Finansudvalget 2023-24
FIU Alm.del Bilag 57
Offentligt
2789571_0001.png
23. november 2023
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 8. december
2023
1) Forslag til ændring af forordning om finansielle benchmarks
KOM(2023) 660
Materialet er udarbejdet af Økonomiministeriet og Erhvervsministe-
riet
2
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 57: Samlenotat vedr. ECOFIN den 8. december 2023
2789571_0002.png
Side 2 af 8
Dagsordenspunkt 1: Forslag til ændring af forordning
om finansielle benchmarks (”open
finance”)
KOM(2023) 660
1. Resume
Kommissionen præsenterede den 17. oktober 2023 sit forslag til revision af
benchmarkforordningen (BMR). Et finansielt benchmark er et indeks, der bru-
ges som reference til fx at fastlægge en rente i lånekontrakter.
Formålet med forslaget er at lette de administrative byrder for administrato-
rer af mindre og ikke-væsentlige benchmarks og derved i sidste ende mindske
omkostningerne for brugerne, fx banker og deres kunder. Samtidig skal
benchmarks fra administratorer i tredjelande også omfattes af reglerne.
Regeringen støtter generelt Kommissionens forslag. Regeringen støtter for-
målet om at reducere byrderne for benchmarkadministratorer og brugere og
samtidig sikre, at de største og vigtigste benchmarks fortsat er omfattet BMR.
Sagen er ikke på ECOFIN 8. december 2023, men der kan muligvis opnås enig-
hed i Rådet i løbet af december 2023. Der er endnu ikke fremlagt et kompro-
misforslag. Efter enighed i Rådet skal forslaget forhandles med Europa-Par-
lamentet.
2. Baggrund
Kommissionen præsenterede den 17. oktober 2023 et forslag om ændring af
benchmarkforordningen (BMR). BMR har til formål at gøre finansielle bench-
marks mere robuste og øge investorernes tillid til benchmarks.
Et benchmark er et indeks i form af et tal, som offentliggøres regelmæssigt og
bruges som reference til at fastlægge betalinger iht. lånekontrakter, fastlægge
værdien af finansielle instrumenter eller måle en investeringsfonds resultater.
Et benchmark kan fx være prisen på et udvalg af aktier i et aktieindeks, eller
prisen på en råvare som olie. Når et indeks anvendes som referencepris for et
finansielt instrument eller en finansiel kontrakt, udgør det et benchmark.
De mest anvendte benchmarks er rentebenchmarks, som er baseret på renter
på fx lån mellem banker. Rentebenchmarks bruges bredt af både husholdninger
og finansielle såvel som ikke-finansielle virksomheder. Referencerenterne CI-
BOR og CITA-renten er eksempler på danske rentebenchmarks.
1
De danske re-
ferencerenter benyttes eksempelvis til at bestemme renten på mange kunders
CIBOR (Copenhagen Interbank Offered Rate) udtrykker den rentesats, som en bank er villig til
at udlåne danske kroner til uden sikkerhedsstillelse for en nærmere defineret periode (fra 1 uge
og op til 12 måneder) til en anden bank med høj kreditværdighed. CITA (Copenhagen Interbank
1
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 57: Samlenotat vedr. ECOFIN den 8. december 2023
2789571_0003.png
Side 3 af 8
boliglån, der fx kan være fastsat til CIBOR plus et fast tillæg på 0,5 pct.-point.
Ud over referencerenterne findes der mange andre typer af benchmarks, bl.a.
aktieindeks, råvareindeks eller valutaindeks.
Benchmarks leveres af benchmarkadministratorer, der indsamler inputdata (fx
fra banker eller børser) og bearbejder dem til et benchmark. Et eksempel på en
administrator af et benchmark er Danish Financial Benchmark Facility ApS
(DFBF), som er godkendt af Finanstilsynet og administrerer bl.a. CIBOR og
CITA.
BMR stiller bl.a. krav til administratorer af benchmarks om passende gover-
nance og gennemsigtighed af metodologi og krav til de banker, børser m.v., der
leverer data til brug for beregning af et benchmark. BMR regulerer også brugen
af benchmarks, herunder at finansielle virksomheder underlagt tilsyn i EU-lan-
dene kun må benytte benchmarks fra administratorer med tilladelse.
Administratorer etableret indenfor EU, der ønsker at udbyde benchmarks i EU
under BMR, skal have en tilladelse fra de nationale kompetente myndigheder i
administratorens hjemland. Administratorer etableret
udenfor EU
skal også
have en tilladelse til at udbyde benchmarks i EU.
