Finansudvalget 2023-24
FIU Alm.del Bilag 57
Offentligt
2789572_0001.png
23. november 2023
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 8. december
2023
1) Facilitet til fremme af reformer og vækst for Vestbalkan
KOM(2023) 692
Materialet er udarbejdet af Økonomiministeriet, Udenrigsministe-
riet og Finansministeriet
2
2
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 57: Samlenotat vedr. ECOFIN den 8. december 2023
2789572_0002.png
Side 2 af 8
Dagsordenspunkt 1:
Forslag om en facilitet til fremme af reformer
og vækst for Vestbalkan
KOM(2023) 692
1. Resume
Kommissionen har 8. november 2023 fremsat forslag om en ny reform-og
vækstfacilitet for Vestbalkan (Vestbalkan-faciliteten). Forslaget om etablerin-
gen af Vestbalkan-faciliteten med finansiel støtte på 6 mia. euro i perioden
2024-2027 hænger sammen med Kommissionens vækstplan for Vestbalkan,
som blev offentliggjort samme dag, og som omfatter Albanien, Bosnien-Her-
cegovina, Kosovo, Montenegro, Nordmakedonien og Serbien.
Forslaget er fremsat parallelt med Kommissionens forslag til revision af MFF-
forordningen, hvori det foreslås at forhøje det relevante udgiftsloft.
Faciliteten skal ifølge Kommissionen fremme landenes regionale integration
og integration med EU’s indre marked, landenes økonomiske konvergens mod
EU og tilnærmelse til EU’s værdier, love, regler og
standarder som forbere-
delse til landenes fremtidige medlemskab af EU. Faciliteten skal via finansiel
støtte generelt tilskynde til økonomiske reformer.
Forslaget vil have væsentlige statsfinansielle konsekvenser for Danmark via
EU-bidraget.
Regeringen støtter
generelt tiltag, der kan styrke EU’s engagement på Vest-
balkan og knytte landene tættere på EU. Regeringen støtter derfor generelt et
instrument, der gennem finansiel støtte kan tilskynde til reformer, fremme
økonomisk konvergens og understøtte Vestbalkan-landenes vej til fremtidigt
medlemskab af EU. Regeringen finder det positivt, at støtten baserer sig på
konditionalitet og efterlevelse af EU’s regler, standarder og grundlæggende
rettigheder. Regeringen finder, at støtten til Vestbalkan bør udformes på en
måde, så det giver mest mulig merværdi ift. eksisterende EU-instrumenter ret-
tet mod Vestbalkan.
2. Baggrund
Kommissionen har 8. november 2023 fremlagt en meddelelse om en ny vækst-
plan for Vestbalkan, som skal knytte landene tættere på EU forud for deres
fremtidige optagelse i EU. Kommissionen har sammen med planen fremsat for-
slag om oprettelsen af en ny reform-og vækstfacilitet for Vestbalkan, hvor i alt 6
mia. euro afsættes til yderligere finansiel støtte til landene i perioden 2024-
2027. Den finansielle støtte skal fungere som incitament til gennemførelse af
reformer i landene. Udbetalingen af finansiel støtte vil være betinget af reform-
fremskridt.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 57: Samlenotat vedr. ECOFIN den 8. december 2023
2789572_0003.png
Side 3 af 8
Kommissionen anfører, at baggrunden for forslaget om en Vestbalkan-facilitet
er en utilstrækkelig økonomisk konvergens mellem landene på Vestbalkan og
EU. Kommissionen fremhæver, at BNP pr. indbygger i landene på Vestbalkan
udgør mellem 30 og 50 pct. af EU-gennemsnittet. Den økonomiske konvergens
mellem Vestbalkan og EU er ifølge Kommissionen forværret som følge af Rus-
lands krig i Ukraine og Covid-19-krisen forinden. Kommissionen anser generelt
økonomisk konvergens som centralt for et fremtidigt EU-medlemskab.
EU yder allerede finansiel og teknisk støtte til landene på Vestbalkan gennem
instrumentet til førtiltrædelsesbistand
(”Instrument for Pre-Accession
Assi-
stance” –
IPA III), der for perioden 2021-2027 har et budget på ca. 14 mia. euro.
IPA III har til formål at understøtte reformer i overensstemmelse med EU’s
ac-
quis
og hjælpe landene med at leve op til kriterierne for medlemskab. Der ydes
også støtte til Vestbalkan gennem makrofinansiel assistance (”Macro-Financial
Assistance” –
MFA).
1
Vestbalkan-faciliteten skal ifølge Kommissionen supplere
disse instrumenter ved specifikt at fokusere på reformer mhp. tilnærmelse til
EU og økonomisk vækst som betingelse for finansiel assistance (konditionali-
tet).
