Forsvarsudvalget 2023-24
FOU Alm.del Bilag 188
Offentligt
2882690_0001.png
Skibsfartens og Luftfartens Redningsråds årlige
Redegørelse for Sø- og
flyveredningstjenesten
i Grønland
2023
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 188: Skibsfartens og Luftfartens Redningsråds årlige redegørelser for hhv. Danmark og Grønland 2023, fra forsvarsministeren
2882690_0002.png
Søredning betegner indsatsen til
redning af nødstedte på havet
med alle nødvendige midler.
Flyveredning betegner den
redningsindsats, der udføres
til undsættelse af fly i nød.
Omslagsfoto: Steffen Fog
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 188: Skibsfartens og Luftfartens Redningsråds årlige redegørelser for hhv. Danmark og Grønland 2023, fra forsvarsministeren
2882690_0003.png
Indhold
Resumé
........................................................................... 5
Indledning
....................................................................... 6
Baggrund og organisation
................................................ 7
Sø- og flyveredningstjenesten i Grønland
........................ 7
Skibfartens og luftfartens redningsråd
............................. 8
Opfyldelse af mål- og resultatkrav for 2023
..................... 9
Redning
...................................................................... 9
Beredskab
................................................................ 11
Uddannelse
............................................................... 12
Reaktionstid
.............................................................. 13
Sammenfattende betragtninger og tiltag
........................ 15
Konklusion
..................................................................... 16
Bilag 1: Opfyldelse af mål- og resultatkrav for 2022
....... 17
Redning
.................................................................... 17
Beredskab
................................................................ 20
Uddannelse
............................................................... 21
Reaktionstid
.............................................................. 23
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 188: Skibsfartens og Luftfartens Redningsråds årlige redegørelser for hhv. Danmark og Grønland 2023, fra forsvarsministeren
2882690_0004.png
Sø- og flyveredningstjenesten i Grønland
Resumé
Skibsfartens og Luftfartens Redningsråd fastlægger
løbende en række målepunkter (mål- og resultat-
krav), der sætter rådet i stand til at følge og evalue-
re sø- og flyveredningstjenesten i Grønland samt
afdække udviklingstendenser i redningstjenestens
operative indsats. I den årlige redegørelse vurderer
rådet på baggrund af de fastlagte mål- og resultat-
krav sø- og flyveredningstjenestens indsats det
pågældende år.
Skibsfartens og Luftfartens Redningsråd vurderer
samlet set, at sø- og flyveredningstjenestens ind-
sats for året 2023 er delvist tilfredsstillende. Den
samlede vurdering bygger på opfyldelsesgraden af
de mål- og resultatkrav, der er fastsat for rednings-
tjenesten i Grønland.
Målet for redning er ikke opfyldt,
idet sø-
og flyveredningstjenesten har haft en gennem-
snitlig redningsprocent på 93,9 % over den
seneste femårige periode. Det er marginalt
under kravet på 94 % og tilskrives hovedsag-
ligt en markant lav redningsprocent i 2020,
som trækker gennemsnittet ned.
Målet for beredskab er ikke opfyldt.
Den
manglende målopfyldelse tilskrives i overvej-
ende grad aldersrelaterede materieludfor-
dringer for kapaciteterne, der har medført
udfald fra beredskabet samt nødvendige om-
disponeringer af de maritime kapaciteter.
Målet for reaktionstid vurderes samlet
set at være opfyldt.
Generelt set ligger de
forskellige enheder inden for målkravene for
reaktionstid. De skibsbaserede helikoptere
har i visse tilfælde haft svært ved at over-
holde kravene, og de krav er isoleret set
delvist opfyldt.
Målet for uddannelse er opfyldt.
Rednings-
tjenesten har deltaget i påkrævede øvelses-
aktiviteter samt gennemført og understøttet
fornødne uddannelsesaktiviteter.
Foto: Arktisk Kommando
4
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 188: Skibsfartens og Luftfartens Redningsråds årlige redegørelser for hhv. Danmark og Grønland 2023, fra forsvarsministeren
2882690_0005.png
Redegørelse – 2023
Indledning
Skibsfartens og Luftfartens Redningsråd (frem over
Redningsrådet) udgiver en årlig rapport, der har til
formål at redegøre og evaluere den samlede indsats
for sø- og flyveredningstjenesten i grønlandsk efter-
søgnings- og redningsområde i det forgange år.
Evalueringen sker på baggrund af de mål- og resultat-
krav, der er fastsat af Redningsrådet for de perma-
nente eftersøgnings- og redningsressourcer. Rap-
porten er baseret på indrapporteringer fra medlem-
merne af Den Operative Kontaktgruppe for sø- og
flyveredningstjenesten i Grønland (OKA).
