Forsvarsudvalget 2023-24
FOU Alm.del Bilag 61
Offentligt
2814504_0001.png
23. januar 2024
Årlig status for industrisamarbejde med udenlandske leverandører til
Forsvaret for 2021 og 2022 samt for industripartnerskabet for forsvars-
relateret eksport til USA
1. Resumé
Udenlandske leverandører af forsvarsmateriel pålægges nye forpligtelser
til at indgå i industrisamarbejde med danske virksomheder på forsvars-
området for ca. 1,9 mia. kr. for kalenderåret 2021 og ca. 2,3 mia. kr. for
kalenderåret 2022.
I 2021 og 2022 afviklede udenlandske leverandører forpligtelser til indu-
strisamarbejde hos danske virksomheder for henholdsvis ca. 2,0 og ca.
1,4 mia. kr. Afviklingen vedrørte 101 danske virksomheder i 2021 og 81
danske virksomheder i 2022, hvoraf 25 virksomheder tegnede sig for ca.
94 pct. af afviklingen på tværs af de to år.
Den samlede udestående forpligtelse for udenlandske leverandører (dvs.
differencen mellem leverandørernes samlede forpligtelse og godkendt af-
vikling) var ved udgangen af 2021 på ca. 1,7 mia. kr. og ved udgangen af
2022 på ca. 2,8 mia. kr.
Generelt foregår de udenlandske leverandørers afvikling af forpligtelser
til industrisamarbejde i overensstemmelse med de aftaler om industrisam-
arbejde, som de udenlandske leverandører har indgået med Erhvervssty-
relsen. Afvikling via direkte køb hos dansk forsvarsindustri er over årene
stabil og var i 2022 på sit højeste niveau set i en årrække. Afvikling via
udviklingsaktiviteter med danske virksomheder har i 2022 været lavere
end foregående år. Dette skyldes bl.a., at mange projekter nu har over-
stået udviklingsstadiet, hvor udenlandske leverandørers bidrag til den
danske virksomhed er stor, og er nu overgået til produktions- og salgssta-
diet.
Under F-35 programmet har danske virksomheder i programmets levetid
til og med 2022 modtaget ordrer fra hovedleverandører Lockheed Martin
og Pratt & Whitney for samlet ca. 1 mia. USD.
ERHVERVSSTY RELSEN
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Tlf.
Fax
35 29 10 00
35 29 10 01
CVR-nr 10 15 08 17
E-post [email protected]
www.erst.dk
ERHVERVSMINISTERIET
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 61: Erhvervsministeriets status for industrisamarbejde med udenlandske leverandører til Forsvaret for 2021 og 2022 samt for Industripartnerskabet for forsvarsrelateret eksport til USA
2814504_0002.png
2/8
Forsinket fremsendelse af den årlige rapport
Den årlige status til Folketinget vedr. industrisamarbejde omfatter denne
gang de to kalenderår 2021 og 2022. Denne samlede rapport fremsendes
som følge af ekstraordinært krævende sagsbehandling i forbindelse med
afstemningen af ordreværdierne fra Forsvarsministeriets Materiel- og
Indkøbsstyrelse (FMI) og de udenlandske leverandører, hvilket har for-
sinket sagsbehandlingen. Sagsbehandlingen har været forsinket blandt
andet som følge af krigen i Ukraine samt personalerokeringer.
Tabel 1: Overblik over nøgletal vedr. industrisamarbejde i 2021 og 2022
(mia. kr.)
År
2022
2021
Nye forpligtelser
(i året)
1
2,3
1,9
Afvikling
(i året)
2
1,4
2,2
Udeståender forpligtelser
(v. slutningen af året)
3
2,8
1,7
2. Reglerne for industrisamarbejde
Den 13. august 2021 offentliggjordes regeringens strategi for dansk for-
svarsindustri.
4
I forlængelse heraf lanceredes nye administrative retnings-
linjer på området, der trådte i kraft den 9. september 2021. Formålet med
2021-retningslinjerne er at sikre, at foranstaltninger truffet med henblik
på at beskytte Danmarks væsentlige sikkerhedsinteresser, og som vedrø-
rer forsvarsmateriel og forsvarstjenesteydelser, er i overensstemmelse
med Danmarks forpligtelser i henhold til EU-retten, herunder særligt arti-
kel 346 i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde.
