OKTOBER 2023
EVALUERING
RESUMÉ
Evaluering af Danidas multi-bi
bistand 2013-2019
Evalueringen omfatter Danmarks såkaldte multi-bi bistand over landeprogrammerne,
dvs. bilateral udviklingsbistand til multilaterale organisationer, der øremærkes til brug
i et bestemt land eller til bestemte formål, og den bruges både i den humanitære bistand
og i den udviklingsorienterede bistand. Bistanden ydes gennem danske ambassader i
partnerlandene. Denne støtte udgør ca. 30 pct. af Danmarks samlede multi-bi bistand, og
det svarede i 2019 til kr. 1.521 mio . Evalueringen dækker perioden 2013-2019 og bygger
bl.a. på svar fra respondenter i Bangladesh, Etiopien, Kenya og Somalia og på case-studier
i Afghanistan, Niger, Mali, Palæstina og Ukraine samt en større spørgeskemaundersø-
gelse. Evalueringen blev foretaget i perioden oktober 2021 til marts 2023 af det britiske
konsulentfirma Mokoro.
Overordnede konklusioner
Danmark har over de seneste ti år givet en stadig større del af sin bilaterale bistand via projekter gennemført
af multilaterale organisationer. Den type bistand kaldes multi-bi bistand og udgjorde i 2019 en tredjedel af
Danmarks samlede udviklingsbistand. Stigningen er sket i en periode, hvor Danmark samtidig har beskåret sin
bistand fra 0,91 pct. af den danske bruttonationalindkomst (BNI) til 0,72 pct., hvor antallet af Danida-ansatte
i både København og på de danske ambassader er skåret ned, og hvor Danmark har fokuseret sin bistand på
skrøbelige lande og regioner.
Evalueringen konkluderer overordnet, at det i mange tilfælde giver god mening at gennemføre dele af den bila-
terale bistand på landeniveau i form af multi-bi engagementer, især når bistanden gives som ikke-øremærkede
midler til programlignende indsatser, som f.eks. kan være i form af multidonorfonde/-puljer. I skrøbelige lande
kan denne type bistand, hvor der trækkes på større organisationers kapaciteter, tilmed mindske de risici, Danida
– som en ofte mindre donor – kan stå overfor. Evalueringen fremhæver også, at der i nogle situationer ikke er
mange andre muligheder end at arbejde via de multilaterale organisationer.
1
Udenrigsministeriet