Forsvarsudvalget 2023-24
FOU Alm.del Bilag 16
Offentligt
2769821_0001.png
Forslag til Forbedret Rekruttering og Hvervning i
Hjemmeværnet
Hjemmeværnet står over for en række udfordringer i forhold til rekruttering
og hvervning af nye medlemmer. For at styrke organisationen og gøre
processen mere effektiv, er der behov for en række ændringer og
moderniseringer:
1. Modernisering af optagelsesprocessen:
Fjernelse af de 19 styk Distriktsudvalg (DU) og etablering af et internt
DU-udvalg med medarbejdere fra Forsvarsministeriets Personalestyrelse
(FPS), der mødes ugentligt. Dette udvalg bør vurdere ansøgninger i
overensstemmelse med Hjemmeværnsloven og værdighedskriterierne
og de bør have samme mulighed for at kunne dispensere.
2. Opdatering af gamle procedurer:
Gennemgang og eliminering af forældede procedurer som GAU
(General auditørerne) og lægevurderinger i samarbejde med FPS-
sagsbehandlerne. Dette vil forenkle processen og reducere unødigt
bureaukrati.
3. Bedre adgang til information og hurtigere sagsbehandling:
Tilladelse til, at FPS får adgang til KR (Kriminalregister)/POLSAS-
systemet gennem særligt udpegede personer eller fastansatte
sagsbehandlere. Alternativt kan der ansættes flere sagsbehandlere i
politiets administrative center og indføres tidsfrister for behandling af
FPS/GAU/FAUK-anmodninger.
Overvejelse af, hvilke oplysninger der skal søges i Kriminalregistret (KR),
og om tidligere sager som f.eks. butikstyverier begået som 16-årige
stadig er relevante, når ansøgere søger ind i Hjemmeværnet som 36-
årig?
Gennemgang af prioritering af allerede frivillige i Hjemmeværnet, som
får en dom kontra nye ansøgninger?
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 16: Materiale til brug for foretræde 26/10-23 vedrørende forsvarsforliget og Hjemmeværnet, fra Jens Nielsen
2769821_0002.png
4. Handling i forbindelse med verserende retssager:
Ansøgere med verserende sager ved domstolene bør få afslag på deres
ansøgning efter første KR-tjek, med mulighed for at søge igen, når
domstolene har afgjort sagen.
5. Udbredelse af IOF og REC/SPEC-konceptet:
Implementering af 1 IOF/REKSPEC til 4 kompagnier i hele landet for
bedre kvalitet i hvervningen.
6. Udvikling af en mobil app til hvervning:
Udvikling af en mobil app eller via HJV.DK, der indeholder alle
nødvendige dokumenter i forbindelse med ansøgninger. Ansøgere kan
udfylde og indsende ansøgninger og samtykkeerklæringer gennem
appen/HJV.DK og acceptere kontrakttilbud via MITID.
7. Accept af samtykkeerklæringer og kontrakttilbud via app:
Implementering af en funktion i appen, der giver mulighed for accept af
samtykkeerklæringer og kontrakttilbud, hvilket gør processen mere
strømlinet og brugervenlig.
8. Introduktion af en "Flyttepose" app:
Udvikling af en app inde i HJV.Dk, der gør det nemt og hurtigt for
medlemmer at flytte fra et kompagni til et andet, hvilket i øjeblikket kan
være en tidskrævende proces.
9. Opdatering af procedurer for udtalelse fra hjemmeværnskommando
lægen:
Medarbejdere i FPS får beføjelser til at vurdere og træffe afgørelser om,
hvorvidt ansøgere absolut skal oversendes til Hjemmeværnets
kommando Læge for en udtalelse (HJKLÆ), uanset ansøgers eventuelle
mindre sundhedsmæssige udfordringer og deres alder.
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 16: Materiale til brug for foretræde 26/10-23 vedrørende forsvarsforliget og Hjemmeværnet, fra Jens Nielsen
2769821_0003.png
10. Modernisering af sagsbehandlingsprocedurer:
FPS skal aktiv involvere deres medarbejdere i moderniseringen af
procedurer for behandling af ansøgninger og begæringer. Dette vil
bidrage til at fjerne unødig byrde og skabe en mere effektiv
sagsbehandling til fordel for både ansøgere og Hjemmeværnet.
Forslag til Etablering af FASTTRACK-ordning for nuværende
tjenestegørende i stående styrke, der søger ind i Hjemmeværnet
For at optimere processen og reducere sagsbehandlingstiden for både nye
ansøger og nuværende tjenestegørende i stående styrke, der ønsker at
indtræde i Hjemmeværnet, foreslås indførelsen af en FASTTRACK-ordning.
Denne ordning ville give mulighed for en mere effektiv og strømlinet
godkendelsesproces:
1. FASTTRACK-ordning:
Den FASTTRACK-ordning vil gælde for nuværende tjenestegørende i
stående styrke, der allerede har en gyldig helbreds- og
sikkerhedsgodkendelse, som ikke overstiger to år. Da disse ansøgere
allerede er blevet sikkerhedsgodkendt og vurderet i forhold til deres
helbred, vil sagsbehandlingstiden kunne reduceres markant.
2. Administrativ godkendelse ved FPS:
Ansøgere, der opfylder kriterierne for FASTTRACK-ordningen, vil kunne
administrativt godkendes ved Forsvarsministeriets Personalestyrelse
(FPS). Dette vil fjerne behovet for yderligere sagsbehandling og
reducere ventetiden for ansøgerne.
3. Tildeling af HJV-MA.nr og iklædning:
Når ansøgeren er administrativt godkendt ved FPS, vil de automatisk
blive tildelt et Hjemmeværnets MA.nr. Dette nummer giver dem adgang
til at træde i tjeneste i de relevante kompagnier. Der vil også være
mulighed for en hurtig iklædning i uniform og udrustning.
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 16: Materiale til brug for foretræde 26/10-23 vedrørende forsvarsforliget og Hjemmeværnet, fra Jens Nielsen
2769821_0004.png
Denne FASTTRACK-ordning vil gøre processen betydeligt mere effektiv og
spare tid både for FPS og ansøgerne. Det vil også sikre, at de nuværende
tjenestegørende i stående styrke, der ønsker at bidrage til Hjemmeværnet,
kan komme i gang med deres tjeneste med minimal forsinkelse. Dette vil i
sidste ende styrke Hjemmeværnets kapacitet og udnytte de allerede
eksisterende ressourcer på en mere effektiv måde.
Disse forslag er designet til at forbedre og effektivisere rekrutterings- og
hvervningsprocessen i Hjemmeværnet.
Ved at modernisere og forenkle procedurerne kan hjemmeværnet bedre
tiltrække og fastholde kvalificerede medlemmer og sikre en mere smidig
oplevelse for ansøgerne.
Jens Nielsen
Informationsofficer
Hjemmeværnet