Under 2021-retningslinjerne fastholdes industrisamarbejde som et centralt
redskab til at opretholde og udvikle strategiske kompetencer i dansk for-
svarsindustri for at sikre varetagelsen af Danmarks væsentlige sikkerheds-
interesser.
I henhold til de administrative retningslinjer kan udenlandske leverandø-
rer af forsvarsmateriel forpligtes til industrisamarbejde, hvis en konkret
vurdering viser:
- at industrisamarbejde er nødvendigt for at varetage Danmarks væ-
sentlige sikkerhedsinteresser,
- at konkurrencen på det civile marked ikke skævvrides, og
- at anskaffelsen overstiger 50 mio. kr.
’Nye forpligtelser’ er summen af industrisamarbejdsforpligtelse, der pålægges FMI's
udenlandske leverandører om samarbejde med dansk forsvarsindustri pba. Forsvarets
indkøb i det pågældende kalenderår.
2
’Afvikling’ er summen af værdien af gennemført industrisamarbejde mellem Forsvarets
udenlandske leverandører og dansk forsvarsindustri i det pågældende kalenderår.
3
’Udestående forpligtelser’ er summen af leverandørernes resterende forpligtelser over-
for dansk industri ved udgangen af pågældende kalenderår.
4
Strategien og de administrative retningslinjer fra 2021 er tilgængelige på Erhvervssty-
relsens hjemmeside.
1
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 61: Erhvervsministeriets status for industrisamarbejde med udenlandske leverandører til Forsvaret for 2021 og 2022 samt for Industripartnerskabet for forsvarsrelateret eksport til USA
2814504_0003.png
3/8
I 2022 indgik Erhvervsstyrelsen de første industrisamarbejdsaftaler med
udenlandske leverandører under 2021-retningslinjerne. De nye retnings-
linjer indeholder en række præciseringer af praksis, som blandt andet for-
ventes at medføre, at udviklingsprojekter i højere grad vil resultere i, at
danske virksomheder opnår øget salg i forlængelse af gennemførte udvik-
lingsprojekter.
Justering af bodsats i retningslinjerne
Som følge af krigen i Ukraine er efterspørgslen på forsvarsmateriel steget
markant, og produktionskapaciteten på det forsvarsindustrielle marked er
under pres. Samtidig mødes udenlandske leverandører i stigende omfang
af industrisamarbejdskrav også på andre markeder, hvilket mindsker
udenlandske leverandørers evne til at løfte danske krav.
Med henblik på at styrke mulighederne for fortsat at løfte krav om indu-
strisamarbejde overfor udenlandske leverandører reduceres boden for
manglende afvikling af en industrisamarbejdsaftale for rammeaftaler fra
50 pct. til 20 pct. Ændringen trådte i kraft den 26. juni 2023 og gælder for
fremtidige kontraktindgåelser mellem FMI og udenlandske leverandører,
hvor der stilles krav om indgåelse af en industrisamarbejdsaftale med Er-
hvervsstyrelsen.
Erhvervsstyrelsen har ikke tidligere pålagt en udenlandsk leverandør en
bod for manglende afvikling.
3. Status for indgåelse af industrisamarbejdsaftaler og gennemført in-
dustrisamarbejde i 2021 og 2022
Udenlandske leverandører af forsvarsmateriel pålægges for kalenderåret
2022 nye forpligtelser til at indgå i industrisamarbejde med danske virk-
somheder på forsvarsområdet for ca. 2,3 mia. kr., hvilket er en stigning i
forhold til 2021, hvor beløbet var ca. 1,9 mia. kr.
5
Pr. den 31. december 2022 var der 67 aktive industrisamarbejdsaftaler,
hvilket er en stigning end pr. den 31. december 2021, hvor der var 54
aktive aftaler.
På baggrund af de årlige indrapporteringer fra de udenlandske virksom-
heder har Erhvervsstyrelsen opgjort, at der i 2022 blev gennemført indu-
strisamarbejde hos danske virksomheder for ca. 1,4 mia. kr. Dette udgør
et fald i forhold til 2021, hvor der blev gennemført industrisamarbejde for
ca. 2,2 mia. kr.
Det bemærkes hertil, at udviklingen i indgåede industrisamarbejdsaftaler
og gennemført industrisamarbejde ikke nødvendigvis følger hinanden år
5
Opgørelsen af indgåede industrisamarbejdsaftaler for 2021 er endeligt afstemt af Er-
hvervsstyrelsen ved de udenlandske leverandører. For 2022 er den samlede opgørelse
kun delvist afstemt ved de udenlandske leverandører. Opgørelsen af 2022 baseres der-
med primært på data fra Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse.