BMR inddeler benchmarks i tre kategorier på baggrund af størrelsen og vigtig-
heden. De tre kategorier er kritiske, væsentlige og ikke-væsentlige benchmarks,
hvor der er flest krav til administratorer af kritiske benchmarks.
Der er aktuelt ingen danske kritiske benchmarks, men det vurderes, at det dan-
ske CIBOR overstiger en tærskel på 50 mia. euro for at være et væsentligt bench-
mark. Også CITA-renten spiller en stor rolle i dansk økonomi, herunder i for-
brugerlånekontrakter. Derudover findes der en række andre benchmarks ud-
budt af danske benchmarkadministratorer, som generelt bruges mindre og ho-
vedsageligt af professionelle aktører.
Kravene i BMR til administratorer indenfor og udenfor EU er generelt ens. I
praksis har reglerne for administratorer fra tredjelande ikke været implemente-
ret. Kommissionen vurderer, at tredjelandsadministratorernes manglende an-
søgninger om BMR-tilladelse skyldes, at de administrative byrder under BMR
ofte ikke står mål med den kommercielle fordel for administratorerne (særligt
små administratorer) ved at udbyde benchmarks i EU.
Retsgrundlaget for forslaget er artikel 114 i Traktat om Den Europæiske Unions
Funktionsmåde (TEUF). Europa-Parlamentet og Rådet er medlovgivere. Rådet
træffer beslutning med kvalificeret flertal.
Tomorrow/Next Average) udtrykker den faste rente, som en bank vil bytte for den variable dag-
til-dag-rente DESTR i en nærmere defineret periode.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 57: Samlenotat vedr. ECOFIN den 8. december 2023
2789571_0004.png
Side 4 af 8
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget er særligt:
1. at sikre mere proportionale krav til en benchmarkadministrator i for-
hold til størrelsen og vigtigheden af benchmarket. Det skal især reducere
byrderne for administratorer af mindre benchmarks
2. at sikre, at reglerne for administratorer i tredjelande implementeres, så
de reguleringsmæssige byrder ikke afholder disse administratorer fra et
udbyde deres benchmarks i EU. Det vil samtidig sikre generel ligebe-
handling af administratorer hhv. indenfor og udenfor EU.
3.1 Indsnævring af BMR’s anvendelsesområde
Forslaget indsnævrer BMR’s anvendelsesområde, så mindre benchmarks frem-
over ikke vil være underlagt BMR. Forslaget indebærer, at et benchmark alene
vil være underlagt BMR, hvis ét eller flere af følgende krav er opfyldt:
Benchmarket bruges i finansielle instrumenter, finansielle
kontrakter og/eller investeringsfonde med en samlet værdi i
EU på mindst 50 mia. euro
Det er benchmarkadministratorens ansvar at overvåge, hvorvidt dens
benchmarks overstiger tærsklen. Benchmarks, der i dag er kategoriseret
som ikke-væsentlige, vil falde udenfor anvendelsesområdet, medmindre
de kvalitativt udpeges som væsentlige af et EU-land. Omvendt vil bench-
marks, der i dag kategoriseres som væsentlige eller kritiske, fortsat være
underlagt BMR. Det vurderes, at den danske referencerente CIBOR
overstiger tærsklen på 50 mia. euro for at være et væsentligt benchmark.
Kommissionen skønner, at antallet af benchmarkadministratorer inden
for EU, der er underlagt BMR, vil falde med ca. 90 pct. som følge af tær-
skelværdien isoleret set.
Benchmarket udpeges af en kompetent myndighed i et EU-
land med inddragelse af ESMA
til at være underlagt BMR’s an-
vendelsesområde på baggrund af dets vigtighed for økono-
mien i et eller flere EU-lande
De kompetente myndigheder i EU-landene (i Danmark Finanstilsynet)
har kvalitativt mulighed for under visse betingelser at udpege et bench-
mark som væsentligt, således at benchmarket og dets administrator er
omfattet af BMR, i lyset af, at nogle benchmarks kan være vigtige for et
eller flere EU-lande, selvom det rent kvantitativt kategoriseres som ikke-
væsentligt for EU som helhed. Det vurderes umiddelbart, at hvis den
danske referencerente CITA skal omfattes BMR, skal det udpeges som
væsentligt på baggrund af en nærmere vurdering af opfyldelsen af de
kvalitative betingelser for væsentlighed.