Foto: Arktisk Kommando
5
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 188: Skibsfartens og Luftfartens Redningsråds årlige redegørelser for hhv. Danmark og Grønland 2023, fra forsvarsministeren
2882690_0006.png
Sø- og flyveredningstjenesten i Grønland
Baggrund og organisation
Søredning betegner indsatsen til redning af nødsted-
te på havet med alle nødvendige midler. Flyvered-
ning betegner den redningsindsats, der udføres til
undsættelse af fly i nød. Sø- og flyveredningstjene-
sten i Grønland opererer i grønlandsk eftersøgnings-
og redningsområde, som markeret i figur 1.
ansvar er fastlagt i henhold til internationale forplig-
telser, nationale behov samt aftaler indgået med
nationale og internationale bidragsydere. SAR-tjene-
sten har til formål at sikre, at der under hensigts-
mæssig anvendelse af de forhåndenværende midler
ydes den bedst mulige indsats for redning af nød-
stedte personer. Ledelsen af eftersøgnings- og red-
ningstjenesten i Grønland er delt mellem Grønlands
Politi og Joint Rescue Coordination Centre (JRCC)
Grønland.
JRCC Grønland er organisatorisk placeret i Arktisk
Kommandos Joint Operations Center som er en
del af Forsvarskommandoen. JRCC Grønland har
Sø- og flyveredningstjenesten
i Grønland
I Grønland er der oprettet en eftersøgnings- og red-
ningstjeneste, der dagligt benævnes SAR-tjenesten
(Search And Rescue). Opgaver, organisation og
Figur 1: Kort over grønlandsk eftersøgnings- og redningsområde.
6
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 188: Skibsfartens og Luftfartens Redningsråds årlige redegørelser for hhv. Danmark og Grønland 2023, fra forsvarsministeren
Redegørelse – 2023
ansvaret for at assistere nødstedte personer, skibe,
havanlæg og luftfartøjer i grønlandsk eftersøgnings-
og redningsområde (figur 1).
Forsvarsministeriet har ansvaret for at opstille SAR-
beredskabet i Grønland med mulighed for indsæt-
telse af to helikoptere, som kan rekvireres med én
times varsel. Forsvarsministeriet har kontrakt med
Air Greenland om at opstille følgende beredskab:
SAR-helikopter, der som udgangspunkt er
stationeret i Kangerlussuaq, og er klar til
indsættelse døgnet rundt, året rundt.
SAR-helikopter, der som udgangspunkt er
stationeret i Narsarsuaq i Sydgrønland, som
er på beredskab i tidsrummet 0800-1600,
året rundt.
Til brug for eftersøgning og redning i det grønland-
ske område kan der, afhængigt af den aktuelle
situation, være følgende kapaciteter til rådighed:
Forsvarets enheder tildelt Arktisk Kommando
afhængigt af årstiden:
· 1-2 inspektionsskibe af THETIS-klassen med
SEAHAWK-helikopter
· 2-3 inspektionsfartøjer af KNUD RASMUSSEN-
klassen
· Mindre hurtigtgående patruljefartøjer ved
Slædepatruljen Sirius i sommermånederne.
· Et overvågningsfly (CHALLENGER)
· Transportfly (HERCULES) i forbindelse med
anden militær opgaveløsning
· Forsvarets fregatter i det omfang, de er til
stede i de grønlandske farvande.
Grønlands Politi har en politikutter med ud-
gangspunkt i Nuuk og fem mindre, hurtigt-
gående SAR-fartøjer, der er fordelt på den
grønlandske kyst i byerne Tasiilaq, Qaqortoq,
Nuuk, Sisimiut og Aasiaat.
Civile skibe og fly – herunder andre statsskibe –
som er forpligtet ved FN’s SAR-konvention til
at komme nødstedte til assistance.
Skibfartens og Luftfartens
Redningsråd
Skibsfartens og Luftfartens Redningsråd er nedsat af
forsvarsministeren den 25. maj 1960. Redningsrådet
har til opgave at overveje og indstille til vedkommen-
de ansvarlige ministre om foranstaltninger til den
bedst mulige gennemførelse af eftersøgnings- og red-
ningsoperationer, som det efter gældende bestem-
melser påhviler danske myndigheder at udføre eller
lade udføre i relation til skibsfarten og luftfarten, jf.
gældende cirkulære om Skibsfartens og Luftfartens
Redningsråd af 18. juni 2012.
Den Operative Kontaktgruppe for sø- og flyvered-
ningstjenesten i Arktis (OKA) har til opgave at styrke
det tværgående, praktiske samarbejde mellem de
bidragende myndigheder og enheder inden for sø-
og flyveredningstjenesten. Kontaktgruppen refererer
direkte til Redningsrådet for at sikre effektiv behand-
ling og implementering.
