Granskningsudvalget 2023-24
GRA Alm.del Bilag 3
Offentligt
Forslag fra SF, DD, LA, KF, EL, RV, DF, ALT og NB
KOMMISSORIUM FOR GRANSKNINGSKOMMISSION
Granskningskommissionen har efter § 4, stk. 2, i lov om undersøgelseskommissioner og
granskningskommissioner til opgave at undersøge og redegøre for det samlede begivenhedsforløb
i den såkaldte FE-sag.
Undersøgelsen og redegørelsen skal omfatte baggrunden for og processen omkring
hjemsendelsen af FE’s ledelse og de faktiske omstændigheder, herunder den forudgående
kontakt, der måtte have været til FE-ledelsen før beslutningen om hjemsendelse blev truffet samt
eventuelle kontakter af politisk karakter til partier uden for regeringen, som den daværende
regering (en eller flere af dens ministre) måtte have haft i anledning af tilsynssagen forud for
hjemsendelsen af FE’s ledelse. Den skal herudover omfatte de beslutningsprocesser og
grundlaget herfor, som knytter sig til initiativet, tilrettelæggelsen og gennemførelsen af
efterforskningen og retsforfølgningen samt påtaleopgivelserne af straffesagerne mod Lars Findsen,
Claus Hjort Frederiksen og tre nuværende og tidligere medarbejdere fra PET og FE, herunder en
63-årig tidligere PET-ansat.
Undersøgelsen og redegørelsen skal omfatte alle tiltag og alle beslutninger i FE-sagen og
klarlægge det samlede forløb frem mod iværksættelsen af efterforskning i bredeste forstand rettet
imod ovennævnte personer. Undersøgelsen skal herunder klarlægge baggrunden for og initiativet
til iværksættelsen og opretholdelsen af de processuelle tvangsindgreb såsom telefonaflytning,
rumaflytning, anholdelse, varetægtsfængsling m.v.
Særligt for så vidt angår Lars Findsen, den 63-årige tidligere PET-ansatte og Claus Hjort
Frederiksen skal granskningskommissionen undersøge og redegøre for omstændighederne ved og
baggrunden for de plea bargaining-arrangementer, der blev indgået, forsøgt indgået eller overvejet
af myndighederne.
Granskningskommissionen skal endvidere undersøge og redegøre for omstændighederne og
grundlaget for den inddragelse, orientering og rådgivning af ministre, som fandt sted i forløbet.
Alle relevante myndigheders og ministres involvering i beslutningsprocesserne skal således
omfattes af undersøgelsen og redegørelsen.
Granskningskommissionen skal tillige undersøge og redegøre for beslutningsprocesserne bag de
oplysninger og drøftelser som regeringen, dens ministre eller myndigheder har givet og/eller haft
med medlemmer af Folketinget igennem hele forløbet.
Granskningskommissionen skal i det hele ved klarlæggelsen af ovenstående søge at fastlægge,
hvilke personer der var orienteret om eller involveret i forløbet og tog initiativ til samt bistod eller på
anden vis medvirkede ved hver enkelt beslutning, der blev truffet. Det skal således i videst muligt
omfang afdækkes, hvem der traf hvilke beslutninger, hvornår og på hvilket grundlag.
På baggrund af den beskrevne undersøgelse og redegørelse, som således skal være en fuld
faktuel klarlægning af den samlede FE-sag fra hjemsendelsen af FE’s ledelse, skal
granskningskommissionen efter § 4, stk. 4, i lov om undersøgelseskommissioner og
GRA, Alm.del - 2023-24 - Bilag 3: Forslag til kommissorium for en granskningskommission til undersøgelse af FE-sagen.
granskningskommissioner, foretage retlige vurderinger til belysning af, om der foreligger grundlag
for, at det offentlige bør søge nogen draget til ansvar.
Fremkommer der i forbindelse med kommissionens undersøgelse andre forhold, som er af en
sådan karakter, at de ud fra kommissoriet må anses for nærliggende at undersøge, men som ikke
umiddelbart skønnes at være omfattet af kommissoriet, kan granskningskommissionen rette
henvendelse til Granskningsudvalget med henblik på en drøftelse heraf.
Granskningskommissionen kan afhøre vidner efter de sædvanlige regler i lov om
undersøgelseskommissioner og granskningskommissioner.
Møder i granskningskommissionen foregår efter § 30 i lov om undersøgelseskommissioner og
granskningskommissioner, hvorefter dørene kan lukkes, hvis dette er påkrævet af hensyn til bl.a.
statens forhold til fremmede magter. Det bemærkes, at granskningskommissionen forventes at
kunne indrette sig i overensstemmelse med de kendelser, der er afsagt af Højesteret i de af
undersøgelsen omfattede personers straffesager.
Kommissionen afgiver en beretning om sin undersøgelse, der offentliggøres, idet dele af
beretningen dog vil kunne undtages fra offentliggørelse under henvisning til karakteren af
beretningsdelen, herunder hensynet til oplysningers fortrolige og klassificerede karakter.