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 61: Erhvervsministeriets status for industrisamarbejde med udenlandske leverandører til Forsvaret for 2021 og 2022 samt for Industripartnerskabet for forsvarsrelateret eksport til USA
2814504_0004.png
4/8
for år. De udenlandske leverandører har gennemsnitligt ca. 10 år til at af-
vikle deres forpligtelse, og da det ofte tager lang tid at forberede og igang-
sætte udviklingsprojekter, er det naturligt med en forsinkelse på nogle år
mellem udviklingen i indgåede aftaler og udviklingen i gennemført indu-
strisamarbejde.
Figur 1: Værdien af indgåede industrisamarbejdsaftaler og gennemført
industrisamarbejde, 2013-2022 (mia. kr.)
6
5
4
3
2
1
0
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
Indgåede industrisamarbejdsaftaler
Gennemført industrisamarbejde
Note: Figuren viser værdien af de indgåede aftaler om industrisamarbejde i perioden
2013-2022 sammenholdt med gennemført industrisamarbejde. Det gennemførte industri-
samarbejde opgøres som værdien af gennemførte udviklingsprojekter og ordrer placeret
hos danske virksomheder i de pågældende år.
Kilde: Erhvervsstyrelsens beregninger på baggrund af indgåede kontrakter og årlige
indrapporteringer fra de udenlandske virksomheder.
Status for gennemført industrisamarbejde gennem købsordrer og udvik-
lingsprojekter
De udenlandske leverandører gennemfører industrisamarbejde i Danmark
enten som forsvarsrelaterede købsordrer placeret hos danske virksomhe-
der eller som udviklingsprojekter med danske virksomheder, hvor de
udenlandske leverandører medvirker til at udvikle nye kapaciteter og
kompetencer hos de danske virksomheder.
I 2022 blev der gennemført industrisamarbejde for ca. 0,9 mia. kr. som
købsordrer, svarende til ca. 65 pct. af den samlede afvikling (mod ca. 0,6
mia. kr. svarende til ca. 27 pct. i 2021). Købsordrerne var fordelt på 81
danske virksomheder.
I 2022 blev der gennemført udviklingsprojekter for ca. 0,5 mia. kr. sva-
rende til ca. 34 pct. af den samlede afvikling (mod ca. 1,6 mia. kr. sva-
rende til ca. 73 pct. i 2021). Udviklingsprojekterne var fordelt på 18 dan-
ske virksomheder.
6
6
De 18 danske virksomheder modtager også købsordrer fra udenlandske leverandører,
hvorfor de også optræder i opgørelsen af de 81 danske virksomheder med købsordrer.
Industrisamarbejde involverer i alt 81 danske virksomheder.
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 61: Erhvervsministeriets status for industrisamarbejde med udenlandske leverandører til Forsvaret for 2021 og 2022 samt for Industripartnerskabet for forsvarsrelateret eksport til USA
2814504_0005.png
5/8
Figur 2: Fordeling af gennemført industrisamarbejde efter type, 2012-
2021 (mia. kr.)
2,0
1,8
1,6
1,4
1,2
1,0
0,8
0,6
0,4
0,2
0,0
2013
2014
2015 2016 2017
Alm. Købsordrer
2018 2019 2020 2021
Udviklingsprojekter
2022
Note: Figuren viser udviklingen i værdien af gennemført industrisamarbejde fordelt mel-
lem købsordre og udviklingsprojekter i perioden 2013-2022.
Kilde: Erhvervsstyrelsens egne beregninger.
Målt i værdi har de udenlandske leverandører tidligere overvejende gen-
nemført industrisamarbejdet som købsordrer, hvorimod der fra 2016 og
frem er sket en markant udvikling, idet industrisamarbejde i en periode
hovedsageligt er gennemført via udviklingsprojekter. Mange af disse pro-
jekter har nu overstået udviklingsstadiet, hvor udenlandske leverandørers
bidrag til den danske virksomhed er stort, hvilket illustreres af den røde
graf, der i foregående periode har ligget på et højt niveau. Disse udvik-
lingsprojekter overgår nu til produktions- og salgsstadiet, hvilket illustre-
res af en faldende rød graf (udvikling) og en stigende blå graf (købsord-
rer).