Redningsrådet har udarbejdet mål- og resultatkrav
for de permanente eftersøgnings- og redningsres-
sourcer. Mål og krav skal sikre, at det er muligt at
evaluere den samlede indsats og afdække udviklings-
tendenser i den operative indsats. Redningsrådet kan
løbende evaluere og tilpasse mål- og resultatkravene
efter eventuelle behov.
Redningsrådet udgiver publikationen ‘SAR Grønland’
som opstiller fælles, klare og enkle retningslinjer for
alle komponenter, der indgår i eller bistår sø- og
flyveredningstjenesten i Grønland.
7
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 188: Skibsfartens og Luftfartens Redningsråds årlige redegørelser for hhv. Danmark og Grønland 2023, fra forsvarsministeren
2882690_0008.png
Sø- og flyveredningstjenesten i Grønland
Opfyldelse af mål- og
resultatkrav for 2023
Med fokus på ‘redning af menneskeliv’ er formålet
med mål- og resultatkravene at følge, om SAR-tjene-
sten effektivt og afpasset kan reagere på samtlige
modtagne nødopkald i den grønlandske SAR-organi-
sations geografiske ansvarsområde.
Herunder om organisationen kan koordinere og
indsætte passende og relevante enheder – også
enheder, der ikke indgår i den etablerede SAR-
struktur.
Samtlige enheder i den nationale SAR-struktur skal
kunne reagere inden for det fastsatte varsel. Andre
relevante enheder, der ikke indgår i denne struktur,
skal kunne indsættes i fornødent omfang og med
så kort reaktionstid, som det er muligt.
Redningstjenesten har indsamlet data for 2023 for at
kunne måle opfyldelsesgraden af mål- og resultat-
kravene.
Redning
MÅL
Redning af flest mulige
menneskeliv med færreste
mulige følgevirkninger for
den reddede.
EFFEKT
At redde mindst 94 % * af de per-
soner, der er i den grønlandske
SAR-organisations geografiske
område og er i fare for at omkomme.
MÅLOPFYLDELSE I 2023
Målet for redning er ikke opfyldt, idet
redningsprocenten for den seneste,
femårige periode er 93,9 %.
*
Redningsprocenten er et gennemsnit målt over den seneste, femårige periode. Kravet til redningsprocenten er ikke et udtryk for,
at der accepteres et tab på 6 %, men at det ikke er realistisk muligt at redde 100 %. Der vil være tilfælde, hvor personer bevidst
er sprunget i havet (fx ved selvmordsforsøg). Alle personer, der eftersøges som følge af en iværksat SAR-operation, indgår her
som ‘personer i nød’.
8
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 188: Skibsfartens og Luftfartens Redningsråds årlige redegørelser for hhv. Danmark og Grønland 2023, fra forsvarsministeren
2882690_0009.png
Redegørelse – 2023
Figur 2: Antal personer i nød samt antal personer reddet i årene 2019-2023.
300
276
250
267
200
183
175
150
139
130
128
100
122
101
89
50
0
2019
2020
2021
2022
2023
Antallet af personer i nød i perioden 2019-2023.
Antallet af personer reddet i perioden 2019-2023.
Figur 3: Redningsprocenten i årene 2019-2023.
%
100
98
96,7 %
95,6 %
93,5 %
95,3 %
96
94
92
90
88
88,1 %
86
2019
2020
2021
2022
2023
9
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 188: Skibsfartens og Luftfartens Redningsråds årlige redegørelser for hhv. Danmark og Grønland 2023, fra forsvarsministeren
2882690_0010.png
Sø- og flyveredningstjenesten i Grønland
Beredskab
MÅL
Opretholdelse af et tilstrækkeligt nationalt
SAR-beredskab, der effektivt og afpasset kan
reagere på samtlige modtagne nødopkald,
herunder indsætte passende og relevante
enheder.
MÅLOPFYLDELSE I 2023
Målet for beredskab er samlet set ikke opfyldt. Den
manglende målopfyldelse tilskrives i overvejende
grad aldersrelaterede materieludfordringer for kapaci-
teterne, der har medført udfald fra beredskabet samt
nødvendige omdisponeringer af maritime kapaciteter.
RESULTATKRAV
1. Min. ét inspektionsskib inkl. en skibsbaseret
helikopter (365 døgn).
2. To-tre inspektionsfartøjer (882 døgn).
3. Et overvågningsfly til patruljering 365 døgn.
4. En EC225 SAR-helikopter på beredskab 365
beredskabsdøgn.
5. En EC155 SAR-helikopter på beredskab 365
beredskabsdøgn i tidsrummet 0800-1600.
OPFYLDELSE I 2023
Resultatkravet er ikke opfyldt.
