Forsvarsudvalget 2023-24
FOU Alm.del Bilag 183
Offentligt
2881287_0001.png
4. juni 2024
TRUSSELSVURDERING
CFCS hæver trusselsniveauet for destruktive cyberangreb
mod Danmark fra
LAV
til
MIDDEL
Trusselsvurderingen skal informere organisationer og beslutningstagere i Danmark
om en skærpet trussel fra destruktive cyberangreb. Viden om truslen er bl.a. rele-
vant for beskyttelsen af digitale systemer i samfundsvigtige sektorer.
HOVEDVURDERING
CFCS hæver trusselsniveauet for destruktive cyberangreb mod Danmark fra
LAV
til
MIDDEL.
Det er muligt, at organisationer i Danmark vil blive udsat for destruktive
cyberangreb.
Trusselsniveauet hæves, fordi Rusland sandsynligvis er blevet mere risikovillig i forhold
til at bruge hybride virkemidler med destruktive effekter i europæiske NATO-lande.
CFCS vurderer, at denne risikovillighed også omfatter destruktive cyberangreb.
CFCS hæver trusselsniveauet fra destruktive cyberangreb for Danmark generelt. Så-
fremt Rusland vil rette destruktive cyberangreb mod Danmark, vil Rusland sandsynlig-
vis vælge blandt et bredt udsnit af mål i samfundsvigtige sektorer.
Det er mindre sandsynligt, at Rusland i den nuværende situation vil gennemføre de-
struktive cyberangreb mod Danmark, hvor hensigten er at skabe alvorlige og omfat-
tende konsekvenser for samfundsvigtige funktioner. Mindre omfattende cyberangreb
kan dog også få betydelige konsekvenser for offeret og for samfundet.
Truslen fra destruktive cyberangreb kommer særligt fra russiske statslige hackere,
men også fra ikke-statslige hackere med forskellige grader af forbindelser til den
russiske stat.
Side 1 af 5
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 183: Center for Cybersikkerheds trusselsvurdering af 4. juni 2024
2881287_0002.png
ANALYSE
CFCS hæver trusselsniveauet for destruktive cyberangreb fra
LAV
til
MIDDEL.
Det er
muligt, at organisationer i Danmark vil blive udsat for destruktive cyberangreb.
Trusselsniveauet hæves, fordi Rusland sandsynligvis er blevet mere risikovillig i forhold
til at bruge hybride virkemidler med destruktive effekter i europæiske NATO-lande. CFCS
vurderer, at den øgede risikovillighed også omfatter destruktive cyberangreb. Russiske
statslige hackergrupper har i årevis haft kapacitet til at udføre destruktive cyberangreb.
Truslen fra fysisk sabotage er skærpet
PET meddelte den 8. maj 2024, at der er en skærpet trussel fra fysisk sabotage
fra Rusland mod militære og civile mål i Danmark med tilknytning til støtten til
Ukraine.
Den skærpede trussel skyldes ifølge PET, at personer med mulig forbindelse til de
russiske efterretningstjenester har stået bag sabotage i en række europæiske
lande. PET vurderer, at Rusland med disse aktiviteter udviser en højere risikovillig-
hed i forhold til at gøre brug af såkaldte hybride virkemidler mod og i Europa. For-
målet med de russiske aktiviteter er bl.a. at skabe frygt og usikkerhed, og at
svække den folkelige opbakning i Europa til den fortsatte støtte til Ukraine.
Truslen gælder for Danmark generelt
CFCS hæver trusselsniveauet for destruktive cyberangreb for Danmark generelt. CFCS
vurderer, at mange typer af organisationer i samfundsvigtige sektorer vil kunne blive
udvalgt som mål for eventuelle destruktive cyberangreb.
Det skyldes, at et destruktivt cyberangreb sandsynligvis vil have til formål at påvirke
befolkningen og beslutningstagere. Eksempelvis er det sandsynligt, at et formål med
destruktive cyberangreb mod Danmark vil være at svække danskernes opbakningen til
Ukraine.
Den konkrete fysiske effekt af angrebene vil dermed sandsynligvis være sekundær i
forhold til, om angrebene skaber opmærksomhed, hvilket efterlader en lang række
potentielle mål.
Udvælgelsen vil dog sandsynligvis været påvirket af, hvor hackerne har adgang eller
nemt kan få det.
Destruktive cyberangreb kan få betydelige konsekvenser
Det er mindre sandsynligt, at Rusland i den nuværende sikkerhedspolitiske situation vil
gennemføre destruktive cyberangreb, hvor hensigten er at skabe alvorlige og omfattende
konsekvenser for samfundsvigtige funktioner. Selvom disse angreb er mindre sandsyn-
lige, vurderer CFCS, at hackergrupper knyttet til Rusland løbende forbereder sig på at
kunne udføre den form for destruktive cyberangreb mod Danmark. Sandsynligheden for
den type angreb kan derfor stige med kort eller uden varsel.
Side 2 af 5
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 183: Center for Cybersikkerheds trusselsvurdering af 4. juni 2024
2881287_0003.png
Mindre omfattende cyberangreb kan få betydelige konsekvenser for offeret og for samfun-
det. Det kan f.eks. være angreb, der påvirker samfundsvigtige funktioner i begrænset
omfang. Selv hvis destruktive cyberangreb ingen konsekvenser har for samfundsvigtige
funktioner, kan de skabe utryghed og påvirke samfundet.
CFCS’ definition af destruktive cyberangreb
CFCS definerer destruktive cyberangreb som cyberangreb, hvor den forventede
effekt er:
død eller personskade
betydelig skade på fysiske objekter
ødelæggelse eller forandring
af informationer, data eller software, så de ikke kan anvendes uden
væsentlig genopretning
De hyppigst forekommende destruktive cyberangreb er wiper-angreb, der sletter,
overskriver eller krypterer data.