Involverede danske virksomheder
Der blev i 2022 afviklet industrisamarbejde hos 81 danske virksomheder
mod 101 danske virksomheder i 2021.
25 danske virksomheder tegnede sig i 2022 for ca. 93 pct. af afviklingen
mod ca. 95 pct. i 2021. Ca. 45 pct. af afviklingen var koncentreret hos 5
virksomheder (mod ca. 49 pct. i 2021).
7
4. Status for udenlandske leverandørers samlede industrisamarbejds-
forpligtelser i Danmark
Erhvervsstyrelsen overvåger løbende, at de udenlandske leverandører
lægger ordrer eller afvikler projekter i henhold til deres forpligtelser. Dette
sker for at sikre, at afviklingen sker inden for de fastsatte frister i industri-
samarbejdskontrakterne.
7
Af hensyn til beskyttelse af virksomhedernes forretningsfølsomme oplysninger angi-
ves virksomhedsnavnene ikke.
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 61: Erhvervsministeriets status for industrisamarbejde med udenlandske leverandører til Forsvaret for 2021 og 2022 samt for Industripartnerskabet for forsvarsrelateret eksport til USA
2814504_0006.png
6/8
Afviklingen af industrisamarbejdsaftaler mellem Erhvervsstyrelsen og de
udenlandske leverandører forløb generelt tilfredsstillende i 2022.
Med udgangen af 2022 var den samlede udestående forpligtelse på ca. 2,8
mia. kr. Den udestående forpligtelse er differencen mellem det beløb, som
udenlandske leverandører er forpligtede til at afvikle i Danmark, og hvad
de allerede har afviklet.
8
Til sammenligning var den samlede udestående
forpligtelse ca. 1,7 mia. kr. ved udgangen af 2021, jf. figur 3 nedenfor.
Figur 3: Udviklingen i den samlede udestående industrisamarbejdsfor-
pligtelse 2013-2022 (mia. kr.)
9
8
7
6
5
4
3
2
1
0
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
Samlet udestående industrisamarbejdsforpligtelse
Note: Den udestående forpligtelse er differencen mellem det beløb, som udenlandske
leverandører er forpligtede til at afvikle i Danmark, og hvad de allerede har afviklet.
Kilde: Erhvervsstyrelsens egne beregninger.
Erhvervsstyrelsen forhåndsgodkender udviklingsprojekter mellem danske
virksomheder og udenlandske leverandører. De forhåndsgodkendte pro-
jekter afskrives i takt med, at projekterne gennemføres. Et projekt kan an-
nulleres, såfremt det ikke gennemføres rettidigt. Annulleringen sker kun
efter forudgående dialog med virksomhederne.
Det aktuelle forhåndsgodkendte, men endnu ikke afviklede beløb ud-
gjorde pr. 31. december 2022 ca. 8,2 mia. kr. (mod ca. 7,9 mia. kr. i
2021).
9
8
Størrelsen af den udestående forpligtelse svinger løbende i takt med tilkomst af nye
forpligtelser og afvikling på eksisterende forpligtelser. Ligeledes opdateres størrelsen
af den udestående forpligtelse (opgjort i danske kroner) dagligt i henhold til valutakurs-
udsving. Dertil kommer evt. opsparet modkøbskredit som følge af eksisterende aftaler
samt øvrige nedskrivninger, som ligeledes fratrækkes.
9
Årsagen til, at det forhåndsgodkendte beløb for udviklingsprojekter overstiger den ak-
tuelt udestående forpligtelse skal findes i Forsvarets stigende anvendelse af rammeafta-
ler. Her vil de konkrete træk på rammeaftalerne finde sted årligt over aftalernes løbetid.
Forpligtelserne til industrisamarbejde opskrives i samme takt, hvilket medfører, at den
aktuelt samlede udestående forpligtelse i det enkelte år er at betragte som et øjebliksbil-
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 61: Erhvervsministeriets status for industrisamarbejde med udenlandske leverandører til Forsvaret for 2021 og 2022 samt for Industripartnerskabet for forsvarsrelateret eksport til USA
2814504_0007.png
7/8
5. Industripartnerskabet for forsvarsrelateret eksport til USA
Den 9. juni 2016 blev der indgået en politisk aftale om at anskaffe 27 F-
35-kampfly. Da Danmark er et af otte partnerlande i produktion, vedlige-
holdelse og videreudvikling af flyet, er anskaffelsen ikke omfattet af krav
om industrisamarbejde. Danske virksomheder kan i stedet få tildelt ordrer
efter det såkaldte
best value-princip,
hvor kvalitet, pris og leveringssik-
kerhed er afgørende i den indbyrdes konkurrence med de øvrige partner-
landes industrier.
