Forsvarsudvalget 2023-24
FOU Alm.del Bilag 188
Offentligt
2882689_0001.png
Skibsfartens og Luftfartens Redningsråds årlige
Redegørelse for Sø- og
flyveredningstjenesten
i Danmark
2023
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 188: Skibsfartens og Luftfartens Redningsråds årlige redegørelser for hhv. Danmark og Grønland 2023, fra forsvarsministeren
2882689_0002.png
Søredning betegner indsatsen til
redning af nødstedte på havet
med alle nødvendige midler.
Flyveredning betegner den
redningsindsats, der udføres
til undsættelse af fly i nød.
Omslagsfoto: Ida Suhr Birkemose
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 188: Skibsfartens og Luftfartens Redningsråds årlige redegørelser for hhv. Danmark og Grønland 2023, fra forsvarsministeren
2882689_0003.png
Indhold
Resumé ............................................................................4
Indledning ........................................................................5
Baggrund og organisation .................................................6
Sø- og flyveredningstjenesten i Danmark
........................ 6
Skibfartens og luftfartens redningsråd
............................. 6
Opfyldelse af mål- og resultatkrav for 2023 ......................8
Redning
...................................................................... 8
Beredskab ................................................................ 10
Uddannelse
............................................................... 11
Reaktionstid
.............................................................. 12
Sammenfattende betragtninger og tiltag ........................14
Konklusion .....................................................................15
Bilag 1: Opfyldelse af mål- og resultatkrav for 2022 .......16
Redning
.................................................................... 16
Beredskab ................................................................ 18
Uddannelse
............................................................... 19
Reaktionstid
.............................................................. 20
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 188: Skibsfartens og Luftfartens Redningsråds årlige redegørelser for hhv. Danmark og Grønland 2023, fra forsvarsministeren
2882689_0004.png
Sø- og flyveredningstjenesten i Danmark
Resumé
Skibsfartens og Luftfartens Redningsråd fastlægger
løbende en række målepunkter (mål- og resultat-
krav), der sætter rådet i stand til at følge og evalue-
re sø- og flyveredningstjenesten i Danmark samt
afdække udviklingstendenser i redningstjenestens
operative indsats. I den årlige redegørelse vurderer
rådet på baggrund af de fastlagte mål- og resultat-
krav sø- og flyveredningstjenestens indsats det
pågældende år.
Skibsfartens og Luftfartens Redningsråd vurderer
samlet set, at sø- og flyveredningstjenestens ind-
sats for året 2023 er tilfredsstillende. Den samlede
vurdering bygger på opfyldelsesgraden af de mål-
og resultatkrav, der er fastsat for redningstjenesten
i Danmark.
Målet for redning er opfyldt,
idet sø- og
flyveredningstjenesten har haft en gennem-
snitlig redningsprocent på 96,4 % over den
seneste femårige periode.
Målet for beredskab er samlet set opgjort
til delvist opfyldt.
Den delvise målopfyldelse
skyldes hovedsagligt aldersbetingede, materielle
udfordringer for Kystredningstjenestens såvel
som Marinehjemmeværnets fartøjer. Desuden
har Kystredningstjenestens nye fartøj til Red-
ningsstation Anholt været ramt af en række fejl,
som gør, at det endnu ikke er erklæret operativt.
Målet for reaktionstid vurderes samlet set
at være opfyldt. Generelt set ligger de forskel-
lige enheder inden for målkravene for reaktions-
tid. Redningshelikopterne har i enkelte tilfælde
overskredet kravene, hvilket primært skyldtes
behov for at tanke ekstra brændstof eller
vejrmæssige forhold.
Målet for uddannelse er opfyldt. Rednings-
tjenesten har deltaget i en national øvelse med
inddragelse af andre myndigheder og i en inter-
national øvelse. Hertil kommer en række mindre
øvelser med politi og redningsberedskab.
Foto: Henrik Gustafsson
4
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 188: Skibsfartens og Luftfartens Redningsråds årlige redegørelser for hhv. Danmark og Grønland 2023, fra forsvarsministeren
2882689_0005.png
Redegørelse – 2023
Indledning
Skibsfartens og Luftfartens Redningsråd (herefter
Redningsrådet) udgiver en årlig rapport, der har til
formål at redegøre for og evaluere den samlede
indsats for sø- og flyveredningstjenesten i dansk
eftersøgnings- og redningsområde i det forgange år.
Evalueringen sker på baggrund af de mål- og resul-
tatkrav, der er fastsat af Redningsrådet for de per-
manente eftersøgnings- og redningsressourcer. Rap-
porten er baseret på indrapporteringer fra medlem-
merne af Den Operative Kontaktgruppe for sø- og
flyveredningstjenesten i Danmark (OKD).
