Redegørelse vedrørende Veterancentrets forvaltning af jobord-
ning for veteraner
Delredegørelse I
Forsvarsministeriet (FMN) har ved e-mail af 20. april 2023 anmodet
Forsvarsministeriets Personalestyrelse (FPS) om en redegørelse vedrø-
rende Veterancentrets forvaltning af jobordning for veteraner.
Baggrunden for anmodningen er en redegørelse fra Veterancentret fra
den 9. februar 2023, der viser, at Veterancentret i nogle tilfælde har
udbetalt jobpræmie, selvom forudsætningerne herfor ikke har været
opfyldt, at der grundet mangelfuld journalisering er tvivl om lovlighe-
den af udbetalingerne i flere sager mellem 2020 og 2022, og at der
mangler dokumentation i adskillige sager mellem 2017 og 2020.
Denne delredegørelse indeholder i afsnit 1 Veterancentrets samlede re-
degørelse vedrørende forvaltning af jobordning for veteraner. Derud-
over indeholder delredegørelsen i afsnit 2.1 FPS’ vurdering af, om der
bør kræves tilbagebetaling fra de virksomheder, der uberettiget har
fået udbetalt jobpræmie, i afsnit 2.2 en kortfattet beskrivelse af en en-
kelt revision fra Forsvarsministeriets Interne Revision (FIR) samt i af-
snit 2.3 FPS’ beskrivelse af, hvorledes FPS fremadrettet vil føre kontrol
med, om området forvaltes i overensstemmelse med loven.
Redegørelsen illustrerer, at journaliseringen i de konkrete sager har
været klart utilstrækkelig, og at der selv efter, at Veterancentret har
gennemført supplerende undersøgelser, er mange sager, hvor det ikke
er muligt at dokumentere, om betingelserne for udbetaling var opfyldt
på udbetalingstidspunktet. Veterancentret vil i de sager, hvor det vur-
deres særligt relevant, tage kontakt til den virksomhed, der har fået
udbetalt jobpræmien, for at indhente supplerende oplysninger.
Redegørelsen illustrerer videre, at der i perioden 2017-2023 blev udbe-
talt jobpræmie 51 gange. Alle sagerne omhandlede ansættelse af vete-
raner. I 47 tilfælde kan Veterancentret bekræfte, at veteranen var i
målgruppen for ordningen. I 4 tilfælde kan dette ikke dokumenteres.
I forhold til de konkrete sager illustrerer redegørelsen, at det i 6 sager
kan dokumenteres, at betingelserne i loven om målgruppe, tidsfrist for
ansættelse og udbetalingsanmodning, gennemsnitlig arbejdstid og uaf-
brudt ansættelsesforhold var opfyldt. I 15 sager kan det dokumenteres,
at en eller flere betingelser ikke var opfyldt, og at jobpræmie dermed
ikke burde være udbetalt. I de resterende 30 sager har det ikke været
muligt at dokumentere, om betingelserne var opfyldt.
Dato:
Enhed:
Sagsbeh.:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
15. maj 2023
CHJ-CHJ1
FPS-EML
2023/015137
2661288
5
Forsvarsministeriets
Personalestyrelse
Lautruphøj 8
2750 Ballerup
Tlf.: +45 7281 9000
Fax: +45 7281 9900
www.forpers.dk
EAN: 5798000201576
CVR: 16 28 71 80
Sagsbehandleren direkte:
Tlf.: +45 7281 9604
Side 1 af 25