseskommissioner og granskningskommissioner en
granskningskommission om FE-sagen.
Bemærkninger til forslaget
Folketinget nedsætter en granskningskommission om FE-
sagen.
Granskningskommissionen har efter § 4, stk. 2, i lov
om undersøgelseskommissioner og granskningskommissio-
ner til opgave at undersøge og redegøre for det samlede
begivenhedsforløb i den såkaldte FE-sag.
Undersøgelsen og redegørelsen skal omfatte baggrunden
for og processen omkring hjemsendelsen af FE’s ledelse og
de faktiske omstændigheder, herunder den forudgående kon-
takt, der måtte have været til FE-ledelsen, før beslutningen
om hjemsendelse blev truffet, samt eventuelle kontakter af
politisk karakter til partier udenfor regeringen, som den da-
værende regering (en eller flere af dens ministre) måtte have
haft i anledning af tilsynssagen forud for hjemsendelsen af
FE’s ledelse. Den skal herudover omfatte de beslutningspro-
cesser og grundlaget herfor, som knytter sig til initiativet,
tilrettelæggelsen og gennemførelsen af efterforskningen og
retsforfølgningen samt påtaleopgivelserne af straffesagerne
mod Lars Findsen, Claus Hjort Frederiksen og tre nuværen-
de og tidligere medarbejdere fra PET og FE, herunder en
63-årig tidligere PET-ansat.
Undersøgelsen og redegørelsen skal omfatte alle tiltag og
alle beslutninger i FE-sagen og klarlægge det samlede for-
løb frem mod iværksættelsen af efterforskning i bredeste
forstand rettet mod ovennævnte personer. Undersøgelsen
skal herunder klarlægge baggrunden for og initiativet til
iværksættelsen og opretholdelsen af de processuelle tvangs-
indgreb såsom telefonaflytning, rumaflytning, anholdelse,
varetægtsfængsling m.v.
Særligt for så vidt angår Lars Findsen, den 63-årige tid-
ligere PET-ansatte og Claus Hjort Frederiksen skal gransk-
ningskommissionen undersøge og redegøre for omstændig-
hederne ved og baggrunden for de plea bargaining-arrange-
menter, der blev indgået, forsøgt indgået eller overvejet af
myndighederne.
Granskningskommissionen skal endvidere undersøge og
redegøre for omstændighederne og grundlaget for den ind-
dragelse, orientering og rådgivning af ministre, som fandt
sted i forløbet.
Alle relevante myndigheders og ministres involvering i
beslutningsprocesserne skal således omfattes af undersøgel-
sen og redegørelsen.
Granskningskommissionen skal tillige undersøge og rede-
gøre for beslutningsprocesserne bag de oplysninger og drøf-
telser, som regeringen, dens ministre eller myndigheder har
givet og/eller haft med medlemmer af Folketinget gennem
hele forløbet.
Granskningskommissionen skal i det hele ved klarlæggel-
sen af ovenstående søge at fastlægge, hvilke personer der
var orienteret om eller involveret i forløbet og tog initiativ
til samt bistod eller på anden vis medvirkede ved hver enkelt
beslutning, der blev truffet. Det skal således i videst muligt
omfang afdækkes, hvem der traf hvilke beslutninger, hvor-
når og på hvilket grundlag.
På baggrund af den beskrevne undersøgelse og redegørel-
se, som således skal være en fuld faktuel klarlægning af
den samlede FE-sag fra hjemsendelsen af FE’s ledelse, skal
granskningskommissionen efter § 4, stk. 4, i lov om under-
søgelseskommissioner og granskningskommissioner foreta-
ge retlige vurderinger til belysning af, om der foreligger
grundlag for, at det offentlige bør søge nogen draget til
ansvar.
Fremkommer der i forbindelse med kommissionens un-
dersøgelse andre forhold, som er af en sådan karakter, at de
ud fra kommissoriet må anses for nærliggende at undersøge,
men som ikke umiddelbart skønnes at være omfattet af kom-
missoriet, kan granskningskommissionen rette henvendelse
til Granskningsudvalget med henblik på en drøftelse heraf.
Granskningskommissionen kan afhøre vidner efter de
sædvanlige regler i lov om undersøgelseskommissioner og
granskningskommissioner.
Møder i granskningskommissionen foregår efter § 30 i
lov om undersøgelseskommissioner og granskningskommis-
sioner, hvorefter dørene kan lukkes, hvis dette er påkrævet
af hensyn til bl.a. statens forhold til fremmede magter. Det
bemærkes, at granskningskommissionen forventes at kunne
indrette sig i overensstemmelse med de kendelser, der er af-
sagt af Højesteret i de af undersøgelsen omfattede personers
straffesager.
Kommissionen afgiver en beretning om sin undersøgelse,
der offentliggøres, idet dele af beretningen dog vil kunne
undtages fra offentliggørelse under henvisning til karakteren
af beretningsdelen, herunder hensynet til oplysningers for-
trolige og klassificerede karakter.
GRA, Alm.del - 2023-24 - Bilag 5: Udkast til betænkning og indstilling om Granskningsudvalgets behandling af FE-sagen og indstilling til Udvalget for Forretningsordenen herom.
2783797_0004.png
4
Søren Gade (V)
fmd.
Leif Lahn Jensen (S)
nfmd.
Jeppe Søe (M) Karsten Hønge (SF) Karina Adsbøl (DD)
Annette Lind (S) Benny Engelbrecht (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Jens Joel (S) Lea Wermelin (S)
Mogens Jensen (S) Lars Christian Lilleholt (V) Morten Dahlin (V) Henrik Frandsen (M) Peter Skaarup (DD)
Lise Bech (DD) Ole Birk Olesen (LA) Mai Mercado (KF) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Trine Pertou Mach (EL)
Helene Liliendahl Brydensholt (ALT)
Radikale Venstre, Dansk Folkeparti, Nye Borgerlige, Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
15
15
14
14
10
9
7
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
5
3
1
1
1
1
3