Resultatkravet er ikke opfyldt.
Resultatkravet er ikke opfyldt.
Resultatkravet er delvist opfyldt.
Resultatkravet er ikke opfyldt.
10
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 188: Skibsfartens og Luftfartens Redningsråds årlige redegørelser for hhv. Danmark og Grønland 2023, fra forsvarsministeren
2882690_0011.png
Redegørelse – 2023
Uddannelse
MÅL
Redningstjenestens enheder skal være velud-
dannede og være i stand til at koordinere på
tværs.
MÅLOPFYLDELSE I 2023
Målet for uddannelse er opfyldt.
RESULTATKRAV
Operative enheder, som er fast tilknyttet SAR-
tjenesten, deltager i minimum én rednings- eller
samarbejdsøvelse inden for en toårig periode.
Der gennemføres som minimum:
én national øvelse hvert andet år, som ind-
drager alle myndigheder med operative
ressourcer i Søredningstjenesten.
én øvelse hvert andet år, som har karakter
af og fokus på redning i forbindelse med
en maritim katastrofe.
én international øvelse hvert tredje år, som
tilstræbes på skift at involvere lande, med
hvem Danmark har operative samarbejds-
aftaler.
Søværnskommandoen og Arktisk Kommando
uddanner to gange årligt SAR Mission Coordina-
tors (SMC) og On Scene Coordinators (OSC) i
Grønland. Endvidere uddanner Søværnskom-
mandoen i Frederikshavn i global Maritime
Distress Safety System (GMDSS) samt betje-
ningskurser for operatører af computerhjælpe-
midler til SAR-operationer.
Overnævnte kurser gives til personel, som har
behov for at være kvalificeret til at bestride
poster inden for søredningstjenesten. Kurser-
nes indhold er afstemt efter internationale
anbefalinger hertil, herunder IAMSAR manual
vol. I og afholdes i det antal, der kan sikre
tilstrækkelig kvalifikation på overnævnte poster.
OPFYLDELSE I 2023
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er opfyldt.
11
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 188: Skibsfartens og Luftfartens Redningsråds årlige redegørelser for hhv. Danmark og Grønland 2023, fra forsvarsministeren
2882690_0012.png
Sø- og flyveredningstjenesten i Grønland
Reaktionstid
MÅL
Ved redningsoperationer reageres på samtlige
opkald, og de fastsatte reaktionstider må ikke
overskrides.
MÅLOPFYLDELSE I 2023
Målet for reaktionstid er samlet set opfyldt.
RESULTATKRAV
1. Den maksimale reaktionstid i redningscentra-
len (JRCC) ved eftersøgnings- og rednings-
operationer skal være under 6 minutter.
2. Den gennemsnitlige reaktionstid i rednings-
centralen (JRCC) ved eftersøgnings- og
redningsoperationer skal være under
5 minutter.
3. Den maksimale reaktionstid for Arktisk
Kommandos skibe og fartøjer skal være
under 60 minutter fra alarmering til afgang.
4. Den gennemsnitlige reaktionstid for Arktisk
Kommandos skibe og fartøjer skal være
under 45 minutter fra alarmering til afgang.
5. Den maksimale reaktionstid for skibsbase-
rede helikopter skal være under 60 minutter.
6. Den gennemsnitlige reaktionstid for skibs-
baserede helikopter skal være under 45
minutter.
7. Den maksimale reaktionstid for et overvåg-
ningsfly på jorden er 12 timer.
8. Den gennemsnitlige reaktionstid for et over-
vågningsfly på jorden skal være under 11
timer.
9. Den maksimale reaktionstid for Aasiaat Radio
ved nødopkald er 6 minutter.
10. Den gennemsnitlige reaktionstid for Aasiaat
Radio ved nødopkald skal være mindre end
5 minutter.
11. Den maksimale reaktionstid for viderefor-
midling af nødopkald fra Aasiaat Radio til
Grønlands Politi og/eller JRCC Grønland er
10 minutter.
12. Den gennemsnitlige reaktionstid for videre-
formidling af nødopkald fra Aasiaat Radio til
Grønlands Politi og/eller JRCC Grønland skal
være mindre end 8 minutter.
OPFYLDELSE I 2023
Resultatkravet et delvist opfyldt.
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet et delvist opfyldt.
Resultatkravet et delvist opfyldt.
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er opfyldt.
12
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 188: Skibsfartens og Luftfartens Redningsråds årlige redegørelser for hhv. Danmark og Grønland 2023, fra forsvarsministeren
2882690_0013.png
Redegørelse – 2023
13. Den maksimale reaktionstid for Grønlands
Politi ved eftersøgnings- og redningsopera-
tioner skal være under 6 minutter.