Stats- og regeringscheferne har udtrykt støtte til, at Vestbalkan-landene opnår
EU-medlemskab. Det Europæiske Råd udtrykte i sine konklusioner 23.-24. juni
2022 sit fulde og utvetydige engagement i Vestbalkans perspektiv for EU-med-
lemskab og opfordrede til, at tiltrædelsesprocessen fremskyndes.
Forslaget har hjemmel i EU-traktatens artikel 212 og 322. Rådet og Europa-Par-
lamentet er medlovgivere. Rådet træffer beslutning med kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Formål
Kommissionens nye vækstplan og dertilhørende facilitet skal øge Vestbalkan-
landenes integration med EU’s indre marked, fremme den regionale integration
landene imellem samt øge tempoet for reformer i landene mhp. at skabe økono-
misk konvergens med EU og understøtte landenes vej til EU-medlemskab. Den
øgede finansielle støtte til landene skal endvidere tilskynde til reformer.
Ramme og anvendelse af faciliteten
Kommissionens forslag fastlægger en ramme på 6 mia. euro i øget finansiel
støtte til Vestbalkan-landene i perioden 2024-2027, heraf 4 mia. euro til lån på
lempelige vilkår og 2 mia. euro til ikke-tilbagebetalingspligtig støtte (tilskud),
jf.
tabel 1.
Der er verserende MFA-lån til Albanien (180 mio. euro), Bosnien-Hercegovina (125 mio. euro), Kosovo (100
mio. euro), Montenegro (60 mio. euro), Nordmakedonien (160 mio. euro).
1
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 57: Samlenotat vedr. ECOFIN den 8. december 2023
2789572_0004.png
Side 4 af 8
Tabel 1
Forslag om en Vestbalkan-facilitet
lån og tilskud, mio. euro
2024
2025
500,0
402,5
90,0
7,5
1.000,0
1.500,00
2026
500,0
402,5
90,0
7,5
1.000,0
1.500,00
2027
500,0
402.5
90,0
7,5
1.000,0
1.500,00
I alt
2.000,0
1.610,0
360,0
30,0
4.000,0
6.000,0
Tilskud
-
-
-
Lån
I alt
Kilde: Kommissionen og egen tilvirkning.
500,0
402,5
90,0
7,5
1.000,0
1.500,00
Investerings-
ramme
Hensættelse til lån
Administration
Den finansielle støtte på 6 mia. euro anvendes til to formål: 1) finansiering til
landenes
nationale budgetter, 2) støtte gennem investeringsrammen (”West
Balkan Investment Framework” –
WBIF), som er baseret på finansiering fra IPA
III.
De 2 mia. euro i tilskud skal anvendes til at finansiere en hensættelse under EU-
budgettet til at understøtte EU-budgetgarantier til lån under faciliteten (9 pct.
af lånebeløbet på 4 mia. euro) og til administrationsomkostninger. Efter fradrag
af disse midler skal alle tilbageværende tilskudsmidler svarende til i alt godt 1,6
mia. euro gøres tilgængelige gennem investeringsrammen (WBIF). Mindst 37
pct. af tilskud allokeret til investeringsrammen skal understøtte den grønne om-
stilling.
Mindst 3 mia. euro af den samlede finansielle støtte på 6 mia. euro allokeres til
investeringsrammen.
Nøgle til fordeling af finansiel støtte
Landene omfattet af forslaget er Albanien, Bosnien-Hercegovina, Kosovo, Mon-
tenegro, Nordmakedonien og Serbien. Alle disse lande
med undtagelse af Ko-
sovo
har status som kandidatlande ift. medlemskab af EU. Kosovo har et så-
kaldt europæisk perspektiv.
Den finansielle støtte fordeles mellem landene med en fordelingsnøgle:
-
Skridt 1:
Befolkning:
Hvert lands andel af den samlede befolkning i Vest-
balkan-landene bestemmes. En større (lavere) befolkningsandel indebærer
en højere (lavere) allokering af støtte.
Skridt 2:
BNP pr. indbygger,
idet et lavere (højere) BNP pr. indbygger in-
debærer en højere (lavere) allokering af støtte.
Endelig allokering:
Skridt 1 og 2 kombineres, hvor skridt 1 vægter 60
procent, mens skridt 2 vægter 40 procent i allokeringen af støtte.
-
-
Allokeringen til de enkelte lande ventes fastlagt, når Kommissionen træffer be-
slutninger om landenes reformplaner.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 57: Samlenotat vedr. ECOFIN den 8. december 2023
2789572_0005.png
Side 5 af 8
Reformplaner og investeringsramme
Landene skal ifølge forslaget hver især udarbejde reformplaner, som indeholder
reformer og investeringer, som de skal implementere. Reformplanerne skal un-
derstøtte en gradvis tilnærmelse mod EU’s indre marked, samt understøtte øko-
nomisk vækst og konvergens mod EU.