Som følge af den politiske aftale om anskaffelsen, og for at støtte danske
virksomheder, etablerede Erhvervsministeriet, Forsvarsministeriet, Uden-
rigsministeriet og Dansk Industri i marts 2017 et industripartnerskab, der
skal fokusere og styrke indsatsen over for Danmarks amerikanske partnere
ifm. anskaffelsen af nye kampfly til forsvaret (F-35). Siden er Dansk Er-
hverv og CenSec også blevet en del af industripartnerskabet.
Status på danske virksomheders deltagelse i F-35 programmet
Erhvervsstyrelsen modtager halvårlige statusrapporter fra Lockheed Mar-
tin og Pratt & Whitney om danske virksomheders deltagelse i F-35 pro-
grammet.
Per december 2022 har Erhvervsstyrelsen verificeret følgende ordrevær-
dier til danske virksomheder vedr. F-35 produktion (tallene er akkumule-
ret ordreværdi i perioden siden Danmarks tiltrædelse af F-35-programmet
i 2002 og frem til seneste statusopgørelse per december 2022):
Lockheed Martin: ca. 1.019 mio. USD
Pratt & Whitney: ca. 13 mio. USD
lede, hvor det samlede potentielle træk på rammeaftalerne ikke indgår. Da leverandø-
rerne samtidig – og under antagelse af større, fremtidige træk på rammeaftalerne med
Forsvaret – har mulighed for at afvikle ”forud” i begyndelsen af deres industrisamar-
bejdskontrakter via forhåndsgodkendelse af udviklingsprojekter med danske virksom-
heder, vil værdien af forhåndsgodkendte udviklingsprojekter dermed kunne overstige
den aktuelt samlede udestående forpligtelse i det enkelte år.
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 61: Erhvervsministeriets status for industrisamarbejde med udenlandske leverandører til Forsvaret for 2021 og 2022 samt for Industripartnerskabet for forsvarsrelateret eksport til USA
2814504_0008.png
8/8
Figur 4: Dansk industriel deltagelse i JSF-samarbejdet, akkumuleret
ordreværdi (mio. USD)
10
1200
1000
800
600
400
200
0
I alt 16 danske virksomheder har samarbejdet med Lockheed Martin,
mens 7 danske virksomheder har samarbejdet med Pratt & Whitney. Ca.
26 pct. af ordrevolumen er placeret direkte af Lockheed Martin, mens ca.
1 pct. er placeret af Pratt & Whitney
11
. De resterende ca. 73 pct. er or-
drer fra Lockheed Martins underleverandører.
Baseret på en simpel fremskrivning af det historiske ordreniveau forventer
Lockheed Martin, at dansk industri i programmets levetid (anslået +40 år)
vil modtage ordrer fra Lockheed Martin svarende minimum til den danske
stats udgifter til anskaffelsen af flyene (ca. 1848 mio. USD). Det er den
umiddelbare vurdering, at Lockheed Martins fremskrivning fremstår
sandsynlig, såfremt de nuværende leverandøraftaler og ordreniveauer med
dansk industri fastholdes.
Fsva. Pratt & Whitney, er deres simple fremskrivning under niveau ift.
motorens andel af købsprisen for F-35 (ca. 344 mio. USD). Erhvervssty-
relsen lægger løbende pres på Pratt & Whitney for at få flere ordrer til
dansk industri.
I takt med, at underleverandørkæderne til selve produktionen af flyene
bliver mere fastlagte, vil industripartnerskabet fremadrettet have et større
fokus på vedligeholdelsesdelen af JSF-programmet.
10
For årene 2010 og 2013 er der ikke foretaget verifikation, og det foregående års veri-
ficerede værdi anvendes derfor som datapunkt for grafen. Faldet i år 2008 skyldes for-
bedret opgørelsesmetode.
11
Lockheed Martin er systemleverandør på selve kampflyet, mens Pratt & Whitney le-
verer motoren.