Foto: Henrik Gustafsson
5
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 188: Skibsfartens og Luftfartens Redningsråds årlige redegørelser for hhv. Danmark og Grønland 2023, fra forsvarsministeren
Sø- og flyveredningstjenesten i Danmark
Baggrund og organisation
Søredning betegner indsatsen til redning af nød-
stedte på havet med alle nødvendige midler.
Flyveredning betegner den redningsindsats, der
udføres til undsættelse af fly i nød. Sø- og flyvered-
ningstjenesten Danmark opererer i dansk eftersøg-
nings- og redningsområde, som markeret i figur 1.
Den nationale SAR-strukturs faste, operative
indsatsenheder omfatter:
Flyvevåbnets redningshelikoptere
Søværnets Kystredningstjeneste
Søværnets maritime indsatsenheder
Marinehjemmeværnets fartøjer
Fiskeristyrelsens fartøjer
Søfartsstyrelsens inspektionsfartøjer
Sø- og flyveredningstjenesten
i Danmark
I Danmark er der oprettet en eftersøgnings- og red-
ningstjeneste, der dagligt benævnes SAR-tjenesten
(Search And Rescue). Opgaver, organisation og
ansvar er fastlagt i henhold til internationale forplig-
telser, nationale behov samt aftaler indgået med
nationale og internationale bidragsydere. SAR-tje-
nesten har til formål at sikre, at der under hen-
sigtsmæssig anvendelse af de forhåndenværende
midler ydes den bedst mulige indsats for redning
af nødstedte.
Joint Rescue Coordination Centre (JRCC) Danmark
er organisatorisk placeret i Nationalt Maritimt
Overvågningscenter (NMOC) ved Søværnskomman-
doen, som er en del af Forsvarskommandoen.
JRCC Danmark har ansvaret for at assistere nød-
stedte personer, skibe, havanlæg og luftfartøjer i
dansk eftersøgnings- og redningsområde (figur 1).
SAR-tjenesten består endvidere af en struktur med
permanente, statslige ressourcer samt bidrag fra
såvel kommunale myndigheder som private og
frivillige organisationer.
Skibfartens og luftfartens
redningsråd
Skibsfartens og Luftfartens Redningsråd er nedsat af
forsvarsministeren den 25. maj 1960. Redningsrådet
har til opgave at overveje og indstille til vedkommen-
de ansvarlige ministre om foranstaltninger til den
bedst mulige gennemførelse af eftersøgnings- og red-
ningsoperationer, som det efter gældende bestem-
melser påhviler danske myndigheder at udføre eller
lade udføre i relation til skibsfarten og luftfarten, jf.
gældende cirkulære om Skibsfartens og Luftfartens
Redningsråd af 18. juni 2012.
Den Operative Kontaktgruppe for sø- og flyvered-
ningstjenesten Danmark (OKD) har til opgave at
styrke det tværgående, praktiske samarbejde mellem
de bidragende myndigheder og enheder inden for
sø- og flyveredningstjenesten. Kontaktgruppen refe-
rerer direkte til Redningsrådet for at sikre effektiv
behandling og implementering.
6
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 188: Skibsfartens og Luftfartens Redningsråds årlige redegørelser for hhv. Danmark og Grønland 2023, fra forsvarsministeren
2882689_0007.png
Redegørelse – 2023
Redningsrådet har udarbejdet mål- og resultatkrav
for de permanente eftersøgnings- og redningsres-
sourcer. Mål og krav skal sikre, at det er muligt at
følge og evaluere den samlede indsats og afdække
udviklingstendenser i den operative indsats. Red-
ningsrådet kan løbende evaluere og tilpasse mål-
og resultatkravene efter eventuelle behov.
Redningsrådet udgiver publikationen SAR
Danmark
bind I, som opstiller fælles, klare og enkle retnings-
linjer for alle komponenter, der indgår i eller bistår
sø- og flyveredningstjenestens i Danmark. Sø- og
flyveredningstjenestens opgaver kan overordnet
opdeles i tre hovedgrupper:
gentlige eftersøgning- og redningsoperationer,
E
herunder patientevakueringer fra skibe og
offshore installationer. JRCC Danmark har den
koordinerende ledelse i disse operationer.
tøtte til politiet i form af assistance ved blandt
S
andet humanitære eftersøgninger på land,
hvor politiet har den koordinerende ledelse.
tøtte til sundhedsvæsenet i form af ambulance-
S
flyvninger og større hændelser med flere og/
eller svært tilskadekomne. Disse flyvninger
foretages normalt kun på anmodning fra de
regionale akut medicinske koordinationscentre
(AMK).