Reformplanernes infrastrukturprojekter implementeres gennem investerings-
rammen (WBIF). Kommissionen skal i gennemførelsen af investeringsrammen
bistås af et udvalg.
Kommissionen skal vurdere reformplanerne. Såfremt Kommissionen har en po-
sitiv vurdering af planerne, skal den træffe beslutning om at godkende planerne.
Beslutningen skal fastlægge finansiel støtte til rådighed for det pågældende
land, udbetaling af støtten i rater mv.
Landene kan to gange om året anmode om udbetaling af finansiel støtte. Udbe-
talinger af finansiel støtte besluttes af Kommissionen og afhænger af, om lan-
dene efterlever deres respektive reformplaner. Landene kan anmode om forud-
betaling af 7 pct. af lån og tilskud, dvs. udbetaling samtidig med aflevering af
reformplaner og inden gennemførelse af reformplaner.
Det er en betingelse for støtte, at landene gennemfører tiltag som fastlagt i re-
formplanerne og respekterer grundlæggende rettigheder som demokratiske
mekanismer, herunder et parlamentarisk flerpartisystem, retsstatsprincippet,
og samtidig garanterer respekt for menneskerettighederne, herunder minorite-
ters rettigheder (konditionalitet). Betingelser er derudover makro-finansiel sta-
bilitet, effektiv styring af offentlige finanser samt gennemsigtighed og overvåg-
ning af nationale budgetter.
Såfremt disse betingelser ikke efterleves, kan Kommissionen træffe beslutning
om at suspendere, reducere eller omfordele udbetalinger under faciliteten.
Finansiering
Lån:
Lån under faciliteten tilvejebringes som genudlån ved, at Kommis-
sionen på vegne af EU-landene bemyndiges til at optage lån på kapital-
markederne eller fra finansielle institutioner (banker m.fl.). Lånene ga-
ranteres af EU-budgettet. Et beløb svarende til 9 pct. af lånebeløbet un-
der faciliteten tilføres garantifonden på EU-budgettet i overensstem-
melse med bestemmelserne i EU's Finansforordning (forordning nr.
1046/2021).
Lånene, som Kommissionen optager og genudlåner til landene, kan have
en løbetid på højest 40 år, hvor afdrag påbegyndes i 2034.
Tilskud:
Tilskud finansieres gennem EU-budgettet. Forslaget er frem-
sat parallelt med Kommissionens forslag til revision af MFF-forordnin-
gen, hvori det foreslås at forhøje det relevante udgiftsloft.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 57: Samlenotat vedr. ECOFIN den 8. december 2023
2789572_0006.png
Side 6 af 8
Kontrol med støtten, evaluering mv.
Kommissionen skal ifølge forslaget løbende overvåge implementeringen og gen-
nemførelsen af facilitetens aktiviteter.
Kommissionen skal indgå en rammeaftale med Vestbalkan-landene hver især.
Rammeaftalen vil fastlægge specifikke bestemmelser vedr. styring, kontrol,
overvågning, evaluering, rapportering under faciliteten mv., samt bestemmelser
til at imødegå uregelmæssigheder, svindel, korruption og interessekonflikter.
Kommissionen skal overvåge gennemførelsen af faciliteten. Der skal årligt ud-
arbejdes en rapport til Rådet og Europa-Parlamentet. Efter 31. december 2027
og inden 31. december 2031 skal Kommissionen evaluere faciliteten.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet er medlovgiver om forslaget om en Vestbalkan-facilitet.
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at formålet med forslaget om tilnærmelse til EU bedst
kan opnås med et tiltag på EU-niveau.
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering og finder derfor, at forslaget er
i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget er en forordning og ventes ikke at have konsekvenser for dansk ret.
7. Økonomiske konsekvenser
Kommissionen har ikke udarbejdet en konsekvensanalyse af forslaget.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vil have væsentlige statsfinansielle konsekvenser for Danmark via det
danske EU-bidrag.
Danmark finansierer ca. 2 pct. af udgifterne på EU’s budget. Såfremt støtten vil
bestå af 2 mia. euro i tilskud, skønnes den danske andel heraf at udgøre ca. 75
mio. kr. årligt i 2024-2027. Kommissionen har parallelt hermed foreslået en
forhøjelse af det relevante udgiftsloft i sit forslag til en MFF-revision. Såfremt
forslaget finansieres gennem en forhøjelse af udgiftsloftet, vil Danmarks EU-
bidrag stige tilsvarende.