Russiske hackergrupper har før stået bag flere destruktive cyberangreb mod Ukraine og
sandsynligvis også mod andre lande. Eksempelvis har Ukraine været udsat for mange
wiper-angreb, men også angreb hvor operationelle systemer i kritisk infrastruktur er
blevet manipuleret, hvilket har medført strømafbrydelser.
Ruslands øgede risikovillighed vil også kunne komme til udtryk som omfattende DDoS-
angreb mod centrale systemer. DDoS-angreb er ikke destruktive, men omfattende DDoS-
angreb mod centrale systemer vil potentielt kunne afbryde eller forstyrre samfundsvigtige
funktioner i kortere eller længere tid og derved påvirke befolkningen og beslutningstagere
på samme måde som destruktive cyberangreb.
Truslen kommer især fra Rusland
Truslen fra destruktive cyberangreb kommer især fra russiske, statslige hackere. CFCS
vurderer, at Rusland i den nuværende situation vil forsøge at sløre sin forbindelse til
eventuelle destruktive cyberangreb. Derved kan Rusland gøre det vanskeligere for lande,
der rammes af de hybride aktiviteter, at reagere med et modsvar.
De russiske statslige hackere kan eksempelvis gøre dette ved at udføre angreb, der ligner
kriminelle ransomware-angreb, hvor data bliver krypteret, men efterfølgende ikke kan
dekrypteres. Der har tidligere været eksempler på sådanne falske ransomware-angreb.
Det er dog meget sandsynligt, at de ransomware-angreb, der har ramt danske organisati-
oner inden for de seneste år, har været udført af kriminelle hackere, hvis formål var at
tjene penge og ikke at ødelægge data eller infrastruktur. CFCS forventer, at ransomware-
angreb også fremadrettet vil blive udført af økonomisk motiverede kriminelle hackere i
langt de fleste tilfælde.
Statslige hackere kan også forsøge at skjule deres forbindelse til destruktive angreb ved
at udgive sig for at være aktivistiske hackere. Det kan de gøre ved eksempelvis at oprette
hjemmesider eller konti på forskellige platforme, hvor de udgiver sig for at være
cyberaktivister og tager ansvar for destruktive cyberangreb.
Side 3 af 5
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 183: Center for Cybersikkerheds trusselsvurdering af 4. juni 2024
Truslen fra ikke-statslige hackere
En anden måde Rusland kan sløre sin involvering i destruktive cyberangreb er ved at for-
søge at få andre aktører til at udføre dem. Derfor er der også en potentiel trussel fra ikke-
statslige hackere.
Pro-russiske cyberaktivister er et godt eksempel på, hvordan ikke-statslige hackere kan
understøtte staters interesser. Det er dog ikke ensbetydende med, at de arbejder direkte
for staten. CFCS vurderer, at nogle pro-russiske cyberaktivistiske grupper har forbindelse
til den russiske stat.
Den typiske cyberaktivisme er drevet af ideologiske eller politiske motiver og bliver som
udgangspunkt udført uafhængigt af stater. Det kan dog være vanskeligt at vurdere en
cyberaktivistisk aktørs tilhørsforhold til fremmede stater. I nogle tilfælde er det derfor
ikke entydigt, om cyberaktivister handler overvejende på eget eller på en stats initiativ.
Iran udgør også en trussel
Selvom truslen primært kommer fra Rusland, udgør Iran også en potentiel trussel.
En gruppe, der kaldte sig CyberAv3ngers, har f.eks. taget æren for en række destruktive
cyberangreb mod dårligt beskyttet operationelt teknisk udstyr, også kaldet OT-udstyr, i
vestlige lande. I den forbindelse udpegede gruppen alt udstyr produceret i Israel som
legitime mål i konteksten af konflikten mellem Israel og Hamas.
Den amerikanske myndighed Cybersecurity and Infrastructure Security Agency har
offentligt attribueret CyberAv3ngers til Irans Revolutionsgarde (IRGC) og sanktioneret
seks personer fra IRGC grundet gruppens destruktive cyberangreb mod USA. Angrebene
er således et eksempel på, at statslige hackere slører deres angreb som aktivisme.
Side 4 af 5
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 183: Center for Cybersikkerheds trusselsvurdering af 4. juni 2024
2881287_0005.png
Trusselsniveauer
Forsvarets Efterretningstjeneste bruger følgende trusselsniveauer.
INGEN
Der er ingen tegn på en trussel. Der er ingen aktør, der både har kapacitet
til og intention om angreb/skadelig aktivitet.
LAV
En eller flere aktører har kapacitet til og intention om angreb/skadelig aktivi-
tet. Men enten er kapaciteten eller intentionen eller begge dele begrænset.
En eller flere aktører har kapacitet til og intention om angreb/skadelig
MIDDEL
aktivitet. Men der er ikke indikationer på specifik planlægning af angreb/
skadelig aktivitet.
En eller flere aktører har kapacitet til og foretager specifik planlægning
HØJ
af angreb/skadelig aktivitet, eller har allerede gennemført eller forsøgt an-
greb/skadelig aktivitet.
Der er enten oplysninger om, at en eller flere aktører iværksætter
MEGET HØJ
angreb/skadelig aktivitet, herunder oplysninger om tid og mål,
eller
en
eller flere aktører iværksætter kontinuerligt angreb/skadelig aktivitet.
Et givent trusselsniveau er udtryk for FE’s vurdering af aktørers intention, kapacitet og
aktivitet på baggrund af de tilgængelige oplysninger.
Side 5 af 5