MOC
NMOC
Figur 1: Kort over dansk eftersøgnings- og redningsområde.
7
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 188: Skibsfartens og Luftfartens Redningsråds årlige redegørelser for hhv. Danmark og Grønland 2023, fra forsvarsministeren
2882689_0008.png
Sø- og flyveredningstjenesten i Danmark
Opfyldelse af mål- og
resultatkrav for 2023
Med fokus på ‘redning af menneskeliv’ er formålet
med mål- og resultatkravene at følge, om SAR-
tjenesten effektivt og afpasset kan reagere på
samtlige modtagne nødopkald i den danske SAR-
organisations geografiske ansvarsområde. Herunder
om organisationen kan koordinere og indsætte
pas-sende og relevante enheder – også enheder,
der ikke indgår i den etablerede SAR-struktur.
Samtlige enheder i den nationale SAR-struktur skal
kunne reagere inden for det fastsatte varsel. Andre
relevante enheder, der ikke indgår i denne struktur,
skal kunne indsættes i fornødent omfang og med så
kort reaktionstid, som det er muligt.
Redningstjenesten har indsamlet data for 2023 for at
kunne måle opfyldelsesgraden af mål- og resultat-
kravene.
Redning
MÅL
Redning af flest mulige
menneskeliv med færreste
mulige følgevirkninger for
den reddede.
EFFEKT
At redde mindst 94 % af de per-
*
soner, der er i den danske SAR-
organisations geografiske område
er i fare for at omkomme.
MÅLOPFYLDELSE I 2023
Målet for redning er opfyldt, idet der
er reddet 96,3 % af de personer,
der inden for den seneste femårige
periode har været i fare for at
omkomme i den danske SAR-organi-
sations område.
*
edningsprocenten er et gennemsnit målt over den seneste, femårige periode. Kravet til redningsprocenten er ikke et udtryk for,
R
at der accepteres et tab på 6 %, men at det ikke er realistisk muligt at gennemføre redning til 100 %.
Der vil være tilfælde, hvor personer bevidst er sprunget i havet, fx ved selvmordsforsøg. Alle personer, der eftersøges som følge
af en iværksat SAR-operation, indgår her som ‘personer i nød’.
8
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 188: Skibsfartens og Luftfartens Redningsråds årlige redegørelser for hhv. Danmark og Grønland 2023, fra forsvarsministeren
2882689_0009.png
Redegørelse – 2023
Figur 2: Antal personer i nød samt antal personer reddet i årene 2019-2023.
1200
1000
1008
903
983
800
871
600
540
400
518
668
638
641
616
200
0
2019
2020
2021
2022
2023
Antallet af personer i nød i perioden 2019-2023.
Antallet af personer reddet i perioden 2019-2023.
9
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 188: Skibsfartens og Luftfartens Redningsråds årlige redegørelser for hhv. Danmark og Grønland 2023, fra forsvarsministeren
2882689_0010.png
Sø- og flyveredningstjenesten i Danmark
Figur 3: Årlig redningsprocent i årene 2019-2023.
%
100
99
98
97
96
95
94
93
92
91
90
2019
2020
2021
2022
2023
96,5 %
95,9 %
95,5 %
96,1 %
97,5 %
10
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 188: Skibsfartens og Luftfartens Redningsråds årlige redegørelser for hhv. Danmark og Grønland 2023, fra forsvarsministeren
2882689_0011.png
Redegørelse – 2023
Foto: Forsvaret
11
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 188: Skibsfartens og Luftfartens Redningsråds årlige redegørelser for hhv. Danmark og Grønland 2023, fra forsvarsministeren
2882689_0012.png
Sø- og flyveredningstjenesten i Danmark
Beredskab
MÅL
Opretholdelse af et tilstrækkeligt nationalt
SAR-beredskab, der effektivt og afpasset kan
reagere på samtlige modtagne nødopkald,
herunder indsætte passende og relevante
enheder.
MÅLOPFYLDELSE I 2023
Målet for beredskab er samlet set opgjort til delvist
tilfredsstillende.
Kystredningstjenesten har oplevet materielle udfordrin-
ger, som er forsøgt udbedret med leverancen af et nyt
fartøj til Redningsstation Anholt. Fartøjet har dog været
ramt af en række fejl, som gør, at det endnu ikke er
erklæret operativt. Dette forhold, i sammenhæng med
en stadig forringelse af materiellet generelt, er årsag
til, at de særskilte krav til Kystredningstjenesten
vurderes ikke opfyldt. I tilgift hertil ligger såvel red-
ningshelikoptere som Marinehjemmeværnets enheder
marginalt under målkravet. Øvrige områder vurderes
opfyldte.