14. Den gennemsnitlige reaktionstid for Grøn-
lands Politi ved eftersøgnings- og rednings-
operationer skal være under 5 minutter.
15. Den maksimale reaktionstid for Air Green-
lands landbaserede helikopter EC225 skal
være under 60 minutter.
16. Den gennemsnitlige reaktionstid for Air
Greenlands landbaserede helikopter EC225
skal være mindre end 55 minutter.
17. Den maksimale reaktionstid for Air Green-
lands landbaserede helikopter EC155 skal
være under 60 minutter.
18. Den gennemsnitlige reaktionstid for Air
Greenlands landbaserede helikopter EC155
skal være mindre end 55 minutter.
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er opfyldt.
Foto: Steffen Fog
13
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 188: Skibsfartens og Luftfartens Redningsråds årlige redegørelser for hhv. Danmark og Grønland 2023, fra forsvarsministeren
Sø- og flyveredningstjenesten i Grønland
Sammenfattende
betragtninger og tiltag
Redningsrådet vil fremover lægge særlig opmærk-
somhed på de områder, hvor mål- og resultatkrav
ikke er tilstrækkeligt opfyldt. På baggrund af rap-
portens opgørelse og vurdering af mål- og resultat-
krav for 2023 kan det konstateres, at det i særde-
leshed gælder for den samlede redningsprocent
samt de beredskabskrav, der stilles til kapaciteterne.
Der ses en høj grad af aldersrelaterede materielud-
fordringer for kapaciteterne, der indgår i rednings-
tjenesten i Grønland, hvilket medfører udfald fra
beredskabet. Redningsrådet noterer sig i den for-
bindelse, at det af
Aftale om dansk forsvar og
sikkerhed 2024-2033
fremgår, at forsvarsområdet
fortsat kan bidrage til beredskabets og det civile
myndigheders opgaveløsning i og omkring Grøn-
land, ligesom det i første delaftale under forsvars-
forlig 2024-2033 fastslås, at der gennemføres
analyser af bl.a. kapaciteter i Grønland.
Redningsprocenten for 2023 var isoleret set 95,3.
Redningsrådet vurderer, at det – sammenholdt med
opstillede mål- og resultatkrav – er et tilfredsstillende
resultat.
Redningsprocenten for den seneste femårige periode
på 93,9 % er dermed en følge af en lav redningspro-
cent i særligt 2020 på 88,1 %. Den lave rednings-
procent i 2020 skyldtes bl.a., at der i 2020 var cirka
halvt så mange nødstilfælde som normalt som følge
af Covid-19-rejserestriktioner, mens antallet af
omkomne og savnede i 2020 var inden for normal-
billedet.
Med afsæt i de identificerede udviklingsområder vil
Redningsrådet iværksætte følgende tiltag:
Der iværksættes en gennemgribende revide-
ring af SAR Grønland bind I og II, som dels
skal medvirke til en optimering af AKO’s
anvendelse af kapaciteterne, dels skal styrke
evnen til at konkretisere og kvalificere en
ængstelse til en redningsoperation.
De fastlagte mål- og resultatkrav genbesøges
og revideres, idet flere krav fremstår uklare
og urealistiske. En revidering af mål- og resul-
tatkravene skal give et bedre grundlag for at
vurdere redningstjenestens virke og formåen,
herunder målrette anvendelsen af Forsvarets
kapaciteter. Endvidere bør mål- og resultatkrav-
ene i højere grad afspejle de særegne geogra-
fiske og klimatiske forhold, som redningstjene-
sten i Grønland er underlagt.
I arbejdet med evalueringen af redningsindsatsen i
Grønland i 2023 har Redningsrådet identificeret
følgende udviklingsområder:
Styrkelse af Arktisk Kommandos evne at opti-
mere anvendelsen af tildelte kapaciteter og
effekter i rammen af SAR Grønland.
Styrkelse af Arktisk Kommandos evne til at
validere og kvalificere tilvejebragte data i
forhold til de fastsatte mål- og resultatkrav.
Styrkelse af Redningsrådets evne til at be-
handle og kvalificere produkter til styrkelse
af den samlede SAR-indsats i Grønland.
14
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 188: Skibsfartens og Luftfartens Redningsråds årlige redegørelser for hhv. Danmark og Grønland 2023, fra forsvarsministeren
Redegørelse – 2023
Konklusion
Skibsfartens og Luftfartens Redningsråd vurderer
samlet set, at sø- og flyveredningstjenestens
indsats for året 2023 er delvist tilfredsstillende.
Den samlede vurdering bygger på opfyldelsesgra-
den af de mål- og resultatkrav, der er fastsat for
redningstjenesten i Grønland.