Benchmarket bruger
BMR’s
særlige betegnelser for klimare-
laterede benchmarks
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 57: Samlenotat vedr. ECOFIN den 8. december 2023
2789571_0005.png
Side 5 af 8
BMR har to slags særlige klimarelaterede benchmarks, som anvendes i
investeringsøjemed, hvor fx virksomheder og aktiver (aktier, obligatio-
ner mv.) der investeres i skal opfylde specifikke mål relateret til udled-
ninger mv. for at bruge BMR’s beskyttede klimalabels.
Det drejer sig om:
”EU-benchmark
for klimaovergangen”
(”Climate
Transition Bench-
mark”,
CTB) og
”Paris-tilpasset
EU-benchmark”
(”Paris-Aligned
Benchmark”, PAB).
Sådanne benchmarks vil være underlagt BMR uan-
set størrelse, og kun administratorer indenfor EU vil ifølge forslaget
kunne benytte disse betegnelser fremover.
Et benchmark, der falder ind under BMR’s anvendelsesområde, kan desuden
fortsat blive kategoriseret som kritisk, hvis det opfylder de samme kriterier for
et kritisk benchmark som i dag, og dermed være underlagt skærpede krav i
BMR. Kategorien " ikke-væsentlige”
benchmarks udgår helt af BMR, da disse er
udenfor det reviderede anvendelsesområde.
3.2 EU-landenes kompetente myndigheder
og ESMA’s roller i udpegningen af
væsentlige benchmarks
Det er den kompetente myndighed i et EU-land, der skal igangsætte processen
for at udpege et benchmark, som skal underlægges
BMR’s
regler grundet dets
kvalitativt vurderede vigtighed for økonomien i dette land, uanset hvor admini-
stratoren er baseret. Processen derefter afhænger af, om administratoren er ba-
seret indenfor eller udenfor EU.
3.2.1 Benchmarks leveret af administratorer indenfor EU
En kompetent myndighed i et EU-land kan udpege et benchmark som væsent-
ligt, så benchmarket og dets administrator omfattes af BMR, hvis det vurderes
at opfylde kvalitative krav om vigtighed i EU-landet og ikke allerede er udpeget
i et andet EU-land. Den kompetente myndighed skal konsultere ESMA og tage
højde for ESMA’s rådgivning.
3.2.2 Benchmarks leveret af administratorer udenfor EU
En kompetent myndighed i et EU-land kan bede ESMA om at udpege et bench-
mark leveret af en administrator fra et tredjeland som væsentligt, på basis af de
samme kriterier, som gælder for benchmarks leveret fra et EU-land.
3.3 Ansøgning om tilladelse for administratorer underlagt BMR
En administrator, som udbyder et eller flere benchmarks indenfor BMR’s an-
vendelsesområde, skal ansøge om en tilladelse til at levere benchmarks.
Administratorer indenfor EU skal fortsat enten søge om en tilladelse i et EU-
land.
Administratorer udenfor EU, der har benchmarks
indenfor BMR’s anvendelses-
område, kan opnå tilladelse til levering af benchmarks som hidtil.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 57: Samlenotat vedr. ECOFIN den 8. december 2023
2789571_0006.png
Side 6 af 8
3.4 Offentliggørelsesforpligtelser for myndigheder og regler for tilsynsbelagte
enheders brug af benchmarks
Forslaget pålægger de nationale kompetente myndigheder og ESMA at offent-
liggøre centrale beslutninger relateret til benchmarks, herunder når et bench-
mark
falder indenfor BMR’s anvendelsesområde, og når en administrator vur-
deres ikke at leve op til BMR.
3.5 Ikrafttrædelse og overgangsbestemmelser
Forslaget indeholder en ikrafttrædelsesdato den 1. januar 2026.
Det fremgår af forslaget, at der skal være en forenklet procedure for ansøgning
om tilladelse under de reviderede BMR-regler for de administratorer, som har
en eksisterende tilladelse under de nuværende BMR-regler.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet er medlovgiver på forslaget. Europa-Parlamentet har
endnu ikke fastlagt sin holdning til Kommissionens forslag.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører i deres forslag, at nærhedsprincippet overholdes. Kom-
missionen fremfører, at EU-landene fortsat vil kunne udpege benchmarks, der
ellers ville falde uden for anvendelsesområdet, som væsentlige, så de er omfattet
af BMR, uanset hvilket EU-land benchmark-administratoren er lokaliseret i.