RESULTATKRAV
1. øværnskommandoen skal kontinuerligt
S
opretholde tre maritime indsatsenheder
(MI-enheder) svarende til 1095 sejldøgn.
2. lyverkommandoen skal kontinuerligt opret-
F
holde et SAR-beredskab med tre rednings-
helikoptere i alt 1095 døgn samt en fjerde
helikopter ved Bornholm under særlige vind-
og vejrforhold.
3. øværnskommandoen skal opretholde døgn-
S
vagt ved 21 redningsstationer.
4. arinehjemmeværnet skal med 27 enheder
M
opretholde 9362 beredskabsdøgn.
OPFYLDELSE I 2023
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er delvist opfyldt, idet SAR-beredskabet
har været opretholdt i 1085 døgn.
Årsagen hertil er primært tekniske udfordringer. Udfald
har aldrig varet i mere end et par timer, og der har
altid været mindst to helikoptere i det operative
beredskab.
Resultatkravet er ikke opfyldt. hvilket skyldes væsent-
lige materieludfordringer for Kystredningstjenestens
redningsbåde.
Resultatkravet er delvist opfyldt, idet Marinehjemme-
værnet har opretholdt 8908 beredskabsdøgn. Forhol-
det skyldes nødvendig forlængelse af værftsophold
som følge af den aldrende flådes materielmæssige
stand, særligt fartøjerne af 800-kl.
Resultatkravet er ikke opfyldt, idet der er leveret 577
sejldøgn. Den manglende målopfyldelse skyldes, at
HAVØRNEN har haft et ekstraordinært værftsophold.
NORDSØEN har endvidere skullet til garantisyn.
Resultatkravet er opfyldt.
5. iskeristyrelsen skal opretholde mindst 620
F
sejldøgn årligt fordelt på fiskerikontrolskibene
NORDSØEN og HAVØRNEN.
6. iskeristyrelsen skal opretholde mindst 240
F
dage med sejlads med fiskerikontrolskibet
HAVTERNEN.
12
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 188: Skibsfartens og Luftfartens Redningsråds årlige redegørelser for hhv. Danmark og Grønland 2023, fra forsvarsministeren
2882689_0013.png
Redegørelse – 2023
Uddannelse
MÅL
Redningstjenestens enheder skal være velud-
dannede og være i stand til at koordinere på
tværs.
MÅLOPFYLDELSE I 2023
Målet for uddannelse er opfyldt.
Redningstjenesten har deltaget i en national øvelse
med inddragelse af andre myndigheder og i en inter-
national øvelse. Hertil kommer en række mindre
øvelser med politi og redningsberedskab.
RESULTATKRAV
Operative enheder, som er fast tilknyttet søred-
ningstjenesten, deltager i minimum én søred-
nings- eller samarbejdsøvelse inden for en
toårig periode.
Der gennemføres som minimum:
n national øvelse hvert andet år, som ind-
é
drager alle myndigheder med operative
ressourcer i søredningstjenesten.
n øvelse hvert andet år, som har karakter
é
af og fokus på redning i forbindelse med en
maritim katastrofe.
n international øvelse hvert tredje år, som
é
tilstræbes på skift at involvere lande, med
hvem Danmark har operative samarbejds-
aftaler.
OPFYLDELSE I 2023
Resultatkravet er opfyldt.
Redningstjenesten har afholdt en større, national
øvelse ved Frederikshavn og deltaget i NATO SAR-
øvelsen DYNAMIC MERCY. I tillæg er der gennemført
lokale beredskabsøvelser og vedligeholdelseskurser.
13
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 188: Skibsfartens og Luftfartens Redningsråds årlige redegørelser for hhv. Danmark og Grønland 2023, fra forsvarsministeren
2882689_0014.png
Sø- og flyveredningstjenesten i Danmark
Reaktionstid
MÅL
Ved redningsoperationer reageres på samtlige
opkald, og de fastsatte reaktionstider må ikke
overskrides.
MÅLOPFYLDELSE I 2023
Målet for reaktionstid vurderes samlet set at være
opfyldt. Generelt set ligger de forskellige enheder
inden for målkravene for reaktionstid. Redningsheli-
kopterne har i enkelte tilfælde overskredet kravene,
hvilket primært skyldtes behov for at tanke ekstra
brændstof eller vejrmæssige forhold.
RESULTATKRAV
1. en maksimale reaktionstid i redningscentra-
D
len (JRCC) ved eftersøgnings- og rednings-
operationer skal i 98 % af alle indsættelser
være under 6 minutter.