Ved forslaget får Kommissionen tildelt beføjelser til at optage lån på kapital-
markederne på vegne af EU, som vil kunne videreformidle låneprovenuet til
hhv. Albanien, Bosnien-Hercegovina, Kosovo, Montenegro, Nordmakedonien
og Serbien på lignende vilkår. Tilbagebetalingen af de lån, som Kommissionen
optager, garanteres af EU-budgettet.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 57: Samlenotat vedr. ECOFIN den 8. december 2023
2789572_0007.png
Side 7 af 8
I det omfang et lands evt. manglende tilbagebetaling af lån ikke allerede er dæk-
ket ved hensættelser under EU-budgettet, vil det have yderligere statsfinansielle
konsekvenser for Danmark via påvirkningen af EU-budgettet. Ved et samlet lån
på 4 mia. euro garanterer Danmark for ca. 700
mio. kr. via EU’s budget.
Det vil skulle nærmere afklares, hvorvidt og i hvilket omfang udgifterne til faci-
liteten vil kunne opgøres som udviklingsbistand iht. OECD’s regler. Fra
det tids-
punkt, der ved undertegnelse af EU-tiltrædelsestraktaten måtte blive fastsat en
dato for landenes optagelse i EU, kan økonomisk støtte til landene ikke længere
opgøres som udviklingsbistand ifølge OECD-DAC’s
retningslinjer.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Finansiel støtte til Vestbalkan-landene ventes at have betydelige positive sam-
fundsøkonomiske konsekvenser for landene, idet støtten vil bidrage til at un-
derstøtte reformer og en tilnærmelse til EU. Støtten forventes på den baggrund
at have afledte positive samfundsøkonomiske effekter for EU-landene.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Sagen har ikke direkte erhvervsøkonomiske konsekvenser i Danmark. Forslaget
kan have positive afledte konsekvenser for danske virksomheder, i det omfang
det bidrager til investeringer, økonomisk fremgang og tilnærmelse til EU i Vest-
balkan-landene.
8. Høring
Forslaget har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
En række EU-lande ventes generelt at støtte forslaget til en Vestbalkan-facilitet,
herunder den grundlæggende arkitektur med finansiel støtte som knyttes til re-
former, der understøtter tilnærmelse til EU. Enkelte lande stiller spørgsmål ved
behovet for et nyt instrument i lyset af eksisterende instrumenter rettet mod
Vestbalkan.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter generelt tiltag, der kan styrke EU’s engagement på Vestbal-
kan og knytte landene tættere på EU.
Regeringen støtter derfor generelt et instrument, der gennem finansiel støtte
kan tilskynde til reformer, fremme økonomisk konvergens og understøtte Vest-
balkan-landenes vej til fremtidigt medlemskab af EU. Regeringen finder det po-
sitivt, at støtten baserer sig på konditionalitet og efterlevelse af EU’s regler, stan-
darder og grundlæggende rettigheder.
Regeringen finder det vigtigt, at støtten bidrager til mobilisering af private in-
vesteringer, hvor den foreslåede investeringsramme vil kunne tilskynde virk-
somheder til investeringer i landene, herunder danske virksomheder.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 57: Samlenotat vedr. ECOFIN den 8. december 2023
2789572_0008.png
Side 8 af 8
Regeringen har en præference for, at den finansielle støtte antager form af lån
på favorable betingelser, idet tilskud vil kunne accepteres at udgøre et begræn-
set omfang. Regeringen finder det centralt, at midlerne til udgiftsområdet for
eksterne prioriteter findes ved omprioriteringer som led i MFF-revisionen,
hvortil det bemærkes, at et instrument baseret på lån på fordelagtige vilkår vil
kunne reducere behovet for omprioritering og reducere udgifterne for EU-bud-
gettet. Regeringen finder det ligeledes centralt, at forhandlingerne om forslaget
ikke foregriber forhandlingerne om revision af den flerårige finansielle ramme
(MFF), hvor regeringen er skeptisk over for en genåbning af MFF-aftalen, her-
under yderst skeptisk over for at justere i de aftalte udgiftslofter.
Regeringen finder det vigtigt, at finansiel støtte ledsages af en effektiv kontrol-
indsats mhp. at mindske risikoen for svindel og korruption med midler.
Regeringen finder det ligeledes vigtigt, at støtten ydes pba. en effektiv beslut-
ningsprocedure, hvor Rådet er tilstrækkelig involveret.
Regeringen finder, at støtten til Vestbalkan bør udformes på en måde, så det
giver mest mulig merværdi ift. eksisterende EU-instrumenter rettet mod Vest-
balkan.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.
Samlenotat vedr. EU’s flerårige finansielle ramme (MFF) er oversendt til Folke-
tingets Europaudvalg 21. september 2023 forud for forelæggelse til mandat 29.
september 2023.