Målet for redning er ikke opfyldt,
idet sø-
og flyveredningstjenesten har haft en gennem-
snitlig redningsprocent på 93,9 % over den
seneste femårige periode. Det er marginalt
under kravet på 94 %.
Målet for beredskab er ikke opfyldt.
Den
manglende målopfyldelse tilskrives i over-
vejende grad aldersrelaterede materieludfor-
dringer for kapaciteterne, der har medført
udfald fra beredskabet samt nødvendige om-
disponeringer af de maritime kapaciteter.
Målet for reaktionstid vurderes samlet set
at være opfyldt.
Generelt set ligger de forskel-
lige enheder inden for målkravene for reaktions-
tid. De skibsbaserede helikoptere har i visse
tilfælde haft svært ved at overholde kravene,
og de krav er isoleret set delvist opfyldt.
Målet for uddannelse er opfyldt.
Rednings-
tjenesten har deltaget i påkrævede øvelsesakti-
viteter samt gennemført og understøttet fornød-
ne uddannelsesaktiviteter.
15
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 188: Skibsfartens og Luftfartens Redningsråds årlige redegørelser for hhv. Danmark og Grønland 2023, fra forsvarsministeren
2882690_0016.png
Sø- og flyveredningstjenesten i Grønland
Bilag 1: Opfyldelse af mål-
og resultatkrav for 2022
Redningstjenesten har indsamlet data for 2022 for at
kunne måle opfyldelsesgraden af mål- og resultat-
kravene.
Redning
MÅL
Redning af flest mulige
menneskeliv med
færreste mulige
følgevirkninger for
den reddede.
EFFEKT
At redde mindst 94 %* af de personer,
der i den grønlandske SAR-organisa-
tions geografiske område er i fare for
at omkomme.
MÅLOPFYLDELSE I 2022
Målet for redning er ikke opfyldt, idet
der er reddet 93,9 % af de personer,
der inden for den seneste femårige
periode har været i fare for at omkom-
me i den grønlandske SAR-organisations
område.
*
Redningsprocenten er et gennemsnit målt over den seneste, femårige periode. Kravet til redningsprocenten er ikke et udtryk for,
at der accepteres et tab på 6 %, men at det ikke er realistisk muligt at redde 100 %. Der vil være tilfælde, hvor personer bevidst
er sprunget i havet (fx ved selvmordsforsøg). Alle personer, der eftersøges som følge af en iværksat SAR-operation, indgår her
som ‘personer i fare for at omkomme’.
16
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 188: Skibsfartens og Luftfartens Redningsråds årlige redegørelser for hhv. Danmark og Grønland 2023, fra forsvarsministeren
2882690_0017.png
Redegørelse – 2023
Figur 2: Antal personer i nød samt antal personer reddet i årene 2018-2022.
300
276
250
223
267
200
213
183
175
139
150
130
100
101
89
50
0
2018
2019
2020
2021
2022
Antallet af personer i nød i perioden 2018-2022.
Antallet af personer reddet i perioden 2018-2022.
Figur 3: Redningsprocent i årene 2018-2022.
%
100
98
96,7 %
95,5 %
95,6 %
93,5 %
96
94
92
90
88
88,1 %
86
2018
2019
2020
2021
2022
17
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 188: Skibsfartens og Luftfartens Redningsråds årlige redegørelser for hhv. Danmark og Grønland 2023, fra forsvarsministeren
2882690_0018.png
Sø- og flyveredningstjenesten i Grønland
Foto: Forsvaret
18
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 188: Skibsfartens og Luftfartens Redningsråds årlige redegørelser for hhv. Danmark og Grønland 2023, fra forsvarsministeren
2882690_0019.png
Redegørelse – 2023
Beredskab
MÅL
Opretholdelse af et tilstrækkeligt nationalt
SAR-beredskab, der effektivt og afpasset kan
reagere på samtlige modtagne nødopkald,
herunder indsætte passende og relevante
enheder.
MÅLOPFYLDELSE I 2022
Målet for beredskab er samlet set ikke opfyldt, idet
alle fem resultatkrav er enten delvist opfyldt eller
ikke opfyldt.
RESULTATKRAV
1. Min. ét inspektionsskib inkl. en skibsbaseret
helikopter (365 døgn).
OPFYLDELSE I 2022
Resultatkravet er ikke opfyldt, da inspektionsskibet
og den skibsbaserede helikopter har været til rådig-
hed i 243 døgn. Årsagen er, at Arktisk Kommando
sendte enheden til Færøerne, idet inspektionsskibet
på Færøernes var disponeret til deltagelse i NATO
virksomhed.
