Finansudvalget 2023-24
FIU Alm.del Bilag 255
Offentligt
2903711_0001.png
9. september 2024
Til Folketinget
Finansudvalget
I foråret 2022 blev der igangsat en arbejdsgruppe, der skulle kortlægge og belyse forskel-
lige estimater af eksterne omkostninger ved kørsel. Formålet med arbejdet var at etablere
et fælles grundlag, som anbefales på tværs af ministerierne til brug i samfundsøkonomiske
analyser. Arbejdsgruppen består af medlemmer fra Skatteministeriet, Finansministeriet og
Transportministeriet. Derudover er der blevet afholdt følgegruppemøder, hvor eksperter
fra Danmarks Tekniske Universitet (DTU), Københavns Universitet (KU) og De Økono-
miske Råd (DØR) har deltaget. Arbejdsgruppen har færdiggjort deres rapport. Rapporten
offentliggøres på ministeriernes respektive hjemmesider.
Eksterne omkostninger ved kørsel er de omkostninger, som trafikanten ikke medtager i
vedkommendes kørselsbeslutning på trods af, at de udgør en omkostning for samfundet.
På transportområdet har man pt. estimater for eksterne omkostninger ved: trængsel,
uheld, luftforurening, klima, støj og vejslid. Fx skyldes trængselsomkostningen, at den en-
kelte trafikant i sin beslutning om at køre ikke medtænker, at alle andre trafikanter kom-
mer langsommere frem.
Rapportens hovedbidrag er opdaterede skøn vedrørende den gennemsnitlige marginale
eksterne omkostning for trængsel og uheld, som indebærer en forbedring i forhold til tid-
ligere estimater. Det bemærkes, at mens de skønnede eksterne omkostninger pr. kørt kilo-
meter er lavere end Transportøkonomiske Enhedspriser 2.0, er skønnet for trængsel op-
justeret sammenlignet med Bilkommissionens rapport. Derudover indeholder rapporten
anbefalinger til fremtidige opdateringer for at sikre yderligere forbedringer af de gennem-
snitlige marginale eksterne omkostninger.
Da arbejdsgruppen har haft fokus på gennemsnitsværdier, vil dette arbejde på kort sigt
ikke lede til ændringer i den måde Transportministeriet regner på infrastrukturprojekter,
da gennemsnitsværdierne i den sammenhæng alene er egnet til grove skøn/eksempelbe-
regninger og derfor sjældent bruges til at regne på konkrete projekter. Gennemsnitsværdi-
erne har navnlig betydning for vurderinger af det generelle afgiftsniveau.
Nicolai Wammen