Forsvarsudvalget 2023-24
FOU Alm.del Bilag 38
Offentligt
2797068_0001.png
BEKÆMPELSE AF
OLIEFORURENING
TIL SØS
PATRULJESKIBE OG
FLEKSIBLE MILJØPRAMME
Jens Walther, CEO
Captain RDN (Rtd)
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Materiale til brug for foretræde 14/12-23 vedrørende havmiljøberedskab med patruljeskibe og fleksible miljøpramme, fra Flex-Feb
2797068_0002.png
VERDENS FØRSTE FLEKSIBLE MILJØPRAM
Søprøver – Marstal – Juni 2022
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Materiale til brug for foretræde 14/12-23 vedrørende havmiljøberedskab med patruljeskibe og fleksible miljøpramme, fra Flex-Feb
2797068_0003.png
OLIEUDSLIP – UDVIKLINGEN
Færre og mindre udslip
UDFORDRINGEN
• Konventionelle løsninger med
specialskibe giver ingen
samfundsøkonomisk mening.
• Den menneskelige faktor
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Materiale til brug for foretræde 14/12-23 vedrørende havmiljøberedskab med patruljeskibe og fleksible miljøpramme, fra Flex-Feb
2797068_0004.png
OLIEUDSLIP:: ALTID ET KYSTNÆRT PROBLEM
MARCO POLO 2023 – Grundstødning Pukaviksbukten, Blekinge
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Materiale til brug for foretræde 14/12-23 vedrørende havmiljøberedskab med patruljeskibe og fleksible miljøpramme, fra Flex-Feb
2797068_0005.png
OLIEUDSLIP:: ALTID ET KYSTNÆRT PROBLEM
BALTIC CARRIER 2001 – Grønsund – 2.700 tons råolie
UDFORDRINGEN
• Skibskollision til søs
resulterede i olie I
Grønsund.
• Olien var ikke pumpbar.
• Olien måtte grabbes med
pramfartøjer og
entreprenørmaskiner.
• Miljøskibe nærmest
nytteløse.
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Materiale til brug for foretræde 14/12-23 vedrørende havmiljøberedskab med patruljeskibe og fleksible miljøpramme, fra Flex-Feb
2797068_0006.png
OPERATIVT KONCEPT
Anvendelse af indsatsenheder
Lægtvandsfartøjer
+
Fleksible Miljøpramme
Miljøpramme +
Marinehjemmeværnet/
Kystredningstjenesten/
Overfladedroner
Lægtvandszone
0,75-3,0 m
Patruljeskib
Kystzone
3,0-5,0 m
EEZ> 5,0 m
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Materiale til brug for foretræde 14/12-23 vedrørende havmiljøberedskab med patruljeskibe og fleksible miljøpramme, fra Flex-Feb
2797068_0007.png
OPERATIVT KONCEPT
Lægtvandsfartøjer og miljøpramme i lægtvandszonen
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Materiale til brug for foretræde 14/12-23 vedrørende havmiljøberedskab med patruljeskibe og fleksible miljøpramme, fra Flex-Feb
2797068_0008.png
HAVMILJØBEREDSKAB
Rigsrevisionens Undersøgelse
Forsvarsministeriets havmiljøberedskab i forhold til olie- og
kemikalieforureninger
Rigsrevisionen er i gang med at undersøge, om Forsvarsministeriets
havmiljøberedskab fungerer i forhold til at håndtere olie- og
kemikalieforureninger.
De danske farvande er blandt de mest trafikerede i verden.
Kombineret med svære sejlforhold i Øresund og Storebælt er der en
øget risiko for olie- og kemikalieudslip. Et velfungerende
havmiljøberedskab er vigtigt, da et udslip kan have store
konsekvenser for hav- og kystmiljø samt økonomiske konsekvenser
ved oprydningsarbejde på land.
Planlagt offentliggørelse: 1. kvartal 2024.
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Materiale til brug for foretræde 14/12-23 vedrørende havmiljøberedskab med patruljeskibe og fleksible miljøpramme, fra Flex-Feb
2797068_0009.png
ANBEFALINGER
Hold fast i at det danske havmiljøberedskab skal være funktionelt med
anvendelse af patruljeskibe. Specialskibe kan ikke løse opgaven på de lave
vanddybder og giver ingen samfundsøkonomisk mening, da antallet af olieudslip
har været aftagende i 50 år.
Bevilg 20 mio. kr. til Beredskabsstyrelsen til fleksible miljøpramme. Det vil betyde
en omgående og meget væsentlig styrkelse af det vigtige kystnære
havmiljøberedskab, og BRS vil få de miljøpramme, som blev sparet væk, men
som var en del af det konceptuelle grundlag, da de 18 lægtvandsfartøjer blev
anskaffet.
De nævnte tiltag vil adressere den forventede krasse kritik fra Rigsrevisionen og
give BRS en reel lægtvandskapacitet.
Samtidig vil blive taget det første spadestik til potentielt 4.000 nye arbejdspladser
i dansk industri.