Resultatkravet er ikke opfyldt, da inspektionsfartøjerne
var til rådighed i 805 sejldøgn. Årsagen er, at Arktisk
Kommando prioriterede at have et inspektionsfartøj
ved Færøerne for at dække ind for fravær af inspekti-
onsskib. Endvidere har KNUD RASMUSSSEN været
forsinket på værft af COVID-19-relaterede årsager,
hvilket bevirkede, at der var en enhed mindre i
perioden.
Resultatkravet er ikke opfyldt, da CHALLENGER-over-
vågningsflyet var til rådighed i 171 dage. Årsagen er,
at der har været lange og hyppige perioder med
udfald grundet vedligeholdelse, fejl eller ompriorite-
ring af Forsvarets rådige flystel til andre opgaver.
Resultatkravet er delvist opfyldt, idet helikopteren var
på beredskab i 363 dage.
Resultatkravet er ikke opfyldt. Helikopter EC155
overtog SAR-beredskabet fra BELL 212 i juli 2022.
BELL212 og EC155 har i 2022 samlet set været på
beredskab i 326 dage. Årsagen er, at indkøringen af
EC155 i Narsarsuaq har været præget af hyppige
tekniske udfordringer og manglende reservedele.
2. To-tre inspektionsfartøjer/-kutter (882 døgn).
3. Et overvågningsfly til patruljering 365 døgn.
4. En EC225 SAR-helikopter på beredskab 365
beredskabsdøgn.
5. En EC155 SAR-helikopter på beredskab 365
beredskabsdøgn i tidsrummet 0800-1600.
19
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 188: Skibsfartens og Luftfartens Redningsråds årlige redegørelser for hhv. Danmark og Grønland 2023, fra forsvarsministeren
2882690_0020.png
Sø- og flyveredningstjenesten i Grønland
Uddannelse
MÅL
Redningstjenestens enheder skal være velud-
dannede og være i stand til at koordinere på
tværs.
MÅLOPFYLDELSE I 2022
Målet for uddannelse er opfyldt, idet resultatkravene
er opfyldt.
RESULTATKRAV
Operative enheder, som er fast tilknyttet
SAR-tjenesten, deltager i minimum én rednings-
eller samarbejdsøvelse inden for en toårig
periode.
Der gennemføres som minimum:
én national øvelse hvert andet år, som ind-
drager alle myndigheder med operative
ressourcer i Søredningstjenesten.
én øvelse hvert andet år, som har karakter
af og fokus på redning i forbindelse med en
maritim katastrofe.
én international øvelse hvert tredje år, som
tilstræbes på skift at involvere lande, med
hvem Danmark har operative samarbejds-
aftaler.
OPFYLDELSE I 2022
Arktisk Kommando og Grønlands Politi afholdt i 2022
to TAPPIK-øvelser (SAR-øvelser), hvor der var fokus
på samarbejdet mellem Grønlands Politi og Arktisk
Kommando.
I både forårets og efterårets øvelser deltog øvrige
beredskabsmyndigheder såsom det lokale beredskab,
politiet, Royal Arctic Line, NAVIAIR og Beredskabet,
ligesom Air Greenland deltog med sine rednings-
helikoptere.
Øvelsen i 2022 havde fokus på redning i forbindelse
med en maritim katastrofe, idet målskibet var et
krydstogtskib med 30 nødstedte om bord.
Arktisk Kommando deltager hvert andet år i en inter-
national øvelse i rammen af Arctic Coast Guard Forum.
Endvidere afholder Arktisk Kommando hvert år den
internationale SAR-øvelse ARGUS med deltagelse af
US Coast Guard og Frankrig. Endvidere deltager
Arktisk Kommando normalt i den canadiske øvelse
NANOOK, som ofte også indeholder SAR-øvelser.
Arktisk Kommando og Søværnets Center for Taktik
gennemførte i 2022 uddannelse i SAR Mission Coordi-
nation i Grønland, som 12 kursister fra JRCC, politiet
og NAVIAR bestod. Uddannelsen bestod af en uges
teori og en uges praktik i forbindelse med efterårets
TAPPIK-øvelse.
Udover SAR Mission Coordination uddannelsen blev
der gennemført On Scene Coordination uddannelse
for navigatørerne i myndighedernes fartøjer under
efterårets TAPPIK-øvelse.
Søværnet og Arktisk Kommando uddanner to
gange årligt SAR Mission Coordinators (SMC) og
On Scene Coordinators (OSC) i Grønland. End-
videre uddanner Søværnet i Frederikshavn i
global Maritime Distress Safety System (GMDSS)
personel samt betjeningskurser for operatorer af
computerhjælpemidler til SAR-operationer.
Overnævnte kurser gives til det personel, som
har behov for at være kvalificeret til at bestride
poster inden for søredningstjenesten. Kursernes
indhold er afstemt efter internationale anbefa-
linger hertil, herunder IAMSAR manual vol. I og
afholdes i det antal, der kan sikre tilstrækkelig
kvalifikation på overnævnte poster.