Det er regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-
princippet.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget er en forordning, der er direkte gældende i Danmark. Anden brug af
benchmarks er ikke reguleret i dansk ret.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have direkte statsfinansielle konsekvenser. Forslaget
kan reducere antallet af benchmarkadministratorer under tilsyn i Danmark, og
som Finanstilsynet derfor skal føre tilsyn med. Finanstilsynet vil dog fortsat skulle
føre tilsyn med administratorer af de økonomisk vigtigste benchmarks. Finanstil-
synet er finansieret ved afgifter på finansielle virksomheder under tilsyn.
Det følger af Budgetvejledningen, at udgifter som følge af EU-retsakter, der med-
fører statslige merudgifter, afholdes inden for eksisterende bevillinger.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget kan potentielt have positive samfundsøkonomiske konsekvenser af-
hængig af forslagets udformning, herunder tærskelværdi for at omfattes BMR.
Forslaget vil ifølge Kommissionen samtidig gøre det nemmere for brugerne af
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 57: Samlenotat vedr. ECOFIN den 8. december 2023
2789571_0007.png
Side 7 af 8
benchmarks, fx banker og deres kunder, at verificere de enkelte benchmarks re-
gulatoriske status, dvs. hvilke EU-regler de pågældende benchmarks er under-
lagt, og hvorvidt der eksisterer et forbud mod brugen af konkrete benchmarks
(f.eks. hvis administratoren ikke har den nødvendige tilladelse under BMR).
For investorer vil der være færre benchmarks underlagt tilsyn. De største og
mest centrale benchmarks vil dog fortsat være under tilsyn, herunder de mest
centrale forbrugerrettede benchmarks samt tredjelands-benchmarks.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes at have positive erhvervsøkonomiske konsekvenser for de
administratorer, hvis benchmarks fremover falder udenfor BMR. De vil dermed
ikke skulle ansøge om tilladelser og løbende sikre opdateret dokumentation.
Forslaget vil desuden bidrage til at sikre mere lige regler og konkurrence for
administratorer hhv. indenfor og udenfor EU.
8. Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU-Specialudvalget for den finansielle
sektor med frist for bemærkninger den 3. november 2023. Der henvises til
grund- og nærhedsnotat for høringssvar.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er aktuelt ikke nærmere kendskab til andre EU-landes holdninger til forsla-
get. EU-landene ventes dog generelt at støtte formålet med forslaget.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter generelt Kommissionens forslag, der forventes fortsat at bi-
drage til troværdighed og gennemsigtighed på de finansielle markeder og sam-
tidig sikrer proportionalitet i kravene til aktørerne.
Regeringen støtter at reducere byrderne for benchmarkadministratorer. Samti-
dig finder regeringen det vigtigt, at forslaget indeholder den rette balance mel-
lem byrdelempelser og fortsat tilsyn med de benchmarks, der er mest centrale
for økonomien og forbrugerne. Det er blandt andet vigtigt med en proportional
og hensigtsmæssig tærskel for, hvornår et benchmark underlægges BMR’s krav.
Regeringen arbejder for nærmere afklaring af konsekvenserne af den foreslåede
grænse på 50 mia. euro og vil tage nærmere stilling hertil i lyset heraf.
Regeringen finder det positivt, at der ifølge forslaget fortsat vil være mulighed
for at udpege nationalt vigtige benchmarks til at være tilsynsbelagte. Det er i den
forbindelse vigtigt, at de enkelte EU-landes kompetente myndigheder har til-
strækkelige beføjelser i udpegningen, og at der er klare rammer for ESMAs in-
volvering i processen. ESMA skal bidrage til en ensartet tilgang og koordination
af udpegelser på tværs af EU-landene.
Regeringen finder det positivt, at forslaget tilpasser reglerne for administratorer
i tredjelande og vil arbejde for, at reglerne bliver implementeret og håndhævet.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 57: Samlenotat vedr. ECOFIN den 8. december 2023
2789571_0008.png
Side 8 af 8
Det vil sikre tilsyn med en række benchmarkadministratorer fra tredjelande og
ligebehandling mellem alle administratorer uanset geografisk placering.
Regeringen finder det positivt, at klimarelaterede benchmarks fortsat vil regu-
leres af BMR, da dette kan mindske risici for greenwashing.
Regeringen finder det vigtigt, at der sikres en gnidningsfri overgang til de nye
regler. I den forbindelse finder regeringen det positivt, at forslaget indeholder
lettede overgangsprocedurer for de administratorer, der allerede har en tilla-
delse. Det skal sikres, at disse procedurer er tilstrækkeligt klare.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.