Forslag til Forbedret Rekruttering og Hvervning i
Hjemmeværnet
Hjemmeværnet står over for en række udfordringer i forhold til rekruttering
og hvervning af nye medlemmer. For at styrke organisationen og gøre
processen mere effektiv, er der behov for en række ændringer og
moderniseringer:
1. Modernisering af optagelsesprocessen:
•
Fjernelse af de 19 styk Distriktsudvalg (DU) og etablering af et internt
DU-udvalg med medarbejdere fra Forsvarsministeriets Personalestyrelse
(FPS), der mødes ugentligt. Dette udvalg bør vurdere ansøgninger i
overensstemmelse med Hjemmeværnsloven og værdighedskriterierne
og de bør have samme mulighed for at kunne dispensere.
2. Opdatering af gamle procedurer:
•
Gennemgang og eliminering af forældede procedurer som GAU
(General auditørerne) og lægevurderinger i samarbejde med FPS-
sagsbehandlerne. Dette vil forenkle processen og reducere unødigt
bureaukrati.
3. Bedre adgang til information og hurtigere sagsbehandling:
•
•
•
Tilladelse til, at FPS får adgang til KR (Kriminalregister)/POLSAS-
systemet gennem særligt udpegede personer eller fastansatte
sagsbehandlere. Alternativt kan der ansættes flere sagsbehandlere i
politiets administrative center og indføres tidsfrister for behandling af
FPS/GAU/FAUK-anmodninger.
Overvejelse af, hvilke oplysninger der skal søges i Kriminalregistret (KR),
og om tidligere sager som f.eks. butikstyverier begået som 16-årige
stadig er relevante, når ansøgere søger ind i Hjemmeværnet som 36-
årig?
Gennemgang af prioritering af allerede frivillige i Hjemmeværnet, som
får en dom kontra nye ansøgninger?