20
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 188: Skibsfartens og Luftfartens Redningsråds årlige redegørelser for hhv. Danmark og Grønland 2023, fra forsvarsministeren
Redegørelse – 2023
Det er sammenfattende Redningsrådets vurdering,
at resultatet for 2022 i forhold til mål- og resultat-
kravene for sø- og flyveredningstjenesten i Grøn-
land samlet set er delvist tilfredsstillende, idet de
specifikke mål- og resultatkrav til SAR-beredskabet
i Arktis ikke er opfyldt.
21
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 188: Skibsfartens og Luftfartens Redningsråds årlige redegørelser for hhv. Danmark og Grønland 2023, fra forsvarsministeren
2882690_0022.png
Sø- og flyveredningstjenesten i Grønland
Reaktionstid
MÅL
Ved redningsoperationer reageres på samtlige
opkald, og de fastsatte reaktionstider må ikke
overskrides.
MÅLOPFYLDELSE I 2022
Målet for reaktionstid er samlet set opfyldt, idet 17
ud af 18 resultatkrav er enten opfyldt eller delvist
opfyldt.
RESULTATKRAV
1. Den maksimale reaktionstid i redningscentra-
len (JRCC) ved eftersøgnings- og rednings-
operationer skal være under 6 minutter.
2. Den gennemsnitlige reaktionstid i rednings-
centralen (JRCC) ved eftersøgnings- og
redningsoperationer skal være under
5 minutter.
3. Den maksimale reaktionstid for Arktisk
Kommandos skibe og fartøjer skal være
under 60 minutter fra alarmering til afgang.
4. Den gennemsnitlige reaktionstid for Arktisk
Kommandos skibe og fartøjer skal være
under 45 minutter fra alarmering til afgang.
5. Den maksimale reaktionstid for skibsbase-
rede helikopter skal være under 60 minutter.
OPFYLDELSE I 2022
Resultatkravet er delvist opfyldt, idet JRCC’s reaktions-
tid var under 6 minutter i 97,7 % af operationerne.
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er ikke opfyldt, idet reaktionstiden for
de skibsbaserede helikopter var under 60 minutter i
60 % af indsættelserne. Årsagen var primært vejr-
udsigter og anbefalinger om indsættelsestidspunkt
fra piloten, der bevirkede at skibschefen udsatte
flyvningen.
Resultatkravet er delvist opfyldt, idet den gennem-
snitlige reaktionstid var 58 minutter.
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er opfyldt.
6. Den gennemsnitlige reaktionstid for skibs-
baserede helikopter skal være under
45 minutter.
7. Den maksimale reaktionstid for et overvåg-
ningsfly på jorden er 12 timer.
8. Den gennemsnitlige reaktionstid for et
overvågningsfly på jorden skal være under
11 timer.
9. Den maksimale reaktionstid for Aasiaat Radio
ved nødopkald er 6 minutter.
10. Den gennemsnitlige reaktionstid for Aasiaat
Radio ved nødopkald skal være mindre end
5 minutter.
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er opfyldt.
22
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 188: Skibsfartens og Luftfartens Redningsråds årlige redegørelser for hhv. Danmark og Grønland 2023, fra forsvarsministeren
2882690_0023.png
Redegørelse – 2023
11. Den maksimale reaktionstid for viderefor-
midling af nødopkald fra Aasiaat Radio til
Grønlands Politi og/eller JRCC Grønland er
10 minutter.
12. Den gennemsnitlige reaktionstid for videre-
formidling af nødopkald fra Aasiaat Radio til
Grønlands Politi og/eller JRCC Grønland skal
være mindre end 8 minutter.
13. Den maksimale reaktionstid for Grønlands
Politi ved eftersøgnings- og redningsopera-
tioner skal være under 6 minutter.
14. Den gennemsnitlige reaktionstid for Grøn-
lands Politi ved eftersøgnings- og rednings-
operationer skal være under 5 minutter.
15. Den maksimale reaktionstid for Air Green-
lands landbaserede helikopter EC225 skal
være under 60 minutter.
16. Den gennemsnitlige reaktionstid for Air
Greenlands landbaserede helikopter EC225
skal være mindre end 55 minutter.
17. Den maksimale reaktionstid for Air Green-
lands landbaserede helikopter EC155 skal
være under 60 minutter.
18. Den gennemsnitlige reaktionstid for Air
Greenlands landbaserede helikopter EC155
skal være mindre end 55 minutter.
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er opfyldt.
23
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 188: Skibsfartens og Luftfartens Redningsråds årlige redegørelser for hhv. Danmark og Grønland 2023, fra forsvarsministeren
2882690_0024.png