2. en gennemsnitlige reaktionstid i rednings-
D
centralen (JRCC) ved eftersøgnings- og
redningsoperationer skal være under 5
minutter.
3. en maksimale reaktionstid for Søværnets
D
maritime indsatsenheder i havn og til ankers
er 60 minutter.
4. en gennemsnitlige reaktionstid for Søvær-
D
nets maritime indsatsenheder i havn skal
være under 45 minutter.
5. en maksimale reaktionstid for indsættelse
D
af Flyvevåbnets redningshelikopter inden for
tidsrummet 0700-2200 er 15 min. i mindst
98 % af indsættelserne.
OPFYLDELSE I 2023
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er ikke opfyldt.
I 33 ud af 237 indsættelser blev reaktionstiden over-
skredet, hvilket primært skyldtes behov for påfyld-
ning af ekstra brændstof ved patientevakueringer fra
skibe, hvor patienten som oftest er stabil.
Resultatkravet er opfyldt.
6. en gennemsnitlige reaktionstid for indsæt-
D
telse af Flyvevåbnets redningshelikopter
inden for tidsrummet 0700-2200 er op til
13 minutter.
7. en maksimale reaktionstid for indsættelse
D
af Flyvevåbnets redningshelikopter inden for
tidsrummet 2200-0700 er 30 minutter i
mindst 98 % af indsættelserne.
Resultatkravet er ikke opfyldt, idet reaktionstiden var
mindre end 30 minutter i 40 tilfælde ud af 44.
Årsagen til at der ikke er levet op til kravet skyldes
bevidste valg om ekstra optankning inden patient-
evakueringer eller vejrmæssige forhold.
Resultatkravet er opfyldt.
8. en gennemsnitlige reaktionstid for indsæt-
D
telse af Flyvevåbnets redningshelikopter
inden for tidsrummet 2200-0700 er op til
25 minutter.
9. en maksimale reaktionstid for Fiskeristyrel-
D
sens skibe er 30 minutter.
Resultatkravet er opfyldt.
14
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 188: Skibsfartens og Luftfartens Redningsråds årlige redegørelser for hhv. Danmark og Grønland 2023, fra forsvarsministeren
2882689_0015.png
Redegørelse – 2023
10. en gennemsnitlige reaktionstid for Fiskeri-
D
styrelsens skibe i havn skal være under
25 minutter.
11. en maksimale reaktionstid for Søværnets
D
Kystredningsenheder er 20 minutter i 98 %
af indsættelserne.
12. en gennemsnitlige reaktionstid for Sø-
D
værnets Kystredningsenheder er op til
15 minutter.
13. en maksimale reaktionstid for Hjemme-
D
værnets enheder er 60 minutter i mindst
95 % af indsættelserne.
14. en gennemsnitlige reaktionstid for Hjemme-
D
værnets enheder er op til 45 minutter.
15. en maksimale reaktionstid for Søfarts-
D
styrelsens enheder er 30 minutter.
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er delvist opfyldt, idet reaktionstiden
var mindre end 20 minutter i 266 tilfælde ud af 274,
hvilket udgør 97,1 %.
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er ikke opfyldt.
Marinehjemmeværnet har ved 41 udkald ud af 48
overholdt kravet på 60 minutter, opgjort til 85,4 %.
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er opfyldt.
Foto: Forsvaret
15
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 188: Skibsfartens og Luftfartens Redningsråds årlige redegørelser for hhv. Danmark og Grønland 2023, fra forsvarsministeren
Sø- og flyveredningstjenesten i Danmark
Sammenfattende
betragtninger og tiltag
De områder, hvor mål- og resultatkrav ikke er til-
strækkeligt opfyldt, vil Redningsrådet fremover
tillægge særlig opmærksomhed.
Redningsrådet vil have særlig fokus på materiel-
situationen vedrørende Kystredningstjenestens
kapaciteter, herunder i særdeleshed de store red-
ningsbåde, idet materieludfordringerne for Kystred-
ningstjenestens fartøjer har været udslagsgivende
for redningstjenestens målopfyldelse.
Det vurderes afgørende for redningstjenestens virke,
at Kystredningstjenestens fartøjskapacitet styrkes.
Redningsrådet noterer sig i den forbindelse, at For-
svarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse har
igangsat en anskaffelsesproces af nye redningsfar-
tøjer til Kystredningstjenesten.
Endvidere vil fokus være på Hjemmeværnets mulig-
heder for i højere grad at kunne opretholde kravene
til beredskabsdøgn for alle deres 27 fartøjer.
Redningsrådet vil inddrage relevante myndigheder
og aktører for at opnå den bedst mulige gennem-
førelse af eftersøgnings- og redningsoperationer.
