Forsvarsudvalget 2023-24
FOU Alm.del Bilag 213
Offentligt
2894306_0001.png
Poul B. Nielsen
Sognepræst em., Sektionschef
1
1/1
Middelfart, 01.08.2024
FORSLAG til Folketingets Forsvarsudvalg vedrørende Forsvars- og Beredskabsforlig 2024.
Oprettelse af et permanent, integreret varslings- og informationsberedskab ved Politiet.
Idet vi går en tid i møde, hvor der ikke længere synes nogen klar distinktion mellem fred, krise og krig,
tillader jeg mig at foreslå en styrkelse af civilbefolkningens sikkerhed og totalforsvarets troværdighed
gennem en diskret udvidelse med et
civilt krigsvarslingsberedskab. –
Vi har i dag ikke et sådant.
2
1. Der foreslås oprettet et permanent, integreret og landsdækkende varslings- og informationsbered-
skab:
“Varslingsberedskabet”,
med henblik på befolkningens forhold og vilkår og samfundsfunktioner-
nes opretholdelse, samt styrkelse af selve krise- og krigsinformationen mod fejltagelser og kaos.
3
2. Varslingsberedskabet organiseres nationalt på politikredsplan, idet Politiet (i forvejen) har ansvar
for
varsling, koordination og information
af befolkningen med den opgave at opretholde ro og orden.
4
Beredskabsstyrelsen har (i forvejen) ansvar for
varetagelse
af varslingsberedskabet.
5
3. Varslingsberedskabet
integreres operativt
med andre samfundssektorers varslings- og informa-
tionsopgaver
6
for at
samordne
berørte befolkningsgruppers trusselssituation til klare varslings- og
beskyttelsestilstande med tilhørende klar information udsendt fra en primær og troværdig instans.
7
4. Varslingsberedskabet omfatter
hele skalaen
fra fredsmæssige beredskabshændelser over krise-
situationer til egentlige krigshandlinger, og omfatter
hele spektret
af risiko-, trussels- og våbentyper.
8
5. Varslingsberedskabet indhenter og modtager
varslings- og afvarslingsinformationer
fra politiets
egne enheder, fra relevante sektormyndigheder samt fra enheder ved Forsvaret direkte tll Politiet.
9
Varslingsberedskabet regulerer
varslingsbelastningen
af befolkningsgrupper og samfund.
10
6. Varslings- og informationsberedskabet implementeres fysisk, uddannelses- og øvelsesmæssigt.
Der forudsættes afsat midler til planlægning, udvikling, robust hardware og personel.
11
1
Erhvervsuddannet, teolog og operationsanalytiker ved bl.a. Civilforsvarsstyrelsen. Sektionschef (R) i Beredskabsstyrelsen.
CF-varslingsofficer (tll rådighed) under Den kolde Krig. Totalforsvarsstudier i Danmark, England, V-Tyskland, Schweiz, NATO.
Udgivet:
”Sirenen lyder ikke..!”,
1980.
“Civilbeskyttelsessagen 1971-1990”,
2019. (Hentes frit fra mit site:
www.NyTeologi.dk)
Forslaget lægger op til en rettidig tilpasning af
“overhængende
fare for terror- og krigshandlinger” (Beredskabsloven § 1).
Varslingserfaringer fra 2. verdenskrig: Varsling betyder
halvering
af persontab og -skader.
– Flest reddet for færrest penge!
Ref.:
“Dimensionering af Storkøbenhavns Civilforsvar”,
1960. Endda relativ
større
overlevelse ved atom- (og kemiske) våben.
“Politidirektøren sørger for varsling …”
(Beredskabsloven § 17, stk. 2). Historisk opgave fra 1939 i medfør af Retsplejeloven.
I dag aktiverer Rigspolitiet fra centralt hold sirenevarslingen (master og mobiltelefon) efter anmodning fra politikredsene.
Beredskabsstyrelsen
administrerer
sirenerne: stationære fra 1994, mobil-s!renen fra 2023. (“Nationalt
Risikobillede 2022”).
Afgørende bliver “Ansvaret for Varslingsberedskabet”, som må præciseres som
Politiets.
– Tidligere flød ansvaret (jf. note 11)
Statens Serum Instituts Bio-beredskab. Beredskabsstyrelsens Kemiske og Nukleare Beredskaber. Infrastrukturer. Energi. …
En pointe med forslaget er et
enheds
Varslingsberedskab,
som altid er på vagt og som kan udvides og hæves efter behov.
“Varsling
med blot indendørs beskyttelse kan give god mening! – Beskyttelsesrum uden varsling giver ikke megen mening!”
Lufttrusler
fra ‘Air Control Wing’, samt
Kemiske–Biologiske–Radioaktive–Nukleare trusler
fra ‘CBRN-Efterretningsenheder’.
Forsvaret kan yde bistand til Politiet vedr. “varsling” (Politiloven, § 24a, -b). CF og Forsvaret havde samarbejdsaftale fra 1950.
Varslingsbelastning:
Tid i isolation/beskyttelse. Vand, mad, varme, psyke. Driftstop af infrastruktur og produktion. Syge/døde.
Decentrale varslingsinstans,
politikredsen,
er nærmest til at
koordinere
de mange hensyn omkring varslinger og afvarslinger.
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Varslingsberedskabets ‘indre logik’ må afspejle et
kompleks
‘ydre billede’, hvorfor
ikke gives nemme og hurtige løsninger:
CF-Varslingstjeneste (1950–2000) kom fra 1960 ikke til at fungere efter hensigten pga.
systemiske
problemer med
samordning
af da 2 varslingsgrene (luftangreb og radioaktivt nedfald) samt 2 varslingsniveauer (CF og Politi), hvortil kom 2 varslingsmidler
(sirener og DR-radio). –
Heraf forslaget om enheds-Varslingsberedskabet ved Politiet med plads til også de nye trusselsformer.
11