Finansudvalget 2023-24
FIU Alm.del Bilag 4
Offentligt
2759079_0001.png
[Klima-, Energi – og Forsyningsministeriet]
Risikoafdækningsordningen for geotermiboringer
20. september 2023
Indeværende notits omhandler Energistyrelsens evaluering af risikoafdæknings-
ordningen for geotermiboringer (herefter ’ordningen’) samt regeringens beslutning
om at imødekomme anbefaling fra Energistyrelsen og ordningens Ekspertråd om
at nedlægge den.
Baggrund og formål med ordningen
Ordningen har sin baggrund i
Energiaftalen
(marts 2012), som blev aftalt af et bredt
flertal i Folketinget (den daværende regering (S, RV og SF) og V, DF, EL og K om
den danske energipolitik 2012-2020). Ordningen blev forlænget frem til og med
2024 i
Energiaftalen
(juni 2018).
Baggrunden for ordningen var, at flere projekter vedrørende efterforskning og ind-
vinding af geotermisk energi blev opgivet eller forsinket på grund af manglende
mulighed for at tegne et kommercielt forsikringsprodukt til en acceptabel pris til
afdækning af den boremæssige risiko i et geotermiprojekt. Det blev derfor i forbin-
delse med indgåelse af finanslovsaftalen for 2015 aftalt at etablere en ordning, som
skulle fjerne denne barriere for udnyttelse af geotermi. Risikoafdækningsordningen
blev implementeret ved vedtagelsen af en lov og to bekendtgørelser i henholdsvis
2015 og 2017. Det fremgår af finansloven, at ordningen skal evalueres, og denne
evaluering blev påbegyndt af Energistyrelsen i 2021 og afsluttet i 2022.
Til ordningen er der knyttet et Ekspertråd, som bl.a. træffer afgørelse om deltagelse
og udbetaling fra ordningen. Rådet træffer desuden afgørelse om ordningens ned-
lukning i tilfælde af, at der ikke er tilstrækkelige midler eller boreprojekter til at op-
retholde risikoafdækningsordningen.
Barrierer for ordningen
Ordningen blev etableret på baggrund af en efterspørgsel fra bl.a. fjernvarmeselska-
berne på et tidspunkt, hvor disse havde hovedparten af tilladelser til geotermi i
Danmark, men ikke fandt mulighed for at forsikre sig mod den økonomiske risiko
forbundet med efterforskning af undergrunden i et geotermiprojekt.
Ansøgerne til tilladelser til geotermi har siden 2016 udelukkende været private sel-
skaber, der ikke selv driver fjernvarmenet. De fleste fjernvarmeselskaber har endvi-
dere i perioden frem til 2020 tilbageleveret eller opgivet deres tilladelser. De tilba-
geværende fjernvarmeselskaber med tilladelser udgøres af tre indvindingstilladelser
med etablerede geotermianlæg, hvoraf kun et anlæg er i produktion.
Baggrunden for, at private selskaber i højere grad finder interesse i at investere i
geotermi, vurderes til en vis grad at bero på, at de regulatoriske rammer har ændret
sig, siden ordningen trådte i kraft. Kraftvarmekravet er ændret med en ny bekendt-
gørelse i 2021, hvor den tidligere binding ift. kraftvarmekravet er væk. Det betyder,
at områder forsynet af et centralt kraftvarmeværk i modsætning til tidligere, nu kan
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 4: Orientering vedr. afrapportering af geotermi-taskforce samt evaluering af og beslutning om nedlæggelse af risikoafdækningsordningen for geotermiboringer, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Side 2 af 2
forsynes af geotermisk energi fra et geotermianlæg. Desuden trådte nye regler for
regulering af geotermi i kraft d. 10. marts 2023.
Status for ordningen
Ordningens bekendtgørelser trådte i kraft i 2017, og i foråret 2020 blev ordningens
vejledning offentliggjort, og det blev dermed i praksis mulig at søge. Ordningen har
ikke været anvendt, hvorfor ordningens pulje på 80 mio. ikke har været i brug, og
ingen af de nuværende rettighedshavere af geotermitilladelser har udtrykt ønske om
at gøre brug af risikoafdækningsordningen.
Evaluering af risikoafdækningsordningen
Ekspertrådet har sammen med Energistyrelsen drøftet ordningens fremtid på bag-
grund af høringssvar og Energistyrelsens vurdering af de ændringsforslag, som er
fremkommet i høringen,
jf. vedlagte evaluering.
Vurderingen er, at der skal større æn-
dringer til for, at ændringsforslagene skal have effekt. I lyset af dette er det ifølge
Ekspertrådet og Energistyrelsen mest oplagt at nedlægge ordningen. Ekspertrådet
peger endvidere på, at det kan være en mulighed at lade geotermien udvikle sig for
en tid, for at se på, hvordan interessen udvikler sig for en evt. ny ordning.
Set i lyset af, at der indtil videre ikke har været interesse for at søge ordningen,
ligesom der ikke for nuværende er rettighedshavere af geotermitilladelser, som øn-
sker at gøre brug af den, indstiller Energistyrelsen, at ordningen nedlægges. Såfremt
der er politisk ønske om at afsøge nogle af de foreslåede ændringer, vurderer Ener-
gistyrelsens, at dette sandsynligvis vil kræve en helt ny ordning frem for en fortsæt-
telse af den nuværende ordning.
Nedlukning af risikoafdækningsordningen
På baggrund af Ekspertrådet og Energistyrelsens vurdering har regeringen besluttet,
at imødekomme indstillingen om, at risikoafdækningsordningen for geotermiborin-
ger nedlægges. Ekspertrådet har beføjelse til at nedlægge ordningen. En nedlæggelse
af ordningen vil formentlig kunne ske inden udgangen af 2023, således at ordningen
vil være nedlagt i 2024. Både opsparing og bevilling vil ved nedlukning blive tilba-
geført til statskassen.