På den baggrund vil Redningsrådet tage initiativ til,
at de fastlagte mål- og resultatkrav genbesøges og
revideres i nødvendigt omfang for at kunne under-
støtte et fortsat højt niveau for sø- og flyverednings-
tjenesten i hele det danske eftersøgnings- og red-
ningsområde, og samtidigt med større præcision
kunne vurdere behov for særlige indsatser.
På baggrund rapportens opgørelse og vurdering af
mål- og resultatkrav for 2023 finder Redningsrådet,
at en række af de fastlagte mål- og resultatkrav
fremstår uklare og urealistiske. I visse tilfælde kan
det medføre, at der tegnes et misvisende billede af
redningstjenestens virke og formåen. Det gælder
for eksempel beredskabskrav til Flyvevåbnets red-
ningshelikoptere, hvor der er krav om, at de tre
faste redningshelikoptere hver især skal levere tre
365 beredskabsdøgn pr. år, og hvor meget få tek-
niske udfald medfører, at kravet ikke er opfyldt.
16
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 188: Skibsfartens og Luftfartens Redningsråds årlige redegørelser for hhv. Danmark og Grønland 2023, fra forsvarsministeren
Redegørelse – 2023
Konklusion
Redningsrådet vurderer samlet set, at sø- og flyve-
redningstjenestens indsats for året 2023 er tilfreds-
stillende. Den samlede vurdering bygger på opfyld-
elsesgraden af de mål- og resultatkrav, der er fastsat
for redningstjenesten i Danmark.
Målet for redning er opfyldt,
idet sø- og
flyveredningstjenesten har haft en gennem-
snitlig redningsprocent på 96,4 % over den
seneste femårige periode.
Målet for beredskab er samlet set opgjort
til delvist opfyldt.
Den delvise målopfyldelse
skyldes hovedsagligt aldersbetingede, materi-
elle udfordringer for Kystredningstjenestens
såvel som Marinehjemmeværnets fartøjer. Des-
uden har Kystredningstjenestens nye fartøj til
Redningsstation Anholt været ramt af en række
fejl, som gør, at det endnu ikke er erklæret
operativt.
Målet for reaktionstid vurderes samlet set
at være opfyldt. Generelt set ligger de forskel-
lige enheder inden for målkravene for reaktions-
tid. Redningshelikopterne har i enkelte tilfælde
overskredet kravene, hvilket primært skyldtes
behov for at tanke ekstra brændstof eller vejr-
mæssige forhold.
Målet for uddannelse er opfyldt.
Rednings-
tjenesten har deltaget i en national øvelse med
inddragelse af andre myndigheder og i en inter-
national øvelse. Hertil kommer en række mindre
øvelser med politi og redningsberedskab.
Foto: Forsvaret.
17
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 188: Skibsfartens og Luftfartens Redningsråds årlige redegørelser for hhv. Danmark og Grønland 2023, fra forsvarsministeren
2882689_0018.png
Sø- og flyveredningstjenesten i Danmark
Bilag 1: Opfyldelse af mål-
og resultatkrav for 2022
Redningstjenesten har indsamlet data for 2022 for
at kunne måle opfyldelsesgraden af mål- og resultat-
kravene.
Redning
MÅL
Redning af flest mulige
menneskeliv med
færreste mulige
følgevirkninger for
den reddede.
EFFEKT
At redde mindst 94 % af de per-
*
soner, der er i den danske SAR-
organisations geografiske område
er i fare for at omkomme.
MÅLOPFYLDELSE I 2022
Målet for redning er opfyldt, idet der er
reddet 95,9 % af de personer, der inden
for den seneste femårige periode har
været i fare for at omkomme i den
danske SAR-organisations område
*
edningsprocenten er et gennemsnit målt over den seneste, femårige periode. Kravet til redningsprocenten er ikke et udtryk for,
R
at der accepteres et tab på 6 %, men at det ikke er realistisk muligt at redde 100 %. Der vil være tilfælde, hvor personer bevidst
har sprunget i havet (fx ved selvmordsforsøg). Alle personer, der eftersøges som følge af en iværksat SAR-operation, indgår her
som ‘personer i fare for at omkomme’.
18
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 188: Skibsfartens og Luftfartens Redningsråds årlige redegørelser for hhv. Danmark og Grønland 2023, fra forsvarsministeren
2882689_0019.png
Redegørelse – 2023
Figur 2: Antal personer i nød samt antal personer reddet i årene 2018-2022.
1200
1000
903
800
871
600
540
400
518
668
638
641
616
414
397
200
0
2018
2019
2020
2021
2022
Antallet af personer i nød i perioden 2018-2022.
Antallet af personer reddet i perioden 2018-2022.
19
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 188: Skibsfartens og Luftfartens Redningsråds årlige redegørelser for hhv. Danmark og Grønland 2023, fra forsvarsministeren
2882689_0020.png
Sø- og flyveredningstjenesten i Danmark
Figur 3: Redningsprocenten i årene 2018-2022.
%
100
99
98
97
96
95
94
93
92
91
90
2018
2019
2020
2021
2022
95,9 %
95,9 %
96,1 %
95,5 %
96,5 %
20
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 188: Skibsfartens og Luftfartens Redningsråds årlige redegørelser for hhv. Danmark og Grønland 2023, fra forsvarsministeren
2882689_0021.png
Redegørelse – 2023
Foto: Lærke Weensgaard
21
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 188: Skibsfartens og Luftfartens Redningsråds årlige redegørelser for hhv. Danmark og Grønland 2023, fra forsvarsministeren
2882689_0022.png
Sø- og flyveredningstjenesten i Danmark
Beredskab
MÅL
Opretholdelse af et tilstrækkeligt nationalt
SAR-beredskab, der effektivt og afpasset kan
reagere på samtlige modtagne nødopkald,
herunder indsætte passende og relevante
enheder.
MÅLOPFYLDELSE I 2022
Målet for beredskab er samlet set delvist opfyldt, idet
fire ud af seks resultatkrav er enten opfyldt eller
delvist opfyldt.
RESULTATKRAV
1. øværnskommandoen skal kontinuerligt
S
opretholde tre maritime indsatsenheder
(MI-enheder) svarende til 1095 sejldøgn.
2. lyverstaben skal kontinuerligt opretholde et
F
SAR-beredskab med tre redningshelikoptere i
alt 1095 døgn samt en fjerde helikopter ved
Bornholm under særlige vind- og vejrforhold.
OPFYLDELSE I 2022
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er delvist opfyldt.
SAR-beredskabets redningshelikoptere stationeret i
hhv. Aalborg, Skrydstrup og Roskilde har leveret 1085
beredskabsdøgn, hvilket er ti under resultatkravet.
Sygdom blandt personel og især tekniske fejl har
medført udfald på helikopterne i i alt 246 timer, hvor
SAR-beredskabet altså ikke har været fuldt operativt.
Udfald er dog forekommet jævnt over året, aldrig i
mere end ét døgn og altid med de to øvrige helikop-
tere operative i SAR-beredskabet. Derudover har en
redningshelikopter fire gang har været forlagt til
Rønne, opgjort til to beredskabsdøgn, hvilket ikke
indgår i opgørelsen.
Resultatkravet er ikke opfyldt, hvilket primært skyl-
des materieludfordringer for Kystredningstjenestens
fartøjer.
Resultatkravet er opfyldt.
3. øværnskommandoen skal opretholde
S
døgnvagt ved 21 redningsstationer.
4. arinehjemmeværnet skal med 27 enheder
M
opretholde 9362 beredskabsdøgn.
5. iskeristyrelsen skal opretholde mindst 620
F
Resultatkravet er ikke opfyldt, idet der er leveret 580.
sejldøgn årligt fordelt på fiskerikontrolskibene Den manglende målopfyldelse skyldes, at HAVØRNEN
NORDSØEN, VESTKYSTEN og HAVØRNEN.
har haft et ekstraordinært værftsopholde i 2022 for at
opfylde klassekrav.
6. iskeristyrelsen skal opretholde mindst 240
F
dage med sejlads med fiskerikontrolskibet
HAVTERNEN.
Resultatkravet er opfyldt.
Derudover har Søfartsstyrelsen bidraget med et
inspektionsfartøj, når det var operativt eller lå
for anker. Dette giver målopfyldelsen ‘opfyldt’.
22
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 188: Skibsfartens og Luftfartens Redningsråds årlige redegørelser for hhv. Danmark og Grønland 2023, fra forsvarsministeren
2882689_0023.png
Redegørelse – 2023
Uddannelse
MÅL
Redningstjenestens enheder skal være velud-
dannede og være i stand til at koordinere på
tværs.
MÅLOPFYLDELSE I 2022
Målet for uddannelse er opfyldt.
RESULTATKRAV
Operative enheder, som er fast tilknyttet søred-
ningstjenesten, deltager i minimum én søred-
nings- eller samarbejdsøvelse inden for en
toårig periode. Der gennemføres som minimum:
n national øvelse hvert andet år, som ind-
é
drager alle myndigheder med operative
ressourcer i Søredningstjenesten.
n øvelse hvert andet år, som har karakter af
é
og fokus på redning i forbindelse med en
maritim katastrofe.
n international øvelse hvert tredje år, som
é
tilstræbes på skift at involvere lande, med
hvem Danmark har operative samarbejds-
aftaler.
OPFYLDELSE I 2022
Resultatkravet er opfyldt.
Redningstjenesten har blandt afholdt to større,
nationale øvelser ved Grenå og Nexø samt deltaget i
to NATO SAR-øvelser (DYNAMIC MERCY).
Redningsrådet har på baggrund af redegørelsen fra
2020 haft særlig opmærksomhed på området for
uddannelse og træning. Det vurderes, med de
øvelser som er gennemført, at man på såvel JRCC
som på enhedsniveau har opnået den påkrævede
træning i 2022.
23
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 188: Skibsfartens og Luftfartens Redningsråds årlige redegørelser for hhv. Danmark og Grønland 2023, fra forsvarsministeren
2882689_0024.png
Sø- og flyveredningstjenesten i Danmark
Reaktionstid
MÅL
Ved redningsoperationer reageres på samtlige
opkald, og de fastsatte reaktionstider må ikke
overskrides.
MÅLOPFYLDELSE I 2022
Målet for reaktionstid er samlet set opfyldt, idet 14 ud
af 15 resultatkrav er enten opfyldt eller delvist op-
fyldt.
RESULTATKRAV
1. en maksimale reaktionstid i redningscentra-
D
len (JRCC) ved eftersøgnings- og rednings-
operationer skal i 98 % af alle indsættelser
være under 6 minutter.
2. en gennemsnitlige reaktionstid i rednings-
D
centralen (JRCC) ved eftersøgnings- og
redningsoperationer skal være under 5
minutter.
3. en maksimale reaktionstid for Søværnets
D
maritime indsatsenheder i havn og til ankers
er 60 minutter.
4. en gennemsnitlige reaktionstid for Søvær-
D
nets maritime indsatsenheder i havn skal
være under 45 minutter.
5. en maksimale reaktionstid for indsættelse
D
af Flyvevåbnets redningshelikopter inden for
tidsrummet 0700-2200 er 15 min. i mindst
98 % af indsættelserne.
OPFYLDELSE I 2022
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er ikke opfyldt, idet reaktionstiden var
mindre end 15 minutter i 217 tilfælde ud af 245,
hvilket udgør 88,6 % af missionerne.
Overskridelser skyldes primært missioner, der har
påkrævet behov for at tanke ekstra brændstof,
tilvejebringe yderligere oplysninger samt udfordringer
med vejret.
Resultatkravet er opfyldt.
6. en gennemsnitlige reaktionstid for indsæt-
D
telse af Flyvevåbnets redningshelikopter
inden for tidsrummet 0700-2200 er op til
13 minutter.
7. en maksimale reaktionstid for indsættelse
D
af Flyvevåbnets redningshelikopter inden for
tidsrummet 2200-0700 er 30 minutter i
mindst 98 % af indsættelserne.
8. en gennemsnitlige reaktionstid for indsæt-
D
telse af Flyvevåbnets redningshelikopter
inden for tidsrummet 2200-0700 er op til
25 minutter.
9. en maksimale reaktionstid for Fiskeristyrel-
D
sens skibe er 30 minutter.
Resultatkravet er delvist opfyldt, idet reaktionstiden
var mindre end 30 minutter i 42 tilfælde ud af 44,
hvilket udgør 95,5 % af missionerne.
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er opfyldt.
24
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 188: Skibsfartens og Luftfartens Redningsråds årlige redegørelser for hhv. Danmark og Grønland 2023, fra forsvarsministeren
2882689_0025.png
Redegørelse – 2023
10. en gennemsnitlige reaktionstid for Fiskeri-
D
styrelsens skibe i havn skal være under
25 minutter.
11. en maksimale reaktionstid for Søværnets
D
Kystredningsenheder er 20 minutter.
12. en gennemsnitlige reaktionstid for Sø-
D
værnets Kystredningsenheder er op til
15 minutter.
13. en maksimale reaktionstid for Hjemme-
D
værnets enheder er 60 minutter i mindst
95 % af indsættelserne.
14. en gennemsnitlige reaktionstid for Hjemme-
D
værnets enheder er op til 45 minutter.
15. en maksimale reaktionstid for Søfarts-
D
styrelsens enheder er 30 minutter.
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er opfyldt.
25
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 188: Skibsfartens og Luftfartens Redningsråds årlige redegørelser for hhv. Danmark og Grønland 2023, fra forsvarsministeren
2882689_0026.png